REKLAMA

Hubert Patynowski: "Praca nad postacią w "Nie zmieniaj tematu" to było robienie rapu"

Data emisji:
2019-06-28 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:37 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Piotr Domalewski- reżyser, Hubert Patynowski- reżyser, autor nagrodzony JANTAREM 2019 za krótkometrażowy film fabularny pt: "Nie zmieniaj tematu" na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie i Artur Cichmiński- krytyk filmowy Rozwiń »

Piotr Domalewski: "Coraz więcej ludzi robi film bo coraz więcej ludzi go zrobić może"

Hubert Patynowski:"Życie nie jest tak zero jedynkowe jak zasady osiedlowe. Jak tworzyłem sceny to zastanawiałem się jaki to rytuał, dla mnie to jest film o rytuałach, ale nie biłem tym po oczach."" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska filmowe klimaty dzisiaj w kulturze osobistej trochę cofniemy się w czasie do zakończonego 2 tygodnie temu festiwalu młodzi film w Koszalinie festiwalu, na którym wielu twórców zaczynało swoją artystyczną drogę festiwalu, który mówi się, że jest inny niż wszystkie, że promuje autentyzm w kinie co najważniejsze pokazuje całą mocą, jakie to młode kino dzisiaj w Polsce jest o tym, dzisiaj Rozwiń » będziemy rozmawiać w gronie tych, którzy w Koszalinie byli, a niektórzy nawet wyjechali stamtąd nagrodą Hubert Patynowski reżyser scenarzysta montażysta operator laureat Jantara 2019 za krótkometrażowy film fabularny nie zmienia temat jest dzisiaj gościem wita serdecznie dzień dobry jest z nami również przewodniczący jury konkursu fabularnych krótkich metraży z Koszalina Piotr Domalewski, który sam skoczek nie bywał nieraz i gdzie stawiał swoje pierwsze filmowe kroki również Witaj dobry wieczór tam jest jeszcze goszczą w kulturze osobistej dzisiaj ktoś, kto bacznie się kino przygląda, a my lubimy posłuchać co ma na ten temat co zobaczył do powiedzenia, czyli krytyk filmowy Artur Cis miejski dobry wybór tej NATO w takim razie szczerość za szczerość, nawiązując do nazwy cyklu spotkań z twórcami, jakie odbywały się na festiwalu w Koszalinie, jakie kino zobaczyliście w Koszalinie przede wszystkim to pierwszy proszę bardzo może przewodniczący żyli wręczona w tym sensie zobaczyliśmy polskie kino są polskie filmy, ale zaprosiliśmy na pewno bardzo różnorodne kino i co jest moim zdaniem Super, bo boi się ciekawie ogląda to nie jest także wszystko jest utrzymane w 1 temacie w 1 estetyce tylko wygląda na to, że szukamy w różnych miejscach i to jest chyba też chyba najważniejsza rzecz takie, by ułatwiało to oglądanie też to, że były to zarówno dokumenty jak pani jak i animacje i krótkie metraże fabularne co jeszcze bardziej różnorodność podnosiło, więc na zobaczyliśmy dobre polskie kino wyjechał już nasycony o tak nie byłem w kinie od tego czasu ani razu, ale tak lubi sobie pójść do kina, więc gdzieś tam chyba siedziałem swoje RFN także pół godziny dziennie więcej, by to rzeczywiście sporo odsiedziała decyzja z zasłużyło siedział Artur właśnie teraz powiem, trenując tak to ma rację to jest domena debiutów, gdzie poznajemy pomysły jakąś próbę wytyczenia nowej drogi przez młodych, bo dopiero zaczynających filmowych twórców i przez to kino jest i ciekawe intrygujące pod względem zarówno merytorycznym formalnym, gdzie tę patrząc na werdykt na takim, które wygrały raz w tym roku teraz będę mówił pełnometrażowy film, czyli Eastern też nic nie ginie czy są duże zaskoczenie dla mnie osobiście duże zaskoczenie, czyli moja Polska dziewczyna, która