REKLAMA

To był najtrudniejszy rok w edukacji w wolnej Polsce

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-28 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:29 min.
Udostępnij:

Specjalne wydanie Wieczoru prosto z festiwalu Malta w Poznaniu. Hanna Zielińska rozmawiała z Anną Schmidt-Fi i Agnieszką Jankowiak Maik - poznańskimi nauczycielkami, które walczą o poprawę edukacji w Polsce.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM w piątkowy wieczór Radia TOK FM specjalne wydanie z poznańskiego festiwalu Malta, a teraz będziemy rozmawiać o tym co ma Malcie było słychać o edukacji co na Malcie było słychać o nauczycielach jak wyglądają tegoroczne wakacje nauczycieli po reformie po tym, kiedy ostatni uczniowie nauczyciele zgasili światło w gimnazjach ostatecznie po strajku po kolejnej fali pożegnań nauczycieli z zawodem okazuje się drodzy państwo, że te wakacje są bardzo dziwne Rozwiń » i stoją w kontraście do tego co działo w ciągu roku szkolnego, bo zebrała się całkiem spore grono osób zaangażowanych entuzjastycznie nastawionych do oddolnych zmian w edukacji po to, żeby dyskutować po to, żeby w ramach narady Obywatelskiej o edukacji zaraz powiemy czyn był finał wielki finał tej wielkiej narady właśnie w ramach festiwalu Malta po to, żeby na tym finale w ramach tej narady jednak próbować oddolnie w duchu pozytywistycznych cokolwiek dobrego dla tej szkoły zrobić z nami w studiu są reprezentantki tego entuzjazmu tej rosnącej siły Anna Szmidt widz nauczycielka matematyki inicjatorka inicjatywy protest z wykrzyknikiem dobry wieczór dobry wieczór i Agnieszka Jankowiak Majka nauczycielka historii prowadząca fanpage babka od hity 1 z liderek ruchu ja nauczyciel te 3 hasła protest wykrzyknikiem babka od histeria nauczyciel mogą sobie państwo w tej chwili sprawdzić n p . na Facebooku tam jest więcej informacji od razu wejdą państwo w klimat i temat no to pierwsze pytanie do pani co pani robią w wakacje w pracy co panie robią w wakacje w studiu radiowym, żeby opowiadać o szkole swoim ciężkim zawodzie co pani robiła kilka dni temu 21 czerwca na Malcie ścieżki mogłyby pani naprawdę sobie odpuścić taki ten rok był ciężki odpoczywamy, a Anna Szmidt widz tak odpoczywamy, dlatego że poprzednie miesiące były tak intensywne tak bardzo intensywne, że teraz ta aktywność, która mimo wszystko bardziej nas stawia po stronie edukacji niż po stronie wakacji czy innymi części szkole, ale mimo wszystko jest zwolnienie i odpoczynek aktywny, bo wbre w pozorom w miesiącach w miesiącu strajkowym, a osoby, które w ten trakt bardziej zaangażowane, czyli taśmy Spały po 3 godziny dziennie siedziała na telefon do piątej rano organizowały bardzo dużo różnych przedsięwzięć inicjatyw i to był, a jednocześnie staraliśmy się w pracy oto, żeby tamtej pracy strajkować po zakończonym strajkom działalności też nie zawiesiły my zawiesiliśmy w związku z tym to faktycznie był bardzo intensywny czas i mimo tego, że teraz nadal pracujemy to ja się wysypie Mate też kwestia wreszcie wreszcie ma pani poczucie, że ten mijający rok, do którego jeszcze doszła ta podwójna kumulacja roczników ósmy określi stów i absolwentów ostatecznych gimnazjów, że ten mijający rok był 1 z trudniejszych, a może najtrudniejszym w karierze pani karierze nauczycielskiej, bo ja mam mam wrażenie, że doszło do pewnego rodzaju przesilenia, że i taką kumulację właśnie ta reforma i to co się działo z etosem nauczyciela to szarganie tego etosu nauczyciela przez polityków przeważyło szalę i właściwie to, że ta fala odejścia od zawodu, że tylu nauczycieli ogłasza właśnie teraz wakacje rzecz, że już nie wróci do szkoły nie ma siły, że to jest znakiem tego, że być może dochodzi do jakiegoś nieuchronnego kryzysu, jakiego Kola psu tego systemu być może nawet dobrze być może wreszcie, żeby gdzieś tam to wszystko runęło, a potem można było zbudować od początku trzymają pani poczucie że, że tak jest rzeczywiście to już to już naprawdę gorzej gorzej nie było bezapelacyjnie to był najtrudniejszy rok w mojej karierze dwudziestopięcioletni nauczyciela oceniam go rzeczywiście jako taki absolutnie przełomowy i ze względu na to co się dzieje w szkole z pozycji nauczyciela i tego zaangażowanego w te to walka o prawa nauczycieli i i o to, żeby edukacja była lepsza i to jest taki pomost to teraz powiedział edukacja była lepsza z perspektywy mamy ósmą Kwaśniewski to jest chyba taka kumulacja w mojej dla mnie psychicznie też bardzo trudna do zniesienia bo jakby nie mogę też swobodnie podzielić się do tych emocji, które itu itu sięgnęły naprawdę zenitu jak też w przypadku pani Agnieszki ja mam bardzo mieszane uczucia z tego względu, że bez wątpienia to był na pewno najtrudniejszy, ale też myślę, że w mojej karierze najważniejsze rok jeśli chodzi o praca czy takie formacyjne bardzo bardzo jak też pół roku temu powiedział, że będę biegać takim doskonałym towarzystwie z megafonem po placach zostaną aktywistom tobym go wyśmiała, ale tez pytanie, gdzie jest rząd w tym momencie, dlaczego nauczyciele, którzy spokojnie pracować wykonywać dobrą robotę wspinają się jakieś pomniki tam krzyczą, a do ludzi otworzyli oczy, że edukacja w kryzysie i ta edukacja w kryzysie jest to wszyscy wiedzą, a jest od dawna mamy system dziewiętnastowieczną, którym też wszyscy wiedzą tak i rząd bardzo wyraźnie pokazuje to, że ten system przestarzały i który wie, że nie funkcjonuje po prostu tylko pudrując to są zmiany kosmetyczne, a nawet go umacniamy powiedział tak nawet tak, bo w zasadzie część część część reform, a idzie wstać, bo dużo dużo zmian będzie wyglądał podobnie jak chodzi do szkoły, więc to z 1 strony z drugiej strony jestem bardzo zbudowana tym, że nauczyciele oddolnie, a w takich no prywatnych inicjatywach potrafili wyrazić swój głos potrafili doprowadzić największego strajku po osiemdziesiątym dziewiątym to jest może dobry moment, żeby przedstawić te inicjatywy inicjatywa protest z wykrzyknikiem tak to jest taka inicjatywa, która zrodziła się w momencie, w którym ta ta burza, która gdzieś tam, bo blokowało to wszystko ta burza nadchodziła jeszcze przed strajkiem i kiedy nauczyciele już absolutnie zdesperowani tym, że rząd nie podejmuje żadnych rozmów z reprezentującym ich związkami zaczęli podejmować takie akcje, które zaczęły im samym też szkodzić, ale to już był, jakby szczyt i kraj do operacji nauczycieli taka bezsilność i w tym momencie zrodziła się myśl, żeby stworzyć taką Platformę, która da da nauczycielom miejsca, w którym będą mogli realizować realizować tam jakby dawać ujście ten w tej swojej frustracji i jednocześnie, podejmując pewne drobne małe działania, które są zakończone sukcesem i i to było takim początkiem dać taką takie miejsce natomiast też z celem, który sobie nakreśliliśmy było to, żeby zjednoczyć środowisko, żeby też wzmocnić wizerunek nauczyciela w środowiskach innych, które powinny właśnie spojrzeć na nauczycieli i NATO żeśmy stawiali, żeby móc się wzmocnić w tym zna pani na szczęście przeszłym tak, bo opowiadamy o genezie natomiast jeśli chodzi o działania one cały czas trwają oczywiście strach został zawieszony i część nauczycieli, jakby zaprzestała akcji strajkowej, ale to nie oznacza, że zaprzestała w ogóle interesować się i coś robić w trakcie strajku tak jak powiedziała Agnieszka no i sposób nieprawdopodobne w środowisku, które wszyscy oceniali jako niezdolne do czegokolwiek nagle wyłoniła się mnóstwo takich obywatelskich inicjaty w oddolnych nauczyciele pokazali, że potrafią nie tylko uczyć, ale świetnie organizować te wszystkie umiejętności miękkie, które są potrzebne, żeby pracować z uczniami nagle okazało się, że świetnie sprawdzają na tym polu obywatel z nim zrobiliśmy uczniów, bo to jak wsparcie uczniowie tutaj właśnie w Poznaniu nadal było wzruszające wspaniałe oni cały czas są z nami, a ruch ja nauczyciel tutaj w tej nazwie pobrzmiewa taka podmiotowość tożsamości nauczycielskim test test 40 grupa na Facebooku, która przeradza się w tej chwili faktycznie w ruch i jak to gigantyczne grupę raczej reaguje na potrzeby chwili i a trzeba tą grupą troszkę kierować te potrzeby chwili bywają różne, a w czasie strajku, bo bardzo gorąco na grupie i mówią badaliśmy na NATO właśnie zapotrzebowania, czyli też w ogóle myślę, że rzeszowska bardzo się dogadały w owym czasie i i staraliśmy się koordynować jak najwięcej działań wymieniamy informacjami sieciowa szliśmy, bo na wskazaniu wcześniej nie znałyśmy poznaliśmy dzięki strajkowi Tomasza z największą zaletą tego strajku Jan i w tej grupie faktycznie widać, że są ludzie, którzy chcą działać jest mnóstwo fantastycznych nauczycieli, którzy mają wiele do zaoferowania nie do końca wiedzą, którą stronę powinni być nieprawdopodobne, że jeszcze po tym, wszystkim, a po tym, potem walcu, który w 5 × jedno w drugą stronę przejechał po polskim systemie szkolnictwa w tym po kadrze po nauczyciela, że jeszcze są tacy ludzie, którzy podnoszą potem przyjemna, że lądowań, a my jesteśmy zaprawieni w boju jesteśmy mogę teraz taki efekt mam wrażenie takiej kuli śnieżnej powstaje cele inicjatyw też w obrębie tych ruchów rejestrem stowarzyszenia fundacje ludzie organizują przedsięwzięcia różnego typu i cały czas im się chce też fantastyczna dbamy również w ramach tego ruchu staramy się pracować nad wizerunkiem nauczyciela w Polsce w związku z tym np. prowadzimy takiej od niedawna cykl liderów edukacji chce pokazywać dobre praktyki chcemy się też dzielić wynikami chociażby z narad która, które pokazują w jakim kierunku powinny poznane w Polskiej edukacji i to właśnie tak bardzo budująca nauczycieli jest tak wielu, którzy chcą się chcą się zaangażować techno i dzieli nas wynik tej narady, której pani wspomniała narada Obywatelska o edukacji to jest 1 z narad współorganizowana przez stocznie przez Jakuba gdańskiego ta konkretna narada naprawdę była bardzo liczna jej finał na Malcie rzeczywiście był bardzo znaczące bardzo bardzo efektywne i efektowne, ale wspomniała pani o tym, że to na tej naradzie wyłonił się obraz jak edukacja powinna wyglądać cyklu na napoje handlarzy tracę tam przez wiele miesięcy trwało narastało ta fala trudne wiedzy po prostu gdzieś tam się kumulowała teraz możemy opowiadać co z tego wyniknęło, ale pytanie czy ta fala ma szansę dotrzeć tam, gdzie powinna, czyli do miejsca decyzyjnego ten proces ten proces rzeczywiście trwał od przed strajkującymi rada mówiąc przez duże en to jest taka taki taki proces, który składał się ze 150 prawie narad w całej Polsce każda narada jest taką małym małym kameralnym spotkaniem 5 stolik owym przy każdym stoliku maksymalnie 10 osób siedzi, ale niewątpliwie wartością jest to, że spotykają się wszyscy, którzy partycypują w tym trójkącie nauczycielskim, czyli rodzice nauczyciele uczniowie do tego samorządowcy do tego wszyscy, którzy są zainteresowani edukacją mogą usiąść przy stoliku rozmawiać i i w tym sensie ta ostatnia narada, która miała miejsce w Poznaniu, która była tak jak pani powiedział spektakularna, bo na 25 stoliku tak umownie powiedzieliśmy, a ona rzeczywiście była zwieńczeniem tego procesu i już troszeczkę miała inny schemat też, dlatego że bazowała na tematach, które były esencją tego co zostało zostało urodzone przez te 105 w trakcie też do 50 narad w już tam od marca narady trwały od marca w marcu były już było pierwsze mieszkanie, a Wieczerzak rak piersi no bo 1 kwietnia taki boom na właśnie planowaliśmy na początku 2 kwietnia będą wszystkie narady w 1 czasie w różnych miejscach jest też świetnie się tą datą, bo to miałby takie hasło edukacja to nie żart halą, a na rzeczywiście tego 1 kwietnia, ale potem okazało, że ludzie chcą rozmawiać dalej i że to to zachwyciło i dalej chcą organizować, więc ten proces trwał aż do ostatniego piątku i i tu rzeczywiście miała miejsce taka kulminacja i też okazję do tego, żeby trochę podsumować ten cały proces budowy już powiedzieć sobie, jakie pierwsze wstępne wstępną ocenę te 1 proc tak, bo narady były o strukturyzowane to nie tylko chodzi o to, żeby spotkać się wymienić doświadczeniami opiniami i dać upust ewentualnej lustracji tylko jednak zamysł był konstruktywny, żeby pisać różnego rodzaju deklaracje wnioski, żeby jednak te rozmowy odbywały się wg pewnych zasad i żeby dalej właśnie kumulować z każdego stolika z każdej narady każdego miasta te wnioski tę wiedzę no i próbować jakoś podsumować to jest możliwe, żeby spróbować Tent ten wielogłos jakoś ukierunkować czy też bardzo trudna trudna operacja, która w tej chwili przebiega eksperci się tym zajmują tutaj oczywiście Kuba Wygnański stocznia również kilka osób, które nad tym pracuje, który ma ogromne bogate doświadczenie w dziedzinie edukacji i jutro zapewne takie socjologiczne prawda taki facet jak w realizacji także wyniki jakieś ilościowe łatwo zrobić, ale jakościowe trudno dlatego to wymaga czasu egzaminu pytam to uporządkować, ale to nie o to chodzi w tym jest rzecz, bo to ponad to jest dużo więcej też to co pani powiedziała, że one są strukturyzowane pozwalało to była zasadnicza w ogóle wartość, jaką udało się uzyskać przejść od emocji, które mamy ogromnych emocji i pierwszym miejscu frustracja złość rozgoryczenie żal i takiego myślę, że festiwal Malta świetnie świetnie ze swoim tematem pasował do konfliktu, który jest w ogóle obecny w całej naszej przestrzeni we wszystkich dziedzinach ogółem na froncie oczywiście jak na froncie jak na wojnę się reedukacji i wchodzą wtedy wchodzą w grę emocje jak wchodzą w grę emocje to no to jest takie taka przestrzeń wtedy się tworzy, w której naprawdę trudno się porozumieli to, żeby pokazać emocje były pozytywne prawda, że udało się przekierować przekierować bardzo dużo wniosków myśli się też emocji bardzo konstruktywną rozmowę tego w ogóle nie mamy w debacie publicznej, a na tych naradach piękna Katarzyna w zawodzie zachwyceni z narad leżenia swej córce powiedzieć kapela działa tak ma córkę brała udział na 1 z takich narad i na tej stronie też, ale na tej pierwszej, w której brała udział przyszła z koleżanką właśnie ta usługa lista jak się zapytam dziewczyny już po wszystkim byłam zajęta przez cały czas rozemocjonowane wreszcie wsiedliśmy do samochodu pytam ogłoszono, jakby on ma 2 Super Super Super, więc taka reakcja dziecka, które po całym dniu szkolnym przychodzi rozmawia o szkole, o czym świadczy to, dlatego że ktoś chce ich ich słuchać, bo jak są prowadzone konsultacje w ramach okrągłego stołu pana premiera to, którego tak naprawdę ma nie na założenie nauczyciela ani uczniowie z to uczniowie uważają, że mają ważne głosy co prawda i w końcu ktoś chciał ich wysłuchać okazuje się, że bardzo często ich pomysły ich rozwiązania naprawdę są akceptowane w tych w tych stolicach bardzo pięknie wybrzmiewają do tego zresztą nawiązywała bardzo dobrze i ja także na tym skupiona panelom jeśli chodzi o Malta Festival pani Irena Starczewska, która w dzisiejszych czasach to skandal, że takie autorytety takim doświadczeniem chce taką refleksję na temat edukacji cały czas musi na każdy w swoim wystąpieniu mówić wróćmy wreszcie do modelu Korczyńskiego edukacji dziecka z podmiotami dziecko ma autonomię, że to szkoła jest dla dziecka, czyli my, czyli bądź, chociaż Stolat do tyłu skoro nie jesteśmy w stanie dwudziestym pierwsza jest tak tyle czasu minęło wszyscy dowiedzą się też bardzo dużą właśnie tej autonomii uczniowskiej to też jest 1 z ważniejszych wniosków i z tych narracji okrągłego stołu Pniewskiego, który odbywa równolegle do do do tych wszystkich procesów, które zachodzą oraz wydają się zacznie być zadowoleni rodzice czuć się na docenienie, że w końcu ktoś słucha tego ich głosu pyta pani o to miejsce decyzyjne czy to trafili za decyzyjnego jesteśmy bardzo ciekawym momencie, w którym powstało już kilka raportów różnych dotyczących jakości polskiej edukacji to było najpier w miażdżący raport NIK, ale potem w Gdańsku na obchodach czerwcowych miała miejsce premiera raportu nie dla chaosu w szkole miażdżąca bardzo zbieżna z tym co nie zaproponował za chwilkę będzie raport narad obywatelskich i wnioski są wszędzie bardzo podobne i pierwsze efekty tego, że te wnioski mają znaczenie już widoczne, bo niedawno został wystosowane takie pierwsze nie jest do nowego ministra edukacji list takiej koalicji edukacyjnej Hakena w, w której no kilka konkretnych postulatów zostało formowanych i myślę, że wszystkie podmioty, które podpisały czekają na odpowiedź z niecierpliwością powiedzmy konkretnie tych wnioskach, które mogą wynikać z tych 2 raportów, o których pani powiedziała i narady Obywatelskiej edukacji, jakie to są konkretne wnioski dla tych słuchaczy, którzy akurat być może są rodzicami np. jeszcze bardzo małych dzieci jeszcze nie interesują się tematem szkolnictwa albo już starszych dzieci, które nie ma już studiują np. albo taki jakiś powodów nie trzymali rękę na pulsie w ostatnim roku w ostatnich latach, jakie na dzisiaj to są wnioski środowiska eksperckiego, czyli zainteresowanego, by znającego temat nauczycieli rodziców uczniów jeśli chodzi o naradę Obywatelską edukację tutaj pierwsze wnioski, które możemy możemy wyciągać to są to są takie, że na pewno bardzo mocno wybrzmiało w w tych wszystkich naradach we wszystkich dyskusjach wybrzmiało to, że za dużo w szkole jest biurokracji, że co ciekawe też należałoby także nieciekawe to oczywiste, bo to najczęściej po pojawieniu się na grze, że należałoby natychmiast zająć się modyfikację albo zupełnie zmianą czy wręcz odejścia od podstawy programowej to jest to co uwiera i również takie przeciążenie generalnie szkoła w trasie szkoła w dresie z takim totalnym braku zaufania na tych wszystkich 3 połączenia w tym trójkącie uczeń nauczyciel i rodzin i rodzic i ten dotarł już nikt nikomu po prostu nie ufa i z tego rodzi się mnóstwo frustracji to też kolejny wniosek bardzo silnie wybrzmiały z tych wszystkich naraz, że brakuje wsparcia psychologicznego i to wsparcie jest potrzebny nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli i to jest taki wniosek, który bardzo mocno czy można sobie wyobrazić, że ta szkoła się zaciska na nas wszystkich jest totalny brak zaufania duży duży stres każdy odczuwa i i w tym mój będziemy musieli teraz funkcjonować do tego oczywiście nakładają się problemy takie, których niepotrzebna, którym nie trzeba debatować, bo one są widoczne i podwójny rocznik teraz to przeciążenie warsztaty dla samorządu finansowe ogromna przecież to wszystko powoduje taką ogromną ogromną frustrację wszystkich i myślę że, że byliśmy bardzo poważnie zastanowić się nad tym jak pomóc i nauczycielom uczniom no, a czym te wnioski różnią się od tego co minister mógł uzyskać w ramach rozmów przy kontrolowanym przez siebie okrągłym stole n p . tym, że zasady i 2, że mówi się tak duża na narodowe radzi Obywatelskiej edukacji nauki uczniom z kim okrągłym stole o tym, że jest potrzebna autonomia szkoły autonomia nauczyciela autonomia ucznia, a wnioski z okrągłego stołu ministerialne ministerialnego mówią zwiększymy kontrolę kuratorium cha cha taka więź, czyli dalej przykręcamy rządu izraelska major set tak jeszcze, żeby jeszcze więcej odgórnego sterowania centra jeszcze mniej zaufania w jeszcze mniej zaufania, czyli jak idziemy jeszcze dalej myślę, że wszystko ma być poddane totalnej kontroli teraz gdzieś tam same też obszary, w których no trudno, bo trudno, ale można szukać właśnie pola, toteż było udziałem tej ostatniej narady, bo co ciekawe właśnie ostatni na ostatni na razie pracowaliśmy nad takimi rzeczami, które właśnie wybrzmiały z tych wszystkich narad wcześniejszych i szukaliśmy już poprosiliśmy uczestników, żeby poszukali rozwiązań, które tu i teraz można wypracować, dzieląc te zadania te pomysły takie 4 obszary dedykując je 4 podmiotom, czyli społeczności szkolnej środowisku lokalnemu władzy samorządowej władzy centralnej i w tych rozmowach był kładziony nacisk przez moderatorów na to, żeby prosić, żeby tak się racjonalizm stanowi co można zrobić jednak różnych innych obszarach tam, gdzie jest to pole nie tylko władza Centralna oczywiście wszyscy jak zapytamy każdego wszyscy odpowiedzą, że potrzebne są pieniądze to jest coś co potrzebne jest odgórnie miałam z najniższych poziomów dofinansowania w całej Unii Europejskiej, choć edukacja zwiększamy o 25 % na wojsko tak na realizację tych wszystkich was fantastycznych pomysłów które, które mamy większość potrzebna jest po prostu finansowanie dobrze finansowana szkoła będzie szkoła, która będzie miała dobrze zmotywowanych nauczycieli, bo też będą też ważna lekcja zawodu odraza i no i za tym idzie oczywiście masa różnych postulatów ale, ale to właśnie to właśnie jest to coś, czego nie unikniemy, czyli dążenie do tego, żeby zwiększyć finansowanie oświaty, ale za niemal 13 zakątka słowo, bo paradoksalnie postulaty płacowe w tych postulatach 20 prawda one nie były w ankietach na samym szczycie to był 0304 . postulat dopiero tam przecież głosowali też nauczyciele nawet nauczyciele nie wskazują, że najważniejszy postulat płacowy mimo mające nagrodzenia nauczycieli w Polsce każda rodzina zostaną dane pokazują tylko, że rzeczywiście mamy do czynienia z grupą pasjonatów dużą grupą pasjonatów wśród nauczycieli, dla których jednak już dopłacają swoim życiem czasem energią uruchamiania motywacja finansowa nie zniechęca ich czy de motywacyjny nazwa, która jest obecna w tej chwili nie zniechęca ich pytanie jak długo bo, bo rzeczywiście to już nie wszystkich będzie tonąć stać pomoc może wrażenie, żeby tak nad inwestować swoje życie zawodowe proszę opowiedzieć jak od środka pani perspektywy wyglądał ten trudny koniec strajku ten taki nastrój właśnie z klinów po strajkowego, kiedy już było wiadomo, że nie poszło tak jak miało pójść, że władza nie słucha nie będzie słuchała na początku było może jakieś większe wsparcie społeczeństwa rodziców w niektórych ośrodkach ono trwało dosyć długo ta Solidarność pojawiła, ale ten moment, kiedy się okazało, że nauczyciele jednak zostali sami w szczególności, że zostali opuszczeni przez władze jak to wyglądało pani perspektywy jak wyglądały wtedy rozmowy jak wyglądało wyglądały ostatnie dni strajku to to wychodzenie ze szkoły, kiedy było wiadomo, że no po prostu musimy już, skąd też pokazał jak się dowiedziałam, że zawieszamy strajk, ale dosyć szybko mi przeszło, bo postanowią się przed przegrał przeprogramować sposób myślenia życia po prostu robić kolejne działania, że strajk nie miał szans zadziałać już tak długim czasie przeciągania potem jego władza pokazała, że liczą się egzaminy, że liczy klasyfikacja, że nikogo nie obchodzi to, że młodzież nie pobiera edukacji cieni nie realizuje Konstytucyjnego obowiązku stwierdziłam, że to oczywiste, że nic nie uzyska na tę na tym etapie życia przy prze programować myślenia i stąd całą energię rzuciłam, a razem znamy z wieloma osobami w tym drugą znaczenie jednak samo organizowania się organizowania tych narad takich procesów, która mogą zaowocować w przyszłości, więc staliśmy jeśli chodzi o mnie to my tutaj w tym te inicjatywy protezy wykrzyknikiem bardzo silnie analizy analizowaliśmy samego początku strajku takie racjonalne kroki, które należy podejmować, więc my już trochę byliśmy przygotowani psychicznie oczywiście emocje takie żywe, które mi towarzyszyły tu i teraz strach został zawieszony były ogromne, ale jednak od razu też takie również włączyło mi się to co zresztą troszeczkę przewidywaliśmy już taki scenariusz i no i nasza reakcja taka spontaniczna była taka, żeby zaprosić wszystkich, żeby te emocje, które w nich są gdzieś wyrazić na ulicach miast na dużych placach i to się udało to się udało na placu Mickiewicza świat buda konieczne, bo fajna kameralna, ale kameralnej nie wszyscy chyba chce chcieli przejść, bo naprawdę to była to był taki moment, w którym chyba dominowało niedowierzanie w pierś w momencie potem przyszła ogromna złość rozczarowanie wielki zawód, bo wszyscy z nas nauczyciele, którzy decydowali się na ten no już taki ostateczny krok, czyli strajk, kiedy naprawdę wchodzimy w duży konflikt i wiemy, że będą konsekwencje dotyka również naszych uczniów, ale też rozumiemy, że to jest takie prawo konstytucyjnej, jeżeli nie mają możliwości możemy korzystać z tego, więc wszyscy my myśleliśmy, że sprawa edukacji i dobro uczniów jest tak ważna, że nie ma możliwości, żeby rząd to zignorował nie ma możliwości, żeby dopuścił do tego że, żeby uczniowie nie otrzymywali edukacji, którą mają zapisaną w konstytucyjne z naszego strachu strach we włoszech jest dobrze pamiętam nauczyciele zagrozili następnego dnia nie przyjdą do pracy i w nocy z nimi podpisane porozumienia odnaleźli, a nasz rząd zignorował nasz drugi 13 drugi tydzień kolejność dni to wydawało nam się nieprawdopodobne z dnia na dzień od 2 przecinka 8 oczy, dlatego że nie było podejmowanych żadnych proponował mu nie chciałbym, żeby podejmowane tylko próby dyskredytowania naszych cmentarzy będą lata powtarzanie tych samych propozycji cały czas jako nowych przedstawianie społecznych a, że to są nowe propozycje cały czas tak było to 5 % podwyżki pytań procent podwyżek też myśląc o tym, że, że do strajku musimy jednak jesteśmy zmuszeni przystąpić taką takim argumentem przemawiającym za było to, że niemożliwym jest, żeby rząd nie poszedł na jakikolwiek kompromis z nami dlatego, że to właśnie będzie skutkował tym co dzisiaj się dzieje, czyli ogromną frustracją odejściem z zawodu porzuceniem jak wszystkich dodatkowych czynności, które nie są wpisane w obowiązki, bo to część nauczycieli zrobiła, jakby wszyscy widzieliśmy zdawaliśmy sobie sprawę głośno mówiliśmy, że niemożliwe, że się z nami nie będą chcieli dogadywać, bo inaczej zdewastuje się szkoła okazuje się jednak cena okazała się chwaleni za wysoka do zapłacenia przez rząd policzył, że może na to pozwolić przy wyborach jeśli mówimy o pieniądzach to wcale niezgorzej kapitałem jest młodzież i natomiast jeśli oni tworzą, dzierżąc tak o nas nauczycielach o tym co jest fundamentem rozwoju państwa inwestycja w edukacji jest najszybciej zwracająca Invest właśnie to jest pytanie czy dla każdej władzy korzystne jest to, żeby obywatel był samodzielnie myślące wysoko wydrukowane, żeby uczył się w placówce, która jest niezależna i tej niezależności uczy wnioski nasuwają się same, bo nie ma innego wytłumaczenia, dlaczego oni inwestujemy w edukacji, dlaczego nie staramy się zrobić naszego systemu najlepszego na świecie jeśli mamy tyle mądrych głów i tyle ludzi dobrej woli, którzy siadają ich są wymyślać jak ten system może wyglądać myśmy w czasie akcji strajkowej opublikowali taki 5 wykrzykników, które mówiły o tym jak można, by było one na na kanwie jakich ogólnych zasad można, by było układać system edukacji to gdzieś tam potem też stało się zaczynem do tego, żeby wymyślić tej tematy do do tej rady edukacyjnej potem podstawą powstawało mnóstwo raportów teraz to czy Agnieszka mówiła czy ten list, w którym którym też jakieś postulaty zgłaszane jest mnóstwo osób, które chcą wymyślić ten system mają go z tyłu głowy narady też pokazało, że jest mnóstwo pól, w których się zgadzamy wszyscy my uczniowie nauczyciele rodzice żeby, bo edukacja jest taka umowa społeczna tak musi być żeby, żeby to było na korzyść państwa, żeby powodowało, że państwo ostatnio się rozwija musi muszą wszyscy chcieli przede wszystkim musi to być musi to być zgoda na to żeby, żeby podjąć pewne trudy, a w wyniku tego, żeby doprowadzić, że uczniowie sami uczą się, a nie są uczeni jest też taka wielka zmiana każdy bowiem cel bardzo ważny tak jak pani powiedziała myślę, że działanie przeci w takim takiej woli tak ogromnej woli społecznej myślę, że już nie wolno z nich zlekceważyć tego głosu narodu Obywatelskiej edukacji, bo to jest naprawdę mandat bardzo przekrojowe części społeczeństwa bardzo zgodna jest większość tych postulatów i internat chodzi o same liczby przy przygniatającej proporcjonalnie to co się działo przy tym czy dzieje przy tym ministerialni, żądając przede wszystkim tam uzupełnień rywala notowaliśmy zapewne będą rosły, bo zaprasza na konsultację 200300 osób, a tutaj z własnej woli przychodzą przychodzi 5000 takich szerokich konsultacji społecznych jeszcze w Polsce nie było i w różnych regionach przecież są te konsultacje przeprowadzane, choć prym wiedzie jednak województwo Mazowieckie ma wielkie, ale wielkopolskiej towarzyska niewiele Żagań tak ta -li te postulaty w różnych regionach są bardzo podobne, bo wybrzmiewa tak jak mówią ta autonomia wybrzmiewa kwestę np. tworzenia rad szkół mam nadzieje, że również, dlatego że się spotkali w tym trójkącie w tej triadzie na naradach rozumiem, że tak trzeba dyskutować, że rady szkół, które teoretycznie jest możliwe jest zakład marzyła o tym wie pracę Baśka zakłada, że są bowiem obligatoryjne to jest wniosek, który płynie z różnych regionów to fantastyczne, że w różnych regionach bardzo różni ludzie spotykają i dochodzą do tych samych wniosków natomiast rama z wnioskiem o samo no właśnie sama o instytucji rady szkoły dowiedziałam się właśnie od Krystyny Starczewskiej jak w trakcie wywiadu, który z nią, bo prowadziłam niestety nie otarła się od 2 % szkół z moim życiu ani uczniowskim ani rodzicielskim, gdzie te rady szkoły powstają to nie jest drodzy państwo to samo co mnie tzw. rada rodziców czy tam nabieranie jakże mam talent dla zbieranie pieniędzy na wycieczki na kwiatki dla nauczycieli są inne inne sporty współtworzenie współ samodzielne rządzenie z nauczycielami podmiotowa relacja partnerska PiS z uczniami no ale teraz jeśli ktoś nas słucha jest rodzicem jest pedagogiem nauczycielem nie brał udział w naradach chciałby zapoznać się efektami wnioskami oczywiście skutek tego, jaki przyniesie przedstawienie tych wniosków władzy może być różny, ale panie podkreśliły, że są co najmniej 4 płaszczyzn, na których można działać tylko 1 z nich jest płaszczyzną centralną Ukah do nas wszystkich należy bardzo wiele działań jeśli ktoś chciałby zapoznać szczegółowo z tym, o czym się pani opowiadają w szczególności z wynikami wnioskami rady Obywatelskiej edukacji, gdzie możemy odesłać takiej osoby strona w internecie w ww narada obywatelska kropke pl i tam tam jest proces opisany i tam znajdzie się raport on jest jeszcze w trakcie przygotowań tak jak mówiliśmy, więc można go wypatrywać niestety no wszyscy, którzy w tym zajmują zajmują się non profit i i w związku z tym mamy teren zajmowaliśmy w miesiącu strajkowe gdzieś tracimy pensja działaliśmy bardzo sprawdzania jest, więc teraz musimy troszeczkę dać czasu żeby, chociaż obrona rodziny, choć te wnioski, które były na Malcie przedstawiana można zobaczyć na relacjach, które sam na stronach facebookowych n p . Malta Festival u nas napaść z wykrzyknikiem na stronie nauczyciel też relacje są dostępne, więc można przede wszystkim posłuchać naraża, ale wkrótce myślę, że będą udostępnione na stronie zarówno ta prezentacja, którą Kuba Wygnański prezentował jak i jak i im wnioski z tej ostatniej narady myślę że, toteż umieścimy, bo one są ciekawe interesujące, że sami też urządzenia na stronie facebookowej narady Obywatelskiej, bo to osobna są na przyszłość Bukowa do tego projektu tak na bieżąco były wrzucane relacja z konsultacji, więc część płachty część wniosków z konkretnych naraz można sobie celnością, by złożyć ważną rzecz, która umknęła gdzieś tam bankom wraca do mnie, że ważne jest to mówiłam, że to jest szeroki mandat, ale ważne jest też, że ten trójkąt jest taki prawie równo kamienny, bo liczba uczniów nauczycieli i rodziców w tych naradach bardzo podobna 381 % było nauczycieli po 20 parę uczniów rodziców, więc możemy powiedzieć bardzo demokratyczna także bardzo demokratyczna struktura to też duża zaleta tego no i teraz pytanie, które też pewnie nurtuje naszych słuchaczy, bo rozmawiamy tutaj o postulatach ja tutaj widzę, że w trakcie narad zgłoszono łącznie ponad 650 postulatów powiedziałyśmy, o czym była mowa najczęściej, że sposób oceniania motywowania uczniów, że podstawa programowa ogromną przeszkodą, że brak komunikacji w tym trójkącie relacyjnym, że brak finansowania oświaty jest skandaliczne wynagrodzenie nauczycieli korzysta egzaminu za i stos, która po prostu zżera całe piękno procesu edukacyjnego, a teraz spróbujmy spojrzeć na to wszystko, o czym mówimy nie z perspektywy makro tylko z perspektywy mikro pani mikro pani osobistej dla wielu pań Reala tam jest tych twierdzeń wniosków wszystkich narodach 4006 UE to jest cała masa duży Axel w różnych takich czekamy czekamy na uporządkowanie tego będziemy studiować dokładnie, a teraz chętnie zapoznamy się historiami motywacji pań, bo jednak te nieprawdopodobne potem wszystkim co tutaj słyszymy i słyszymy w mediach w ostatnich miesiącach, a nawet latach, że są osoby, które nie tylko jakoś wytrzymują z wygiętym kręgosłupem tylko właśnie z podniesioną głową w tej rzeczywistości trwają i walczą no, więc pytanie co co pani trzyma w tym zawodzie co jest istotą etosem na dzisiaj w 2019 roku tego zawodu co z tą satysfakcją system napędem wewnętrzną motywacją dla mnie zawsze uczeń czy nie uczniowie uczennice o to że, którzy chcą się rozwijać którymi, które można obserwować przez kilka lat jak się zmieniają się rozwijają się angażują co stanowi projekcja pracuje dosyć dobrej szkole i tych projektów bardzo dużo z uczniami realizujemy przygotowujemy do konkursów bardzo dużo organizujemy wolontariatu i takie pojedyncze historie tych moich uczniów sprawiają, że mi się każdego dnia bardzo chce pójść do pracy bowiem, że mieszka wybiorę się na przepiękne festiwal tutaj w zamku sztuka naszych dzieci gdzieś opiekuję dziećmi autystycznymi niepełnosprawnymi i moje uczennice, które na co dzień nie mają styczności z osobami o takich szczególnych wymaganiach wychodzą np. takiego festiwalu i płaczą, ale są dobre ze, a dziękują za to, że mogły czegoś takiego doświadczyć to czuję, że jestem dobrym miejscu że, aby dobra robota fajnie obserwować jak jak po latach wracają do nas czasami na kawkę czasami się pochwalić co się stało czasami zaprosić na ślub co mnie fascynuje, że jakiś uczeń ma ochotę zaprosić na ślub profesora swego nazwa nauczycielka sprzed kilku lat następnie montażowych i we wrześniu w sam przepiękna historia ja też na lekcjach mam takie wchodzę w ten stan ślą jak widzę że, że uczniowie bardzo żywo reagują na moje metody reformy, które którymi pracuje, że są zainteresowani, że się, że chcą się zaangażować to lekcja to daje ogromnego kopa do działania i to mnie napędza ja jestem idealistką wychowaną w rodzinie nauczycielskiej związku z tym dla mnie to praca nauczyciela bardzo ważne i stąd w ogóle decyzja, żeby taką pracę podjąć jak uczennica na końcu świata powiedziała, że dziękuje mi za najlepszą akcję włosów w życiu to też pokaz oczywiście jak bóbr także uczniowie przede wszystkim uczniowie, ale też rodzice, którzy potrafią czasami podejść docenić podziękować, bo też bierzemy z wieloma problemami i dobry nauczyciel jako dobry dobry pedagog pedagożka no i musi się liczyć z tym że, że będzie rozmawiał o represjach, że będzie rozmawiała na lekcjach i różnych innych problemach, jeżeli jesteśmy być z jesteśmy w stanie być wsparciem dla swojego ucznia rodzica w takim trudnym momencie i z tego, a pomóc wejść to też takie bardzo budujące i ważne tam nie do mnie też na łańcuchu świata z wykrzyknikiem po odszedł uczelni powiedział pani uczniowie muszą być pani dodali co mną powoduje MEN dla mnie najważniejsza jest wolność i to jest taki Motor, które bardzo mnie aktywizuje przez ostatni czas przez ostatnie lata i też w pracy swojej zawsze tak ma być nauczycielem od kiedy tylko pamiętam ta to marzenie się zrealizowało i w tej pracy nauczyciela bardzo ważną rolę dla mnie pełni ta sfera wychowawcza i i robi sobie tą swoją działaczka na małym polu chciałabym żeby, żeby nie były małe działania nie takie małe pole 25 lat doświadczenia kolej, ale lasy kolejne klasy no to jest kawał życia irlandzkie wymuszonych wychowanków wychowanków to jest ogromnie satysfakcjonujące co mówi Agnieszka patrzeć jak się rozwijają i też mieć jakiś udział w swoistym prowadzeniu prowadzeniu wprowadzaniu w dorosłe życie w jakimś odkrywaniu tych wszystkich swoich myśli układaniu sobie w głowie to jest niesamowicie takie wyróżniające nad powiedziała, ale też ogromnie odpowiedzialna i z tą odpowiedzialnością czuje, że nie mogę zawieść musi być dla nich pewnym wzorcem, a przynajmniej na morze jeśli nie wzorcem to kim kogoś kto, kto po prostu jest koresponduje z tym, o czym opowiada na lekcjach, czego uczyć wspólnie taki to musi być spójna i myślę, że ta ta wolność, której potrzebuje jest ten motorem trudno w tej chwili napędzał to co wspomina Agnieszka, w którym kierunku tutaj prawdopodobnie rozumiem, że te postanowienia okrągłego stołu te to są wskazania do tego w jakim kierunku pójdziemy jeśli październik nie przyniesie nam żadnych pozytywnych niespodzianek moim rozumieniu pozytywne to myślę, że ten ta klamra będzie się zaciskać na głowę się robić coraz wcześniejsza i w tym sensie nie odpuszczam po prostu uważam, że walczy o rzecz najważniejsza, żeby to co też czym różnią w naradach obywatelskich co czuje i nie musiała mieć wielkiej narady Obywatelskiej, żeby to rozumieć i ludzie to to mówią, że najważniejsze w tym w tej szkole to jest, żebyśmy wypuszczali z niej ludzi, którzy będą mogli być będą w stanie być szczęśliwi podążanie za szczęście naszych dzieci naszych uczniów swoim własnym to jest chyba najważniejsze to niekoniecznie musi oznaczać świetną robotę znaleźć tak bardzo wysokiego robieniem pieniądze oczywiście to czasami jest też niezbędne i powoduje, że czujemy się nie wcześniej, więc to są to są wypadkowa różnych rzeczy, ale żeby, żeby sobie poradzić i jeszcze też ogromnie ważne jest to, że szkoła musi sprostać temu, że przychodzą do niej uczniowie którzy, których w przyszłości my nie jesteśmy w stanie zaprojektować to jest przyszłość, która zaskakuje zaskoczy zastępujemy Andrzej Śliwa z dnia na dzień one zostać mając na względach w dobie sztucznej inteligencji jesteśmy pani zapytano z początku wakacji mamy wakacje w kryzysie ogłosiliśmy na wysięgniku, bo myślę, że tak jest ten kryzys objawia się nie tylko tym kryzysem edukacji, ale również kryzysem klimatycznym to też są rzeczy, które mogą zaskoczyć naszych uczniów pytanie jakich przygotowywać do tego co jest albo jak nakłaniać ich, żeby mogli sami zawalczyć o tak swoją rzecz są właśnie był też pięknie wybrzmiewały na wszystkich inicjatywach uczniowskich żali się angażują akurat strajk klimatyczne bardzo oni mają większą świadomość niższy niż politycy oni bardzo chcą edukacji aż takiej ekologicznej n p . w szkołach tego zupełnie nie ma wczoraj na okrągłym stole uczniowskim, a 1 z uczniów upadał swoim bracie jedenastoletnim, który chodzi do szkoły prywatnej jest największym orędownikiem ekologii w całej rodzinie on wszystkim w domu tłumaczy w jaki sposób porządnie segregować śmieci on mówi, dlaczego nie powinniśmy spożywać mięsa mówi o efekcie cieplarnianym tak dalej ma 11 lat, ale tam od najmłodszego w tej szkole uczą ich, że członki plastikowa nie są one potrzebne, bo mamy takie poletko, na którym siedzi za zaczęliśmy właśnie zboża i będziemy używali takich słomek teraz dlatego, bo te plastikowe lądują w oceanach np. po to nie spożywamy jako mikro cząsteczki tak dalej ma 11 lat jest wielkim orędownikiem budowania świadomości i przede wszystkim daleko do edukacja klimatyczna właśnie ekologiczna mało obecne niestety naszych programach w ogóle, toteż pytanie czy czytaj świadoma decyzja czy jednak to właśnie będzie podtrzymywany ta dezinformacja ekologiczna jak my co nasi słuchacze mogą zrobić dla was dla nauczycieli co społeczeństwo może zrobić część społeczeństwa wsparła nauczycieli w trakcie strajku teraz przyjdzie trochę trudniejszy czas takiej, by prawdopodobnie dłuższej pracy pozytywistycznej krok po kroku jesteśmy zaliczani ja, że na trasach dlatego chcemy was wesprzeć się, żebyście dalej dawali radę co należy do społeczeństwa, lecz o wsparcie na przetarg co ważne pytanie to jest klucz do wszystkiego co może zrobić dla nas społeczeństwu Sony możemy wszyscy dla siebie zrobić, aby tak to pytanie odwróciła w spocie są ludzie, że karze to jest to, żeby ich jak mamy facto jesteśmy ja powtarzałam to na strajku żaden strajk nauczycielski nie zwalnia wszystkich obywateli od odpowiedzialności za edukację naszego państwa jeśli tę świadomość będziemy mieć to my wszyscy baliśmy się zatroszczyć o to, ale ogromnie ważne jest też, żeby każdy sobie zdał sprawę, jaką rolę w jego życiu pełni nauczyciela, bo myślę, że oprócz oczywiście wielu traumatycznych przeżyć, które na pewno każdy ma z moim, bo to wiadomo jak krzywa Gaussa są nauczyciele dobrze i i słabi to myślę, że tak uczciwie odgarniał te złe emocje, które zawsze wychodzą na Jaś i przyjrzymy się i poszukamy swoim życiu tych, którzy odcisnęli na nas piętno takie pozytywne i spowodowali, że gdzieś się rozwinę rozwijaliśmy jakąś stronę to to dojdziemy do nauczycieli wczorajsze sobie zrobiłam też takie ćwiczenia, chociaż sama bardzo lubiłam szkoły była taka precyzyjna to zrobią sobie takiej Czeczeni przypomniał sobie fantastycznych zwalić nauczycieli dobry początek, żeby sobie przypomnieć swoich własnych fantastycznych nauczycieli nawet jeśli było ich niewielu to przynajmniej przykryć na chwilę, chociaż te wspomnienia negatywnymi pozytywnymi, bo rzeczywiście jest możliwe, żebyśmy mieli wyłącznie negatywne doświadczenia i Jana g taki filmik na początku strajku na na swoim blogu przypomniał sobie moich nauczycieli bardzo się miło zrobiło jak mój nauczyciel z liceum znalazł ten film pod koniec strajku, gdzie wszyscy byli słabe nastroje jak jego koleżanka mówi słuchaj taka Laska z internetu tobie opowiada i Susz napisał do mnie, że był bardzo rozbudowane, więc być może nie tylko przypomnieć sobie tych nauczycieli, ale czasami dać im znać na grze tak ważne jest, że pamiętamy, że dziękujemy także nauczyciele bardzo potrzebujemy tego co ważne, bo potrzebowaliśmy w czasie strajku, ale potrzebujemy teraz być może jeszcze bardziej, bo ta ten czas frustracji teraz dużo większy w czasie strajku były emocje takie waleczna i Czech nie odczuwał tego tak bardzo era trochę walka bardziej miała poziomu podważa i innymi metodami bardzo ważne jest to, że jeżeli pojawią się jakieś frustracje związane z systemem edukacji to, żeby ludziom taką świadomy, że to nie jest przecież wina nauczycieli ja w czasie strajku dostawała wiadomości przez Boga aktami teraz zapłaci za opiekunkę ja uśmiecham wpisywała proszę wystawiać fakturę na rachunek no panu premierowi albo pani minister no bo to nie my jesteśmy odpowiedzialni za to, że w trakcie za to, że sytuacja w kryzysie i to we wrześniu również na pewno będzie bardzo widoczne, bo we wrześniu będzie olbrzymi kryzys będzie olbrzymia frustracja jeszcze 1 z wakacji też bardzo ciężkie przecież dla dla rodziców tak jak tak jak Ania mówiła, a sami drżą o to, a oto rekrutacja i być może pokazywać swoje niezadowolenie, ale tym osobom, które są za to odpowiedzialne, a nie, na które są napierali, ale jeszcze chciałam zaapelować, żeby odwrócić od takiej narracji, którą niestety nasze ministerstwo rząd narzuca jeśli chodzi o nauczycieli powrócić do tego plecami, żeby spożyć trochę w kierunku takich procesów właśnie narada Obywatelska i i w ogóle nie tylko w zakresie edukacji, ale we wszystkich możliwych tematach, żeby popatrzeć ten konflikt czasem jest sztuczne i żeby spróbować o garnąć emocje i racjonalne argumenty włączyć i posłuchać się usłyszeć się wtedy można się zrozumieć to jest coś co pokazał narad obywatelskich edukacji przetestowana na edukację być może będzie ten proces mógł się toczyć dalej na różnych innych obszarach, które mamy, które są niezwykle ważne chociażby służba zdrowia czy właśnie kwestii klimatu myślę, że kolejne nadciągająca katastrofa, która wymieniła tymczasem my zachęcamy państwa do tego, żeby wciąż brać udział w wydarzeniach związanych z Maltą i to my dzisiaj rozmawialiśmy o froncie edukacyjnym właściwy jest zachętą, żeby dalej pozostać na tym froncie, bo idiomem tegorocznej Malty jest właśnie hasło armia jednostki to co możemy zrobić w ramach aktywnej walecznej postawy w ramach forum spotkań na placu Wolności w ramach hasła kultura wojny w czasie pokoju kolejny bardzo ciekawe spotkania, na które państwa zapraszamy jutro spotkanie z Andrzejem Lederem właśnie pod hasłem kultura wojny w czasie pokoju o siedemnastej na placu Wolności spotkanie będzie dostępne i w języku polskim języku angielskim wstęp jest wolny pojutrze spotkanie z Janiną Ochojską zatytułowany kobieta na wojnie o siedemnastej również na placu Wolności również wstęp wolny na obu tych spotkaniach przewidziany jest udział publiczności zapraszamy państwa to postawy Obywatelskiej w ramach festiwalu, ale też nie tylko generalnie rzecz biorąc w naszej przestrzeni społeczno-politycznej już państwo słyszeli wiedzą co państwo można mogą zrobić dla nauczycieli tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję, że tylko podziękować bardzo festiwalowi Malta czy to jesteś wielki sukces myślę strajku i tego, że ta edukacja taka pojawiła się w debacie publicznej, że pierwszy dzień festiwalu Malta poświęcone edukacji albo na pole rock Festival będą organizowali namioty edukacyjne da edukacja nie znika z debaty publicznej oby tak jak najdłużej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA