REKLAMA

Czwarta fala feminizmu w sztuce - kobiety sięgają po zakazaną, męską seksualność - wystawa "Farba znaczy krew" w MSN w Warszawie

Data emisji:
2019-07-04 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
11:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria jak się pani czuje panią do progu wakacji nasze myśli krążą, w jakich przyjemnych rejonach tutaj taki taki drastyczne obrazy chcemy państwa wprowadzić do Zacisze leśniczy uwag, a wtedy cisza różne rzeczy dzieją panie no Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki, ale nie w zaciszu tylko w studiu Radia TOK FM antymateria programu sztuce i Anna Wacławik-Orpik, które ten program prowadź no właśnie forma znaczy kre w w okolicach leśniczówki i nie tylko jak Rozwiń » państwo zapewne wiedzą przejmie niektórzy państwo farba znaczy kre w to tytuł książki byłego myśliwego Zenona Kruszyńskiego była zresztą wokół tej książki wielka dyskusja, a tym razem tytuł ten został użyty za zgodą autora zresztą do no troszeczkę inne inicjatywy tak to bardzo ciekawa wystawa w muzeum nad Wisłą, który rozwinięte tytuł brzmi kobieta, a fakty i pragnienie we współczesnym malarstwie ci, którzy oczekują bardzo estetycznych obrazku bardzo się zawiodą, ponieważ sugestia związana ze szlachty owa niem czy mordowaniem zwierzyny i używaniem eufemistycznie go języka na te czynności, ale takiego jak w tym co tradycja, ale nie tylko za terror zdjęcie farby zamiast krwi już wyznacza poziom w zestawieniu z dystansu weźmy kryzys jakąś mówią mordowania zwierząt prawda pokazane na tej wystawie bardzo interesujący sposób, ponieważ czwarta fala feminizmu, jeżeli mogę tak powiedzieć przestała kobiety w tej czwartej fali szczególnie artystki przestały dopominać się praw wyborczych równych praw obywatelskich różne równych płac i weszły bardziej intymny przez przejęły od mężczyzn, a Terre erotyczną manierze jak wiadomo to mężczyźni kiedyś malowali kobiety wprost erotyzm zwane projektowali swoje fantazje erotyczne w ten sposób, że świętowali na obrazach kobiety pozbawiali głów fragmenty ryzykowali chciała i teraz kobiety przejęły transfer, ale chwileczkę to nie do Sejmu zacznie drążyć ten skądinąd bardzo interesujący wątek to jeszcze pytam o pierwsze 3 fale feminizmu i będzie długa opowieść wskazując, że zostały lepiej zwrócę się coś powiedzieć dla papieża miał bardzo były z 1 strony sufrażystki, a z drugiej komunistka, które walczyły o równe prawa skrócenie pracy i t d . i t d . prawa wyborcze to była ta pierwsza fala druga fala to była fala kobiet, które mówiły, że z równym z mężczyzną we wszystkich dziedzinach trzecia, do której i podkreślały zarówno swoją seksualność, ale taki sposób powiedziałabym zewnętrzny tak jak Natalia Lach Lachowicz ze swoimi błędnymi prawna, które to jej dzieła były skierowane zarówno przeciwko systemowi komunistycznemu tym istniała cenzura kompletnie mieszczańska cenzura podobno taka sama jak w potem karty go w stanach Zjednoczonych, czyli firmy, w których bohaterowie się całują następuje zaciemnienie, bo oni przecież nie uprawiają seksu tylko wzgląd dobrych miał młody, ale czerwonej róży z Kairu pada, więc to była ta fala nazywania rzeczy po imieniu i dezawuowania tej moralności socjalistycznej to była taką samą moralnością moralność mieszczańska w trzecia fala to była ta fala i młodszych artystek Polski, który dzisiaj są już po pięćdziesiątce czy czy może między czterdziestką pięćdziesiątką, które wróciły na raty związane z posiadaniem ciała i wszystkich opowieści w tym związanych, a czwarta mówi o tym, że kobiety też mają swoje seksualne fantazje i od o, jakby od odbierają mężczyzną ten przez autorkę bardzo ciekawa zresztą nowa kuratorka Natalia Sielewicz powołuje się np. MR lęk ma która, czyli obrazy są ambiwalentne, które właściwie jest próba pokazania przyjemności uzyskiwanie przemocy czy było dotychczas domeną mężczyzn, ale też sztuka tylko być takim lustrem pokazującym takie ukryte przyjemności męskie w takich operacjach zastępczych jak tłuczenie mięsa jak operacje chirurgiczne ćwiartowanie Brzeźni wszystko to są takie zamknięte schowane wyparte sfery, które po, którym dzisiaj sięgają współczesne młode artystki tak jak młoda kuratorka tak, by to same kobiet to są był bez rozprawy wystawa genderowe jednoznaczne, a autorek kobiet, które wywlekają na światło dzienne różne obrzydliwości i też wystawa prawie anty estetyczna tam nie znajdziemy pięknych obrazów co w tym obrazem była Venus chyba Tycjana, którą poczęła sufrażystka pierwszego pokolenia nożem, ponieważ ten obraz fałszował rzeczywistość Anna zrobiła to 1914 roku minęło 100 lat walki, a nawet więcej walka nie wygląda na to, żebyśmy w końcu przejmie w Polsce, ponieważ kobiety są znowu w te dane do konta do tego ciemnego ukrytego przez przed publicznością miejsca, w którym właściwie są aktualizowane tylko o nic o tym nie wie pod pretekstem gloryfikowania w dodatku ten ról matek, którym się płaci za rodzenie dzieci i t d. dużo jest tam będziemy o tym, rozmawiać, bo to to nie jest temat dzisiejszej audycji, ale jak się państwo w czytać to co jest napisane w katalogu tam są bardzo ciekawe eseje kilkorga autorów w tym również kuratorki i przyjrzyjcie się tym obrazem ze zrozumieniem płynące z ich interpretacji to zrozumieć, o co tam chodzi chodzi o te wszystkie przejęcie tego świata wypartych wyobrażeń przejęcie dosłowne zabranie mężczyzn tego co robić licealiści malarzy i jedyną kobietą, która kiedyś robiła woleli Miller, która bijatyki zdjęcie czy realistyczny teoretycznie, kiedy położyła na talerzu odjęto w trakcie operacji pierś swojej przyjaciółki położone na talerzu, a Komenda w momencie noże widelce to były lata dwudzieste, kiedy Miller już była tak radykalne natomiast generalnie kobiety aż tak daleko się nie posuwał w tamtym czasie Suwała, że do eksponowania swojego swej elastyczności maja Berezowska, która przeżywa teraz renesans rysowniczka, a chce poezji Maria Pawlikowska-Jasnorzewska obie te panie są dzisiaj przywoływane przez młode polskie artystki, które szukają też w tradycji polskiej takich postaci, które chcą mieć prawo do wypowiadania się na tematy seksu swoich oczekiwań na równi z mężczyznami czy coś panią szykowało na tej wystawie w pani, a raczej mieć, bo od dawna już obserwuje odejście od estetyki normatywnej powiedziałabym gestem wielbicielką malarstwa Marleny ma n p . która już 30 lat temu zaproponował tego typu estetykę anty estetyczna estetykę estetykę zgnilizny pewnej właśnie takiego tego co jest związane z tym to umiejętności natomiast ze strat ze sługą kuratorki było zebranie na tej wystawie artysty dzieł artystek młodszych, które nawet nie wszystkie wiedzą, że np. fragmentaryzacja ciała, którą proponowała Alina Szapocznikow była podobnym pod opla projekt podobnego podejścia tę odwagę powiedziane jestem czwartą vana te dane to są bardzo ważny, jakby obserwacje, które dopiero teraz podsumowań, ale bardzo wcześniej pani uważnie sądzę, żeby było dużo takich występ na świecie my nagle znaleźliśmy się w awangardzie tego co podejmuje ta czwarta fala feminizmu, o której kuratorka pisze w sercu debaty publicznej powstaje pytanie o odzyskaną lub przez nią rewolucję seksualną, który nadal wyjątkowo aktualne, czyli to też jest wpisany w debatę publiczną nie tylko we debatę damską męską w bardzo istotnych ciekawa jestem jak będzie wyglądała piąta fala feminizm właśnie mam jakiś pomysł ja mogłem no mogę nie doczekać panie no i świat może nie doczekać biorąc pod uwagę to co robimy z planetą ziemia, ale jeśli będzie to na pewno wniesie obszedł naszych naszej wyobraźni i sposobu naszego myślenia jakiś nowy akcent farba znaczy kre w muzeum sztuki nowoczesnej nad Wisłą taki pawilon NIK na duże kontenery kontenery tak kolorowo z zewnątrz taka wakacyjna propozycja muzeum to taka wakacyjna do kawałka sierpnia wystawa do 11 sierpnia warto się przejść, szczególnie że tam panuje klimatyzacja proszę warto się przejść z przekonaniem, że to jak już powiedział Andy Rottenberg jesienią powołuje nie będzie ładne to co państwo tam zadanie bójcie się pani czwartego to jest sprzeczne z pojęciem ładowności ładna będzie pogodna wykona w sferze, której hołdujemy tam nie o to chodzi, żeby było ładniej ładnie już było co powiedziawszy żegnamy się z państwem do następnego tygodnia Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA