REKLAMA

Zmiany na SOR-ach od 1 lipca. Na czym polegają i czy zdadzą egzamin?

Data emisji:
2019-07-03 15:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
24:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, kto zatrudnia w centrum słuchamy Radia TOK FM wcześniej po godzinie piętnastej w naszym studiu dr Marek Balicki psychiatra były minister zdrowia dzień dobry dzień Maria -li bura Uniwersytet warmińsko-mazurski centrum analiz klubu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry i oto mamy szykujący się prawdopodobnie kolejne protesty w służbie zdrowia on jest związany z tym, że postulaty, które zostały zgłaszane od 2 lat w zasadzie opinia publiczna w Polsce wierzy począwszy od Rozwiń » rezydentów, którzy powiedzieli wyraźnie będziemy rezygnować z klauzuli opt-out, czyli pracować tyle ile mamy na etacie w skrócie wahania podstawowe żądanie czy podnieść nakłady na służbę zdrowia tak okazuje się, że środowiska wśród lekarzy środowisko lekarzy jest przekonany, że w zasadzie żadnego ruchu nie wykonano w tym w tych kwestiach się rzeczy do protestu trzeba będzie powrócić w październiku państwo sądzą, że to jest te postulaty czy te de facto te, które znamy to są słuszne to jest istota zmiany, jaka powinna zabrać się w służbie służbie zdrowia dr Marek Balicki na sytuację w służbie zdrowia dzisiaj składa się wiele czynników 1 z czynników jest wielkość finansowania i ostatnio powstał spór od czego liczymy też 6 % PKB, od którego roku i w związku z tym jest pewne uczucie rozżalenia, że to nie jest tak szybko wzrost nakładów nie jedyny dzień będzie następował tak szybko jak wydawało, chociaż jak spojrzymy do zapisów ustawowych to były cały czas takie same, więc tutaj rząd, że żadnej sztuki nie zrobił i patrząc w pewnej perspektywy to ja muszę powiedzieć, że to po raz pierwszy w 30 leciu w tak krótkim czasie rząd zaplanował istotny wzrost o wartościach bezwzględnych nakładów publicznych na ochronę zdrowia możemy oczywiście spierać czy ten wskaźnik 6 % PKB osiągnąć rok 2 lata szybciej, ale wzrost nakładów jest dość szybki i wszyscy chcielibyśmy go przyspieszyć, ale też jest pytanie na ile system w obecnym swoim kształcie organizacyjnym strukturalnym jest przystosowane do dużo większego przyspieszenia nakładów czy czy nadmierny wzrost nie spowodowałby, że marnotrawstwo, a w niektórych obszarach takie marnotrawstwo niewątpliwie w Polsce występuje, czyli nieracjonalne za gospodarowanie tymi zasobami, które mamy tymi ograniczonymi kadrami środkami czy wtedy ona nie byłoby większe, więc finansowania też 1 jak i 1 istotny element drugi to problem strukturalny i mojej perspektywy też spojrzenia na te 30 lata, zwłaszcza ostatnie 20 lat, kiedy wyszły kasy chorych przekształcone później Narodowy Fundusz Zdrowia i dzisiejsza sytuacja pokazuje, że mamy kryzys strukturalny, że dzisiaj na poziomie regionu tak naprawdę nie wiadomo, kto odpowiada politycznie za organizację opieki zdrowotnej nie jest to samorząd województwa nie jest to też oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, który nie podlega żadnej kontroli Demokratycznej nie są to też powiaty samorządy otrzymały na własność placówki opieki zdrowotnej, ale nie mają wpływu na ich finansowanie instytucja, która finansuje, czyli Narodowy Fundusz Zdrowia nie podlega Demokratycznej kontroli na szczeblu centralnym też mamy 2 instytucje minister zdrowia centrala Narodowego Funduszu Zdrowia i też te niejasne odpowiedzialność, chociaż jak marsz protestu jest na ulicy to adresuje się wszystkie oczekiwania do rządu, więc mamy nie uporządkowaną strukturę systemu opieki zdrowotnej i można powiedzieć niedokończoną reformę w kierunku decentralizacji regionalizacji systemu, żeby całość skupiała się tego co powinno być na poziomie regionu we władzy czy strukturach politycznych regionu, czyli samorządom wojewódzkim przekazaliśmy szpitale, ale nie przekazaliśmy pieniędzy i to jest też istotna przyczyna problemu Maribor to niedawna mieliśmy takie 2 hipotezy, który miał wyjaśniać to co naszym systemem ochrony zdrowia jest taki 1 mówiła o tym, że są źle zorganizowany, a druga, że jest niedofinansowane teraz bardzo wyraźnie widzimy, że niestety obie hipotezy są prawdziwe to warto na chwilę zrobić przele w bodajże świata organizacja zdrowia wieży poniżej chyba 6 % PKB na system opieki zdrowotnej to jest to nie zapewnia wiele funkcji funkcjonalności taki system nie może być więcej niż 6 %, bo poniżej tej kwoty po prostu nie da się zrobić w nowoczesne państwo dobrego skutecznego zastanawia się mamy jeszcze nie mamy w tym między 4 była 5 tak to jest prezentowane przez prywatne wydatki na zdrowy, które są w Polsce wyjątkowo wysoki jak na 500 plus odegrało pewną rolę, bo część tych środków z 500 plus też poszła do sektora prywatnego jest taki z nieoczekiwane i prawdopodobnie niezamierzony efekt prawda, który de facto transfery socjalne częściowo suplementu ją te braki w usługach publicznych zmniejszy się presja na reformowanie systemu, bo tak jak już może nie sztucznie, ale z zewnątrz na prywatną służbę zdrowia uruchomiona jakieś to jest oczywiście strategia do czasu, ponieważ w ten sposób można zakupić tylko te, jakby usługi medyczne czy świadczeń medycznych są stosunkowo proste, bo trudno sobie wyobrazić, aby kogokolwiek głos z transferów socjalnych stać np. na poważną operację serca czy leczenie ciężkiej choroby prawda, więc te ta możliwość, jaką daje rodzinom uboższym w tej chwili 500 plus jednak jest ograniczona, toteż warto jest jakby szeroko mówić także, że to nie jest tak, że przy pomocy transferów socjalnych możemy suplementu rwać czy zastąpić usługi publiczne nie muszę zapytać państwa skoro zaczęliśmy od protestu lekarzy rezydentów to z ich perspektywy w tym roku rozmawiano o oświacie, który nie jest ich woli mówią my mamy za dużo pracy relatywnie niewiele zarabiamy na 6 mówi, ale społeczeństwo wyposażone w te transfery finansowe ono będzie sobie niektóre usługi medyczne wykupywał wykupywać tak znana w rynku prywatnym to ich perspektywa jest w takim razie fatalna, bo społeczeństwo powie dostaliście pieniądze na pójście do prywatnego lekarza oraz zostanie zostanie z tym co ma nie protestuje, ale co pani doktor mówi to jak zmierza na strukturę prywatnych wydatków w ochronie zdrowia to na lecznictwo szpitalne to tam jest pan śladowa ilość głównie to jest na leczenie ambulatoryjne diagnostykę stomatologia jest dzisiaj w większości finansowane ze środków prywatnych nawet by takie badania gospodarstw domowych teraz może się to trochę zmieniło przez GUS prowadzone, które pokazały, że połowa gospodarstw domowych nie wydaje ani złotówki na leczenie stomatologiczne z czego można wnioskować, że w ogóle nie korzysta z opieki stomatologicznej tak takie zróżnicowanie w dostępie było w zależności od statusu sytuacji materialnej poszczególnych gospodarstw czy, ale wracając do tego co pani Maryli uraczy to jest także jeśli patrzymy na Polski system opieki zdrowotnej opieki zdrowotnej to jest także my jesteśmy teraz sytuacji małych nakładów relatywnie małych bo, choć pan minister mówił, że tak wzrost drużyn jak poczyna 30 lat ostatnio tak cały czas było mało cały czas były obiecanki, że będzie więcej no i jakoś przyzwyczailiśmy do tego, że 4 ,5 % no w żyjemy z tym to też jakiś tam rekord świata można powiedzieć, że w kraju takim poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego się udało utrzymać tak niski poziom finansowania opieki zdrowotnej również w porównaniu do krajów chociażby grupy Wyszehradzkiej, a to tutaj też, by ten na pewno problemem jest wzór to, że mamy w tej chwili, jakby globalną inflację kosztów opieki medycznej z różnych powodów także z powodu nowych bardzo nowoczesnych technologii, które są niezwykle drogi to też jest chyba 1 z przyczyn niezadowolenia naszego systemu ochrony zdrowia jedno jest jakby niedostępność pewnych świadczeń w szczególności tam te mityczne kolejki do lekarzy specjalistów są problemem znacznie bardziej złożone niż się w tutaj tak zwykle wydaje, ale z drugiej to także właśnie to, że widzimy co jest dostępne n p . w krajach sąsiednich Niemczech, a nawet w Czechach i polscy pacjenci też zaczynają się domagać leczenia na podobnym poziomie, ale wrócimy do tego tematu, bo to jest wasz fascynująca historia, która zazwyczaj opada w ten sposób, że od stale wyznaczonych społeczeństwo przyzwyczajone do bardzo wysokich kosztów związanych z opieką medyczną jak się okazuje Europy to też trochę dotyczy, ale za chwilę wrócimy do rozmowy z informacji Radia TOK FM z zamiast dr Marek Balicki psychiatra były minister zdrowia Maribor Uniwersytet warmińsko-mazurski centrum analiz klubu Jagiellońskiego 23 minuty po godzinie piętnastej słucham Radia TOK FM w naszym studiu dr Marek Balicki psychiatra były minister zdrowia Maria LIBOR Uniwersytet warmińsko-mazurski centrum analiz klubu Jagiellońskiego pieszy część naszej rozmowy o służbie zdrowia rozmawialiśmy Jerzemu pytanie protest lekarzy rezydentów, ale jak rozumiem ta sytuacja nie jest jednoznaczna i ci, którzy chcą protestować to równie dobrze mogą usłyszeć, że w ciągu ostatnich 2 lat zmiany, które ich przypadku zaś są zmianami pozytywnymi z kolei nie tylko argument finansowy przypomnijmy rezydenci też mówią o tym, że chcą pracować w systemie 1 lekarz 1 etat i innych państw popierających protest czy też próbowali szukać raczej takich no światełek w tunelu, które powodowały, że prezydent nie powinni protestować raczej przebaczenie radykalnej formie aktor Marek Balicki najszybszy wrócił do czasu pracy, którą pan redaktor wspomniał no to mamy ustalone zasady zasady europejskie, które zatrudnione na umowie o pracę popracuje na 1 etacie i jest klauzula opt-out może tak dużo wziąć więcej jeśli sam dokona takiego wyboru, więc tu każdy lekarz ma pełne prawo wypowiedzieć klauzulę opt-out zmieścić w tych normach, które wynikają z regulacji europejskich i to już już no chyba z gdzież 10 lat temu to zostało w Polsce wprowadzono do porządku prawnego i wydaje się, że należy szanować takie podejście, chociaż też konsekwencje tego w przypadku niewystarczającej liczby lekarza dzisiaj nie ma wątpliwości co do tego, że liczba lekarzy z nowym niewystarczająca są tak jak n p . Szwecji, że dostęp do lekarza jest wybitnie utrudniony się bardzo rygorystyczne są przestrzegane normy czasu pracy i normy tego ile lekarz może przyjąć w ramach swojej bratowej na działalność czy dzisiaj u nas dzięki temu 3 czy mimo tego, że tak jest elastycznie to dostępność do lekarza jest ciągle wielu przypadkach ładniejsza niż w tych krajach, które bardzo ściśle przestrzegają techno no ale lekarze mają prawo każdy ma prawo domagać dobrych warunków Paryżu i zdaje niewątpliwie protest lekarzy rezydentów jest także pretekstem pokoleniowym to jest kwestia zmiany też pewnego rozumienia czym będzie polegać moja praca to lekarze rezydenci samego początku obok postulatów płacowych, które w jakimś zakresie zostały przecież zrealizowane też wskazywali na kulturę pracy na to właśnie, że nie chcą się zapracować na śmierć prawda ten cały protest rozpoczął się też kilku takich głośnych przypadków wręcz śmierci lekarzy w te, które przed przepracować zbyt to jak długą długi czas zbyt dużą liczbę godzin i wydaje się, że to często jest pomijany w tym na rozważania o tym od osób w tym protesty się, choć wydaje się, że to bardzo ważne chodzi o inną kulturę pracy i możliwość łatwiejszej, bo łatwiejszego wyboru ścieżki awansu zawodowego i też relacji, które w systemie, który tak bardzo przeciążony, który opiera się właśnie na wiele nowości ze względu na niedobory kadr jest niezwykle stresujące także dla lekarzy dla całych zespołów prawa medycznych na dzień rodzę takie państwo mówią to jest żądanie chcemy Szwecji w Polsce, czyli więcej czasu na pacjenta oznacza mniej pacjentów którym, których ja muszę przyjąć tak to rozwój w tym kierunku z taka zmiana takiej filozofii tak tego jak pracuje u nas to pytanie co zrobią z tą olbrzymią liczbą pacjentów, którzy służą to mamy jest to, że liczą, które mamy dzisiaj tak to wystarczy przejść po warszawskich salonach, ale również tą, która nadciąga wchodzimy w takie przyspieszone zmiany demograficzne w rozumieniu starzenia się społeczeństwa i od przyszłego roku co roku dramatycznie będzie przybywać osób 75 plus, czyli tych, którzy kończą 75 lat, bo tak jest, że czterdziesty piąty rok był wyż demograficzny obecnie ten powojenny wyż demograficzny wchodzi wiek 75 + 75 w Polsce jest więcej sprawności, ale wielo chorobowość i dużo częstsze korzystanie z systemu opieki zdrowotnej niż to jest w przypadku 60 panie ministrze czy dystrofia starsi ludzie w Polsce aktywnie żyją uprawiają sport bardzo zdrowo się odżywiają bardzo pilnują swych, dlatego że granica znalezione, a teraz ironizuje czy nie robimy nic w kierunku pana typ panelu to trafnie też określił ta granica przesunęła granicę swej sprawności i w różnych obszarach życia przesuwa się jest coraz lepiej, ale też nieuchronnie starzejemy świat naturalnie pan miał charakter mi się wydaje, że powinniśmy rozmawiać o tym, że ruszył Trias, które jest procedurą pozwalającą na SOR-ach na szpitalnych oddziałach ratunkowych zmian racjonalnie właśnie z dużą ilością zgłaszających się osób, którzy czasownika poradzić sobie w ten sposób skrócie, że ci, którzy natychmiastowej pomocy wymagają zostaną przyjęci jako pierwszy ci, którzy nie wymagają takiej pomocy natychmiastowej później, a ci, którzy w ogóle powinny być jasno, że towar nie zostaną przyjęci jak NATO to nie wynika z tego rozporządzenia, ale w domyśle jak rozumiem ktoś, kto przyjdzie zapytać jak tydzień temu bolała głowa, bo przez 2 dni nie spał tak to on nie powinien być na SOR -ze i mariaż chyba umożliwia czy nie czy się mylę w SO jest taki system naczyń połączonych się mamy sorry mamy ratownictwo medyczne te zespoły wyjazdowe pogotowia ratunkowe i mamy podstawową opiekę zdrowotną jeśli 1 z tych elementów stworzy barierę w dostępie no to to automatycznie odbije się, gdzie indziej jeśli nie mamy dobrze zorganizowanej wieczornej nocnej pomocy lekarskiej, ale tak naprawdę, że możemy wezwać lekarza do domu albo do niego zadzwonić jest to dość dostępne to rozsądnym zachowaniem jest udanie się na SOR teraz jak na służbę otworzone barierę, a jednocześnie nie nastąpi zasadnicza zmiana funkcjonowania wieczornej nocnej pomocy lekarskiej tylko jakieś próby administracyjnego regulowania to najprawdopodobniej to niestety za minutę to jest taki bój, który toczymy od 30 lat za poprzedniego ustroju pogotowie ratunkowe było taką przychodzą na kółkach się też jeszcze w jakim zakresie jest tylko, ponieważ mniej lekarzy jeszcze więcej ratowników medycznych sąd wielu tych pacjentów jest przekazywanych do szpitalnych oddziałów ratunkowych więc, chcąc poprawić sytuację na SOR-ach musimy pamiętać o tym, że to jest połączone połączone segmenty systemu w zależności od tego jak funkcjonują wszystkie razem taki będzie rezultat, czyli nie da się wprowadzaniem tria, które oczywiście sensowne potrzebne na większości nie wpłynie na wszystkich SOR-ach system tria w Polsce funkcjonowały one konieczne, ale niewystarczające do tego, żeby odciążyć, zwłaszcza dużych ośrodkach miejskich takich jak Warszawa Maryli pamiętajmy, że są to takie miejsce, gdzie zasady powinni trafiać pacjenci w stanie zagrożenia życia lub zdrowia prawda i wówczas taka właśnie zasada wprowadzania pewnej segregacji pacjentów w zależności od ciężkości przypadku jest bardzo pożądana i jak mówił mój przedmówca zresztą wprowadzona w bardzo wielu szpitalach teraz będziemy się system jednolity co zapewne pomoże np. potem w sprawozdawczości czy w analizie danych jak to rzeczywiście wygląda w skali Polski ewentualnie ślad po pomoże też w ocenie różnic pomiędzy różnymi placówkami, ale zupełnie nie rozwiązuje rzeczywistego problemu Sar, który właśnie polega na -li tylko na organizacji pracy tylko na tym, że tak naprawdę SOR-y spełniają funkcje, które powinny spełniać inne elementy systemu wspomniana podstawowa opieka zdrowotna czy czy nocna pomoc lekarska i tutaj bardzo dobrze widać na przykładzie SOR-ów, że systemu ochrony zdrowia nie da się naprawiać reformować takimi maleńkimi fragmentami prawda to nie jest są dodatkowe aplikacja, którą możemy sobie zainstalować naszym nowym telefonie to to musi być zrobione kompleksowo, bo inaczej nie rozwiążemy problemu, który leży u podłoża etyka albo czytam właśnie wypowiedź byłego wiceministra pana Markiewicza, który mówi tak co prawda to niekonsekwentne zapis, ale pacjenci z czwartej piątej kategorii wg systemu tria aż oznaczenie kolorem niebieskim zielonym mogą być kierowani do podstawowej opieki zdrowotnej lekarza rodzinnego lub oczywiście też nocnej pomocy medycznej oraz podbudowa poddawani obowiązkowemu retro Jasiowi, ale tak rozumiem są i tu jest dla chcącego nie nie ma tutaj problemu z tym żeby, których stać się SOR-u lekarza rodzinnego w rozporządzeniu, o ile pamiętam jest zapisane w ten sposób, że mogą być przekierowanie, ale zgodnie z regulaminem organizacyjnym i opisane procesu udzielania świadczeń, czyli to nie jest także mogą być nieprzyjęcie i ostatnie ten ostatni kolor niebieski to jest do 4 godzin tak muszą muszą być zobaczenie przez lekarza i podlegać ocenie, czyli sytuacje się ten sam szpital prowadzi nocną świąteczną pomoc lekarską, która należy do podstawą opieki zdrowotnej to ten patrząc co może być przekierowane, który ma zielone czy niebieski kot, a my wiemy w obrocie z myśmy badali w nasze służby zdrowia, jaka część osób, które w ogóle zgłaszają się do szeroko pojęte tej opieki zdrowotnej ciągle w głowie brzęczy to co powiedział pan minister Szwecji tam jednak ten dostęp do lekarzy zatrudnionych, jaka część tych osób wiem panie doktorze jak dawniej kiedyś wizytowałem dawno temu kilkanaście lat temu dla niej jak tam jest zorganizowana pomoc w nocy święta, kiedy ktoś ma problem zdrowotny tak się czuję, że boi się o to co będzie za 2 godziny to świat dania była podzielona na takie obszary 20 kilka tysięcy mieszkańców, gdzie dyżurowali lekarze po południu w nocy dyżurowali lekarze rodzinni z tego obszaru 1 lekarza przypadały 3 dyżury miesięcznie i z tego małego obszaru jeśli ktoś miał problem dzwonił do swojego lekarza, a jeszcze lekarze dyżurowali tam długo to w zasadzie bardzo wielu pacjentów znali ten lekarz decydował czy od razu wezwać ratownictwo medyczne czy on przyjedzie czy poradził przyjść następnego dnia rano i jeśli mamy taki system, że wszyscy mamy poczucie bezpieczeństwa w Niemczech też są lekarze dyżurujący, którzy przyjeżdżają do domu jeśli mamy poczucie bezpieczeństwa myślę, że lekarz samo, że przychodzi do domu jest dużo tańsze niż nadal w oprzyrządowaniu karetką to wtedy potrzeba korzystania z SOR -u rzeczywiście może się ograniczać do tego co przywiezie zespół ratownictwa medycznego rzeczywiście stanem dramatycznym, czyli są w Europie przykłady, gdzie to jest tak przyjaźnie i dające poczucie bezpieczeństwa pacjentom zorganizowane, że to SOR nie staje się pierwszą i ostatnia, bo są dzisiaj wszystkim i tak zastępuje specjalista zastępuje badania tomografii komputerowej czy USG czasem lekarze też radzą swoim pacjentom no jak się pójdzie na SOR odczekać swoje, ale badania będą wykonane, czyli de facto, żeby naprawić sytuację na SOR-ach trzeba zmienić sytuację poseł i opieki zdrowotnej ambulatoryjnej opieki specjalistycznej bez tego tak naprawdę będziemy tworzyć pewne bariery, które pacjenci będą próbowali omijać na różne sposoby, żeby do po prostu zaopatrzyć swoją potrzebę medyczną inny przykład pacjenci geriatryczne mówiliśmy, że w 22 i siedemdziesiątych będzie 4  000 000 za 10 lat pacjent geriatryczny jest wypisany ze szpitala często potrzebuje jakieś formy opieki, a nie tylko wizyt u lekarza rodzinnego co tydzień co 2 tygodnie nie ma takich form na poziomie miasta powiatu gminy, gdzie mógł być przekazane do opieki dziennej ambulatoryjnej czy taki bar bardziej intensywnej w związku z tym szybko wraca nocą wraca na ten SOR albo nauczyć, ale odciął i na pierwszą rzeczą są, bo to tak jest musi być zbadane ocenione zakwalifikowane, że są już takim przedsionkiem przed przyjęciem na oddział zwykle, więc bez naprawy szeroko rozumianej podstawy opieki zdrowotnej to rzeczywiście szpitale nie tylko SOR oddziały szpitalne nie będą dawały się rada polityczna Wizner w przypadku jeszcze pacjentów starszych, którzy ma pomagać wymagają jakiegoś wspomagania prawda nie są jakoś do nie samodzielnie to my potrzebujemy właściwie zbudować cały nowy system opieki nad pacjentami od podsta w do tego systemu w tej chwili de facto nie ma i on wymaga zarówno wsparcia tych, którzy mają ograniczoną samodzielność, ale mogą mieszkać jeszcze np. w swoim własnym mieszkaniu, ale trzeba im pomóc wielu sprawach prawda nawet zrobić zakupy wyjść na spacer, ale też będzie coraz więcej pacjentów, którzy będą wymagali opieki długoterminowej i tutaj też dramatyczny brak środków i też i dla tych pacjentów i dla systemu ochrony zdrowia z bardzo niedobrze, żeby biją wasze kierowani do lecznictwa zamkniętego, ale całych kończy za rozmowę tutaj wspomnianych przez pana ministra wolny rynek się pojawiały, dlatego że przenoszą sprawdzają właśnie w internecie stosownie są olbrzymia liczba ogłoszeń szukam koszt opieki na starszą osobą tak na starszą osobą jak również wolny rynek nie będzie czekał aż w tej dok do tej system, ale wzmianek o rynek nie załatwi to mamy przykłady chociażby z 3, gdzie wprowadzono taki bonus każdy sam może pani, że państwo organizuje system świadczeń i to okazuje się, że to się nie sprawdza, czyli trzeba, że Bożenka powinna zostać tak no właśnie dr Marek Balicki psychiatra były minister zdrowia Maribor Uniwersytet warmińsko-mazurski centrum analiz klubu Jagiellońskiego bardzo dziękuję za dzisiejsze rozmowy cięte rząd 1537 z informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!