REKLAMA

Xawery Żuławski: "Mowa ptaków" to film przede wszystkim o wolności

Data emisji:
2019-07-01 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
22:27 min.
Udostępnij:

​​Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Xawery Żuławski, reżyser. Rozmowa dotyczy jego najnowszego filmu pt: "Mowa ptaków" Rozwiń »
Premiera filmu na 19. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Nowe Horyzonty

Xawery Żuławski o pracy nad filmem "Mowa ptaków": To był projekt dla mnie bardzo intuicyjny i było szalenie ważne żeby zachować trzeźwość umysłu, odwagę w sercu i intuicję popartą doświadczeniem reżyserskim, żeby interpretować zapisane sceny według pewnego kodu Andrzeja Żuławskiego, który tam jest zapisany, ale według mojej interpretacji. Zrozumiałem, że nie jest istotnie gdzie... w tym filmie tylko jak i co mówią. Dialog jest majstersztykiem w tym projekcie. Ja go oglądam i wciąż odkrywam jego pokłady, z głębokiej intuicji powstał ten film i na spontanicznych odruchu."

Xawery Żuławski: "Mój ojciec był wrażliwym osobnikiem, takim z radarem bardzo otwartym i pracującym, on po prostu widział te rzeczy, jak montowaliśmy film to był strajk nauczycieli, a nasz film się od szkoły zaczyna, później mamy ten nóż sprężynowy, który przechodzi z ręki do ręki, a potem zginął prezydent Adamowicz, cały czas się to krosuje ze sobą. To jest papierek lakmusowy, który bada stan umysłu widza, jak bardzo jesteś wolny, od systemu, od samego siebie, jak dziś mamy tą dyskusję Jaka ta Polska ma być?" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska reżyser Xawery Żuławski autor głośnej wojny polsko Ruskiej czy chaosu jest dzisiaj gościem kultury osobistej wita serdecznie dobry wieczór omówi ptaków będziemy dzisiaj rozmawiać, bo mowa ptaków najnowszy film Xawerego Żuławskiego będzie miał swoją polską premierę na zbliżającą się w dziewiętnastym międzynarodowym festiwalu filmowym nowe Horyzonty, który we Wrocławiu już od 25 lipca do 4 Rozwiń » sierpnia mówi ptaków film niecodzienny projekt niecodzienne łączący ojca z synem reżysera Xawerego Żuławskiego z reżyserem scenarzystą Andrzejem Żuławskim no właśnie od scenariusza wszystko się zaczęło jak to zresztą w kinie bywa na albo wszystko zaczęło od choroby śmierci jak to wszystko bywa w kinie mojego ojca tak, choć się poważnie rozchorował i właściwie droga z tej choroby wyjście z niej była tylko 1, czyli śmierć więc, jakby mieliśmy wiele ostatecznych spotkań tzw . w tym czasie i na 1 z takich moich wizyt pozwólcie mi poszedł do swego pokoju i wróciły do mnie do ręki scenariusz powiedział zrób sobie z tym co chcesz możesz przeczytać albo wyrzucić przed czytaniem n p . coś takiego ja nie byłem, jakby wtedy w stanie ani tego czytać ani bogaty myślę, więc po prostu ten stary podróżował mnie na tylnym siedzeniu w samochodzie myślę, że ze 23 miesiące aż odezwał się do mnie Marcin Wierzchowski, którego znałem już wcześniej, a który współpracował z moim ojcem rodu producent metro Films i powiedział, że słucha, bo ja mam taki niezrealizowany scenariusz swego ojca i okazało się, że to jest ten sam scenariusz którymi ojciec dał i małe rodzin March zapytał czy ja bym nie chciał tego reżyserować ja się wtedy oczywiście 2 nie wiem, jakie były emocje sędzia nie, aby dobrze po drugie to przeczytane przez po śmierci tak jak było 8823 miesiące po po śmierci ten scenariusz się podróżował ze mną no i przeczytałem muszę tejże takich wielkich emocjach, że właściwie chyba nic nie rozumiem tego tekstu zobaczyłem, że wielki, że ma tytuł mowa ptaków i wtedy pomyślałem, że może byłoby to fajne, żeby oddać hołd twórczości Andrzeja łaskiego poprzez podzielenie tego filmu na 4 nowele, ponieważ miał akurat tyle stron, że spokojnie można to było zrobić, które były realizowane przez 4 reżyserów, którzy powiedzmy są z mojej generacji i i tak też się stało zaprosiłem do współpracy Janka Komasy Jacka Borcucha i Piotra Kilara i przystąpiliśmy dzielnie do pracy i myślę, że to było bardzo owocne tak bardzo dla mnie ważne spotkanie, ponieważ ani, jakby też pokazali mi ten scenariusz powiedzieli co widzą w nim to były kompletnie inne rzeczy niż ja widziałem więc, jakby też zacząłem być 1 z twórców, a nie synem ojca w tym wypadku takich zasad z tym dla mnie te niuanse rodzinne to wszystko tam było tego za dużo ja nie widziałem jak mam do tego odnieść i kiedy chłopaki po prostu tego nie byli w stanie odczytać tak mówili zupełnie innych sprawach, które porusza ten scenariusz, więc tam się to naprawdę otworzyło głowę i potem losowo tak zdarzyło, że po prostu los poczynił takie cuda powiedziałbym, że ja skończyłem na planie z Andrzejem Jaroszewicza i ten film zrobiłem tego, że tak będziemy Jaroszewicza operatorem i ten film zrobiłem w całości już sam, ale nie dogadaliście się, dlaczego odnieśliśmy absolutnie dogadać, bo o nim napisać występują reżyserem jest dla tak są w napisach w tym miejscu, w którym ich prac za po prostu była, czyli są jak w tym elemencie scenariuszowy przygotowaniach do filmu i właśnie na całe szczęście toń nie było nic w temacie nie dogadania się tylko w temacie czasowo życiowym, czyli Jacek Janek dostali firmy zaczęli robić i po prostu ten okres myśmy produkcja wymyśliła namowy ptaków był ich im kompletnie nie nie odpowiadałby nieprzystępny, a produkcja z racji tego, że im robiliśmy za tzw. psi grosz to nie mogliśmy pozwolić na to, że teraz poczekamy na Jacka, a potem poczekamy na Janka to zresztą byłoby zbyt problematyczne też wobec aktorów i wszystkich wszystkich ludzi pracujących więc, jakby zaczął projekt tak jak omawialiśmy Piotr Kielar bodajże 5 dniami meczowymi potem 7 ja ze swoją częścią i podczas realizacji drugiego dnia już było jasne, że ciągniemy dalej co było do dużym szokiem w tamtym momencie, ale też z drugiej strony rozumiem to poczucie, że Okaj dam radę, że jakby, bo też w 2 zaprosiłem do projektu Andrzeja Jaroszewicza i Andrzeja Koźmińskiego i zarówno przyjaciół jakich w najbliższych taki współpracownik współpracowników ojca, więc też nie wiedziałem zupełnie nowe też trochę dziwna relacja, ale po 2 dniach wiedziałem, że z Andrzejem jestem absolutnie w stanie konie kraść i ten film zrobić taki już nie miałem myśli Andrzej miał to samo moją stronę także mieć racji trochę obawialiśmy się siebie, ale dobrze nam swój teren ten po prostu dobrze nasza realizacja dobrze się dogadywaliśmy Andrzej wspaniałe rzeczy wnosił wcześniej nasze drogi nie przyczyną jest przecinały się na zasadzie to jest przyjaciel taty operator znany i dojrzały, a ja jestem szcza w no no tak, by inne były relacje takie bardziej no cześć babciu, co u siebie, a teraz nagle musimy pracą pracą jeśli chciał wrócić na chwilę do tego momentu przed śmiercią Andrzeja Żuławskiego on odszedł, z jaką wiedzą tak naprawdę na temat swoich dalszych planów dotyczących tego scenariusza to była umiera 1 rozmowa da się razem to była to było tylko to zdanie, a natomiast już niezbędne, czyli nie powiedziałeś nie zdążyłeś powiedzieć, że coś zrobić nie broń Boże rząd chyba tego w ogóle nie oczekiwał chciałbym to przeczytał albo nie zrobił z tym co chce takie były jego sława grup system za sens także, ale myślę, że gdzieś w jego po prostu umyśle reżysera, który sterował nie tylko firmy, ale całą swoją przestrzeń życia i osoby wokół w związku z tym jakieś ciche plany ewidentnie był, ale też rząd sobie zdawać sprawę jak delikatna jest to sytuacja nie może nikogo do niczego przymuszać tak przede wszystkim się, że wrócimy domowy taką stopę także film jest moim zdaniem wolności przede wszystkim tak jakby to też ten akt dania tego starcia był takim aktem wolnościowym, że może go odłożyć na półkę nikomu nie będzie schodził przy czym jest mowa ptaków za chwilę w kulturze osobistej porozmawiamy nie wiem czy to będzie łatwa rozmowa, bo film jest niektórzy, którzy już film widzieli mówili, że muszą obejrzeć go jeszcze raz, żeby tak naprawdę wszystkie niuanse tej twojej wizji wizji ojca zrozumieć no właśnie na czym ta praca głównie dla polegała na szukaniu własnej wizji czy na dopasowywaniu 1 wizji drugiej no to był taki, że projekt dla mnie bardzo intuicyjny i było szalenie ważne, żeby zachować trzeźwość umysłu odwagę w sercu i intuicję i popartą doświadczeniem reżyserskim, żeby interpretować zapisane ceny wg pewnego kodu Andrzeja Żuławskiego, który tam zapisane, ale też wg mojej, jakby interpretacji z bardzo to był taki jak ja nie mogę być jak ja pracowałem ja po prostu pracowałem taki jest pan będzie miał coś takiego, że np. zrozumiałem, że nie jest istotne w tym filmie, gdzie Inter istotne jest jak i co, mówi że najważniejsze w tym filmie co mówią mowa ptaków, że w ogóle dialog jest uważam no jakimś majstersztykiem w tym w tym w tym projekcie zapisanym przez mego ojca i tak samo jak powiedziała przed chwilą niektórzy muszą dbać o takim jest teraz ze mną jest ten sam gest znaczy jak oglądam już set razy widziano znam go trochę na pamięć, ale odkrywanie jego pokładów ciągle mi towarzyszy tak ciągle więcej o kury, a to tak aha no tak toczy się to może znaczyć też i to mnie, bo to tam jest, więc więc, więc zestawy z głębokiej intuicji ten film powstał może tak to ona na najbardziej myśl nazwał też myślę, że na też takim od spontanicznym odruchu po prostu w Xawery Żuławski proszę państwa gościem kultury osobistej rozmawiamy o filmie, który będzie miał swoją premierę we Wrocławiu na festiwalu nowe Horyzonty o umowie ptaków za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska reżyser Xawery Żuławski jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy o mowie ptaków, czyli o filmie, który będzie miał swoją premierę na dziewiętnastym międzynarodowym festiwalu filmowym nowe Horyzonty we Wrocławiu od 25 lipca do 4 sierpnia niecodzienny projekt jest to film w reżyserii Xawerego Żuławskiego wg scenariusza Andrzeja Żuławskiego wybitnego reżysera ojca naszego gościa Magda Sendecka napisał w 1 z pierwszych recenzji filmu, że mowa ptaków godzi 2 różne wrażliwości twórcze temperamenty i pomysły na kino tak się zastanawiam czy pan chciał takiego godzenia czy czuwali jednak pan od ojca pięknie różnić w nie mam z tym żadnego problemu, ponieważ odda, a od od czasu, kiedy zacząłem zajmować interesować filmem, a potem w szkole filmowej rozumiem taką taki 1 fenomen, że 1 scenariusz nakręcony przez 22 osoby nie będzie tym samym firmy tak, czyli nigdy, jakby ten film nie jest państwo darmowa taką nie jest takim filmem, jakby nakręcił mój ojciec, który się film nakręcony przeze mnie wg scenariusza mojego ojca właśnie na tym jest tu dalej nie ma co iść jedyne co mogę powiedzieć to to na pewno strach tu akurat przed kompromitacją w sensie nie mojej np. okazuje się, że jestem niezdolny, by taki tekst w obszarze na akcję łożyć na ekran taki jest jakieś pokraczne próba pokraczne go udawania kina ojca no i my się wydaje, że tutaj przede wszystkim zagrało to, że taka siła idzie tego tekstu mówiąca do ciebie bądź wolny i kręć po prostu tak rób jak uważa tak tylko pamiętaj niech oni powiedzą to co w dialogu zapisane no właśnie dialogu dialogu czy to był też pewnego rodzaju dialog twoim zdaniem właśnie z twórczością ojca czy masz takie poczucie, że ta praca była rozmową nie wiem była czasem to niebyła rozmowa to znaczy nie było czasem były pytania, które nie otrzymywałem odpowiedzi, a czasem były nagle wjazdy na bank jak to się mówi do głowy po prostu ja słyszałem głosy czasami tak po prostu w czasie realizacji, bo normalnie żyć nie słyszy tych głosów czy to by zamieniania pojęcia osób mówiła do mnie coś może mój tata może coś rajcy no właśnie tak tak jak bowiem nie interesuje się lider skargami wtedy zrozumiem a, czyli właściwie ten film to nie musi się zakończyć jak to jest napisane grunt, żeby dialog z tego filmu dalej być ja mogę mogę zrobić inne zakończenie coś zrobić, jakie zmiany w scenariuszu tak najpier w byliśmy jak zaczęliśmy nad tym prace jeszcze z chłopakami mówiliśmy o kanoniczność tekstu i chłopaki tylko nie nie uciekajmy co innego niż jest napisane tak próbujmy to przełożyć już jak ja przejąłem po 4 to nagle dostają takiego wiatru właśnie, że to panuje nad tym nie musi tu 1 robić tej sceny oni jadą tym samochodem naszego tygodni w tym samochodzie coś mówią okay to przenieść to co mówią, gdzie indziej jak sen tak, że to jakoś zrobi tak mi się wydaje, że w ogóle ten film od pewnego momentu jest przejmą tak jak pewne główny bohater przyjmuje ten film coraz bardziej w mowie tak tak ja przejmowałem ten film coraz bardziej na moją modę czy tak naprawdę się wydaje, że konflikt ojca syna nie był tak zaznaczony czytam twórcy z przyszłym twórca tak jak tam jest zaznaczony mogę to ta sprawa tworzenia nie była scenariusz tak mocno eksponowana jak w tym filmie wyszło no właśnie wspomniałem głównym bohaterze filmu w ogóle plejada polskich gwiazd wśród nich m. in. Sebastian Fabijański Borys Szyc Daniel Olbrychski Sebastian Fabijański w kompletnie nowej odsłonie taki, jakim go w ogóle nie znamy w Polskim kinie on wciela się wyrzuconego ze szkoły polonistę syna reżysera, który już dawno filmów rodak tak sporo no właśnie w nim to problem musi zadać pytanie potem oczywiście dużo wątków biograficznych powinniśmy się doszukiwać to są takie dosłowności ten wątek relacji ojca syna jest wielki piękny dom w nim starzejący się reżyser na półkach w salonie nagrody dla Andrzeja Żuławskiego w no tak to mogę powiedzieć może tak ja chciałem w pewnym momencie wymazywać nazwisko Andrzej Żuławski na nagrodach, bo tak, by poszło spontanicznie najpierw tak ułożyliśmy, tak więc jako ojca była w domu nie jak potem oglądają filmy tak nie no chłopaki to powieść, bo się przyznawać Gustaw często nie są Żurawski kurde, no i tam wodę w włosy Dęba producenta czystym twardy jest głowi się pochylił nad zagadnieniem wymazywać nie wymazywać co to w ogóle znaczy i co z tego zrozumie w końcu jakoś tak chórem, że nie zostawcie został już wiadomo czy wiadomo w tym filmie wszystko wiadomo, że przestajemy się oszukiwać tak bardzo wiadomo, że ten ją namówić żonie gra wg mnie mojego ojca ten Daniel to zmiana w tej stenogram nagrania jego brata główny bohater nocy raz taka rasa granie i to jest właśnie ta zabawa tu jak mówić o dialogu, jakby bardziej MUM poprzez pracę nad tym filmem jak ja zacząłem rozumieć sposób patrzenia na sztukę i i tworzenie szczególnie pisanie mojego ojca tak, czyli to jest taka po rząd brał ludzi zawsze z siebie zamiast każdego ustawiał pewne rzeczy, które mniej więcej w konstelacji naszej życiowej tam jego życiowej były, ale jak dobrze temu, że jest dobrze zastanowić to co w ogóle nie nie ma sensu tak jakby tak nie jest u nas w rodzinie tak to nie wygląda tak, owszem, mój ojciec ma brata malarza tak, ale również mam brata może nie malarza, ale równie pogubione go jak Marianna przykład tak albo równie statecznego jak nie wiem czy przyczyna tak jak mówimy o kompozytorze tak to też jest może też Andrzej Koziński, ale zostanie Andrzej Koziński i tak by tego, a może ty w ogóle brat przyrodni tak, bo będzie tam jest powiedziane, że to nie był twój ojciec matka mówi do tego przyjaciela największego notek Polska mówi ptaków jest jakiś straszny miejsce z odradzającym się nacjonalizmem tak wątek nauczyciela historii zwerbowane przez uczniów do nacjonalistycznych bojówkarzy nerwowo, ale niesamowite jest to jak Andrzej Żuławski tak naprawdę przewidział polską rzeczywistość 2006 roku tak no tak był w myśl, że był bardzo wrażliwym osobnikiem takim radarem bardzo otwartymi pracującym tak ją po prostu widział te rzeczy tak to i to mnie też fascynował względnie pasowało to, że montowaliśmy film to był strajk nauczycieli, dlaczego akurat czegoś naszych zasobach jest od nauczycieli potem zginął pan Adamowicz my mamy tę sprawę na wynos, przechodząc z ręki do ręki Matko święta to sposób cały czas się to cross ujęte w robotach i tak w rzeczywiście w ja mam takie też mówię często, że to jest trochę papierek lakmusowy ten jest papierkiem lakmusowym, który bada stan umysłu każdego z widzów, czyli jak bardzo jest w ogóle wolny od od czego rocznie od Marz jest wolny od tego, żeby za nie wiem od samego siebie systemu od od pojęcia od pojęć, że takie musi takie musi być takie to musi być tak jak dzisiaj mamy dyskusję, jaka ta Polska ma być tak to jest właśnie to i teraz jest w stanie przyjąć taką szalony krzyk propozycję Broda, które mieli to wszystko w jakimś sensie może o absurdzie czymś takim czy też od razu zaczyna wyznaczać granice oni no to już naprawdę nie potrzebuje definicji radzi we Francji, że w ogóle tak to rozumiem w życiu nie powiedział no, a ten przez nią w życiu tak jest no tak mamy tutaj całą masę trochę takich biednych wykluczają cóż jest kulawa kwiaciarka jest wspomniany polonista wyrzucony ze szkoły dręczony przez tych już też wspomnianych młodocianych nacjonalistów historyk jest młoda dziewczyna, która kręci film jest trędowaty muzyk co ich łączy, bo te wszystkie indywidualności łączą się w pewnym momencie też nie chce spekulować oczywiście, ale łączą się we wspólnocie jak rozmawiam z uchodźców właśnie, ale też nie chcesz, żebyśmy odpowiadali tutaj na żadne pytania daje mi wolność tę interpretację, ale dobra w kim oni są czy to są wyklęci dla ciebie wyklęci polscy inteligenci czy to są po prostu artyści są dobrzy ludzie to są młodzi ludzie, ale czy oni naprawdę istnieją to jest jak umie to pytanie jak oglądam ten film tak czasami mam coś takie poczucie i znowu myślę, że tak bardzo wiele osób będzie mogło się z tego filmu spokojnie doktoryzować znaczy będą odkrywać tam różne pokłady rzeczy, których nawet ja nie jestem w stanie tam dostrzec zmian w różne doświadczenia z polonistami, którzy niektóre zdania znajdują jako cytaty tak dalej n p . dla tej książki akurat nie przestają, więc nawet nie wie, że to jest w ogóle czyta jakieś książki n p . tak nazwać literackim oni są dzisiaj dla mnie dzisiaj możemy się to zmienić za jakiś czas nie obejrzeć film z publicznością we Wrocławiu ich zrozumieć innego dzisiaj dzisiaj są to archetypy ten archetyp od takich rzeczy passę tak to jest pisarz będzie, że ludzie nam na różnych projekcjach no nie rozumieli co to za problem ślęczeć nad maszyną dopisania, dlatego że maszyna, w jakich domach są maszyny do pisania na stołach dzisiaj jako ozdoba no właśnie NATO, czyli gdzieś blisko łazienki pewnie stanie, bo to ładnie się komponuje z lustrem nie jakiś i naprawdę mieliśmy takie o takie odzew także Janie kim jestem gość, więc mówię dobra trzeba wpisać są napisy filmie kierujący naszą uwagę na pewne sprawy takie takie przerzutki jak pisarz albo muzyk tak historyk no, więc wiedzą oni są trochę takimi duchami moim zdaniem bytami wolnymi lotami duchami reprezentującymi dekady twórców nie nie bez kozery tak, odnosząc 2 płaszcze o tak nam się to archetyp pisarza to płaszcz kompozycja lumpeks salda główny wątek, że tak dalej Ksawery powiedz mi taki sam koniec już to jest mam nadzieję, że nie zabrzmieć patetycznie ale kiedy obejrzał też mowy tak, mówi że zbliżały się kilka razy kilkaset kilkaset razy to czegoś o sobie to na pewno się dowiedziałeś, ale czegoś o ojcu czegoś tak jak już ten film został zrealizowany nie na poziomie scenariusza mamy dzisiaj straszą ochotę zażartować, że dowiedziałem się ojcu, że wielkim pisarzem był w bez żartów nie naprawdę myślę, że naprawdę do, jakby to te robienie tego wchodzenie w ten film ten tekst, jakby pokazał mi dobitnie, że wspaniale mój ojciec poruszał się po słowie pisanym tak może to nazywać niektórzy, by grafomania niepewność, ale kurczę no to są tak wspaniałe dialogi po prostu i to się, a to jest tam też powiedziane w umowie ptaków literatura kino jeśli tego nie ma tego tego połączenia to niema tego filmu tak może być najpiękniejsze zdjęcia, ale jednak ludzie muszą porozumiewać się jakimś dialogiem, a nie tylko odtworzeniem tego, że dzień dobry cześć jak się masz no boli mnie brzuch no i co najważniejsze jeszcze, gdzie jest dusza ta dusza jest w kinie o tym w Xawery Żuławski bardzo dziękuję jeszcze przypomnijmy premiera mowę ptaków na festiwalu nowe Horyzonty we Wrocławiu między 2005. 4 lipca ten festiwal się odbywa poza premierą w programie znajdą się także specjalne festiwalowe pokazy wojna polsko-ruska Xawerego Żuławskiego, a także kultowych filmów opętanie jak wolno i najważniejsze to kochać bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo do usłyszenia proszę państwa teraz czas na informację w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!