to film raczej wzbudza kontrowersje nawet jakiś dyskomfort, a wręcz Dysona 100 powiem otwarcie z 4 za szczerość, ale aniżeli miało swoje powody, dla którego Kurowskiego na ten film tak czy inaczej to są akurat 3 tytuły to są 3 zupełnie różne punkty widzenia i na kino na poznanie historii gminy bardziej, że jednak minister, który koresponduje formy trochę pastiszu owe jedno to jest przewrotność westernu naszych warunkach w firmowane nie może klasycznie jako stronę opowiadający współczesną historię nawiązującą do tradycji kulturowych czy gruzińskich to pańskich gdzieś w środku się w Polsce bardzo ciekawa właśnie to koncepcyjnie rzecz tutaj tutaj duży, że Piotr Adamski to to jest ktoś, o którym będziemy też niedługo słyszeć przez kolejnych realizacjach oby Polski nasz dzisiejszy ma bardzo dobrze ma taki dobry moment to z pewnością wszystkich twórców mniej lub bardziej napędza tak mi się wydaje tych młodych też jak przypuszczam debiutują zwiększą pewnością, że może się udać większą odwagą niż ci debiutanci np. jeszcze sprzed 10 lat Piotr ty masz takie koszalińskie przecież doświadczenie też jest złożona dosyć sprawa po pierwsze jest mam wrażenie, więc możliwe możliwości zadebiutowali znaczy więcej dróg i tych takich jakich pól realizacji takiego filmu moim zdaniem są mikro budżety w PiS wie i rzeczywiście od paru lat mocno Polski Instytut sztuki filmowej tt tt Debit debiutancki film ja w tej chwili mówi fabuła Hania szortach wspiera, ale z drugiej strony, odpadając na swoje pytanie już tak wyczerpująco to jest nas bardzo dużo jest nas coraz więcej coraz więcej ludzi robi film coraz więcej ludzi może go zrobić, więc konkurencja zwiększa więc, jakby to się to się nawzajem napędzaną po prostu z nas to dużo, bo sam w tej całej, że Hubert właśnie do tej całej grupy dołączył no dołączył już trochę też z nią więcej ale, ale jednak dołączył teraz nagrodę Hubert Patynowski, zanim nagrodzonym filmie tak bardziej szczegółowo porozmawiamy, bo wszyscy ten film widzieliśmy państwo również polecamy kilka pytań takich osobistych jako, że to jest kultura osobista do siebie bardziej jak to się w ogóle znalazłeś w Koszalinie tak zacznijmy tę opowieść pozwolę no dawno dawno temu w wygrałem konkurs na scenariusz pan mówi Project Super, że taka inicjatywa się pojawiła tu pan Piotr Lena walczy taki projekt dla właśnie debiutów krótkometrażowych to ma być film 15 minut, że trochę przedłużył do trzydziestki i cieszę się, że właśnie takie rzeczy dzieją, bo wtedy mogą zrobić swój film ludzie, którzy nie są w szkołach filmowych nie są oni mają budżety nie muszą za swoich pieniędzy także bywać na ten film tylko po prostu jest ktoś kto, kto na taki początkowy start taki w niem 100 dajecie pieniądze pomagać to zrobić jakiś profesjonalny naj tyle ile dało się za ten budżet to to zrobić to jest bardzo profesjonalnie zrobiony film moim zdaniem tak życie przed czasem ksiądz dopowiedzieć, że także Hubert jest takim naturszczykiem w salonie reżyser te, a zrobił film z, po którym nie widać że, że to jest trybuny przepraszam to użyte są przez amatora filmowego, jakby nie było, ale się własnego, ale potem już przestać być amatorem tylko popełniłem ja widziałem taką nie wiem czy można nazwać wprawką filmową twoją chociażby nagrodzony taki krótki film na konkursy zabytkom niania to by utwór autorstwa równe są to polecam państwu serdecznie można znaleźć w sieci to jest 4 minuty trwa atak i profesjonalizm bije z tego po prostu kawałka tak jak powiedział Artur, ale no, bo to jest ciekawa twoja droga wiem, że od lat zajmuje się kilku zajmuje się właśnie pisaniem scenariuszy reżyseria zdjęciami montażem tworzy filmy krótkometrażowe teledyski reklamy jak to się uczyłeś tego filmu, bo tak jak już Niewiem czy dopadło tak jestem naturszczykiem, czyli czy inne nie masz dyplomu żadnej szkoły filmowej jednak po prostu zacząłem kręcić kolegów operatorów, którzy nie mieli za bardzo co kręcić chcieli robić filmy, więc ja zacząłem coś tam myśleć zaczęliśmy teledyski robić parę lat temu i tak jakoś to dalej poszło pod nie jest tak do końca jestem, że po prostu podziemia wyszedłem całkowicie i sam wszystkiego nauczyłem wzrostu od razu jakiś przede wszystkim warsztaty film Spring open np. jakieś warsztaty teledysk COVEC są miejsca, gdzie po prostu ludzie spotykają się bowiem w jakiś wideo uczą się od siebie wzajemnie też po drodze spotkałem mądrych ludzi których, których mogłem jakoś go zapytać o parę rzeczy zainspirować się nimi tych mądrych ludzi jeszcze jeszcze dzisiaj bowiem w drugiej części kultury osobistej Piotrze czy taka droga dla ciebie jest jego znajoma właściwie unoszenie różni za bardzo od studiowania w reżyserii w szkole filmowej też jest wrzucany, jakby tam od paru ludzi od paru profesorów bierzesz parę takich rzeczy, które sobie zapisuję jeśli zorientujesz, a tak co właściwie cała zabawa polega na tym, że spotykasz ludzi, którzy też to robią się swoich rówieśników no i razem wszyscy wszystko w Brnie cie, gdy do przodu no tak ja się najwięcej nauczyłem od od moich kolegów ze studiów taka jest prawda się uczyliśmy od 6 od siebie uczyliśmy się nawzajem ktoś coś przynosił ciekawego to była turbo zajawka po prostu na wydziale oglądaliśmy to myśleliśmy kurs akcji zrobione, o co chodzi na dystansie to bierze moim zdaniem czasu walczy, by nie kusiły jednak, żeby tam do tych filmów chociażby zawrzeć jak określane po prostu nie dostałem się parę lat temu, więc zwyczajnie przestało mnie kusić powiedział laureat festiwalu w Koszalinie do tej rozmowy proszę państwa również rok no właśnie w tym ciekawego teraz było z Jantarem 2019 na końcu to chyba trochę inaczej rozmawiamy filmowy dzisiaj w kulturze osobistej trochę wspominamy Koszalin, który zakończył się festiwal w Koszalinie, które zakończyły się 2 tygodnie temu rozmawiamy z Hubertem Sadowskim laureatem Jantara 2019 za krótkometrażowy film fabularny jest z nami również reżyser Piotr Domalewski krytyk filmowy Artur Cis miejski za chwilę wracamy teraz czas na informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska filmowo dzisiaj w kulturze osobistej tak jak już mówiłam trochę wspominamy dzisiaj zakończony 2 tygodnie temu festiwal młodzi i firmy w Koszalinie ze mną w studiu jest laureat Jantara 2019 za krótkometrażowy film fabularny nie zmienia tematu Hubert Patynowski jest również ten, który o tej nagrodzie zadecydowało m. in. m. in. oczywiście, czyli Piotr Domalewski reżyser twórca słynnej Cichej nocy chociażby, który był przewodniczącym jury konkursu fabularny krótkich metraży jest z nami również Artur Cis miejski krytyk filmowy, który w Koszalinie był, który na festiwalach bywa często bywa również w radiu TOK FM, żeby o filmach o premierach filmowych i nie tylko z nami rozmawiać Hubert Patynowski jego firmy nie zmienia jej tematu Hubert fascynuje cie rap teatr absurdu i z Paged i US tereny trochę tych swoich zainteresowań widać w filmie, który został nagrodzony, który pokazał w Koszalinie jest rap to po pierwsze, hip-hop