REKLAMA

Czy to już ADHD?

U TOKtora
Data emisji:
2010-08-02 07:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:20 min.
Udostępnij:

Gościem Ewy Podolskiej jest prof. Tomasz Wolańczyk z Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego, który opowiada o ADHD u dzieci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
temat, który rzadko pojawia się na tej antenie pojawił się kilka jakiś rok 2 lata temu, ale aspekt był trochę inny rozmawialiśmy wówczas o ADHD u dorosłych natomiast dzisiaj chcę porozmawiać, a ADHD u dzieci i moim, a może, a może nie tylko to zależy od naszego gościa, a jest nim pan prof. Tomasz Wolan Tomczyk z kliniki psychiatrii wieku rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu medycznego witam pana panie profesorze państwa ja mam takie wrażenie, że jeżeli 1015 lat temu Rozwiń » w ogóle pojęcie ADHD było bardzo mało znanym to teraz on nagle jakoś tak zbłądził pod strzechy i ostatnio tydzień temu byśmy rozmawiali o ludziach, bo przecież gra naszych rodzące są rozmowy o ludziach to o kimś, kto zachował się nerwowo, kto bez przerwy opowiadał ja bym powiedział w taki neurotyczny to bardzo, a ma ADHD, a nie ma ADHD, a ty tak zachowuje, jakby miał ADHD stało się coś takiego z tym pojęciem każdy zachowa bardzo często zachowanie właśnie polegający na tym, że ktoś od jest lobby 10 rzeczy naraz i t d . więc masz ADHD co ty się tak zachowywać brzmiała dochody to dobrze czy źle, że tak tak się stało z tym odbiorem tego pojęcia, że my tak już to weszło na język nie wiem dokładnie to samo stało się z porządnym medycznym dziewiętnastowiecznym pojęcia nerwica tak tak wtedy trochę dłużej trwało dokładnie to samo stało się z porządnym medycznym diagnostycznym pojęciem depresja prawda w wyższych sferach prawda no trudno zapytać co ty taka smutna jest też taka umowna nie ma masz depresję nie jest smutno wyglądały plemiona wszyscy mają depresję da, więc oczywiście jest także jest taka psychiatry z racji języka języka potocznego prawda, gdzie coraz więcej diagnoz psychiatrycznych chodzi na określenie, jaki tam Stanów, w którym się w danym momencie zajmujemy ADHD w Polsce myślę jest bardzo śmieszna historia, bo oczywiście to jest skrót też skrót anglojęzyczny ATA to jest skrót od petenci deficyt i praktyk Liza czyli, czyli no właśnie, tłumacząc dosłownie zespół deficytu uwagi z nad ruchliwość czczą natomiast w Polsce od bardzo bardzo wielu lat używa się określenia zespół nadpobudliwości psychoruchowej, a i paradoksalnie jesteśmy w kraju, którym historia takich nowoczesnych badań nowoczesnego pojęcia nadpobudliwości psychoruchowej jest znakomita, ponieważ w Polsce 70 latach sześćdziesiątych już działa, ale na początku siedemdziesiątych wydała 2 książki pani doktor natowska pracujące na warszawskim miał jeszcze w warszawskim wydziale psychologii ona wydała 2 książeczki, które nas po dziecko nadpobudliwe psychoruchowo i nadpobudliwość przychód jest wtedy nie było tego określenia nie było, bo ADHD pojawiło się w osiemdziesiątym czwartym w klasyfikacji amerykańskiej, a wtedy mówiło się zaburzenie Pekin etyczne mówiło się AGD, czyli Attention deficyt rząd napisał 2 książki absolutnie przed swoim czas zupełnie nowoczesne w takim traktowaniu tego jako pewnej niepełnosprawności jako pewnej odmienności prawda jak to, że to dziecko, które w pewnych obszarach gorzej funkcjonuje niż jego rówieśnicy z bardzo nowoczesnymi metodami radzenia sobie z tym sobie na paradoksalnie osią książki, które były równo czasowe buble z pierwszymi próbami myślenia w ten sposób o dziecku nie uważnym dziecku impulsywnym dziecku na ruchliwym, które były na świecie oczywiście znowu była inna szkoła inne czasy inne myślenie o wychowaniu, kto miał przeczytać przeczytał zapamiętał natomiast, jakby nie weszło w obieg w obieg oficjalny myślę, że było parę powodów z tego wtedy sukces edukacyjny dziecka to jest to co ADHD najbardziej za Busha nie był tak istotny inaczej też wyglądały oczekiwania rodziców wobec ich dzieci inaczej wyglądały oczekiwania rodziców również wobec szkoły, a i jeśli dziecko zamiast grzecznie słuchać nauczyciela biegało po klasie wszystkiego dotykało potrącał kolegów to albo zmianą szkoły albo trafiały do szkoły specjalnej albo go jakoś przepychał przez szkołę, a potem przed kusić się zawodu albo mówiło się, a nie chce się uczyć daj mu spokój zostanie hydraulikiem będzie więcej zarabia niż profesor zresztą było szczerą prawdą dla NATO taka zgoda była taka Wola zarówno zawodowi, do których mogą pójść tak, ale również było także szkoła mogła powiedzieć proszę zabrać do szkoły specjalnej na rodzica mówić tylko dania aż jesteśmy w innym świecie nie można powiedzieć matce nie, choć skończył podstawówkę potem się uczy zawodu ponieważ zdejmie biła się definicja sukcesu życiowego taj do sukcesu życiowego potrzebne jest wykształcenie również szkoła nie może już powiedzieć, że człowiek bardzo jeszcze ciągle są szkoły, które próbują, że to, że dziecko nie skupia się na tym co mówi nauczyciel też problem dziecka do końca również problem nauczyciela nota pojawiło się myślenie, że to nie jest tak, że dziecko idąc do szkoły ma się podporządkować takiemu systemowi, jaki istnieje również pojawiło się myślenie, że może szkoła może zadaniem szkoły jest nauczenie każdego lub niemal każdego dziecka, ale może panie profesorze wielu wypadkach jest teraz także wiedza o ADHD jest szeroka tegoż nauczycieli jesteśmy w wielu wypadkach na takim etapie dziecko z ADHD dziecko chore to nie odpowiadamy zmian tożsamość nie nasz problem ono nam przeszkadza z tym wszystkim my musimy dbać o sukces innych dzieci absolutnie tak jest to jest jest w ogóle jest także ADHD popularność tej diagnozy też pierze się z tego powodu, że ono wtedy jak zdejmuje się do szufladki sadzamy go żaden, ale zdejmuje winę nauczyciela rodzica prawdach i z 1 strony to fantastyczne, bo mając pracując pacjenta z rodzinami pacjentów w Gdańsku dietami, które są naprawdę okresu odbierania informacji otoczenia to wszystko wina, a one naprawdę robią co mogą, żeby dziecko funkcjonowało natomiast nie są w stanie przeskoczyć pewnej biologicznej niemożności prawda, a i wtedy zdjęcie winy jest czymś co w ogóle warunkuje jakąś dalszą pracę banku kobiety przestają one mają do wyboru lubił nienawidził siebie albo tego dziecka, które powoduje, że bez bez przerwy słyszą niedobre informacje o sobie jako matce, a żyjemy w kraju, w którym kobieta może robić różne rzeczy, ale nie może być zło w dal czy macierzyństwo jest czymś co szalenie definiuje wartość kobiet to, jaką jest matką również dla nauczyciela prawda to to nie jest tak, że ja jestem złym nauczycielem nie potrafię nauczyć tylko dziecko ma ADHD no tak jest prawda jest to bardzo uchodzący sposób myślenia ale, ale nie zważają problem nie rozwiązuje problemu oczywiście jest także mamy w tej chwili pewnie czasami na rozpoznawalność i zdarzają się zarówno rodzice jak i nauczyciele prawda, którym po prostu nie chce się pracować z dzieckiem Niewiem zwyczajnie żywym albo od bardzo inteligentnym i wysyła go, żeby ktoś, kto tylko diagnoza zdiagnozował w domyśle na referował prawda jest przeciw takim żargonie psychiatrów dziecięcych psychologów dziecięcych zawsze mówimy, że jest grupa rodziców jeszcze większa grupa nauczycieli, które traktuje jako przykład poradnie psychologiczno albo poradników i psychicznego, jaki warsztat samochodowy znaczy miejsce, do którego się wysławia dziecko w 2 i odbierze wyregulowane naprawione powinno może być jeszcze wymyte i zwykle panu karoserią czasami mam wrażenie, że rodzice przyprowadzają dziecko na oddział psychiatryczny jest mocno zdumiony, że ono jest wypisywane na pokład bez regulacji grysu, a prawda właściwie, dlaczego jeszcze ortodonty nie było od stanu skoro już powinno być takie ma złamany 6 mądre grzeczne zauważyli jeszcze ładne powinno wyjść oczywiście ustawę, ale gdzieś tam się zapomina o fakcie, że diagnoza ADHD jest tak naprawdę jedynie stwierdzeniem, że część problemów w funkcjonowaniu dziecka jest spowodowana sposobem funkcjonowania jego mózg i tak naprawdę te rolą otoczenia jest dostosowanie się do tego w takim znaczeniu, aby umożliwić dziecku, którego już pracuje inaczej funkcjonowanie w społeczeństwie bardzo tutaj daje zgłoszenie mi je on będzie dorastał sobie człowiek będzie Wiera wyrabiał strategie radzenia sobie natomiast my nie mamy tak naprawdę no poza leczeniem farmakologicznym, ale które nastąpi ona na to, żeby w tym mózgu zadziałało, żeby jak innych, by tylko jest protezą czy pasterka jest okulary tak no to okulary i okulary umożliwiają widzenie, gdy zakładamy z tymi, dlatego że jest zmuszanie dzieci taki jest grupa dzieci, która ma tak nasilone zaburzenia uwagi n p . że wszelkimi sposobami wychowawczymi zmianą ilości bodźców docierających do tego dziecka komunikowania się dzielenie materiału na drobne części w dalszym ciągu dziecko nie jest w stanie funkcjonować w klasie trzydziestoosobowej, ponieważ ponosi skupia 3 minuty rozprasza je każdy zewnętrzny bodziec i oczywiście gdzieś tam na końcu tych wszystkich czy są do zrobienia jest farmakoterapia, ale ona nie wpłynie na to, jakie to dziecko będzie miało zaburzenia uwagi, kiedy będzie osobą dorosłą w tym znaczeniu nie możemy osoby z ADHD wyleczyć są z ADHD jest wiara człowiek rośnie też zaburzenia uwagi się zmniejszają no to już jest bardzo się wzdłuż rzecznych, ale to jest dobra część natomiast również rosną wymagania jeśli chodzi o koncentrację no tak teraz bardzo często n p . taki opisywany fenomen dekompensacji ani się dorosły z ADHD po uzyskaniu awansu czyli kiedy nagle i ich struktura pracy nie jest narzucona z zewnątrz tylko nagle oni sami mają planować, a i nagle wszystko się sypie jak miał jak małżonek strony do sądu na jedenastą to tu to tu to tu prawda narzucone zadania to silne, ale Robbie nagle ja mam organizować pracę innym ja mam sam decydować mogę czegoś dzisiaj nie zrobić, bo nikt nie doraźnie Wester szef IT jest na wiek emerytalny pogubione i nagle się sypie w, a także rzeczy czy dorośli z ADHD, który tutaj na właśnie nie tak dawno była mowa tu takim dorosły, który pokazuje w mediach na przykładzie pani Joanna Szczepkowska Jana mówiła o sobie to jest tak i co też dotarł do ludzi, bo są podatne na takim wykładzie była dorosły, że to jest także każde dziecko z ADHD czy powinien pan będzie się zmniejsza się co jest także każde dziecko z ADHD staje się dorosłym ADHD czy część dzieci rzecz się poprawia na leży on nie byłby zdiagnozowany jako dorosły z ADHD czy też dziecko w tej chwili, jakby normalne dać cudzysłów, a potem nagle z niego robić oraz z ADHD to jest niemożliwe, a nie możecie opcja nie można osoba z ADHD się jest w związku z czymś objawi się ujawnienia ujawniają wtedy, kiedy naprawdę zaczyna się od dziecka oczekiwać skupienia uwagi, ale gdzieś pod koniec przedszkola trochę są zależne od tego kiedy w końcu zaczyna wiać, którym kraju nauka szkolna prawda, gdyby u nas zaczynała tak jak Anglik wypłat 5 to zaczęło być wyraźnie widać jak kula 5 to dziecko nie jest w stanie skupić się na przekazywane materiale i trwa całe życie natomiast znowu objawy zmniejszają się z wiekiem w różnym stopniu da to jest trochę tak czy ta krzywa zmniejszania się objawów przez nich jest Krzywą oczekiwań i wymogów czy nie dam powiedzieć, że osoba idzie w związku z ADHD zawsze będzie roztrzepane raczej nie uważnym dorosły natomiast gdzieś tam definicja takiej nowoczesnej diagnozy psychiatrycznej dla wszystkich zaburzeń jest wtedy pod jest taka, że jeśli objawy wyraźnie wpływają na funkcjonowanie i stają się od subiektywnego cierpienia i porażek w funkcjonowaniu zawodowym społecznym rodziny w da, czyli jeśli dziecko z ADHD jako dorosły jest postrzegany jako osoba nie wiem ostrze pana, ale tu, notując starające się sobie radzić znajduje sobie niszę zawodową np. taki zawód, który interesuje nie będzie miało teraz jeśli dziecko z ADHD wyrasta dorosłego, któremu nadal utrzymują się objawy też nie wyrobił sobie różnych strategii radzenia sobie z nim prawda też nie skompensować intelekt po drodze nabrał bardzo dużo niedobrych doświadczeń, które spowodowały, że zaczął być osobą nie wiem agresywną prawda albo osobą takimi przekonaniami, że świat jest zagrażający ich zły to to nie funkcjonuje oczywiście diagnoz, a jest nie będą jak relacja czy jest związek między fakt, że dziecko ma ADHD lub nie, a jego chociażby ilorazem inteligencji ma bardzo tego żółtym interaktywnie com pensa wał i tak nie to znaczy wersja ideologiczna jest, że nie tak, że dzieci z ADHD są równie inteligentne jak wszystkie inne natomiast nawet bardziej ta te realnie dzieci z ADHD wypełniają testy inteligencji o kilka punktów niżej średnio niż dzieci bez, ale znowu jest to tak także one jakby mówiąc szczerze go nowo sypią się na zadaniach związanych z koncentracją uwagi prawda jeśli iloraz inteligencji najbardziej powszechnie stosowany testy testy weksle era prawda ma kilkanaście polskich jeśli dziecko zadania pod w skali wymagających skupienia uwagi na odkodowanie albo labirynty zrobi bardzo wyraźnie słabiej to wynik całościowy jest poniżej Ślepsk natomiast w innych obszarach badań te dzieci zwykle nie różnią się dzieci to taki dość izolowany deficyt prawda, czyli np. nie wiem zdolności arytmetyczne prawda albo zdolność znajdowania szczegółów na obrazkach dobrze zmotywowane mają taką samą jak inne dzieci czy całe otoczenie na dzień medycyna i i rodzina i szkoła jak jak powinna jak działa w tej chwili oczywiście to ja zadam pytanie to popisem zaraz to jest długi długa długi wykład na ten temat, ale z punktu widzenia takiego, jeżeli bardziej praktycznego można, bo słuchają nas osoby zainteresowane zostaje może ostrość skoncentruje dostaje rodzice dostają diagnozy co z tego dla nich wynika co oni jako nie powinni oni teraz po nim osoby nie radzili nie radzili nie radzili nie wiedzieć, dlaczego teraz wydalenie razem, ale mają diagnozy no już na dobra rzecz już często diagnoz a, a powoduje np. że dziecko przestaje być bite za wszystko aha no to albo nieustannie słyszeć krety nie myśli innymi rękoma ty głupku poczucie urodziłam się też jest realne to jest dziecko, które nieustannie coś robi nie tak, który spuszcza oka na 5 minut, a ono ściągnie na siebie Rek często diagnoza jest zdjęciem winny dziecka, a i zaczyna się postrzegać, że to jest dziecko, które pewne, iż pewne czy nie może nie daje rad to się wbre w pozorom bardzo ważna rzecz teraz przy właściwie przeciętnie funkcjonującej rodzinie, a to już jest krok naprzód, ale naprawdę diagnoza jest początkiem leczenia, czyli zaczyna się edukować rodzinę, ale również dziadków również otoczenie p t . jak z zewnątrz zaprotestować no to dziecko się na krótko skupia robi, zanim pomyśli i bez przerwy bieg pierwszym takim momentem jest zdanie rodzinie pytania dobrze co wam najbardziej przeszkadza, a czym możecie się pogodzić tak gdzieś tam pada no dobrze niech on już biega w albo jeśli ludzie są straszne jest on, że tak cały czas biega zadajemy pytanie dobrze, ale czy tak naprawdę to kiedy pani ubiegać o i nagle wchodzi o to, że pani biegać w czasie np. kolacji to już mienia spraw to zastanawiamy się formujemy prawa następująco jak zrobić, żeby nie biegał w czasie kolacji dla, kiedy pada informacja, bo on się nie słucha tak może się nie słuchać, bo może jeszcze czuł się słuchać, ale może nie słuchać, bo nie usłyszał, a może to, że matka, mówi że osie nie słucha może znaczyć, że usłyszał, ale zaraz zapomniał już kościół uczy rodziców najpierw definiowania co to znaczy słucha dana pod klasycznie na na warsztatach czy gabinecie lekarza taka definicja, do których staramy się dojść ulicami jest, że słucha to znaczy spełnia polecenia po trzecim powtórzeniu co, do którego mamy pewność, że usłyszał i zaczynamy przede wszystkim pracować nad tym jak to zrobić, by usłyszał, że n p . jeśli dziecko z ADHD wychowałem się również dziecko bez ADHD otrzyma polecenie wypowiedziane przez mamy znać zlewu w kuchni, a ono w tym samym czasie pokoju siedzi przy komputerze to szansa, żeby posłom ściany kuchni w ogóle w ogóle usłyszało zarejestrowało jest jest niewielka tak naprawdę to dziecko musi dostać informacje, kiedy się nie patrzy i widzi, że on słyszy i informacja powinna być krótka to polecenie powinno być konkretne są proste rzeczy tak, gdyż cały zesta w mnóstwo prostych rzeczy, które zresztą wielu rodziców wymyśla samo, jakim się jasno i uczciwie wytłumaczył jakich obszarach dziecko ma problemy w da jeśli bardzo często rodzice to intuicyjnie wychwytują np. przychodzi matka mówi bądź szkolenie radzi ja sobie z nim race tak jak to pani robi no wracał ze szkoły no to jak go wychwytuje siadam do biurka mówię wyjmujemy zeszyty wyjmuje zeszyt otwieram zeszyty ta trzecia jest do zrobienia i mówi lub no i jak widzę tak po 6 minut także on już odlatuje to wtedy mówię nie wiem oblicz stół dookoła siadaj robimy dalej co w takim krótkim trochę różnych stylów to tak po prostu krótkie przekazy jasne tak to pewien początek prawda, ale drugą bardzo ważną rzeczą jest, że pamiętajmy, że wychowanie dziecka jest takim procesem, w którym dziecko uczy się zachowywać tak jak lubią to jego rodzice, a dziecko z ADHD zwykle nie ma szans dowiedzieć się co powinno robić, żeby rodzice byli zadowoleni tylko nie ma szans, bo tylko dowiaduje się co robić, by rodzice byli niezadowoleni po żywego to co robi to niezadowolenie rzadko kiedy zrobiło to, żeby rodzice okazali swoją radość to on nawet się też taki typowy przykład dziecka z ADHD dostało 3 kolejne 3 uwagi się wierci w szkole, że chodzi po ławce, a dostała lanie od taty mama rozpłakała następnego dnia w szkole dokonuje nadludzkiego wysiłku i 45 minut siedzi jak posług co się dzieje wtedy nauczycielka po tym, jak na nic się nie dzieje bądź próbują normalnie oś zachowuje normalny nie dostał nagrodę racja do zadania ważne, o czym za zapamiętam to znowu nie ma pilnuje wniosków nie ma się działo wiedziało, że ręcznie, a mama mówi o jak dobrze siedziałem w nie tak, bo jest tylko do tego dane do jak przekaz będę pamiętał i jakimś cudem wezmę wszystkie zeszyty do szkoły, bo ona dużego wysiłku reakcje otoczenia jest blisko niego dziecko z ADHD procesie swojego wychowania zaczyna mówić żargonem też niedobrze dziecko z ADHD, kiedy jest wychowywane ona zwykle nie otrzymuje uwagi otoczenia wtedy, kiedy zachowuje się dobrze czy normalnie czyn bo, bo dla ludzi zachowuje się normalnie zresztą chyba to jest w ogóle trochę trochę kulturowe, że mamy problem chwalenie ja często pracuje z nauczycielami będą warsztaty dla nauczycieli kiedy, jakby wprowadzamy taką ustawową zasadę, że dziecko z ADHD musi być pochwalony króciutko albo choćby utrzymać uwagę nauczyciela za każdym razem, kiedy zachowuje się tak jak trzeba słyszę, że to jest niemoralne tak tego no bo dziecko powinno się uczyć powinno siedzieć w ławce i dlaczego nie chwali za to, że robi to co jest jego przyjmował wnioski oczywiście takim podejściem trudno ja pana Ziobry słuchawek 224444044 pani Maria halo pani Maria panie z nami nie pani Maria wiedział, że musi poczekać, ale nie poczekała jeszcze raz przypomnę nasz numer telefonu 224444044 jest z nami następna słuchaczka, a jest nią, a jest nią pani Ewa z Katowic halo dzień dobry Ewa z Katowic zwolnienia słucham tych państwa audycji w sprawie ADHD wie pan, że jest nauczycielką uczę polskiego i ja pracuję jesteśmy tak mi w wieku gimnazjalnym ponadgimnazjalnym i mam takie, że tak powiem dzieci z ADHD miałam jedno takie pytanie, bo do pana profesora czy pan profesor miał po prostu praktykę takimi dziećmi wypracował sobie my to ja takimi dziećmi postępować, bo tam mówił audycji, że mama sobie radzić, bo wydaje mu polecenia każe mu tam przy dziecku wnętrza obiektu, a ja to wszystko zrobić w praktyce szkolnej, kiedy ma w klasie dzieci powiedzmy 25250 i mam jedno dziecko z ADHD ja po prostu nie jestem mocna, ale jeśli chodzi o praktykę to po prostu brakuje narzędzi jest postępowaniem dziećmi z ADHD ja dziękuję zadaje pytania się wyłączam dziękuję bardzo dziękuję bardzo dziękuję np. fundamentalne pytanie ile, ale bardzo dobre pytanie dotyczy powiedziałem przepraszam, że tej matce to jest łatwo, bo ona ma jedno dziecko, a rzeczywistość klasy 25 to jeszcze sobie dobrze jak i 35 klasie i dzieci z ADHD nawet patrząc na na na statystykę może być troje w klasie to wtedy nauczycielowi jest niezwykle trudne i znowu jest w tej chwili sporo niezłych materiałów dla nauczycieli jest sporo książek natomiast ta jest kilka takich rzeczy fundamentalne po pierwsze trzeba zaakceptować, że to dziecko się różni trochę inaczej muszę z nim postępować, ale żadna z rzeczy, którą ropie z tym dzieckiem nie zaszkodzi reszcie klasy, czyli skoro jego wszystko rozprasza i ono wymaga stałego nadzoru to musi być posadzone w tym miejscu, w którym nauczyciel jest najczęściej, czyli jeśli nauczyciel ma nawyk mówienia z tej klasy dobrze przemyśleć tę książkę trzyma się w pierwszej ławce kiedy, kiedy właśnie zrozumiał nauczycielem, bo umie pierwszą ławkę nie działa, dlaczego okazuje się, że tylko chodzi o okresie, w którym miejscu pan pani z tą innej części sieci w pierwszej ławce i jest monitorowane, aby dostać uwagę i w sensie, kiedy pracuje pan być uchwalony szybko fajnie a kiedy się zachowuje nie tak, żeby też dosyć natychmiast sygnał prawda i uwaga, że nie wie Łukasz rozmawiał przez całą lekcję wpisana na przerwie no one nie cofnie czasu nie spowoduje, że również on nie będzie o tym, pamiętał następnym razem, kiedy go Agata Olek natomiast do zaczyna rozmawiać szybkie podejście dotknięcie ramienia prawda albo stanięcie koło ławki Łukasz Broź albo cisza, ale ukarzemy reaguje na to, a wtedy już wchodzimy w system konsekwencji w ratusz wchodzimy np. informacje, że Łukasz zbieramy od punkty za zachowanie na lekcji prawdę, bo przypominam, jaka jest zasada po my musimy też różni je rzecz jeśli dziecko z czystym ADHD ono gada, bo się rozproszyło zapomniało o zasadzie, że nie gada jeśli nauczyciel podchodzi do dziecka przypomina było zastać, a ono nie przestaje gadać tematycznie z chowaniem niepożądane prawda pewną decyzję usłyszało dotąd usłyszało dotarło nauczyciel stoi dotknął ławki dotknął ramienia jak Adam dalej ani nie wtedy przewożono zupełnie inny porządek ja nie chcę się podporządkować nauczycielowi i wtedy nauczycieli można w 2 metody po pierwsze, nagradzanie za podporządkowanie, ale również wdrażanie kar za niepodporządkowanie się w te przepraszam prosta zasada, które nosili męcząca, ale naprawdę działa świetnie i którą stosujemy w tej chwili pewnie już mniej pracuje z dziećmi tak 11, ale w oddziale jest tych dzieci dużo i stale prowadzę warsztaty z rodzicami, więc mam to mam to na bieżąco bardzo dobrą zasadą jest i jeśli nie skończyć na lekcji zostajesz na przerwie oczywiście nauczyciel musi w nim zostać, ale 23 × nauczyciel poświęci przerwę uczeń zobaczy, że to jest nie odwołali, że to się to na pewno stanie i zaczyna być zainteresowany, żeby nie stracić tychże no tak uwaga wpisywano do dzienniczka niezwykle karą dla rodziców to co prawda ja kocham uwagi typu proszę porozmawiać z synem mojego zachowania końca 1 z tak 1 z matek na wpisała do zeszytu uwag proszę porozmawiać z synem o tym, że nie chce wynosić śmieci Concord kara powinna być dotkliwa realnie dla ucznia tu auta przepraszam różne bardzo uczciwie 19 wieczne metody typu ośla ławka prawda przepraszam jeśli przestajesz gadać siadasz w tej ławce przede mną tutaj z boku katedry z przodu auta jeśli nie przestajesz gadać robi jedno zdanie z matematyki dodatkowo skutkują wbre w pozorom skutkuje przy czym powinny być to rzeczy, które dziś o wymyśloną ad hoc karą, ale powinny być regulaminowy kimś regulatorzy tylko wizja miny prawda i my inaczej reguły reagujemy, kiedy zostajemy złapani każdy z nas na jakimś wykroczeniu, o którym no wiemy prawda no dobrze jedziemy tą trasą Siekierkowską w Warszawie 90 na godzinę zatrzymuje nas miły pan pyta ile jedziemy mówimy 90, ale już na to aż tak nie czekamy jak gdyby jak na jakąś taką karę nagle wymyślono, którą traktujemy jako zemsta czy jako osobistą inicjatywy nauczy znane zasady tak jest z nami pani Maria Warszawy halo tak słucham to my słuchamy pań dziękuję bardzo chciałem zapytać to może już trzeba było zrobić czy 10 lat temu, ale myślę że, że mogę zapytać jak państwo widzą sytuację, gdzie dziecko, a to mi się trafiło w rodzinie nie nie w mojej bezpośrednio tylko w rodzinie w dalszej twojej gminie miasto podobnie zdolnych dzieci w szkole było traktowane źle jako ADHD już żadne tłumaczenia rodziców nie pomagały natomiast dziecko było dwudniowe wystrzeli bez przerwy monitorowane i rodzice uważa nauczyciele uważali po prostu jest obecnie dziewczyn każda winnej szkole w innym czasie zakres rynki przychodził przychodziła praca czy półroczna roczna to miało miejsce już w gimnazjum i liceum były absolutnie ponad wszelką miarę plus, że klasy szkoły wszystkiego zajmowały w tej chwili olimpiadach pierwsze miejsca i t d. nauczycielom nie można było wytłumaczyć, że są to dzieci ponad normalnymi zdolnościami i że one się po prostu MAK w klasie nudzą trzeba im coś wymyśli jak państwo to traktują czy znowu mamy trochę różne różne problemy nazwiemy to jest AGH tereny, które powraca w ustach nauczycieli te pomiary rzeczka pytanie ta opowieść, która nad, którą pani powiedziała ciągle nie wiemy informatyczny dziewczynki miały ADHD czy nie, ponieważ absolutnie nie, ponieważ lekarz jest w drogę trochę trochę pozostaje pytanie tak, dlaczego bardzo zdolny uczeń dostaje dwójki prawda i teraz pytanie jest przyjrzeć się dokładnie jako przyczyna tych porażek no bo znowu jest także założenie, że wszyscy nauczyciele stawiają złe stopnie nie wiem z zemsty jest co wydaje się pewnym uogólnieniu nie jest wzorem nie tylko wynoszenie nie chce w klasie odpowiadać, bo do Katynia interesuje no ale to ma problem przepraszam, ponieważ niestety jest tak że bycie osobą zdolną nie zwalnia odbierania praw można usiąść zwalniają prawda i wolności nie zwalnia zdolności nie zwalniają od tego, że jeśli temat klasówki jest taki to pisze na temat tej klasówki, a nie pisze na temat innych prawda oczywiście jest tak, że jest taka grupa dzieci tylko między również świat niezwykle zdolnych, które skupiają wtedy, kiedy się zainteresuje kompletnie nie skupiają, kiedy to interes start to jest ten przy PL świat prawda no ale niestety taki system szkolny, że on wymaga podporządkowania się i realizowania tego co jest oczekiwaniem oczekiwaniom zewnętrznym oczywiście jest także myślę, że szybko bardzo ważne środków takich dzieci na przyszłość rozgałęzione już, jakby kończą swoją karierę szkolną na studia prawda, ale w wypadku takich dzieci młodych to bardzo ważne jest, żeby nie wchodzić w walkę ze szkołą p t. wyśle uczycie prawda zwykle NATO reakcją jest, że to źle zachowujecie sytuacja nie było rabina nie prawda sytuacja za pętla tylko np. uczciwe badanie psychologiczne i na pot propozycje psychologa dla nauczycieli co mają robić z tym dzieckiem tak prawda i rozumie realizowanie poszczególnych zaleceń prawda rzeczywiście konkretna propozycja, bo jeśli się bowiem nauczycielowi nową proszę to proszę tydzień temu dziecku dostosować do niego dziecka to zwykle nauczyciel nie zawsze wie to przez co mam robić, gdybym korzystał z Jasną informację, że to dziecko ma dostawać dodatkowe zadania w klasie, bo jeśli pani tę hipotezę, że one wiele rodzące nic nie wiedzieli o tych piekielnych zdolnościach dzieci to się przekonali dopiero jako netto 132 no ale to rozumiem, że problemy mieli prawda liczna było pójść po wcześniej po pomoc zdiagnozować je zobaczyć prawda jeśli mam problem to próbuje się przyjrzeć z czego się bierze, ale i poszukać wcześniej pomocy profesjonalistów rok jest pewną problemem dla szkoły przyjmowanie informacji wyłącznie od od rodzica trochę jest wchodzenie wspór kompetencji ktoś lepiej zna na wychowaniu dzieci to dobry pośrednik jest profesjonalista np. przychodowych rozumiem dziękuję dziękuję bardzo pani Maria czekasz dłuższą chwilę pan Jerzy z Sosnowca halo to znaczy chcemy zapytać takich w kwestiach formalne jest to istotne jest psychologiem trochę się zajmowałem tych tragicznych 2 lata temu premier wykład w Warszawie chodzi o coś takiego jedynie w literaturze angielskiej zetknąłem się wg właściwym za zapisem skrótu do tych decyzji, aby Kosznik, aby się zapytać i byli jak być w ogóle sam konstrukt ADHD jest jakby nie nawet jest logicznych względów w trzydziestym, a właściwie nawet jak mówię sam ten skrót ADHD, które wg mnie nie znaczy nie jest właściwy, ponieważ ten ukośnie wydaje mi się tutaj jak najbardziej na miejscu jest raz, a 23 wydaje mi, że intencją twórców weszli konstruktora ADHD było chyba wyodrębnienie, jakby jednostki no w pewnym sensie psychologami licznej całych Niemiec z całego szeregu przeróżnych już zaburzeń zachowania dzieci na ruchliwych nadpobudliwych itp itd, a zadaniem jest współcześnie właśnie też o to zapytać wydają się, że współcześnie 1, która de Sade stało się oba synonimy, jakby tych wszelkich zbiorczych, dlaczego tak, więc synonimem wszelkich zaburzeń jest nad na lata nad ruchliwości chyba głównie chyba potocznej wiedzy po prostu by wydaje się, że jest tego typu świadomość, że nagle nauka odkryła powiedzmy jakąś taką przyczynę wszelkich zachowanie ne nad ruchliwości więc, żeby została jasno, że nie jest to kwestia tego zachowania środowiska tylko nie wiem genów się, więc Ross rozwarcia radę dziękuję kwestia kwestia uczestnika to jest kwestia czysto administracyjna to znaczy przepraszam też deficyt łamany na apelach telewizor TR to jest zapis amerykańskiej klasyfikacji psychiatrycznej nr 3 tzw. DSM 3 potem jeszcze wersja poprawiona natomiast potem ukazała się klasyfikacja nr 4, które tylko Kosznik nie ma, a różne systemy medyczne są zobowiązane do używania tej najnowszej wersji klasyfikacji w związku z tym tzw. łamacz znaczy, że używa się pojęć z poprzedniej z poprzedniego wydania poprzedniej wersji klasyfikacji 2012 ma być DSM 5 klasyfikacja nr 5 i może będzie miał kwiatek, jaką szły wtedy będzie się używało kwiatkiem czy to jest klasyfikacje medyczne są dokumentem urzędowym prawda na pewnym etapie można uważać, że są np. nielogiczne, ale tak taki jest także używa co do tego konstrukt tu się z tym zgadza no, jakby to jest przede wszystkim zaburzenie, w którym które ma 3 grupy objawów nieuwagę nad ruchliwości impulsywności i oczywiście w odbiorze potocznym najbardziej identyfikowany jest to co najbardziej ze ze przeszkadza otoczeniu ta to nie jest przypadek, że dzieci, które nie uważają tylko są głównie nieuważne nietrafioną po pomoc trafiają te, które biegają, bo to przeszkadza dorosłym to przeszkadza otoczeniu przez państwa mam poczucie, że dotknęliśmy właściwie temat i w bardzo cieszyłabym się, gdyby pan pani profesor jeszcze zechciał być gościem, ponieważ chociażby ten aspekt tej szkoły i gdzie nauczyciel ma szukać pomocy w jak sobie z tym radzić, a domagałby się nawet w kwestii ADHD w szkole osobnej edycji ja bardzo serdecznie panu dziękuję bardzo dziękuję, by goście był pan prof. Tomasz Wolan czy klinika psychiatrii wieku rozwojowego warszawski Uniwersytet medyczny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA