REKLAMA

Christine Lagarde na czele EBC. Dobra zmiana?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-07-03 09:20
Czas trwania:
27:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K 2 ekonomia kapitał gospodarka dziewiąta 23 i druga część magazynu EKG Aleksandra Dziadykiewicz i goście Anna Wicha prezes polskiego forum HR dzień dobry tam dzień dobry Ryszard Wojtkowski prezes WizzAir Partners dzień dobry dzień dobry dr Marek Rozkrut partner główny ekonomista i Why dzień dobry dzień dobry wczoraj rada ministrów przyjęła ciekawy projekt ciekawy pomysł na to jak zmieniać płacę minimalną i wcale nie chodzi o wysokość tej płacy minimalnej, bo to już Rozwiń » wiemy od paru tygodni, że w przyszłym roku minimalne wynagrodzenie ma wynosić 2450 zł brutto to wiedzieliśmy, ale wczoraj został przyjęty taki projekt, który mówi, że będzie zmiana kształtu płacy minimalnej, a chodzi o to, żeby np. takie dodatki jak dodatek stażowy, który nie jest podatkiem powszechnym nie wszyscy pracownicy otrzymują nie były wliczane jako składowa płacy minimalnej, czyli ktoś, kto teraz zarabia płacę minimalną, ale wynosi ona jakaś tam pensja podstawowa do tego dodatek stażowy i to wszystko sprawia, że zarabiam więcej niż płaca minimalna to teraz dodatek stażowy wyjmujemy płaca minimalna ma być goła jak płaca minimalna taki projekt przyjęła rada ministrów się pytam, kto za to zapłaci no proszę bardzo Szanowni państwo to pytanie do was, ale myślę myślę, że ja rozpocznę dziękuję serdecznie za wywołanie tego tego tematu no cóż trochę zaskakująco propozycja to trzeba przyznać się z oczekujących na przedsiębiorców, czyli przez zaskakujące przedsiębiorców przede wszystkim to myślę, że można się było tego spodziewać, ponieważ bardzo wiele przeróżnych dodatków było wliczone w płacę minimalną i tutaj, bo sam pomysł deklarowali tej sytuacji jest najbardziej czytelnej wydaje się i wydaje się rozsądne kłopot jest tylko taki, że jeżeli rzeczywiście wyjmiemy wszystkie dodatki płacy minimalnej no to robi nam się solidna kwota jako dodatkowe obciążenie dla pracodawców dodatkowe obciążenie dla firm, które zatrudniają ludzi do tej pory to właśnie dodatki stażowe były włączone płacę minimalną jak to wyjmiemy może się okazać, że część naszej załogi po prostu nie wyrabia tak powiem nie ma w tej podstawowej pensji tego minimum, które przewiduje przewiduje ustawa dokładnie tak Ryszard Witkowski zaskoczony troszkę trudno powiedzieć, dlatego że powie, że wielu małych firmach nie ma dodatków stażowych no tak jakby właśnie o to chodzi to nie jest powszechne w związku z tym nie może być dla niektórych pracowników jako część składowa żonę, która cieszy występuje większych zakładach, które mają związki zawodowe i dzisiaj pokazał się informacje na temat struktury płac w Polsce, z których wynika, że szuka firmy państwowe po co zdecydowanie najwięcej o wiele więcej niż średnia czy minimalna płaca w związku z tym one zostaną objęte, bo tam po prostu tego problemu nie ma natomiast z tych danych wynika n p . że jest w Polsce 800  000 firm zatrudniających tam 4 osoby ludzie płacą ci, którzy dostają płacami na poziomie płacy minimalnej to jest moim zdaniem pracujący w Polsce brakuje rąk do pracy państwo forum pokazuje on z 4 tysięcy brakuje to po zmroku więcej, dlaczego ludzie, którzy tak mało zarabiają w tych małych firmach przechodzą do większych imprez, dlaczego dlatego, że nie zrobią tyle ile ile deklarują to widzimy że, wybierając kiedyś jeszcze kilka miesięcy temu sieć sklepów małych miejscowościach okresie wzrostu mówili dostawał tyle tutaj oficjalnie tresowane potrzeby i tę sytuację przede wszystkim opłaca nic nie jest także ci ludzie zarabiają w tych małych mają obawy firm tak nie bo gdyby tak było, bo wszyscy przeszli do tych tym większy, którzy nie mogą rozciągają się panu pracowników żeby, żeby po prostu móc funkcjonować, więc płacą więcej płaca minimalna i kości, bo większy, więc ta sytuacja moim zdaniem wynika trochę z tego, że nic nie wie dokładnie kto, gdzie ile zarabia takie sytuacje brzmi można wypowiedzieć to możemy wam organizują związki zawodowe zatwierdzi są dodatki stażowe pracodawca zapłaci, aby być za to brać kredyt wdzięczność no proszę na to rzeczywiście to ciekawy wątek nie spodziewał się, żeby postronne pójdzie to nasza dyskusja jest Marek Rozkrut oczywiście musimy zdawać sprawę, że wciąż mamy do czynienia z c i będziemy mieć przez długi czas z rynkiem pracownika, czyli że ze względu na chociażby zmiany demograficzne sytuacja wygląda także podaż pracy u nas maleje, a jeżeli jest ona wspierana głównie w dotychczas przez Ukraińców, aczkolwiek ten trend już bardzo płaszczu i tego dodatkowego napływu Ukraińców już tak mieliśmy w związku z tym koszty także dla pracodawców rosną udział kosztów pracy w kosztach działalności firmy rośnie w tej sytuacji tak jak też prezes Witkowski powiedział rzeczywiście w Polsce szara strefa nie ma wymiaru, że firmy są niezarejestrowane to nie jest duży odsetek problemów w Polsce natomiast ona ma wymiar częstszy takie, że po prostu wynagrodzenia są wypłacane w kopercie podstron to jest jakby ten wymiar szarej strefy, które w Polsce ma poważniejszy problem, a także dodatkowe takie rzeczy przedsiębiorstw nie rejestruje dochodów, które zyskuje, mimo że formalnie one są zarejestrowane czy w szczególności otrzymują jakąś płakać w gotówce nieraz nie jest ona zarejestrowana przez KE i t d. ze znawstwem generalnie mamy także różne zmiany teraz w przepisach ostatnim czasie, który często zwiększają koszty działalności przedsiębiorstw i nacisk NATO na spadające marże oczywiście zwiększa także ryzyko inflacyjne co prawda inne badania pokazują rzeczywiście siła przetargowa osób o najniższym wynagrodzeniu jest trzeci najmniejszy, ale często dlatego, że to są osoby też niższych kwalifikacjach akurat firmach najniższe wynagrodzenie ta presja płacowa jest odnotowywana rzadziej niż w firmach o wyższe wynagrodzenia, ale mają pracownicy większych kwalifikacji tam, ale koniec o nich trzeba coraz częściej konkurować co ważne oni konkuruje się również coraz częściej wymiarze międzynarodowym co za tym idziemy, projektując nasz system podatkowy i obciążenia w szczególności także dla pracodawców w szczególności koszty pracy musi powinniśmy uwzględniać także ten element konkurencji międzynarodowej, gdyż to musimy bardzo sprawuję ja niestety, ale to myślenie o tym, wrażeń, bo te trendy są nieuchronne są nieuchronne, ale dlatego, że na Nieborów niedobór pracowników narzekają i będą przez wiele lat nic z tym problem firmy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie w 2, że tak ciekawe, że Witkowski, ponieważ my w Polsce mamy mniej niż 1 000 000 bezrobotnych dzisiaj prawdopodobnie tak, iż zarejestrowany zarejestrowanych 907  000 dokładnie mamy 5  000 000 ludzi aktywnych zawodowo w wieku produkcyjnym 1 000 000 Ukraińców dzisiaj Ukraińcy są przyciąganie przez Czechy przez Niemcy, którzy mają dla nich programy, a my robimy nic trzeba aktywizować tych ludzi, żeby nic, że zaczynasz Ukraińców w Polsce tylko robimy takie działania pod publiczkę mamy 2526, jeżeli przeżywa etat człowiek mamy mamy właśnie teraz propozycję, żeby zwiększyć płacę minimalną liczbę rzeczy to są takie działania, które nie rozwiązują problemu strukturalnego w Polskiej gospodarce albo nic, które w tym celu, żebyśmy ich dostęp do pracowników pokazują po prostu, że rząd się pochyla nad ludźmi z naszych kieszeni 10 przedsiębiorców nic nie sposób zapłacić, dlatego że skuteczna czy karania Mariola podaży pracy ważne badania te pokazują, że z ich strony rzeczywiście Ukraińców z ponad 1 000 000 w Polsce średnio rocznie, bo też wyjeżdżają pracujących jest około 800  000 to duży przyrost natomiast ostatnim roku odnotowano już prawie brak tego przyrostu, czyli ten trend się w płaszczu i wynagrodzenia oni często pracują poniżej kwalifikacji, więc średnio uwzględniając, jakby ich wykształca charakter pracy zarabiam 10 % mniej niż odpowiednicy w Polsce, ale różnice maleją, więc oni też oczekują od wynagrodzeń na poziom zbliżony do Polski bardzo się otwierają nowe rynki także te są osoby teraz często młodsze niż w przeszłości co za tym idzie są osoby bardzo o bardziej mobilne badania pokazują, że przy podobnym warunkach jeśli chodzi o uzyskanie pracy i otwieraniu nowych rynków to jednak badania ankietowe pokazują, że Ukraińcy pierwsza część wybierają, więc następnie Polska oczywiście same deklaracje to 1 rzecz natomiast badać również w Narodowym banku polskich oczekują, że w ciągu kilku lat 25 % 225 % Ukraińców, którzy są u nas mogą odejść odpłynąć na inne rynki, a co istotne mamy problem z przyciąganiem w ogóle nowych musimy pamiętać, że jednak za 03 lat dziewięćdziesiątych punktu procentowego wzrostu PKB to też wyniki badania NBP tego przyrostu PKB odpowiadali Ukraińcy no to w ostatnich latach w Polsce to w takim razie, jaki ten Polski rynek pracy było mam wrażenie, że mamy taki węzeł gordyjski, który jest na nie do rozwiązania mama Anna Wicha mamy węzeł gordyjski dokładnie mamy bardzo duże zapotrzebowanie na pracowników w tej chwili kilkaset tysięcy miejsc pracy ogłoszonych oficjalnie mówiliśmy o tym, że 9000 bezrobotnych też bezrobocie też fikcyjna część tych ludzi pracuje nie jest w ogóle zainteresowanych tym, żeby podjąć zatrudnienia, jeżeli mówimy o tym jak ten węzeł gordyjski rozwiązać czasu postawić bardzo jasne pytanie, skąd chcemy wziąć pracowników, jakie programy uruchomisz tutaj mówiliśmy o tym, przed chwilą, że na polskim rynku tych pracowników już nie znajdziemy albo musimy się skierować jonów czeka w dokładnie no ale mamy młode matki, które nie są zainteresowane podjęciem zatrudnienia, bo nie ma do tego programów wspierających mamy osoby 50 plus, które też nie są do końca zainteresowane podjęciem zatrudnienia mają wszystkie inne benefity z tym związane nie rozmawiamy w ogóle o programach repatriacyjnych mówiliśmy o tym, jakiś czas temu proponowaliśmy tego typu rozwiązanie i w ogóle nie mamy propozycji dla naszych emigrantów powiedzmy, którzy mogliby być tej chwili otwarcia, gdyby mieli takie informacje nie mamy nie mamy jest taki dokument tam nie kilkanaście dni temu przyjęty polityka migracyjna państwa i w tym dokumencie jest właśnie będzie ściągnąć tych ludzi Polaków, którzy jechali będziemy aktywizować bezrobotnych będzie aktywny aktywizować tych, którzy mogliby pracować, a nie pracują, ale właśnie mówimy będziemy albo trzeba albo należy, ale nie ma tam odpowiedzi jak nie ma odpowiedzi jak nie ma odpowiedzi, kiedy i nie ma odpowiedzi za ile i kto za to zapłaci, żeby się okazało, że to będzie kolejne obciążenie pracodawców, jeżeli będą chcieli w tym programie partycypować byśmy deklarowali swego czasu stronie rządowej, że jako ta część rynku, która ma dostęp zarówno do kandydatów jak do biznesu, że możemy partycypować w tym jako agencje zatrudnienia, które mogą być w tym tą platformą przejścia pomiędzy powiedzmy powrotem tutaj do pracy komunikacją przygotowaniem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego całego tego projektu szczerze mówiąc zainteresowanie nie ma specjalnego za troskę na zegar tyka konkurencja nie śpi mówił też w innych krajach rozwiązań i ja mam takie obawy, że pewne spowolnienie gospodarcze się bardziej odczuwalne naszych sąsiadów niż jeszcze u nas może z powodu uśpić naszą czujność to znaczy rzadki popyt na pracę może trochę złagodnieć natomiast przyjdzie później czas na kolejne odbicie ożywienie cyklu koniunkturalnego nagle widzisz obudzimy się nie mamy tak naprawdę kim w sensie nie będzie rąk do pracy, żeby to ożywienie tak naprawdę zmaterializować dodatkowe będzie taki, że sytuacja na rynku pracy w kadrze to płace powinny rosnąć pod pracowników mało, ale w dłuższym okresie, żeby przedsiębiorstwo mogło płacić pracownikowi więcej musi być bardziej wydajne, ale to co jest bardzo istotne musimy wiedzieć, że Polska jako chorobę, że w dominuje u nas przedsiębiorstwa mniejsze dzieci nie mają ochoty rozmawiać z większym od zgody przedsiębiorcy mikro zatrudniające do 9 osób w Polsce wyjątkowo rzadko przychodzą do kategorii przedsiębiorstw małych, czyli liczących pracowników 10 lub, więc okazuje się, że badania pokazują, że w tych przedsiębiorstwach skok wydajności przypadający na pracownika jego produktywność dużo dużo większa niż przedsiębiorstwa mikro i dużo jest większa różnica niż w innych krajach Unii Europejskiej problem tak o tym, że często musi postu zachęcać tworzyć mechanizmy, żeby przedsiębiorstwa chciały przejść, aby w tej kategorii większe, a jeżeli chcą źli są mechanizmy czy również z tym wiąże różne zobowiązania administracyjne dodatkowe obciążenia, a mało tego promujemy również podatkowo czy inne przedsiębiorstwa najmniejsze one nie będą miały zachęty albo, żeby rosnąć albo, żeby wykazywać dochód, który pokazywał, że one już w tej kategorii wyższej się kwalifikują jako prawdę kilku lat kilkudziesięciu krajach realizuje projekt tyczące szarej strefy i rozmawia z różnymi rządami bankami centralnymi i oni częstości wprowadza mechanizmy bardzo niskiego opodatkowania promowania przedsiębiorczych najmniejszych, ale to dotyczy sytuacji, kiedy większych przedsiębiorst w w szarej strefy, choć to, żeby w ogóle zalega zalegalizować działalność później mają problem jak spowodować, żeby oni weszli do kategorii wyższej, żeby płacili również podatki składki natomiast, jeżeli my będziemy promować to sytuacji, kiedy przedsiębiorstwa chcą zasady są zarejestrowane będzie mieć kłopot, żeby zachęcać przystosować, żeby oni rośli niestety z tym się będzie wiązać często większy podatek Zbigniewa Świtkowski zgadza się z tym, że firmy nie chcą przychodzić na ten krok wyżej niż to się wiąże ze zmianą struktury zaś, którzy większa firma musi być spółką zoo albo spółką akcyjną to oznacza podwójne opodatkowanie powrót potem do tego czy próba zatrzymania tego w spółce jawnej spółce osobowej jest traktowane przez fiskusa jako unikanie opodatkowania jest oczywiście jest to dodatkowy problem czas temu firmy Forster rysowały się nie mogą rozwinąć leczenie łączą ze sobą, bo każdy łączenie jest opowieścią o dużym ryzykiem życia tygrysów, ale to jest też kwestia kapitału pewnego społecznego również zaufania, jakiego się, żeby takie małe firmy nie mają szansy na kredyt bankowy nie mogą, bo się rozwija się zysku trzymają ograniczeń nie mają dostępu do kredytów chce, bo mowa w bankach, więc to nie jest kwestia przepisów jest także kwestia wyboru upustu nie ma instytucji takich jak nasze fundusze, które dają większą firmą one muszą być większe muszą mieć historię na starcie w tym firanki jak idą do banku to po prostu są w świat tworzy się mnóstwo przepisów prawa w Polsce ta i inflacja prawa ten, który nazywają jest ogromna, a problemy, o których my dzisiaj rozmawiamy są problemami od wielu lat nierozwiązanymi i zamiast może tworzyć nowe regulacje jakiś nowych zakresach warto się skupić na tym co rzeczywiście utrudnia ludziom funkcjonowanie jako firma jako pracownik rynku pracy jak tego nie widać nie, skąd się bierze kończymy tę część magazynu EKG za chwilę informacje o nich oczywiście wrócimy dziewiąta 43 Aleksandra Dziadykiewicz trzecia część magazynu EKG studio cały czas Anna Wicha Ryszard Wojtkowski Marek Rozkrut teraz na giełdzie w Warszawie spadki, ale takie duże, bo ich 20 traci 3 % indeks WIG 15 % euro kosztuje 4 zł i 24 gr dolar 376 frank 381, a za funta płacimy 4 zł i 73 gr unijny szczyt no w końcu w końcu udało się wypracować wspólne stanowisko wspólne kandydatury Ursula von der Leyen, czyli minister obrony Niemiec nabyć w świat została oficjalną kandydatką szefów państ w unijnych na przewodniczącą komisji Europejskiej o tym, nasi słuchacze już na pewno mieli okazję usłyszeć, ale nie tylko tego stanowiska dotyczył Szczytnie tylko te stanowiska miały być obsadzone zaproponowane zmiany chodzi również m. in . o Europejski bank centralny i o to kto będzie tam prezesem propozycja jest taka, żeby Francuzka Kristina Gard, która teraz jest szefową Międzynarodowego funduszu Walutowego była za chwilę prezesem EBC chciałby zebrać opinie Marek Rozkrut bank centralny też obeznany zatem jak pan widzi zmianę czy właściwie jest już emocjonować wcale niekoniecznie naczep względem jeszcze niedawno formułowanych oczekiwania, bo to pewne zaskoczenie może nie w ostatnim czasie szukał, więc głos się pojawiały, że może być Christie Lagarde, ale wcześniej oczekiwano Jensa Weidmanna prezesa Bundesbanku, a więc, że kurs, który mógłby przyczynić do tego, że kurs Europejskiego banku centralnego byłby bardziej restrykcyjne w sensie bardziej konserwatywne Christie Lagarde notabene już wcześniejszych wypowiedziach kiedyś wręcz zdarzała się konfrontował z prezesem Bundesbanku między nimi w zakresie takim oczekiwała bardziej aktywnej polityki fiskalnej, czyli zwiększenia wydatków np. inwestycji publicznych w gospodarce niemieckiej m. in . ona także jest bliższa kursu powiedział NT polityki jednak prezesa drogiego i też takiej powiedziałbym bardziej gołębi polityki pieniężnej to znaczy, że ona bardziej byłaby skłonna czy to obniżania stóp procentowych czy do skupowania aktywów niż byłoby to w przypadku Jensa Weidmanna Krystyna Gard pierwsza kobieta na stanowisku prezesa, a najpier w Międzynarodowego funduszu Walutowego teraz już dróg w czasie drugiej kadencji, którą zakładamy, że skróci, żeby objąć stanowisko jako pierwsza kobieta stanowisko prezesa czy prezes Europejskiego banku centralnego niektórzy zarzucają, że nas prawnikiem, więc nie ma przy braku zaufania ekonomicznego liczne natomiast inni z kolei wskazuje, że na pewno osobą doświadczoną politycznie i w tym gronie, że może większa niż być bardziej efektywna, jeżeli chodzi o wywieranie presji czy jakąś tam współpracę poprzez innych członków Europejskiego banku centralnego zarządu Europejskiego banku centralnego także w dyskusji czy z rządami innych państ w, jeżeli chodzi o współpracę czy odpowiedni układ polityki fiskalnej monetarnej przynosi odpowiedni jej zdaniem, bo jak mówimy jak powiedziała ona jest zwolenniczką bardziej takiej aktywnej niektórzy mówią innowacyjnej w czy pytań choćby niestandardowej polityki pieniężnej przeciwnie jak powiedziałam do prezesa chociażby Bundesbank stanowisko inne na pewno ważne, ale z drugiej strony sporu z bankowością centralną polityką pieniężną najlepiej jest wtedy, kiedy jest taki zwykły seks umieranie nie słyszy, kiedy ona postu działa jak nudna to wtedy jest kredyt jest dobrze ją bardziej mieszane uczucia proszę bardzo się Rutkowski jest osoba bardziej polityk niż ekonomistą, bo tak, więc radni na fundusz walutowy nie jest bankiem i ma zupełnie inne cele niż oczekuje się EBC druga osoba bardzo blisko związana z Macronem teraz decyzję tę dyspozycję Macron ma pan bić się do wpływania na Unię Europejską z drugiej strony ten będzie polityka i boi się że, że ta tak taki profesjonalizm co dotychczas cechował też bez myśmy PSL jednak byli bankowcy kwiecień banku centralnym swoich krajów ktoś może skończyć to może tak jest teraz świat świat trochę politycznych stóp procentowych jednak możliwość niesprawność jest wiele razy, kiedy polityka zmierza do gospodarki to się źle kończy nie tylko w Polsce niestety tak dyrektorzy mówią, że może rosnąć też rola firm palenia głównego ekonomisty EBC należy tak będzie w rzeczywistości na to praktyka pokaż to co najważniejsze no to właśnie po pierwsze, że zmiana, ale jednak politykom trochę na ciągłość kontynuację tego co robią Mario dragi, a po drugie to odnotowujemy z wielką radością właśnie kwestii legary jako pierwszy w historii szefa Europejskiego banku centralnego Ursula von dem von der Leyen jako pierwsza w historii szefowa komisji Europejskiej bardzo nas to cieszy, że to zostawmy szczyty, a wróćmy na nasze polskie podwórko i polskie sprawy w tym tygodniu wszystkich gości magazynu EKG pytam o pracownicze plany kapitałowe 1 lipca ustawa weszła w życie duże firmy przygotowują myślą o tym, którą firmy wybrać się, żeby zarządzała ona pieniędzy niż PPK pracownicy natomiast muszą się zdecydować czy zostają skoro są tego wciągnięci czy ewentualnie podejmują decyzję, że się wypisują PPK zatem pytam państwa, jakie porady co zrobić jakich argumentów używać argumentu rozważać Anna Wicha bardzo argumentów dla pracodawców dla pracowników pracowników my patrzymy z punktu widzenia pracownika pracownicy z, że mówiąc program, bo dla nich wygląda dosyć rozsądnie, a jeżeli byśmy mieli porównać ile dostaniemy jeśli odłożymy sobie na konto banku, o ile możemy uzyskać zbierające czy konsolidując pieniądze w ramach programu powszechnych planów kapitałowych wydaje się, że to rozwiązanie jest dosyć sensowne ono będzie miało zdecydowanie większe implikacje dla pracodawców zdecydowanie na wzrost kosztów dość duży wzrost kosztów są minimalne jeszcze do dokonania zmiany nadzoru również dwukrotność najprawdopodobniej inne myślę, że to nie jest koniec zmian, których możemy się spodziewać akurat tę akurat w tym obszarze jest kilka mimo tego, że w zasadzie ustawa już działa od 1 lipca pierwsze duże firmy już są w grze pozostaje nadal trochę tematów do wyjaśnienia mamy 18 w tej chwili na dzień wczorajszy instytucji finansowych z po spośród, których można wybierać swoich partnerów, ale n p . nie mamy dokończony tematów powiedzmy jakich danych musimy, jakie dane musimy zbierać od pracowników i przekazywać do funduszu np. jako pracodawca nie zbiera numeru serię dowodu osobistego, bo szczerze mówiąc nie mam takiej potrzeby wystarczy PESEL do identyfikacji pracownika okazuje się, że przy rejestracji pracownika z funduszu, z którym podpiszemy umowę prowadzenia PPK powinniśmy takie dane zbiera, więc jest dużo nieprawidłowości systemy księgowe trzeba dostosować też przeniosłaby się pewien koszt dokładnie tak wydaje mi się, że za daleko idzie swoboda jeśli chodzi o takiej wybór pracownika chce być w systemie albo nie chce być w systemie właściwie w 1 miesiącu mogę być w drugim miesiącu mogę być i tak mogę normalnie z moim pracodawcom właśnie na tym polega na dobrowolność, którą rzekomo mamy jako pracują tak, ale dobrowolność niech będzie określona w czasie na jakiś okres proszę się obrazić ja zatrudniam 20  000 pracowników nie każdy z nich w ramach dobrej współpracy z pracodawcą wyrejestruje się i zarejestruje się miesiąc miesiąc to powoduje, że kto powoduje bardzo określone koszty administracyjne, które są związane z obsługą tego systemu nie jest jedynym pracodawcą, którą ma parę tysięcy ludzi i z tym się trzeba liczyć, bo to są takie podziały ekstremalny ryzyka, ale one istnieją zakładam, że instytucja finansowa po drugiej stronie, czyli fundusz będzie odpowiednio przygotowane, żeby te dane odpowiednio szybko przerabiać nie mówiąc o tym, żeby udzielać informacji w sposób klarowny pracownikowi móc te dane przekazywać no to rzeczywiście przedsiębiorcy muszą zjeść tę radę, ale co zrobić pracownik, który wcale nie musi się przejmować tym, że pracodawca ma z tego tytułu jakieś jakoś komplikacji pracownik dostał ofertę teraz zastanawiać czy ją podjąć ci nie powiem czy to, że może przygotować Wojtkowski zainteresowała makieta był ostro stroje wynika, że tuż przed rozpoczęciem tego programu 57 % ankietowanych nie widział w tym programie nic, jeżeli władza chce, żeby ludzie wiedzieli jak w programach, które wiedzą, gdzie wiedzą 500 plus krowa plus tam emerytura jest teraz się kampania zaraz powie wers suweren boi, bo zdaniem władz nie jest do końca pewna czy suweren będzie zatem program wdzięczny suweren pamięta co zrobiono z OFE suweren jest świadomy tego jak funkcjonowały kiedyś polisy tam czy lokaty polisy polisa nażycie i wie, że ten program rozwiąże problemu emerytur przyszłość natomiast, jeżeli się będzie musiał gdzieś swoją pensję przy średniej pensji też złoty będzie musiał zapłacić podatek od tych wszystkich dodatków, które państwo mu daje suweren wbrew pozorom liczy pani powiedział, że 13 podmiotów, które ma się tym zajmować prawdopodobnie większość tego tortu przejmą podmioty państwowe, które stosują tam funkcjonować różni nas na nasze takiej, ale możliwą duży, ale duży, ale tam funkcjonować po jest to film, który powiedział, że przez pierwszy rok nie będą posiadały opłat w studium słowa bez na swoją głowę wszystkie problemy mają to prawda, że nawet tak jak jest jak ja mówiłem zarządy naszych spółek, żeby zdjęli ten problem z głowy podpisali umowę z PZU po prostu, bo to jest tańsze i nie mnie nie ma problem co to oznacza to oznacza po prostu, że będzie pod państwową kontrolą pieniądze zasilą rynku kapitałowego persa tylko będą przeznaczane na różne zabawki władz energetyka na galę Węglowym czy nie, że nie raty nie zrobimy po te pieniądze mogą być stracone, jeżeli udział tego typu rzeczy będzie przykładać rękę do trzeciego po 30 w kwestii zaufania do państwa tak naprawdę parę rzeczy ze strony makroekonomicznej na pewno się podoba się nie podoba nam się podoba na pewno, że adresowany problem niedostatecznych oszczędności w szczególności 13 długoterminowych gospodarst w domowych i jak badania pokazują w szczególności, żeby to zaszczepić regenerować 13 wśród osób o niskim dochodzie, które albo w ogóle albo bardzo mało oszczędzają to ten system taki kwas obowiązkowe czy taki niby dobrowolne, ale z drugiej strony jest przypisanych automatycznie no to rozwiązanie, które rzeczywiście badania pokazują, że bardziej skuteczne problemy mamy natomiast 2 zasadnicze po pierwsze, taki, że nie ma to charakteru emerytalnego ten system co oznacza owa podkreśla, że to nie jest tak, że ktoś osiągnie wiek emerytalny będzie z tych oszczędności mogą otrzymywać emeryturę do końca wojny za swego życia wyliczona w sposób odpowiedni co oznacza, że wiele osób po prostu wydać szybko i potem nagle nastąpi gwałtowny spadek czytam dodatkowy spadek dochodu wieku emerytalnym np. już poszedł mi po siedemdziesiątym roku życia to problem to zmienia także kwestie oceny swojej sytuacji przez gospodarstwa domowe i t d. oczywiście musimy pamiętać, że w przypadku osób wyższym dochodzie no to tu będziemy mieć naprawdę nie mechanizm wypychania oszczędności czy ktoś zdecyduje uczestniczyć w tym programie to część ograniczy sobie oszczędności, gdzie indziej badania tam graj prokuratorowi ich modelu wynikało, że de facto przyrost składy w tym systemie ostoi spowoduje oszczędności w gospodarce wzrosną tam mniej niż 3020 kilka złotych 74 milionów i tak da, więc ten efekt wypychania występuje dodatkowy problem jest jeszcze taki w tym systemie, że w przypadku, gdyby budżet zrównoważony dopłata państwa, jakby można powiedzieć uzasadniona i to jest fajnie mechanizm wspierania tych oszczędności natomiast w przypadku, kiedy jednak mamy deficyt strukturalny, a jeżeli mamy niski deficyt w dużej mierze dzięki dobrej koniunkturze to pytanie na dobrze w takim razie te dopłaty to dofinansowanie trzeba będzie jakoś sobie skompensować pisali sfinansujemy, bo od lat związany z rodziną dlatego nie da się rozwijać generalnej w bardzo datek ten 1 moment, ale drugie pytanie ktoś za to czy będzie n p . nie brak obniżenia stawki VAT albo, że ktoś zapłaci większe składki czy podatek dodatkowy, bo trochę tego mamy, więc jak trzeba na ten cały mechanizm korzyści kosztów patrz w całości uważam, żeby pierwotna koncepcja była bardzo dobra natomiast tutaj przy uwzględnieniu tych dodatkowych czynników plus to, że nie ma charakteru emerytalnego to niestety moim zdaniem znacząco osłabia atrakcyjność tego systemu z punktu widzenia, choć makroekonomicznych zawsze jak się zrobi jakiś problem to 240 zlotych dopłat od państwa łatwo będzie obciąć no bo przecież to w skali roku tylko 240 drodzy państwo tak sobie sami odkładać po 2000 już bez przesady budżet potrzebuje nas zawsze znajdzie jakieś rozwiązanie w razie czego tego problemu to warto jednak warto zauważyć, że to 240 zł jest tylko wtedy jeśli jesteśmy na wieczność za zarejestrowanie w tym stanie no tak jak ktoś wypisze z tego systemu to faktycznie wszystkie poprzednie trzeba zwrócić na niestety bardzo dziękuję za spotkanie PN naszymi gośćmi w magazynie EKG dzisiaj byli pani Anna Wicha Ryszard Wojtkowski Marek Rozkrut, żeby programy przygotowały Olga Majewska Karolina opolska realizowała Jana cech, a informacje już za moment po nich natomiast Cezary łasiczka i program Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA