REKLAMA

„Dziecko ma prawo być sobą” – o pedagogice Janusza Korczaka

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-06-30 12:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z dzieckiem stałe cykle w naszym niedzielnym magazynie 1241 w naszym studiu pani Tamara Tyma dzień dobre dobre współ kurator wystawy w Polsce króla Maciusia w muzeum Polin dziecko ma prawo być sobą, czyli będzie to rozmowa także o pedagogice Janusza Korczaka, ale wpier w rozpoczniemy od wystawy dzisiaj odbywa się w muzeum Polin właśnie finis aż wystawy, która trwała 8 miesięcy została przez nas przygotowana z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości wystawa Rozwiń » nosi nadal jest, więc nosi tytuł w Polsce króla Maciusia stulecie odzyskania niepodległości wystawa osnuta jest wokół książki Janusza Korczaka król Maciuś pierwszy, którą napisał właśnie w momencie, kiedy Polska odzyskiwała odradzała się niepodległa Polska kociak napisał dlatego, żeby z dziećmi rozmawiać o poważnych sprawach o tym jak działa państwo czym jest władza co to znaczy żyć we wspólnocie i tego w o tym, właśnie jest nasza wystawa, ponieważ żyjemy w dobie kryzysu czytelnictwa pole, które sięgamy zdecydowanie rzadziej niż niegdyś komu i co chcecie państwo tą wystawą pokazać to wystawą na pewno chcemy przypomnieć postać Janusza Korczaka nie tylko jako, które znany jest przede wszystkim z tego jak zginął, ale przypomnieć o tym, Mondo ba była to bardzo bardzo ważna postać był to wybitny pedagog prekursor praw dziecka nowoczesnych teorii wychowawczych, które z pewnością jeszcze będziemy zaś rozmawiać chcieliśmy przypomnieć książka król Maciuś pierwszy książka dzisiaj jest w kanonie lektur, ale nie jest obowiązkowa i o ile moje pokolenie tą książkę bardzo dobrze zna to już w tym z najmłodszymi dzisiaj bywa różnie, więc bardzo chcieliśmy tą książkę przypomni, gdyż jest ona ważna i przede wszystkim chcieliśmy podjąć temat edukacji Obywatelskiej, bo Korczak w tym co robił w tym jak pracował z dziećmi antycypował to co nazywamy edukację Obywatelską, czyli taką edukacją do życia we wspólnocie w duchu pewnych konkretnych wartości wystawą nie jest wystawą w takim znaczeniu definicyjne tego tego słowa wystawa wykracza daleko dalej jak czytam można też zachęcić uczniów do niej poprzez gry zabawy, więc jedno jest na swój sposób także, jakim narzędziem uspołecznienia rządzącym tak wystawa edukacyjna wystawy dzisiaj w moździerzu wysta w w ogóle dzisiaj nie wyglądają jak tradycyjne wystawy dla dzisiejszych rozmów, bo posiadanego muzea też trochę zmieniły, więc wystawy są właśnie wystawa właściwie nie tylko wystawa dla dzieci ogólnie wystawa założenia ma być przeżycie ma ma oddziaływać na emocje ma jakąś zmieniać zwiedzających jestem kuratorką wysta w, więc wystawa to jest wystawa szczególna, bo jest w wystawy jest wystawa dla dzieci, ale nie tylko dla dzieci tylko dla dzieci dla dorosłych ma stworzyć taką przestrzeń do spotkania dorosłego dziecka do wspólnej rozmowy tym się różni od takich typowych wystaw dla dzieci, które zresztą u nas w Polsce też wcale nie ma tak wiele dopiero teraz to to jakoś rusza na tej wystawie można rzeczywiście pograć pobawić się porozmawiać jest taka przestrzenią nasz nazywa laboratorium demokracji tam wokół 6 zagadnień, które nam się wydają ważne zaproponowaliśmy różne aktywności, czyli można spróbować coś ułożyć coś dopasować gdzieś wejść wrzuci piłeczki do urny i można zagłosować, więc to są takie zadania, które skłaniają do zastanowienia do rozmowy, ale nie niekoniecznie wymagają konkretnych gotowych odpowiedzi to jest zresztą bardzo w duchu Korczaka, który mówił, że o wiele ważniejsze niż dawanie gotowych odpowiedzi po prostu stawianie pytań i rozmowa, a zwłaszcza rozmowa dorosłego dzieckiem spotkała się pani podczas trwania tej wystawy z odbiorem 3 grup, czyli nauczycieli rodziców i dzieci teraz proszę opowiedzieć o tym jakie były przeżycia, jakie były wnioski, jakie były reakcje na lato wystawy właśnie z biorąc pod uwagę uwagi, jakie artykułować uczestnicy tych grup czy nam tą wystawą muzeum udało się przyciągnąć trochę osób, które do tej pory muzeum Polin nie odwiedziły, ponieważ tematyka żydowska wielu osobom kojarzy się po prostu tematem poważnymi trudno taki to jest, więc my zaproponowaliśmy spotkanie z Januszem Korczakiem oglądać się i przyszło bardzo dużo nowych osób nie wszyscy ogólnie za ogólnie wystawa bardzo podobało jest bardzo pozytywny oddźwięk ze strony zarówno dzieci jak i dorosłych o innym poziomie prawda 1 ty percepcji też wszystko przebiegało to znaczy jest je i dorosłych, których ja miałam szans oprowadzać po tej wystawie oni mieli taką bardzo fajną reakcje z właśnie to ukryć pod kilku kilka razy mogą zaobserwować mówili, że na tej wystawie poczuli się sam jak dzieci, więc właśnie nie wiem czy tez na różnych poziomach, bo to wystawa założenia miała znaleźć jakąś taką takie te miał być mitem spotkania dorosłego dziecka Korczak mówił, że to jest bardzo ważne, żeby dorośli pamiętali o tym, że sami byli kiedyś dziećmi, żeby pielęgnować to wewnętrzne dziecko w sobie we wstępie książki tłumaczy pierwszy napisał, że kiedy byłem mały sam chciał być królem dlatego napisaną książkę, a potem dorosłem i za ten stał się dorosły zapomniałem to bardzo ważne, żeby dorośli pamiętali o tym jak od swoich dziecięcych marzeń, bo dzięki temu będą lepiej mogli zrozumieć dzieci natomiast dzieci powinny zdawać sobie sprawę z tego, że ci wszyscy dorośli tacy poważni też byli dziećmi niedawno też właśnie mieli marzenia i że sama niedługo będą dorosłymi służą do tego przygotować, więc chodzi oszukanie tej tego wspólnego mianownika i ja mogłam obserwować dorośli który, którzy wystawę zwiedzali właśnie taki sposób odbierali mówił, że sami poczuli się trochę jak dziecko poczuli się dobrze naturalnie, bo tematy, które wystawa podejmuje to są tematy, które są ważne właśnie, zwłaszcza dla nas dorosłych uważamy, że wartość dziś broni z o nich porozmawiać normalnie może sam by na to nie wpadł, bo żyją w swoim świecie zabawek swoich sieci dziecięcych emocja West my zaproponowaliśmy rozmowę o tym, czym jest władza, w czym jest państwo, czyli społeczeństwo jest demokracja, jakie wartości są ważne do tego, by zbudować dobrą wspólnota w jaki sposób ludzie podejmują decyzje dogadują się, jaka odpowiedzialność wiąże się z rządzeniem państwa to są tematy, które są ważne przecież przede wszystkim dla nas, więc zaproponowaliśmy rozmowę o nich w prostych słowach za pomocą zabawnych wciągających zadań, niemniej ona właśnie myślę, że angażuje dorosłych dzieci w podobny sposób nie pani pedagogiem natomiast zapytam panią jak ważny poprzez wystawy jest nurt w pedagogice nurtów Janusza Korczaka Korczak był tak taki 1 z prekursorów tej tej pedagogiki moralnej czy też program filmu progres Wisła pedagogicznego on się interesował młodości teoriami pasem od jego innych właśnie pedagogów na przełom dziewiętnastego dwudziestego wieku działających, niemniej jakoś nie utożsamiał z żadną szkołą to moje własne metoda kierował się swoją intuicją swoimi odczuciami i co, bo takie najistotniejsze w tym w tym jego działaniu to było przyznanie dziecku autonomii poszanowanie dziecka jako niezależnej istoty on bardzo dużą obserwował dzieci dawał im prawo do bycia tym kim właśnie są i uważał, że dorosły powinien dziecko traktować poważnie i powinien być wychowawca powinien być dla dziecka takim wsparciem powinien po prostu wspierać dziecko w jego rozwoju natomiast nie powinien mu nic narzucać nie powinien traktować go z pozycji wyższości takiego dla mnie tak, kiedy mogą zabić, kiedy mogłam zastanowić się nad kurczakiem właśnie pracując przy wystawie dla mnie najważniejsza jest właśnie ta więź dorosłego Dodzie dorosłego dziecka ta idea partnerstwa tego całe ciągłego dialogu rosły ciągle obserwuje dziecko patrzy na to dziecko stara się reagować na bieżąco czym uważa pani, że to właśnie ten nurt przeżywa teraz renesans jak najbardziej dlatego też właśnie ta wystawa u nas Polin Korczak wydaje nam się postacią bardzo ważną, który w jego działalności go teoria była ponad czas na wyprzedzała swoje czasy i to właśnie z stosować oraz te 2 aspekty ten główny fundament wychowanie dziecko powinno być oparte na parterze partnerskie, a druga rzecz ta właśnie jego przekonania o tej potrzebie takiej socjalizacji dzieci co dzisiaj właśnie te to o tym, duża mówi edukacji Obywatelskiej czyli uczenie dziecka o tym jak działa społeczeństwo w jakim w, jaki sposób odnaleźć we wspólnocie i to skoczek w swoich domach sierot właśnie stosował takie narzędzia dzieci miały Sejm dzieci miały sąd dzieci miały obowiązki, które musiało wypełniać musiały angażować działanie na rzecz sierocińca, ale w zamian za to miały głos mu się wypowiadać w sprawach tego jak działa ta wspólnota mógł do sądu nawet pozwać opiekuna, więc tak to jest również niezwykle istotna dziś, widząc zainteresowanie tą wystawą, ale także jej no taki rezonans społeczny zamierzacie państwo też iść w tym kierunku i Polin będziecie dziś zakładać wystawy, które będą w tej tematyce wychowawczo dziecięcej się poruszać no bardzo byśmy chcieli system jesteśmy muzeum historii Żydów polskich mamy bardzo bardzo dużo tematów pomysłów na wystawy, które chcielibyśmy zrobić one nim straży kolejne wystawy nie będą skierowane do dzieci, niemniej jednak dla nas zawsze dzieci są bardzo ważną grupą odbiorców w działalność edukacyjna jest podstawą działalności naszego muzeum i każda nasza wystawa czasowa ma przy program niezależnie od tego jak trudny jest to temat czasami jak poważny ma program przygotowany dla dzieci program towarzyszące są specjalne ścieżki zwiedzania Edukatora ami są programy dla szkół, więc dziecko jest bardzo ważnym odbiorcą bardzo ważnym biciem czy właściwe przy okazji każdej wystawy ten osobną ścieżkę tzw. dziecięcą też stosuje się tak nie znaczy nie zawsze nasze pojawia na wystawie samej w sobie znaczy nie jest nie jest nie jest częścią wystawy w sensie mnie nie włączamy nie zawsze włączamy jakieś konkretne elementy natomiast zawsze nasz nasz edukatorzy przygotowują specjalne zajęcia spotkania oprowadzania dla dzieci zwykle dla różnych grup wiekowych dziękuję pani bardzo za to spotkanie pani Tamara w tym współ kuratorka wystawy w Polsce króla Maciusia muzeum Polin, bo moim państwa gościem rozmawialiśmy też przy tej okazji o pedagogice Janusza Korczaka jakże bliskie prawdy tak bardzo dziękuję pani bardzo jeszcze raz za to spotkanie państwa zapraszam teraz na informację dziękuję Radia TOK FM po informacje o moim państwa gościem będzie pani Anna rozkwitała jak współtwórczyni festiwalu Young Arts Festival, który odbędzie się między dziesiątym 14 lipca w Krośnie realizowany jako o pełne muzyki poważnej okazuje się rozmów z muzyką poważną można być za pan brat to nie jest sztuka wyższa tylko dla wybranych to jest sztuka właściwie wszystko pozostać państwo z nami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA