REKLAMA

Samochód prawidłowo zaparkowany, ale i tak odholowany, bo zmieniła się organizacja ruchu [prawnik radzi, jak reagować]

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-29 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotni magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie chciałbym przywitać kolejnego naszego gościa z nim pan dr Jonathan kasie WICZ radca prawny dzień dobry dzień dobry witam serdecznie państwa na podstawie pewnej historii 1 z mieszkańców Warszawy opowiemy państwu o tym jak przepis może zmienić w trakcie swojego zobowiązania z obowiązywania, a później wrócić do do stanu pierwotnego pozwoli pan jeśli jeśli mogę to odwołam się do do przypadku, Rozwiń » jaki został opisany niedawno Gazecie stołecznej Otóż pan Jarosław mieszkaniec Saskiej Kępy pozostawił swoje auto w miejscu przeznaczonym do parkowania sobie to prawidłowy sposób wjechał na wakacje potem okazało się, że auto zostało odholowane ima do zapłacenia 750 zł mandatu, dlaczego tak się stało Otóż w trakcie jego nieobecności Warszawy odbywał się święto Saskiej Kępy wówczas zmieniono zmieniono organizację ruchu ta organizacja skutkowała zmianą przepisów pytanie brzmi czy pan Jarosław powinien te kary zapłacić pytanie dobre, a w zasadzie pytań takich jest bardzo wiele, bo poszczególni użytkownicy pojazdów często dzwonią do mnie właśnie takimi sprawami co mają postąpić albo jakie powziąć działania tak naprawdę geneza całego problemu tkwi w dokonywanej przez miasto stołeczne Warszawa w tym przypadku zmianie organizacji ruchu i musimy od tego zacząć, żeby wyjść, dlaczego tak się dzieje, dlaczego np. najpierw są miejsca postojowe wyznaczone jako miejsca do postoju nagle potem one zmieniają się np. obszar objęty zakazem zatrzymywania się i postoju Otóż każdy organizator imprezy też wykonawca robót czy jakiegokolwiek innego zdania, zanim przystąpi do swoich prac musi wykonać tzw . projekt czasowej zmiany organizacji ruchu w tym projekcie on musi przewidzieć obligatoryjnie, bo nakładają na NATO to na niego przepisy musi przewidzieć lokalizację tzw . na Kubę 36 zakaz zatrzymywania się i postoju często z tabliczką te 24, czyli pojazd odholowany na koszt właściciela robi się to po to, żeby np. udrożnić trudne miejsca, gdzie odbywają się roboty drogowe albo umożliwić odholowanie pojazdu, który był utrudniały bieg imprezę jakąś czy też wyścig rowerowy cokolwiek innego, który takiej drodze odbywa to więc, jakby pod kątem inżynierskim jest zasadne Thomasem powstaje ten problem bo kiedy taki projekt organizacji ruchu jest zatwierdzany zgodnie z klauzulą zatwierdzenia z przepisami, które obowiązują w tym zakresie te znaki bez 36 powinny stanąć co najmniej podkreślam tak mi przepis co najmniej 5 dni przed terminem ich obowiązywania czyli, jeżeli n p . w tym przypadku, który tutaj pan przywołał na początku impreza odbywała się w sobotę 25 maja to co najmniej 19 maja, czyli 5 dni przed tym wydarzeniem powinny już się pojawić znaki z taką tabliczką od dnia 25 maja ten zakaz zatrzymywania się i postoju obowiązuje także na miejscach postojowych poziomie z tego typu, że to nie moim zdaniem wciąż nie rozwiązuje problemu dodać do tego miała mu rozwój zarodkowy tak zaparkował samochód nie miał od dotacji proszę, a parkować ten samochód na czas nie dłuższy niż tak w tym przypadku pań Jarosław zaparkował samochód 17 maja, a znaki zgodnie z przepisami powinny stanąć no mogły stanąć wcześniej, ale 19 maja było tzw . de la, kiedy one mogły być umieszczone no problem z tego typu, że z reguły pierwszy problem ci wykonawcy robót organizatorzy imprez oni z reguły tak naprawdę tych znaków nie umieszczają albo umieszczamy w ostatniej chwili jestem sam świadkiem takiej sytuacji, kiedy mamy jakieś roboty drogowe przyjeżdżać WIG stoją pojazdy ustawione i wszyscy uczą się co, ale czemu nie możemy tych prac wykonywać co się dzieje czemu te pojazdy są holowane wszyscy patrzą w dokumentację kierownik budowy patrzy słuchaj oznak zaprojektowane to się patrzy się z oznak jedzie oznak przywożą znaku stawiają znak co się patrzysz po policję dzwoń swoją policję przyjeżdża policja i potem konsternacja policja spisuje, bo dokumentację znak znak stoi w terenie spisują weryfikacja kontrola na znak zgodnie z przepisami nagle wychodzą ludzie z zakupami ze sklepu zdziwieni czemu jeszcze 3 godziny temu znaku nie było nagle ten znak jest i co więcej dostają mandat w takich sytuacjach każdorazowo przede wszystkim należy odmówić przyjęcia mandatu podobna sytuacja pana Jarosława, który tutaj był na wstępie cytowany on pojazd stanie 17 maja, więc do czynienia fizycznie szans nawet gdyby dochował należytej staranności świetle prawa, aby zapoznać się z treścią tego znaku, gdyż on zgodnie z przepisami akurat w tym przypadku stanął 19 maja w ten kierowca w ogóle nie miał możliwości technicznej nawet gdyby to złoży do przepisów i t d . aby ten znak dostrzec zobaczyć i swój pojazd przestawić winne miejsce w takich przypadkach zaleca zawsze kierowcą, żeby od tego mandatu odwołali no tak go problem polega na tym że, stosując procedurę odwoławczą, a idąc dalej jeśli odwołanie niczym nie poskutkują trzeba będzie rozstrzygać przed sądem obsługę prawną może kosztować kogoś, kto chce się dochodzić swoich praw więcej niż ten mandat de facto to jest prawda mandat jest czasami 100200300 zł, a odmowa przyjęcia mandatu wiąże się ze skierowania sprawy do sądu z reguły jest tak, że sprawa trafi do sądu co mamy od razu z klucza sąd nie bada szczegóły tylko wydaje nakaz wyrok nakazowy, w którym nakazuje zapłacić mandat tego możemy wnieść sprzeci w mamy 7 dni wnosimy sprzeci w do tego jeszcze powiem szczerze nie potrzeba jakiegoś tutaj wielkiego o wielkiej znajomości prawa można zrobić samemu, ale już większość osób na tym etapie, kiedy dostaje ten wyrok nakazowy jednak prosi o pomoc prawnika i wtedy trzeba podnieść argumenty, o których mówiłem, czyli n p . że ten znak nie stał kiedyś przed terminem tylko był ustawiony w ostatniej chwili albo np. my jako kierowca nie mogliśmy się zapoznać z tym znakiem na te 5 dni przed, bo np. 2 tak panie rosła cytowany w trakcie artykule wyjechał na urlop zostawił pojazd możemy podnosić też inne argumenty bardzo często jest tak, że te oznakowanie, które ustawione na drogach jest niezgodne z tzw. zatwierdzoną czasową organizację ruchu to jest notoryczne w Polsce praktycznie wg badań, które gdzieś tam prowadzę około 10 % znaków drogowych, jeżeli chodzi o roboty czasowe w ogóle jest umieszczanych przy tych robotach takich mniejszych przy większych należy te kontrolowane przez zarządcę drogi jest to procentowo oczywiście więcej, ale uchybienia są tak duże, że bardzo łatwo wykazać nieprawidłowość tego oznakowania w kontekście tych zmian czasowych organizacji ruchu co skutkuje tym, że jeżeli sprawa trafi do sądu można się powołać bardzo łatwo na orzecznictwo Sądu Najwyższego tutaj wiążąca akurat, że podstawą nałożenia mandatu jest tylko legalne umieszczenie znaku drogowego zgodnie z procedurą uchybienie tej procedury na kimkolwiek ta powoduje, że możemy skutecznie odwołać takiego mandat taka sytuacja może mieć miejsce naprawdę wszędzie natomiast tak się składa, że Saska Kępa jest szczególny sposób narażona na wszelkiego rodzaju organizacje tutaj akurat przy okazji święta Saskiej Kępy natomiast nieopodal mamy stadion Narodowy, na którym odbywa się wiele imprez to nie tylko sportowy wówczas to całej okolicy Pragi następuje zmiana organizacji ruchu w jaki sposób można jeszcze zabezpieczyć będąc użytkownikiem pojazdu, który parkuje w miejscach głównie przeznaczonych do parkowania rzeczywiście to jest duży problemem ja z ubolewaniem stwierdzam, że nasze przepisy na dzień dzisiejszy nie przewidują formalnie możliwości takich, żeby proceduralnie informować poszczególnych mieszkańców właścicieli kamienic wspólnot mieszkaniowych jakiś tam zmianach, które nastąpią z reguły to się odbywa zwyczajową często są organizowane jakieś biegi czy właśnie takie zamknięcia dużo, których pan mówi pojawia się również nasza różnego rodzaju biegów masowych, bo tak naprawdę wiele wad tego naprawdę wiele to nie tylko Warszawa też w innych miastach proszę mi uwierzyć, bo to nie jest tylko problem Warszawy natomiast nie ma jakby przepisów, które by tę kwestię precyzował ja dostrzegam pewną dobrą praktykę wy organie zarządzającym ruchem na drogach w Warszawie, czyli biurze polityki mobilności transportu, że czasami się w tych dokumentach zatwierdzających zmianę organizacji ruchu przystawia taki wymóg pieczątkę tam informację pouczenie dla wprowadzającego tę zmianę, żeby poinformował lokalną społeczność n p . o tych zmianach w organizacji ruchu prawda właścicieli posesji tam innych, by właścicieli domów czy też obiektów handlowo-usługowych czy też obiektów o charakterze mieszkalnym ta informacja rzeczywiście daje, jakby możliwość przynajmniej daje informację dlatego organizatora, żeby poinformował o tym, natomiast wymóg problem jest z egzekwowaniem tego niestety często jest także ludzie naprawdę są zaskakiwani dlatego ta sytuacja akurat opisana tutaj w tym przypadku jest dosyć powiem szczerze patowa, bo z 1 strony ten człowiek nie mógł się zapoznać z informacją o tym, my znaku, a z drugiej strony no niestety organizator duchowa formalności wynikających z przepisów to jedyne co pozostało to bez droga skierowanie sprawy na drogę sądową zapewne sądzę, że tutaj sąd przychylił się do stanowiska tego odwołującego się, bo trudno oczekiwać od kogoś, żeby fikcyjnie mógł przewidzieć hipotetycznie, że ten zakaz tam się pojawi dziękuję panu bardzo za rozmowę pan na ten kasie WICZ czy radca prawny był moim państwo goszczą dziękuję pięknie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA