REKLAMA

"Sami swoi"

Więcej niż kino
Data emisji:
2013-03-13 23:50
Prowadzący:
Czas trwania:
53:49 min.
Udostępnij:

Ewa Podolska i Bożena Janicka rozmawiają o słynnym filmie, w którym antagonistami są Kargul i Pawlak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa witam mojego gościa pani Bożena Janicka krytyk filmowy miesięcznik kino dobry wieczór ci, którzy nas już słyszeli wiedzą doskonale, że teraz zaczyna się kolejny program cyklu więcej niż kino najważniejsze filmy polskie, a ci, którzy nas słyszą pierwszy raz za informacje dla nich 2 tygodnie właśnie spotykam się z panią Bożeną Janicką i rozmawiamy o najważniejszych filmach polskich myślę że, ponieważ to jest komedia i wszyscy o tym, wiedzą, nawet Rozwiń » jeżeli nie widzieli, że to przecież komedia, ale pani Bożena w mieście nie powiedziały co jest komedia dziś zamawiamy o filmie sami swoi tak i tak bardzo pani ja mamy wydrukowane, że tak powiem przecież taka, jakby sztandarowa komedia Polska to sami swoi sami swoi nic rozmawiamy o samych swoich mam takie poczucie, że troszeczkę jednak musiał się wytłumaczyć jak to pasuje do tego cyklu wymyślonego, które uda na złe więcej niskiego panie będzie auto cytat po to, kiedyś u siebie w kinie też sformułowane na piśmie to jest tak więcej niż kino, czyli te filmy które, przemawiając do konkretnego człowieka i mówiąc w istocie o nim jednocześnie komunikują coś ważnego o wspólnocie, w której żyje pozwalają by, pozostając sobą mógł się w tej wspólnocie odnaleźć sami swoi jest to po prostu idealnie w takich oczekiwania wobec kina aby, pozostając sobą móc się odnaleźć we wspólnocie co zresztą od razu pół żartem pół serio oczywiście jest w tytule filmu, który z tego jeszcze ta powtórzymy sami swoi boi tak nawet poza chórem sami swoi, a w państwie przez moment pomyślałam coś bardzo prozaicznego może dlatego można zaliczyć do najważniejszych filmów polskich, ponieważ to komedia, która przyniosła najwięcej pieniędzy najbardziej kasowa Unii nie oni, gdybyśmy tak patrzyli to byśmy zeszli z takiej półeczki jednak wysoko gdzieś tzw . dolne stany, więc po zdaniu na tych zespół mam nadzieję, że w momencie, kiedy skończymy nasze audycje każdy już będzie wiedział, że ten film doprawdy sytuuje się może jest komedią naprawdę gdzieś bardzo wysoka sami swoi ta odzyska się spopularyzowała właśnie powinny, więc chińskiego i teraz popatrz po to jest bardzo ciekawa sprawa prościutkie sami swoi 400 mówimy na co dzień to jest odzywka w języku utrwalona, a tu sami swoi, ale to wcale nie jest takie proste, dlatego że odzywka sami swoi może mieć zabarwienie pobłażliwe, a sami swoi może być zjadliwy ironiczna, a sami swoi, ale to nie koniec ona może integrować, ale może także działać wykluczającą wszystko zależy od sytuacji jak zostanie użyta teraz w tej konkretnej sytuacji, bo akcja filmu rozgrywa się tuż po wojnie na ziemiach zachodnich, więc tam to była absolutnie odzywka integrują Sacha, bo przyjechali zza Buga, bo stamtąd wyrzucono wysiedlono i nie pojawili się sami siebie, bo chcieli po prostu zamienić biedy na coś lepszego, a jeszcze inni mieli za sobą burzliwe losy wojenne do szukali jakiejś nowej szansy i teraz już dochodzi do istoty rzeczy Otóż ważnym odczuciem integrującym tych wszystkich i to nie tylko na ziemiach zachodnich tak było w była nostalgia za ziemiami wschodnimi za utraconymi kresami i bardzo ładnie określił kiedyś w sam reżyser filmu Sylwester Chęciński tęsknota za tamtejszym klimatem duchowym atmosferą sielsko anielską no tak nawet oni się straż wieku co, więc jakaś atmosfera Sielska anielska i teraz na tym polega znakomity pomysł tego filmu, że da się połączyć połączyć w całość te 2 jak gdyby wątki nostalgia i kłótnie bohaterów w niczym nostalgii nie naruszając, a nawet ją, umacniając panie, bo to jest cudowny pomysł, ale bardzo głęboko gdzieś pod spodem tego filmu, bo w tym filmie widz otrzymuje dowód dowód na to, że fundamentem tej nostalgii jest jakaś imaginacji, czyli bujda po prostu, ale jakaś prawda to już jesteśmy w domu, a prawda jest taka tam też kłócili, ale trochę inaczej niż my teraz tutaj, bo żyli daleko centrum, bo oni byli jakby zakonserwowanie innym czasie tamci na tych kresach przedwojennych i teraz jeszcze głębiej pięknie kulturowo panie pokłócili się oczywiście jak w zemście Fredry, ale kłócili się także jak panu Tadeuszu Mickiewicza, bo przypomnę piąta księga nosi tytuł kłótnia a kto najczęściej kłóci się z kim to jeszcze głębiej jesteśmy w kulturze to wiadomo Jana Kochanowskiego i będzie cytat z Kochanowskiego, bo znikąd tak na dnie jako złego sąsiada szkoda nie przypadkiem już zbieramy Formuły ostatecznie słowem system się kłócili, ale kłócili się po staro polską i to wcale nie przez skaza klimat nostalgiczny genialny pomysł bardzo subtelny przepięknie wszyte w ten komedię po prostu tak to działało nostalgia za starą polszczyzną tamtą, która tutaj tak ładnie tak ładnie przechwytuje je przez moment pomyślałam o tych pojęć rzeczywiście samych swoich bo gdy mówimy sami swoi to może też na to spojrzeć i nie ma tu obcych, a nie działo musiało to ich integrować i 1, która potrafi do obcego świata tutaj znaleźli siły także wobec obcych, którzy się tam pojawia ten obcy świat dokładnie tak swoja nie tak to znaczy coś trzeba było skleić kleiły się strasznie różne, że tak powiem nie klei, ale zbiegły 1 rzekę różne takie dopływy struny tyczki, a tym pięknym pięknym czymś co ładnie skleił, jakby stworzył takie no obór wahało wokół był jednak odniesienia kulturowe i to jest genialny pomysł tego filmu genialny pomysł filmu, bo przecież kłócą się nostalgia kłócą się no dobra wcale nie szkodzi szykują, bo to my starzy Polacy od dawien dawna się kłóciliśmy tutaj też kusi, by tak musi być swojak ze stojakiem przywróci tak jest tak jest film powstał druga połowa lat sześćdziesiątych 67 dni powstał 67 i może powiem jak powstaną do topu to też potem będzie taka wizytówka dźwiękowa oczywiście zobaczymy film usłyszymy takie byśmy zobaczyli jest postawą tak zdjęcia kręcono w Lubomierzu to jest w okolicach Wrocławia mniej więcej i to właśnie taka jej jak ta z ekranu ona była zasiedlona po wojnie przez zabużan albo nogi miasteczko, gdyż widzi tę uliczkę i tak mają realne dane o pani Ewo, jakby powiedzieć po niemieckiej się ona z perspektywy głuchego Mazowsza obywatel miasteczka wyglądają jak miasteczka także dlatego zostały murowane domy murowane jednopiętrowe domy okryty czymś porządnie niższym niż niż słowa nie czarujmy się jeszcze wojenna była kryta słowu to po prostu tak było no, więc w takim w tym miasteczku, które były wsią nakręcono zdjęcia, ale tam mieszkali ciągle ci sami ludzie tam jest bardzo zabawny szczegół taki, który Chęciński opowiada dziś, że oni wszyscy biorą udział w tej scenie jarmarku statyści to są oni także takie drobiazgi, że kiedy któryś słyszy jak nagrywa się dialog to wnosi poprawkę do tego dialogu mówi no i Chęciński tego nie powtarza dosłownie, ale domyślam się usłyszał palnie u nas tak się nie mówiło się pojawiły na czy uda się nie mówił oczywiście bzdury miał tylko nasze mówiło część za czas działo i to bez i profesor to dialogu jest tak bardzo jak gdyby jeszcze dało się wtedy osadzić to taki w sztuce prawdy rzeczywiście to znaczy w końcu na Boga 67, a 47 to jest jednak tak 20 letni, więc jak się dało zresztą, jeżeli chodzi o tym, ludzi języka uczy się Władysław Hańcza wspaniały aktor przypomnijmy, że to jest Boryna z syna tak i Władysław Kowalski, który tutaj bardzo zabawny szczegół on po prostu pochodził zza Buga i on tę melodię języka czy został tak zostawiam za Bug zabużan, za którego Bóg i sądząc po tej melodii języka wydaje się, że absolutnie to nie byli zabużanie z tych ziem, które dzisiaj należą do Ukrainy nie ani do Litwy nie to chyba są te ziemie, które są tak dziś bliziutko litewskich, ale dzisiaj należą do Białorusi po prostu to są dla mnie okolicy grody nami szczelny coś tak może istnieją krążowniki działacz obozu del szukała nieznani, ale złapać szukałam, ale oczywiście szukałam pani w ten miał ten odruch od razu, ale ta nazwa też wskazuje na to, że to coś takiego to nie Ukraina blisko Litwy, ale nie Litwa Litwa dzisiejsza tylko pewnie te tereny pośrodku tak tak tak oszusta szybko stanął tu właśnie taką prześliczna prześliczną kresową mową ze mną rozmawia to jest tak żadnych kłopotów kolaudacji żadnych kłopotów z krytyką, ale mimo to nie od razu film załapał załapał no dużo oczywiście w sensie pół 1 000 000 widzów, ale co się działo później pokazano w telewizji i dopiero wtedy jakby ruszyło wtedy zaczął się budować sukces tak ogromny, że prawie dosłownie na życzenie publiczności trzeba było nakręcić 2 następne nie ma mocnych kochaj albo rzuć teraz pięknie frekwencja rosła od strony artystycznej najwartościowszy Spider osadnictwo i a mimo to frekwencja była tak, że sami swoi 6 ,51 000 000 widzów nie ma mocnych niespełna 9, a trzeci kocha albo rzuć 9 pół 1 000 000 no po prostu 9 pół 1 000 000 pani Ewo, co trzeci Polak, wliczając w to niemowlęta sędziwych starców widział widział widział, a dzisiaj też, bo podobno to ciągle leci w telewizji ciągle dostał związane właśnie nie tak dawno IATA nie wiem, bo nie mam telewizora, ale jeżeli państwo tak mówiła w rezultacie taki jest chyba w ubiegłym tygodniu była druga część pierwsza ze 2 albo 3 tygodnie temu, ale chyba muszę powiedzieć, kto jest naprawdę dosłownie dzisiaj, bo w Lubomierzu stoją pomniki Pawlaka Kargula i od tego się w ogóle zaczęło postawiono tam publiki jest muzeum samych swoich i coś takiego może być muzeum autentyk wiata nie była, ale myślę, że wszystko można umieścić w takim muzeum coś się jakoś kojarzy w ogóle tymczasem z tym z tym z tymi przybyszami sierp zza Buga za przykład nowych zmienionych ziemia krążownik o pani Ewo, także karabiny z drugiej wojny światowej także Panzerfaust absolutnie wszystko klatka na kota klatka na kota kot kot pewnie kot może być pewnie wymieniany co pewien czas następnego kota, ale nie jest to żart oczywiście nigdy nie zdradził Klatt w ten sposób wioska zrzuciła ziem myślę, że to będąc muzeum samych swoich w istocie jest muzeum także w tamtych czasów tamtego klimatu tamtych realiów tak usług obraża, dlaczego nie wyobrażam na podstawie czego bo tam się odbyła ogólnopolski festiwal filmów komedię miasteczko festiwalowe tak podobno 16 sfera no, więc właśnie tam jeżdżą moi koledzy od czasu do czasu wracają kompletnie oszołomieni oszołomił dobrym tego słowa znaczeniu tak to znaczy mój redakcyjny kolega, który był w ubiegłym roku przy ofercie kompletnie oszołomiony czym o coś, mówi że w życiu nie widział nie wyobrażał sobie takich tłumów ludzi, którzy nie rozrabiają nie Wrzeszcz nie krzyczą tylko są autentycznie uradowani rozbawieni są na luzie po prostu widać w, że przyjechali po to, żeby doznać prawdziwej przyjemności i potrafią potrafią sobie tego rodzaju jak gdyby uczucia wzbudzić, więc na takim ludzie, gdzie indziej jak w Lubomierzu w czasie tego festiwalu powtórzy bez żadnych z tych niedobrych, które się łączą zwykle służy no po jeszcze do Lubomierza zobaczyć miliardy euro jak do tego roku do ekologii na pewno po tym, wiedziałam, że festiwal, ale potem z panią usłyszałam jak na tym to co ten już przedstawimy film ustawimy firm tak, by zacząć od czołówki oczywiście mamy tak scenariusz Andrzej Mularczyk dodajmy, że także znakomity reportażysta przeciw tylko scenarzysta, ale znakomity, czując jak, gdyby to co się naprawdę dzieje, ale zdają najwybitniejszy nasz w stanie nie tylko to co można wymyślić no, wyobrażając sobie tylko znając mniej więcej to czym się mówi reżyseria Sylwester Chęciński ktoś Wacław Kowalski, czyli Pawlak Władysław Hańcza, czyli Kargul oraz Zdzisław Karczewski Eliasz opary Kuziemski Ilona Kuśmierska Jerzy Janeczek Aleksander Fogiel oczywiście inni muzyka muzyka Wojciech Kilar data premiery 15 września 67 teraz ważne wtedy premiera, ale czas akcji czas akcji 20 lat wcześniej, bo tuż po wojnie zaczyna się najdokładniej po wojnie to znaczy jedzie pociąg z przesiedleńcami za Boga, gdzie no tam sławie bo jaki tutaj szczyt NATO, a są i nasi umówiłam tatuś swojej widzi to łaciata krowa krowa też swojsko krowa tatko na całym świecie takich nie ma tylko krążownika przeciw muzyka Kargula owa Gargula tu są arbuzy to ruch najgorsze chyba wszystkich rock pub rock, ale swój moi nasz na własnych wyhodowanych w 2 do już śmiech, ale tylko głos jakoś tutejszy, ale minęło jak żaden człowiek tutejszy, ale nie na sina się nasi nasze drogi, ale nasz, ale nasze nasi nasi, czyli planie w swojej swoi swoim to jest bardzo ważny szczegół do tej krowy Otóż Andrzej Mularczyk opowiadał kiedyś, że jego stryj, który właśnie był takim repatriantom wypatrzył na łące krowy, których rozpoznał krowy swojego sąsiada wykonywałem z prawdę mówiąc sprawiedliwe ja nie jestem, ale dokładnie opowiedziane, a nie jestem w stanie do końca w to uwierzyć, że można rozpoznać krowy sąsiada, bo tutaj raczej bym uwierzyła Pawlakowi krowia krowy no ale być może być może tak było do teraz jesteśmy dalej już ulokowali byśmy i mieszkamy w swoim domu, a naokoło nikogo nie widać i cisza jak na pustyni o podatku będziemy trafili, a może to już nie Polska tam Karol oraz dokłada, ale co odejść jak ja podchodzę no pot jedlica, a teraz dym czapie jak jawią na co mnie to na okoliczność, że nasza wędrówka ludów jeszcze zakończone kar Gula mi się ściska, ale jest do tej tak tato owej przysięgi słuchał pana odnowa nie zaczynaj, ale końca a kto pyta obrazka zupełnie, ale to była pieczątka na palcach urzędnikach nad ziemią temat ludzie trzymają mnie zabije, ale jak tu się pojawia pewna postać ważna, które weszły rozpoczyna kończy film, ale nie bardzo rozumiem, kto to mówi, sprzeciwiając się temu, że właściwie mało brakowało, a Pawlak skarbu, by się tam pogłębili na początku sobie pas wrak no tak padli sobie w ramiona, ale wkracza Johnny John to jest po prostu Jasiek Jasiek przypomina, że chodziło o ziemię na 3 palce, którą Kargul podążali z między Pawlakowi i że ojciec powiedział, że tego nigdy nie darujemy Kargula i więcej niedokładnie się mówi co ja się dzisiaj John wtedy zrobił no coś musiał zrobić bardzo przykrego, ponieważ natychmiast musi oddać je i wyjechał z Limy jak z kasą leciał tam na Kargula no coś tam musiało stać takiego, że musiał po prostu czekać, bo się, bo powiedzmy może jest ktoś, kto to nie widział lub nie pamięta to z tą ziemią zabraną 3 palce to przed wojną było to było aha, a rzeczywistą modom, a od pani Ewo, słusznie słusznie tak dobrze, aby ten film rzecz biorąc pod uwagę kogoś, kto może czasem muszę mogą liczyć, iż table de facto opowiada Pawlak opowiada Johnowi, który teraz przyjechał, by zostać ojcem chrzestnym wnuczki opowiada jak to zaraz było tak w połowie, dlaczego opowiada wszystko, ponieważ John ja ze zdumieniem usłyszałam, że on wyjechał z oznaczenia się jako straż niedawno w wojnę, bo jego nie było 40 lat, czyli wyjechał jesteśmy w wyroku w czterdziestym szóstym, czyli jak Miedź dwudziestym szósty, czyli Kos musiał lecieć jako taki moje życie ma 65 potem się dowiemy się przyjechać dlatego także, żeby tutaj ze swoimi się pożegnać i oni z kluskami niewinną na tym polega, jakby też pomysł, że to jest taka z kamieni lina, która przetrwała w tej nienawiści do Kargula w tej przysiędze danej ojcu, że Kargul Love plemię tak dalej i nie potrafi jak gdyby ów, że ów John zobaczyć tutaj się jednak coś stało przez długie lata, że była wojna, że ta wojna zmieniła zupełnie świat dlatego trzeba mu wszystko opowiedzieć, żeby on no cokolwiek zaczął ku mać no na końcu od razu uprzedzamy wyprzeć, że jednak John nie był ten zrozumiał choć, więc to jest szczególnie z tym z tym Johnnym, a jesteście bardzo ładnie psychologiczny Paniewo Pawlak krzyczy trzymajcie mnie, bo zabije jak psa z oni od chyba nawet nie uderzył Kargula to jest typowy popisywanie się faceta, który tylko metodą krzyku trzymajcie mnie trzymajcie mnie jak nie będziecie trzymać to ja nie wiem co ja zrobię zabiję jak psa, czyli takie są podpisy to jest po prostu taka walka walka tak powiem nami w takim sensie, kto tutaj, kto kogo, a propos miny to zaraz w następnej scenie zobaczymy jak to może być to uważaj, a ja dawaj nadania związana okrążają na wszystkich stron da -li to o 100 polską polską, gdzie jak wojsko nasze polskie jak później do stadko miny naszych usłyszeli myślę, że to werwą pali Ogniemi mieczem każdy chce wojny zaczął, choć droga skończona w Polskę wprawione raz 2 w końcu taka ile razy można człowieka zbadać a czego taki zmartwiony czas przywyknąć trzecie tak, ale narodzili minami Magdzie powiedzieli, że wojska i trzeba skóry po napojach i tyle razy można człowieka wyzwala badać to jest po prostu piękny tam jest masę takich szczegółów Next bowiem, że to jest scena, którą uwielbiam to jest scena rozminowywania pola teraz oczy wojsko nie przyszło opowiedzą tylko te strzelanina to za chwilę będzie wiadomo skończyły się, więc szczególnie kim ile razy można człowieka z opłacać to jest piękny szczegół, ale najpiękniejszy no kury trzeba połatać, bo jest lepszy do wyżej od góry jest wiele gór każde wojsko tak się zachowuje już tam powiedziane ze swojej, czyli od razu wrzucić wszystko na rosyjskiej tylko Rosjanie łapali kury nie każde wojsko łapie kury, bo potrzebuje coś świeżego zjeść, ale tam jest najpiękniejszy pomysł z tym rozminowywanie nie to jest pole, które jest pięknie już właściwie już niezwykłość wykuł siła pszenica dorodna wspaniała teraz pomysł Pawlaka polega na tym, że łapie bańkę z benzyną wylewana zboże i wali granat pozwala oczywiście wszystko się pali teraz perspektywy dzisiejszej nocy zwariował spalił zburzy no jak można coś takiego co on zrobił nie panie w takie myślenie jest anachronizm trzeba dokładnie rozumieć tamte czasy Otóż on tego zboża i tak nie mógł zebrać, ponieważ miny były w zbożu, czyli nie było mowy o tym, żeby to zboża skosić to po pierwsze po drugie, żeby wojsko przyszło ich rozminowanie zburzy to bym mógł czekać pewnie no dosyć długo, bo zaczynało się od rozminowywania oczywiście budynków miast tak dalej to jest po prostu załącznik do Polak potrafi, ponieważ to jest jedyny w takiej sytuacji pomysł bardzo skuteczni, żeby rozumieć powtórzy trzeba rozumieć tamtą sytuację także dlatego to jest moja ukochana scena, bo to chodzi jacy to byli inteligentni ludzie, którzy brali pod uwagę wszystko i umieli znaleźć właściwe rozwiązania, bo potem trudniej tylko kiedy zetknął się samymi swoimi, ale takimi takim nie do końca, a do gry o myśl życzeniem procedury, bo strzelam ona zabiera, a życie darujemy sobie pomagać nie kąpali jest też na bok lata całe szczęście szczęście tylko dla oko, a warszawiaka jak podlewanie trzymamy za bogatego gościa, a on okupacja przez Mac czy realia w obozie były tak może tak, ale granatów kontynentu nie dawał naraz Damianowi morda, a media pacyfikacji przez tak ja robot uciekłem, żeby mnie zresztą gracz wciela je aż miło nie wiem nie wrogiem jesteś tylko skończy na czele potrzebni na nowe dane te wybory nie nabita, aby jak zrobić, a ja bez bogate swoje przeszli, a szefa licytacja nie mogę powstrzymać śmiechu, bo znowu je oczywiście to jest licytacja ten chce mu zrabować konia, ale oni obydwaj mają karabiny z tym, że ten, który trzyma pod lufą, że tak powiem Pawlaka jak się potem okaże ma karabin nabity, ale Pawlak w sytuacji, kiedy widzi przed sobą karabin broń Boże nie wysypuje faktu rząd też ma karabin do 2 na zbity na swoim dworze dopiero w momencie, kiedy słyszy bezstronni Pawlaka, że tamten karabinie zabity ktoś sięga po swój na ich wpły w będzie oczywiście o jest panem sytuacji i taki śliczny drobiazg, że dopiero pod karabinem nabytym ten warszawiak mówi wy za Bugatti swoje przeżyli to znaczy gotów ustąpić ze swojego wojennego samo państwo oddać coś tamtemu, ale dopiero pod duchową no, więc pokłócili się pokłócili się konia jednak nie oddano no i wracamy już wracamy do siebie na dziś chcemy tylko z moimi, jakimi rozporządza sza dla demokracji wszystko nici, a skąd wie, że to niema oraz dla kąta twojego dorobienia Viola da o jak swojego czasu rozmawiać w toalecie Bill Murray Ferrer kasy nie przypominaj, bo ja mam teraz prawie mnie ja mam tych konno ono udział w państwo nie jest o tyle trudno komentować jak pani widzi ja słuchając, bo to życie są wybrane celowo i gdyby te najzabawniejsze zderzone jazd trudem powstrzymuje śmiech, chociaż nie słyszy tego przecież po raz pierwszy tutaj są szczególnie śliczny taki jak szybko rodzi się poczucie własności to moje jajko, a skąd wiesz jak kura, czyli to ten przetrwa silnik własność kura jajku nie można wykluczyć kury zostały przewiezione jednakowo zza Buga, więc nasze kury, a kończą się bardzo pięknie bardzo pięknie, ponieważ bardzo dużo Pawlak może znieść z wyjątkiem epitetu tylko dusze, ponieważ kwestionuje jego męskość Pawlak jest rzeczywiście niewysoki Kargul, owszem, ma swoje 185 no to jest najcięższa obraza, jaka może spotkać niewysokiego mężczyzny no i oczywiście NATO musi wybuchnąć ostra faza tej płyty, ale jakoś się tam pogodzili no i teraz trzeba zdobyć coś co jest bardzo potrzebne można tu dostać tylko na jarmarku dodaje, że to jest też jarmark, w którym statystów ją mieszkańcy tej wsi rzeczywiście no tłum czym się tam handluje wszystkim wszystkim, ale troszkę dopowiedzmy tego nie zobaczy to będzie na początku np. 2 imiona świętych usłyszy, ponieważ takie święte obrazy oczywiście, ale będzie tam także taka pani życia pajęcza, który wybiegł jakiś futerko myślę, że ona wcale nie jest za Bóg tylko przyjechała no nie wiem może nawet samej Warszawy no, więc dobra zgodę tu ziemia jest należy złożyć dziękujemy za chwilę rozwój główna w Reszlu ukazuje też myśli jeszcze więcej niż u nas to, że jak się zaraza ziarno tym sprawiedliwie ale, żeby nam jest bez zgody nie ma dla życia życia ma jutro pojechać do Jana Jakuba Kolanek to składany nie Lataj Święty Józef Święty Antoni przez 5 panie panie mogą spadek od niemieckiej coś pan seriale polskie głowy południa 50 mecz załatwi daleko masz dom mam brodę nie ma Szkotów upadłości ustawa panie daj 2 worki pszenicy dobra biorę to ich rolę są Lower tuż za owe poniemieckiej, a oko z miasta Łodzi pochodzi da prawie no, więc jesteśmy na tym jarmarku i teraz paliwo no tutaj troszeczkę wysypiemy, o czym rozmawiałyśmy przed anteną, ponieważ dla mnie oczywiście jest to scena o tym jak się handluje rzeczami sza bruk aparat, że odzyska bank natomiast pani bardzo przytomnie zauważyła no dobrze, ale co się z tym, że sami ją stać skoro zostały na skarb państwa miały pójść na co nocą pomyślałam sobie tak, że szabel jako szaber polegał na tym jednak znowu odwołam się do tego żem jest troszkę bliżej do tych czasów niż później urodzonych, że jechali na szaber normalni szabrownicy, czyli ci, którzy rabowali potu, żeby następnie przywieźć do Polski centralnej i sprzedać co zrabowali rabowali, zanim jeszcze do tych domów wprowadzili się o zadłużanie to troszkę trwało, zanim ten transport przyjechał, zanim dostał wymaga, że to właśnie musi, a przed nim byli szabrownicy, którzy coś dało po prostu grabili załatwiali żadnych formalności od razu wchodzili, więc błyskawicznie załatwiali szybciej niż uzasadniony i wieźli do Polski centralnej i w bardzo wielu domach podzielić oczywiście są rzeczy kupione jak to się mówi z Chabrów no w moim domu to nie, aby powstał wtedy dzieckiem, ale jest także bardzo ładne cukiernica z Chabrów co można poznać po tym, śliczna malutka cukiernica cała w różowe błękitne różyczki, na której tak wyraźnie do prawie napisane słowo Dymitr ich, że nie ma żadnych wątpliwości, że przyjechała z ze Wschodu nie dochodzi tak tak tak tu jeszcze 1 żadne szczegóły czym się płaci nie pieniędzmi zboże, aby samogonu czy handel wymienny tak tak tak tak, bo pieniądze wtedy bardzo słusznie potem pewnie była wymiana pieniądze osad jak to było, aby sprawdzić, więc o waluta twarda to albo zboże albo samogon no kota jednak kupiono i kot przyjechał na wieść będzie wykonywał swoje zadanie będzie albo nie będzie zapad, a zgoda powinna za oczy otrzymam swojego kota na sznurku 13 nie jest tak wolno mnie panie mleko moje tele Atlas moi gadać wypchanego konta rosyjskie mieli opłata w sądzie po to jest ustanowiona od komory przyjeżdża ten skład wjechał w centralnej Polski są zdania 2 dni, ale czy nie zapłacił Roman Lis nie miało dla niego wiara w Angoli o mleko woli zamawiać, ale ja mam teraz mamy ja mam tam sprawiedliwe w jej skład będzie średnio Kargula i jedni uciekli, a w niedzielę święta moje myśli będzie koń, a te są to możemy tam sam fakt przyłapał, chociaż rozumiem rozsądzi byłem prawie 6 czasu nawet dziennikarzy zmuszał kota Abra nowa wojna, ale kota art wojna w moim życiu, kiedy światowe to razy mówił, że masz nienawidzić to Kargula i premie z Ludowym mnóstwo szczegółów oczywiście tam włącza się ktoś taki, który na końcówkę i okazuje się suk sukces dopowiedzmy oni resztę munduru wojskowego ma medal po prostu sołtysem został wtedy ktoś zdobi izolowany nadania tak który, który właśnie już wrócił z Berlina oswobodził byli no i teraz wykonuje, gdyby robotę, bo jest przedstawicielem władzy sprawdzonym w zdobywaniu Berlina, więc to jest ten sołtys, który na końcu od razu no no od razu pokazuje co władza potrafi mówi dobra 2 dni była zgodnie z was w sobotę niedzielę tłumnie na moim zdrowiem władza potrafi sięgnąć po swojej tam drugi Szczeklik moje mleko moje talerze wolno mi no to pasuje dokładnie do przedwojennych do powojnie do tak długo do wzoru polskiego tam jest jeszcze 1 szczegół, który warto zauważyć jak Otóż pada padają słowa to mówi babcia czwarta wojna w moim życiu panie, bo i mówi, a druga światowa prowadzi się doliczyć znalazłem, gdzie trzecia wojna polsko-bolszewicka, czyli z, a pierwsza światowa druga światowa czwarta to organ, gdzie ta w środku oczywiście polsko bolszewicka, więc nawet takie szczególnie z historii są tam wspaniale wszyte w ten film czasy kurtkę jak ktoś mówi no no dobrze, bo głupio elegancką zastanowić co chce przeznaczyć no, więc tak to było Scottem, ale będzie, owszem, będzie dalszy ciąg ota alat podpisać karteczkę powiastka pojazdu pod sąd w radzie jest dotychczas lekarza lak poniedziałek godzina dziesiąta sala nr 5 PE o kota od GMO i majerankiem giną padały skarbonki Intel pszenicy i Okole Odra wyraźnie wspomnę to będzie na cały powiat pierwsza sprawa majątek Mach Jaś uma mambo no sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie jak jeszcze słynne takie teksty, które przeszły w ogóle do języka potocznego Polaków po jest opłata sądowa sprawiedliwość po naszej strony mamy być musi być tam do sprawy musi być nasz kraj daje powiedz wygrana, bo właśnie trzeba powiedzieć, że co ona udaje, kiedy odjedzie to mamuśka mamuśka Stala stara zawód zaburzeń inka Zagórzanka staną Polka zza Buga, która przeszła 4 wojny w tym 2 światowe daje synowi idącemu do sądu, żeby walczyć o sprawiedliwość, która musi być nasza najpierw 2 granaty, a potem dodajesz 2 na wszelki wypadek niech pani zauważy, jakiego określenia używa sołtys masztu po jest do sądu ona Jan nie potrafi później często podnosi ona pachnie czymś czym się rosyjskim tak to słowa ta powiastka jest, ale zastanawiam się powiedzieć wezwanie, ale nie pojawił, ale ta, więc na pewno ze Wschodu powiastka daje to bardzo ładne szczegół taka duma sołtysa to będzie pierwsza sprawa o własność, a co za tym kryje oczywiście to, że w własność to znaczy naprawdę nasze, bo ta reszta, w której tutaj siedzimy to trochę jej na no tak trochę na tylko, że trochę inną własność już poprzedni właściciel się nie upomni wobec tego za siódmy na kulturę Miłosierdzia grubą kreskę o grubą kreską odkreślić grubą kreskę, a to, o co będziemy teraz wojować będzie w porządku będziemy wojować oto co naprawdę nasze, czyli już mamy tak mamy coś swojego mamy prawa korzeni, lecz myślami na fakt tak także przez prawo wystąpienia do sądu o naszą naprawdę nie trochę inną naszą naprawdę własność no, więc wygląda na to, że ostatnim bardzo ważnym czynem babci, czyli Kargul owej mamy było wręczenie 2 granatów, kiedy pojechał do sądu do, a teraz babcia zbliża się do końca życia babcia leży już bardzo chora w łóżku i problem polega na tym że, owszem jest w okolicy ksiądz normalny katolicki tylko, że to jest Niemiec, ponieważ dla Boga w Niemczech także wpły w bardzo wielu katolików no ale jakże tutaj ma przyjść do umierającej w ostatnich kota w odpowiedzi przecież musi się wyspowiadać i dlatego będzie potrzebny za chwileczkę Kargul, bo jak z tego wynika z Kor kar Gula zna język niemiecki nad, tak więc Pawlak chciał nie chciał idzie Kargula złożyłam doktor przywieźć nie doktor potrzebny tylko syn posłuszny posłucha jakaś w mieście po wiecie bogato rej, a Paweł od maleńkości karabiny Moskwa dopóki Kargul żyli pamiętaj o argon moją matkę koniec przyszedł czas tylko po niemiecku gada, ale się prędzej diabła spodziewałem nie Gromnik co ja wolę za księdzem powtarzać ciebie słucha dawaj chodzi o zwycięstwie niemieckie spowiedź mamy, choć jeszcze wystąpił może się pan Bóg zlituje i dopuścić wśród wiecznych wzywania raczej rzecz Ojcze nasz, których jest niewiele zmieni się więc bardzo ważne słowa padły na tym cmentarzu zgromadziła się cała społeczność jako my odpuszczamy naszym winowajcom no winowajców tam można widzieć przeróżnych, bo przecież to nie tylko Kargul i Pawlak, którzy się kłócili, ale także winowajcy to ci, którzy sprawili, że my teraz właśnie musieliśmy porzucić swoją ziemię i 8, gdybyśmy się tutaj winowajcy to także ci, którzy być może być może będą mieli do nas pretensji o to, że myśmy tę ziemie zasiedlili, a cieszy mnie winni trzeba odpuścić wszystkim, czyli w pewnym sensie znowu w tej modlitwie na cmentarzu jest taka jak gdyby zamykająca wszystko taka gruba kreska tu wojna się skończyła jest spokój, jeżeli może być wojna to tylko kota odpuszczamy naszym winowajcom zacznijmy życie na nowo i to właśnie matka Pawlaka babka, która stale podsycała i pod niecała prawda pamięta tu nienawiść do końca tego małego przyzwyczajać ona odchodzi prawda, że tutaj może być ten element zamknięcia tego zaczynamy od dokładnie precyzyjnie odczytała pani intencje scenariusz, bo to scenariusz było tak, bo przecież ona mój pamiętaj pamiętaj pamiętaj charakterystyczna tak mówi pamięta, bo to jest suskiego, więc pamiętaj pamiętaj, żeby małego małego przyuczać, że mam nienawidzić Kargula i potem w wezwaniu na cmentarze jednak mówili i odpuszczamy naszym winowajcom, czyli trzeba zamknąć 1 kartę otworzyć nową do, ale po tej scenie chyba musimy dopowiedzieć w, że wszystko w ogóle skończysz jak najlepiej, bo Johny, czyli Jasiek no jednak też przejdzie na stronę tych, którzy chcą odpuścić naszym winowajcom tam jeszcze wątek, który zupełnie w tym streszczeniu dźwiękowym wypadł, ale był taki oczywisty, że dziewczyna od Kargula i chłopak Pawlaka mają sobie, a starzy nie zachwyceni na końcu oczywiście muszą jednak mieć już sobie skutecznie, bo przecież urodzi się dziecko to jest taki wątek czy bardzo oczywistych no ale teraz wchodzimy w istotę rzeczy, kiedy musimy pozbierać co to właśnie jest pani Ewo, oczywiście, licząc gatunkami patrząc gatunkami tak się pisze o tym filmie komedia obyczajowa to jest komedia obyczajowa, ale już po tym, cośmy usłyszały nawet w tym dźwiękowym braku po tym co udało się tam wysupłać nazwać z tego filmu nie można mieć wątpliwości, że to określenie jest niewystarczające niewystarczające tam jest o wiele wiele o wiele więcej ze względu na to kiedy co się dzieje jacy są bohaterowie co się dzieje wokół tak dalej z westchnieniem, ponieważ przeczytałam taką dzisiejszą współczesną definicję z roku 2011 w ale zasłony kurtyny Miłosierdzia, gdzie można tę definicję przeczytać, ale zacytuję przeczytam Otóż wg tej definicji sami swoi to odgórnie sterowanej kinematografii schematy gatunkowe służyły legitymizacji poczynań władzy w omawianym kontekście sami swoi to paradygmaty liczny przykład ideologicznych rozrywki, a trudno uwierzyć teraz było pisane w 2011 roku no a teraz poważnie poważnie czym naprawdę jest ten film jak można z perspektywy dzisiejszej, ale mówiąc poważnie bez absurdów jak można to nazwać Otóż moim zdaniem jest to komedia mitologiczna, ale to nie jest wcale takie proste, bo ten mit wchodzą no dobrze po kolei, jakie składniki w roku sześćdziesiątym siódmym, kiedy ten film wszedł na ekrany postacie kresowiaków samych swoich po prostu przypominały o utraconych ziem jak na Wschodzie przez osoby to przyszedł do nas jak gdyby tamten kresowych wschód był stał przed nami żywił księciu ten składnik emituje zresztą nadal obecny po dziś dzień to ciągle się w ten sposób odczytuje, ale po latach z perspektywy dzisiejszej przybył następny składnik mitologiczny Otóż patrząc z dzisiejszej perspektywy to jest legenda także o czasach tuż po wojnie, kiedy Polska się wzrastała po prostu wzrastała się w nowej sytuacji nie mogą być inaczej miała się zrosnąć musiała się zrosnąć rozstała się także ludzi, którzy przybyli dlatego Buga dzisiaj już ich nie ma kolejne elementy mitologiczne dodaje nasza współczesność i one doskonale się mieszczą w tym filmie po prostu świetnie tam pasują Otóż sami swoi mogą być dzisiaj nośnikiem nostalgii za wsią zawszę wczoraj, nawet jeżeli takich samych swoich rzeczywistości była zupełnie inna niż niż co ta wieś samych swoich, mimo że jest taka, jaka jest kłótliwy uzbrojone i t d . jest oczywiście bardzo daleka od klasycznego mitów wsi, bo klasyczny mit wsi pochodzi z podstrefy Kochanowskiego po dzień pamiętany z resztą wsi spokojna wesoła, który głos w tej chwale do Lidla i dla, ale pani Ewo, ten mit wsi jest legendą prastarą i dlatego ona, dokąd mogła tu żyła, pomijając jak, gdyby takie drugorzędne szczegóły, które nie były wcale Sielskiej Otóż oni wrośnięty w kulturę od czasów pradawnych ten cytat skład ten cytat z Kochanowskiego, czego pochodzi z pieśni Świętojańskiej w Sobótce, a dla niej pani Ewo, inspiracją był Horacy chorwaccy daleko sięga jego podda, by Tusk silne i taka wieś była częścią mitu o złotym wieku, kiedy sielski społeczności nie dzieliły się jeszcze ani wg przywilejów ani wg stanu posiadania takiej tęsknoty też to następny mit wpisują się doskonale samych swoich Otóż chłopi Kargula Pawlak przecież prawie bliźniacy 2 szlachcie rów wyjętej Cześnika zemsty i teraz, jeżeli odetnie się z 1 strony wielmożów, a z drugiej taką komorniczą nędzy to może da się z kolei Mid chłopski ze Szlacheckim i to jak gdyby też szyte jest ten film, bo po dzień próbuje się to robić to jest nowe silniki jak gdyby próba skleja tych 2 mitów i oczywiście tak jest zamazywanie różnic w przeszłości jak by się na to patrzyło może pełnić rolę pozytywną może być rodzajem terapii dla tych jak gdyby no wczorajszych gorszych może działać integrujących, ale jak bardzo skomplikowany jest świat tak samo odzywka sami swoi, a tutaj ideologię, która jest w dniu 3 ta może być dzisiaj również przydatna do wykluczania do ode pchnięty świat tych, o których no i żaden sposób nie da powiedzieć co z nami swoje tak po prostu nie ma na to mocnych no tak to jest, ale jednak, żeby z tego gąszczu dodać wydobyć jakąś rzecz pewną jedno moim zdaniem jest pewne sami swoi to jest ostatni taki film o wsi, który wtedy jeszcze możliwy w istocie sielski, mimo że Pawlak Kargul otrzymają podwyżki albo w zasięgu ręki karabiny oraz Panzerfaust klimaty próbował odtworzyć 12 lat temu Jacek Bruski firmie u pana Boga za piecem i owszem, zadziałał, ale zadziałało na krótką, bo potem pojawił się, bo potem raz na zawsze przecież taką możliwość Smarzowski swoim weselem z roku 2004 cóż pokazał Smarzowski pokazał wieś i ludzi okrutnym filmem po prostu jako ludzi prymitywnych, by nie powiedzieć barbarzyński wariant tych zmian zda i teraz miał rację czy nie miał pół obrotu do tamtej sielanki już po prostu nie ma już nie powstanie nowy film o nowej mitycznej krainie o takiej wsi, która przecież przecież mogła istnieć, w której bohaterowie wprawdzie biorą się za łby wymyślają różne fortele Warhola strasznie strasznie, ale jednak panie o tym, że jedność katechizmu to, ale jednak Katy firmie spółce nie jak rozumieć, że trzeba kochać bliźniego swego Otóż trzeba go kochać jak siebie samego no, więc w samych swoich my kochamy bliźniego swego jak siebie samego, chociaż Warhol, chociaż jest czasami strasznie właściwie, ale jak siebie samego co znaczy w istocie kochamy samych siebie także w tym wariancie to jest taka jak gdyby także tajemnica popularności tego filmu no ale na szczęście na szczęście sami swoi zostali już następni sami swoi nie powstaną, ale tam zostali no i nie przepadną jeszcze bardzo długo jak to dobrze, że sami swoi dalej w zasięgu ręki są tak ja mogę coś dodać Madame ta interpretacja, gdy pani mi o tej wsi mówi rozmawiałyśmy czy pani mówiła uzmysłowiła mi coś nowego coś czego, czego może poczułam, ale sobie uświadamiał nam natomiast teraz patrząc na ten film być może z powodów osobistych co znaczy mojej rodziny tak dalej zobaczyłam bardzo wyraźnie ten pierwszy element interpretacyjny, który pani podkreśliła jednak spojrzała tak psychologicznie jako obraz ludzi, którzy sobie muszą poradzić z tym strasznym dramatem oczywistym wykorzenienie i Pawlak dokonuje prawda on on jestem pionierem w tym poradzenia sobie psychologicznym wychodzi bierze to zboże tak jak u nas i później cały czas dalszy tonaż to nasz nasza ziemia to tu to jest dobrze i t d . za za tym idzie za mnie nuta właśnie nostalgii smutku i pewnie nawet dramat no, więc może tak byłoby z tym dramatem smutkiem, gdyby nie to, że poznaliśmy tak dobrze Pawlaka to nie są klimaty dla Pawlaka i to nie Pawlakowi to Pawlak Pawlak wie doskonale, że ma karabin ma pan cel Faust ZUS poradzi ze wszystkim, że wszędzie, gdzie jest Pawlak ta jest jego 7 na pani skoro tak człowiek może odebrać Legia odebrała tylko pokazuje jak to jaka to genialna postać stworzona, kiedy postać genialny przez scenarzystę później przez reżysera i przez rektora przez aktorów nie bez powodu stoją pomniki Pawlaka Kargula w miejscu, gdzie kręcono ten film ponieśli bardzo serdecznie dziękuję moim gościem była pani Bożena Janicka krytyk filmowy miesięcy NIK kino, a rozmawialiśmy o filmie sami swoi sylwestra Chęcińskiego dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIĘCEJ NIŻ KINO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA