REKLAMA

Pozycja smaku. Jedzenie w granicach sztuki

Data emisji:
2019-07-09 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
39:28 min.
Udostępnij:

Rozmowa z dr Dorotą Koczanowicz Rozwiń »

Więcej: http://wydawnictwo.ibl.waw.pl/nowosci/pozycja-smaku?vid=2 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

, bo chciałem jak państwa mają gościem jest dr Dorota Kochanowicz z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry pani doktor dzień dobry rozmawiamy o książce rozum na podstawie prac naukowych habilitacji czy książka jest książką, a ona będzie podstawą habilitacji znakomicie do takiej zwykle odwrotnie czekam czekam czekam po prostu nagle coś teraz to jest dla mnie moje moja decyzja za chwileczkę będą mam nadzieję, że pozytywna pozycja smaku jedzenie w Rozwiń » granicach sztuki książka wydana przez wydawnictwo Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk w cyklu nowa humanistyka i powiem nie wiem co może być jako użytek recenzji, ale przypomina mi się pani doktor chyba w okolicach świąt Bożego Narodzenia zawsze taki, jaki ciasto, które bardzo na zlecone różnymi bakaliami warstwami jest tak bardzo intensywne i oczywiście można je smakować księdza kawa, jakiego po prostu schrupać, ale może chce po kawałeczku tutaj rodzynka tutaj jakieś coś innego tutaj jeszcze coś innego tutaj jeszcze coś innego to i marży to właśnie taka taka książka to jest taka książka, którą dziś można przeczytać deski dodatkiem jest fascynująca, ale do 30 książka, która w, której cała masa jak i takich dni teczek i każda idzie winną stronę teraz można sobie ani teczki wyciąga ci za nimi podążać, a jeszcze oprócz tego, że podążamy za tymi teczkami to oczywiście posiadamy myślimy tutaj pani, gdy wyrzuca tyle haseł do zastanowienia się do do myślenia do przeanalizowania do podsumowania do no i mógłby właściwie, by w nieskończoność o tym, opowiadać, a sprawa wyda wyda całą, by się jest prosta tak mówimy o jedzeniu mówimy o potrawach mówimy o ożywieniu przy czym mówimy o jedzeniu pomoc w języku polskim jedzenie to to czynność spożywania ale, toteż żywność jaką, jaką spożywamy tak i okazuje się, że coś co nam towarzyszy właściwie od urodzenia do śmierci to ważna mody milionów lat trochę też, w których będzie zaś zaczęło nas odróżniać od od innych zwierząt, czyli przygotowywanie żywności i nikt się tym czy wydawałoby się, że nikt tego poważnie traktował w sensie filozoficznym sensie humanistycznym w sensie właśnie za zadumy sensie namysłu pani teraz tu te zaległości nadrabia to właśnie przypominający osoby filozofów, ale nie tylko naukowców czy też bon vivant TUW, czyli coś tak odmienia, którzy w przeszłości i teraźniejszości takiego namysłu czy takiego myślenia dokonały tak tytułem długiego wstępu pani doktor jeszcze bardzo cieszy, że panowie o tej książce jako, o czym co otwiera pole dyskusji, bo właśnie ta dyskusja toczona jest żywym, bo pytanie moje takie główne czy jedzenie sztuką ona z 1 strony właśnie może wydać trywialne i jeśli byśmy wyszli pewnie na ulicy zrobili taką sądy i pytali ludzi to pewnie większą powiedziałby, że świetny kucharz jest artystą musi być artystą, ale z punktu widzenia teorii, którą ja się zajmuje nie jest oczywista wręcz odwrotnie jedzenie w estetyce jest definiowane na zasadzie opozycji do sztuki później może wyjaśni dokładnie na czym to miało polegać nie czekajmy proszę czy to wymaga bardzo długich rozważań i smakowicie właśnie od tego zacznę od czego znaczne pan powiedział, że jedzenie jest dla nas ludzi czymś istotnym może właśnie dla naszej kultury jesteście czymś istotnym antropolodzy mówią, że jedzenie stworzyło człowieka i właśnie obróbka jedzenia gotowania złotym momentem wyzwalającym, kiedy mieliśmy wystarczająco energii, żeby żyć, ale jednocześnie, żeby zrobić coś jak naddatek stworzyć przejść od natury do kultu, a właśnie wasze czy to gotowanie obróbka była właśnie na tym czymś co stworzyło właśnie jedzenia przepraszam człowieka, więc to jest istotne dla nas kluczowe podstawowe, ale jednocześnie jedzenie często jest lekceważone, bo to jest coś powszechnego codziennego pisania siedzenia trudne, bo wszystkim wydaje się, że znają się na jedzeniu, bo to jest ich część doświadczenia, a jednocześnie też trochę bagatelizują jedzenie i w nauce ono jest mało obecne, chociaż coraz bardziej obecne jak z tymi swoimi badaniami wchodzę na grząski grunt w odstawić na grząski grunt dlatego, że to jest dziedzina, która się konstytuuje ona wciąga coraz to nowych badaczy i badacza z różnych dziedzin są zainteresowani kulturowym znaczeniu jedzenia jak jedzenie nas konstytuuje jako ludzi, ale jednocześnie przez to, że tak różne dziedziny jak filozofia antropologia czy kulturoznawstwo czy właśnie badaczy sztuki czy badaczy błędy wtedy zajmują się te zagadnienia to trudno znaleźć takie wspólne wspólną podstawę dlatego też może moja książka, która z takim z rozpoznaniem terenu jest tak zróżnicowana, bo ja chcę jak wskazuje właśnie te różne elementy, które mogą być pomocne do tego, że odpowiedź na to prosty trudne pytanie czy jedzenie sztuką i teraz proszę o aktach pierwszy Czaja, ale wartości jak chce zacząć taki cytat, który bardzo Lubie to jest cytat z la, które z 1 strony, mówi że estetyzacja posiłku jest częścią właśnie naszego człowieczeństwa przynależy nam, ale obie strony też od razu uprzedzam mówi, że to nie wystarczy, żeby nazwać posiłek dziełem sztuki i cytat jest taki piękny dzieła sztuki polega na nietykalności, która trzyma nas na dystans natomiast wyrafinowane nakrycie stołu zachęca, by jego piękno naruszyć i tutaj właśnie ten główny problem w pozytywne odpowiedzi na pytanie o właśnie powiązanie jedzenia działa sztuki być może zgodziłbym się z tym cytatem, gdybyśmy mówili pewnie o sztuce przed z modernistycznej, ale przecież modernistów rzeczkę te drzwi uchylone leciutko bardzo szeroko otworzył no i właśnie dzisiaj kilka dni temu dosłownie nic tam się ten bardzo interesujący artykuł dotyczący krytyki sztuki i autor bodaj był czas 5 pisał o tym, że prawdziwym artystą jest krytyk sztuki, bo on nam wyjaśnia, o co w tej sztuce chodzi także często artysta jako twórca jest może nie jest aż tak wielkim artystom jak jak ten, który nam tłumaczy te wszystkie znaczenia i trochę nawiązuje do tego pan na pytania tak czy jedzenie może być sztuką jest sztuką to no w sądach, by powiedział tak albo nie, ale teraz krytyk sztuki czy właśnie czy pani czy zna w trakcie kulturoznawca osoby, które się pojawia w tej książce one mogą powiedzieć, dlaczego tak tak albo co świat miałby o tym, świadczyć może ma być nie do nietykalnych no dobrze, ale to już jesteśmy w tej przestrzeni jak gdyby sztuki, gdzie jej długowieczność nie jest 1 z walorów mało tego konserwatorzy wyrywają włosy głowy od lat nie wiem od Piera mam co niego, którego instalację czy dzieło sztuki konceptualnej Amer, gdy artysta trzeba jakoś zakonserwować dla przyszłych pokoleń, tak więc myślę sobie, że to to wcale niekoniecznie przeświadczenie, że decyduje tak, ale jeśli ja właśnie odwołuje się takie doświadczenia powszechnego od do tego pytania właśnie z tym sądy no to odwołuje się też do właśnie czegoś co nazywamy sztukami pięknymi i ciągle jednak ta tradycja istnieje i właśnie to, o czym pan, mówi że nowe nurty wchodzą oczywiście, że wchodzą i one zmieniają sposób myślenia o sztuce poszerzają ten te topole sztuki, ale wydaje się, że oczywiście różne tabu różne granice zostały przekroczone, ale wydaje się, że tutaj kłopot takie z jedzeniem, gdy miała szukać jakieś argumenty przeciw jest taki, że sztuka najbardziej optymalnej formie jest sztuką jest wyrazem wolności artysty i tutaj jedzenie są pewne pos ograniczenia, czyli no z pięknego muchomora nikt potrawy nie zrobi a, ale z długu wraz z ryby fugu, ale tak, ale w takim natężeniu, żeby nie było to zagrażające życiu czy za ścianką komponent to będą polem znany Polak woli, ale będę polemizował po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie 1120 dr Dorota Kochanowicz z Instytutu kulturoznawstwa jest, gdy Uniwersytetu wrocławskiego państwa mają gościem pozycja smaku jedzenie w granicach sztuki książka wydana przez wydawnictwo Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk czy jedzenie jest sztuką na tym się zastanawiamy informacje po informacjach wracamy studio dr Dorota Kochanowicz z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu wrocławskiego czy jedynie sztuką to pytanie stawia pani doktor swej książce pozycja smaku jedzenie w granicach sztuki książce wydanej przez wydawnictwo Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk wolność tak, ale myślę, że podobne pytania czy taka próba zbadania pola pojawiają się także w sztukach nie kulinarnych, jeżeli tak możemy powiedzieć tak, jakbyśmy sobie aktywistów wiedeńskich czy byśmy sobie do listów no pewnie bardziej z, który Hani z późniejszych miejsc, ale pomysł, żeby np. zapłacić komuś, kto w czasie performance miał na scenie popełnić samobójstwo czy osoba się ostatnie mecze wycofała tak, ale taki właśnie badanie granic sztuki myślę, że tutaj spokojnie, jeżeli mamy, jeżeli mamy artysty kucharza, który mówi przygotuje taką potrawę zjedzenie jej sprawi wywoła śmierć osób, które świadomie to zdecydują no dobrze jest jakaś prowokacja jest to jakaś propozycja artystyczna, którą można zmierzyć, więc nie, mówi że musi do niej dość podobnie jak podobnie jak nie dochodzi nie doszło do do do tego performance u bodaj kabaret Wolter a, ale właśnie wiedeńscy akcjoniści troszeczkę popchnęli sztukę granice sztuki takim kierunku oczywistym jest upewnienie nieoczekiwanym palcami wydają tutaj należy rozgraniczyć naszą dyskusję na 2 sfery mamy jedzenie sztuce tamta to są aktywiści tam wszystko możliwe, ale mamy sztuka jedzenia tak mamy kucharza i restaurację myślę, że on do tego tak nie reklamował restauracji Swory bogaczy, by nikt tam nie przychodził i teraz to pytanie właśnie ma 2 odnogi no bo mamy artystów, którzy gotują i jedzenie sztuce obecne, ale mimo tego nawet ciągle niektórzy bardzo konserwatywni politycy mówią to nie jest dla nich sztuka także mimo wszystkich przemian ciągle ten temat jest 1 stronę już, jakby przepracowanej oczywisty, ale dla wszystkich, ale innym tematem jest czy właśnie codzienność zamienia się sztukę czy artysta n p . mamy taką artystkę Annę Królikiewicz on jest no właśnie taką główną przedstawicielką w Polsce tej sztuki jedzenia no to tak trochę brzmi może nie lepiej aktu, czyli ona Malaka zamienia tradycyjne zwalnia attykę atrybuty tak z Gdańska czy farby płótno na inny materiał, czyli na produkty żywnościowe i czasami gotuje nas karmi i np. jadłam je lody o smaku US, ale czasami też używa tych produktów nie, karmiąc ale, tworząc z nich po prostu dzieła sztuki to jest 11 trop dyskusji, a drugim się wydaje bardziej skomplikowane jest taki czyta Anna Królikiewicz, kiedy gotuję zupę w domu czy straty skończy kucharkę, a dokładnie dokładnie i teraz ja próbuję pokazać wiadomo, że widzimy każdy nad właściwości tej do tej tutaj sądy no to każdy widzi różnicę między schabowym, a lot należy winić, ale trzeba raz, kiedy maluję sobie piwnice to jest artystą czy, ale jak maluch restauratorem no bo trzeba przemalować bez kurtyn sypie tak, ale wtedy jest malarzem po prostu pokojowym ani artystą prawda, ale jest, A-Klasy jednocześnie nawet, ale chodzi o to czynność pożądaną każda czynność wykonywana przez aktyw przez Picassa jest po prostu czynnościach styczną wyzwala też, że do dodania, którzy mówią, że artysta w tym momencie nadaje przedmiotom pewną rangę, tak więc właśnie, czyli tutaj to po przede wszystkim sztuka jest działaniem świadomym trzeba po prostu wykonać gest i po pierwsze, chcieć być artystą, żeby się stać to jest warunek pierwszy konieczny z Hanną tak konieczne, ale być może niewystarczające i ja w swojej książce próbuje znaleźć momenty, które zbliżają działalność właśnie nawet nie tak nawet nie tylko tego wyrafinowanego kucharza, który pewnie jest najbliżej sztuki, ale właśnie ty Kucharski nawet o przecież gotowanie to jest taka czynność transformacji przemiany i też czynność, która jest związana ze nosi to świadome takie troskliwe właśnie taką świadomą próbą harmonizowania dokładania na pewno tam jest jakiś taki element twórczości w tym, więc można myśleć właśnie o o jedzeniu i sztuce nie z punktu widzenia się tej tradycyjnej konserwatywnej owi sztuki, która wyklucza takie działania, ale z punktu widzenia właśnie tego co określamy estetyką codzienności albo właśnie taką estetyką, która zajmuje się estetyką egzystencji, czyli kreowania swego życia myślę, że bez problemu można, by przełożyć działania kucharza szefa na działania artystyczne tak, bo z 1 strony rozumie zna gusta gości, ale z drugiej strony kreuje się głównie z czymś co chce przekazać tak i może nie do końca interesuje go, że panu x nie smakuje zbyt słodki pani grać zbyt kwaśne nie stara się trafić w gusta wszystkich nie stara się stworzyć czegoś będzie wszystkim smakowało raczej stara się coś przekazać, ale wg, gdyby własnych kubków smakowych no i teraz znowu są tacy, którzy będą działały wspaniałe nic lepszego nigdy nie jadłem będą jeszcze o tym, rozmawiał przez całe lata są tacy, którzy powiedzą zasłonę za kwaśne jakieś niedobre nie nie smakuje nie rozumiem tak czy to jest jeszcze sztuka nie rozumiem to to co myślę, że podobne rozmowy, jakie słychać po wyjściu Niewiem z restauracji, która jest droga albo oblegana można usłyszeć po wyjściu z galerii, która mówi, że proszę oto mamy najnowszego artystę młodego pokolenia, które państwa zaraz wróci na kolana są tacy, którzy chodzą odkrycie geniusz stąpać po 46 sztuka co to było nie rozumie to nie jest sztuka ja powiem jak się dobrze przyprawia kotleta, ale widzi pan musi też, że pan powiedzieć kluczowe słowo nie rozumiem, która mówi, że to swego zbliżają się jeszcze niedawno ktoś mówił o tym czy rozumie jedzenie czy nie da, ale jeżeli myślimy o właśnie o tym czy rozumiem czy nie mam jakąś wiedzę w tej dochodzi do prac interpretacji prawda i to jest argument za tym, że te sfery się zbliżają się zgodzić szkolenie, że jedzenie właśnie w tych restauracjach konceptualnych tamci kucharze rzeczywiście oni mają ambicję bycia artystami oni właśnie kreują całe doświadczenie skomplikowane doświadczenie, w którym jedzenie w sensie taki ten zmysł smaku jest tylko 1 z elementów i tak jak w dziele sztuki istnieje ten komponent też intelektualne oni starają się też np. ośmieszyć jakoś wciągnąć Winter akcje tego tego swego odbiorca i właśnie swego odbiorcę i nie chcą zaspokoić tylko włącznie jego kubków smakowych kuchnia molekularna dokładnie 2 i misie wydaje tylko teraz ciągle jak ja ciągle czuję, że jest tam 1 problem być może nie dla wszystkich prawda, ale tak jest problem praktyczność praktyczność jednak najbardziej skomplikowane dania najpiękniejsze najbardziej wyrafinowane ono od od żywią nasz organizm jest służby naszego ciała no ale nic dzieło sztuki w sensie też ożywia odżywia nasze organizmy umysł tak umysł, ale ciało właśnie system ten no ale dlaczego, dlaczego to miałoby być wykluczające, jeżeli coś od 2 nasz organizm, dlatego że na sztukę tak definiowane po prostu jakoś coś co jest po prostu nastawiony tylko wziąć na siebie sztuka jest egoistyczna piękna jest egoistyczna po prostu panią, która nie chce służby po prostu dzielić swoim polem z innymi i każda praktyczność jest po prostu zaprzeczeniem ideału sztuki w tym sensie dlatego mówi to jest takie jak co egoistyczne myślenie o sztuce, ale jednak w większości przypadków jak pan pomyśli o różnych tych perfum męstwa, chyba że takich wyrafinowanych odchodzących od od od tego kanonu sztuki działaniach to jednak tam one ciągle są takie zwrócone na siebie i ten zaś ta praktyczność nie jest domeną sztuki, ale właśnie dlatego szuka argument, czyli taką ścieżkę argumentów szuka argumentu, jeżeli nie, jeżeli zerwiemy np. do pisze pani też o tym, zresztą wtedy trochę kuchni staropolskiej tego przykładu nie ma, ale to była kuchnia, która być może miała jak nakarmić, ale przede wszystkim miała zaskoczyć myślę, że niektóre z tych potra w były niestrawne na pewno niesmaczne, ale one dla nas, by was marzy się też dla współczesnych podejrzewam, że tak bardzo się podniebienie zmieniły nie był powiedzmy tam taka trochę przekonując, że piramida zwierząt kompozycja także tam najpierw gotujemy pieczemy 1 zwierzaka, którego potem umieszczamy w brzuchu 0203. piątego pewność, jaką wielką pieczeń i teraz rozkradanie tych pieczeni odkrywa coraz to nowe zwierzaki tak albo nie wiem szczupak, który był w całości 1 część 13 była pieczona 1 część była gotowana jednak część była smażona, tak więc proszę sobie wyobrazić ileż w tym było no właśnie próby zaskoczenia, a być może nie tak bardzo przygotowania się zwykłemu takie smakowite podniebienia tylko to było posiedzenie zobaczcie jakich mamy kucharzy, którzy potrafią przyrządzić prawdziwe dzieła sztuki one są smaczne nie wiemy wreszcie mamy hałasy, ale właśnie, bo to jest tak naprawdę sztuka kulinarna, a to sztuka jak wielki kucharz na dzisiaj chyba uważano takiego właśnie, a czołowego kucharza, który zresztą przełamał kolejne tabu Sagana odbijają został zaproszony na wielkie wydarzenie świata sztuki na na dokumentach kas ma zresztą jak świadczy o tym, że jego pracę jako równorzędny uczestnik niejako ten co robi ponoć Kate ringu jako proste gotowanie zostało uznane za dzieło sztuki, ale tylko przez część świata sztuki inni uważali, że to skandal, że to sztuka szuka zjawi się skandalem tak się kończy w każdym razie jego jak już dawno tak jest już do końca sztuki już odrodzenie się sztuka, ale jego pytają właśnie czy on uważa się za kucharza artystę jak jest od po, jaka jest odpowiedź uważam się za kucharza, bo on uważa, że takie pytanie jest po prostu zmniejszające jego wkład, bo czy ktoś Zielona Doda niczego spytać czy on jest malarzem artystą nie urzędnikiem on, a on akurat nie rzemieślnikiem on walczył o to, żeby ten status właśnie artysty podnieść właśnie z tego rzemieślniczego do tego po prostu wyższe dlatego boskiego akcję, ale właśnie czy musimy dodać jakiś oraz komponent do tego są oczywiście tak czy był artystą na pewno, ale na pewno tak o sobie myślą Wach myślał o sobie niejako artyście Bach był właśnie wręcz rzemieślnikiem ale gdyby on musiał robić to żyć po prostu tak to to on takim bardzo dobrym szewcem muzyki takie myślenie właśnie w katedrach w kategoriach doskonałego rzemiosła istnieje w kuchni i Nikola Paulo, mówi że właśnie odejście od tego jest 6 do sztuki i on uważa, że współcześni kucharze są właśnie artystami, dlatego że odeszli od takiego myślenia o gotowaniu jako powielanie doskonałe po wylaniu doskonałych receptur do właśnie gotowania jako czynności bardzo kreatywnej, gdzie nowość kategorię sztuki unikatowość stają się bardziej istotne niż propozycja wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dr Dorota Kochanowicz z Instytutu z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu wrocławskiego państwa moim gościem rozmawiamy z najnowszej książce pani doktor pozycja smaku jedzenie w granicach sztuki książka wydana przez wydawnictwo Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk po informacjach wracamy do programu off czarek studio dr Dorota Kochanowicz z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu wrocławskiego pozycja smaku jedzenia w granicach sztuki to najnowsza książka pani doktor dana przez wydawnictwo Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk czy jedzenie jest sztuką to pytanie, które stawia w swojej książce pani doktor, ale oprócz sztuki pojawiają się także pojawić także wielu filozofów okazuje się że, że jedzenie zaprzątało umysły największych filozofów świata on właśnie zaprzątała nie w takim głównym nurcie no czy właśnie coś pobocznego jako raczej jakiś przyczynek do jako przykład do tego, żeby wyjaśnić jakąś bardziej złożoną im bardziej znaczącą sprawę np. można tutaj przypomnieć Loka, który chciał chcą przekonać ludzi nieprzekonanych do tego, że wiedza musi mieć ponad pierwotne zadaje takie zadanie Rosie wytłumaczyć smak ananasa komuś, kto nigdy go nie jadł, a masowy teraz napadnięci pan zna smak chcieli moi nie czas można mu smak, a aktu ten powiedział to jest najlepsze co kiedykolwiek jadu to jest owoc Ameryki Południowej i tras w tym ja chciałam panu wyjaśnić wyjaśnić ten smak oni bardzo złożone jest pyszne i ja będę mówił z moim szefem, czyli moja czary moja i jak pan mówi, że to jest połączenie truskawki pomarańczą ze śmietanką jak pan włoży do lodówki to po rozkrojeniu będzie pan miał rodzaj lodów coś po prostu takiego gładkiego śmietankowego i t d . to jest tak i na marginesie moja jak ma jakieś zielone z takimi tymi zyskami z czarnymi, a tak tak tak tak znam słoniami no ale właśnie, żeby opowiedzieć mu smak trzeba od o odwołać jego wcześniejszego doświadczenia jeśli go nie miał nie możemy tego po prostu wyjaśnić tutaj teraz tutaj może mówić się od od trudności mówi też smaku trudność mówienia o smaku i smak jest bardzo prywatne go nie dzielimy z nikim właśnie ten niemal przede mną przeze mnie wspomniane wcześniej mówi, że to jest najbardziej egoistyczny doświadczenia, bo inne zmysły są bardziej podzielne, jeżeli zjemy kawałek mięsa to nikt nie organizuje możemy wspólnie wysłuchać tego Bacha może wspólnie spożyć na obraz natomiast właśnie to doświadczenie jedzenia jest bardzo przez prywatne i mówi się właśnie filozofowie unikali dyskusji o tym, by uważali to nie dysku sztywne, że to jest po prostu coś takiego jednostkowego przypadkowego oni poszukiwali uniwersalnych prawd dlatego jedzenie było czy właśnie taki przyczynek, ale jakaś negatywna też negatywny przykład i teraz, kiedy w osiemnastym wieku tworzyła się estetyka, kiedy zastanawiano się właśnie czym jest piękno czym jest sztuka to pojawia się właśnie mówimy o guście ogłosić jak zdolności mówienia o tym co jest piękne, a co nie jest piękne, czyli gust smak pojawia się w przestrzeni sztuki właśnie ta umiejętność, ale w sensie tylko wyłącznie metaforycznym wokand mówi właśnie, że sztuka jest uniwersalna sztuka jest chwała natomiast cenie właśnie ulotne i i dla niego to jest po prostu nie do końca interesujący z tego punktu widzenia, choć znowu właśnie kant pisze książkę to jest zaskakujące dla niektórych, którzy znają jego główne dzieła antropologia w ujęciu pragmatycznym rząd bardzo szczegółowo opowiada jak rządzi to przyjęcie, bo on był znany smakosz Ukraina na tym nie wspomina on był bardzo powściągliwi mam wrażenie, że on był taki po prostu strasznie racjonalne nawet w tych podmiotach cielesnych i on mówi n p . że trzeba pić piwo nie pił, odkąd wino mimo rządu z tego rejonu na, gdzie bardziej piwo, bo jak szalony warzyw jest niezdrowe wino, ale pół litra nie więcej, o której godzinie posiłek dokładnie wszystko wyliczone ile osób przy stole, jakie tematy należy od o ogłosić, jakie nie kolejność tematów co najmniej 3, ale nie więcej niż 9 tak pan czytał moją książkę można jeśli reformy tak, ale Thomas maksymalnie tyle ile Muz tak, a gracje 3 rzeczy albo czyni więcej niż Gracja mniej niż Muz to jest tak tak i wydać to ma sens jeżeli, jeżeli spotkanie przy stole ma być takim spotkaniom no też właśnie społecznym nie może być zbyt dużo osób wtedy no wiemy to wszyscy zaczynają rozmawiać w podgrupach, a jemu chodziło o to właśnie, żeby to, żeby ta rozmowa czy znowu ten czynnik intelektualny miał tam no był istotny był obecny, żeby ludzie nie koncentrowali się właśnie na mandaty to swoje zwierzęce potrzeby jedzenie trawienia on znacznie się bał samotnego siedzenia uważa, że to jest no po pierwsze, niezdrowe po prostu szczególnie dla uczonego filozofa samotne jedzenie uczonego filozofa prowadzi nie do odżywiania organizmu, ale wręcz to jakieś takie unijne rząd zapada się w tych myślach straży trawi siebie, więc cały czas bardzo dbał o to, żeby zawsze ktoś towarzyszy mu przeprosił chciał mieć problemy Kanta myślę, że na dużo kłopotów tak w wypisał nie trafia jak rozumiem, ale drugim takim może być bardzo lubianym filozofem, który tam pojawia jest chrom on mi się wydaje taki sympatyczny, bo on nie tyle nie tylko, ale też gotuje jest wielką pasją opowiada o tym, gotowaniu i mamy świadectwa o tym, że dobrze gotową, bo mamy listę można notatki ludzi, którzy u nich bywa u niego bywali za przetrwali i przetrwali w dobrym zdrowiu szczęśliwi i on chwalił się zresztą chwalił się właśnie swoją naprzód rosołem z klubów Owczych albo też prowadzą takie nowe badania ich baranich tak nie pan starostwa ciągle pamiętam dobrze Czesła w z badań czas aż do mojej książce pogłoski o tym, że przestałem są prawdziwe tak braliby badanie, więc też, że wprowadza takie nowinki właśnie jak i 2 w tej sytuacji bardzo dobry finansowej mogą też bywało jak lody jako domu jako 1 z nielicznych można było zjeść lody właśnie w tym czasie wiem, że dawano kilka rodzajów lodów, ale niestety nie wiem, jakie smaki na pewno śmietankowy czekoladowy truskawkowy nie tak tak i on też miał kuchnia francuska oczywiście była bardzo wpływowa, więc one miały właśnie przepisy kuchni francuskiej też miał bibliotekę książkami chamskimi tak się uważa, chociaż one nie przetrwałyby taka firma przetrwała, ale badawczego dwu twórczości też taki wyższą kontakt z kim bibliofila faksem, który ma wielką kolekcję książek właśnie osiemnastego wieku rząd twierdzi, że mimo tego, że w tych wpisach książek nie ma pierwsze książki kucharskiej, która została wydana to podejrzewa, że się muszą mieć tylko, że być może nie trzymały główny błąd celów, ale w kuchni, ale o o tym jak ważne to było dla sił my dla ludzi z jego kręgu właśnie jedzenie to realizować pewna kler land wydał, bo to konto pierwsze książki, która została sprecyzowana w piśmie poświęconym poświęcone po prostu ważnym książkom i tam obok książek filozoficznych okazała się też po prostu recenzja książki kucharskiej, a wsią był taki można powiedzieć radzie naukowej tego pisma, więc na pewno znał cenił no właśnie czy jedzenie to sztuka na pewno efekt jakimś takie psie mi wspólne jedzenie czy rodzinne jedzenie jest jakąś taką ceremonią, którą powtarzamy, bo spotykamy się i siadamy pewnie wg jakiegoś przepisu p t . że tutaj siedzi głowa domu albo najważniejsza osoba tutaj gość honorowy, jeżeli jest albo potem wszyscy wg ważności 1 osób najczęściej jest to kobieta podaje no i potem wszyscy rytmicznie się pochylają wiadomo, że dobre obiad Noto też taki, którego porządek jest właściwe, czyli najpier w może zupa potem jako przekąska drugie deser, gdyby ktoś mnie jak w Poznaniu np. rozpoczął deseru to pewnie ktoś z niego miasta, by nie wiedział co zrobić, więc wchodzimy w to całą taką rytualnie za co je jedzenia tak to są te rytmy takie rytmy, które są wyznaczone przez tradycję tę pewnych regionów i właśnie tak aktualizacji jest częścią naszej kultury, ale też tutaj pan właśnie mówi o o tym od tej kobiecie, która podaje do stołu i też ta może być właśnie też częścią z 1 stronę kulturę kulinarną, ale też częścią się opresji, bo jedzenie to oczywiście ja my chcemy się ojca jako sztuce, ale właśnie, jeżeli mówimy o sztuce to ja ciągle upiera się tam jest to sfera wolności i się wydaje, że ktoś uprawia tę sztukę kulinarną może tylko wtedy jeśli to jest wybór świadomy wybór ich chęć po prostu gotowania, ale tak no i co pan wzdycha także mienie nie Charzykowy przypomniały się książka prof. Marcina Floriana do greckiego zatytułowana Chrystus atakuj NATO amerykańska sztuka kulinarna nie od kuchni o kobietach w Meksyku, gdzie w Meksyku są niektóre potrawy, które jak, gdyby ze zajmują kobietą poprawny zrobienie zajmie dużo czasu, kiedy pojawiło się w wersji instant, bo świat się zmienia kobiety, gdy przekonywano, że proszę bardzo zamiast spędzać godziny długie w kuchni wreszcie będzie mogła tego okazało się, że tak to trwa krócej, ale ta pewna to miejsce w kuchni, która w, które było przestrzenią opresji, a jednocześnie było przestrzenią władzy okazało się, że nawet te władze w kuchni kobiety utraciły tak, czyli coś co miało wyzwolić z kuchni powiedzieć na czystej przestrzeni presji powiedział proszę bardzo nie musi siedzieć w kuchni albo aż tyle czasu okazało się obietnicą nieprawdziwą bo, bo nie wyzwoliło je, a jednocześnie odebrało im z tej samej przestrzeni, która przez nią presja jednakowo władzy tak to kobieta, gdy rozdawał karty czy też takie jedzenie to jedzenie w tej formie nowoczesnej to taki instant szybkiej zrobionej niektóre pozbawia właśnie czy więcej wolności jedzenie instant niczego nie wyzwala i no i to ta wolność pozorna, bo no i sztuka dobrego życia nie jest sztuką jedzenia po prostu złego jedzenia jesteśmy za tym, żeby jeść dobrze, a dobre jedzenie wymaga czasu poświęcenia zapytamy Kanta gotowania on źle no marca 2 minuty maksymalnie nie to nie Kanta oraz Kancelaria nowa astra który, ale także w wymiarze maksymalnie eliminuje te są sekcje, ale on był on sobie lądu głosek synkiem nie może tego obrazu o rodzącym straż nad synkiem nie może tego brać dosłownie pani doktor gdy, jeżeli mówimy wolność jest nas no cóż lepiej niż jedzenie nadaje się do takiego wytłumaczenia dlatego ja ja uważa właśnie nas tak nas, ale ja uważam jeszcze wracają do tych kobiet w kuchni, że no właśnie każda kobieta ma możliwość ucieczki z kuchni musimy wszyscy je ktoś musi gotować mi się wydaje, że gotowanie jest bardzo istotnym elementem naszego życia kultury, więc moją intencją jest raczej właśnie im się uderzy lepiej odczarować odczarować jakby, bo mówimy właśnie ta kucharka przysłowiowa też niska pozycja, ale zapytamy prezydenta Francois emitował Jana w ogóle coś innego, ale to już pozostawiam państwu jako pewne pewien haczyk a bo myślę, że nie musi zachęcać do przeczytania książki pozycja smaku jedzenie w granicach sztuki Lis znaliśmy już takiego kulinarnego porównania to rzeczkę tematy, które pani zawarła w swojej książce mam nadzieję powrócimy w przyszłości do innych jest pani pozwoli bardzo chętnie dr Dorota Kochanowicz z Instytutu kulturoznawstwa Uniwersytetu wrocławskiego, bo państwo i moim gościem pozycja smaku jedzenie w granicach sztuki książka wydana przez wydawnictwo Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk bardzo dziękuję informację, że za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara w Polsce w czasie walk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!