REKLAMA

Koniec z "chwilówkami"?

Data emisji:
2019-07-03 09:00
Audycja:
Czas trwania:
14:45 min.
Udostępnij:

Czy propozycje rządu będą skuteczne? Izabela Dąbrowska-Antoniak - dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

K 2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na magazyn EKG, a studia pani Izabela Dąbrowska-Antoniak dyrektor wydziału klienta rynku bankowo kapitałowego w biurze rzecznika finansowego dzień dobry dzień dobry czy łatwo jest określić człowieka z pieniędzy myślę, że coraz łatwiej nad morze ślepą ujęła do tego, że NATO ma wpły w wiele rzeczy przede wszystkim bardzo rozwija się rynek usług takich cyfrowych umówmy się korzystamy Rozwiń » coraz chętniej z bankowości mobilnej coraz chętniej bankowości elektronicznej ma ułatwia nam posługiwanie się w ogóle pionierem tego typu usług tych nowoczesnych właśnie fintechowych firm już zaczyna działać, więc coraz częściej kupujemy w internecie już kupujemy w internecie chętniej sięgamy właśnie z tej formy płatności elektronicznej płatności i w tym momencie bądź co bądź, że tak powiem bardzo coraz bardziej też narażeni na to, że w tym momencie gdzieś klikniemy na nie to co powinniśmy kliknąć gdzieś ktoś zdobędzie dane, logując się do naszych stołach przejmie kontrolę nad naszym kontem jesteśmy narażeni coraz bardziej właśnie na to, że taki sposób zostaniemy okradzeni to nie jest tak, że skoro ten rynek usług finansowych tak dynamicznie się rozwija skoro się upraszcza, bo do tego to wszystko zmierza, żeby klientowi było łatwiej zapłacić kupić posługiwać się właśnie tymi nowymi technologiami to, że ta druga strona, czyli dostawcy usług banki np. albo operatorzy kart, że to oni powinni brać na siebie taką większą odpowiedzialność za to co się dzieje w internecie oczywiście, że taki wydaje mi się, że właśnie taki cel był dyrektywy unijnej która, która została uchwalona to była główna intencja ustawodawca unijny, analizując pewnie to co dzieje się generalnie na terenie całej Unii generalnie z tym rynkiem co się dzieje z tym rynkiem doszedł do wniosku, że lepiej to odpowiedzialność przerzucić na dostawców lepiej, żeby to ma 2 funkcje po pierwsze, szybciej powoduje to, że klient ma z powrotem środki na rachunku i może nimi dysponowali już coś się Stali jest taka funkcja ochrony w pierwszym względzie interesów klienta, a druga rzecz to jest przede wszystkim mobilizowanie dostawców tego, żeby maksymalnie zabezpieczać cały ten proces transakcyjny dyrektywy, które pani wspomniała weszła w życie mniej więcej rok temu, czyli od roku powinniśmy już widzieć jak funkcjonuje i czy się sprawdzono co do kogo innego jak nie do biura rzecznika finansowego zwrócić się z pytaniem czy działa faktycznie od roku już funkcjonują przepisy, które wdrożyły przepisy dyrektywy do naszego systemu prawnego i jesteśmy trochę innej rzeczywistości prawnej w tym zakresie i postanowiliśmy się temu przejściu tak jak z naszych obserwacji zawsze wyglądało także w przypadku, kiedy nastąpi ta kradzież, skąd ta, którą nazywamy nieautoryzowaną transakcją płatniczą taką, którą nie wyraziliśmy zgodę mówiąc najbardziej prosty sposób zawsze był przepis, który nakazywał bankom niezwłoczne zwrot kwoty natomiast teraz Unia dostarczyli w Polsce mówi o tym, że słowo niezwłocznie może być bardzo różnie rozumiana Otóż, tak więc Ania postanowiła to prości, że dostawcy nie mieli żadnych wątpliwości jest 1 dzień, w którym została została transakcja autoryzowana zgłoszona + 1 dzień roboczy koniec kropkę krótki bardzo termin, czyli momencie, jeżeli ja się zorientuje, że wchodząc na swoje konto widzę jakoś transakcji, które nie dokonała nie miała intencji nie chciałam zrobić tego przelewu nie zrobiłem takich zakupów świadomie orientuje się, że to się wydarzyło to zwracam się do banku bank ma właściwie to 48 godzin na to, żeby zwrócić pieniądze dla pana moje konto maksymalnie i tak się dzieje tak się dzieje niestety przy chętnie z tych obserwacji, które wynikają ze skarg, które do nas spływają muszę zastrzec, że do nas raczej nie piszą zadowoleni klienci no to jest istotne tak nie trzyma mnie pochwalił bank zwrócił od razu pieniądze Szanowny rzeczniku Pochwal no niestety piszą ci, którzy mają jakiś problem nie odzyskali tych pieniędzy zazwyczaj mają naprawdę długi okres oczekiwania na zwrot albo wręcz kończy się tam na etapie sądowym, więc nie są to proste kwestie banki zwracają tak wynika ze skarg z różnych przyczyn z różnych podstaw przede wszystkim próbują argumentować w ten sposób, że to klient przyczynił się w jaki sposób do tego ta tra transakcja nie autoryzowana wystąpiła zaakceptował pilna myślę przechowywał pilną tych argumentów ze strony tutaj podmiotów jest bardzo bardzo dużo, a my przeanalizowaliśmy przepisy mówimy tonie tak powinno wyglądać w naszej ocenie najpier w zwracaj, bo taki nasz krótki czas i tylko w zasadzie 1 wyjątek, który zaraz jeszcze jeszcze trochę powiem, żeby się tak jak wstrzymać z tą, a z tym zwrotem natomiast zwracaj, jeżeli masz jakieś podstawy do tego, żeby stwierdzić, że klient jakiś sposób odpowiada za to nieautoryzowaną transakcję np. jakiś sposób rażący naruszy warunki umowy właśnie źle przechowywał fi winna przykład to to wtedy zażądać od niego zwrotu tej kwoty i tak to powinna przynajmniej w naszej ocenie wyglądać, czyli idea FX, czyli banki jak rozumiem szukają takich miejsc takich powodów, dla których tych pieniędzy od razu klientowi nie zwracają na to się powołują najczęściej PIN i udostępnienie na fałszywej stronie danych do logowania autoryzowania kodem SMS -a ja chciałabym o tym, powiedzieć naprawdę przestępcy są tak wyspecjalizowani, że nawet ten SMS, który trafia do nas, żebyśmy uniknęli jakoś autoryzację np. proszę o dopłaty nie wiem złoty 20 do dostawy, którą robiliśmy on potrafi być tak już podrobiony no tak to umówmy, że nawet pojawia się w liście do tej pory otrzymywanych SMS-ów np. firmy kurierskiej, którą dostawaliśmy naprawdę naprawdę tak powiem fascynujące są metody przestępców w tym zakresie są tak wyspecjalizowani, że nawet naprawdę świadomy ogarnięty człowiek może się dać nabrać w takim razie, jakie są najważniejsze zasady bezpieczeństwa i co powinno wzbudzić naszą czujność klientów, którzy no właśnie robią jakieś zakupy w internecie n p . to są bardzo bardzo ważna kwestia nie klikaj my żadne linki, które dostajemy SMS-em messengera rem, czyli wszelkimi komunikatora ami z tych wszystkich społecznościowych różnych portali, bo tutaj też jest już fala w tej chwili prób wyłudzeń właśnie właśnie naszych danych autoryzacja innych czytajmy SMS autoryzacyjne naprawdę spróbujmy się, choć chwilę skupić i przeczytać coś mi marką, a za ten sam numer konta czy kwota jest w państwie powinna Vega ca, chociaż tak jak mówię widziałam np. SMS-y, które w, których w tytule przelewu jest ta kwota złoty 70 dopłaty gdzieś poniżej dopiero 17  000 wszystko jest nawet tak bieżnie robione, żeby wzrokowo jak człowiek szybko rzucić okiem gdzieś musi jednak mogło mogło nie do końca dobrze czytać, więc to to są wyspecjalizowane formy dbajmy o to, żeby komputer miał aktualne oprogramowanie, żeby miał program antywirusowy dbajmy o czystość naszego telefonu nie korzystajmy z publicznego wi -fi przy korzystaniu z takich rzeczy jak bankowość mobilna to w ogóle absolutnie nie róbmy tego nigdy, bo to są to są momenty naprawdę najłatwiej przechwycić nasze dane korzystajmy też z naszej karty zawsze tak, żeby można było ją widzieć obserwujmy bankomat czy niema tam żadnych nakładek uczy się są starsze starsze metody, ale one się zwracają jeszcze funkcjonują warto warto na to zwracać uwagę rozumiem, kiedy tylko się zorientuje, że coś było nie tak, że nie chciałam to jest transakcja na moim rachunku bankowym, który tonie ja dokonałam natychmiast się zwracam po pierwsze do banku, ale rozumiem nie tylko do innych instytucji także tak warto powiadomić chociażby policja o tym fakcie od państwa bądź mamy do czynienia z przestępstwa tak warto zawiadomić organy ścigania tych grup przestępczych działa bardzo dużo wyspecjalizowanych policja stara się i prokuratura prowadzić wyłapywać te te osoby, które działają w ramach tych grup, więc warto zawiadamiać mówić o tym, że zostałem oszukany i wziąć zaświadczenie na wszelki wypadek na walkę z bankami nie jest zazwyczaj prosta, więc takie zaświadczenie zawsze pomaga można za zawiadomić jakieś instytucje, które np. chronią tutaj zajmują się bezpieczeństwem SRP, choć na razie dla rent, ale to już są tak powiem rzeczy dodatkowe najważniejsze jest powiadomić bank nieautoryzowanej transakcji powiadomić policję o tym, że miało miejsce oszustwo ktoś okradł ukradł pieniądze z mojego konta, kiedy chodzi o pieniądze musimy zawsze mieć podwójną czujność włączoną nie dać się na takie szybkie czasami usprawniające ułatwiające rzeczy, ale zaczęto nazywać, bo to są te same miejsca, w których 1 z strony otrzymujemy łatwą pomocą z drugiej strony stajemy się też łatwym celem bądź po prostu czujni ale, korzystając z tego, że przedstawiciele biura rzecznika finansowego jest studio nie mogę też nie zapytać jeszcze 1 rzecz ostatnio znowu głośno zrobiło się o chwili kach i o tym jak rząd chce z tymi firmami, które takie się szybkie pożyczki jakich chwilówki oferują chcę się za ten rynek na poważnie zabrać mało tego projekt ustawy, który wyszedł z rady ministrów jak czytam komentarze, iż jest tak skrojone, że ten ten rynek w Polsce właściwie może zniknąć teraz pytanie czy to dobrze czy to źle to jest dobre pytanie dobre pytanie czy akurat tymi tak powiem tymi metodami, które są zaproponowane w tej ustawie po pierwsze, zwiąże się problemy z k, które są idee fixe, że tak powiem no stworzenia tych przepisów czyli, żeby ludzie nie zaciągali pożyczek, których nie rozumieją nie wiedzą, że będą pisali dużo więcej niż pożyczyli to znaczy nie wiem czy taka jest idea tego projektu udają, że główną ideą jest walka z lichwą tak, czyli lichwa rozumiana jako nadmierne obciążanie klienta kosztami odsetkami związanymi z udzieloną pożyczką tak rozumiem ich drugą intencją tego projektu są naprawdę ważne cele, które uważam uważam ten projekt w sensie idei naprawdę jest jest potrzebne drugim celem tego projektu jest wyeliminowanie działań takich o charakterze nawet przestępczym, który też pisaliśmy w naszym raporcie, czyli np. przejmowanie nie nieruchomości za naprawdę niewielkie pożyczki i to naprawdę się działo w tym w tych tak powiem sytuacjach brali udział nawet notariusze to jest bardzo bardzo poważna sprawa są działania oczywiście przestępcze pytanie jest takie na ile czy tak przynajmniej o w ocenie rzecznika na ile jesteśmy w stanie wycisnąć z tego co mamy i warto by było tu podkręcić śrubkę i wycisnąć z tych przepisów, które umacniają się już istnieją i zadać sobie pytanie czy przy takim ograniczająca rynek faktycznie będzie funkcjonował w sensie poza bankowym tak czy instytucji pozabankowych, które legalnie w tej chwili działają na rynku Janie jestem ekonomistą pracuje w firmie pożyczkowej nie umiem powiedzieć czy taki poziom kosztów, jaki został maksymalne określone w tej ustawie będzie miał na tyle dramatyczny wpły w na historię danej firmy, że ona będzie musiała zlikwidować swój biznes i wyprowadzić się z Polski tego nie jestem w stanie powiedzieć wiem, że na świecie w Unii chociażby funkcjonują systemy, w których zdecydowano się na obniżenie tych marzeń wszystkich kosztach, które można ją neguje natarła na ilość funkcjonujących firm pożyczkowych na rynku i pytanie czy to dobrze czy źle no właśnie się nad tym zastanawiam nie, dlatego że mam coś wspólnego z jakimikolwiek firmami pożyczkowymi ich gronie, bo w ogóle nie o to chodzi, ale chodzi mi ten drugi przy, a ten drugi przypadek sam jest także jak się coś przy regule nadmiernie reguluje wystawa w sprawie się, że będą zbyt wysokie limity albo kary za coś to firmy, które działają do końca uczciwie po prostu zaczną działać w szarej strefie obawiam się właśnie tego, żeby nie wylać dziecka z kąpielą czyli, żeby nie prze regulować rynku, który i tak sprawę, że firmy, które działają legalnie wprowadzają ludzi w kłopoty, a jeżeli wszystko przejdzie do w ogóle systemu poza jakąkolwiek kontrolą no rodzi kolejne pytania czy ludzie będą bardziej bezpieczni pani rektor nasz ostatni raport dotyczący właśnie problemów klientów umowami pożyczek kredytu konsumenckiego m. in. analizował czy wprowadzenie limitów już na tamtym poziomie zaowocował wytworzeniem jak patologiczną zaowocowało jakieś tam patologie zaobserwowaliśmy czy zawsze jest także tworzy jakieś ograniczenia to gdzieś źle się, że odbiorcy tanie trzeba szukać szukają, że tak powiem dochodów w innych niekoniecznie zgodnych z prawem metodach i tras nasze pytanie czy jesteśmy gotowi na to, żeby przeciwdziałać temu w sensie takim, że zadziała sprawnie aparat państwowy na tyle, że jeżeli pójdziemy na policję prokuraturę i powiemy tu coś zaczęło się nie tak to ona bardzo szybko sprawnie zadziałać ta firma przestanie funkcjonować musimy sobie zadać takie pytania czy, powodując ograniczenie wiedząc, że może się zdarzyć także firmy zaczną działać nielegalnie albo tak jak rozpisują się ostatnio, że będzie np. szybko sprzedawana do firm windykacyjnych należności będą pobierały wyższe opłaty np. UOKiK w tym momencie będzie sprawnie karał za nadmierne opłaty, czyli znowu holistyczne podejście do problemu ani łatanie pojedynczych spraw, bo oni zawsze stwarza jakieś możliwości wejścia w Rzymie prób obejścia zawsze rozważna legislację bardzo dziękuję za spotkanie Izabela Dąbrowska-Antoniak z biura rzecznika finansowego moim państwa gościem w pierwszej części magazynu EKG dziękuję dziękuję za chwilę informacje o nich oczywiście wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA