REKLAMA

W 2025r. milion samochodów elektrycznych w Polsce?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-06-28 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry dzień dobry to ile brakuje 1 000 0001 000 000 nowych w ogóle czy miliony elektrycznych czy od 1 000 000 tak się wiele razy już w różnym kontekście pojawiał 1 000 000 elektrycznych aut, które mają być w 2025 roku, a więc jeszcze trochę na 6 lat no trochę nam Rozwiń » jeszcze brakuje przyspieszamy Europie przyspieszamy w Polsce, bo jeżeli popatrzymy na procenty to rok do roku, czyli 2018 dziewiętnasty osiemnastego 250 % mamy wzrostu tylko po pierwsze, był dość duży kontrakt elektrycznych samochodów 11 z firm przekonywała w Warszawie niema się do gry postara się dzisiaj programy i nie chce i nie są to dane na dość trudno wyłowić precyzyjnie te dane, ale w każdym razie może tak na pewno rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych w procentach wygląda imponująco te kilkanaście kilkadziesiąt czy nawet nawet 100 % z problemem jest baza ta baza bardzo niska, bo już Niechcę powiedzieć, że może niż 6000 w tym roku zarejestrowanych efekt znamy niniejszy jawiła się nie boję mogę dokładnie zacytować w tym roku od stycznia do maja, ale łącznie z używanymi elektrycznymi i bateryjny i bateryjny i hybrydy plug -in było zarejestrowanych nieco powyżej 1600 samochodów, czyli no to w port sztuk sztuk, czyli w porównaniu z rynkiem całym to jest bardzo mało, bo samych nowych samochodów już nie mówią używanych, ale samych nowych samochodów było zarejestrowanych z osobowych było zarejestrowanych od stycznia do maja ponad 230  000, czyli widać skalę bardzo mało, ale to naprawdę nie dziwi, bo ciągle jeszcze podkreślam jeszcze samochody elektryczne mają mały zasięg mały w rozumieniu oczekiwań klientów w 2025 roku, jaki będą miały za 2025 roku wszystko wskazuje na to, że sytuacja się zmieni, dlatego że kilku producentów już dzisiaj ogłosiło, że za 345 może 7 lat będą w stanie zaproponować samochody, które będą miały zasięg satysfakcjonujący dzisiejszego klienta samochodu spalinowego, czyli powiedzmy 500600700 km uwaga cena tego samochodu, bo się tu kluczowa cena, dlatego że są w tej chwili samochody, które niektóre mają, które mogą przejechać około 600 km natomiast problemem jest to, że jest cena jest bardzo wysoka, bo w tym duża bateria, która dużo kosztuje, więc tu wygląda na to, że w tych najbliższych kilku latach będziemy w stanie jako branża zaproponować klientowi samochód elektryczny, który będzie miał satysfakcjonujący zasięg, czyli te powiedzmy 500600 km i cenę z grubsza porównywalną cenę dzisiejszego samochodu spalinowego, ale jest 1 bardzo duże, ale takich jak ładowania, bo my nie jesteśmy w stanie, choć NIK, choć producenci tworzą alianse też angażują się w budowanie sieci może nie bezpośredni może nie kapitałowo ale, ale robią wszystko, żeby te sieci były, bo rozumiemy, że jeżeli nie będzie sieci ładowania to klienci nie będą chcieli kupować elektrycznych samochodów różne angażuje się angażować się budowanie stacji paliwowych nie, ale sytuacja, bo trochę inna, bo to było tak mniej więcej 100 lat temu i ta motoryzacja rosła bardzo powoli wtedy przypominam, że pierwsze miejsca, gdzie się kupowało par paliwa to był aptek, czyli bez waszego zaangażowania w infrastrukturę wiecie, że nie uda się ten biznes bez naszego zaangażowania w przekonywanie rządów krajów już na europejskich, bo mówimy o Europie może być problem, dlatego że nawet, jeżeli zostanie wybudowana sieć szybkich ładowarek wzdłuż tzw. korytarzy klient, czyli tych głównych transportowych korytarzy europejskich, nawet jeżeli pojawią się też ładowarki n p . w centrach handlowych, nawet jeżeli pojawią się w jakiej się na bardzo wiedziałbym spektakularnych lokalizacjach centrach miast to dalej bardzo dużym problemem są osiedla, dlatego że zdecydowana większość nas mieszkających w dużych miastach czy w ogóle w miastach mieszka na osiedlu i czasem trudno jest w ogóle znaleźć miejsce parkingowe pod swoim domem, a co dopiero miejsce, z którym z, którego czy, stojąc na, którym można naładować samochód jak rośnie ta jak zmienia się ta liczba stacji ładowania w Polsce, bo takie dane Polski związek przemysłu motoryzacyjnego także prowadzi publikuje tzw. licznik elektromobilności licytuje liczba stacji ładowania w Polsce sztuki 694 i to jest no Kremla może ciekawe ile stacji benzynowych w Polsce kilka tysięcy 56000, gdzie znalazłem kiedyś taką informację na temat pamiętajmy jednak rzeczy, że musielibyśmy porównać czas ładowania w cudzysłowie paliwem ładowania prądem, jeżeli wolno ładowarka to też kilka godzin, żeby ten samochód na tyle na tyle naładować, żeby przejechać nim jest 100 km natomiast ładujemy, czyli tankujemy samochód spalinowy to jest mniej więcej w 15 minut hot dogiem fakturą, jeżeli ktoś w służbach na co teraz będzie no idziemy w kierunku innych alternatywnych napędów, dlatego że komisja Europejska parlament Europejski kraje członkowskie oczekują od nas bardzo bardzo znacznej redukcji co 2 nie da się tego zrobić tylko, zmieniając samochody spalinowe oczywiście są hybrydy, które mają znacznie lepsze emisji są hybrydy plug -in czyli, czyli takie hybrydy, które można naładować i w pełnym skrajnym przypadku, jeżeli wyobraźmy sobie, że samochód, który jest hybrydą plug -in jest używany w mieście i jego właściciel przejeżdża powiedzmy 504050 km dziennie codziennie może sobie go naładować np. ma domek to właściwie ta hybryda plug-in samochodem elektrycznym w praktyce, a jeżeli ktoś co dalej pojechać na to ma na to ma silnik spalinowy, więc te wszystkie rozwiązania jest jeszcze w przypadku ciężkich pojazdów CNG LNG te wszystkie rozwiązania powodują, że będzie nam nieco łatwiej osiągnąć ten cel emisyjny do wszystkich tych rozwiązań jak rozumiem potrzebne są kolejne strategie rządowe nawet wczoraj była publikowana jak rozumiem zamówiona przez ministerstwo przedsiębiorczości taka analiza stanu rozwoju rynku oraz aktualne w kręgu trendów rozwojowych w obszarze elektromobilności wcześniej mieliśmy ten wielką strategię dotyczącą elektromobilność to tam ten 1 000 000 od zapisanego w 2025 roku mam wrażenie, że w dokumentach i publikacjach jesteśmy nieźli no panie redaktorze to jest trend i nie do odwrócenia i to nie jest tylko nasza Polska nasze polskie zadanie nasza Polska specjalność na Polski pomysł to dzieje się z analiz to dzieje się chce to dzieje się w całej Europie w związku z tym prędzej czy później będziemy musieli jako branża osiągnąć cel emisyjny i to się przełożyć na sprzedaż nikt ty w siedzibach koncernów nie zastanawia się nad tym czy w Polsce to może mniej tych elektrycznych, a może tylko spalinowe może tylko hybrydy no trakt Europę traktowane jako całość cel emisyjny Europie musi być osiągnięty oczywiście w różnych krajach pewnie będzie to różnie wyglądało no bo jeżeli już dzisiaj weźmiemy pod uwagę np. Holandię, które kraje bardzo zamożnym i bardzo mało to tam poziom elektryfikacji jest dużo wyższy, ale to wynika tak powiedziałem zamożności i i tego, że to kraj bardzo mały, więc można zbudować stosunkowo dużą sieć większy problem z kraju dużym takim jak Polska czy nawet Niemcy Francja, które są bardzo dużymi terytorialnie krajami, czyli do zapewnienia komfortowej sieci ładowania trzeba bardzo dużo stacji, a to oznacza dużo pieniędzy i to potrzeba do tego dużo prądu no dobrze, ale my jako słuchaczy odbiorcy konsumenci klienci zapamiętać mamy, że za 56 lat jest szansa, że dostawcy aut producenci będą oferowali nam samochody elektryczne o sporym zasięgu i przystępnej cenie przystępnej rozumiem porównywalnej z dobrej jakości dzisiaj auto spalinowe także może nawet wydarzyć chcieli wcześniej za 3 lata i tak to prawda i jeszcze jako klienci powinniśmy pamiętać, że musimy robić wszystko być może, jeżeli mamy takie możliwości naciskać rząd na to, żeby pojawiło się ładowarki w miejscach, które spowodują, że komfortowo będziemy mogli naładować teraz taka, jaką możliwość jako klient naciska na rząd w tej sprawie o różne stowarzyszenia oczywiście my robimy to, że tak pan z urzędu jako organizacja branży motoryzacyjnej za rozmowę tak tak jak się powiedzieć, że ja muszę powiedzieć, że w tym obszarze dialog jest naprawdę dobry, dlatego że Polski rząd rozumie tu muszę powiedzieć jestem bardzo bardzo zadowolony, dlatego że w czasie tych całych negocjacji, które dotyczyły redukcji emisji co 2 Polski rząd podobnie jak rządy krajów FAU 4, czyli Czech Słowacji Węgier zachowywał bardzo rozsądną strategię to znaczy nie żadna z tych rządów nie kontestował tego, że musimy ograniczać emisję szkodliwych substancji do tego branża też nie kontestuje jest to oczywiste natomiast, że branża ma wiele sobie do zarzucenia pan teraz będzie bronił taką rytualną tutaj ja nie będę bronił ja będę mówił, że różne rzeczy się zdarzyły i z tego trzeba wyciągnąć wnioski to 1 z tych 1 z 1 z tych wniosków jest to, że musimy te alternatywne napędy, czyli powtarzam jeszcze raz hybrydy hybrydy plug -in elektryczne CNG LNG wszystkie napędy musimy musimy proponować klientowi musimy zrobić tak, żeby jako branża, żeby tego było, żeby tych pojazdów było jak najwięcej ten ma wracając do tego co mówiłem Otóż strategia tych rządów krajów Wyszehradzkiej była taka tak chcemy i będziemy ograniczali emisję co 2 natomiast branża motoryzacyjna dla Europy dla naszych kraju szczególnie jest 1 z najważniejszych strategicznych branż w związku, z czym cele emisyjne muszą być wypełniane nie można zostawić celów które, które się nie da spełnić, bo to bez branża motoryzacyjna widzi jakiś kryzys jakieś spowolnienie w gospodarce Europejskiej nieco spadła sprzedaż pojazdów na poziomie europejskim, ale pojazdy dostawcze ciężarowe mają się nieźle co to znaczy to znaczy, że przedsiębiorcy też protest mówi się, że to taki pierwszy papierek lakmusowy z jak z coś złego dzieje się w gospodarce czy ma się wydarzyć coś złego to firmy transportowe szybciutko zaczynają ograniczać firmy w ogóle zaczynają ograniczać kupowanie samochodów dostawczych ciężarowych właśnie były lekkie zawahania troszeczkę mamy teraz troszeczkę teraz mamy zawirowań, bo wchodziły nowe przepisy dotyczące tachografów na zawsze tak jest czy największych aut dobrze czy dużych pojazdów tak natomiast dostawczych jest bardzo przyzwoicie Best jedenastą ponad procentowy wzrost w tym o Polsce mówię o do maja do maja czyli, czyli naprawdę bardzo przyzwoicie na pojazdy ciężarowe mają też wzrost, ale tu w jakimś stopniu może być ta może być spowodowane właśnie limitem tymi tymi tak graczami jeszcze 1 sygnał rozmawiałem niedawno i 1 z kolegów, który zajmuje się branżą transportową i on powiedział mi, że przewoźnicy nie zauważają znacząco spadku ilości kontraktów na towary, choć my lekko zauważamy zmniejszenie zamówień na te najcięższe pojazdy, czyli myślę, że niema niema jakiegoś nie ma jakiegoś dramatu jakiegoś jakieś światełko chyba nawet żółta jeszcze się świat jeszcze rząd się też nasz nadał jeszcze powiedziałem jeszcze, bo tak gdzieś w przestrzeni medialnej jest ten kryzys on wisi większy mniejszy oczywiście życzyłbym państwu sobie, że zabili nie działa, więc informacje w radiu TOK FM już za chwilę gościem pierwszej części magazynu EKG był pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA