REKLAMA

Sztuka życia Izabelli Gustowskiej (cz. 3)

Sztuka Życia
Data emisji:
2019-07-14 14:40
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
12:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu w Poznaniu prof. Izabella Gustowska artystka pedagożka Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu Collegium da Vinci w Poznaniu teraz chciał panią zapytać o zjawisko recenzowania sztuki kobiet i komentarz do tego co działo się kilka tygodni temu pod muzeum Narodowym w Warszawie próba recenzji sztuki Katarzyny Kozyry czy w szczególności Natali RL sztuki, która wydawałaby się przeszła już dawno do Rozwiń » kanonu klasyki i by i wydawałoby się to jest niepojęte że, że ten kanon zresztą kanon można dziś dyskutować jednak ta władza również dyskutuje z Gombrowiczem i też go wykreśla ze szkół z listy lektur okazuje się, że Natalia el, która od lat siedemdziesiątych funkcjonuje w obiegu w no niemal mainstreamowe już przyszedł rok 2019 i ona nagle podlega cenzurze wie pani co no tak powiem, że tej smutny czas dla kultury dla sztuki, bo wiele zjawisk, które wydaje się, że były osadzone i tworzyły taki kanon już sztuki polskiej i to zarówno w literaturze jak i sztukach wizualnych jak w teatrze jak i nie wiem w instytutach, które po zmień zostały, w których po zmieniano ludzi tworzących od lat instytuty to bardzo jest trudna sytuacja, bo to to jest dialog to jest dialog jednak polityczny to jest dialog ideologiczny prawda i mnie się wydaje, że taki obszar jak sztuka kultura nie powinien podlegać tego typu zmianą prawne i mam takie wrażenie też, że jeżeli pewien obszar sztuki został zrobiony przez profesjonalisty, jakim jest kurator był kurator Piotr Rypson to jest jego osobisty punkt widzenia prawda i on pewne ikony czasu od powojenny do lat dwutysięcznych dwutysięcznych nie wiem który, bo nie jednak, jaka jestem osobą ostatnia praca najświeższe w tym dialogu, ale powiedzmy, że to stosunkowo blisko naszego czasu zostały tam zakodowane i teraz podważa się podważa się tej istotne istotne postacie istotne propozycje istotne prace profile, a do kogo pani zdaniem należy głos, które prace są istotne w szczególności do kogo należy głos co jest kanonem, bo pewnie wszyscy byśmy zgodzili z tym, że na pewno nie polityce, ale to politycy ustalają treść podręczników treści listy lektur w tym treść innych prac z zakresu innych dziedzin sztuki, które pojawiają siew szkołach jako omawiane z drugiej strony ci są profesjonaliści kto, a może to jesteś odwieczny temat może, by głos publiczności czy jakiekolwiek tz w głos rynku powinien brać udział w tej dyskusji czy też w jakim takim wspólnym ustalaniu co jest naszym kanonem co jest naszym dorobkiem, ale nie po to, są ludzie, którzy zajmują pewnymi tematami i którzy podchodzą do tego od strony naukowej, ale też tej wiedzy bieżącej uzupełniane ciągle, żeby nagle opinia nie wiemy polityka zawracała brzydko mówiąc jak to się mówi kijem rzekę, bo to nigdy nie prowadzi do niczego dobrego nie można preferencję ludzkie będą zawsze różnego rodzaju to polityk nie ma monopolu na nie wiem wykształcenie w każdej dziedzinie drewna niech się zajmuje sprawami społecznymi nie dba o to, żeby nie było wojny prawda takich ważnych rzeczy, a proszę o kulturę sztukę zostawić naprawdę ludziom profesjonalnym opinia publiczna, którą pani pyta, a to może być też różnie prawda, bo to w zależności, jakiego kręgu się zwrócimy muzea tutaj muszą jednak patrzeć, żeby rzetelnie oddają role tak, żeby to były pracy no nazwijmy to umownie na najwyższym poziomie prawda intelektualnym właśnie w obszarze tych sztuk wizualnych NATO prezentowały to co jest ważne co się zapisało w danym momencie w sztuce, a to, że ktoś np. sobie powiesić taki czy inny obraz w domu no to jest jego własny wybór prawda ludzie mogą tam mieć nie wiem nie chcę tutaj już mówić, jakie obrazy, ale mogą mieć są ludzie dzisiaj cała też gama osób, które kupują sztukę im chwała im za to np. kupują ludzi młodych inwestując, jakby w przyszłość tego nigdy nie żyły partyzantów Fest biorą się, że wraca malarstwo no bo malarstwo dobrze się adaptuje w takiej sytuacji, ale to nie znaczy, że malarstwo chór mem wrócić do muzeów oczywiście, że łatwiej jest przechować stosu obrazów niż n p . nie wiem instalacji, która zajmuje parę metrów czy instalacji, które związane są technologią, do których potem trzeba szukać nowych nowego sprzętu prawda, bo to, bo między czasie ten przeci w eksploatował albo zmieniła się technologia to są takie trudności, z którymi jakoś dobrze zachód sobie radzi i muzea na muzea na świecie pełne są prace, które powstają równolegle prawda nikt nie nie i nie, mówi że najważniejsze rzeczy zdarzyły się 100 lat temu, ale szanuje to co było 100 lat temu są pewne wyznaczniki jak jest dzisiaj to wiadomo, że to jest ono postać kultowa dla sztuki współczesnej prawna Natalia Lechowicz jesteś taką postacią kultową i trzeba uszanować Noto teraz rozejrzyjmy się wokół jesteśmy w Poznaniu jest to miasto fenomen, który w jakimś sensie pani współtworzy ten fenomen jako osoba aktywna w przestrzeni publicznej społecznej Poznania od lat teraz z naszej warszawskiej perspektywy Poznań bywa postrzegany jako taki właśnie miasto alternatywy poszukiwań niezależności nawet sam festiwal Malta tematy, które podejmuje w przestrzeni publicznej zadziwia nas, kiedy my przyjeżdżamy Warszawy tak bardzo objętej cenzurą i kulturą, bo politycy patrzą bezpośrednio nam na ręce na to co robimy paradoks polega na tym, że miasto, które są trochę dalej jest łatwiej nieco być może, a może, a może wcale nie łatwiej nieco wyjść gdzieś jakąś przestrzeń awangardową, ale pani jako współtworzy ten fenomen Poznania być może pani więcej, skąd ten Poznań jest taki, jaki jest to te nie dzieje się dzisiaj czy teatr ósmego dnia czy różnego rodzaju inne inicjatywy alternatywne społeczną kulturalną polityczne mają naprawdę głęboko zakorzenione tradycje w Poznaniu, toteż w Poznaniu przecież pięćdziesiątym szóstym roku odbył się pierwszy masowy robotniczy protest przeciwko władzy peerelowskiej tę tradycję oporu one się poznańskiego Wielkopolskiego sięgają jeszcze co najmniej zaborów coś tu jest specyficznego czy to się da ująć jakoś złożyło jeszcze no wystarczy patrzeć jak się układają polityczna procentować takiej mapy równa wiadomo, że my byliśmy w zaborze pruskim zabór pruski zawsze się odznaczał pewną taką pewnym reżimem też, ale też stawia na taką pracowitość ludzi prawda przecież, nawet jeżeli coś się kończy to nie znaczy, że nie idzie dalej pewne przyzwyczajenia zwyczaje nie wiemy kultura też nie urywają się czasem zakończenia politycznych coli konfliktów czy w tym przypadku uzyskania niepodległości uzyskanie niepodległości to był euforyczne o określa całej Polski prawda, ale tutaj w Poznaniu bardzo szybko nastąpił taki niesamowity rozwój i to na różnych dziedzinach, bo to zarówno instytucje kulturalne ruszyły bardzo szybko jak i biznes się rozwinął tamtego czasu oczywiście no właśnie szkolnictwo i t d. i myślę, że to tak do dzisiaj procentuje, kiedy pani sobie przypomina np. na epokę lat osiemdziesiątych czasy Solidarności czas oporu czy pani zdaniem wtedy Poznań też był nieco inne niż niż reszta, bo czym charakteryzował się tam klimat rozmów oporu organizacji strajków oczywiście jakiś element niezależności tutaj kultury się też przyłożył do tego taki teatr ósmego dnia był dla wielu pokoleń absolutnym wzorcem właściwie marką ogólnopolską już nie tylko poznańską tak tak tak podziemną literaturę prawda takie osoby jak Barańczak takie osoby jak Grupiński czas kultury tamtego pokolenia czas kultury funkcjonujący do dzisiaj tak wspaniałe czasopismo, które czas bardzo silną, który trzyma absolutnie poziom prawda dodam, że nie dotowane przez ministerstwo niestety i wiele takich zjawisk, które się umacniały przez lata, które wypracowało jakiś swój bardzo wysoki poziom teraz snu mają kłopoty taki, jaki miał w latach osiemdziesiątych będę tak jednak Poznań daje radę na wielu poziomach ja się, że władze też wie pani, bo to też trzeba powiedzieć, że władze samorządu samorządowe, jeżeli władza jest przychylna i otwarta i takie ma zrozumienie n p . dla zjawisk kultury prawda, bo to żeby, że tutaj są stypendia dla młodych twórców to jest bardzo ważne, bo to jest dostrzeżenie tych ludzi na pierwszym etapie twórczości, kiedy dopiero startują prawda, że jest to nagroda artystyczna i naukowe miasta Poznania, że są tzw. granty czy praktycznie ludzie mogą pisać projekty starać się 10  000 na realizację swojego jakiegoś wymarzonego projektu, że powstają teraz jest nowa fala znowu powstawania galerii to jest fajne, bo był taki boom w latach właśnie siedemdziesiątych osiemdziesiątych galerie były w dużym stopniu przytulony do wtedy do Państwowej wyższej szkoły sztuk plastycznych potem Akademii teraz szkoła nadal te ma inne galerie, ale też mnożą się galerie niezależne tworzone przez ludzi młodych ja myślę, że to mówi o tym, że to miasto jest aktywne i w takim ciągłym ruchu i zmianie, ale upatruje tego w tym wzorców przeszłości czyli, czyli tym podziale, który był tutaj i naszej bliskości w stosunku do Zachodu zawsze byliśmy bliżej bliżej Zachodu prawdy Atu mamy 3 godziny do Berlina, więc to też jest nie bez znaczenia, bo młodzi ludzie tam jeżdżą oglądają co tam siedzi w Berlinie bardzo nie tylko młodzi ludzie jeżdżą prawda w Berlinie bardzo nasycony takimi zjawiskami z obszaru kultury tak też społecznie bardzo progresywne i od siebie jeszcze dodam, że podziwiam Poznań za to dostrzeżenie od lat bardzo efektywne skuteczne podmiotowości dziecka w kulturze poznanie tutaj też w awangardzie od lat Biennale sztuki dziecka w Poznaniu zamek w Poznaniu i w ogóle zrozumienie tej istotnie infantylizm wanie tramal na przygotowywanie obywatelstwa dzieci w kulturze i dalej przygotowywanie dorosłych ludzi jako uczestników kultury potem poważne traktowanie tego tematu drodzy państwo zapraszamy do Poznania kochamy poznanie państwo słyszą my tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w dzisiejszym wydaniu magazynu sztuka życia była prof. Izabella Gustowska artystka pedagożka Uniwersytetu artystycznego w Poznaniu i Collegium da Vinci w Poznaniu dziękuję bardzo dziękuję też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!