REKLAMA

Partia kierowców się kurczy. Czy władze dużych miast ograniczą ruch samochodów w centrach bez krzywdy dla uboższych użytkowników aut?

Data emisji:
2019-06-30 09:00
Audycja:
Świat się chwieje
Prowadzący:
Czas trwania:
50:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

witam państwa to jest audycja świadczy chwilę Grzegorz Sroczyński oburzamy się napis, że ma w nosie ocieplenia klimatu i ulega lobby węglowe węglowe, a może zaczniemy od siebie może Polska klasa średnia mieszkańcy wielkich miast głosujący w dużej części na opozycję powinni zastanowić, dlaczego nie mogą odkleić tyłków od samochodów auta pożerają polskie miasta auta po produkują smok w nie mniejszym stopniu w swojej całej masie jak energetyka Węglowa w Warszawie na Rozwiń » 1000 mieszkańców jest 3 × więcej samochodów niż w nowym Jorku jesteśmy proszę państwa totalnie zacofani, bo w takich miastach jak Amsterdam czy Kopenhaga, gdzie jest 240 nie więcej samochodów na 1000 mieszkańców liczba tych samochodów wielu zachodnich miastach spada z badań wiadomo, że 200250 samochodów na 1000 mieszkańców to jest taka maksymalna liczba aut, jakie miasto jest w stanie przeżyć tak powiem bez tego wszystkiego co mamy w polskich miastach smogu rozwalonych chodników tego, że nie można przejść z wózkiem i t d. no i to, że liberalni prezydenci miast, którzy bardzo chętnie walą w PiS przy okazji przy okazji smogu i skandalu polskiej energetyki co co też zgadzam to jest skandal nie robią właściwie nic zalewem samochodów no mam wrażenie, że jest to rzecz, której powieśmy naprawdę dużo częściej i dużo dużo mocnej rozwagą rozmawiać, a naszymi gośćmi są dzisiaj Jakub Dybalski z portalu transport publiczny Chin dobra oraz prof. Adam Leszczyński socjolog dziennikarz oko Press dzień, aby co, by się stało, gdyby od jutra zamknąć n p . centrum Warszawy dla samochodów no to trochę zależy w jaki sposób byśmy zrobili po co byśmy chcieli to zrobić to znaczy, jeżeli byśmy czy byśmy zamknęli to centrum miasta całkowicie czuliśmy wprowadzić opłaty za wjazd do centrum miasta różne rzeczy mogłyby się zdarzyć co by się stało na pewno łatwiej, by się było poruszać potem centrum miasta łatwiej było poruszać po nim transportem publicznym rowerem na piechotę to by bardzo poprawiło może tak naprawdę to poprawiło możliwości komunikacyjne w centrum Warszawy do tego, że dzisiaj tak jak zaczęła się nasza audycja w Warszawie zawalona samochodami tak naprawdę większość większość ulic to są ulice przy, których z 1 z drugiej strony stoją samochody bardzo często na trawnikach bardzo często pod drzewami bardzo często na chodnikach co powoduje, że czasem łatwiej przejść tę ulicę jest nią niższe niż bardzo często tak jest, a wg wyliczeń sprzed paru lat urzędu miasta nie więcej 2030 % ruchu samochodowego w centrum Warszawy powodują kierowcy szukający miejsca parkingowego grożący Kolek jest mimo tego miejsca znaleźć na to, że wszystkim są pozajmowane, dlatego że mamy za dużo są to odpowiedź Polski klasy średniej jest taka tak jest żądamy od władz miasta więcej miejsc parkingowych zbudujcie wreszcie te miejsca podziemnej to i t d . to najpierw burzymy pałac kultury czy szpitale budynki, bo nie ma oczywiście parki rywalami parki było musimy zrobić parking tylko te parki też się, którzy mają skończone to jest także przestrzeń miejska z gumy ona to jest pewna ograniczony zasób miejsca no i w tym ograniczą swoje miejsca zmieści się ograniczona do samochodów tak przytoczyłem część głosem początku ile samochód jeszcze jest w stanie wchłonąć miasto Warszawa ma teraz mamy, osiągając no, więc mamy 2 możliwości albo albo zrobimy więcej miejsca tego nie możemy zrobić albo sprawiła, ale jest jest takim centrum miasta widać, ale samo, ale jest w tej sprawie takim nic właśnie opowiadane zawsze tekstami, które mówią mniej więcej to co ty w na portalach czy gazetach jestem taki ściek potem, które wypisują właśnie zwolennicy aut w miastach siano przecież trzeba uporządkować te miejsca parkingowe, by się znalazły prawda i t d . to jest mit, które po pierwsze ze swoich między nimi tekstów wiem, że ze wszystkich doświadczeń miast na Zachodzie na całym świecie wiadomo, że w momencie jak się buduje nowe miejsca parkingowe to korki i jakby hałas samochodowy rośnie, a nie spada, ponieważ więcej miejsc parkingowych zachęca ludzi do tego, żeby przyjeżdżać do centrum tych samochodów jest jeszcze więcej w związku z tym, a nie da się zbudować tylu miejsc, żeby wszystkie samochody pomieścić nowe środki tylko miejsca parkingowe również, że poszerzamy ulicę tak naprawdę, jeżeli zwiększamy podaż przestrzeni dla samochodów to pojawił się samochody NATO to działa bez pudła wszędzie, jeżeli np. poszerzenie ulica jest bardzo częsty argument, jeżeli mamy oraz to się śmiali się mówi się do budujmy jeszcze 1 albo 2 pasy, jeżeli to zrobimy przez pierwsze miesiąc 2 miesiące rzeczywiście można odczuć poprawę mają potem kierowcy przyzwyczają się tam jest więcej posłów będą korzystali właśnie z tego połączenia i w efekcie korki będą nawet większe niż niż wcześniej też zasada, która sprawdza się w w każdym w każdym miejscu na świecie no i znów wracam do tego co mówię wcześniej czy, jeżeli chcemy rozwiązać problem z otoczeniem jest samo samochodami, czyli w efekcie również korków to musimy sprawdzić, że mniej osób po prostu wsiądzie do do auta i zamiast wybierze autobus tramwaj metal, ale właśnie to wszystko brzmi tak i to to znaczy musimy, żeby ludzie wybierali autobus tak dalej guzik prawda to znaczy polscy mieszkańcy wielkich miast nawet jak mają darmową komunikację to nie przesiadają się do nawet jak ona świetnie działa tak jak pracę w Warszawie w nie mówiła być może teraz Adam też będzie dyskutował dzielnicach podwarszawskich, ale samej Warszawy świetnie działa komunikacja z bardzo wygodna nie nie przesiądę się, bo nie, ponieważ musi tyłek wozić SUV-em po prostu przez środek Marszałkowskiej tym SUV -em codziennie 2 strony w tym korku sobie postać no i mam wrażenie, że po prostu mówienie o tym, znać ludzi zachęcać tak dalej żyć po prostu się skończyło należałoby zrobić coś się po prostu wprowadzić w tej sprawie akurat zamordyzm to znaczy zamknąć wreszcie centra kilku polskich miast zrobić centra cywilizowane, żeby tam po prostu dało normalnie funkcjonować bez tego chaosu samochodowego tyle co o tym, uważana Adam, bo już widzę, że się może być tak tak widzę, że nie jest już już ich bardzo chce, ale to jest jeszcze parę zdań w morze może nie zamordyzm, ale rzeczywiście to jest także każda taka zmiana, bo tak naprawdę rozmawiamy o tym jak zmieni przyrzeczenia ludzi nie wszystkich to nie jest tak, że każdego przed przy przesadził samochodu do autobusu części część wystarczy więc, żeby zmienić przyzwyczajenia ludzi zawsze prosimy komina takiej marchewki marchewka w Warszawie jest na bardzo wysokim poziomie przez ostatnie lata paręnaście lat w zasadzie ładowaliśmy gigantyczne nadbudować miliardy złotych rozwój transportu publicznego budowaliśmy metro kupiliśmy za kilka miliardów złotych tramwaje nowoczesne autobusy i tak i t d. transport publiczny w Polsce nie tylko w Warszawie regionalni w Polsce jest stosunkowo tani tutaj wspomnieć o tej darmowej komunikacji, ale musi być darmowa tutaj bardziej się czy komfort pewność i czas dojazdu to to jest to jest ważniejsze jest płytą marchewkę mamy rzecz w tym, że nie mamy żadnego kija czy ja mówię tak jak powiedział na początku rzucą się z komina 1 z wielkiej nie ma czy, jeżeli w tym momencie parkowanie w centrum Warszawy godzina kosztuje 3 zł to jest mniej niż najtańszy bilet dwudziesto minutowym czy, jeżeli parkowanie tańsze niż bilet to niemożna mówić o żadnym żadnym KIO Adam, więc zadać pytanie na wstępie jak co by się działo w Warszawie, gdyby zniknęły zabronić wjazdu docenta jako mieszkaniec centrum kobiet mogę popatrzyli na naprawę 2 stron, ponieważ mieszkałem przez wiele lat na Młocinach, czyli na samej granicy Warszawy dokładnie na granicy Warszawy za za lasem łacińskim to stosunkowo blisko metra tak znaczy mam kwadrans na rowerze do metra mniej więcej 10 minut samochodem krańcu stacji metra i przeprowadziłem się z różnych powodów do centrum mieszkam teraz starej Ochocie, czyli bardzo blisko ścisłego centrum miasta jest oczywiście jako mieszkańcowi centrum taka zmiana kogo dla kogoś, kto mieszka w centrum systemu poziom życia wyraźnie się podniosła mieszkam w pobliżu 3 wielkich ulic, czyli wawelskiej Grójeckiej i Raszyńskiej, które są potworności kami komunikacyjnymi tam się nie dla boję się nie da chodzić jest to koszmar i i bardzo ładna dzielnica właśnie rozjechana przez przez przez takie strumienie samochodów te są także wysłanie bezpieczną przystań licea bardzo trudno przejść tam niewiele pasów kierowcy często wymuszał pierwszeństwo na pasach przechodzą z wózkiem dziecięcym mam kilka sytuacji naprawdę niebezpiecznych na naszych ulicach nędzy, gdy mieszkał cenę oczywiście ma poziom się poprawił, zwłaszcza że jako mieszkańcowi centrum pro podobnie przysługiwałoby jakieś prawo do jeżdżenia tam swoim własnym samochodem pewno tak, chociaż może zgodzić się zagrać może państwa ze zniżek, żeby było jasne to znaczy mówimy oczywiście ja mówi o takim radykalnym zakazie wjazdu do centrum, ale nie dotyczy to dostawcza głównie dotyczy to pogotowia nie dotyczy to policji wiadomo, że mieszkań z mieszkańców też nie dotyczy ustawy, którą teraz mamy no tak nie wg tej ustawy tutaj bym ja uważam, że w ogóle, ale oczywiście to jest taki totalny zamordyzm no, więc trochę prowokuje mówiąc coś takiego proszę państwa grożą przerwaniem mieszka tak jak mieszkańcy centrum oczywiście jest to świetny pomysł tak bardzo mi się podoba moim mniej samochodów bardzo podniosło my mówimy o jakość życia w tym też główny problem mam w tej chwili natomiast mieszkał takich mieszkań wcześniej na Młocinach Noto to byłby byłaby dużo większe komplikacje dla ja akurat ich bardzo się na rowerze do centrum man wejście km do pracy 1 stronę, bo bardzo przyjemne osiągnięć pismu kawał drogi, a natomiast było sytuacji, w których samochodu nie dało się w ogóle funkcjonować na zawiezienie dziecka do lekarza czy jakby realistycznie i remontach transporcie moje doświadczenie z transportem publicznym mówię tej o moim prywatnym doświadczeniach kościół nie został wykorzystany jest taki rząd działa doskonale w centrum i paru dzielnicach przyległych rzeczywiście tam widać inwestycje to jest doskonała jak centrum się nie korzystam z samochodu wokół poda nie ma najmniejszego sensu albo na rowerze, aby transportem publicznym nie lubię stać w korkach i natomiast w sytuacji podmiejskiej no transport publiczny mieszkam bardzo bliska jednak Warszawę na samej granicy, a transport publiczny działa fatalnie na daczy on był bardzo funkcją bardzo rzadko był kompletnie niegodny zaufania miał wielokrotnie sytuacje, w których moje starsze dziecko jeździ samo do szkoły czekało na autobus autobus po prostu nie przyjeżdżał w takiej sytuacji każdy racjonalnie myślący rodzic wybierze stanie w korku samochody SUV w samochodzie, bo po prostu przewidywalny rozkład tak ja wiem, że odstaje swoje w korku ideale Anima loterii związanej z tym autobus fizycznie przyjedzie dziś, ale marzenia modniejsze masz, ale poczeka, mówi że nasz z Młocin metro, że do metra aż 10 minut samochodem problemem jest 10 minut samochodem ten problem jest dojechanie autobusem do tego metra jest bardzo zajmuje bardzo czasu czasami bardziej opłacało się pójść, bo piechotą jest mniej więcej 3 kwadranse czy też szybko chodziłem przez ska skrótem czasem bardziej opłacało się mój pierwszy od 3 kwadranse w 1000 dochody niż czekać na autobus być może przyjedzie być może nie przyjedzie nie wiadomo, kiedy przyjedzie pana nie wiadomo dlaczego na, jaki ten autobus to były najpierw napił to komunikacja lokalna Łomianek problem jest reset ZTE to rzeczywiście wyraźnie poprawiło, kiedy od czasu, kiedy jest to z warszawskich na złoto nadal jest coś czym nie można polegać i tak też kluczowe nad czym nie mogę liczyć na to, że na pewno jak ta niekorzystna samochód na takiej 1 z doświadczenia no tak wielokrotnie sprawdzane, więc i IT sytuacja, w której ktoś, mówi że ja się nie znam, że to działa świetnie, kiedy moje doświadczenie jest nadal świetnie działa nie jest dla mnie kontroli, czyli moje wzmożenie na klasę średnią, że wyższe nie znaczy przyjęliście tylko do samochodu, bo jesteście z ręcznie to jest przeciwskuteczne to znaczy naczep to działa jak płaska oparta na byka, ponieważ wiesz, że to nie są tylko takie po, a mieszkając pod miastem wielokrotnie zmuszany de facto do tego, żeby jeździć samochodem prawda to znaczy żadne inne rozwiązanie nie było racjonalny banki nie byłem miałem do wyboru albo przejechanie 20 minut samochodem 20 minut po ósmy 25 albo spędzenia 1,5 godziny w dochodzeniu transportu czekania transport dobre, że siadałem ten samochód to rozwiąże już jechać do centrum samochodem nie jest regułą niż do centrum samochodem, ale rozumiem ludzi, którzy zrobili taki, że mieli możliwość parkowania w centrum np. mogli to zrobić bardzo często zresztą oszczędności oszczędność czasu i tak była dla nich oznacza, więc także to ja się państwu, tyle że jest to kwestia mojej perspektywy i teraz już bardziej ogólnie, że jest to kwestia dystrybucji redystrybucji pewnego zasobu, który skończony tak, o którym tutaj mówił mówił kolega wcześniej mamy skończoną ilość przestrzeni w mieście teraz rozmawiamy o tym jak dystrybuować także wszystkim lepiej i jeżeli mówimy ludzie część ludzi musi rezygnować samochodu tak warto postawić pytanie, które ma być ten, kto konkretnie ma zrezygnować z samochodu jak ludzie mamy wytłumaczyć, że żyjemy w kraju demokratycznym i teraz wszyscy demokratycznie stan tych samych Cork pewno jedni w sumie drudzy w passacie trzeci jeszcze w nissanie micra w jakimś innym małym tanim samochodzie w rejestrze komuś powiedzieć kochany albo Kana wyrządza auta na naj ci ludzie mogą nie być bardzo zadowoleni z tego faktu i to nie, dlatego że są klasą średnią, która uważa, że jeżdżenie SUV -em po Warszawie jest element prestiżu i dla tych ludzi nie mam najmniejszej sympatii pełna oni zasługują na to zwrócić do tramwaju absolutnie bez podejrzewam, że jeżeli np. wprowadził opłaty za mieszkanie za za wjazd centrum Kracik zwrócił się SUV-ami nad nimi będą jeździć, bo na dopłaty będzie stać, a co więcej i to jest coś, o czym napisałem na własną firmę, które prowokował dyskusję myślę, że ich poziom życia się podniesie, bo korki zmniejszą premie w mojej perspektywy jako osoby te zarabianie na zdarzeń wprowadzenie opłat za wjazd do centrum jeszcze mieszka w centrum byłoby doskonałe pomysłem, gdybym kiedykolwiek się powiedzie pojechać samochodem po centrum te długi ułatwi będzie mniej korków, czyli pędziła z miejsca parkingowe, więc to jest kwestia redystrybucji redystrybucja jest trudna ona jest trudna politycznie i w tym sensie rozumiem władze miejskie czas na złość wielokrotnie sam żona nie zmieniono natomiast i wydaje się, że rozumiem, dlaczego tego nie robiono oni po prostu boją potworne awantury tak będzie wynikała z tego, że część ludzi odbierze się coś, czego oni uważają, że mają prawo i mieli do tej pory, bo naprawdę mniej pamiętam taką taką historię protesty mieszkańców 1 z ulic na Starym Mokotowie bodajże od Dąbrowskiego, ale nie pamiętam w kamerze no jednak w zamożnej prestiżowej drogi bardzo dzielnic miasta, którym uporządkowano ulicę i przy okazji, czyniąc nielegalne miejsca parkingowe najszybszy okazał się połowami parkingowy była nielegalna pewna ani byli demonstrowali blokowali ulice była dzika awantura o to miejsce się co jakoś zmierzyć na teraz, jeżeli słucham aktywistów od od od od od emocji transportem publicznym to mam wrażenie, że oni właśnie ich perswazja opiera głównie zawstydzanie naczelnych co ja zrobiłem tak, ale ostatnio zrobiła, czyli mówią tak w 1000 ze swoich słów odkleić się od nich prawda ten to jest przecież środowisko zgodzić wszyscy umieram sielsko prawda tak, ale to to jest szalenie mało perswazyjne myślę, że to jest dla anty perfekcyjne na zawsze zawstydzanie ludzi słabą osobą przekonuje, a albo mówią właśnie o tym ma Oki obdarzy tutaj mam doskonały transport przez usłyszeliśmy od kolegi potrzeba Tereski na to w momencie, kiedy ktoś poza granicą tego dobrego transportu mieszka oczywiście dostaje absolutnego ataku furii coś takiego słyszy na jej pytanie kogo taka osoba zagłosuje w wyborach chroniona aktywisty rozumiem jak widać po chłopakach z czasowym, lecz Kuba powiedz kilka rzeczy do tego co co Adam powiedział tak się składa, że ja teraz mieszka na Młocinach i mam do metra 5 minut piechotą generalnie mieszkanie zbierają także było blisko metra to była moc 1 z podstawowych rzeczy, kiedy je, kiedy wybierałem no i sam powiedział, że po centrum mniej niż samochody nie mówi o zamykaniu całego miasta dla samochodów mówimy o zamykaniu centrum samochodów mówili, że dojrzałość i samochodem do metra potem przesiadał się rzadko jeździmy samochodem do samego do samego centrum to kraj no właśnie trochę o to chodzi czy, żebyście dojechał do tego do tych młodsi zostawił samochód na nas na parkingi co się dzieje, że się w, a mi przejść się do metra słyszy, więc jest parking park and Ride przy stacji Młociny na lata nawet 2 on był zawsze po godzinie siódmej rano już po powiększeniu również pan siódmej rano, a teraz, kiedy byłam tam galerię handlową przez cały dzień nie da się wcisnąć szpilki na parki mając mieszkaniec takiej dzielnicy podmiejskiej albo nawet Przedmieścia Warszawy mówi słyszy właśnie przyrząd do metra wpier w jednak przechodzą obok tego parkingu, zwłaszcza te, które przed stacją tam miejsca są, ale Okraj do jest dużo automatyka w razie jest loteria jest i przyjeżdża o godzinie ósmej rano żaden parking jest loteria znajdą miejsce nie znajdą miejsce Rek to znowu nie jest rozwiązanie na czy dla kogoś to musi być o godzinie 830 byliśmy w pracy Jarek nigdy nie pracowałem, ale zdarzało się musiała być rano w Warszawie zakończą się już mecz jeszcze na pracy to jest loteria i taka osoba nie może zdawać na loterię tak napoje samochodem, ale stanowi kończy zdania na loterię, bo utknie w korku nie wypada tegoroczną trasę dywany tego uczą się, ale wiadomo trzeba odstać 720 minut tu albo 5 minut jeszcze dalej jeśli w tym sensie można zaplanować pełna natomiast czy będę szukał albo szukała miejsca na parkingu park and Ride przez 5 minut NN szuka przez 15 czy w ogóle nie znajdą te są te kubatury wracać do tych, gdy do tego co mówiłem mieszka na Młocinach natomiast też bardzo często kursuje między Warszawą Józefowa to jest ciotka jest akurat miejsce pod Warszawą z kolei stamtąd mam skalę tak naprawdę ta nasza perspektywa Kay fajnie rzeczywiście transportu myślenie nie zawsze każdemu będzie pasował ja taką perspektywę, że on żona pasuje bardzo dobrze natomiast wracać do tego co napisał w poście, bo to, jakby trudno te główne elementy tej tej naszej rozmowy to jest argument, który się bardzo często powtarza, że wprowadzimy opłaty podwyższone opłaty za parkowanie wprowadzimy opłaty za wjazd do centrum uderzy to w najbiedniejszych to znaczy po pierwsze nie zgadza się z tym, że to uderzy w najbiedniejszych, ale o tym za chwilę pewnie będziemy dyskutować, a po drugie, mam takie wrażenie, że pali się dom, a my tutaj boimy się, że nam zaleje dywan i bardzo jesteśmy źli na strażaków, że nam, że leją wodę na trochę znać różne dlaczego, ale pan jest ale, ale później Stal, ale mają skończyć to znaczy, jeżeli chcemy wprowadzić tę rozmowę do do takiego wymiaru społecznego to mam wrażenie, że to co się dzieje teraz na to, że jak mamy miasto dla samochodów dla ludzi to jest gigantyczny problem społeczny dlatego, że jeżeli ktoś na wózku nawet zbudują wyjście z klatki schodowej podjął tak i t d. no to z tego domu nie wyjdzie, jeżeli wyjdzie z tego podjazdu i nie przejedzie przez przez tak, ale ja myślę, że nawet gorzej to znaczy zawsze po powołujemy przykład osób niepełnosprawnych matek z dziećmi jestem teraz ojcem dzieckiem, więc to argument trójka dzieci Tomasz g, którzy z tym wózkiem rzeczywiście to jest po prostu koszmar przy przekazu, ale właśnie mam wrażenie, że to są przykłady, które szewski przekonują, dlatego że po prostu mieszkańcy polskich miast już zapomnieli jak wygodne może być miasto zmniejszą liczbą samochodów to dotyczy naprawdę wszystkich to znaczy również tych, którzy są zdrowi sprawni nie mają wózków ładnie to nie chodzą z zakupami tylko po prostu chodzą nie wiemy biegną na siłowni prawda to znaczy, że miasto może być radykalnie innym miejscem do życia niż jest w tej chwili nie musiał rozbroić argumenty skoro tutaj o tym za pierwszy, że pierwszy argument o tym, że nie da się rowerem dojechać z dwójką dzieci do przedszkola i tak i tak daje to strasznie strasznie skomplikują życie wielu osobom to jest także po Warszawie samochodami mierzą sami rodzice z dziećmi ludzie, którzy tworzą dziadka do szpitala i babcie na zakupy tak zawsze pojawiają się w tych dyskusjach argument tam się również Marcin narrator po pierwsze, przeważnie da radę, a po drugie, większość aut w Warszawie są od, których jest 1 osoba dokładnie tam z badań wychodzi, że średnio 1 Chomać 44 osoby to znaczy mamy auto, które jest jednoosobowym środkiem transportu i to jest także, że to jest, że ich uderzamy w temat dzieci nasz problem powodują ludzie, którzy po prostu uważają, że wsiądą do do od auta mają tam wygodnie znają to auto mają wygodnie lubią znają czuję się komfortowo, nawet jeżeli się w konkursie tą łączą muzykę czy czy cokolwiek i to oni stanowią stanowią problem to jest to jest rzecz pierwsza okazja drugim zapomniałem, ale to pewnie w trakcie rozmowy rzecz właśnie niewiasty te zaś przepraszam za nią Adam powiesz chcę zacytować swój wpis na Facebooku, które wywołał też bardzo ciekawą dyskusję pod, która odbyła się pod tym wpisem i Adam Leszczyński napisał na Facebooku tak w dyskusjach o wyrzuceniu samochodów centrum wychodzą cały czas różnice klasowe niewypowiedziane do końca jak to zwykle u nas mieszkania w centrum są bardzo drogi albo ktoś taki odziedziczył albo kupuje jak no przeciętnie go stać na Białołęce czy Ursusie potem trzeba dojeżdżać i Adam w tym poście pisze rzecz ważna to znaczy, że te wszystkie postulaty to mówiliśmy co jeszcze jasno powiedzieć, że wszystkie postulaty podniesienia opłat radykalnego podniesienia opłat w centrum rzeczywiście uderzą w osoby np. uderzą w pana ochroniarza, który spod Ursusa musi dojechać codziennie do Warszawy na swoją szychtę zarabia mało ma jakiś skromny samochód, którym po prostu dojeżdża do roboty, ale mało nie zarabia średnio o tak ma także na 1000 nawet nie zarabia 3000, bo powiedzmy, że pracuje i często ochroniarzy tak pracują w 3 miejscach i jakby z 3 naszych też przerzucają prawda, więc ten samochód być może potrzebne natomiast faceta w SUV-ie czy kobiety w SUV-ie, którzy wożą swoje przepraszam tyłki dla prestiżu to nie dotknie, ponieważ ich będzie stać, żeby zapłacić 10 zł za godzinę mamy problem klasowy, że wycinamy poprzez podwyżkę opłat osoby gorzej sytuowane i osoby, dla których faktycznie nie możliwość wjazdu do centrum może być dotkliwa i na 10 godzin za godzinę za parking nie ten internet jest i są jeszcze lepsze scenariusze prawa czy mamy pana panią mieszkańcy go bardzo miała w parlamencie w środku Warszawy, którzy mają po drugiej stronie centrum Warszawy miejsca pracy w biurowcu z miejscem parkingowym moralną będzie nadal będą jeździć samochodem będzie tylko wygodniej dają w ten sposób czy Kuba czy są jakieś sposoby, żeby tego strumienia czy żeby, jakby spojrzeć na to lewicowo i ten Strumień chaosu samochodowego wyciąć tam, gdzie to, by było sprawiedliwie to znaczy nie zakazywać nie utrudniać tym, którzy rzeczywiście tak jak ten pan ochroniarz muszą dojechać do pracy ich nie stać na wyższe opłata wyciąć tych którzy, który właśnie stać są, dlatego że tak naprawdę Izby projektowania tej przestrzeni miejskiej daje nam mnóstwo możliwości tutaj rozmawiamy tak zaczęliśmy rozmowy takie prostego zamykamy nie pozwalamy albo albo każą płacić nie rozmawiamy trochę o tym ile każe płacić, więc trochę tutaj trudno powiedzieć rzeczywiście tegoż tylko średnio zarabiającego, choć rzeczywiście tak się nie dotknie to, że nie będzie go dostać może jednak jego pracodawca znajdzie dla niego miejsce skoro znajdzie dla siebie to pewnie za lewego oka, ale obawiam się, że jestem bardzo panie ministrze szacuje się, ale jeżeli nie znajdzie osoby, która będzie choć, jeżeli na nie będzie na to stać na to nie nie znajdzie osoby którą, którą zatrudni NATO NATO stanowisko mnie, bo to osoba po prostu będzie spędzała godziny więcej w dojazdach na codziennie niekoniecznie będzie ale, ale oka jak i jedno, jakie są jakieś sposoby wszystko tak naprawdę ten wpis wpis też zaczął się od tych wypowiedzi Łukasza Puchalskiego z szefem modemów w Warszawie, który właśnie zapytany o to na konferencji we Wrocławiu na kongresie regionów no trochę też trochę zareagował w ten sposób, że rzecz, że trochę to nie jest klub problemu powiedział, że Ukraina, jeżeli ktoś jest, gdy ktoś zarabia dobrze to generalnie ma ma w życiu lepiej no tak powiedział, że pieniądze ułatwiają życie w związku z tym trudno tak jest po prostu i nic z tym jest natomiast w tej samej jak w tej samej wypowiedzi przytoczył przykład Pragi, gdzie zaparkowanie w centrum są Nisko się płaci, ale on jest ograniczona z ograniczoną zdaje się do godziny albo do 2 godzin czy dłużej nie może zostawić samochodu to jest jakby mechanizm który, który jest dotyka każdego niezależnie niezależnie od zarobków jak mówiliśmy o tych o tym, przykładzie odwożenia dzieci do szkoły to przecież w wielu miastach na świecie funkcjonuje coś takiego, że samochody, w których podróżuje minimum pewna liczba osób 3 osoby wpuszcza się na buspasy, jeżeli zamykamy centrum miasta możemy wpuszczać samochody, które wiążą więcej osób to jakby trochę rozwiązuje problem nie sprawdzał będzie kontrolował dawał mandaty, jeżeli za nieprzestrzeganie są rozmaite sposoby na generalnie w np. strefa płatnego wjazdu w Londynie, że w ten sposób że, że miasto jest dokonywane po prostu skaner sprawdzają tablice rejestracyjne mogą też też sprawdzać ich liczba osób w samochodzie czy tu jest możliwa w dzisiejszych czasach takie technologie są po prostu jak jedziesz jako 1 osoba to po tygodniu przychodzi mandat zdjęcie i mandat albo nawet ma się konto i po prostu te to opłaca nam szkodzą zamiast są pobierane skoro walczono w ten sposób udział tak naprawdę sposobów mechanizmów, jakby pomysłów jest mnóstwo naszym muszę po prostu podjąć decyzję że, że wreszcie to robimy, bo się cały czas obawiam jak podnosi zarzuty o tym, uderzeniu w najbiedniejszych, które okay czy w pewnym sensie są są są sensowne no może no pewnie zdarzy się coś jednak taka sytuacja że, że ktoś, kto zarabia mało to będzie dodatkowy koszt to to jest jego problem natomiast mam wrażenie, że alternatywą wg tego co mówicie jest w więzieniu kartonik nierób zaczną nie możemy na to pozwolić no niestety nasze miasto czas teraz, jaka jest nie nadają się do do do funkcjonowania w życiu to porównanie myślę o polityce wokół tego, bo to jest ciekawe co prawda pierwsze, że pierwsza nasza policja jest to, że jesteśmy, że żyję w kraju, którego instytucją obsługuje dysfunkcjonalne różnych poziomach i ja obserwuję teraz przy okazji właśnie go sporo parkowane na czele ludzie parkują absolutnie jak co nie płacą za to egzekucja tego jest bliska zeru mam i to jest kwestia decyzji politycznej to znaczy jakiegoś powodu politycy decydują się nie egzekwować tych tych opłat zaczyna się gra się obraca się bardzo, żeby tylko egzekwować istniejące przy nas na obserwuje w swojej dzielnicy, gdzie samochody zaparkują na skrzyżowaniach Jan nie zatrzymują się skierowania go tu parkują na skrzyżowaniach uliczek osiedlowych na i więcej za tego samochodu z tym wózkiem musisz musisz wejścia prawda nie uwzględnia również o rządowym w związku z tym łatwo ten następny kierowca może nie możemy przejechać, więc i to jest oczywiście decyzja polityczna, że rzecz, że z tym nikt nie próbuje zbyć porządku, więc te także, jeżeli słucham o tym, że będzie tak widzę notorycznie i w jaki sposób kierowcy wjeżdżają na buspasy, które mają być wyłączone widziałem raz 2, że policja prowadzą kolejek z tym zrobić natomiast widzę kierowców notorycznie jeżdżących buspasami w tym kierowców bardzo drogich Super drogich samochodów, którzy ewidentnie złą passę, ponieważ nawet, jeżeli ryzyko, że dostaną 300 zł mandatu to absolutnie nie porusza na, a więc, jeżeli słyszę o tym, że chce w kontekście takich doświadczeń, jeżeli słyszę o tym, że będziemy sprawdzać czy samochodzie rzuca się jednak zobaczyć się to kompletnie to nie jest tak to jest absolutna fikcja polskich warunkach Absolut, a więc to jest jednak druga dyskusja polityczna wokół tego i ta polityka jest jest bardzo ciekawa to znaczy ewidentnie politycy rządzącej partii uda się zrobić z tą sprawą cokolwiek przy tym cokolwiek oznacza także egzekwowanie rządzącej Warszawą partii nie mówię o o PiS-ie opisze taką Platformę oznacza również nieegzekwowania istniejących przepisów nie i ten stan trwa tak długo jest tak bardzo ugruntowane, że nie wierzę, że to nie jest decyzja świadoma netto tam musiał się musi stać za tym pewna kalkulacja w przekonaniu właśnie próba zrobienia czegokolwiek spowoduje przegraną w wyborach albo nawet obniżenie wyniku wyborczego parę punktów procentowych w związku z tym polityk podejmuje racjonalną z punktu widzenia decyzje z punktu widzenia zachowania władzy dla siebie swoje partyjne nie będziemy z tym robić na spotkamy się z aktywistami miejskimi nawet odnosimy ogłaszaliśmy także nie obejmą funkcje praw osoby pracują nad studium prawda będzie kolejny dokument ewidentnie przeczy debatować będzie Maryla dwunastym porozmawiajmy 1 z ulubionych słów Platformy Obywatelskiej porozmawiajmy, więc będziemy rozmawiać też będą się ciągnąć się będzie zmienionym i to również jest jak sądzę świadoma strategia, ponieważ ważne są trafne kalkulacja to znaczy że, gdyby politycy od macie w sytuacji, w której całe miasto zawalone samochodami jest smog to nie jest tak, że to są rzeczy, które miejsca aktywiści prawda wiedzą, bo są bardziej świadomi, a zwykli ludzie tego nie czują nie bardzo w to wierzą nie mamy już sytuację taką, że wszystkich wkurza to co się dzieje w Warszawie samochodami to jest po prostu już nie do niedotrzymania to, że musi krążyć 15 minut nawet jak sam chodzić na smog smród rozjeżdżone chodniki i t d . teraz pytanie czy kalkulacją, której ty mówisz nie w gruncie rzeczy kalkulację, która była prawdziwa 10 lat temu, a obecnie kompletnie już anachroniczna to znaczy, że ludzie poszliby za takim odnowionym Trzaskowskim, który by jasno powiedział tak robimy wprowadza radykalne środki być może niektórym też nie będzie podobać wiem, że ryzykuję utratę części głosów, ale zobaczyć, jakie to miasto będzie za kilka lat będziecie zadowoleni ci uwagę, że w kampanii wyborczej poprzedniej no naborów prezydenta miasta Patryk, jaki prezentował się jako rzecznik kierowców, którym się za którymi byli aktywiści zarzuca się zabrać wszystko prawna nędzy to to naturalnie brzmiałyby kampanii wyborczej nie ma takich nie mniej wnętrz w teście pytania skłonność do podejmowania ryzyka i jeżeli które mogą być jako komentator polityczny, jeżeli Rafał Trzaskowski myśli na serio starcie w wyborach na prezydenta Rzeczpospolitej w przyszłym roku, a jest wymieniany bardzo różnych bardzo różnych przeciekach jako 1 z potencjalnych kandydatów Platformy rozumem taka sytuacja wygląda tak nie będę tutaj nic robił, ponieważ nawet, jeżeli zyska jako prezydent Warszawy ewentualnie to jest obciążone dużym ryzykiem bezpieczniej nie ryzykować dlatego ja bym obstawiał, że wnoszą do morza stawia wszystkiego samochodem tak w tak jest generałów kampanię bo dlaczego dlatego stanę do wyborów prezydenckich prezydenta Rzeczpospolitej przyszłym roku nic absolutnie w tej sprawie nie zmieni także mamy przynajmniej rok jeszcze takiej sytuacji bez żadnych działań znaczyć może z nich pozorowanym działaniami pana właśnie spotkanie z aktywistami niezłe pokazanie jakiegoś studium planistyczne na to wszystko można łatwo robić wtedy niczego nie obowiązuje przez mieszkanek Gródka zdarzyła się w czasie kampanii samorządowej, która nawiasem mówiąc jest bardzo ciekawy byłem absolutnie przekonany, że w Warszawie będzie toczyła wokół reprywatyzacji otoczyła się wokół tego czy zbudujemy 51015 dni metro w każdym razie w tym wtedy taki temat zwężenie ulicy Górczewskiej pod spodem jest budowane metro chodzi o to, żeby to wielka arteria była troszkę troszkę wasz zdaje się TVP Info pojechał na czeską robić sądy wśród mieszkańców i mieszkańcy mieli powiedzieć temu dziennikarzowi, że absolutnie nie chcą zwężenia tej ulicy, że ten Trzaskowski zły jakich chce utrzymać tak dalej pierwsza osoba powiedziała że, że tak tutaj się nie darzyć znaczy oczywiście, że to bardzo dobre kolejna powiedział to samo następna powiedziała to samo i tak naprawdę tak jak tak jak powiedziało się mam wrażenie, że politycy boją się czegoś co, czego nie powinni się bać czy są 2 kroki za zmianą społeczną troszkę tak, bo też musimy zrozumieć musimy zrobić to jedno zastrzeżenie mówimy o dużych miastach czy problem wykluczenia transportowego w całej Polsce jest gigantyczny w ogóle problem na osobną osobną dyskusję, ale jest mnóstwo miejsc w naszym kraju, w których ten samochód niestety bez niego nie da się żyć natomiast, jeżeli jesteśmy dużym mieście takim Warszawa Wrocław Kraków czy miasto to trochę jesteśmy winnej sytuacji rzeczywiście tutaj w w wielu miejscach mieszkańcy sami naciskają na to żeby, żeby wprowadzić zmiany właśnie trochę nazwijmy je tak brzydko anty samochodowe pro dla mieszkańców niż niż, żeby tego robić i powiedzieć o tym, że rządząca obecnie Warszawa partia mistrzyni robi mam nadzieję, że rzeczywiście nasza absolutna zgoda rzeczywiście wygląda to fatalnie i wszelkie takie zmiany również wspomniane Górczewska został zatrzymany mam nadzieję, że rzecznik Inter tylko pod kątem wyborów, że po wyborach to się zmieni tak naprawdę coś co nazywamy partię kierowców nie ma nie ma bar w partyjnych, dlatego że takie zmiany czy ustawy, które pozwalałyby n p . na wprowadzenie ograniczenia poruszania się aut po mieście walały zarówno rządy Platformy PSL -u, jaki potem na samym początku rządy PiS -u co prawda w ostatnich latach pisał Szkot przyjął tę ustawę, która pozwala na tworzenie stref zamkniętych miasta, którzy też ustawa, która nie da się używać, jakby one kompletnie nie do użytku dla dla miast już dziś się tam bardzo dziwi może to się dzieje, dlatego że te zmiany zachodzą bardzo szybko znaczy 5 lat temu byśmy się tutaj spotkania w tym soli o tym, rozmawia to jakby się, mówi że świadomość obywateli w dużych miastach, bo podkreślam mówimy o dużych miastach i co innego wykluczenie transportowe na prowincji zdania jest proste jak mówiła natomiast mówimy o dużych miast taki, że tutaj zmiana świadomości owa obywateli następuje tak szybko ta partia kierowców tak szybko się kurczy, że jakby politycy publicyści również no, że nie nadążamy za za tą zmianą i uważamy, że właśnie ruszenie tego z powodu jakieś straszne straszne i ja myślę, że to jest element, że to jest element gentryfikacja centrów miast, że to jest popularność idei ograniczenia ruchu samochodowego w centrach jest od drugą stronę medalu tego, że centra stają się coraz bogatsze i coraz bardziej dostępne przede wszystkim dla elity okaz waży taka dynamika od zawsze także ten należy mieć tak zielono zielono nie muszą Bordeaux nie musi być sam kilkanaście lat temu marzeniem kilkanaście 20 lat temu wyznacznikiem sukcesu marzeniem Budom pod miastem ogrodem podlaskiego dojeżdża samochodem nadal mieszkanie w centrum nie było niczym atrakcyjnym do tego czasu obserwuję to Warszawy wartość gigantycznie zmieniła ten centrum oferuje masa atrakcji jest uporządkowane jest przyjemnym miejscem do życia bez porównania miał przerwę w mieszkaniu w ścisłym centrum Warszawy między kilkunastoletnią 1213 i MNI w związku z tym też ze względu m. in. kłopoty komunikacyjne duża część klasy średniej i to również obserwuje to są kosmetyczne oczywiście dane obserwuję wśród znajomych, że ludzie sprzedawali swe domy pod miastem sprowadzali się z powrotem do centrów efektem ubocznym tej zmiany było to, że mieszkania w centrum zdrożały straszliwie i drugim efektem ubocznym tej zmiany było to rzeczywiście dużego centrum wrócili, a to są często dobrze wykształceni albo np. są to milenialsi również klasy średniej, którzy odziedziczyli mieszkania prawda po dziadkach wujka chciał w każdym dalej prężnie i że oni chcieli uporządkować przestrzeń, którą mieszkający w naturalnym dążeniem na ich ceny i to jest moment ta zmiana społeczna jest dokładnie tym samym sądem, który zaczęło się mówić o tym, że, że ruch samochodowy ograniczyć go za dużo, że z parkowaniem są problemy, że w zasadzie może częściowo zmienić na nerw czy tunel przecieka wymagana jest holenderskiego czerwonego każą mówić, bo w określonym czasie zielone zielone ciągle wizjonerstwo pojawiają się są dokładnie zsynchronizowane z momentem powrotu klasy średniej do centrum miasta Warszawy wyższej klasy średniej tak tak tak dużo też do ścisłego centrum, kiedy dorastałem w schyłkowym PRL -u w Warszawie centrum miasta nie chodziło wcale za atrakcyjne miejsce do mieszkania w ogóle dobre dzielnice warszawskie to były wówczas mogą od samochodów, jeżeli w sprawie co się zmieniło ewentualnie Saska Kępa być może kawał starej ochoty od były to dobre dzielnice te dzielnice nagle zostały dobrane to jest bardzo zmienić status niż docent nie i nędzy a gdy to jest naturalne i naturalny element procesu, bo czym się trochę podśmiewali się czy sugeruje, że to jest taki nowy fach z tych tych zamożniejszych ludzi, którzy zamożni ludzie nie tylko mają fochy na potrzeby prawne, a także należyte potrzeba zamożniejszych ludzi to ta jak ograniczenie samochodów i że jak ja mówię, że być może ta zmiana społeczna świadomość jest dużo szersza i ona dotyka no w wszystkich warstw tak byłem klas społecznych to ty mówisz, że nie to jest, że to jest nasza rzeczy nam tak wydaje nadużywać możemy jednak tak pani Ukraińców, którym zlikwidowano nielegalne miejsca parkingowe no dobrze, ale może tam coś było źle to znaczy może nie miały zostać zaskoczeni, a może no może być to powodu, że do tego protestu do sytuacji nie było duże com tam tam było sporo problemów natomiast co jest ważne żebyśmy, jakby trzymali się tego tego naszego tematu tutaj dotykamy kilku bardzo poważnych problemów w stronę w Polsce totalnie sobie nie nie rodzi swojej identyfikacji ona jeszcze w Polsce nie zaszło tak daleko jak nie wiem w Barcelonie w San Francisco to mi do są dużo lepszy przykład, ale np. rozlewanie się miast, które powoduje tak jak mówisz, które powoduje, że z Białołęki czy jeszcze z Łomianek trzeba dojechać do nie trzeba jechać do Warszawy kompletnie co jest w Polsce kompletnie nie jest w Polsce rodzimy wspominaliśmy o tym, wykluczeniu transportowania trochę tak powiedziałem że, dlaczego tak powiedziałem to zabrzmiało, że ten problem prowincji tak naprawdę parę naście kilometrów zagranicą Warszawę, toteż gigantyczne to też gigantyczny problem to są ludzie których, którzy właśnie przyjeżdżają do do Warszawy do pracy 3 czy do szkoły na studia cokolwiek czy to są tak naprawdę jest szereg problemów, które warto było warto by rozwiązać, ale albo w ogóle rządzący tego nie tego tematu naruszają albo ruszyli dopiero przed chwilą przed wyborami i wracam do tego odpowiednio wcześniej to, że próbujemy sprawić, że to centrum miasta wygodniejsze fajniejsze i Super lokalną no no rzeczywiście być może także naciskają na to naciska to najwyższa klasa średnia która, która teraz mieszka, ale generalnie proces pozytywnym czy, jeżeli my nie będziemy im dobrze zarządzać to może przynieść bardzo bardzo złe efekty np. posła Jana identyfikacja, ale to jest jednak coś co co co z porządku to jest fajne czy po to, wspierać tylko pilnowali, żeby właśnie nie nie przyniosły tych bardzo złych konsekwencji mamy jeszcze 7 minut chciałem w takim razie żebyśmy, żeby każdy z was powiedział co jego zdaniem należałoby w sprawie wzrostu skandalicznego chaosu samochodowego w polskich aglomeracjach zrobić Adam przy twoim przetwory niewiarę w tę zmianę świadomością wożone szeroka co twoim zdaniem należałoby zrobić pkt 1 egzekwować istniejące przepisy jak patrol rokowania patrole policji zakładają albo odholowuje samochody parkujące na chodnikach tam, gdzie niewolno bo o ile ty mówisz, że nie ma konsekwencji za parkowanie bez biletu to ja się nie zgodzę znaczy chodzą strażnicy i można bardzo często dostać w wielu miejscach dostać, ale tu wandale 50 zł nie oznacza to 57300 dzień natomiast nikt rzeczywiście albo prawie prawie nigdzie tego nie widzę, żeby odholowywane samochody parkujące nielegalnie to to jest wszystko to leży martwym bykiem, czyli rozumiem, że drogi te 2 rzeczy absolutnie egzekwować istniejące przepisy ten pierwszy krok ten przed zaostrzeniem reguł, ponieważ można zaostrzyć reguły chronieni tak, które już mamy nie działają tak w tym te kary mogą być konsekwencje mogą być nie mogą być fikcją więcej skok 0102 . to oczywiście inwestować to są gigantyczne inwestycje transport z miejscowości podmiejskich do Warszawy szynowy transport przede wszystkim bank nie mówię to w metrze do Łomianek, ale tramwaj do Łomianek absolutnie można z zbudować i myślę, że to jest najlepszy sposób czy do kilku innych miejscowości, które nie są połączone na myśl jest absolutnie najlepszy sposób, żeby skłonić ludzi do do poruszania się transportem publicznym no oni wtedy można, jeżeli ten tata realna alternatywa będzie istniała i będzie w miarę sensownie działać wtedy można im stadion oni chętnie łatwiej zgodzą na ograniczanie wjazdu do docent, ale rozwiąże docelowo również w swoim pomyśle jest jednak ograniczenie wjazdu docent nie no jasne oczywiście, że taki jest tak tego nie ma ucieczki problemem jest zarządzanie tym procesem oraz równie zrobienie go przeprowadzenie go w taki sposób, żeby ludzie są naprawdę naprawdę zmuszeni nie są klasą średnią, która jeździ samochodem, ponieważ np. śmierdzi transporcie publicznym i bo takich ludzi też znam no to dla nich nie mam żadnej sympatii oni spokojnie mogą jeździć natomiast transportem znacznych natomiast ten proces musi być zarządzany tak, żeby ci, którzy już tak mają w życiu lanie mieli jeszcze gorzej Jakub pełna zgoda z tym co co powiedział Adam trochę tak broń będąc adwokatem Rio, gdzie była tylko przypomnę, że w zeszłym roku straż miejska chodzi o nielegalnie zaparkowane samochody dostała ćwierć 1 000 000 zgłoszeń to jest dużo i pewnie to też trochę tym czym spowodowany cały ten problem natomiast generalnie rzeczywiście problem z rozwiązywaniem czy inaczej rozwiązywanie problemów parkingowych Warschau i innych dużych miastach jest na tragicznym poziomie też nigdy nie widziałem holownika który, który odwozi odwoził, by nielegalnie zaparkowany samochód, a czasem własność prywatna rozmowa narusza własność prywatną jest do wzrostu łamanie podstawowego prawa obywatelskiego może postawić swoją własność, gdzie chcesz panowie właśnie i dodał do tego Adam powiedział też jednak to, o czym rozmawialiśmy zmiany podejścia władz miasta ADO tego problemu, dlatego że do tej pory ten problem polegał bardzo często na tym, że miasto w ogóle miały narzędzi to znaczy te 3 zł za godzinę parkowania to jest reguluje ustawa, która obowiązuje od kilkunastu lat łącz znana była wprowadzana 3 zł za parkowanie też mogą zniechęcić teraz zniechęca nikogo, kto się dopiero teraz zmienia rząd przyjął 2 ustawy 1 dotyczącą parkowania drugą dotyczącą tych stref one są albo bardzo złe albo bardzo okrojone, ale jednak to są jakiś narzędzia w Krakowie z tego narzędzia parkingowego próbują skorzystać tam jest jest plan już nawet przygotowany projekt uchwały podniesienie opłat parkingowych w Warszawie jeszcze nie, a szkoda warto było pójść dobry trop za ile lat w polskich miastach nie będzie tego całego samochodowego chaosu smogu syfon nie wiem, ale wydaje się, że szybciej niż się spodziewamy dlatego tu po prostu jest konieczne zarówno nie ma innego wyjścia Adam, kiedy przestaną nami rządzić dinozaury z partii, której nazwy nie będę wymieniał, ale z partii mówi, o jaką którą partię masz na myśli, bo formacji są niezdrowe powiedzmy nazwijmy ważne samochody, czyli czym są 2 pokolenia wg, jakiej części bardzo wam dziękuję naszym gościem dzisiaj byli Jakub Dybalski z portalu transport publiczny oraz prof. Adam Leszczyński socjolog dziennikarz oko Press audycję świat się chwieje przygotowali Bartosz po graniczne i Grzegorz Sroczyński państwa realizował Paweł Dolecki państwa zapraszam teraz na informację Radia TOK FM po nich goście Passenta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!