REKLAMA

"Przesłuchanie"

Więcej niż kino
Data emisji:
2013-11-03 16:50
Prowadzący:
Czas trwania:
50:17 min.
Udostępnij:

O aktorskim pojedynku Krystyny Jandy i Janusza Gajosa dyskutują: Ewa Podolska i Bożena Janicka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa w naszym kolejnym programie więcej niż kino najważniejsze filmy polskie vis-a-vis mnie pani Bożena Janicka krytyk filmowy miesięcznik kina, gdzie na dzień dobry pani dzień dobry państwu, że mamy rozmawiać o filmie, który chyba nie tylko u mnie wywołuje uczucie jego bólu, gdy się ogląda ten film człowiek ochotę zamknąć oczy macie ochotę wyjść z kina jest to film bardzo ciężki do doglądania mówimy o filmie przesłuchanie Ryszarda Bugajskiego no bardzo Rozwiń » ciężki w tym sensie, że wywołuje bardzo ostrą reakcję emocjonalną, ale to jest coś takiego, że chciałoby się go obejrzeć do końca, ponieważ oczekuje się, że ten film coś w nas rozładuje coś nam do powie coś nam da no właśnie warto się przyjrzeć jak jest mechanizm, że tego rodzaju film, który naprawdę nie jest o sprawach lekkich łatwych przyjemnych w był fenomenem to fenomen w skali światowej aż absolutnie tak nie jest możliwe, żeby gdzieś istniał silny, którego wyświetlanie oglądanie groziło kryminałem obejrzało na tajnych pokazach w państwie, w którym jeszcze w stan wojenny, a potem ciężki ciężki okres wiele tysięcy osób, a słyszał o nim prawie każdy oczywiście przesłuchanie to jest legendarny film dekady 80, czyli stanu wojennego i martwych lat następnych tam są skrajne emocje na ekranie powiedzmy tam się dzieje ubeckie więzienie w latach stalinowskich początek filmu 1951 koniec akcji oczywiście 56 co się dzieje młoda kobieta nie daje się zmusić do podpisania obciążających kogoś fałszywych zeznań to na ekranie i temperatura odbioru na widowni, która jest pochodną ogromnego wspólnego pragnienia patrzących marzenia o zwycięstwie, że ona się nie dała oczywiście to znaczy tak, że my się nie damy, więc taki jest mechanizm liczyło się nic innego niż oglądało ten film żadne przykre doznania nie miały znaczenia liczyły się ani słabe strony firma przesłuchanie nie ma o czym ani podpowiedzi rozsądku, że to jest przecież kino zacytuję Krystynę Jandę z naszych wspólnych książki gwiazd mają 2 panów i Krystyna Janda odtwórczyni głównej roli w tym filmie mój tak konsultantki byłe więźniarki Rakowieckiej mówił, że nikt nie odważyłby się podobnie zachowywać w śledztwie, ale ja czułam, że tego chcieli, by ludzie na widowni pragnęli, żeby tak zachowywała się ich bohaterka no tak było ze scenariuszem było tak, że Bugański napisał ten scenariusz jesienią roku 80 tuż po zwycięskim strajku stoczni gdańskiej zresztą powiedział także wywiad, w którym za chwilę przedtem nawet by nie przyszło do głowy, żeby coś takiego napisać dopiero po tamtym strajku, kiedy w czasie karnawału Solidarności wydawało nam się, że właściwie no już bardzo dużo możemy, a że będziemy mogli wszystko tu stało zadziwia tak wtedy dopiero ten scenariusz wtedy po Polsce, czyli tuż jeszcze jesienią roku 80 po pewnych perypetiach były pewne, ale niewielkie skierowaną scenariusz do produkcji i znowu cytuje Bugajskiego władza była skołowany miała co innego na głowie to był główny powód, że to wtedy mógł rzeczywiście wejść no do studia filmowego zdjęcia do filmu kończono tydzień przed stanem wojennym tydzień przed resztówki została jeszcze malutka terrorystów, kiedy kręcono w styczniu, owszem, stanie wojennym do kręcono resztówkę filmu przesłuchanie, ponieważ wzrósł Bugajski władza byłem skołowany innowacyjne metody głosi, więc taki taki mechanizm tego działania, ale reżyser bardzo przytomnie, zanim przedstawił się na kolaudacji w ogóle uda się już władze troszeczkę jak gdyby się pozbierała było wiadomo, że kolaboracja no nie może zaakceptować tego filmu, ale pani może to jedno pytanie scenariusz osiemdziesiąty rok i kręcenie rok osiemdziesiąty pierwszy prawda cały rok no tak potem stan wojenny osiemdziesiąty 1 grudzień i styczeń 82 tak to sobie coś nie tak, ale osiemdziesiąty scenariusz to znaczy rząd zaczął pisać scenariusz zaczął nowe dopiero ten film powstawał szczerze powiedziawszy osiemdziesiąty pierwszym 80 pierwszym roku tak dalece, że kiedy kupowałam troska sety w pewnych Empiku prawie się upieram, że ten film z roku 81, ale sprzedawczyni przytomnie powiedziała nie ginie 82, a więc tak ten 81 związany jesteśmy więc, zanim przedstawiono China Club uda akcji reżyser, który już wszystko się ułożyło już był stan wojenny w pięknym rozkwicie przegrał przesłuchanie na kasety wideo bardzo przytomnie zrobiło na kolaudacji stanie wojennym takim właśnie rozkwitły padła propozycja zniszczyć firm fizycznie, a chwalić zniszczyć pociąć, żeby go nie było tak czy ich ustalały takie słowa dobra udział w tej komisji najbardziej przykre i bolesne jest to, że to byli koledzy filmowcy ci, którzy byli no ostro zaangażowani po stronie władzy partyjnej tak dalej nie wypominajmy nazwisk tych nie żyją, ale to byli filmowcy Wajdy o tym pisze w swojej książce lub Wajdą może na ten zakres swoich kolegach, ale my jednak delikatnie tak to byli koledzy filmowcy, ale bronił też tego filmu, ale rzeczywiście tak, ale oczywiście tak, bo to wtedy jeszcze był taki ten rozpęd, że władza już Kaka, bo stan wojenny, ale jeszcze myśmy mieli w sobie pewną nabytą w ciągu tych kilkunastu miesięcy no taką oddech wolności tak tak tak tak dalece się nie zniszczonego fizycznie także dlatego powiedzieli, ale odłożono na Puck oczywiście w Bugajski, mówi że właściwie tego się spodziewano się skończy się na odłożenie na pół, bo cała masa wtedy poszła na półkę jak gdyby jednak nie przewidywano, że pójdzie tak strasznie ostro aż do zniszczyć fizycznie epitet najbardziej antysocjalistycznych film, jaki kiedykolwiek powstał powstał pewnie i powstanie tak do i było oczywiste, że pogańskim żadnego filmu zrobić nie pozwolą sprawa jasna miał robić następny dowiedział się, że nie do ich w tej sytuacji Ryszard Bugajski zasłoni od razu po pięćdziesiątym trzecim roku chyba trzecim wyjechał do Kanady czy osiemdziesiątym trzeci musimy jak kierowanie po 56100 osiemdziesiątym trzeci oczywiście jasne tak, bo to już zaczynają się te tysiące 0310. trzeci już firmy spółka nam z tyłu głowy za chwileczkę będzie, a to tam do czasu no, więc Bugajski wyjechał, ale film krążył, ale każdy o tym filmie coś wiedział coś słyszał, nawet jeżeli nasz film tak to była legenda w pani Ewo, ten ciężki film był strasznie ważny także, dlatego że ta dziewczyna na ekranie wytrzymała, że ten film jednak zamknięty zagrożony można było zobaczyć to było bardzo wielkie źródło nadziei po prostu coś z tych rzeczy, które nas podtrzymywały na duchu potem będzie za chwileczkę jak Bugański po powrocie bardzo się zdziwił się tak to aż tak wyglądało, ale i to Bugajskiego, a teraz Krystyna ja Otóż mówi się przesłuchaniu i jest prawda, że ten film ma taką siłę także dzięki Krystynie chęć wiadomo to nie ukrywany, że aktorka walczyła z reżyserem swoją koncepcję postaci w słowo walczyła i absolutnie dokładnie na miejscu walczyła 2 lata po nagrodach za terroryzm 2 nagrody nagroda za rolę w Gdyni i nagroda w Cannes główna nagroda aktorska na festiwalu w Cannes, a po tym, kiedy film już jak normalny normalnie wrócił wrócił do życia tak po, więc powiedziała o tym, tak w naszej książce gwiazdy mają czerwone pazury to co tam gram wykracza poza sprawność zawodową podobnego stanu emocjonalnego teraz sobie nie odnalazła reżyser był moimi pomysłami przerażony za dużo wiedział z lektur z rodzinnych przekazów jak podobne sprawy przybrały naprawdę nie uważał, że ona nieprawdziwie tak tak, że przesadza w tym strony niezłomnej, który ich co widzowi tak tak dochodziło na planie do awantur w święta prawda do awantur, lecz dzięki temu jest gorący to prawda jest gorący jak powstawał też Krystyna Janda z tej książki naszej książki nic w przesłuchaniu nie jest budowany, kiedy rzucają mnie na podłogę nikt mnie już spędza, kiedy dostaje w twarz biją naprawdę, gdy polewają wodą tu ja stoję pod strumieniem wody z węża nie dublerka, więc zrozumiałe, że to wymagało aż takiego napięcia emocjonalnego ze strony aktorki, że musiała walczyć o swoim reżyserem, który z kolei miał nieco inną wizję tego filmu przyznaje po latach bardziej taką artystyczną wprost ekskluzywną właściwie każdego naturalistyczne uważa, a nie, a to poszło właściwie jakiś taki z 1 strony naturalizm nas z drugiej strony w tym wniesioną postać, która była emanacją emanacją powszechnego pragnienia widzów proszę pamiętać, jeżeli film powstaje w roku 81, dlaczego chcemy poznać życie jest tak potężne ciśnienie taki klimat, że aktor, który jak wiadomo jest najlepszym takim aparatem do odczytywania tego co myślą ludzie co czują ludzie, że aktor wie, że musi poza tym musi pokazać osób i tak postąpiła Krystyna Janda wygrał dzięki czemu, gdyż jak wygra i wydał także firm do teraz metryczka filmu no to wobec tego czołówka rok produkcji 1992 premiera 12 grudnia 1989 ten 12 grudnia nie bez powodu to rocznica stanu wojennego pierwsza rocznica pół naszym zwycięstwie w wyborach roku 89 reżyseria Ryszard Bugajski scenariusz Ryszard Bugajski zdjęcia Jacek Petrycki ktoś Krystyna Janda Antonina Dziwisz Adam Ferency Tadeusz Borowski Janusz Gajos mjr Anna Romantowska Mira Szajner itd Agnieszka Holland Witkowska Olgierd Łukaszewicz mórz Antoniny, ale w tuje się obowiązku za coś słuchaczy teraz przeprosić, skupiając się na najważniejszych wątków filmu, czyli serii przesłuchań, które mają to nie złamać nie można pominąć głównego środka zastraszania, czyli brutalnego wrzasku wulgarnych przekleństw i obieg, pomijając je za kłamał, by się i firm i rzeczywistość wobec tego to wszystko usłyszymy no owszem nie z węgla, ale przepraszam proszę wybaczyć tak było trzeba, żeby nie zakładać ani filmu ani zniesienie pico czujemy tego tak jest no proszę wyobrazić, że robimy w tym momencie piknik naprawę doprawdy więzieniu śledczym UB nie robiono PiS PiS w tym momencie no, więc za chwileczkę nasz dźwiękowy Bryk, czyli Tonia kiepska, a które kas estradowego zespołu pod auspicjami wojska poważny, choć bywa frywolny bardzo frywolna piosenka potem pokłócił się z mężem i da się zaprosić 2 nieznajomym facetom na wódkę do knajpy tak z 1 knajpy wyciągają je z 1 teatru czy tam miejsca, gdzie na spektakl do knajp, a ona się udaje zaprosić, ponieważ dopowiedzmy obecny był to, że wydaje się, że może troszeczkę zdradza zrobiła mu piekielną awanturę i potrzebuje jakiegoś pocieszenia, ponieważ jest to osoba w ogóle dosyć luzacki zjawiają się pocieszyć ciele ona w ogrodzie jest, że znakomicie można się pocieszyć idąc do knajpy i troszeczkę jednak troszeczkę jednak pijąc tym co tam w knajpie dadzą wyjechaliśmy zajechaliśmy prosił go do więzienia po tej Wesołej Wysowej biesiadzie najpierw po tej są w piosence Ada to nie wypada 2 ubecy pakowali do samochodu nabywa pewną oczywiście taksówka no i realizują prosto na ulicy Rakowiecką melduje celę gotową do apelu stan 31 obecnych 31 dali radę w melduje doprowadzenie dziś Antoniny Ukrainy Antonina Dziwisz urodzenia 1 kwietnia 1926 roku we Lwowie córkę ligi Stanisława ta tak to już wydania mamy dostać Jasną zgodna z prawem odpowiedź nazwiska wszystkich mężczyzn, z którymi pasz, a im mjr olchy nasz dobrze nie wiem chyba tak sobie no sam organizował występy naszego zespołu w jednostkach wojskowych tak samo znam dobrze wszyscy moi koledzy z zespołu koledzy z nim do łóżka nie chodzili też nie chodziło nam zeznania kaprala z główką, więc dziś zastępcze z majorem w sytuacji niedwuznacznej 15 lipca 1950 roku punk oraz Piszcie proponuje, że ta jeszcze raz przyjechać na jaki skład stwierdził strzelec pisk w ten sposób, że zapamięta do końca życia niczym nie będzie podpisy co do 1 odpisy przecież to zeznanie wypuścić mnie, gdyby ode mnie zależało takich jak wystawiłbym pod ścianą strzelał w tył pierwsze przesłuchanie tak pada tutaj już nazwisko kapitana olchy bardzo ważne wychodząc z celi ona mówi część, ponieważ jest pewna, że wypuszczają na wolność na końcu podpisuje tak mówi nie podpisze słyszy często go po co tutaj było na tym przesłuchaniu ona to podpisała i pyta czy teraz wypuszczą, ponieważ ciągle nie wie, o co chodzi na wręcz uważa, że pomylono ski tak szykuje się z nich winna oczywiście przed niewinna niewinnej oczywiście jest inna teraz trzeba coś jednak dodać przesłuchania są wydarzenia niebędący tylko filmową fikcją poważnie musimy osadzić jak gdyby w pełni historycznym Antonina Dziwisz na literę, gdy jest 1 z 35  000 więźniów politycznych, których było w roku pięćdziesiątym, a kap. Olcha, którego nazwisko się pojawił fikcyjną postać filmu jest 1 z 86 rzeczywistych oficerów oskarżonych na podstawie sfingowanych zarzutów o spisek szpiegostwo 1 z 20, na których wyrok śmierci rzeczywiście wykonano tak do tego co widzimy jak, w jaką fikcją filmową należy dodać wiedzę o tym, do czego właściwie to przesłuchanie ta cała akcja filmowa nawiązuje bo, żeby przedstawić sfałszowane zarzuty przeciw jest w tych procesach, ale także w tym procesie przygotowywanym na ekranie trzeba podeprzeć fałszywymi świadectwami do tego jest potrzebny ktoś taki jak w tym filmie Tonia na litery de na literę de do jakich organizacji politycznych należy jeszcze przed wojną w czasie wojny wojny i nie należą do żadnej organizm z góry w tłumie poczęstować papierosem nie tylko własnej dupie na rzecz się wyspać się w biegach do łóżka to jest nasza moralność stosunek do życia inni pracowali dla ojczyzny ludowej jeszcze zwykłym pasażerem, ale ja przecież pracowano szesnastego roku życia tylko Mery danie do ponad 2 czy pracą przy 20 lat była z tego roku córka sen jak było albo sieć urosła już mało, kiedy nic więcej nie było wszystko detalami wrócić do celi cześć prostowane mury katorga płacił dolarami w samochodzie za tak, ponieważ nic w dalszym ciągu nie rozumie odwagi można sobie dodać np. śmiechem więzieniach opowiadało się zdaje się jak ci, którzy siedzieli także różne takie wesołe historyjki po to, żeby na chwilę oderwać od tego czym są, ale słuchaj ja opowiadam wam jak była jak pojechaliśmy z Kazikiem walką na do Ostródy na występy w Ostródzie na wyspie w wskaźnik Alfa Giulia na bardzo robiono oczywiście też po występie się strasznie głupi jak pijany dzień spotyka się o własne nogi Kazik, a konkretnie jak i elewacja jest pole na Polskę czołgi samochody, jakie armady znajdują jeszcze kompletnie pijana one wyrażą taką, na której nadał tej, w której leżał nigdy nie jest choćby dlatego chciał go i choć wygrać, ale korzystać chciałbym to trzyletnie na rzecz badań nad aleją dostrzegł jako, że jeżeli ogólnie, że można ładować pokazał jak zawiedzie jakiś tam nie ma nic tam za takie dźwignie jakiś wajchy strzelamy salę Syrią dawnych lat patrzymy jak dzisiaj rad gmin wysyłane wybuchną wreszcie wyłazi my patrzymy płaci okazało się był ostry mają dla kolejne jak no i śmiech był w celi może powiedzieć jak wiele znaczył dla ciebie Olcha sobie np. była w stanie dla niego nie powiedział wszystko co miał powiedział chcę się dowiedzieć najważniejsze, dlaczego została aresztowana czy wiesz co jest najwyższy wymiar kary chciała przedłużenia do wyboru Olcha albo nawet wybrała Wola życia, czyli Olcha tyle na siebie nie znaczy zrozumieć, jeżeli ty pomożesz mi powiedzieć pomoże, że nasze wystąpić do sądu o złagodzenie kary kary za co słuchaj musisz powiedzieć, że wszystko z kim się spotykał, o czym rozmawialiście wszystko najdrobniejsze szczegóły, ale z nim rozmawiam tylko moich osobistych sprawach poza tym wszystko co powiedział nie może nikomu zaszkodzić naj najwyżej mnie skąd, że Olszy zaszkodzi to co powiesz niema pan to wykorzysta wysokość go ostrzegał, że to jest sprawa najwyższej wagi Państwowej on został zdemaskowany przez organa bezpieczeństwa jest oskarżony o najcięższe zbrodnie zdrady ojczyzny szpiegostwo na rzecz krajów zachodnich sabotaż z kask tak, ale przecież niemożliwe naprawdę niemożliwe do tonie już wie, o co chodzi przesłuchujący, czego nie oczekują, czego nie oczekują, ale też wie, że chcą od nich kłamstwa o konieczności zawiązania spisku, ale przecież już panu tłumaczy, że nie było żadnego z PiS zlecił ze Spiskiej mamy do czynienia wtedy, gdy n p . w pokoju rozmawiają 3 osoby, gdy chodzi czwarta przerywają rozmowę zatem te 3 osoby należą do PiS ale kiedy przejął rozmawiać chodziłem do pokoju się też należeli do spisku do tego samego, do którego należał on, ale poza tym oni są przyjaciele nazwać przyjacielem zdrajca ojczyzny wierzy bardziej niż ma już sam znalazłem się kula wf braliście udział zniszczenie obiektów wojskowych proszę pana ja opowiadałam Celiną jakąś wymyśloną uzupełnić mówi pan taką śmieszną historyjkę, żeby było ale, żeby być mam NATO żelazne dowody jeśli podpisze zeznanie działa liście z polecenia olchy żądza ciepło, a Rolka przekazywał przeze mnie wywiadowczą ambasad tego nie powiedziała tego nie podpisze też pan sam wie, że to nieprawda PiS iż scena wielka dramatyczna tak to jest jawny bunt potem jawnym buncie będzie senator Tur właściwie, czyli podtopienia oporny i no a potem tu takie były metody raz na Ostrów oraz łagodnie potem spróbują innej metody próby złamania przy pomocy tzw. kontraktu wania po ludzku prowadzenie dzieli rząd nie proszę nas ta w radzie, jaki fajny długi oba miasta, dlaczego nie ma męża, bo restauracja, a będzie on, że utrzyma się wetem mówię poważnie mam wrażenie może mówić o poważnych rzeczach czy znów szkodzi na zdrowie swoje mecze jeśli będziecie z nami współpracować każda minimum dobrej woli będzie znacznie łagodniej traktować pozwolenia na bliskie paczki listy z domu jak odpowiada taki układ w taktyce za to zostaniesz przestańcie mówić do mnie to nie jest nasz kulejący, a dotyczy tak ważna, a w maju 1000 wasze stoiska dziwką obywatele mają melduję doprowadzenie tajne Mirosław Jan Mirosława sza niż to właśnie rezydent związek Antoniny Dziwisz kochanką mjr Kaim Kazimierz właśnie widać uczyłem się na punkt kontaktowy, gdzie czeka nas łącznik przed przekazał Antoni dziś poleceń polecenie zbierania informacji w jednostkach wojskowych dla wywiadu francuskiego w IRA, dlaczego zrobiła w uszach w pani Ewo, w policji nie można tego słuchać spokojnie właśnie tego to jest dla mnie scena najbardziej dramatyczna tym filmie tak no, więc spokojnie po czymś takim jak człowieka najpier w torturują, a potem częstują bułeczka z masełkiem, a potem się dowiaduje, że ktoś z kim zaprzyjaźnił się w celi, bo to był taki układ sposób do straszliwy kłamliwie GUS skarżył człowiek może się jednak załamać, ale winny sposób nie w ten cokolwiek podpisze tego dłużej nie wytrzyma powiedzmy wyraźnie co to za na końcu dzięki tym co oczywiście próba samobójstwa w sposób dramatyczny zresztą dokonuje tej próby próba nie tylko przecięcia żył, bo jednak może nie było przy tym wizerunku zresztą niby nie dał po prostu przegryzają żyły kre w kapie na dolną prycze Blues sprawia, że ktoś budzi ten raban jest oczywiście wołanie oczywiście przebiegają strażnicy tak łomot taki to jest tu pod pod tych butów strażników i owszem, Tonia znajdzie się w szpitalu, gdzie jestem w niebie na niebie jest tym więzieniu jak żyć myślę, że jeżeli, w które tak, by wypowiedzieć wart 50 druki z 50 drugi litewska 1 takiej wam używać na literę de tak to było Boże Narodzenie pięćdziesiątego drugiego roku, czyli koniec 52, ale to ciągle jest więzieniem, chociaż szpital, bo to oczywiście szpital więzienny, gdy celem gotową do apelu stan 6 obecnych 6 września rząd w wierze śledczy dziwi rządzenie na trasie widzenie z oficerem śledczym nazwisko imię data urodzenia chciałem coś powiedzieć na osobności będzie jestem wciąż denerwuje się tym, że nie zgodzili w szpitalu, kiedy mnie przed wydziałami coś się nie podmiotom nie ma znaczenia dawno zostały wstrzymane chce wrócić do celu ktoś porzucił zwał tak prowadzić w kontakcie, szacując wyjaśnić tak to jest wątek czysto fabularnym doszło do zbliżenia Toni i przesłuchującego tego od ludzkiej metody nie był gwałt, że była pełna jasność tylko moment po prostu ludzkiej słabości i kobiety i mężczyzny, ale o tyle ważny, że dziecko się urodzi i to będzie miała do kogo wrócić, gdy w roku pięćdziesiątym szóstym wyjdzie na wolność wtedy właśnie i wszystkich właściwie wypuszczono, ale na razie jest rok pięćdziesiąty trzeci, a właścicielami Słuchajcie Stali numeru na ryż się, ale fakt, że Stalin umarł jeszcze nie rozwiązał wszystkiego do roku 50 tego szóstego jeszcze minął 3 lata widzę są za 3 miesiące małe Izby dziecka na Przybyszewskiego z wy prowadzić rozumie co ta scena kończy się strzałem ten strzał to zastrzelił się ten przesłuchujący i ojciec dziecka to oni dodajmy, że jest to czy fanatycznie wierzący to co robi co jednak odróżnia od tamtych, którzy są po prostu się oczami do wynajęcia ten człowiek, który uwierzył, ponieważ miał np. takie powodzie poświęcił mu wtedy obraz świata mógł się zupełnie komuś przedstawić to zespół aluzja do rzeczywistych postaci Tadeusza Borowskiego, który też zakończył strzałem samobójczym, ponieważ strzał to jest oczywiście strzał samobójczy panie potem jeszcze się coś dzieje to nie wychodzi z więzienia odbiera dziecku, ale dla mnie to jest tak jakby ten strzał właściwie kończy przesłuchanie, bo przecież to co jest najważniejsze w tym filmie to jest scena na nich danych analiza danych jak paciorki przesłuchań tak tych scen, gdy tak po prostu patrzymy się, a w ośrodku z Ciska z daleka mówią i oczywiście tam to wszystko jest osadzony także pewnej rzeczywistości więziennej tam n p . jest postać komunistka, które święcie przekonanego Agnieszka Holland ziem, jeżeli partia coś robi to partia wie co robi, jeżeli partia skazuje niewinnego to partia wie, dlaczego musi tak postąpić zresztą bardzo zabawny takich szczególnie w momencie, kiedy opowiada wyszło mu historyjkę Tonia jest przebitka na nową partyjną i ona się też mieli razem ze wszystkimi jest to ona jest pierwszą osobą, która podnosi raban ten typowy więzienny raban walenie walenie walenie, kiedy zobaczyła, że tak budzi krew kapie, żeby to właśnie budżet kapiący kapią Zegzdy ważna postać ważna rola ta tak tam jeszcze jest też postać młodej kobiety jak się wtedy mówił Kubacki kłaczki, którą chciano rozkład uczyć, a ona postąpiła z tym, który chciał ją rozkład radykalnie radykalnie to znaczy chciałbym rozkład czy ona się udała się jednak wie, że ma czapy i wierzymy, ale jeśli Wola Wola życia trzeba dbać o siebie obsługę piękne sceny, gdy ona ziarno prawda za oknem, bo tam program, jaka może wyrównać jakaś roślinka, więc tak jest takie są też Stanecki zresztą, kiedy w ogóle trafiła po raz pierwszy od niewielkiej celi to jest cela, w której jest pada kilkadziesiąt osób to 30 chyba, jeżeli cela ma 30 m to dużo to znaczy one są stoją w zbitym tłumie to co jest takim maszerowanie więzieniu po celi to taki zbity tłum próbuje dreptać potem przenoszą do innej celi, gdzie jest, gdyby więcej luzu, więc wszystko jest tym filmie także jest ten wątek między tą Unią i tym no jakimś zbliżenie między Unią i owym ubekiem zresztą to sugestia żon zakochał się z nich była naprawdę, a ono powtórzy moment takiej kobiecej słabość też Unia w ten sposób napędzić dziwię oczywiście, że tak właśnie polega rozmowa między nimi w imię, czego ty robisz dla Canona ono zagrożone mówimy czy ty naprawdę w to wierzysz no być może to wszystko także skończyły się tym chcę być strzałem no ale wróćmy do tego jak to było z filmem po raz pierwszy pokazano przesłuchanie publicznie na festiwalu w Gdyni to był wrzesień roku 89 reżysera nie było jeszcze w kraju nie słyszał, więc tego co się tam działo po tym, pokazie to była niekończąca się owacja na stojąco, więc nie słyszał tego czegoś nie widział tam byłam na wiemy na co patrzyłem, więc nie widział US na widowni i Krystyny Jandy, która stała samotnie na scenie i pani usiłowała nie płakać zresztą właśnie cykl dodatków do pani dowiedziała działam i każdy, kto widział będzie już pamiętał zawsze 3 miesiące później Bugajski przyjechał do kraju no i odbiła się jak już powiedziano powiedziałyśmy 12 grudnia 89 oficjalna premiera filmu zakończona podobną owację ale, ale zakończona taką owację ku ogromnemu autentyczne zdumieniu reżysera zdarzało się ja przy tym była w taki spacer przez miasto po wywiadzie, który za chwilę będzie mowa, że ludzie zatrzymywali go na ulicy poznawali pozdrawiali dziękowali zupełnie absolutnie nie mógł w to uwierzyć, ponieważ spędził lata poza polską kilkanaście wkrótce po premierze bliziutko w końcówce roku 89 udzielił mi naprawdę fascynującego wywiadu dla tygodnika film panie w pani czytała ten biedak przyniosła taką ogromną płachtę studia do stołu wywiad fascynujący tuż po przyjeździe jest ogromny w porządku fragment tego wywiadu mówi Bugański to co się działo przez te lata wokół przesłuchania przewyższyły znacznie moje oczekiwania nie wiem jak i dlaczego to wszystko się stało czy film trafił dokładnie te 5 minut historii, które pracowały dla niego, jaki udział w tym sukcesie sam film jako utwór artystyczny, a ile w tym polityki nastrojów społecznych nie umiem odpowiedzieć ubierz się w tym to jest zapis stanu ducha autora przesłuchania tuż po powrocie z Kanady, ale pani Ewo, jednocześnie spojrzenie z perspektywy kogoś kogo przez te lata nie było w kraju to jest bardzo przenikliwe doskonały wprowadzenie do przesłuchania oglądanego poddawanego refleksji dzisiaj właściwie powiedział tu co dzisiaj spokojnie można było napisać z punktu widzenia lat, które minęły odpowiedział od razu piękna przenikliwość spojrzenia reżyser miał rację oczywiście przypuszcza przypuszczając, że film trafił dokładnie w tym 5 minut historii, które pracowały dla niego, że polityka i nastroje społeczne nie tylko wartości artystyczne współ decydowały o fenomenie takiego odbioru i potasu cytat i jesień 89 jesień 80 dziewcząt i roku ów roku i t d. to jest drugi roku bośmy, kiedy oddziały roku ów roku 81, kiedy tom to długi rok zaczął się w roku 80 strajku trwały potem prawie do końca 81 były troszeczkę takich, a rok można, ale ty tam budujące i o tym, 78 lat później tak samo można podać takie wyroki owe zdarza, aby jak wiadomo przez cały ciąg właściwie powojennej Polski jasne 56 rachunków potem wcześniej jeszcze Poznań roku ów sześćdziesiąty ósmy rok, gdyż roku ów roku, kiedy nieżyjący Krzysztof Teodor Toeplitz następnie w ten sposób, że to było tak, że z tej mętnej wodzie, w której odkryliśmy co pewien czas wychylanie się w głowę do góry, a łapaliśmy oddech jest znowuż byliśmy znowu szliśmy wtedy w wodę czy znowu się przygotować i znowu złapać oddech, ale tak było przez całe lata no i teraz mamy tak, że wiemy już co powiedział Bugajski wiemy, że to nie z przesłuchania odniosła zwycięstwo, bo ubeków nie udało się złamać i oporu, czyli w istocie pani EW zniszczyć moralnie ona walczyła także u siebie, żeby nie dać zniszczyć moralnie tak jak ta, która tam Mira Hayward w rejestrze tym człowieka zniszczoną kompletnie jako człowiek sam dla siebie sama dla siebie przede wszystkim zapłaciła jednak ceny tak wysoko, że pełna identyfikacja z tą postacią na zasadzie ja też bym się nie dał była niemożliwa widz pewnie będzie musiał zwątpić nie nią nie tonie, ale w siebie mógł pomyśleć tak wtedy, kiedy torturowano może bym się poddał to normalna reakcja, kiedy się widzi coś takiego i teraz, żebyśmy mogli takiej postaci jak to nie uwierzyć nie, czyniąc z niej jednak publika, bo to, by nas od niej oddzielił musiało być coś jeszcze nie tylko talent i determinacja tort to co było nie zdecydował właśnie przypadek, bo to było tak rolę to Libia zagrać inna aktorka tak życiowymi rozumieniem przemawia ze zdumienia to jest tak dla mnie klei jest ona po prostu ona jest tamtą panią Ewą nie odkrywam przez panią tego szczegółu przed nagraniem, bo teraz do pani twarzy autentyczne zdumienie, więc tam aktorka zrezygnowała, bo w scenariuszu była scena, w której to nie musi się rozebrać jest taka scena też Krystyna Janda bardzo chciała zagrać postać, bo zdawał sprawy tu cytat, że cytuje stoi przed niezwykłą szansą, jaka aktorce zdarzyć się może raz w życiu, ale oprócz talentu determinacji wniosła do postaci trudno także pewien posag ten posag to jest ślad refleks Agnieszki z człowieka z marmuru to było przecież tylko 5 lat po tamtym filmie zaledwie rok po człowieku z żelaza i teraz proszę spojrzeć Agnieszka dziewczyna z połowy lat siedemdziesiątych i początku osiemdziesiątych, której uwierzyliśmy, że jest takim człowiekiem co się nie poddaje podpierał teraz to nie walczącą o dochowanie wiary sobie i ludziom 20 parę lat wcześniej to jest tak jakbym coś trwało i przenosiło się w genach z pokolenia na pokolenie tak absolutnie to jest do odczytania, kiedy zestawi się te 2 postać to nie uderzyła dopiero teraz wcale nie wtedy, kiedy oglądam ten film po raz pierwszy po prostu musi minąć czas, żeby zaczęły się ujawniać tych najgłębszej jak gdyby warstwy no w dziele sztuki filmie, a także w tym co dzieje się z tym filmem między filmem widownię jeszcze 1 jeszcze jedno jak gdyby odkrycie to nie wystawiono na wielką próbę ale zanim los wystawi kogoś jakąś próbę ten ktoś nie może wiedzieć na pewno jak się zachowa tego nie wie z góry możemy się wydawać ja bym się nie dał albo możemy się wydawać, a co tam pewno bym się poddał to są te przypadki, które znamy historię, że ideowcy tacy zawzięci załamywali się po prostu torturowała albo Bailey, a taki cwaniaczek nadal, który wszystko miał za nic zaciskał zęby i nie mówił do granicy, ale tak, więc to jest to tajemnicze tajemnicze zjawiska i teraz pani Ewo, wrócimy do początku naszej opowieści to jakby śpiewała to sobie w tej frywolnej piosence na początku jeszcze bardzo frywolna piosenka nie wiesz co masz w środku to jest istota rzeczy nie wiesz co masz w środku to Unia żyjące na pełnym ludzi absolutnie zaskoczyło ją przecież w tym tonie, że ma w sobie coś twardego co decyduje, jakby zdaniu decyduje zaniósł nie pozwala jej to coś w środku czym nie wiedziała, że ma nie pozwala czegoś ani powiedzieć ani podpisać panie w co to jest nie wiadomo nie wiadomo nie wiadomo nawet ktoś, kto przez coś takiego przeszedł nie odpowie powie tylko to znaczy, że mam w sobie coś w środku twardego co decyduje za mnie nie wiedziałem, że to mam, ale co mam i ten, który się dowiaduję, że coś takiego ma to być bardzo mu potem pomaga w życiu co by nie spotkało tak no ale wróćmy do obu Agnieszki z filmu Wajdy i Toni z filmu Bugajskiego to jest także, zważywszy że 1 film rok 501006 drugi film 70 doprowadzi 70 połowa, doprowadzając do żelaza 80 to jest piękny bardzo przykład takiego przepływa linia pewnych prądów między światem bitów z ekranu światem realnym na widowni panie to jest zresztą bardzo stara tajemnicza gra między rzeczywistością i mitem to był 1 z najważniejszych filmów, które obejrzałam przed nas spotkaniami dodajmy, że to był 1 z tych, który naprawdę przepięknie uzmysławia co to znaczy więcej niż kino, bo rok osiemdziesiąty dziewiąty czystek niesamowite, gdy Bugański kręcił ten film przecież nikt nie wiedział co prawda ani za chwile co się dzieje prawda, bo stan wojenny ani potem co historia sprawi, że ten film będzie właśnie czymś tak bardzo tym większy niż kilka dostarczy włączył się tutaj tzw. wielki demiurg tak, który naprawdę rządzi światem, ponieważ wśród wszystkiego co rządzi światem rzeczy materialne rzeczy niematerialne jak się dobrze przyjrzeć to prawdziwym demiurgiem oczywiście, czas więc o tyle dobrze jest popatrzyć na to co także w kinie się notowało co kino robiło między sobą, a widownią z perspektywy czasu i właśnie to robimy w naszej audycji w pewnym sensie przesłuchanie zamyka okres, który do tej pory był w naszych audycjach w naszym polu widzenia, czyli okres PRL -u już następny film będzie on będzie oznaczał, że wychodzimy z PRL -u w naszą współczesność no rzeczy tak dramatycznych już nie będzie, ale pani Ewo, będą również przynajmniej na początku będziemy także rozmawiać o długu będzie i będzie za rzeczywiste co rzeczywistość Szas rzeczywistość współczesna przedstawiła nam jako no również straszliwy dramat straszliwy dramat, kiedy człowiek okazał się no nie chcę porównywać broń Boże z PRL -em, ale okazało się, że jest bezbronny wobec machiny Państwowej i to nie w tym sensie, że machina Państwowa przepuści go tutaj przez maszynkę z Gnojna tylko się odwróciło jego tyłem zostawił samego co musi się skończyć też bardzo dramatycznie to wszystko, a propos czas, ale mam nadzieję, że idziemy także do jakich zupełnie najnowszych filmów do zobaczymy jak sprawy bardzo ważny nurt dadzą się na ekranie jeszcze pokazać do paliwo, a właściwie dobrze zostawiamy ten czarny twardy okres PRL -u za sobą dobrze, że pokazałyśmy film znakomity najlepszy no, a reszta to już nie zależy od nas zależy od szanownych artystów, ale spróbuję zrobić co się da, żeby wydobyć to co najlepsze bardzo serdecznie dziękuje film Ryszarda Bugajskiego przesłuchanie był tym, o którym rozmawiałyśmy dzisiaj, a gościem państwa moim była pani Bożena Janicka krytyk filmowy z miesięcznika kino dziękuję również i do zobaczenia tych państwa za 2 tygodnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIĘCEJ NIŻ KINO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA