REKLAMA

Polacy nie przestrzegają prawa, więc po co wprowadzać nowe przepisy?

Analizy
Data emisji:
2019-06-28 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a teraz my zajmiemy się inicjatywą, której kilkakrotnie już w radiu TOK FM mówiliśmy to jest znów kontynuacja takiej nowej serii pewnej propozycji do Sejmu wpłynęła propozycja zmiany przepisów tak, żeby piesi w Polsce mieli pierwszeństwo nie tylko kiedy już znajdują się na pasach na przejściu dla pieszych, ale również wtedy, gdy się do niego zbliżają ta propozycja już znane nam wcześniej z jeszcze z czasów rządu Rozwiń » Platformy Obywatelskiej upadła wysiłkiem Platformy Obywatelskiej no i teraz można powiedzieć zrobimy jej wielki comeback ze mną w studiu Łukasz Zboralski z portalu Berge 24 PL dzień dobry czy dobry, który ma jakieś informacje, których nikt nie ma, więc dlatego zaprosiliśmy do audycji ministerstwo infrastruktury bardzo długo nie chciało odnieść do tej propozycji, ale w końcu wyjawił, że jest przeci w poszerzaniu uprawnień pieszych to się jakiś czas temu dowiedzieliśmy, że jest przeci w, ale z odpowiedzi nie wynika tak naprawdę, bo jak to nie no proszę wyjaśnić oni są za, a nawet przeciw, a no proszę wyjaśnić w jaki sposób nowo pan nowy wiceminister Webber, który przygotował tę odpowiedź właśnie przygotował dla niego Departament transportu drogowego ministerstwo infrastruktury napisał takie bardzo ważne rzeczy to, że po pierwsze, te wszystkie założenia konwencji wiedeńskiej, które walczy część osób w Polsce są już w Polskim prawie spełnione i wylicza tam m. in. to, że kierowca zawsze musi dojść do przejścia, zachowując ostrożność i nie należy pierwszych tam nawet na samym przejściu ministerstwo wcześniej interpretację, że zwalniać znaczy także zatrzymywać się jest taka interpretacja no i połączyli to w tej odpowiedzi, że dodatkowo przecież jest rozporządzeń oznakach sygnałów drogowych i znak, gdy się tam, a rzeźbę mówią, że jak kierowca dojeżdża do przejścia dla pieszych to musi zwolnić wprost napisane, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu inna nie wkraczających i wszyscy, którzy toczą bój w Polsce to, żeby to co jest w rozporządzeniu pisać wyżej ustawy było jasne, bo teraz różnica za złamanie rozporządzenia wspólnotowe rozporządzenie nie może zmianie ustawy dlatego tak to jest to nie obowiązuje tak naprawdę to ministerstwo twierdzi, że obowiązuje to wypełnia konwencję wiedeńską część odpowiedzi, więc ja uważam, że wiceminister Webber przyznał właśnie, że jego zdaniem taki mam status prawny w Polsce kierowca tak ma się zachować przed przejściem dla pieszych, żeby zwracać uwagę też na tych, którzy jeszcze przed nim stoją do nich zmierzają, ale dalsza część alarmowali niektórzy tego będą do ustawy, bo nie trzeba, bo skoro nowa skoro to już jest pod tutaj decyduje państwo m. in. PiS pisał Rafał Weber koncepcja zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w rejonie przejścia dla pieszych wydaje się niewątpliwie słuszna w bardzo lubię uwielbiam rzeźnika Kazek najlepiej, a dalej dotychczasowe prace resortu w tym obszarze wykazały szereg wątpliwości towarzyszących próbie radykalnego zwiększenia uprzywilejowania niechronionych uczestników ruchu drogowego Adams radykalne cenzura, a tam w ogóle więcej wzór, bo pan argumenty argumentów pod pana wiceministra w tym piśmie to że, ponieważ wielu innych krajach tak funkcjonuje system prawny i tam lepiej z pieszymi niż u nas, ale ale, ale oni nie zbadali co było przedkładania przepisu i po to mamy też żadnych badań nie może udowodnić, że właśnie dzięki temu stał się lepiej, a poza tym nawet tam pan Mister mistyczna, jakby miał te badania na biurku to i tak ze złości na śledzenie tego w Polsce, ponieważ mamy inną naturę to są to to jest właśnie natury to chyba naturalne, że jak legendarna grupa wyniki takiego badania, gdyby nawet istniało niema mogłyby być rzetelnym argumentem popierającym zasadność prowadzenia takich przepisów, gdyż każde polskie każde społeczeństwo europejskie posiada inne uwarunkowania kulturowe prawne kultu inżynier liny edukacyjne i moje ulubione inne podejście do poszanowania prawa wglądu bym chciała zapytać co Rafał Weber uważa opolskim stosunku do poszanowania prawa nie musi niczego dobrze prawda tylko w rzeczy chcę przez to powiedzieć, że w Polsce nie przestrzegamy prawa w związku z tym nie ma sensu wprowadzać trochę nowych praw pieszych, bo i tak nie będą przestrzegane czy lasy zaskoczy, bo ja w tym aspekcie w tym 1 jedynym kroczy z nim zgadzam zobaczy czy dzisiaj można rozjechać pieszego już będącego na przejściu dla pieszych można, by się wtargnęło nie już będącego na siano czy rozjechać prawda to jest jasne przeprawy ten, kto stoi już już wszedł na przejście już ma pierwszeństwo, a mimo wszystko kierowcy na nich wjeżdżają, czyli nie zawodzi w tym bądź prawo, z którego egzekucja nie należy później sąd uznaje winę pieszego no to, o czym mówimy o rok, ale tak ale, ale muszą pozwalać na nie unikną kary Najda warto, bo drugi argument można zapisać to ustawia wyżej tak jak wszyscy chcą, że przez przejście dla pieszych już gry trzeba uważać założy się stało, że Polski będzie już widziałem jak sądy wykrzywia wyroki to nadal nie dają gwarancji, że Polski sąd będzie rozstrzygał te sprawy prawidłowo i dziś sprzęt IT, bo mi się trochę bolało jeśli chodzi w ogóle o o to bezpieczeństwo pieszych czy postanowiłem, że w Jaworznie nie mają oddzielnego prawa, ale takie same w całej Polsce wie, że tam mniej ludzi ginie w Jaworzu, czyli Polska stolica bezpieczeństwa ruchu drogowego, dlaczego nie po kluczowe jest infrastruktura i to, że kierowcą tam nie da jeździć inaczej, czyli oni muszą wolno dojechać do przejścia, bo do tego zmusza infrastruktura Nowak tylko, że jak sam przepis można zrobić tak drogi tak urządzić przejście dla pieszych ludzie nie będą ginąć tak tego, że tutaj tamten tekst polecam państwu raport Albert 24 PL tam więcej takich analiz, ale jednak powiedział, że za zmianą prawa często idzie zmiana świadomości samorządowców choćby nie w każdym mieście w Polsce jest Tomasz Tosza i sprzyjający mu prezydent i w większości miast w Polsce nie ma Tomasza to się ani jego odpowiednika w związku z tym takiej polityki, która rzeczywiście reali realizuje bezpieczeństwo pieszych nie jest nie jest ona prowadzona jeszcze wracam na chwilę do tego do tej odpowiedzi ministerstwa, bo dzisiaj na Twitterze napisał pan że nie przeżył wczoraj, że ministerstwo nie chce ujawnić całego raportu, ponieważ znajduje się tam pewien trudny do przełknięcia dla władzy sąd zaś chodzi ja wcześniej napisałem i ni z moich nieoficjalnych ustaleń wynika to już podałem mogę się z każdym oto założyć, że wielkie badanie zachowań w obrębie przejść dla pieszych zarówno stany pierze jak i kierowców, które zamówiło ministerstwo infrastruktury zrealizował Instytut transportu samochodowego jest skończony raport raport leży daje daje sobie rękę uciąć, że są takie wyniki, że kierowcy znacznie przekraczają prędkość obrany przez pierwsze czy w ogóle przekraczają i że rzadko, który z nich zwalnia dojeżdżając do przejścia dla pieszych z napisem wcześniej mam taki nie widział informację, że takie wnioski tam znalazły to nie są psy albo po prostu są ustalenia z ustaleń jeśli zachodzi w głowę, dlaczego tych ustaleń mogą się bać urzędnicy, że chcą pokazać raportu, zwłaszcza że uważam, by potwierdzały one też ministra Webera da, że w Polsce mamy inną mentalność po prostu nie przestrzegamy prawa wypowiedzieć słychać najpier w musimy się zabrać za to, żeby jednak zrobić z nadzorem, żeby ludzie zwolnieni przed przejściami dla pieszych czy infrastruktury palcem, żeby poczuć się tak, aby mogło być droga to po prostu na to bronił w maratonie zastanawiało i moim zdaniem jest tam jeśli to było dobrze zrobione badania takie badania takie coś robić to była też ankieta moim zdaniem mogło paść pytanie mówiąc najoględniej czy ludzie chcą zmiany przepisów w tym zakresie, a to pozostawiam państwu domysł co do wyników, ale dobre na szczęście te audycje publicystyczne można robić takich danych o zmianie wymarzony ktoś zamierza to rzeczywiście taki sondaż dotyczący zmiany przepisów i grą Polaków chce uprzywilejowana mam tego słowa właśnie ciągle zlotym mówi mówi tak rozumiane przez pierwszeństwo pieszych większego pisze papież tu, a jak są tak dzisiaj pomyślę znowu przez w ogóle nie idzie o rozszerzenie pieśni są pieszych chodzi o wpisanie do prawa konkretnego zachowania kierowców przed przejściem dla pieszych, bo to, dobrze więc jeśli chodzi o stosunek Polaków do tego jak ma się zachować kierowca przed przejściem dla pieszych możemy sobie wyobrazić, że gros z nas jest za za właśnie takim wprowadzeniem nowych zmian, ale to nie zaniepokoiło, bo czy na pewno chcemy, żeby polityka bezpieczeństwa ruchu drogowego opierała się na sondażach opinii publicznej na tym zaś jesteśmy ana czym nie, bo może się zdarzyć także społeczeństwo jako takie ma właściwą intuicję i właściwie rozpoznaje, jakimi mechanizmami kieruje się ruch drogowy, ale często jest wręcz odwrotnie ponieważ, zwłaszcza w miastach i istnieje intuicyjne to co powoduje bezpieczeństwo, a co nie w związku z tym to jest trochę niepokojąca, bo robienie sondaży dotyczących ubezpieczeń może moje najważniejsze w tym raportami ustalenia faktyczne, czyli co się dzieje dobrym, czyli dopiero jak jeżdżą kierowcy zachowują się 5 co do sondaży to rzeczywiście nie powinno być tak w zakresie ruchu drogowego suweren wybiera co chce zrobić na drodze tak nie może być po prostu, bo inaczej mieliśmy okropny bałagan wiadomo, czego chcą kierowcy w masie, a przynajmniej tak nam się wydaje, bo moim zdaniem jak zrobić konkretny sąd aż ludzie są dzisiaj za radykalnym podwyższeniem kar na niektóre groźnego to to to całą rzeszę znowu są aż za zaproszonym rząd tylko tak po co grudki są moim zdaniem sondaże powinna robić władza taka ogarnięte, którzy na Zachodzie po to, żeby wysondować n p . jak jak mentalnie jednak poziom mentalny mamy społeczeństwo w różny zakres tematu, który musi dotąd także trudnych ostatnio ten wspaniały świat ministra infrastruktury transportu z Irlandii są oni też mają problem z tym mieli problemy z jeszcze jak tam 1 został rozwiązania z pijanymi drogą nie do końca tam poradzili obniżyć limit, ale podpowiedzieć to nie zadziałało do końca chcieli i mili potężny polityczny opór, zwłaszcza polityków takich tam lokalnych przed zmianami w tym zakresie, żeby coś zaostrzyć po to, robi sondaży bada się, żeby pokonać jedno stopniowi w ogóle przekonać polityków zbadam na szkodę ludzie są negatywnie jednak nastawić do tego, żeby trochę zwolnić mnie to komisja co ma takie informacje nabyć trzeba przekonać, a potem zmienić prawo albo myśleć jak przekonać ludzi do tego co banalne lokalność łatkę, że zgodnie z dnia już liczyć olbrzymią pani też wydaliśmy na zarząd Platformy Obywatelskiej był taki projekt Atom bośmy przygotowali ludzi na to, że będzie równie atomowa w Polsce 1 000 000 chyba złotych na to poszło tak, ale jest różnica między lesie momentem, kiedy zaś chcesz zdrowo jeść no właśnie różni jest różnica między tym, że władza chce coś zrobić potem uczy społeczeństwo przygotowuje je do tego, że wolność swoją i zechciało poprzez pomysły, a momentem, który mamy w Polsce od początku do sześćdziesiątego dziewiątego roku, czyli władzy publicznej nigdy nie interesowało tak naprawdę ukrócenie wypadkowości na drodze w sposób systemowy w związku z tym co zarząd co co partia to udawanie, że działa na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki czemu Polska jest liderką jeśli chodzi o liczbę śmiertelnych wypadków, więc to jest różnica jeśli ministerstwo znalazłoby sądu albo potwierdzał że, że piesi powinni po prostu strzec się na przejściach i koniec kropkę to na pewno by w końcu to opublikowano jeszcze inaczej działa u nas, bo u nas w ich, by w tej sprawie w tej sprawie bezpieczeństwa trudne z rządem podejmować decyzje dla nich każdy sondaż pokazał, że nie trzeba w ogóle nie zrobi czesne na najlepszy i zwróciliby kręcą sondażowni, która by to daleko nie na tym rzecz polega na nieco rzeczywiście ma rację, że my nie mamy ponadpartyjnego takiego porozumienia jeśli chodzi o takie ważne rzeczy w państwie jest jednak ważne rzeczy w państwie jest dopiero wczoraj dowiedziałem wcale nie widziałem nawet jak się zastanawiamy się sprawą był taki przypadek w Polsce notowany pan z Podkarpacia, który miał już dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów kilka wyroków i obrożę elektroniczną, żeby nie jeździł i jechał pijany i znowu zapalić w myśl nie działa już do niej i 8 % ponad ludzi, którzy są dzisiaj za przestępstwa na drodze więzienia odsiadują kary są recydywiści alkohol jest to myślę Słowacy próbujący zrobić, czyli stworzyć system, że złapany po alkoholu mało związkowe spotkanie z terapeutą i terapeuta sprawdza czy to jednorazowy wyskok czy też problem alkoholowy jeśli problem alkoholowy to może spróbuję tego czeka wyciągną zróbmy cokolwiek by mu bon wróci na tą drogą, a Rogersa i widzę, że w Polsce taki system przygotowano od lat go przygotowywano ostatecznie dopiero udało się go przepychać w ministerstwie był ministrem Jerzy Polaczek, ale upadł rząd no i LPR PiS nigdy nie wróci to sposób 1 wielki dramat dramat jest też to, że można, by ukrócić skutki takich wypadków skutki pijanych kierowców kierowcy, którzy pędzą kierowców, którzy nie ustępują pierwszeństwa, którzy nie szanują pieszych właśnie, budując sprostowane przez Łukasza Borowskiego infrastrukturę zmniejszającą ryzyko zmniejszającą wypadkowość jest po prostu infrastruktura zmuszające do zwolnienia w skrócie uważanie, bo przy okazji, bo nawet nie, bo to się rozważania weźmy za zaniżoną wszystkim tak jak ja uważam, że źle mówimy, że posiada bezpieczeństwo pieszych, bo ludzie nie rozumieją wtedy mógł jak to oni będą mieli to my tu, zanim musimy uważać na to nie radzą rzecz polega prawda czy to to zapisy wprawie mają podważyć Rosja ma konkretny sposób zachować się przed przejściem dla pieszych ja analizowałam zapisy innych krajów, gdzie takie zapisy są w ustawach niż tam pieszemu nie wolno wykorzystać swoje dla szyby wymusić swoich praw on też tego nie może tylko, że kierowca może być za ukarany jak tego nie respektuje tak samo myślę mówimy, jaki się wydaje, że trzeba ludziom zwolnić bo, choć może trzeba dostosować do prędkości, które tą lub wiązu dzisiaj tak jak powinni jechać wcale nie spowolnić dużo aż 50 na godzinę mówi Adam tylko tyle, bo to wasz utracą możliwości lepiej zachować się mieć czas reakcji bardzo chciała poznać stronach ministerstwa infrastruktury i cały raport może wystarczy wystąpić o dostęp do informacji publicznej skąpi ludzie no właśnie czekamy czekamy zatem kończymy tę część analiz Łukasz Zboralski z portalu Barry 24 PL, by państwa i moim gościem jeszcze raz odsyłam do portalu Bea Rd 24 PL tam naprawdę dużo informacji dziękuję za spotkanie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA