REKLAMA

Zespół Aspergera - dar czy przekleństwo?

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2010-07-21 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
46:59 min.
Udostępnij:

Hanna Zielińska rozmawia z Joanną Grochowską i prof. Tadeuszem Gałkowskim o zespole Aspergera, czyli formie autyzmu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mikrofonie Hanna Zielińska z nami studium są już gości, z którymi będziemy rozmawiać na temat autyzmu, a konkretnie na temat zespołu Aspergera jest z nami Joanna Grochowska psycholog wicedyrektor ośrodka dla dzieci z autyzmem fundacji Synapsis dobry wieczór no wiecie państwo jest prof. Tadeusz Gałkowski ze szkoły wyższej psychologii społecznej prezes krajowego Towarzystwa autyzmu dobry wieczór dobry mamy kilka znanych na świecie przypadków niezwykłych osób przed przerwą Rozwiń » na muzykę opowiadałam o historii danie lata meta, którego biografię będziemy dziś rozmawiać teraz chciałbym 2 zdania o innej niesamowitej postaci z piwem Sean w dzieciństwie zdiagnozowany został jako osoba o nietypowym rozwoju z silnymi tendencjami artystycznymi nie mówił do czwartego roku życia został uznany za osobę nienadające się do realizacji obowiązku szkolnego dziś Steven Shore jest doktorem w dziedzinie pedagogiki specjalnej stopień doktora uzyskał na Uniwersytecie zostanie przewodniczącym SPD z zasobniejszym w New England oraz członkiem wielu towarzyst w zajmujących się wsparciem i pomocą osobom ze spektrum zaburzeń autystycznych i ich rodzinom takich osób, które pokonują nieprawdopodobne trudności dochodzą znacznie dalej niż tzw. zdrowi czy tzw . normalni ludzie nie jest znacznie więcej o nich będziemy rozmawiać, ale najpier w chciałbym państwa poprosić o przybliżenie słuchaczom tematu zespołu Aspergera nowo zrozumiały jest wielu z nas może nie wiedzieć czym dokładnie jest może się to nam czym kojarzy, a może już wokół tego tematu obraz jakiż mity, tym bardziej że mówi się czasami o tym, że to jest dar albo przekleństwo czytaj w ogóle choroba czy to jest zaburzenie to jest cecha osobowości bardzo szczególny jak możemy zdefiniować na początek zespół Aspergera no cóż Jurkowski wszelkie definicje mają to do siebie, że po jakimś czasie trasą w swoje pierwotne znaczenie pod tym zdobyczy wie wierzy postępu nauki zmieniają się ja myślę, że się, że szkoła program możemy określić jak to się zresztą dzieje jak przy stosuje w opisach jako wyżej funkcjonujące pod względem intelektualnym osoby z autyzmem, które nie mają tych problemów z porozumiewaniem się jak w przypadku autyzmu, a skąd wiadomo, że w takim razie w ogóle są artystycznymi osobami no sam powiedzmy fakt, że mają problemy z relacjami społecznymi, że niektóre interakcje społeczne, które wymagają subtelne odczytywania subtelnych sygnałów są dla nich trudne, bo w ogóle niemożliwe to już sprawia, że mają wiele kłopotów w życiu codziennym, że potem w szkole i po szkole, kiedy po ukończeniu powiedzmy edukacji podstawowej szukają zatrudnienia to napotykają na bardzo wiele trudności z dnia bym do tego może jeszcze dodała, że poza takimi trudnościami w relacjach społecznych co charakteryzuje zarówno sobie zespół Aspergera osoby z autyzmem to bardzo takie sztywne wzorce zachowań przyzwyczajeni do Rud ten, dlatego że cały czas coś musi się odbywać taki sam sposób to zatem takie regiony zainteresowania do tej pory z tego co powiedzieliśmy to mógł myśleć aha no to osoba nieśmiała pedant no to są zdrowe osoby tylko takie szczególne cechy mają tylko to wszystko zależy od tego jak bardzo jest nasilony jak bardzo przeszkadza w życiu, bo oczywiście to jest tak jak zawsze w przypadku wszelkich problemów w funkcjonowaniu to jest bardzo cienka granica pomiędzy normą, a tym co nazywamy patologią tak to wtedy, kiedy próbujemy zdiagnozować w związku z tym oczywiście mamy osoby, które są bardzo nieśmiałe albo takie, które są na walą przebywać w swoim własnym towarzystwie czy starczy tylko swoich znanych osób, które ma bardzo szczególne zainteresowania, ale dopóki to nie jest bardzo mocne strony, dopóki nie przeszkadza w życiu dopóki temu n p . nie towarzyszą takie trudności właśnie w byciu z innymi w tym, że człowiek sobie radzi na co dzień w różnych sytuacjach to wszystko jest w porządku problem pojawia się wtedy, kiedy zaczyna przeszkadzać problem od razu chce zapytaliśmy o to nad tym zastanawiam się, przygotowując do rozmowy z państwem czy w takim razie można być lekko autystycznym albo mieć tylko tendencje tak jak n p . jest spektrum uzdolnień można mieć predyspozycje mniejsze lub bardzo duże my do różnych dziedzin życia czy twórczości mówi się nawet czasami, że orientacja seksualna jest też coś co leży na pełnej gamie niema 2 opcji czy 3 opcji 4 tylko każdy z nas gdzieś indziej tendencjami bliżej lub darzy dalej do do jakiś opcji czy tutaj też można siedzieć to jest taki z uwagi, że stanąć na pewno wiemy, że tusze autyzm, ale mogą może się zdarzyć taki przypadek że, że te zbliżone do autyzmu, ale jeszcze nie autyzm to jest właśnie taka płynna granica no to jest także pani dobrze i trafnie użyła pojęcia spektrum, ponieważ światku autyzm mówimy o spektrum zaburzeń autystycznych, jeżeli mówimy o osobach zespół Aspergera to mamy namyśli to osoby, które są na 1 krańcu tego spektrum tliła się wysoko funkcjonują i oczywiście wśród samych osób zespół Aspergera też będziemy mieli osoby różnie radzące sobie jednak będą miały dużo bardziej nasilone trudności inne dużo mniej i tu jest taka, jakby czy można mieć tylko trochę autyzm czy nie czy możemy tylko trochę zespół Aspergera czy nie tak naprawdę po to, żeby móc mówić o tym, że ktoś ma zespół z programu autyzm to trzeba postawić diagnozę, czyli dana osoba musi spełnić ileś tam kryteriów diagnostycznych tak po to, żeby uzyskać taką, a na prawidłową poprawną diagnozę natomiast oczywiście są osoby tak jak pani powiedziała, które są troszkę dziwaczne, które mają bardzo sztywne przyzwyczajenia, ale to nie oznacza, że spełniają wszystkie kryteria, które są potrzebne do zdiagnozowania zespołu zrozumie, ale czy to oznacza że, żeby takim osobom lekko dziwnym właśnie łatwiej mogłoby się żyć my łatwo mogą funkcjonować może w świecie, stosując metody, które stosuje wobec osób cierpiących na zespół Aspergera na pewno w niektórych przypadkach tak zespół Aspergera ku mojemu zaskoczeniu ma swoją płeć dominującą tak no tu można mówić o pewnym genetycznym uwarunkowaniu, bo badania dotyczące bliźniąt jednojajowych bardzo wyraźnie wskazały na wysokie prawdopodobieństwo już 13 na aut często to prawdopodobieństwo jest dość wysokie kilkadziesiąt procent 6080 % wynosi to właśnie wskazuje na to, że duży procent dzieci z autyzmem i także zeszło na skargę ma właśnie to podłoże, w którym wciąż przychodzi na świat i czy to podłoże koniecznie czy na tym podłożu koniecznie musi rozwinąć choroba no 8 %, bo są także przypadki, które z powodu, których te objawy spowodowane są już wczesnym bardzo uszkodzeniom w okresie pierwszego trymestru ciąży prawda, więc wtedy, kiedy jest rozwój embriona, kiedy tworzy się trzeba nerwowa i w związku z tym bardzo ważną rzecz może być zatrucie organ może to może to mogą być także zatrucia np. chemiczne to mogą być także pewne powiedzmy o uszkodzenia mechaniczne, ale to co jest istotne to to, żeby dość wcześnie rozpoznawać te przypadki biorąc pod uwagę porody i noworodki, które przyszły na świat wysoki wskaźnik ryzyka rozwojowe wczesne rozpoznanie i wczesna interwencja jest tutaj bardzo ważna na to wskazują właśnie autobiografia m. in. biografia Stephena Shore, który tak wiele zawdzięcza rodzicom ma 3, zwłaszcza dzięki, której uchronił się o tym od tego, by być izolowany umieszczony w zakładzie zamkniętym skazany właściwie na bierność w tym okresie to było dość częste zjawisko i w tym należy upatrywać właśnie zamknięcie szans, jakie stoją przed przed tym ludziom to porozmawiajmy teraz my ożyciu osób z zespołem Aspergera i właśnie roli rodziców i bliższego dalszego otoczenia chciałem zacytować 2 fragmenty z autobiografii Daniela ta meta urodziłem się pewnego błękitnego dnia jeśli ktoś 10 lat temu powiedziałbym moim rodzicom, że będę żył całkowicie niezależnie szczęśliwym związku, realizując się zawodowo prawdopodobnie będzie tak, by to nie uwierzyli i nie jestem pewien czy sam bym uwierzył ta książka opowie wam jak do tego doszedłem jednocześnie my fragment nawiązujący do tego, o czym pan mówił czyni to bardzo bardzo wczesnej diagnozy danie z metą tamy opisuje, jakim był noworodkiem tymczasem pierwsze dni matki ze mną w szpitalu odbiegał od tego co sobie wyobrażała płakałem bez przerwy całymi godzinami tuliła mnie delikatnie gładzi potwarzy, ale to niczego nie zmieniało płakałem płakałem i wciąż płakałem mieszkania rodziców było mało, więc spałem w łóżeczku ustawionym w koncie w ciasnej sypialni po przybyciu do szpitala okazało się, że rodzice nie mogą mnie w nim położyć zamiast spać nieustannie płakałem matka karmiła piersią przez 18 miesięcy co było 1 z niewielu metod uciszenia mojego płaczu z 1 strony mamy tutaj informacje na pierwszych sygnałach dalej na nie damy tym opisuje, że ostatnio naukowcy badający rozwój dzieci z historią długotrwałego płaczu w okresie niemowlęctwa kryli, że może to być oznaka przyszłych zaburzeń zachowania okazało się, że dzieci, które w niemowlęctwie płakały nadmiernie w porównaniu z tymi, które płakały normalnie w wieku 5 lat miał słabszą koordynację wzrokowo ruchową skłonność do nad PUP na ponad powód nowości i problemy z dyscypliną, ale to jest niesamowite co bardzo ciekawe to bezgraniczne poświęcenie cierpliwość bezgraniczna przy wychowywaniu przy edukacji Daniela książka zresztą jestem za dedykowana Daniel nie był jedynym dzieckiem miał kilkoro z racji kilkoro sióstr, a oni codziennie znajdowali n p . czas na to czasami kilka godzin, żeby pobujać w końcu, bo to jedyne, czego chcą go uspokajało po prostu heroizm taki, którego trudno sobie wyobrazić to domyślam się tutaj rodzice w przypadku biografii dzieci z zespołem Aspergera jest po postawa rodziców jest kluczowa to postawa rodziców, a jednocześnie dotarcie do tych bodźców środowiska, które mogą być pozytywne znaczenie dla dalszego rozwoju i występują takie nawyki takie powiedzmy upodobania jak właśnie skłonność do uszczelnia się na czymś kręcenia się to dowodzi, że pewne układy tak jak naszą przedsionka owych wymagają stymulacji większej i toteż bywają często zwrócone uszkodzenia jako przyczyna tych właśnie urzędnikowi zaburzeń także jest to na pewno wielu układów wy typ, a normalni wymagający także wielu specjalistycznej diagnozie i wielu specjalistycznej rehabilitacji przecież to możliwie wcześnie jak chciała jak powiedzieć, że to jest to co pan poseł po to, co pani powiedziała, że chodzi oraz rodziców przez to, że jest to tak trudne zaburzenie, a tak właśnie potrzeba grona specjalistów do tego, że to zdiagnozować potrzeba grona specjalistów do tego, żeby prowadzić terapie to tak naprawdę bardzo trudno jest rodzicom poradzić sobie cała sytuacja z wychowywaniem dziecka z prowadzeniem terapii mamy taką sytuację w Polsce, że brakuje nam zarówno środków diagnostycznych, jakie środków terapeutycznych i tak samo w przypadku, gdy nie na to meta bardzo wielu innych osób to z autyzmem zespołem Aspergera to ten główny ciężar prowadzenia terapii szukania pomocy dla dziecka spoczywa właśnie na rodzicach jest dokładnie tak jak pani powiedziała to jest często kilka kilkanaście godzin dziennie różnego rodzaju oddziaływań, które rodzice muszą zorganizować swojemu dziecku, które czasami muszą zapłacić niestety nie wszystko jest w ramach ubezpieczenia w ramach NFZ -u albo są działania, które sami muszą prowadzić dzieckiem niezależnie od tego, że oprócz tego muszą pracować prowadzić tam wychowywać inne dzieci tak rzeczywiście ten co pani podział ten ogrom poświęcenia w przypadku rodziców jest często niewyobrażalne dla takiego zwykłego człowieka, a jednocześnie danie zamek opisuje to co się działo w dalszych kręgach n p . w szkole pisze właściwie takim powiedziałbym pełnej pełnej akceptacji przynajmniej w pierwszych latach, kiedy trudniej musiała nauka pisania, ale nauczycielka zawsze nagradzała za jakikolwiek na sukces, kiedy np. krótki epizod w dzieciństwie dosyć długo trwające bardzo kiepsko spał obudził się w nocy i pisze tak często w szkole kładł głowę na ławce zasypiałam rodzice poinformowali wszystkich nauczycieli, którzy zawsze byli dla mnie wyrozumiali tolerancyjni nierzadko zdezorientowany budziłam się po 102030 minutach okazywało się w klasie jest pusta dzieci bawią się na wojsku, ale zawsze był przy mnie nauczyciel, który nie uspokoją to brzmi jak bajka dokładnie powiedzmy sobie było 30 lat temu KFS misję także mamy takich nauczycieli, którzy rzeczywiście znają dobrze dziecko są dobrym kontakcie z rodzicami starają się zrobić wszystko, żeby dostosować program nauczania metody nauczania do potrzeb konkretnego dziecka zespół Aspergera, ale mamy takich nauczycieli takie szkoły, gdzie ta współpraca jest bardzo słaba i dziecko zespół ma program traktowane jest jako po prostu niegrzeczne dziwaczne nieposłuszne w związku z tym nikt nawet nie próbuje brać poważnie tego co mówią rodzice czy opinii, które dziecko ze sobą przynosi i wtedy to prowadzić do pogłębiania trudności, które dziecko najczęściej czy takie czy kadra pedagogiczna szkoły potrzebuje specjalnego przeszkolenia dlatego, żeby postępować się odpowiednio z dzieckiem z zespołem Aspergera w klasie czy my to powinna być szkoła integracyjna specjalna klasa specjalna to jest bardzo różnie, ponieważ bardzo różne są osoby zespół Aspergera część osób zespół Aspergera spokojnie może uczęszczać do szkół ogólnodostępnych szkół publicznych część lepiej było, gdyby chodziła do szkół integracyjnych, ale za każdym razem to są indywidualne decyzje ważne, żeby tutaj była pełna współpraca ze strony rodziców nauczycieli są takie przypadki, że rodzice nie informują, czyli o tym, że dziecko ma problem w związku z tym, dlaczego boją się boją się ujawnienia boją się oceny dziecka boją się tego, że będzie w jaki sposób pewnie odpadnie sposób traktowane uważają, że dziecko powinno sobie poradzić tylko, że się rzeczywiście sobie radzi zdarza się, że sobie radzą dzieci mamy dzieci, które rzeczywiście przechodzą przez kolejne szczeble edukacji już nikt nie pamięta o tym, że one kiedykolwiek miały problemy stwarza problemy znikają to znaczy, że dziecko na tyle dobrze funkcjonuje, że potrafi sobie prać na kolejnych szczeblach edukacji, a czasami pewnym wsparciem czasami całkowicie bez tego wsparcia mówi znam dzieci, które chodzą do szkód do gimnazjów czy do szkół średnich czy na studia nawet gdzie nikt nie wie, że kiedykolwiek miał jakiś problem związany z autyzmem, ale znam również takie dzieci, których pójście do szkoły czy zmiana szkoły na ska ze szkoły podstawienia gimnazjum po spowodowała ogromny stres pogorszenie funkcjonowania dziecka wtedy, kiedy nauczyciele nie wiedzieli co się dzieje no to bardzo niekorzystna sytuacja dla dziecka to jest sytuacja Polska rozumiem, że ten czas, kiedy wychowywał się nadaniem tam 30 lat temu w wielkiej Brytanii to mój czas, kiedy w ogóle nie wiedziano o tej chorobie rodzice nie widzieli jednak intuicyjnie właściwe postępowanie modelowo nauczyciele też postępowali modelowo wydawałoby się, że dzisiaj, kiedy ta wiedza jest tym wciąż stosunkowo nowa, ale znacznie obszerniejsze niż 30 lat temu problemu nie powinno być problemy są problemy są zmiany są bariery bardziej takie psychologiczne mentalne mamy sprzed kilku dni przykład dwunastoletni Milenka i która w ostatnich unijnym nie ma została zarzucona z kolonii, kiedy kadra pedagogiczna dowiedziała się, że ma zespół Aspergera czytałam dzisiaj przed naszą rozmową wpisy komentarze internautów na ten temat były bardzo podzielone niektórzy uważali, że no jak osoba chora psychicznie mając normalnymi dziećmi na kolonie przecież nauczycielka musi zajmować wszystkimi ani 1 dziewczynką takie były one wpisy albo takie właśnie że, że to dyskryminacja, że to skandal co państwo o tym, sądzą, iż można to wydaje mi się, że nasze społeczeństwo na pewno nie przygotowane do akceptacji, która charakteryzuje kraje np. znany z tego że, żeby uporały się wcześniej dzięki swojej sytuacji ekonomicznej demograficznej myśli o krajach skandynawskich krajach Beneluksu i wiele wiele trzeba jeszcze prawda uświadomienia i pracy takiej edukacyjnej która, aby miała na celu ukazanie tego co my jesteśmy winni ludziom różniącym się od nas i to w tym najwcześniejszym okresie i że każda rodzina jest powiedzmy potencjalnie rodzinom, które się może na dziecko niepełnosprawne dlatego co bym chciał wyraźnie podkreślić, że należałoby tak jak ja nie czytają tych tych komputerowych blogów na temat tej dziewczynki, ale nie można autyzmu ani zespołu Aspergera utożsamiać z chorobą psychiczną jest niepełnosprawność taka sama jak jak niepełnosprawność ruchowa czy sensoryczna to jest stan po zadziałaniu już chorobowych czynników bardzo wczesnym okresie i zeszła letniej dziewczynki nic złego nie może oczekiwać prawda otoczenie jakiś powiedzmy zagrożeniu życia określi, jeżeli rodzice czy czy prawda opiekunowie decydują się na to, że może być w tym środowisku kolonijnym prawda Boże także aż 2 strony zdarzają się pewne niewłaściwe zachowania, ale to można rozwiązywać, jeżeli wcześniej są na ten temat informacje to pewne programy oddziaływań w czasie właśnie takich obozów wakacyjnych mogą być wdrażane tutaj bym chciał podkreślić jeszcze 1 bardzo ważną sprawę mianowicie, że duży procent tych dzieci pozbawionych jest Towarzystwo rówieśników i to powoduje, że to sposób, że proces uspołecznienia jest bardzo bardzo trudne, ale też nie chcą wchodzić środowisko lub szlaków ale, ale okazuje się, że jeżeli ze strony rówieśników spotyka ich jakaś podstawa cierpliwe akceptacji nie mają doświadczeń przykry związanych z próbami prawda, jakie czyni otoczenie nawiązywaniu kontaktu to po pewnym czasie przełamywane są te bariery o tym pisze także Shore i inni artyści swoje auto biografiach natomiast to co pozostaje do zrobienia to trudności w odczytywaniu subtelnych sygnałów społecznych n p . to, że ktoś nie życzy sobie i swoim powiedzmy zachowaniem gestami daje znać o tym, a osoba gospodarz literalnie odczytuje tego tak jak i to powoduje rozmaite trudności no to mylne posądzenie, że ktoś jest niegrzeczne dorosłym życiu kulturalnym na własne albo narzuca się, jakbym powiedziała też, że to znowu jest tylko to co pani powiedziała tak nie bardzo chcą nawiązywać kontakt dotyczy nowo tylko części znam bardzo dużo osób zespołem Aspergera różnym wieku, że bardzo się z autyzmem tak samo dzień bardzo zależy na tym, żeby być rówieśnikami, żeby chodzić na różne zajęcia chodzi do szkoły do klasy spotykać się po poza po lekcjach zajęcia, ale nie potrafią tego zrobić nie potrafią się w odpowiedni sposób nie przywitać pobawić poprosić o coś, ale robią to jakiś bardzo niezgrabny można nie potrafią odpowiedni czyli, robiąc codzienne rzekła jak dziecko chce okazać swoje emocje także kogoś lubi to podchodzi bardzo mocno ściska prawda albo mówi dziwny sposób nie potrafi wyjaśnić, dlaczego dziecko, które nie potrafi odpowiedź na pytanie np. co masz w domu albo czym się bawisz, kiedy będzie zdenerwowany, bo dawka nie jest to też na takie pytanie takie, gdzie trzyma swoje żołnierzy i 4, jaki samochodziki, bo może się okazać otrzyma 3 różnych miejscach tak nie ma takich umiejętności, żeby to wyjaśnić osoby z autyzmem mają bardzo duży problem z wyjaśnianiem różnych rzeczy z takim operowanie, a językiem dobrym w związku z tym może się zdenerwować może się wycofać drugie dziecko może się tam sieć, a on nie chce ze mną rozmawiać z takiej zamknięty w sobie dziwny to ja tego nie będę robił tak jakby nie będę próbował się zadawać także tu takich przykładów można, by było, jakby bardzo dużo podawać osoba z zespołem Aspergera, które n p . ma kłopot z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego i rozmawiać z kimś albo słucha kogoś tak, ale nie patrzy zupełnie na to osoby wtedy ma się takie wrażenia nie słucha tak robi coś jest taką ignoruje, a szczególnie, jeżeli jeszcze nie zawsze potrafi pociągnąć rozmowę odpowiedni sposób tak byłaby to najważniejsze wątki to pan profesor tutaj mówił o tym, że osoby ze spe bez problemu bardzo duży kłopot z wyłapywaniem takich niuansów, jeżeli chodzi o mimikę gesty, ale dokładnie tak samo jest wyłapywanie tych niuansów w umowie z wyłapywaniem tego co jest np. ironią, a co jest przenośnie tak my sobie czasami z tym nie radzimy jeśli ktoś nas zaprasza na kawę to, skąd wiemy, jaką ma intencje co nas naprawdę chce z nami wypić kawę czy może tam chodzi o coś więcej, a podobnie zasobami zespołem Aspergera tylko tam jest dużo bardziej nasilone nie potrafią często trzeba odczytać pewnych informacji zawartych w komunikacie autorzy mieli w tym również zespole Aspergera Anne ostatnio mimo wszystko mówi się coraz więcej nasza świadomość jestem coraz szerszej chciałam zapytać o historię zespołu Aspergera, bo wiedza jest stosunkowo nowa jak rozumiem, a samo zjawisko czy są pani jakieś ślady w dokumentacji historycznej w literaturze czy są powody, żeby przypuszczać, że to jest choroba cywilizacyjna i teraz nagle wybuchła jest coraz więcej osób cierpiących na zespół Aspergera, która może posłużyć się pewnymi świadectwami prawnymi przez taką parę autorów, których książkę tłumaczyłem pierwsze 2 wydania w osiemdziesiątym ósmym roku się ukazało mianowicie dziecko zagubione w rzeczywistości i państwo brony rowie z Francji rosła Bruner psychiatrą, bo już nie czują się przykład dziecięcym mąż był socjologia językoznawstwo kulturoznawstwo oni dokonali bardzo bardzo ciekawego powiedzmy opracowania mianowicie sięgnęli do świadect w zakresu etnografii i chodziło już podania stare podania legendy celtyckie stanu francuskie okazuje się, że po zjawiska, które już w średniowieczu, a potem w wieku powiedzmy osiemnastym dziewiętnastym miały miejsce przetrwały w legendach i w tych opowiadaniach m. in. mówiło się tzw. zamienianych trzecia przez wróżki przyszłości we wróżki, które zabierały dziecko prawdziwe i na jego miejsce zostawiamy dziecko, które było zupełnie inne zupełnie nie to samo i były nawet takie testy można wnioskować, że dziecko było zdrowe do pewnego momentu tak tak, że zostało zamienione i to drugie dziecko, które dziecko wg podań obcym podnoszonym przez wróżkę do kolebki było zupełnie inne niewrażliwe na nie słuchający poleceń prawda w związku z tym poddawano je takiej próbie, jakby to bardzo okrutnej rzucano dowody, jeżeli się nie utopi prawda jak czarownica tak jak czarownicy kiedyś prawa i to właśnie państwo prawa również brali bardzo wiele tych faktów opisali poza tym dotarli do zupełnie nieznanych źródeł literatury pięknej też, sięgając do do sprzed paruset lat utworów oscarowa ida potem już wcześniejszy weekend sza Gorkiego dla złoża będą także etykę napisał o chłopcu autystycznym osobną powieści będą też, że w części artystycznej i można było zorientować się, że niektóre przypadki miały cechy zespołu Aspergera właśnie i to co te opisy, które spotykamy w literaturze zgadzają się całkowicie z klinicznymi opisami kamera przyjrzeć czy autorzy zetknęli się naprawdę się żyć z tymi przypadkami korki opisuje Gruszkę chłopca, który właśnie typowo w sposób automatyczny się zachowuje, ale jednocześnie w Rosji stary carskiej Rosji panowało przekonanie się są ludzie tzw . biuro dziwi dziwacznie, którzy są wyposażeni przez Boga dar opowiadania o rzeczach, które nam rzemieślnik i że mówią w sposób specyficzny bardzo taki oto odbiegające mają widzenia świadczenia prawda te i to brane rowie bardzo dużo tego typu świata w tej książce swoje zawarli co świadczy, że to było zjawisko, które niezależnie od od kultury od powiedzmy języka trwało wtedy w tej Europie powiedzmy w okresie oświecenia i później wtedy, gdy pierwsze myśmy myśmy próbowali 1 taką powieść 19 wiecznej autorki francuskiej wystawić w teatrze ochoty p t . nie tracić nadziei i właśnie to ta sztuka cieszyła się też powodzeniem to był opis życia matki którą, który mąż zginął tragicznie w napaści przez strony przez jakiś określony w i wychowywała sama swego syna, który od początku nie spełniał tych oczekiwań jak inne trzeci i nie mówił w ogóle no dopiero powiedzmy w tragicznym momencie miał 14 lat, kiedy matka zmarła on pierwszy raz powiedział moja matka umarła to było takie szopki otoczenia, ale nie ma co mówić o szczegółach w każdym razie pewne fakty opisane w literaturze pięknej są odbiciem w rzeczywistych koniecznych objawów, jakie ten typ trzeci przejaw wspomniał pan o tym, że syn nie spełniał oczekiwań tak z pewnością jest w wielu przypadkach, kiedy rodzice dowiadują się diagnozie jeśli chodzi o zespół Aspergera, ale z drugiej strony w wielu przypadkach jest też tak, że te oczekiwania są ponad normę wspomniane mówi się często, że te dzieci mają nadzwyczajny umysłu niektóre z nich mają nadzwyczajne zdolności właśnie Army arytmetyczne językowe nadzwyczajną pamięć książka Daniela ta metoda będąca autobiografią takiego pamiętnikiem takiego nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera jest zapisem nieprawdopodobnych dla mnie procesów umysłowych Daniel tam cenę opisuje jak funkcjonują w jego umyśle liczby jak funkcjonują działania na tych liczbach to są tego typu opisy, które domyślam się, gdyby właśnie danie lament i tam urodził się w innych czasach to mogło być uznane za osobę niezwykłą może może za proroka nawet my on pisze n p . tak poszczególne liczby te we wstępie profesor badającego przypadek pisze tak poszczególne liczby każdą do 10  000 widzi nie tylko jako oddzielny kolor, ale także kształt fakturę ruch, a czasem nawet emocjonalne odcień sam Daniel gamet pisze o szczególnym pięknie liczb pierwszych żony mają kształt kamieni otoczaków na plaży pisze tak liczby są moimi przyjaciółmi każda z nich ma swoją osobowość i to wszystko byłyby byłoby może zwykłą ciekawostką, gdyby nie to, że danie lament dokonuje cudów matematycznych w swojej głowie do tego, mówi że w zasadzie nie sprawia kłopotu wykonywanie bardzo trudnych działań arytmetycznych po prostu widzi rozwiązanie przyszłam po wyobraża sobie jakiś działanie dzielenie wyobraża sobie jako taki ruch spiralne do porównuje także, by ktoś, żebyśmy Czytelnicy mogli zrozumieć jak liście opadające drzewa widzi te liczby one mają jakieś napięcie emocjonalne i widzi wynik przydzielenie przy mnożeniu to są niemalże dowolne dowolne sumy dotyczą oczywiście kilka sekund przy czym zaznacza, że nie wykonuje liczenia od mostu widzi się przy tym nie dziś nie wysilać taki wysiłek podobny jak przy przeglądaniu się tutaj teraz o tym, chciałabym porozmawiać ale zanim to zrobimy ma o tym, o tym widzeniu chciał jeszcze państwo zaproponować panu prof. Małkowskiemu przypomnieć wizytę u Kamila Dąbrowę, kiedy była rozmowa o stawianie sią, że właśnie ten pan wspominał Kamil poprosił pana szara opisanie jak w jego oczach wygląda prof. Gałkowski i Kamil właśnie posłuchajmy tego tak jak my mamy wiele oraz Platforma ulega również parlament autoryzowani twarze ulotne koncentrujemy się na patrona Marcinka w określone w punktach dawała zdań, a tak zwyczajnie nie rozmawia nie dla stanu jest często paraliżuje rozważane jest to uważane za bardzo nie zaś Mary na kandydowanie omawiać zgłasza ich wygląd zewnętrzny jest niestety wiele z koła, ale dla dobra na, doznając bolesnej świadomości, że nie odrywając bokiem przemyślanego stosowania profesora powołują się uważam, że jego własne są ważne, więc w 10 %, a w 90 pojawiały 0 jego willi wolni więcej 5 dni sensora jeśli wrócimy po zmarłym, na które również wiele osób ma program może zwrócić uwagę jest to różnica, ale zanosi się pomiędzy Norris pomiędzy Marsy pomiędzy palcem, wskazując na rentę Singer w NSR zauważa również spora nierówność na profesorskim w szkole jest 1 pomiędzy moc nad nosem ładny między brwiami za ważne w maszyny elektryczne melomanom Love profesor mówi jego usta poruszają się w górę i to się dosyć typowej większość osób w ten sposób tamtej, ale nie na osoby, kiedy mówią ruszają ustami dorastała w PSM właśnie są takie, że realizowana, ale mogę też mogą zauważyć, że krajowa, ponieważ dla nas bardzo trudno jest rozpoznać osoby jako całą 1 spojrzeniu wywołałoby oraz przekazała działająca w rodzącego się przed szansą uważam, że ma więcej zdrowej i znów się zwiększa, a wręcz polewa i zauważam mając czerwoną kropkę na jego nasze oko gosposię uśmiecha 1 z jego strony zaczekajmy aż się bardziej część twarzy, że na bardziej niż druga zgadzać z desek to mieliśmy opis wykonanie styl nasza ramy im ewidentne przywiązanie do absolutnego szczegóły brak spojrzenia na całość właśnie na mimikę wyraz twarzy jeśli uśmiech to to kto to analizowane pod względem symetrii czy sposobu układu ustanie pod względem szczerości tego uśmiechu czy właśnie emocji, która kryje za takim uśmiechem to było spojrzenie oczami artysty kas oczami osoby, która potrafi operować my najdrobniejszy szczegółami nie potrafi widzieć ciągu, ale jednocześnie ta osoba wróćmy do tematu tego co widzi w głowie potrafi dokonywać nieprawdopodobnych obliczeń i przyznam, że tak słucham, z czym jest nasza rata to nie po specjalnie wciągającą pasjonującą taki gość nawet nudne wyliczenie co widzi po kolei od góry oddało i tak samo w pewnym momencie Daniel tam met opisywał jako, jaką funkcjonuje w tym świecie liczb to sobie pomóc nam, że jest to jest odlot to jest odjazd z pewnym czasie zaczyna być nudne wątpi, że tak np. trzynasty dzień miesiąca zawsze jest dniem tygodnia 2 dni wcześniejszym niż pierwszy dzień tego miesiąca, a niektóre miesiące wyjątkiem lat przestępczych przestępnych naśladują inne styczeń październik wrzesień grudzień oraz luty marzec 1 luty wypada w ten sam dzień tygodnia 1 marca, jeśli więc dla danego roku 1 lutego ma dla mnie będzie ławą, które w czwartek 13 marca będzie ciepłym kolorem wtorek pomijając, że w ogóle nie mam kontaktu z tym światem i nie wiem jak to jest, że będziesz w fakturze czwartku może występować, bo się około wtorku to to ja w ogóle nie nie czuję tej pasji nie wiem jak to jest mieć takie widzenie widzieć w sposób tym autystyczne czy też właśnie widzieć liczby i jak i wreszcie się zatrzymać przy tym obrazie wewnętrznym osoby, która która, która doznaje takiej inwestycji, którą też nazywane są one temu, czyli marki niesamowite zdolności opisuje Daniel amen rząd widzi widzi wynik ten wynik ma kształt wynika rytm etyczne masa, które ma kolor nasycenie emocjonalne jak to zrozumieć jak to możliwe panie profesorze jest wiele rzeczy przed którymi stoimy bezradnie, próbując wyjaśnić, zwłaszcza jeśli chodzi o funkcjonowanie mózgów na temat, którego więcej jeszcze nie wiemy, nic więc by tak, by to można przyjąć już kwitować natomiast ja bym chciał jeszcze powrócić do tej sprawy z piwem szara wybitnych nie do wybitnych uzdolnień takie tym razem do Józefa sali vana akurat jego matki profesor psychologii sali pan dostałem silny z nagraniami, które robiła się biało czarnymi jak miał 3 latka, a potem jak dwudziestoletnich młody człowiek odbywa praktykę w 1 z bibliotek czy pomaga pół układać książki ma na półkach już samodzielny sam pokonuje drogę z domu do tej właśnie proces jest jednak osoba, która się nim zajmuje trochę bardziej niż innymi młodymi stażystami, bo służy mu ciągle jakimiś wyjaśnieniami powiedzmy nadzoruje to jego prace i co ciekawe właśnie w ciążę sali pan wykonuje wykonuje te właśnie działania matematyczne problemy obliczeniowe mnożąc przez siebie czterocyfrowe liczby i to w pamięci jak sprawdza siedzący obok psycholog szybciej ta odpowiedź niż ten na komputerze jest wstanie wystukać stawy w stosunkach także ten film np. deszczowy człowiek, w którym własnych Hofman prawda jest głównym bohaterem i potrafi powiedzmy rozbijać jak to się w kasyna gry, bo od ukazuje i powiedzmy no uzyskuje uzyskuje powiedzmy odpowiedzi pozwalające mu odnosi się tutaj sukcesy finansowe zagrażające całości to są fakty, a 10 % słyszał też z zespołem Aspergera posiada wybiórcze uzdolnienia mogą to być plastyczne zdolności takie William właśnie z Irlandii przez parę sekund obserwuje miasto i pamięci odwzorowuje idealny sposób rysunki tych budowli katedr kościołów różnych prawda Polacy powinnaś no już specyficzną zdolność muzykami mamy wśród nas wśród naszych powiedzmy pacjentów osoby śpiewające no tak wspaniale że, że są nagrania prawda z zespołami muzycznymi jak jak np. prawda Paulina także rzeczywiście natomiast nauka jest to jest bezradna wyjaśnieniu tych tych zaskakujących oczywiście pojawia się kuszące pytanie czy Sawa jest w każdym z nas czy te zdolności dziś tkwią w każdym z nas, jaki ma związek z zespołem Aspergera co wywołuje nieprawdopodobne zdolności nieprawdopodobną pamięć nadanie tam także posługuje się 11 mają zyskami i udowodnił, że potrafi opanować język obcy zupełnie w ciągu 7 dni do połowy, kiedy został wywieziony na Islandii zupełnie nieznanym wcześniej kraj kulturę pośredniak udzielił telewizji wywiadów w tym języku co takiego jest w naszym mózgu ta tajemnica ponadto pojawiają się takie przypadki to w książce na nie latamy państwa przywołany przypadek chłopca, którym inne w wyniku bardzo silnego uderzenia w głowę w trakcie meczu bejsbolowego jego mózg został uszkodzony to był poważny wypadek, ale nagle się okazało, że obudziły się w nim nieprawdopodobne zdolności matematyczne zaczął pamiętać wszystkie daty numery rejestracyjne samochodów my wszyscy ciąg numeryczny, jakie spotkał po drodze naj oczywiście ta pokusa czy mamy ten ukryty potencjał być może drzemiący w naszym wszystkich czy dałoby się go zwolnić bez traumatycznych zdarzeń albo bez zespołu Aspergera domyślam się nie tylko ja chciałbym znać odpowiedź na to pytanie pana ja muszę powiedzieć taką może historię tę dziwaczną, która chyba 90 % jest prawdziwą odwiedzili nas przyjaciele ze Szwajcarii i także złoży na nieszczęśliwe, jakie sprawiają wrażenie, że w nocy ta pani straciła przytomność uderzyła się w głowę trzydziestoparoletnia kobieta poprzedniego dnia no to oczywiście był lekarz prawda wszystkie bardzo trudne, bo okazuje się niż na brak poważniejszych nie było, ponieważ byliśmy poprzedniego dnia na wycieczce w Żelazowej woli na koncercie były to dla niej miły ona wypoczywając już już, bojąc się jakieś dalsze do mają robić zaczęła rysować narysowała do Żelazowej woli wspaniale można już nigdy wżyciu żadnych tego typu zostały kości nie przejawiała był to zaskakuje może walczy pan widział to się na własne odbyła, bo to efekt takiego urazu także nie wiedziałem, że ona w ogóle nie miała żadnych trudności są kraty wspaniale wyszło oczywiście taki można go było na wystawę, więc może tu też ten uraz głowy w stopniu miały związek z tym co właśnie pan mówiła chce też jest także unijną i wiele takich przypadków opisanych właśnie, kiedy osoby po udarze czy po wylewie różnego rodzaju urazach kula zablokujemy rana nagle tak nagle co się dzieje nagle ujawnią takie zdolności opisywane m. in. kilka te środki zapisane w książkach Oliviera AXA, które były wydane w języku polskim prawda i też jest także, jeżeli te urazy się cofają to bardzo często osoby tracą zdolności także to nie zostaje, a w przypadku osób zespołem Aspergera autyzm to jest także toczył się mówi o tym, że ten mózg pracuje zupełnie inaczej, że jak jest inny odbiór otaczającego świata inny sposób przetwarzania informacji i rzeczywiście 10 % tych osób na zupełnie inny sposób potrafi te niezwykłe zdolności, jakie daje ten inaczej pracujący mózg wykorzystać mamy w Polsce osoby właśnie zarówno znakomicie śpiewający znakomicie grający na instrumentach znakomicie rysujące 1 z młodych mężczyzn narysował np. komiks dotyczący powstania Warszawskiego, który był nagrodzony na konkursie mamy młodego człowieka, który nieprawdopodobnie odtwarza różnego typu obrazy, ale również w tej chwili Ross rysuje sam jak bez, jakby z wyobraźni na osobę znakomicie liczące także nie są to takie osoby może jak dania tam, bo jest wyjątkiem jest, że te inwestujące w tej książce, której dzisiaj też troszkę mówimy to to, że on jest w stanie opisać, że daje nam taki dostęp do tego swojego świata, bo to niestety co najczęściej dotyczy osób zespół ma współgrać z autyzmem również właśnie z awantur często, że często nie potrafił nam przekazać jak to się wszystko idzie jak będzie dania ta medialna przypuszczenia, że są one TUW jest osób w ten sposób uzdolnionych znacznie więcej, ale czeka nas ciężki autyzm nie my im i to wszystko to całe piękno i całą zwolnienia zamknięte są w skorupie bez komunikacyjnej nie ma kontaktu z takimi ludźmi to jest kolejne wyzwanie daną dla nauki państwo do nas cały czas piszą zadają pytania m. in. takie niedotyczące może bezpośrednio tych niezwykłych uzdolnień, ale 1 z naszych płaci zastanawia się czy można nabyć zespół Aspergera w późniejszym życiu np. wskutek wypadku samochodowego nie takie, że nie zdarzają to się zawsze ujawnia w dzieciństwie, lecz ja bym powiedział w tej samej porze powinien się ujawnić tak i na pewno nie jest tak, że to może dojść do tego ujawnia skutek wypadku natomiast jest także zgłaszają się n p . do naszej fundacji dorosłe osoby, które nie mają trudność jeśli tak, że coś jest nie tak szukają informacji co to może być, jaka może być przyczyna tego sami są osoby, które pracują skończył studia czy nawet co w związkach małżeńskich mają dzieci okazuje się, że to jest właśnie zespół Aspergera także nie można tego nabyć później natomiast można zostać zdiagnozowany dopiero w dorosłym życiu albo w ogóle takich przypadków bardzo późno zdiagnozowanych osób zespołem Aspergera jest bardzo duża proszę państwa niestety nasz czas się kończy temat bardzo ciekawy gorące być może wrócimy do niego ja mam dobrą informację dla naszych słuchaczy wydawnictwo czarne ufundowało kilka egzemplarzy książki urodziłam się pewnego błękitnego dnia pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera to jestem autobiografia Daniela meta w sprawie tych książek proszę wysłać do nas maila na adres wieczór małpa, a to kropkę FM, a ja dziękuję za rozmowę naszymi gośćmi byli Joanna Grochowska psycholog wicedyrektor ośrodka dla dzieci z autyzmem fundacji synaps dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję i prof. Tadeusz Gałkowski ze szkoły wyższej psychologii społecznej prezes krajowego Towarzystwa autyzmu dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA