REKLAMA

"Powiększenie"

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2013-04-26 11:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
35:14 min.
Udostępnij:

O filmowym arcydziele Michelangelo Antonioniego rozmawiają: Karolina Głowacka i Jakub Mikurda

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
powiększenia dzisiaj będzie bohaterem programu klasyki dla grzeszników Karolina Głowacka dobry wieczór ponownie studio Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dobry wieczór wieczór to ty wybrałeś film powiększenie, czyli biała przypomnę też film Antonioniego 1966 roku, dlaczego powiększenie wybrałaś wyższe to jest film, który mam wrażenie ciągle się nie zestarzał to jest, który ciągle fascynuje, a kolejne pokolenia widzów i krytyków Rozwiń » czasem zastanawiam czy tych drugich nie bardziej dlatego, że jeżeli popatrzymy NATO zostało napisane powiedziane komentowany temat powiększania jest ogromna ogromna biografia oczywiście może jesteśmy, dlaczego tak się dzieje w pewnym sensie to o co chodzi o powiększeniu odpowie za chwilę pewnie nie powtarza się trochę na poziomie samego tego filmu to znaczy właśnie śledztwo dochodzenie poszukiwanie głównego bohatera jest powtarzane przez kolejne pokolenia tych, którzy ten film oglądają sporo rzeczy zestarzały się być może takie kwestie w obyczajowe, jakby ten portret pewnego pokolenia pewnego miejsca, a tak na bardziej jak jakąś kronikę filmową albo coś archiwalnego to jest trochę nudnawy czasem nawet może drażnić podobno widzów anglojęzycznych baliśmy się język, jakim mówią bohaterowie powiększenia właśnie bardzo konkretnie związane z tym okresem latami 60 min w wielkiej Brytanii natomiast natomiast mam wrażenie, że pewien czar, który ten rzuca w dalszym ciągu działa, szczególnie że jest ciekawe, że tak wiele pisano o tym, filmie, bo dla widza przyzwyczajonego do dynamicznej akcji na to może być nieco tym zaskoczony, ale sobie przypomni, jakie filmy Antonioni w ogóle kręci nawet uznać jest to film dynamiczny atak na antenie zasłynął jako ten, który maksymalnie wydłużyło, a czas w kinie pozwoli nam poczuć ciężar tego nowego czasu pamiętam, że ciężko coś takiego, że kino to jest życie tylko z wyciętym z wymaganymi innymi częściami i montaż w zasadzie jest taką na sportowych funkcję montażu tradycyjny to właśnie kondensacja czasu natomiast Antonioni w postępie w odwrotnym kierunku jest rzeczywiście pozwala nam poczuć ten czas, który płynie filmie płynie między między bohaterami, a bardzo często jest także kamera jest w pomieszczeniu, zanim bohaterowie do niego wejdą pozostaje na nim w tym myśleniu przez chwilę jak już opuszczą rzeczywiście absolutnie nie skupia się na akcjach na działaniach, ale pozwala nam zobaczyć to dużo dużo szerzej dużo dłużej jak dużo większym jest dużo większym oddechem poczuć ciężar trochę tego co tam się dzieje albo nie dzieje tak dlatego też takie podręcznikowe działanie często ktoś stoi ktoś czeka ktoś pali ktoś patrzy ktoś coś zamawia są zmiany, które nic nie, wnosząc o samej fabuły można tak rzeczywiście, jakby w filmy hollywoodzkie zwykle zakładają taką ekonomię fabularną, że każda strona, która się pojawia każdy gest każde słowo, które wypowiedziane musi wnosić coś do rozwoju narracji albo rysunku psychologicznego postaci natomiast tutaj, a tak nie działa rzeczywiście tak tego często mam wrażenie, że tak naprawdę w niewiele zobaczyliśmy taka z drugiej strony czujemy, że na poziomie emocji pewnej, którą te firmy przekazują zdecydowanie co się z nami stało tak, szczególnie że ten film można streścić naprawdę bodajże 3 zdaniach, a trwa prawie 2 godziny jeszcze tylko dla porządku złota palma zwycięstwa w roku 1500 sześćdziesiątym siódmym i co widzimy w tym filmie widzimy znudzonego bogatego fotografa, który gardzi swoimi współpracownikami raczej współpracowniczka mi przede wszystkim, ale za to obija się po mieście cudownym samochodem wszystkim chcę pokazać i to jest wyjątkowy i fantastycznej robi trochę zdjęć w parku tak robi tragedii w parku, po czym okazuje się, że osoby, którym robi zdjęcia są, a zwłaszcza kobietami fotografię pary, a jest dziwnie poruszona dziwnie zainteresowana tym, żeby nikt tych fotografii zobaczył i właśnie to sprawia, a że nasz bohater zaczyna się, tym bardziej przyglądać temu co sfotografował i takie, które Kubuś Puchatek, który zagląda do norki prosiaczka stwierdza, że bardziej zagląda, tym bardziej prosiaczka tam nie było tak nasz bohater bardziej wpatruje się to zdjęcie, tym bardziej nie wie tak naprawdę widzi, a nie widzę tak naprawdę fotografa nie ma tak naprawdę stało się w tym parku w tym momencie dochodzi do wniosku, że dzięki swojej interwencji dzięki temu, że pojawił się w tym parku zapobiegł morderstwo, ale za chwilę okazuje się, że być może jednak nie, żeby można teraz fotografował to morderstwo, a być może żadnego nawet nie było tak i oczywiście nie opowiadamy to słychać jakiś rodzaj thrillera prawda rzeczywiście to trochę to gra na pewnym poziomie jest bardzo przewrotny, ale jednak thriller tak jak pierwszy ponad 1, który w zasadzie, a które w zasadzie rozpoczął jego taką festiwalową jak jego kariery jego opinię jako mistrza kina czy przygoda przygoda przypomnimy była w zasadzie kryminałem była historia, a wycieczki, na które gubi się 1 z uczestniczek i spodziewamy się cała reszta firm będzie poświęcona temu co się z nią stało czy ktoś porwał to było morderstwo, a dwoje bohaterów zaczyna jej szukać jakoś dziwnie szybko zapomina o tym, że tak naprawdę chodziło jak rozwija się zupełnie innym kierunku i podobno podobno było tak na festiwalu Cannes w tamtym roku, że postara się, a publiczność tu pała buczała Gwizdała była do tego stopnia przyzwyczają takiej otwartej formy takiej formy właśnie, w której film daje pewne obietnice rozmów na pewne pragnienie następnego dnia nie spełnia co do czego one w sumie dzisiaj w kinie takim hasłem takim nie artystyczne też dość przyzwyczajeni do dnia frustruje tego typu oczekiwania, które znowu stanie kino mainstreamowe, że był to duży skandal będą zatem nie są wielkimi skandalami wynikały z tego po prostu, że ktoś nie pokazał co się stało z bohaterką, ale faktycznie na leczenie, które tak samo tak znaczy są pewne są pewne sugestie są pewne wskazówki, że to jest to jest thriller być może morderstwo ktoś leży naszego bohatera tamtych Matta Damona samochodu spraw właśnie kradnie mu też w mieszkaniu w mieszkaniu tak jakby nie wiadomo co jest rzeczą jest zagrożone czy ktoś przyjaciół czy ktoś zupełnie obcy natomiast znowu jest także, jeżeli zaczniemy go jako thriller to wiedziałem co sfrustrowani do tego żadne odpowiedzi tak naprawdę nie dostaniemy mało tego w ostatnim ostatnim ujęciu z nich nie są bohater, a które dość absurdalna abstrakcyjny sposób po prostu Antoni Mazur jego wskazówki jak ciało, które znika z parku, który znika strawy bohater fotografuje może, zanim jeszcze się przyjrzymy temu co w zasadzie portretuje Antonioni musimy zrozumieć kim Antoni w tym czasie już był też pierwszego film, który z, którą wyszedł z Włoch został zrealizowany w Londynie Wielkiej Brytanii oczywiście, ale wcześniej przecież nakręcił jeszcze ważny film wspaniały o przygodzie, ale nie tylko tak nowy jeszcze przed na tę przygodę oczywiście Andrzej miał taki etap, a Neo realistycznych, ale faktycznie najbardziej kojarzony jest właśnie z tym cyklem filmów, które otworzyła przygoda są 4 firmy to jest przygoda to jest noc to jest zaćmienie to jest czerwona pustynia to są 4 filmy opowiadające o kondycji w ówczesnego pokolenia średniej wyższej klasy średniej we włoszech, a takiego pokolenia to jako pierwsze po wojnie załapało się na względny względną stabilizację względny luksus dobra materialne konsumpcję odkrył, że za tym wszystkim kryje się taka dziwna dosyć myśląca pustka i rzeczywiście te 4 pierwszy film Antonioniego zwykle kojarzone są, a znów była wykonują taką francuską tak nie tyle nudą Genui, czyli taką nudą egzystencjalną taką właśnie, która sparaliżuje w zasadzie na każdym na każdym poziomie, a współcześnie dane nie gorzej niż byśmy sobie wyobrazić mniej więcej podobny rodzaj sytuacji to może to synonim Sofii Coppoli oczywiście przy zachowaniu pewnej proporcji film Sofii Coppoli są dużo bardziej rozrywkowe pewien rodzaj takiej pełzającej słodko w gorzkiej nut, które w tych filmach od od losu trans leśnym, a że między między słowami się pojawia jest jak najbardziej za niego wzięty tyczące jego radość oficjalnie otwarcie do tego wpływa do niego się przyznaje tak jak był taki film ostatni jej je i film o takim gwiazdom hollywoodzkim się nazywało to nazwał samo między miejscami takiej Polski podtytuł albo np. nowy film, który wejdzie do kin jakoś niebawem ten zaś billingu linki, które opowiada o takim pokoleniu znudzonych nastolatków Beverly Hills, którzy włamują się, żeby one trochę przełamać zbiegł się do ekscytacji swojego życia wprowadzić zajmują się do domu celebryty i kradną tam nie buty Paris Hilton a bo tego typu drobne rzeczy trofea tak tak tak jakby to to byłaby podobna podobna podobna sytuacja podobne podobne podobne środowisko, które pasjonowała nie tylko, który starał się sportretować tak samo było mimo tego rzeczywiście przenosi się do do Wielkiej Brytanii zaczyna robić filmy po angielsku i te będą takie 3, a anglojęzyczne filmy jak właśnie powiększenie później było bliskie Point, a później to był zawód reporter z Jackiem Nicholsonem strony jak dla mnie jest absolutnie najważniejszych warto na niego, a mnie i ale absolutnie nie rezygnuje właśnie z tego typu tego typu badania z tego typu tego typu obserwacje właśnie tak jak dowiedzieliśmy w powiększeniu jest też to pierwsze pokolenie takiej złotej bananowej młodzieży MOK początek kultury młodzieżowej tak lata sześćdziesiąte w wielkiej Brytanii jest połączony kultury młodzieżowy jako takiej, że mam sobie to trudno wyobrazić kiedyś nie było kultury młodzieżowej w ogóle nie było produktów specjalnie dla młodzieży nie było muzyki specjalnie dla młodzieży tak naprawdę zaczęło się dopiero jakoś na początku lat sześćdziesiątych w wielkiej Brytanii później, jakby to przeszło do dostaną do Stanów jednoczonych o tym, też Zabriskie Point, jakby podobny fenomen nie tylko właśnie w Ameryce nieznane spokojnych pełnych mocy tak motto, jakby od modem model jest taki był tak będą na nowoczesnych, którzy nad tym, które stosują one właśnie wysłuchają nowej muzyki wychodzą na koncerty nudzą się przeciętnie zażywają narkotyki swobodnie uprawiają seks tutaj wszystko wszystkich ludzi tak jakby rzeczywiście jest częścią tego portretu, ale też chyba pierwszy moment, kiedy Antonioni portretuje pokolenie tak dużo młodsze, bo przecież, grając główną rolę David Hemming jest ile lat młodszy od 1 wtedy 3630 to obecnie spora różnica, bo n p . Marcello Mastroianni, który był bohaterem nocy jest od niego młodszy tylko dla 10 w zasadzie można powiedzieć, że to to było to samo pokolenie jest cudowna historia pomocy właśnie, bo Niemcy przywieźli państwo wiedzą, ale to Drive, czyli główny bohater z wieloma man, którego piąty sezon staje się coraz całkiem całkiem niedawno, a w 1 z odcinków drugiego sezonu przyznał się do swojej gustów filmowych i okazało się, że najbardziej wbiła się do Antonioniego to jest trochę taki automatyczny żart mam wrażenie twórców samego serialu, bo rzeczywiście ma MEN opowiadają dokładnie ten sam pokoleniu, któremu Antoni w swojej tetralogii włoskiej tylko, że w kontekście stanu Zjednoczonych i zresztą, jakby z podobnym zacięciem takie dokona mamy mamy wrażenie tej tej tej bowiem wielkimi literami tak jak z tak egzystencjalnej pustki w jakiego rodzaju wypalenia nasycenia związanego właśnie z porządkami kultury konsumpcyjnej oczywiście są bardziej i to jest bardziej zjadliwe jest to opowiadane dużo bardziej przystępnym językiem, do której jesteśmy przyzwyczajeni, ale jednak, jakby zainteresowanie i próba diagnozy mam wrażenie jest bardzo podobna jest jeszcze wrócę do tego Londynu tamtych lat tego młodego Londynu, który tak rozumiem, że to on zaczął tak naprawdę ta kultura młodzieżowa Ameryka to potem trochę skopiowała co tam mamy mamy naprawdę tego fotografa szalenie znudzonego Boga tego także po prostu różni go nie interesuje mieszkają ją wielki aparat tak wszystko jest zrobione jakoś tam inaczej one przebiera się nowe ciuchy starych nie pierze tylko wyrzuca mogą stać no po gardzi tymi kobietami to strasznie smutny obraz tego wszystkiego tak tak teraz przez co takiego nie znaczy mam wrażenie, że faktycznie on o nim to jest w pewnym sensie można z tematów takich najbardziej ogólnych tematów filmu to znaczy kwestia tego, a co to znaczy pragnąć czegoś tak teraz rozwiną to pewnego, o co chodzi, bo rzeczywiście brzmi dość ogólnie ale, ale zasadą jest część czym jest część, ale jak sama możliwość tego, żeby ktoś czegoś pragną tak jakby a, żeby go zapragnąć musisz musimy sobie dystans między tym, jakby między tobą tym czego, czego pragniesz lipnowska był też problem mam różne firmy Samar bohater dostawał wszystko, czego mógł zapragnąć, zanim jeszcze zdarzy tego zapragną sprawę tak dużej sensacji tego nie mógł czerpać, bo tak, by to przychodzi zawsze za za wcześnie tego jest za dużo to jest od razu na wyciągnięcie ręki zresztą jest taki rodzaj gwałtowności jest dobre słowo jakiś taki rodzaj niecierpliwości o tym w tym głównym bohaterze pamiętasz on tam też kupuje jakieś różne rzeczy mówi, jakby to od razu tak ją sobie przejdziemy do popołudnia mówienia nie znajduje to nowe muszą nad osobą tak śmigło tak, a kupuje różne rzeczy nabywa je czy nie jak sam swoimi za chwilę wyrzucanie tak samo właśnie z kobietami tak samo z narkotykami tak samo z różnymi innymi sytuacjami i ta sytuacja z ze zdjęciem mam wrażenie jest o tyle inna i o tyle nietypowa dla niego, że po raz pierwszy od dłuższego czasu jak możemy się sprawie spodziewać mam do czynienia z sytuacją, w której coś stawia mu całkiem spory opór to znaczy jeśli dopracował się zapracować tak musi nie od razu dostaje to, czego chciał dać mu się od razu dowiedzieć także coś na tym zdjęciu tak się zdarzyło, dlaczego tak zaczyna się tak bardzo o to oto stara, ale nie dostaje odpowiedzi tak nie dostaje odpowiedź jest sfrustrowany raz zarazem najbardziej sfrustrowany, tym bardziej oczywiście tego pragnie, tym bardziej tego chciał nie to jest to jest myślę to jest ciekawe właśnie, że jakby w pewnym momencie pojawia się w jego świecie jakiś jakiś opór, a i tak fascynuje w pewnym sensie to jest jednocześnie dla niego niewygodne nie widać, że to jest jak najszybciej, aby z tego wybrnąć z niego bardzo była uwiera leży mu to rzeczywiście i ale z drugiej strony jest to coś co też go napędza tak jakby dużo większą fascynacją dużo większym zaangażowaniem zajmuje się tymi tymi zdjęciami rzuca wszystko inne tylko, żeby tylko o to, żeby się zajmować nimi niż tam właśnie fotografowanie modelek tak dalej tak dalej z Rosją lekami jest też pierwsze, kiedy oglądamy się dzisiaj właśnie ona najbardziej rzuca oczytana bardzo pasuje naszym sposobie takie kobiece w swoim czasie w ten film był kontrowersje ze względu na stany w dość odważne sceny seksualne jak z naszej perspektywy te są dosyć tak naprawdę skromne tak to niewiele, więc widać tak jak to niewiele się dzieje nie jest zbyt kontrowersyjna, ale ale, ale sposób właśnie, jakie odnosi się do tych modelek bardzo przedmiotowy bardzo co się dzieje lokalny, a tak tak tak tak to by widać, jakby pan różnice i dobrze kulturową, która jednak jednak po drodze, gdy się pojawiła prace już została wykonana całe szczęście mnóstwo jeszcze ciekawe rzeczy mamy do powiedzenia dla państwa o filmie powiększenie Antonioniego w ogóle, o czym jest ten film został odebrany sceny wyjątkowe niż te kanoniczne niezwykłe pewnie parę ciekawostek jeszcze mamy także pewien rekwizyt, który były tam na miejscu tam, gdzie film został kręcone, ale to wszystko po krótkiej muzyce z filmu oczywiście i wracamy do opowieści o powiększeniu Antonioniego 1966 roku studio Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dobry wieczór jeszcze raz dobry, czyli tam ponownie powiększenie zostało odebrane to spory sukces to był pana złamana w Cannes tak a, ale sukces też w tym sensie, że to 1 z pierwszych filmów art House owych powiedzielibyśmy dzisiaj artystycznych, który miał duży sukces kasowy w kinach amerykańskich to pierwsze dni od 1, który dystrybucję w stanach rzeczywiście krążył krążył, a w obiegu dość dość długo nieprawdę tak na pewno nie amerykańskich leży jednak zdecydowanie nie jak z tej perspektywy, ale jednak w tamtym okresie być może, dlatego że te filmy mieszkań kultowy amerykański dyplom powstać Easy Rider n p . aby to dopiero gdzieś gdzieś za kilka lat, gdyż czy już, jakby było kręcone ale, ale jeszcze tego w kinach nie nie było do tego stopnia więcej, by ten to powiększonego taki rodzaj Niewiem zapowiedzi, że biegówki groźne główki tak to jest ciekawe ciekawe korzysta właśnie, że jeżeli chodzi o, jeżeli chodzi o obyczajowość tego bym tego pilnować wzbudza kontrowersje ze względu na rzekomo, a bardzo odważne sceny seksu natomiast dziwaczne raczej nieważne ważne oraz zabezpieczyć się też dostępne są dosyć śmieszne są takie niezgrabne wszystko ale, ale co ciekawe w stanach do do końca lat sześćdziesiątych obowiązywał tzw. kodeks Hayesa, który decydował co można pokazać, czego nie ile może trwać pocałunek gromadnie, jakby w procentach jakby, jaka część cała możemy zostać ujęte tak dalej tak dalej i ten film nie był początkiem końca kodeksu jest taki właśnie, który miał bardzo duży bardzo duży bardzo dobry odbiór przez krytyków przez publiczność sporo też zarobiły taką sankcję właśnie kina artystycznego ważnego Europejskiego, który wcześniej było jakoś tam obyczajowo odważne, a kilka lat później kolekcja został zastąpiony przez co jest dzisiaj, a przy tym taki system do 15 dodaje, że nas tak one właśnie wszyscy literki cyferki, jakby to wtedy zostało wprowadzone zastąpił taki bardziej restrykcyjne kodeksy podobno powiększenie miało swój udział właśnie w tym, a w tej w tej zmianie, bo jak powiększenie traktować tych kategorii skrót nagości to jakaś taka jest to trochę niezgrabny w ogóle nic nie wnosi do fabuły ani nie jest też nie bez mojej perspektywy nie są jakoś specjalnie erotycznym no tak ciekawie odbierali to to wcześniej ówcześni widzowie, a tam jest ta scena na Tajwanie najmu opowiadali odważniejszych scen silnie jest też trzynastym 2 młodymi, które nam zależy gra bardzo zależy, które chcą zrobić karierę właśnie jesteś taki wymiar trochę właśnie, że to nie jest seks z miłości tak tylko to jest seks traktowany bardzo pragmatycznie na zasadzie tej transakcji, a co ciekawe nie wiem czy rozpoznała aktorki na 1 z nich, bo też Darkin ta tata tam nie ta Ruda dziesiąta dzień walki, czyli późniejsza żona żona partnerka też Gainsbourga i matka Charlotte Gainsbourg aktorki znanej lata kontrola n p . natomiast Polski akcent to bardzo będziemy tropić polskie polskie ręce Polski akcent powiększeniu to jest ta druga aktorka która, a była na mniej więcej równe, a dane na medal mówi środa na przepraszam nie ich w kompromitacja 7 awionetkę William Hill, która była nie mieli, więc tylko wnuczkę wnuczka Bolesława Leśmiana w to, aby tak córką, aby na to powiedziałem zdobyć serce, gdy ktoś miał swoje dosyć odważne erotycznie teksty, więc być może przecież Zabrzeg gen odroczono sprawę co możemy jeszcze powiedzieć możemy powiedzieć, że w, że scenariusz filmu napisał Antoni na tej stronie mogła łączyć ze swoim wieloletnim scenarzysta wspólne są większość filmów, a mam, ale podstawą opowiadania było podstawą scenariusza była podobno krótkie zdanie Cortazara, a niewiele zostało z tego z tego opowiadania ale gdzie jest ten korytarza jako 1 z autorów, którzy wtedy też zaczęli krążyć w obiegu gdzieś też w kontekście tego tego powiększenia jest na stronę muzyki ciekawe nie bez stresu herbie Hancock, a z drugiej strony jest ten występ jestem jestem koncert pojazd Bert w tym zniszczeniem gitary podobno w ogóle było także Antonio Niechciał na początku Lechu, a nie dlatego chciałby WHO, że w trakcie koncertu w Lechu po raz pierwszy pojawiło się te performance zniszczeniem gitary, ale jak się okazało, że jakby z mogą chcą, a że budżet jest w stanie ich 3 liter ma tak nazwać taki charakter to też toto zostali szybko zmienia na prezesa doszło do szybkiej zmiany w Lechu poszło w kąt dojazd bez wykonali, jakby ten zwyczajowy stand znany z koncertów w Lechu Lechu mieli takie słuszne pretensje, że nie można tego nie zaczął od nich jak potem staliśmy nie znaleźli podobno jakimś pomysłem było też zatrudnienie Velvet Underground tylko w, czyli tego zespołu, który zwiąże przez ABC Urszula to też było ciekawe natomiast tutaj księgowi powiedzieli pas po prostu i jeżeli nie dało się sprowadzić ze stanu całej ekipy, więc został ten koncert jak bezkrytyczna uważa, by tam też mamy do częstego sytuacją i jako publiczność jest przegląd publiczności odpowiedzialności np. nie wiem czy zauważyłeś tam jest geneza tych pierwszych absolutnie ról tam statystą je my kopalin, czyli 1 członków grupy Monty Pythona, ale dostać trudno dostrzec tak naprawdę, jeżeli nie ma wiele, jeżeli w dziale grafiki skąpią tym roku Gazeta jest w końcu tak to on ale, ale jest na tym koncercie czy się też sposób 1 koncert skręcony pokazuje, że przeszliśmy całą epokę tak naprawdę w końcu koncertów tak są tam stoją statyczne ujęcia tak się kołyszą z 1 nogi na na drogowe w lesie koło sali niemających ze sobą bez soli trudno uwierzyć ten szał po prostu nie oni, że to muzyka im tam, że w żyłach i na to stać nas witają o tyle ciekawa, że wie, że znowu jak jest to coś, a propos pragnie tak znaczne gość rzuca gitary tłum wszyscy rzucają się, żeby tą gitary złapać czy nasz fotograf, a łapie Grecji wybiega z Gryfem wychodzi na ulicę patrzy na ten Gryf ma już okazję poza kontekstem tego koncertu poza tą grupą, która tak naprawdę wzbudziła w nim pragnienie tak jakby nie chciał tego Gryfu jak tam wchodził, a nie chciał go jak już wyszedł, ale jak sama sytuacja właśnie, kiedy tym tego rodzaju właśnie zbiorowe kontekst właśnie to, że inni czegoś pragną mieć też tego będę Pragę notatek z tymi zdjęciami taka, że jego to nie obchodzi do momentu, kiedy przyjdzie ta dziewczyna nie powie warto, jakim zależy bardzo mi na tym zależy jej w tym momencie on też zaczyna się tam przebywać jakoś dużo dużo uważniej więc, jakby dosyć ciekawa psychologia dosyć wyrafinowana psychologia mam wrażenie w tym przeniesie się pojawia, w które scena robi natomiast największe wrażenie, ale na mnie właśnie ta, kiedy James, czyli owa kobieta, której bardzo zależy na tych zdjęciach przychodzi do Thomasa, czyli naszego głównego bohatera, lecz sposób rozmawiania ze sobą setki zupełnie błędne no tak na vana sale dla tak w 1 z wczesnych różne ciekawe są podobni do siebie turystyka właśnie kontrola grywa na poziomie kompozycje Antonio nie był architektem z wykształcenia i taki rodzaj myślenia też kompozycją kadru kompozycja sceny są aktora, którego części kompozycji tak którzy, który też trzeba tam są tam bardzo symetrycznie pani rozegrane jest dosyć jest dla niego dosyć dosyć typowe czy ta scena robi na mnie wrażenie na jak pamiętam pamiętam taki rodzaj takiej trener jest taki rodzaj dosyć dosyć gwałtownej rozmowy między nimi, że ten pyta temperatura emocjonalna między nimi jest jest dosyć gwałtowna, ale dla mnie zrozumiała to zgody to trochę mnie tak naprawdę coś między nimi coś między ja wiem jak rozumiem go one właśnie błędne na poziomie takim powiedziałabym językowe, bo oni jednak rozmawiają dość spokojnie no tak to jest ciekawe, wykonując bardzo wiele to efekt taki rodzaj jednak mają dziwaczne gesty to jest ciekawe, że oni rozmawiają, o czym dość absurdalnym, bo tej dziewczynie jak szalony sposób zależy na tych zdjęciach nie wiedzieć czemu niepokojący dziwne czasem wykonuje wszystkie zwyczajne rzeczy czytam chcesz drinka i t d . tego nie pasuje jednak drugie Okaj no nie jest tam sporo napięcia na pewno takiego właśnie napięcia i związanego z tym, że tak naprawdę nie wiem, czego chcesz jemu coś nie grozi, czyli coś nie grozi czy dojdzie do czegoś między nimi zgoda, że to to jest absolutnie mocny mocny punkt tego filmu jak mawia mierzy bowiem, a dla mnie to będzie ta scena, kiedy wywołuje zdjęcia czemu ja lubię myśleć o systemie jako takim rodzaju filmu w filmie to znaczy przypomnimy państwu wykona także fotograf robi zdjęcia serię zdjęć w zasadzie, a i później po to, żeby zobaczyć co tak naprawdę fotografował robi 2 rzeczy to jest bardzo ciekawe też kontekście tego jak w ogóle tzw. system logiczny kontekst związany z tym jak patrzymy na świat jak świat poznajemy jak odbieramy jak konstruujemy tak ale, których poniesienie jest obecny to znaczy mam bohater widzi coś, czego nie rozumie także nam się zdarza czasem się zdarza właśnie widzę jakąś scenę, której dla nas nieczytelna, która jest niepokojąca, które nie pasuje do tego, a czy jesteśmy przyzwyczajeni, a co ciekawe surrealiści bardzo lubi tego typu sytuacje czasami tak jest prowokowali właśnie, żeby w polu widzenia wprowadzać taki element, który by nam to wszystko jakoś tak czynią bardziej niesamowitym trochę znaczenie, jakby wyrzucona z tego takiego dobrze skrojonego pola widzenia, jakby sprawia, że przestaniemy się czuć tak jak u siebie w domu tutaj trochę tak jest tak bohaterowi wydaje się, jakby kontroluje sytuację, że wie co widział potem okazuje wcale nie widzę, że co zobaczył jak on sobie z tym radzili sobie na 2 sposoby, że po pierwsze, powiększa też tytułowe powiększenie powiększa zdjęcie, na którym rzekomo znajduje się odpowiedź na jego onego pytanie, a po drugie, ustawia to zdjęcie pewnej sekwencji tak jakby buduje pewną historię to jest oczywiście to coś się 2 sposoby jak pomyślę, jakim my sobie też radzimy sytuacjami, które przerastają nasze rozumienie ze, które są w jaki sposób dramatyczny przez to, że są np. przypadkowe albo chaos w efekty, które chce, by Car mamy tu jednak nie kontrolujemy świata oznacza zwykle ustawiamy sobie jakimś ciągu chcemy zobaczyć, jaki w takim większym większym gronie będzie naszej perspektywy właśnie, że wtedy po prostu jako część pełnego łańcucha przyczynowo skutkowego to co zobaczyliśmy nabierze sensu 1 i europosła nie zrobimy też albo sobie drogę ten sens to jest właśnie pytanie podstawowe myślę innego filmu tak też trafiać w sedno to znaczy absolutnie, jakby to jest kwestia tego czasem tak naprawdę jest tam innego tylko musimy zobaczyć odkryć jakoś czy tak naprawdę wszystko w każdy sens w jaki sposób przez narzucone przez skonstruowane tak dalej tak, tym bardziej że jeszcze bardziej problemowe jest to, dlatego że dotyczy to zdjęcia wydawałoby się czegoś obiektywnego jak najbardziej podobało wykonane zdjęcie to było koniec kropkę tymczasem jak się przybliży jak się przybliżają się to wytnie, z której perspektywy to pustawe różne rzeczy wychodzą jeszcze chyba największy niepokój, jaki wzbudza w tym filmie są bandy mimo, które otwierają im kończą to jest właśnie być bardzo typowy zabieg nagle pojawiają się postaci, które nie widzimy na co dzień na ulicy marzenie, która tak właśnie właśnie jakiś taki wręcz obrazkowy taki taki podręcznikowe są realizm to podobno dla widzów ówczesnych nawet dla współczesnych widzów ochrony z kulturą brytyjską nie jest takie oczywiste jest dostać takie sytuacje studenci nas do roku przebierają się jeżdżą po ulicach i zbierają pieniądze na jakie cele charytatywne na Uniwersyteckim, ale oczywiście my tego nie wiemy tego nie musimy wiedzieć być może nie będzie tego sam Antoni oni jakby i oglądamy też właśnie w takiej taki sposób rzeczywiście to jest, tak więc jakiegoś dziwacznego zupełnie niezrozumiałe, dlaczego na początku też przebijane z tym takim normalnym życiem, bo tak na ten finał tak co tam się dzieje tak naprawdę to znaczy, jakby to jest pytanie, na które bardzo często, z którym często walczą krytycy w razie co to znaczy czy teoretycy czy komentatorzy powiększenia co to znaczy, że bohater przygląda się temu meczowi tenisowe Ewą i bierze w nim udział bierze w nim udział tak to znaczy przypomnijmy, że to wykona także bohater obserwuje mecz mimo tak jakby mecz mimo widzimy na początku roku widzimy ten mecz po 1 stronie boiska po drugie, biegają postacie zachowują widniały w ręku rakiety jak biały piłeczka w pewnym momencie kamera co ciekawe staną też zaczną brać udział w tym meczu tak na nowe twarze za piłką nożną piłkę, której nie ma podąża za piłką, której nie ma takiej jak sugerują, że piłka została wybita poza poza Wojtek odbiła się toczyć się zwolniła kamery zatrzymali widzimy te piłki oczywiście bez kamer jest w stanie wywnioskować, że należy tak jakby tego chce także jako widza jesteśmy wciągnięci to fikcja jesteśmy wciągnięci, jakby stał sugestie już za pomocą samego ruchu kamery nasz bohater ma taki moment wahania, bo rzeczywiście wygląda na to, że ta rzekoma niewidzialna piłka znalazła się tuż pod jego nogami mimowie wykonują z jego strony jakieś ruchy po to, bank podniósł, a co oznacza jednocześnie, jakby zachęcają do tego, żeby wziął udział w tej fikcyjnej w tej fikcyjnej rzeźby w samym czasie przez przyznał czy czy uzna jakiś taki wymiar fikcji rzeczywistość tak jak to jest ciekawe właśnie, żeby bohater ba jak długo się długo się wzbrania, a w końcu podnosi niewidzialną piłkę jak rzucają w stronę rzutem na stronę grających w tym momencie co ciekawe my zaczynamy słyszeć ten mecz tenisowy to jest moment, kiedy na ścieżce dźwiękowej pojawia się też element element dźwiękowy to znowu odpowiada inny tej scenie wywoływaniem zdjęć wtedy, kiedy bohater w końcu zawiesza te zdjęcia i w końcu już zadowolony w tej kolejności, którą zawiesił niejako Puszcza film, a nie kamera przechodzi od zdjęcia do zdjęcia do zdjęcia niejako opowiadają nam ten film, który też dać nam służyć ścieżkę dźwiękową z tego parku bardzo charakterystyczny taki szum, a drzew szum wiatru w tych w tych drzewach, jakby dźwięk jest takim elementem, który sugeruje, że to jesteśmy wchodzimy w to przyjmujemy reguły gry schodzimy tą, choć jest to fikcja powinniśmy piłek, które nie było tymczasem tutaj nas studies piłeczka, która jest tenisowa oczywiście tak to jest absolutny Ciechanowski, ale też dlatego, że to jest piłeczka, którą znalazłem Marian park, czyli parku, w którym powiększenie zostało nakręcone ten tak nie ma się zmienił tak naprawdę trochę zarósł, a wydaje się, że mniejsze niż film być może też kwestia szeroko szerokiego obiektywu tego, że wielkim ekranie po prostu wygląda bardzo obszerną przestrzeń, a mnie ale, ale do dzisiaj jest tam kort tenisowy do dzisiaj możemy znaleźć niewidzianą nie właśnie PSM rodzą po prostu znaleźć Leszka, a także brzmieć naprawdę nie całkiem zaangażowani fani, którzy potrafią znajdować nie widziałem piłeczki o tak chętnie kupiłby chętnie nowego słyszałam, że Antoni nie musi trawa nie zwykle nie podobała między miałbym wykręcone Izby Krzysztof Furtak znamy strawą pamiętam, że szkody była też to dobre historie nie było tego, że historia tylko ustają kazał malować trawę na czerwono po prostu tak nie było po produkcji wtedy nie mogłaś po prostu, aby była bardzo żmudna i widać było też sztuczne, a on chciał zachować pewien pełne spektrum kolorystyczne w samym filmie Więcka auto trawę wymalowane regionu architektem minister przestrzenią to jest bardzo widoczne w tych filmach tak jakby to w jakim przestrzeni jakim, a w kontekście architektonicznym a w jakich miejscach będzie tam jest szalenie ważne, dlatego że natomiast jak odbijają właśnie psychologicznych postaci powiedzmy na koniec czy krytycy się dogadali, o czym jest ten film oni długo się dogadają się każda kolejna szkoła krytyczna, która się pojawia stawia swoją odpowiedź na to pytanie jest być psychoanalityczne, które jesteśmy bardzo bliska, którą starałem się jako państwo tutaj między wierszami sprzedaż to znaczy, że to jest pragnieniu znaczy to jest o tym w jaki sposób funkcjonuje coś takiego to nazwa pragnienia co jest kondycję każdego z nas niczego ostatecznie uspokoić nie sposób, a niektórzy powiedzą, że to jest rzecz percepcji właśnie o tym w jaki sposób wynalazki techniczne, a aparaty fotograficzne, które mają być aktywizować tak tak dokładnie spodziewalibyśmy się czegoś zupełnie innego tymczasem jak one tym bardziej pokazują, że my konstruujemy rzeczywistość nie mamy dostępu takie nagiej bezpośredniej rzeczywistości, a inni powiedzą, że to jest przede wszystkim portret pewnego pokolenia w tym sensie, jakby nie ma oprócz 1 archiwalnego znaczenia tak na pewno nas nie nie dotyczy no nie nie sądzę, żeby rzeczy możemy oczekiwać takiej zgody bardzo dobrze to wg filmu zdecydowanie Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej opowiadał w filmie Antonioniego powiększenia, czyli biała w oryginale z roku 1966 bardzo serdecznie dziękuję za słabość dzięki za kilka minut informacje Radia TOK FM dzisiejszy program przygotowała Agata Majewska realizował anty kolejni dziękuję bardzo państwu dziękuję i do usłyszenia w sobotę o siódmej rano Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA