REKLAMA

Co takiego jest w narodzie francuskim, że rozpoczął tyle rewolucji?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-07-01 21:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
45:25 min.
Udostępnij:

Od wielkiej rewolucji francuskiej do protestów żółtych kamizelek. Karolina Lewicka razem z dr Jarosławem Kuiszem oraz prof. Michałem Kozłowskim dyskutują co skłania Francuzów do wychodzenia na ulice i jakie to przynosi skutki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM na zegarach dwudziesta pierwsza 06, a to oznacza, że pora zaczynać poniedziałkowe przy okazji już lipcowy wieczór w radiu TOK FM Karolina Lewicka Martyna Osiecka i Lidia Prądzyńska a o czym dziś mówić będziemy i z kim już przejmie państwo donosie po dwudziestej pierwszej o francuskim rewolucję śmiech od gilotyny wania arystokracji na placu Ludwika piętnastego po żółte kamizelki na polach Elizejskich historia udowadnia, że Francuzi chętnie wychodzą Rozwiń » na ulice, by na nich załatwić ważne politycznie społecznie czy gospodarczy sprawy ostatnie protesty obywateli oburzonych na podatek paliwowy trwające wiele miesięcy zamykają się bilansem 10 ofiar śmiertelnych i kilkuset rannych francuska prasa informowała o ostatnich dniach modelu francuskiego teraz szpil pisał o rewolucji klasy średniej dzieję się, że niemal dokładnie pół wieku po równie gorący maju, kiedy Bob Dylan śpiewał, że oto czasy nadchodzą nowe o wyjątkowości francuskiej kultury protestu porozmawiamy z prof. Michałem Kozłowskim i dr. Jarosławem Kuiszem po dwudziestej drugiej nadal będziemy nad Loarą, tyle że wątek zupełnie nowe koronacja Hugo z rodu Kapetyngów, czyli jak państwo zachodnie frank chińskie przekształciło się królestwo Francji zapoczątkowana przez hrabiego Paryża dynastie okazała się być idealną z punktu widzenia stabilności państwa, bo kolejni monarchowie cieszyli się długim życiem i prokreacyjny szczęściem obowiązkowo pozostawiali po sobie męskie potomstwo, czyli dziedzica następca tronu sukcesja szła za to jak po maśle zresztą koronowano pierwotnych jeszcze zażycia ojca co by wykluczyć pomysły na jakąś zmianę dzięki temu w ciągu 3 stuleci Francja miała tylko 11 królów główna linia KPN głów wygasła wprawdzie już na początku wieku czternastego wraz ze śmiercią Karola czwartego pięknego, ale kolejne dynastie najpier w walec już potem Burbonowie byli petentów bocznymi odnogami, a zatem ród Hugona rządził z przerwą na wielką rewolucję francuską oraz epokę napoleońską aż do 1800 czterdziestego ósmego roku opowie nam o tym, prof. Jerzy Pysiak, a po dwudziestej trzeciej metropolia kontra prowincja ten konflikt wyrasta właśnie na najważniejsze zjawisko politycznej kulturowe tuż po wyborach samorządowych prof. Marek Migalski komentował na łamach Rzeczpospolitej, malując obraz grubymi pociągnięciami politycznego pętla widać, że Polska zaczyna przypominać stany Zjednoczone i inne kraje zachodnie, gdzie wyborcy liberalni zamieszkują większe ośrodki miejskie podczas gdy Interior zasiedlone jest elektoratem bardziej konserwatywnym to fatalna wiadomość dla nas wszystkich nasz kraj zaczyna pękać jego obywatele tworzą 2 osobne nierozumiejących się pogardzają sobą nawzajem plemiona nie będzie to w przyszłości ułatwiać rządzenia państwem spójrzmy też na bardzo interesujące dane badania dla portalu oko Press, o ile w metropoliach większość mieszkańców uważa, że po 2015 roku sytuacja w Polsce zmieniła się na gorsze o tyle na wsi większość jest przekonana, że na lepsze do tego dochodzi próba podejmowana przez prawo sprawiedliwość od lat przeciwstawienia zgniłych kosmopolitycznych elit wiernemu tradycyjnym wartościom ludowi to także stwarza dodatkowe napięcia między centrum, a peryferiami i nie jest to zjawisko wyłącznie polskie tak dzieje się w stanach Zjednoczonych Francji Austrii na Węgrzech w Turcji a dlaczego tak się działo zapytamy redaktora Edwina Bendyka zapraszamy do północy, ale jeszcze ważna informacja dla stałych słuchaczy wieczorów w radiu TOK FM nie tylko tego poniedziałkowego już od jutra będą one rozpoczynać godzinę wcześniej, czyli punktualnie o dwudziestej no może dwudziestej minutami wejście serwis pamiętajmy rzecz jasna i tak do końca sierpnia, a teraz chwila muzyki i już zaczynamy pierwszą rozmowę wieczór Radia TOK FM są już z nami prof. Michał Kozłowski wydział filozofii socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór panie profesorze tradycji i dr Jarosław Kuisz redaktor naczelny kultury liberalnej dobry wieczór pani rektorzy Uniwersytet warszawski wydział prawa jedno i Uniwersytet warszawski chciałabym z panami porozmawiać o francuskim rewolucję śmiem to jest tak, że rewolucji Francuzi mają we krwi czy te żółte kamizelki uzupełnienie przez przypadek właśnie we Francji zresztą pojawia się mnóstwo komentarzy politologów socjologów komentatorów publicystów na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy francuskich rzecz jasna, którzy przekonują w skrócie, że protesty uliczne strajki demonstracje są pełnoprawną częścią politycznej ekspresji, że parlament media i ulica są te miejsca, w których odbywa się debata publiczna protesty są po prostu we Francji tradycją jak reżyser Zająca końców się nastroje były już co może pan zacznie jednak odrobinę mocy w jakimś sensie młodszy, a nie dochowa PESEL -u nie ma, bo nie jestem tego tak do końca pewne, ale dobrze czy jeśli chodzi jeśli chodzi o tradycję rewolucyjną to tutaj bym powiedział w ten sposób bardzo ciekawe zadanie pytania jak nazwała się książka Emmanuela Macrona rewolucji w tym sensie mamy po 2 stronach tej barykady z 1 strony żółte kamizelki, a z drugiej strony Emmanuel Macron odwołania do rewolucji każdy będzie sobie rozumiał po swojemu natomiast widać, że my mamy ogromną powiedział tak na razie ostrożnie bezpiecznie ogromną potrzebę odwołania się do tej do tych haseł rewolucji także do o do symboliki do strony wizualnej widać to było w wielu wystąpieniach politycznych, bo takie duże wystąpienia analizy to rzeczywiście jest jest na morze za chwilę, ale widać było takich bieżących interwencjach to znaczy z 1 strony żółte kamizelki bardzo chętnie przedstawiał jako rodzaj nowych sanki lotu wprawdzie tej rewolucyjnej biedoty tych tych najniższych warstw, która w, które napędzały rewolucję francuską od razu można poczynić 1000 zastrzeżeń na ten temat, a z drugiej strony widać było w wystąpieniach także polityków rządu ma naszą trybun skrajnej lewicy swoich wystąpieniach 1 z przedstawicieli żółtych kamizelek porównał do, ponieważ miał nazwisko nazwisko ma taki sam jak 1 z bohaterów rewolucji francuskiej to porównał go proszę bardzo tutaj duch dziejów prawda wraca i mamy do czynienia z powrotem do do do tradycji rewolucyjny, ale przecież te odwołania pojawiały się już na początku pół wieku dziewiętnastego przecież Dyka brydżyści Carbo Dariusza to jest młoda Polska młoda Europa młody Niemcy, bo to oczywiście wiosna ludów można odnieść wrażenie, że wielka rewolucja francuska ukształtowała taki rewolucyjny wzór, więc za każdym razem, kiedy pojawia się i wzburzenie społeczne następują analogii historycznej porównanie metafory prawda na chyba coraz coraz rzadziej, bo wydają się, że mówimy trochę o 2 zjawiskach jest w 1 jest usytuowanie rewolucji, że tak wyrażę we francuskiej teologii politycznej znaczy wystarczy przeczytać tekst Marsylianki albo posłuchać, żeby się bardzo dziwić w końcu tak szacowne statyczne i hierarchiczne i uporządkowany państwo ma piosenkę tak bardzo rewolucyjna to jednak jest bardzo rzadkie emocje może dzisiaj aż tak rzadkie byłyby była fala dekolonizacji tam znalazł, ale to jest 1 rzecz druga rzecz o nasze odnosi chyba w ogóle do skonsumowania rewolucji przez popkulturę ma pani rację że źródłem tej matrycy rewolucji, bo jest francuska realna będzie wyobrażone raczej o wiele bardziej wyobrażone przyczyn odróżnienie wyobrażonej rewolucji Odra, ale nie jest takie proste dlatego żona ma bardzo długą historię przecież rewolucja haitańskiej, ale także powstanie ruchu czart jest to jego w wielkiej Brytanii przez lat dwudziestych dziewiętnastego wieku do pewnego stopnia miał być właśnie inscenizacją powtórzeniem rewolucji francuskiej będziemy już już 200 lat temu ona była odtwarzana natomiast potem jednak tak jak w piosence zespołu Direct czy oddolna rewolucja nastąpiła zupełnie inna faza no właśnie któryś z ziemi związane z historią polityczną, a co nie taka waloryzacja rewolucji jako wyzwoliciel takiego gestu na nie ukrywajmy jednak z bardzo często podporządkowanego pewnej logice konsumpcyjny kapitalizm co znaczy oczywiście, że z dające się sprowadzić tylko do tego tak na teraz może przy zapytać oczywiście czy 12 jest aktualna znaczne specyficznie francuska dziwne konstytucja w odniesieniu do rewolucji przez bardzo nowe zjawisko zaś Francja właściwie właściwie ostatecznie osiągnęła konsensus konsensus historycznych kwestii rewolucji, ale bardzo też płytki konsensus to znaczy uznała rewolucji jako źródło państwowości dopiero po drugiej wojnie światowej tak naprawdę dopiero wtedy właściwie cała poza marginalną dzisiaj powracającą prawicą uznała się właśnie za dziedziczkę tradycji Republikańskiej we Francji publikacji czy wręcz rewolucyjny w gruncie rzeczy, bo tam innej Republiki nie było to nie jest Wenecja ani Psków nie brakuje zresztą takich głosów intelektualistów francuskich, że właściwie każdy Francuz musi mieć jakiś stosunek do wielkiej rewolucji francuskiej, że wielka rewolucja francuska tak bardzo, a zawłaszcza masową wyobraźnię Francuzów także dziś w 2001. wieku, że będą trzeba mieć do niej, jaki stosunek w jaki sposób ją oceniać pozytywnie negatywnie, ale no jakoś trzeba się do niej odnosić także we współczesnej Francji no tak, ale czym nie może czy możemy uniknąć odnoszenia się do rozbiorów n p . tak czy możemy się uniknąć odnoszą się do takich wydarzeń, które są absolutnie fundamentalne dla naszego nasze dane, ale trochę mało się odnosimy donieśli o chorobie jeśli chodzi o stanie nawet przy linii kolejowej ułożeniu komunikacji między dawnymi zmianach, bo wzrost do wyboru co się stanie, że ostatnie w przesunęły Wisły natomiast natomiast rzeczywiście to jest to jest także niektórzy mówią, że to jest Nigela najważniejsze wydarzenie w historii Francji od samych początków i z całą pewnością możemy mówić o tym, że 200 lat to jest jakby 200 lat formacja się tak szmat czasu, ale też można się zastanawiać na ile rzeczywiście ten ten den sposób powtarzanie odwoływanie się do wzorców rewolucji francuskiej się wyczerpał ja przypomnę tylko, że spośród naszych historyków Jan Paszkiewicz mówił pisał o tym, że rok sześćdziesiąty ósmy wspomniany to jest moment, kiedy następuje wyczerpanie się mesjanizmu rewolucyjnego to znaczy, że ta rewolucja i tutaj mówiąc remont amarone była trudna do znalezienia to znaczy, że to tak naprawdę nie była taka rewolucja jak w roku 1700 osiemdziesiątym dziewiątym 1800 trzydziestym 1800 czterdziestym ósmy i t d. że to był to było takie wydarzenie zupełnie innym charakterze trudno nazwać rewolucją i później mamy do czynienia z czymś co w ramach piątej Republiki oznacza wygasanie tego etosu rewolucyjnego, ale i tutaj można powiedzieć z drugiej strony nieustający jest to punkt odniesienia choćby dla lewicy skrajnej lewicy w sensie pozytywnym czy jak mówimy o tym, sporze o rewolucję to jest spór o zajmowanie stanowiska na scenie politycznej tak przypomnijmy, że ten podział na prawice centrum lewicę to jest podział, który sięga zgromadzenia Narodowego we Francji i w momencie, w którym Macron dokonywanego dekompozycji w ostatnich latach mówiono o tym, że on w zasadzie komponował podziały polityczne sięgające właśnie rewolucją francuską pozwały, bo ale, jeżeli tak to trzeba było sięgnąć głębiej się zastanowić na ile on się komponowały się mamy wręcz paletę propozycji takich wyjaśnień tego, dlaczego żółte kamizelki to nie jest prawdziwa rewolucja to jest jedno i 2, dlaczego to, gdy komponowanie sceny politycznej być może najbardziej świadczy o tym, że się dopiero pewien pan pewien cykl prawda rozpoczęta rewolucją francuską, że ten cykl polityczny być może przyjmie zupełnie nowy kształt tutaj mogę powiedzieć o takiej książce, że ma córkę to fantastycznej książce demograf, który na podstawie danych stwierdził, że społeczeństwo francuskie przypomina to nazwał w tytule książki archipelag oznaczony jest, że kiedy przyłożymy do oglądu społeczeństwa francuskiego różnego rodzaju parametr to okaże się, że ludzie coraz mniej łączy jedno społeczeństwo ją w tutaj już uprasza, mówi że w związku z tym załamanie się podział na lewicę prawicę musi sięgać głębiej to czy te przemiany tak naprawdę tak naprawdę sięgają no w tego, że społeczeństwo francuskie Sejm zmienił fundamentalnie być może najbardziej 200 lat, a wracając do mego początkowego pytania chciałbym odpadów uzyskać odpowiedź czy te protesty uliczne strajki, a rewolucje albo małe rewolucje albo Quazi rewolucji też moduł obrany operacji francuskiego społeczeństwa, że francuski sport czy francuskie społeczeństwo chętnie niż inne niemieckie polskie brytyjskie wychodzi na ulice czy rzeczywiście jest to to miejsce, gdzie odbywał się, że nie przemoc polityczna, ale jednak nieco bardziej agresywna debata publiczna, a zdecydowanie poziom tolerancji dla przemocy i na dobre na złe jest zdecydowanie wyższe w sferze politycznej we Francji n p . w Polsce co ma też no właśnie z 1 strony to jest skrajna brutalność policji często, ale z drugiej jest także gotowość manifestantów skądinąd w innych okolicznościach ludzi nigdy nie skłonnych do używania przemocy jednak więcej, toteż istotnie jest to pewna i nie pewien swoisty oczywiście im 5 nie wypowiedziany, ale faktycznie pijący pakt społeczny na temat pewnego dozowania przemocy z takiej sferze publicznej politycznej oczywiście, która nie wchodzi wysuszenia zakres działania rządów partii politycznych, bo to tonie tak tak ale, żeby tak ze strony rządu PiS oczywiście, że to to tak właściwie brzmiało chyba odpowiedzieliśmy tej pary to jest poniekąd takimi tej rewolucji francuskiej, gdy się debata wśród historyków i rewolucja francuska jest prześwietlona przez historyków, że trochę ze względu na kondycję w ogóle nauk społecznych w tym historycznych właściwie żadnej żadna teza wypowiedziana na jej temat nie znajduje po konsens to nie to jest także, że wszystko równie sensowne ale, więc nawet nie wiadomo do końca debata, która za 70 czy to była wielka społeczna głęboka zmiana czy raczej zmiana dotycząca elit politycznych może części, ale nie przeważającej lite ekonomicznych można powiedzieć mit rewolucji misja się nie stało, bo nie ma, ale byt to Atari esbek, ale oczywiście to już nie będzie działał, jeżeli spojrzymy na konsekwencje zewnętrzne jeśli rzeczywiście może powiedzieć pierwsza rzecz, która by pewnie bardzo zaskoczyła samych Francuzów być może rewolucja francuska więcej zmieniła na zewnątrz Francji samej Francji tak, bo wtedy tam tak natomiast nam dziś szansę, ale rozstanie jest zrodziła Napoleona, a potem WK Natalia m. in. taktach tak, ale miał wielkie znaczenie czym co jest dość skrzętnie ukrywane w takie o oficjalnej świadomości brytyjskiej, ale na olbrzymie miała znaczenie dla Wielkiej Brytanii w gruncie rzeczy przez dobrych kilkanaście lat cała polityka brytyjska była podporządkowana co w inteligentnej burżuazyjnej odpowiedzi na rewolucję i między czasie przybiera bardzo nie politykiem bardzo różne rzeczy właściwie wielka Brytania zmieniła się pewnie nawet głębiej niż wiele innych krajów, które na plan podbił jest skomplikowana rzeczywiście bardzo materia natomiast samej kwestii tego co dzisiaj jest tradycji rewolucyjnej żyli rozumieć co wcale nie jest konieczne, bo rewolucja zaczęła się jego proces właściwie Legalis etyczne to jest rola konfliktu we francuskich w życiu politycznym ekonomicznym jak powiedział, że do niedawna przez wydawało się, że to ma pewien sens we Francji Francja była ostatnim krajem, gdzie było dużo strajków reż mówi się, w jakich może dresów i przy czym te strajki i tak jest tendencja dziesięcioleciach ostatnich, że one się stopniowo wycofywały lepiej zorganizowanego zarządzanego najbardziej represyjnego wieloma względami sektora prywatnego i właściwie zmonopolizowany został w sektorze publicznym co dzieje się na rozmaite konsekwencje niezależnie od tego ta skłonność do strajku jest związana z bardzo niskim poziomem w Rzeszowie we Francji wbrew temu co wrażenie, że sama bez odnieść, kiedy się słyszy w mediach właśnie potężnych francuskie związki zawodowe rażą liczebnie słabe trudno jest ponoć Europejskiej na bardzo słabe no, a wszystko miało taką dziwną jakąś równowagę zachowywać, bo we Francji bardzo wysoka np. pensja minimalna jest względnie wysoka w stosunku do średniej pensji jest tak trochę wygląda, że ze jako skutek tego tego właśnie konfliktowego sposobu radzenia sobie sami mamy mamy mamy także te gwarancje są sądy, czego podniesiony za jakimś sensie francuskie państwo socjalne, a on istnieje ona mimo cięć w kranach jest bardzo rozwiązać takiego to jest gigantyczne państwo płyną dobre, wiążąc się szybko w zasadach oraz działań nie oddaje Aznara, chociaż teraz dominuje tendencja do tego, że utrzymamy państwo socjalne obecnie podatki co oczywiście jest wzmożone kontakty teraz już wszyscy poszli w tym kierunku co chyba dobrze nie skończy te się wydarzy 1 rzeczy 1 rzeczy brakuje na pewno ten się rozumem, bo oczywiście w naturalny sposób dryfujemy w stronę przemocy rewolucyjnej można jeszcze dodać co niemiara epizodów elementów które, które potem będą zarówno Unia, ale za wysoka natomiast nie ja bym chciał unijnych jako pełnoprawny miejscu do wyrażania swoich emocji politycznych swoich żądań oczekiwań polityk to prawda, ale ta ulica najpierw została przed wielką rewolucją francuską przygotowana ideologicznie, jeżeli przyglądamy się ideologii oświecenia to jest Rewers windykacja praw wówczas naturalnych tak jak rozumiano i osiemnastym wieku i wydaje się że, żebyśmy mieli pełen obraz czy bardziej zgłoszony i dlaczego ta rewolucja może być atrakcyjna no tu tylko tytułem przykładu w DK deklaracja praw człowieka i obywatela w 1700 osiemdziesiątego dziewiątego roku, ale lato w ona do dziś jest częścią porządku Konstytucyjnego we Francji to znaczy po drugiej wojnie światowej została przywrócona Otóż uznano, że obowiązywała dziś w porządku prawnym piątej Republiki francuskiej jest częścią Konstytucyjnego porządku, jakby pierwsza rzecz wewnątrz francuska po drugiej wojny światowej, kiedy pojawi się wysyp deklaracji wraz z uniwersalną deklarację praw człowieka one są oczywiście wzorowane na deklaracjach praw sięgających rewolucji francuskiej pewien model w związku z tym takiego pozytywnego myślenia rewolucji tutaj to pozytywna strona Polska jest brana pod uwagę druga rzecz, którą warto zwracać uwagę, której zapominamy ile, jaka jest powierzchnia tego miejsca, w którym jesteśmy nie aż tak duża, ale kilkanaście metrów no właśnie była 8 m z decyzji o rewolucji francuskiej system metryczny jesteśmy do niego tak przez wyższe niż nawet niespecjalnie zastanawiam się rewolucja zmienia system miar wag i zamiast łokci zaś zamiast różnych miar i wag z czasów swojej zostałam gromadzą niestety potem mamy potem mamy do tego dochodzi środkowa i dziedzictwa rewolucji francuskiej i tu rzeczywiście zajmują się tym teoretycy od dawna dlatego ograniczę się tylko do żyjącego szalonych, które jest filozofem publicznym taka figura cały czas osiemnastego wieku jest jednak najbardziej w życiu francuskim obecna i on mówi mówi nie mniej więc, że z Żyrondy z tą to znaczy, że sprzeciwia się modelowi władzy, który jako bliską marksistowski, czyli Francji scentralizowanej on woli Francję lokalną taka, która w modelu zielony stok z kim konkurował z modelem jako bliskim scentralizowane krótko mówiąc do załatwiania zupełnie dzisiejszych spra w ideologicznych politycznych używa tych wzorców rewolucji francuskiej nie tylko dlatego, że to brzmi poważnie też, dlatego że pokazać pewną ciągłość myślenia czy to jest wartościowe pod względem poznawczym bardzo często korzystam z rozmaitych analogii historycznych to nie jest do końca trafione, więc być może posługiwanie się tą terminologią z końca osiemnastego wieku brzmi ładnie atrakcyjnie leczono coś no i czystej paranoi tłumacza współczesność NAS-y właśnie to jest trochę także w humanistyce naukach społecznych mamy do czynienia z pewną regularnością, że tak wyrażę to znaczy nie, gdy nie było wcale wbrew pozorom tak łatwo zdefiniować czym jest lewica prawica centrum, ale faktem, że powiedział mój przedmówca, że to są pozycje, które zajmowały określonej grupy deputowanych wobec przewodniczącego zgromadzenia w 1700 dziewięćdziesiątym roku i teraz rzecz zupełnie arbitralny proszę zauważyć, ale z drugiej strony śmierć lewicy prawicy ogłasza się już od bardzo bardzo dawna jedni z pierwszych, którzy ogłosili tak głośnej dosadnie to byli faszyści włoscy na początku lat dwudziestych to już koniec lewicy prawicy, choć taki, że wieszanie nie nasz jest zasłoną było naszym reporterom nigdy nie było to jasne a dlaczego mówiąc regularności, dlatego że jednak ludzie aktorzy polityczni teraz ja nie wiem czy przetrwa czy zawsze tak będzie, ale na razie wciąż tak jest i to nawet jakimś sensie się odtwarza, chociaż ma różne treści także nowych rejonach świata aktorzy lubią definiować w kategoriach lewicy prawicy, bo centrum za zawsze jest w tej tradycji nowoczesnej polityki wymyślane na Zachodzie właśnie w okolicach tego jest jeszcze to to niejasne ci, którzy mówią jest poza tym podziałem to byli faszyści to kiedyś byli monarchiści prawa mnie jest wymóg nazwanej dzisiaj prawicą najczęściej skrajną prawicą, a że wejdzie nawet to jest pewnego rodzaju przesunięcie, bo właściwie republikanizm Francuzki ta nowa 8 i oświeceniowe umową społeczna nowy ład właściwie lewica prawica centrum wszystko znajdują się w jego obrębie teoretycznie nie wiadomo co jest poza nim poza nim jeszcze bardzo groźnego tak to tak to oświecenie zdefiniował ja nie wiem czy nie miał racji pewnego stopnia w zasadzie to przezwyciężanie podział na lewicę prawicę plus centrum widzimy w okresie rewolucji francuskiej oznaczony jest samo, jakby sam podział powstaje wraz z rewolucją francuską kwestia przezwyciężenia go również się również wtedy pojawia poczynając w gruncie rzeczy od ubezpieczeń, który w pewnym momencie uzurpuje sobie taką taką władzę ponad potem przyjmuje ten Conte koncert się Napoleon po nie będzie na polu trzeci i tak można długo długo wyliczać kolejne osoby, które próbowały przeskakiwać nad ponad tymi podziałami w kwestiach prawnych znalazło swoje odzwierciedlenie w koncepcji koszt karty konstytucyjnej w 1800 czternastego roku, kiedy król już po rewolucji rozumiał nas takie dopięcie dopięcie procesu rewolucyjnego, kiedy Ludwik osiemnasty wraca do kraju karta konstytucyjna sprawiała, że władza królewska miała się znajdować ponad innymi ośrodkami władzy tak czyli jakby także po nie tylko w sensie prawnym także ponad podziałami politycznymi my możemy od razu zadać pytanie to jest pytanie, więc rewolucji francuskiej no dobrze no to tego typu pomysł już na pewno coś ukrywa taki co się pojawia cała ta tak tak rozmaite odmiany hermeneutyki podejrzliwości, żebyśmy zajrzeli tam po co się ukrywa pod tą pozorem zgody społecznej tego, że wszyscy mamy się znajdować pod 1 pod 1 parasolem, ale mi się wydaje, że proszę zobaczyć jak się wulgaryzm wał będzie rewolucji my w zasadzie używam nadużywamy go to znaczy co jakiś czas teoretyk musi przywołać do porządku czy to publicystów czy nawet kolegów naukowców do tego, żeby powiedzieć, że nie, ale jednak rewolucja słowo rewolucja coś oznacza przynajmniej coś oznacza, jeżeli odwołamy do roku 1700 osiemdziesiątego dziewiątego wydaje się, że jeśli chodzi o pokusę ogrodzimy to żadne znam tych terminów do wydarzeń dni dużo mniejszej rangi no cóż będących tak tak będący protestem buntem jakimś zrywem niezadowoleniem społecznym, ale na pewno nie rewolucją na tak inflację pojęcia nastąpiła do dzisiaj nastąpiła w momencie, kiedy w, jakim sensie w jakim sensie rewolucja jest bardzo dziwnym pojęciem, jeżeli byśmy chcieli zrobić z niej pojeździe o tym czy dialog niż wynosi rewolucjoniści francuscy wbrew pozorom przynajmniej na początku w ogóle nie mieli tego w tej świadomości trzeba też rewolucja francuska niezależnie od sporów rolę filozofii oświecenia w przygotowaniu będzie to niebyła realizacja żadnej topi żadnej idei żadnej książki nie miał żony przewodnik ideologii jak pewien obóz zmian w pewnym duchu niezwykle realistyczne zaś od początku do końca mimo przemocy, która się tam rozgrywał tak, ale pojęcie rewolucji, które były stopniowo destylowana przez intelektualistów filozofów to jest ocena znajdujemy szczególnie młodego Marksa pan bardzo na centrum od marca zawiedzie człowiek zanurzony w tej wyobraźni w tych wydarzeniach jest to wyrzucam takie wydarzenie, które podzieli cały całą historię ludzkości na 2 zupełnie różne porządki przed IPO tak zmienił się w zależności zmienią się formy zmienić nie wiadomo dokładnie co, ale zdobędzie ten punkt na kryzys oczywiście przyroda nie lubi tak w ogóle takich skoków, żeby coś dzielić na 2 i oddzielać raz na zawsze pada, więc dziś każda rewolucja styka z rewolucją była pewnym konstytuuje rewolucji, bo konsekwencją w ogóle wymyślenia historii już sobie uświadomili, że ich przodkowie żyli zupełnie inaczej Hania i dziś ani ich dzieci dzieci żeśmy może też być inaczej też firmy jak też świadomość powszechna, ale rewolucja w tę premię bardzo rozpowszechniła to świadomość na dawała poczucie właśnie tej tych zupełnie innej czasowo ości, ale jako taka też w jakim sensie poległa, bo ostatecznie wiemy, że każda rewolucja dźwiga ze sobą bagaż przeszłości czasem nawet, a poza tym ta zmiana historyczna to to to spór jej wektor kierunek jest zawsze sprawą ideologiczną bardziej jakąkolwiek inną wad systemu decydują się też bardzo często kontra rewolucja panowie mówimy o wielkiej rewolucji francuskiej mówiliśmy o wiośnie ludów rewolucji lipcowej komunie paryskiej można było wyrzucić rok 1968 teraz mamy żółte kamizelki dr Kubuś mówił, że bardzo wiele komentarzy wskazujących na to, że nie mamy do czynienia z rewolucją i wracam do niego pytanie o ulice to jest piąta władza we Francji czy Francuzi wychodzą częściej niż uchodzą Brytyjczycy Niemcy Polacy Amerykanie n p . w wielkiej Brytanii to po prostu stąd wielka Brytania przed tacie tonie w strajkach znaczy to jest po prostu dramatyczne jak państwo staje się trudne do rządzenia mało, kto dziś poza starczy też tonęła za lata warto się to wiadomo czy to się skończyło natomiast chodzi chodzi o to, że jakby co wyniósł otacza to się trochę troskę zapomina natomiast jeśli chodzi o te o te kwestie ulic wydaje się, że tutaj mamy do czynienia z tymże rzeczywiście przemoc i to wejście ulicy do dowartościowania ulicy też sam początek rewolucji francuskiej, jeżeli mielibyśmy powiedzieć, w którym momencie we Francji aż do dziś prawda to się ciągnie też ładnie ciągle brak tego jak politycy musieli zająć stanowiska teraz wobec żółtych kamizelek i większość bardzo pokornie przychodziła też nie mniej ni więcej tylko wzorowanie gestu którego, które musiano, które zgromadzenie narodowe musiało w 1700 osiemdziesiąty piątym roku latem wykonać w momencie, kiedy zdobyto Bastylię i głowa Zielonej została przeniesiona na ulice tak to znaczy, że ten pierwszy gest przemocy przed ulic teraz w momencie, w którym przychodzi gest ulice politycy stają przed wielkim wyborem niektórzy uważa, że ten kluczowy moment rewolucji francuskiej to znaczy jakie stanowisko zajmą ci wybrani przedstawiciele ludu i powiedzą, że potępiamy posłużenie się przemocą, a zatem potępiamy ulica zatem potępiam ludzi ten potępiamy ten oddolny ruch polityczny czy też przyklaśnie czy też powiemy, a to znaczy, że pewnych powodów określonych sytuacjach użycie przemocy ucieczka do przemocy jest wobec tego dopuszczalne i widać było, że w 20182019 kiedy, kiedy oglądamy teraz tt tt protesty które, jakby teraz się to trochę spokoju oraz nie jest powiedziane, że znów z falą protestów nie mają na razie rzeczywiście rzecz mniejsza równej siły politycznej myślę, że są ważne latem jeśli będzie działo specjalnie natomiast natomiast rzecz w tym, że tutaj mówimy żółtych kamizelkach widać burze przecież doszło do incydentów to pani przed chwilą wymieniła, żeby ofiary śmiertelne i politycy znów stanąć w tej samej sytuacji należało się wypowiedzieć za przeci w, ponieważ ta przemoc incydentalna dookoła tych rond co prawda nie przyjęła tak spektakularnej formy na szczęście prawda jak jak to miało miejsce przy zdobyciu Bastylii są pewnością trzeba było zająć stanowisko bez przemocy, który żółte kamizelki się ucieka a jaka jest wrażliwy zdaniem panów pan profesor chce uzupełnić w stanie je oczywiście, mimo że jestem lewicowcem zaprzysięgłym to wcale nie jestem takim wielkim entuzjastą żółtych kamizelek, ale entuzjastą sensie jak z Vichy we Francji nastąpiło coś takiego, że każda siła polityczna musiała się odnaleźć identyfikować co oczywiście jest jak zwykle pewną polityczną maskaradę, który nawet kulturowej czy potępiać, ale dla mnie nie nie służy do zrozumienia niczego natomiast faktem jest, że może też tak strasznie dużo tej przemocy jednak tych żółtych kamizelkach nie była ona, jeżeli przyjmiemy n p . Anglo na amerykańskie PS standardy trzyma podniesienie angielskie onych cały czas bardzo nieduże rada, więc nie nas to jedyna kre w się tam nie leje w tym wszystkim natomiast rzeczywiście istnieje pewna forma istnieje pewna forma, która która, która rzeczywiście legitymizuje takich inspekcyjnych instrukcyjny obecność w publicznej i teraz wydawali z 1008 . rok sześćdziesiąty ósmy, które też bardzo fajny sposób fajny mówię to nie z perspektywy wartościujące go bardzo zabawny sposób wszedł do francuskiej tradycji państwo twórczej jako rewolucyjne, bo Francuzi mimo tego, że był, ale debata pewna 10 lat temu 11 była tak okrągłej siadł czy też 0508 . właśnie ewaluacji ewaluacja Francuzi zorientowali bardzo szybko, że rok sześćdziesiąty ósmy my paryski sześćdziesiątego ósmego roku to jest kolejne to jest kolejna francuska Marka w gruncie rzeczy to jest kolejny towar eksportowy to jest najbardziej rozpoznawalne wydarzenia tego niezwykle ważnego okresu gdzieś między początkiem jest dziesiątym, a połową lat siedemdziesiątych, kiedy działa na życie bardzo dużo rzeczy w każdej właściwie także zabaw są one upowszechnione przez popkulturę tak oczywiście, ale też realnie działa była dekolonizacja były olbrzymie zmiany statusie kobiet była w NATO, że nasz organizm na wojsko nareszcie gola i w rodzinnej było odejścia bo gdyby się dziesiątym ósmy roku de Gaulle co prawda wyjechał do RFN niepewny tego co się dzieje we Francji ale, ale potem zaraz wrócił potem były wybory lub zagłosował za prawem porządkiem de Gaulle, a siedemdziesiątym roku trochę, dlatego że zrozumiał, że nie rozumie już Francji natomiast wybory wygrał kolejnego lista wątpić takiego lista betonowych lista może bardzo wrażliwe rząd, więc może uratować ale, ale to co znaczy to jest życie tu smak był nieistotny był niezwykle istotne wtedy to jest taka też lekcja może dla nas wszystkich, że czasami niezwykle istotne rzeczy społecznie dzieją się bez takiej Jasnej i oczywisty Arki artykulacji politycznej i tak było, bo to niema wydarzenie istotne to to było wydarzenie istotne jako to i przez to, że reprezentował przez procesy, ale nawet dla nas dynamikę wewnętrzną, bo bardzo interesujące gęsto i ważne tylko tam tak naprawdę nikomu też, dlaczego nikt nie obali rządu tak naprawdę nikomu to nie chodziło nikt tak naprawdę z tych rewolt 1008 . roku niewielka żadnego działania, które miało być na czele ma na celu miałby mieć po prostu wejść do Pałacu Elizejskiego i Pałacu Matyni i zacząć sprawować władzę na badacza Lenin miał też organizację rząd zrealizował, ale to znaczy to widzieli już mamy 100 sześćdziesiątym ósmy to to to było to jednak jednak w sześćdziesiątym ósmym roku przy całym zamęcie, który powstał w kraju de Gaulle miał armię za sobą jednak lewica próbowała skanalizować przez partie polityczne okazało się, że nagle młodzi robią swoje związki zawodowe poszły swoją drogą po, zawierając porozumienia Grene, więc ten sześćdziesiąty ósmy rzeczywiście jest trochę bardziej skomplikowany natomiast dziś dzisiejszego punktu widzenia to były ciekawe, bo w zeszłym roku próbowano obchodzić kolejny raz po dekadzie okazało się, że wielką klapą był sprzedaż książek sześćdziesiątym ósmym to znaczy, że już młodzież tam bardziej była zainteresowana podważaniem statusu osób i Tarnów, czyli tych 68 jaków nie wiem czy to ładnie powiedziane, ale tego też tych wszystkich bohaterów nawet kiedy dano niektórzy stwierdzili, że właśnie teraz skończy się epoka tych, którzy doszli do głosu w sześćdziesiątym ósmym roku teraz to pokolenie z kolei musi odejść ustąpić miejsca bardzo bardzo ciekawe były badania, które lekko młoda socjolożka mówi o tym, że ona teraz czym się zajmuje przekaz 1008 . roku kolejnej rocznicy to jest badania nad tym jakie, jaki status prawda symboliczny materialny tak daje za zajęło to pokolenie jak teraz ono odchodzi to następny będzie będzie będzie przyjmować po nich pałeczkę całą pewnością to jest także jest wymiana pokoleń widać to po samej prezydenturze prawda Emmanuel Macron jest tutaj to jest znak znakomitym przykładem natomiast wydaje wydaje się że, że jeśli chodzi o ten sześćdziesiąty ósmy rok to też bohaterowie tamtych czasów podkreślają, że ich rola jest wyolbrzymiona, że oni wcale tego statusu nie osiągnęli wcześniej niż w zasadzie od lat osiemdziesiątych to znaczy, że to, bo około 20 latach kryzysu istnieje tradycja od lat dziewięćdziesiątych czy też proces wytoczony na początku przez ultra konserwatywną prawicę, a potem już nawet przez lewicę ważniejsze są elitarną proces o to, że oni się dorobili skomercjalizowania -li zapomnieli afisze w tym jest oczywiście zawsze trochę prawdy, bo społeczeństwo tak jak nasz każdy, kto się na znanym pewien kapitał i potem w życiu wiedzę musi lepiej, ale z drugiej strony to jest też wielkie i trzeba o tym, pamiętać, że to jest też wielkie oszustwo to te oskarżenia krótko mówiąc 60 ósmy roku 7 stopni zmienił francuskich elit panowie Arnolda są wielka burżuazja sposób reprodukcji przez wielkie, że dzielnica wśród nie zmieniła i w tym czasie nie było żadnego pokolenia tak może być Rosji bolszewickiej, żeby być w Chinach ma tam nie oni woleli oczywiście, że nie miało żadnego nowo natomiast oczywiście w pewnych dziedzinach ludzie, którzy byli zaangażowani czy też nie tak od razu tzw. społeczeństwo się później do niech podobni, a właściwie do tego jak oni chcieli o sobie myśleć no tylko będzie, więc takim dobrym przykładem, który jest rzeczywiście był wtedy działaczem, chociaż rzeczywiście nie przywódca siedzi za naruszenie bardzo miał przywódców no on jest on politykiem 1, która w którym, gdy te sondaże, które były robione teraz właśnie z okazji tej ostatniej okrągłej rocznicy rok temu, ale pokazywały, że to rzeczywiście wzbudza coraz mniej emocji stąd ni przez sprzedaż książek, ale jednocześnie aprobata weszli także Francuzi są dumni tak głupie po dosyć logiczne pytanie to to gigantyczna większość jest jest jest dumna z tego powodu politycznie temat temat umarł, bo nie jest do eksploatowania nawet oskarżanie się sąd i Tarnów jest w jakimś sensie trochę zgraną kartą tak, ale tak czy coś coś było na rzeczne na rzeczy było, tyle że pewną część obietnicy, o czym książkę napisał znakomitą lub Tański już 20 parę na nowy duch kapitalizmu także część obietnicy, którą rewolucjoniści jeśli obietnicy zerwania z gorsetu dawnych stosunków społecznych obietnicy radości hedonizmu obietnicy transgresji, że tak pewien na rzeczywiście częściej obietnicy kapitalizm zaczął próbować spełniać na swój z własne, żeby perwersyjny sposób oczywiście dla zarządu do niektórych grup ludności konto ma w zwyczaju to jeszcze taka jest panowie jako wrażliwość mają francuscy politycy na głos z ulic przed chwilą do wtorku już mówił o tym, że wszystkie siły polityczne musiały się w jaki sposób ustosunkować do żółtych kamizelek rzecz oczywista, bo rządzący zawsze muszą jakoś zareagować na protesty, zwłaszcza jeżeli one długo trwają mają charakter masowy opozycja zawsze usiłuje taką sytuację dyskontować na swoją korzyść, ale generalnie rzecz ujmując ja bym zwrócił uwagę tutaj na nano w to co w zarzuty kamizelek przez era to znaczy to jest także możemy oczywiście odwołać się do tych starych kategorii rewolucja się powiedzieć, że tutaj Piero, waląc fantastyczne socjolog zajmuje się teorią reprezentacji zwrócił uwagę na to jak zmienia się koncepcja podmiot współcześnie i w jaki sposób my mamy do czynienia z tym obywatelem tuż znów upraszczając, który nie chce być przez nikogo reprezentowany też tak jakby sam piloci nie chcieli mieć żadnego zgromadzenia Narodowego żadnej konstytuanty jakby, jakby chcieli siebie reprezentować wyłącznie przez ulicę kiedyś to były tylko mrzonki można było sobie tam snuć rozważania na temat tego to jest możliwe w małych państwa, bo duży jest na pewno niemożliwe, ale dziś, kiedy mamy postęp technologiczny widać w jaki sposób morze mogą się żółte kamizelki komunikować w różnych częściach kraju wiadomo, że chodzi o media społecznościowe i o to, że każdy się przyzwyczaił swoich do wypowiadania swoich opinii wcale nie chce, żeby ktoś inny wypowiadał te opinie za niego wcale nie chcę, żeby winnej sytuacji niż taka, w której akurat jest władza jest dla niego sprawa nie obowiązków jest dla niego ciężarem chce brać udział w tym życiu publicznym przejmie w takim sensie, żeby brać pod uwagę niekoniecznie musi to rzeczywiście być także chce to jest sytuacja szalenie ciekawa, ponieważ ona w teorii może nas odsyłać do ideałów rusza czy znowu witamy w osiemnastym wieku witam witam w 1 z pomysłów oświecenia, ale jednocześnie z pary są nowoczesna, ponieważ tego typu rozwiązania technologiczne, które mogły sprawić, że to co niektórzy nazywają populizmem i nazwę demokratyzacji nazwę głęboką demokraty zaznacza, że w pewnym sensie ludzie być może w historii nigdy nie byli tak dobrze wykształceni zawsze ktoś będzie zżymał, ale w pewnym sensie takim uśredniony są ci pan, że są wykształceni mają pewne umiejętności chcą się wypowiadać sami bez pośredników i w związku z tym to by nas odsyłał do rewolucji francuskiej nowy sposób mianowicie taki, że to pudełka instytucje, które wtedy zaprogramować piszmy zgromadzenia, które nas reprezentują być może stoimy przed nich kompletnego przetasowania i wtedy się dopnie sentencji 200 lat rewolucji dodatku za żółte kamizelki także zaczęły częściowych od 2 apeli o protestowanie blokowanie dróg, ale nie będzie tak to znaczy ja już jak słuchałem wypowiedzi pana to miałem na początku związałem zupełnie istotnie jest ważna zmiana natomiast konkluzja musi wypełnić istotnie dzisiaj nastąpiło coś takiego że dominuje w tej sferze publicznej niestety bezpośredniości nie bycia reprezentowanym bycia wprost i też zgodzić się bardzo niebezpieczne, bo w życiu społecznym jak indywidualnym bez mediacji reprezentacji nic nie ma co oczywiście pytanie rewolucji francuskiej wbrew pozorom nie była artystyczne chcemy mieć właściwą reprezentację było to to było hasło nawet tych największych radykałów dzisiaj rzeczywiście to jest także nie chcemy być reprezentowani w tym sensie, żeby wreszcie drzwi tak po marcu nie chcemy już mam wrażenie zrównoważenia Jezus została troszkę za troskę o odwrócony sensacyjna dyskusję, jaka jest 1 rzecz, która nie wiedzieliśmy jednak tej rewolucji francuskiej i wszystkich kolejnych wersjach i teraz nie jesteśmy do końca pewni, jeżeli chodzi żółte kamizelki, ponieważ ich poziom artykulacji ze względu na to, że nie są reprezentowani także jest taki, że trudno czasem powie zrozumieć oni mówią tak wiadomo, że nie powiedzieli większe walki były również tego nie powiedzieć, że nie potępili Marrakeszu imigracji i ostatecznie nie kazali wypisać frazy Francji z porozumień klimatycznych natomiast nie wiemy, czego tam był wiekiem, ale twierdzi się bez tego miasto to 1 rzeczą, która przenikała wszystkie rewolucje to była idea równości jednak mam przy takiej równości rozumianej bardzo głęboko rzeczywiście znaczy takiej równości grozi głęboka to nasze ziemie banalnie równości tak, żeby każdy miał prawo rzeczywiście zabrać głos każdy miał zabezpieczony swoje interesy, żeby każdy był wyposażony Strawa nawet, żeby był każdy był wyposażony w określone zasoby, które pozwalają kierować własnym życiem, jakkolwiek rewolucja łamała te obietnice wykluczała określone kategorie ludzi kobiety np. z tych z tych z tych rozstrzygnięć tabu jej 1 z głównych przesłań w ogóle o to walczono też było zabawnie deklarację praw kobiety teraz przypomniał jako kolejny element dziedzictwa rewolucji francuskiej bardzo panu dziękuję prof. Michał Kozłowski wydział filozofii socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dr Jarosław Kuisz redaktor naczelny kultury liberalnej wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego tym bardzo dziękuję za listę w studiu państwa zapraszamy informacja informacja praca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!