po drugie, dla mnie pewne opary teatru absurdu również się unoszone nad filmem, chociaż jest to bardzo autentyczna bardzo szczera i bardzo wiarygodna opowieść jak pokazuje bohatera bardziej spocony to byłby sprawiedliwy start w coś powiedzieć co może Kuchar podziękuje efekt dziękuję za chleb jadalnych skórek danie w takim razie zadam pytanie polskie blokowisko w 2019 dobre chłopaki przeciwko upadkowi zasad w swoim filmie osiedlowe rapując drużyna, która nie stroni od używek i ma zasady chociażby takie, że nielojalności nie wybacza jak ta historia do ciebie przyszła wychowałem się na blokowisku i widziałem co się dzieje dookoła to też wybrzmiewa wybrzmiewa ulicznym rapie i nie mogłem jakoś do końca z tymi zasadami się uporać się nie nie nie życie nie jest tak zero-jedynkowy wszystkie zasady jak proste zasady osiedlowe, więc zaczęli zastanawiać, co gdyby co różnych wyjątkowych przypadkach np. kiedy to nie jest takie rynkowe, kiedy sprawa wygląda także te tutaj dochodzimy do kwestii do noszenia, bo to jest jakiś taki temat, który wydawał się, że zawsze, że musi zostać poruszone w kinie polskim bo, bo to się dzieje na różnych poziomach i polityce to mamy mamy to blokowisko dałem się, że blokowisko jest takim miejscem, który przez, przez którego perspektywy można to dobrze powiedzieć właśnie ze względu na te na te sztywne zasady i powiedziałem trochę na dobrze podkreśla teraz jeszcze myślę, że Artur Piotr ze mną zgodzą, że bardzo wiarygodny jest wszystko to co dzieje się na grani ten bardzo surowi w ogóle taki naturalistyczny sposób obrazujące tę rzeczywistość, której Hubert przewiązką powiedział i opowiedział na ekranie nam się także wielka jest tutaj zasługa aktorów nowego szukać w tym takiej metafory, jakiej każdy jego mikroświat, który przekłada się na większą rzeczywistość ale, ale mówisz o pełnej kulturze o takich plemiennych reguła nie może właśnie kwestia lojalności Ilona jest groteskowa Ilona jest taka 01 Kowa no to możemy tylko wyobrazić, bo jednak co czas odbieram jako kino Court ten prawdę znacznie lepiej od nas ale, ale filmowano przemawia i jest szokująco, o czym wiemy kiedy, kiedy zmierzymy się sam finałem tego obraz jak taką drużynę powiedz nam znalazły się do filmu autentyczną, gdzie znalazłeś kim oni są w ogóle ci aktorzy rozumiem tak większość to są aktorzy po po szkole lub w trakcie jeszcze studiów Akademii teatralnych Marek Wywioł to jest nasz test na naturszczyków, który zrobił świetną robotę w roli ojca raczej głów większość głównych bohaterów są aktorzy młodzi trochę szukaliśmy naszego głównego aktora były ogłoszenia w portalach rapowych nawet szukaliśmy rapera powiedział, że to śmieciowy, który po prostu za rapuje zrobił muzykę miał przez chwilę już ochoty nawet zrobić dokument o tym jak szukam aktora bo, bo nikt nie nie chcieli zagrać raperzy donosiciela to było tak silne, że wręcz aktor raper po szkole filmowej nie chciał zagrać donosiciele i pierwszy z nim rozmawiam tak naprawdę wiedziałem, że rapuje powiedział, że nie ma szans rząd zagra prezes tak silna donosiciel to jest trędowaty więc, by wysłali Trędowata osoba tak naprawdę w środowisku w środowiskach więc, więc było trudno nie chcieli o tym, rozmawiać w ogóle nie przeczytali scenariusz, ale w udało się Olek Aleksander Tarkowski pozdrawiam tutaj zrobił świetną robotę zrobił rap zrobił nam pracę praca nad nad jego postacią tak naprawdę było robienie rapu dzwoniliśmy do siebie spotykaliśmy się przyszedł daliśmy całe noce zresztą nasz operator Norbert Serafin razem z nami są kawałki także majaki parę, że jest elastyczna robią różne rzeczy ech, siedzieliśmy myśleliśmy to 11 kawał koledze sam 2 zrobiliśmy wspólnie, ale po prostu by był tym napędem i był tą osobą, która te wszystkie nasze głupoty, które wymyślaliśmy i różne teksty rymy Anthonym przerabia po prostu na kawałek hiphopowy były w tym świetny my mogliśmy sobie rzecz wymyślać gadać pisać, a on po prostu brał te to wszystko i przemienił dopisał swoje robił z tego nagle coś co siedzi śmialiśmy się tym, ale wrócę do pewności, które już wcześniej bo jakby to było coś co co fani rzecz, że rząd wspomina, że to zależy, żeby to było coś co też nie, jakby inspirowała i co co mnie co dawało poczucie wewnętrznej spójności w tym filmie to było to, że ja sobie ja sobie robiłem kiedy, kiedy tworzyłem ceny to zastanawiam się, jaki ten rytuał i każdy, by nie każda, ale ale, ale wiele scen w tym filmie myślę, że można większość ja dla siebie znajdowałem tam jakiś rytuał w tym, czyli chłopaki zbijają piątkę mniejsza, bo jąkanie nie przyniesie było dźwięku zbicia piątki no to musieli powtórzyć dopóki to nie uda się odpowiednio i jest zbyt takich drobnych rzeczy po po wyparcie się kolegi, kiedy podsłuchuje tak dalej tak, by to dla miast kulturalny dla mnie to był film rytuałach z tym, że nie nie nie jako takim nie biłem tylko w tym po oczach filmie po prostu jakoś tak to było dla mnie zastanawiam się zresztą czy ktoś to zauważy, ale akurat z przyczyn socjolog, więc powiedz, że jako jakieś ryzyko wykształconych jako reżyser i przewodniczący żyli, uzasadniając nagrodę powiedział, że jest ona za intrygujące spojrzenie świetne kreacje aktorskie wiarygodny portret zamkniętej społeczności, w którym nie wyczuwa się fałszu za brawurę oraz 30 minut akcji i napięcia za co najbardziej za to wszystko co tak dużo słów, żebyśmy nie pisali, jakby nie było potrzeba, ale generalnie tak mu coś takiego, że strasznie lubię filmy, jakby odchodząc od zasady negatywnej argumentacji strasznie lubię filmy, w których mam wrażenie, że człowiek, który zrobił ten film opowiada mi czymś na czym się zna to znaczy nie chodzi o to, żeby teraz górnicy robili filmy o ogólnikach a, a tam przetwórcy ja jego przetwórstwie jaj reżyserzy reżyser reżyserzy reżysera tylko po prostu chodzi o to, że często w momencie, kiedy chcemy sportretować jakąś jakiś jakiś obraz społeczności czy zjawisko to tu wkrada się niestety ten ten takim na wjazd publicystyki to znaczy to jest po prostu ściema nie to znaczy to jest jakby nasze wyobrażenie tego jak to tam jest, kiedy siedzimy sobie na Mokotowie kawiarni i o tym rozmawiamy no to jest niestety nieprawda, bo też wygląda inaczej to życie taki, by ktoś, kto nigdy nie jeździł autobusem jak wszystkim politykom kazał jeździć komunikacją miejską oni po prostu tak szumnie, wypowiadając było dobre, a co złe niezmiernie się, że jesteś dla mnie dziwne, jakby się jak ludzie mają rozwiązać problem np. zatłoczonego miasta to nie jest u nas na bombach i zawsze się przypuszcza na światłach no i analogicznie mam z filmami lub jak ktoś wie, o czym mówi i myśmy wszyscy całe żyli, które gorąco pozdrawiam świetną mieliśmy ekipę naprawdę w tym roku zauważyliśmy po prostu dużo autentyczność, jakby tego tego filmu już pomijam fakt, że akurat widziałem parę osób rozpoznawały ze szkół teatralnych aktorkę teatru dramatycznego kojarzy znalazły tak, że z plakatów, więc więcej znałem, ale niektórzy z jurorów, którzy byli też odpowiedzialni za animację za za dokument to mgnienie nie nie nie znali tych aktorów myślę, że to są, żeby mieszkańcy blokowiska wszyscy więc, gdy poziom tej autentyczności był duży, a druga rzecz jest taka, że ten film 30 minutą się cały czas coś dzieje no po prostu film, który nic się zaglądać będą objęci Super z budową moim ulubionym moment misję babcia opowiada żart jest refundacja jak po prostu jak z jak z Szekspira nie wiemy, kiedy mam takie wrażenie tek ostatnio myślałam o tym, że jednak dialogi są słabą stroną polskiego kina tutaj nie miał ani 1 zgrzytu to znaczy każde jedno słowo miało w tym filmie jakieś uzasadnienie i znowu podkreślę no ta autentyczność ogromna nie ma także wielu polskich kin przykład Piotra zwierzę wyrok, ale jak też w ogóle poza konkursem, a mianowicie wprowadza tak wielu spodziewa czasami dialogi sprowadzają dobrze to jeszcze jak wypowiedział się Hubert 1 wykazuje też mieć osią narracyjną to jest sztuka jednak umieć opowiedzieć historię to co dzielić uwagę że, że nie nudził oglądając cały czas dziś stacja ma do przodu równym rytmie tempie i była ciekawa intrygująca to jest świętość narracyjna jest młody człowiek to ktoś posiada mamy mało czasu już, ale musi jeszcze powiedzieć słowo Xawery Żuławski, bo podobno on był takim twoim tutaj przewodnikiem też w tym filmie rozumiem tak tak pozdrawiam Ksawerego wiemy Ksawery jest, gdy dowiedziałem się, że może on być moim opiekunem artystycznym to nawet nie zastanawiam się pół sekundy jest jest świetnym gościem i taki i Ksawery był takim przewodnikiem duchowym tego projektu i nie pozwalał mi błądzić odbyliśmy kilka długich rozmów no, w które przełożyły na 30 minutach, które wciąż stoi zdecydowanie jest po prostu świetnym gościem jest 100 mega ne jest mistrzem nie nie pozwolił, żeby ten film zbłądził firm nie zbłądził Xawery Żuławski proszę państwa będzie gościem kultura osobista zresztą już w najbliższy poniedziałek będzie opowiadał swoim najnowszym filmie mowa ptaków, które nakręcił na podstawie scenariusza swojego ojca Andrzeja Żuławskiego to co teraz Huberta jest drugim treści chodzi po głowie chodził po głowie aktualnie jeszcze mamy takie krótkie rzeczy do zrobienia, które 1 pomysł powstał na plaży podczas festiwalu w Koszalinie prezentuje również w Warcie w Mielnie, kiedy mamy został tytuł będzie kolejny film starszej pani to jest rzecz, którą zrobimy z Norbertem Serafinem z moim operatorem w najbliższym czasie jeszcze wakacje no i potem myślę, żeby zrobić pełny etat, jeżeli uda mi się napisać coś ciekawego jestem w trakcie tego w takim razie trzymamy kciuki i na gratulujemy jeszcze raz Jantara 2019 za krótkometrażowy film fabularny nie zmienia tematu może niestety zmienić temat i musimy się pożegnać, bo za chwilę w radiu TOK FM informacji do jak czas pytać wszechobecne tylko to jak może film zobaczyć jak ci my widzieliśmy festiwal było łatwiej do nich dotrzeć ma osiągnąć pomysł to właśnie ten film rozpropagować wysłaliśmy kilka festiwali na kilka nie zdążyliśmy wysłać kilka wysłaliśmy, więc jeżeli dostanie to to jeżeli, jeżeli zostanie to będziemy do obejrzenia Gdyni, jaki streamingu możemy wrócić na sta pewnie zrobimy jakiś pokaz w Warszawie w Krakowie, jeżeli będą chętni myślę, że będą łamy będziemy czujnie tylko film o gdziekolwiek się pokaże o tym, poinformujemy w radiu TOK FM również bardzo wam dziękuję Hubert Patynowski Piotr Domalewski Turcji miejski byli gośćmi kultury osobistej teraz czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA