REKLAMA

Od Muchy do Che Guevary. Jak afisz stał się sztuką

Data emisji:
2019-07-04 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:22 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Piotrem Janowczykiem Rozwiń »

Więcej: https://www.newyorker.com/magazine/2019/07/08/how-posters-became-art Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wczoraj studia gość historyk sztuki Piotr Jano czy dzień dobry witam serdecznie w dobrym magazynie New Yorkera pojawi się bardzo interesujący artykuł zatytułowany siał postrach z plikiem org autorstwa chłopcu w czy jak plakaty, a może nawet jak afisze stały się sztuką pewnie każdy z dzieciństwa, a może nawet nie z dzieciństwa tylko ze współczesności pamięta swoją ścianę w pokoju albo gdzieś, który tam wisiały różne rzeczy albo jak i samoloty albo drużyna Rozwiń » piłkarska albo albo drużyn albo zespół muzyczny albo jakaś roznegliżowana kobieta czy mężczyzna myślę, że artykuł idealnie w czas, że tak, bo sam tytuł New Yorker znakomity znakomity magazyn, który od dziesięcioleci już promuje świadczy ilustracji tak można powiedzieć z niewielu magazynów, który w swoim założeniu okładką funkcjonuje właśnie w obrębie ilustratorki ani fotograficznym oni utrzymali ta ten sznyt i lustracji, który im towarzyszy właściwie od zarania, więc jeśli taki artykuł miał pojawić to jest znakomity szyld, pod którym ten tekst publikuje no tak widziałem znakomity czas na publikację takich tekstów bożyszcze plakat mamy wrażenie, że przeżywa jakiś swój renesans powtórny dodał, że Andrzej Czeczot świętej pamięci Jurka, że także m. in . tak tak tak, ale nie był jedynym Polakiem, który systematycznym próbował współpracować, bo to znakomity tytuł jak powiedziałem panu, a sam temat plakatu w młodym pokoleniu artystów takich, których dwudziesto trzydziestolatków z gigantycznym zainteresowaniem, więc wydaje mi się tak jak widziałem zdjęcia, a auto tora autora tego artykułu tak to młody człowiek, więc wpisuje się w biorę renesans tematu plakat rodzi się już dość dawno, ale zgodnie z takim zdaniem, których powiedziałaby Susan Sontag plakat jest emanacją kapitalizmu taką artystyczną emanacją kapitalizmu, bo życie, dzieląc plakat artystyczny komercyjny społecznych obserwujemy jego gigantyczną karierę w momencie, kiedy rodzi się też cywilizację kapitalizmu zachodnioeuropejskiego amerykańskiego i towarzyszy bardzo wielu procesom rynkowym, a oprócz tego jest znakomitą formą takiej klasycznej wypowiedzi, która została jak zostało powiedziane z przyjemnością wieszamy na ścianach domów trafia do nas do domu, jaką może być pewien przeja w współczesnej komercyjnej sztuki, na które się opatrzy właśnie się plakat także na początku dobrze się do kapitalizmu dopasowały, bo był taką formą taniego szybkiego informowania o wydarzeniach może wreszcie komercyjnych także tak czy mogę być wydarzeniem artystycznym, ale na, które należało nabyć bilety w jedno plakat w ogóle rodzi się pewnego rodzaju sztuki informacji, bo afisz jako jako protoplasta współczesnego plakatu to była forma informowania gawiedzi miejskiej o ciekawych wydarzeniach, które się na terenie miasta mają wydarzyć właściwy do dzisiaj plakatu formę pełni w jakimś w swoim trzonie takim korzeniu te wydarzenia kulturalne społeczne jak miejskie to cały czas towarzyszy tej tej formie plastycznej wypowiedzi natomiast dość szybko okazało się, że w pokoleniu twórców projektantów, którzy chcą wejść tylko właśnie poza typografia poza liternictwo pojawia się pokolenie znakomitych plastyków ilustrator można, by też powiedzieć nikogo się nie obrażając tego pokolenia niespełnionych malarzy, bo plakat rodzi się musimy o tym, pamiętać wobec mnie pewnego takiego zjawiska cywilizacyjnego, jakim było o jakim fotografia w rękach dziewiętnastym wieku zaczyna powolutku wypierać pokolenia ilustratorów, którzy pracowali do gazet do prasy i znakomici bardzo zdolni plastycy malarze rysownicy właśnie szuka takiej formy wypowiedzi, która w, którą mogą, które mogą nas nadal funkcjonować i okaże się, że oni z łamów prasowych bardzo prosty sposób za pomocą takiego prostego spostrzeżenia właśnie, że można wyjść z gazety i to plansze papierową odpowiedzieć na słup informacyjny na ścianie na murze nie znajdują ogromną tym będzie taką Strugę nowej formy wypowiedzi to otwiera gigantyczne możliwości w zasadzie powiedziałbym, że z perspektywy już 2001 . wieku ta eksplozja plakatu, jaka nastąpiła mniej więcej 120 lat temu można ją porównać do tego co dzisiaj obserwujemy się Street artu to było objawienie dlatego pokolenia artystów właśnie w całej Europie, bo to głównie zjawisko, które obserwujemy jeszcze w tym czasie końcówki dziewiętnastego wieku początku dwudziestego wieku na terenie Europy on potem się rozchodzi na cały świat łaciński dzisiaj mówimy o tym, że praca funkcjonuje na całym świecie z taką samą mocą taką samą siłą jak będzie jak jest idealną formą, w której można swój talent, jakby wyrazić nie komercyjnie, szukając nowego miejsca ekspozycyjne, jakim stała się ulica, która w ogóle pojawia się taki kultowy plakat, który trochę oszukać taki zastrzyk sztuki w przestrzeni i komercji czy to jest plakat do mody do spektaklu moda, w której w, którym główną rolę grała Sandra Bernhard i właśnie ta do przypadek Fuks łut szczęścia to jest wielka historia z naszej historii będzie anegdot, które dziś kultywuje świecie sztuk pięknych nie do końca przyznam, że dzisiaj wiadomo ile nie jest prawdy, o ile nie takiego mitu to tuż za takich mitów narodzin pewnego zjawiska wtedy jak dobrze znamy takie sytuacje, gdzie pewne pewne okoliczności towarzyszące narodzinom danej legendy sprawiają, że po może się odwołać i jak stworzyć tu pieczeń z taką początkowo taki kamień węgielny już w tej historii mowa jest w fazie Bernard znakomitej paryski jak aktorce takie 2 teatralnej, która funkcjonując na scenach teatrów paryskich potrzebuje mieć jakąś formę wizualnej promocji jak współpracuje z całym sztabem drukarzem projektantów paryskich atest takim kluczem do tej opowieści jest dość taka zabawna sytuacja, która się wydać 60 w przeddzień Bożego Narodzenia końcówka dziewiętnastego wieku Sarah Bernard szykuje się do nowego przedstawienia Ejsmonda to jest tytuł tak jak przeciwko zostało przypomniane zwraca się do nie czeka z tym współpracowała zazwyczaj takich sytuacjach już od wersji, bo w 1 wersji okaże, że on już niema kogo polecić, bo wszyscy rozjechali Nana na na święta w drugiej wersji ruszy zetknąłem wyśle informację, że ona do dostarcza jakiś propozycje plakatów do mody one niezadowolone i w popłochu szuka innego wykonawcy, którzy może, który może zająć takim zleceniem trafia na wybitnego bardzo zdolny, choć młodego jeszcze wówczas Alfonsa Muchy artysty zmora dzisiaj nazwisko mówi znają chyba każde dziecko tak mi się wydaje też też coś bardzo popularna postać, ale wówczas to był można będzie taki 1 z wielu projektantów grafik, który czyni środowisku paryskim, szukając właściwy dla siebie miejsca on robi ilustracje do gazet zdarzają się i scenografię jesteś wszechstronny jako twórca, więc jak to się nią żadnej pracy nie boi oczywiście z tego zakresu swojego swego sztuk projektowych w wykonuję ten plakat ponoć w ciągu 1 nocy i Sarah Bernard jest zachwycona ten plakat niemalże następnego dnia trafia do produkcji i po kilku dniach gigantyczny jak na nawet na owe czasami również dzisiejsze płachta taka gigantyczna płachta to był 2 m wysokości na prawie metr szerokości, więc taki dywan byśmy powiedzieli zadrukowanych sylwetką Sary Bernard w takim stylu bizantyjskim troszkę przypominającym Gustava Klimta sztukę wiedeńską to co wtedy było dość popularne Europy zachodniej czy ten styl zwany stylu secesyjnym tutaj, ale słucham dość dobrze dość dobrze czuje ten klimat, więc plakat trafia na ulice i staje się wydarzeniem to jest rzecz, której marzy się każdy artysta użytkowy wydarzenie artystyczne na ulicach Paryża do tego wydarzenia powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa mają gościem jest historyk sztuki Piotr Janosz czy informację, że 4 minuty o jedenastej 20 po informacjach wracamy o czary w państwa mają gościem jest historyk sztuki pan Piotr Janosik rozmawiamy o tym, momencie, kiedy sztuka wkroczyła do świata plakatu, czyli słynny plakat Alfonsa Muchy reklamujący wydarzenie artystyczne spektakl żyć moda Sarą Bernard i już nic nie było takie samo od tego momentu możliwe, że narodziła się w pewnym sensie, że sesja to ten styl, który się wyklarował ostatnie dziesięciolecie dziewiętnastego wieku on przez 6 niektórych na bieżąco wręcz był nazywany z Termalicą Samów mówiono gdzieś tam w Galicji zróbmy to w stylu Muchy to dowód tak charakterystyczny rodzaj estetyki tzw. makaronie, bo to też tak troszeczkę złośliwie czasami określono te pomysły, które miał ten ten ten Ciech, że właśnie przylgnęło do tego taka Łatka, że Alfons Mucha obok Toulouse-Lautreca obok jeszcze kilku takich znakomitych artystów to są wybitni przedstawiciele stylu secesji właśnie, a styl ten dość długo jak deklarował jeśli chodzi o jego nazewnictwo mówiono to art nowo mówiono Modern art model stają już Jan szpil w Polsce przecież mieć to określenie młoda Polska, ale były też takie sformułowania żartobliwe mówiono tylko o związkach n p . czy krytykowano artystów za nadmiar tych splątanych linii pojawiał się, że sformułowanie do dziś się wywołuje przypomina, że secesja to styl podrażnionej dżdżownicy to też gdzieś tutaj wobec tego stylu, który później został zastąpiony przez taki dziwny geometryczny modernizm przez jakiś czas było używane to jest nie byłoby pewnie Alfonsa Muchy, gdyby nie artyści, którzy poprzedzili o tym, też musimy pamiętać, że nie jest jakimś samolotem, który się pojawił Paryż jako zupełnie samodzielnie, bo przed nim był Żur hit taki znakomity też malarz, którego styl Paryż był uczonym tak samo popularny tylko nieco wcześniej oczywiście wymienione przeze mnie chwilę temu Tuluzy track i panowie gdzieś tam mieli na ulicach, że kraj zachował się sztuką japońską tak, że Warta jemeńskiej też bliski jest troszeczkę się na to patrzy niektórym takim drastycznym rozwiązaniom Edgara Degasa dużo jest do niego sylwetek kobiecy w takich tanecznych poza gdzieś zawieszony tak wielkich jakiś takich kompozycji tak będzie ten wstyd się przez jakiś czas klarował artyści funkcjonowali w konkurencyjnych dla siebie tytułach prasowych, ale też u konkurencyjnych drukarzy, obserwując styl Alfonsa Muchy do dzisiaj podziwiamy jego maestrię rysunku, bo styl secesyjny trzeba nazwać w gruncie stylem rysunkowym to nie pusty takich stricte malarskich, gdzie twórca posługuje się wielokrotnie nakładano planu bardzo trudna kwestia bardzo linearnie i to był właśnie u wszystkich przedstawicieli tego nurtu i Klimta i Muchy właśnie Toulouse-Lautreca to nawiązanie do sztuki japońskiej japońskiego drzeworytu jest jak najbardziej na miejscu wskazane, bo wówczas trafia do Europy sporo tych ścieków z tych z dalekiej Azji z już kolekcjonerzy, którzy te grafiki zbierają wystawy, które promują sztukę dalekiego Wschodu w Polsce Feliks Jasiński jest znakomitym przykładem takiego kolekcjonera, ale znamy też kolekcje, które właśnie w gabinetach artystów paryskich ciesz można było obejrzeć i ten styl właśnie binarne, posługując się płaską plamą barwną prowadzi do tego, że z połączeniem z techniką litografii otrzymujemy rozwiązanie technologiczne, które pozwala na wykonanie niewielu odbitek można być 1 rysunku, który w wielkich formatach stanowią treść sztuki plakatowej dają początek temu zjawisku to coś co się stało, że w na końcu tego zjawiska wstrzyknięcia sztuki w przestrzeń informacji zostajemy plakat wzrosną zbliżonymi kobietami mężczyznami czy też zdjęcia zespołów no właśnie tutaj samochodu pamiętajmy, że jakby prace Alfonsa Muchy plus dotyka też w gruncie rzeczy dotyczyła jakiś fascynacji nagością można, by z wręcz powiedzieć, że panowie powrócili troszeczkę inny styl pracy i ile Alfons Mucha pracował u siebie w Atelier zaprasza do swojego studia modelki, które fotografował to też trzeba powiedzieć, że jego styl plakatowych w gruncie rzeczy jest 7 przerysowany fotograf o tym, się rzadziej mówi, ale publikacje, w których można zobaczyć zestawione ze sobą kompozycje plakatowe właśnie i fotografie z jego studia z nagimi modelkami wskazują, że dosłownie wy kartkował kopiował ze zdjęć kompozycje, które wcześniej sobie, że obraził wymyślił o tyle Tuluzy track bywał raczej tam, gdzie można spotkać roznegliżowane kobiety, czyli często bywa gdzieś w kabaretach domach publicznych i tam też pracował, czyli badania terenowe może wystarczy tak, ale to jak podziemną jak tkanka ta sama tylko inny inne miejsce, gdzie to się odbywa, więc już u zarania pośród tych 2 nazwisk, ale można, by swobodnie do tego dodać, że źle się to właśnie, ale też Baileya angielskiego artysty obraz bez bardzo, których się też doskonale czuje w takich nieco uproszczony czarno-biały kompozycjach linearnych to wszystko tworzy nam pewien mit plakatu, który do dziś troszkę pokutuje oczywiście kolejne pokolenia będą zmierzały w nieco inne kierunki i nowość np. konstrukcje jeszcze radzieccy, którzy mieli poczucie misji, jaką może wypełnić plakat propagandowy oni zeznawać kompletnie figuracji mówili bądź plakatem oni mieli łatwość do wypowiadania takich propagandowych haseł wierzyli w to głęboko do czasu, kiedy się zorientowali, że nowa sztuka radziecka wcale nie jest aż tak bardzo przychylna i kiedy socjalizm zamienia się w komunizm zakłada na nich jakoś tak zimno syberyjską czapkę i wytrąca im narzędzie z ręki także, ale to pokolenie konstruktywistów modernistów grafik związanych z grup odeszli neoklasycyzm Europejskiej to wprowadziło do plakatu troszkę takiego szlachetnego geometrycznego myślenia, które dzisiaj zresztą obserwujemy, a sam plakat zaczął zmierzać w stronę pewnego uproszczenia pewnej anegdoty pewnego tym, że takie syntetycznego traktowania formy i do dzisiaj o plakacie myśli się pozytywnie wtedy, kiedy jest on jednak też pewną rozrywkę intelektualną, kiedy nie jest tylko włącznie jak to tutaj opisywaliśmy półnagą dam mu o rozwijanych włosach i jakim takim 1 spojrzeniu jak u Alfonsa Muchy tylko jednak pewnego rodzaju intelektualnym wyzwaniem czy Rybusem powinny też powiedzieć sobie, żeby postać tego ojca założyciela zjawisko plakatu, jakim był Mucha to też historia artysty, który ma masę kompleksów oczywiście czuję niespełnione jako malarz i można podejrzewać, że jego poszukiwanie formy wyrazu, które przez całe życie uprawia właśnie w obrębie lustracji w obrębie projektów biżuteryjne w obrębie malarstwa sztalugowego czy w końcu jakieś wielkiej epopei historycznej, którą tworzy po powrocie do do czego właśnie z trochę tak jak Szukalski się stał jak pomyślę sobie o tej relacji pomiędzy Szukalski ma Muchą tak, bo po to, właśnie tworzył takie zręby narodowej jego wizerunku tak zgodnie z taką ambicję, bo on też wyrasta jednak pewnym klimacie wyobrażenia o tym, że artysta powinien wypowiadać się na tematy ważne najlepiej narodowe powinny sięgać do zagadnień jak historycznie nabrzmiały, więc jego podział pracy, które miały zapewnić mu, by te prace komercyjne plakatowe, których on np. wykonuje jakieś takie przypadkowe reklamy, wykonując ten sam schemat reklamy papierosów reklamy rowerów można znaleźć pozyty w jego plakatów dziewczęta jakieś liczby białych hakach, który zafascynowany patrzył jakiś prześcieradła i okazji to jest reklama jakich bili czy proszków doprania to właściwie jest takiej pigułce opowieść w ogóle o świecie twórców komercyjnych, bo dokładnie takimi samymi tematami dzisiaj mierzą się twórcy reklamy, którzy funkcjonują wielkich agencjach są powiązani z, a dyrektorami dużych korporacji i właściwie są w pewnym sensie najemnikami wobec czego wobec nakręcania sprzedaży produktowej to jest niewygodne dla twórców jak sądzę, więc każda sposobność, żeby się złamać tej konwencji wykonać pracę twórczą artystyczną sięgającą n p . w rejony plakatu społecznego zaangażowanego portretowego czy kulturalnego, kiedy już nie reklamują produkty tylko informujemy o ważnym wydarzeniu kultura premierze teatralnej niekiedy premierze kinowej to jest wyzwanie, które dla twórców zna na pewno jest ciekawszym polem do popisu no nie można też zapominać, że tzw . polskiej szkole plakatu to wspomniał pan właśnie od tej od o plakacie jako rabusie o plakacie jako pewnej za głos chce intelektualnej zagadce jako wieloznacznym przedmiocie czy też instalacji tak tak to jest to zjawisko samo w sobie właściwie na oddzielne spotkanie będzie co najmniej, a może nawet naj jakoś monograficzną historia, bo Polski plakat, który my kojarzymy z takimi sztandarowymi nazwiskami oczywiście drugiej połowy dwudziestego wieku wybitnymi twórcami, z których niestety większość już od nas odeszła z twórcami takim jak Waldemar Świerzy Jan Lenica Franciszek Starowieyski Cieślewicz to jest być w pole do dumy dla polskiego środowiska twórców komercyjnych, ale ja tutaj jest, zanim przejdziemy pewnie i opiszemy tych znakomitych artystów albo przynajmniej rozszerzymy też to informacje jak chętnie się do tej historii troszkę wcześniejszych, bo nawet Tadeusz Gronowski znakomity Polski plakacista przedwojenny, który był tak popularny, że Słonimski, pisząc kiedyś taki króciutki felieton do wiadomości do 1 do tytułu prasowego napisał, że kiedy budzi się rano i sięga po paczkę papierosów to paczka papierosów zaprojektowane przez Gronowskiego, po czym sypie sobie kawę, a pudełko od kawy zaprojektowane przez Gronowskiego wychodzi na ulice mija plakat Gronowskiego sięga po gazetę i czytam nagłówki na górze jest winieta szyld wiadomości, które zaprojektował Gronowski lecieć samolotem to Otóż i tam widzi żurawia, którego Gronowski zaproponował, który później został włączony znak lotu, więc wybitna postać ze świata polskiego projektowania i sztuki pierwsze połowy dwudziestego wieku dzisiaj już troszeczkę może powiedzieć czy w tym miejscu jest zapomniana chętnie wymieniają nazwiska lat siedemdziesiątych czy sześćdziesiątych inny wybitny plakacista Polski Stefan Norblin, który też w jakiś swój renesans w ostatni czasie on z kolei podobnie jak Mucha szukał pośród projektów bardzo różnych dziedzinach projektował kostiumy i elementy scenografii teatralnych i wnętrza i przygotował zna znakomitą serię plakatów takich lokalnych to były plakaty Gdańsk Wilno Lwów Zakopane zachęcam do tego, żeby zerknąć na ten jego styl, bo właściwie styl Stefana Norblina to jest polskie Artego nie wszyscy wiedzą o tym, że ten znakomity plakacista i portrecista w czasie drugiej wojny światowej trafił do Indii, a tam pracował dla maharadży indyjskiego wykonali gigantyczny freski, które dzisiaj określane są mianem największej ilości poloników coraz NATO zaczyna właśnie jako plakacista okresie międzywojennym, więc Polska tradycja plakaty znacznie szersze niż tylko Polska szkoła plakatu w tym pamiętajmy, że warto też np. porównać plakat Tadeusza Gronowskiego do spektaklu baletowego diesel i porównać go właśnie z modą Muchy co jako jako doświadczenie takie w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja o 1140, że kilka minut historyk sztuki pan Piotr Janowski jest państwo będzie gościem informację za kilka minut po informacjach wracamy po strzale studio Piotr Janowski historyk sztuki rozmawiano o plakacie o tym kiedy plakat zaczął być sztuką, ale także o tym kiedy plakat chyba powoli przestawał być sztuką bo, bo z 1 strony lata pięćdziesiąte sześćdziesiąte to jest ten moment, kiedy mówi szczerze, że plakat jest, żeby właśnie sztuką wielką sztuką, która trafia pod strzechy, czyli ma być na trochę się nawet też pewnie pod koniec dziewiętnastego wieku to jest może kiedyś płakać myśli się jako takiej galerii sztuki, którą stać każdego śmiertelnika czy już nie musi do muzeum musi pod podziwiać Mistrzów w tej przestrzeni muzealnej, ale albo przestrzeń muzealna to sztuka, choć do niego staje może znaleźć na bramach na ulicach, ale potem właśnie plakat to bardzo się komercjalizuje i trochę trzeba z 1 strony być wielowarstwowe wielowymiarowym, ale z drugiej strony jak mówił 1 z klasyków szwajcarski artysta w Pile, mówi że plakat ma właściwie powiedzieć temu, którego ogląda, o co chodzi, zanim ten oglądając zda sobie sprawę, czego ten plakat od niego wymaga tak to to na szczęście już, jakby plakat od wielu lat funkcjonuje w tym obrębie kultury zarezerwowanej dla inteligentnego odbiorcy, a nie tylko dla estetyki, który chce podziwiać ładne obrazki, bo faktem jest, że u swojego zarania ta dziedzina przez jakiś czas funkcjonowała jako trochę taka uboższa biedniejsza siostra malarstwa pewnie głównie ze względu na to, że była to technika graficzna grafika w stosunku do malarstwa biorąc pod uwagę jej może być powielania ilość odbitek dość długo miała to przyklejono łatkę pewnego egzemplarza kolejnego, który oryginału jest wykonywany, więc miało to poczucie, że mamy do czynienia z pełną odbitkę wielokrotne jakieś puli czy serii i plaga tak mówiono, tym bardziej że trafią na ulice na ulice też z takim miejscem ogólnodostępnym, które nie sprzyja prestiżowi to jest taka sztuka uliczna nawet sama są powiedzeniu sztuka licznych niesie za sobą pewien element oceny, który gdzieś to jest wpisane, bo też trudno szanować sztukę uliczną tak jak plakat plakat można zerwać może dorysować wąsy tak, że działo z tym plakatem zimą, gdy będzie sobie postawili po prostu wejść posiadania co wcale nie dziwi, bo i ja musi być z własnego doświadczenia pamiętam jako nastolatek robią to samo uważa pan plakaty z ulicy tak ja w ogóle ma lat zdarzyło się wyciąć kiedyś billboard był taki billboard czy gdzie mogliby się fragmenty kaplicy Sykstyńskiej reprodukowane, ale już dziś 2 na 3 m i tak jak się za kradzież w nocy z nożem zwyczaj ten billboard jak mam do tej pory to się przedawniło już do przyznał się publicznie w, ale część ekranu nie jestem nie jestem jedyna oby tylko takie rzeczy reszta chciałbym, żeby takie rzeczy wykradzione, ale i tak nie jest jedyny ja myślę, że jestem jakimś przejawem zjawiska to bo, bo prace Basquiata też były odczuwane szykowane przecież z ulic nowego Jorku Brytyjczycy, a nawet z Grecji wykuwali nową wizję Europy wszyscy Europejczycy mają ten ten żyłkę złodziejstwa będziesz pisano, bo można, by teraz odnośników wymieniać wszystkie piękne zabytki, które ukradli my zdaje się z tego samego powodu, którego ja tam wyciąłem ten ton rocznie z, jaka się o jakieś wielka potrzeba posiadania czegoś co budzi nas emocje tych plakatach świetnie sprawdza, bo był właśnie tanią namiastką tej wielkiej sztuki można było no i kupić sobie powiesić albo do dzisiaj można do dzisiaj można kupić zachęcamy raczej do kupowania są przecież galerii plakatu jak będzie plakat święci swoje triumfy wydarzenie, którym są targi plakatu w Warszawie odbywają się raz jakiś czas gromadzi setki zainteresowanych tą zachęcam tych, którzy mają okazję odwiedzać wydarzenia, które są dlatego środowiska ilustrator plakacista, żeby w nich uczestniczyli, bo to jest jakaś eksplozja fantastycznego młodego talentu który, którego emanacją jest m. in. właśnie plaga w grudniu 2018 roku był tak plakatu w Warszawie no to kolej zamiast 20 m, żeby zejść do kamienicy Jabłkowskich właśnie po to, żeby kupić plakat więcej podkreśla kupić w planie Piotrze już pan, że się już nie praktykuje nie już już nie praktykuje wiele tez czy plakat, chociaż potrzeby nadal nie ukrywam, że tak lata inaczej się projektuje niż inne rodzaje graficy czy pomyśleć, że w współczesne, bo plakaty często są projektowane przez ludzi zajmę się też projektowaniem oczywiście jest wąskie grono specjalistów plakacistów, którzy funkcjonują jak ten mecz towarzyski od wielu lat w tym kręgu zawodowym a, ale w większości przypadków to często projektanci, którym zdarza się projektować plakaty albo są tu płakać, którym zależy traktować zmierza do czegoś innego chcę powiedzieć, że w świecie projektowania współczesnego bardzo szanuje się intelektualnie podejść do projektu, czyli wyciągnięcie pewnej syntezy zjawiska tytuł spektaklu wydarzenia i podanie go postaci jak już sobie nazwałem takiego Rybusa graficznego, który sprawia, że my możemy w ułamku sekundy z odległości 50300 m, widząc plakat czy współczesny Beach bar co robi bardzo niestety mają często charakter typowo reklamowy, więc troszeczkę inna inna para kaloszy natomiast powinniśmy mieć możliwość odległości 50 m w ułamku sekundy uruchamia też w swoją wyobraźnię intelekt zrozumieć przekaz, który krytykuje się poza litery i elementy obrazowe wtedy mamy poczucie, że została wykonana ta praca, której wymaga od plakat listy prezesa prowadzić ZUK bardzo błyskotliwi inteligentni ludzie, a jednocześnie znakomici plastycy to jeśli będziecie państwo się dzieckiem się kontaktować przekonacie się się sami MO ja się też, że ten świat współczesnej miejskiej poligrafii tak sobie to nazwijmy nie jest zainteresowany, żeby zatrudnić znakomitych projektantów i grafik proszę wyobrazić coby było, gdyby w centrum dużych miast zamiast kilkuset metrów kwadratowych naklejony na elewacjach dużych budynków wieżowców, które oglądamy sympatyczne skądinąd jednak często nikomu nic nie mówiąc twarze postaci ekranu telewizora oglądać wyśmienitą intelektualną graficzną rozrywkę ja tu taki manifest stawiam na antenie Radia pomyślmy o tym czy nasza przestrzeń była wtedy ciekawsza nie ma w większym wyzwaniem dla nas poza tym nie protestowali byśmy wtedy przeciwko wręcz przeciwnie, ale nie miały tylko prosili byśmy więcej jak powiedział jeszcze inaczej, że ta energia twórcza, która nie znajdzie swojego ujścia właśnie świecie gigantycznych o ogromnych drukowanych jakiś naklejony na budynki reklam przedziwnych formatów telewizyjnych ona znajduje ujście, gdzie indziej, bo zjawisko plakatu które, którego stulecie gdzieś niedawno minęło bym widział takiego plakatu w sensie stricte ze znakomitymi nazwiskami plakacistów wydarzeniami pewnymi fundamentalnymi wydarzeniami dlatego środowiska ono powolutku zostaje może nie zastępowany, ale pojawi się pokolenie, które wchodzi w to samo przestrzeń i one tuje tylko robi to w sposób bardziej drapieżny niż Polaka części i bezpardonowo mam namyśli oczywiście Street art współczesny Street art jest zjawiskiem, które właściwie funkcyjny w tej samej przestrzeni i wnukowie tych plakat listów sprzed lat dzisiaj za pomocą takich często partyzanckich metod, ale coraz częściej też jakiś sformalizowanych, bo też mural gigantyczna budynkom rzadko kiedy powstaje, w jakich warunkach takich przypadkowych oni dyktują to są przestrzenie jak powiedział, że afisze z takim był pradziadkiem liter niczym plakat to jest nasz dziadek czy ojciec, ale my jak współczesne pokolenie odnaleźliśmy się już w świecie komunikatu, w którym przejmujemy nie tyle ściany po to, żeby naklejać tam plakaty, ale przemieszczanych po to, żeby na nich zostawiać informacje plastyczną, która często ma podobny charakter także system współczesny z tej też w moim odczuciu jest jakimś kupiono też nieprzypadkowym można, by tutaj mnożyć przykłady Shepard FAI Rey znakomity amerykański przedstawiciel startu wykona w 2000 ósmy roku we właściwy dla siebie technice taki przypominającej nieco szablon kilku kolorowy port Baracka Obamy, który jest chyba 1 z najbardziej znanych wizerunków tego polityka, jakim mamy do czynienia obok oficjalnego zdjęcia, które kryją podziwu Barack Obama po Barack Obama po wygraniu kampanii w zasadzie ten plakat kilku kolorowych Hołub albo jest ten jest weekend to są to są przykłady na to, że bardzo podobna estetyka może funkcjonować zarówno w obrębie plakatu, jaki obraz jest wart takim pośrednikiem między 12 światem jak tutaj jeśli mamy taką możliwość, abym go znalazł n p . w portrecie Che Guevary Che Guevary czy zdjęcie Kordy zdjęcia Alberto Kordy z lat sześćdziesiątych jakieś przemówienia, które Fidel Castro było, bo za to czy popatrzył wtedy może może też kolejna taka legenda którą, którą stronę czytamy w bojach i zaczną się takim opisem, że to jest zdjęcie, które Korda zrobił w czasie przemówienia Fidela Castro i że w artykule prasowym w pierwszej kolejności ono nie zostało użyte, bo opublikowane samego Fidela, ale zdjęcie przeleżało w archiwum rekordy jeszcze przez jakiś czas ją potem widzę wartość tej tego ujęcia z budową kilka kadrów w 23 kadrą obrotowy to właśnie wszyscy myślę, więc wiemy, który wchodzi tutaj się Karol kazał takiej książce na Kubie ukazała się dotyczącą tyczące tego, że fotografia w wysunięcie przez jakiś jeszcze było archiwum, ale on bardzo mocno eksponował i pewno będzie zorientował się, że w zasadzie wbrew właśnie idei takiej komercyjnej to zdjęcie ma szansę zaistnieć żony udostępni za darmo tak się stało on został udostępniony tej agencji prasowych w tym kolejnym kolejnym tytułom w związku z tym zaczynał zdobywać popularność, a tak naprawdę może nie samo zdjęcie jak okazało się tym hitem, ale to co zrobił z tym Fitzpatrick taki projektant, który sprowadził piękne skądinąd porcie do 2 kolorowej takiej planszy, która właściwie dzisiaj już jest jakimś mainstreamowych motywem dekoracyjnym dziś ratował kartkowe szczyty komercji to, że taki szczyt to działa przeciwko czemu walczył Ernesto de Valle de la Serna stało się jego udziałem no tak tak jak też zdaje sprawę z tego, że więź niewiele osób, które nosi to pod Minogą nie wie kogo mają na pierwsze dramaty dzisiaj rzeczywiście gdzieś tam w dramacie historia Che Guevary, choć znana to chyba nie do wszystkich dotarła po kilkudziesięciu latach bardzo dziękuje Piotr Nowak historyk sztuki był państwa mają kościelnej rozmawialiśmy no krótka historia się jakiś szkic plakatu taki plakat plakat można powiedzieć od Muchy do czego zaletach to Kordy Wojciecha informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program szkoła Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!