REKLAMA

"Wesele"

Więcej niż kino
Data emisji:
2013-05-11 16:50
Prowadzący:
Czas trwania:
57:13 min.
Udostępnij:

Ewa Podolska i Bożena Janicka rozmawiają o ekranizacji dzieła Stanisława Wyspiańskiego nakręconej przez Andrzeja Wajdę

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ewa Podolska witam państwa i witam mojego gościa jak zwykle co 2 tygodnie spotykam się z panią Bożeną Janicką krytykiem filmowym z miesięcznika kino witam serdecznie dobry wieczór czy państwa program premierowy program cyklu najważniejsze filmy polskie więcej niż kina dzisiaj mamy rozmawiać o filmie, o którym pani wcześniej powiedziałam, że co jakiś czas wracam do niego i robi się dla mnie filmem coraz ważniejszym, bo coraz poważniejszym niosącym coraz dramatyczniejsza Rozwiń » znaczenia 1 słowem ciągle w nim coś odkrywam wielką przyjemnością oglądam na razie na razie nie mam przesytu tym filmem, a mianowicie, że rozmawiamy o weselu Andrzeja Wajdę i od razu dodajmy, że przecież pierwowzorem jest Wyspiańskiego wesele, które były najbardziej niezwykłą sztuką, jaką kiedykolwiek napisano w języku polskim, więc jeżeli mamy taką sztukę Wyspiańskiego, a do tego mamy Wajdy no trudno lepiej, ale co ciekawe sam Wajda w salę wcale nie był taki od razu przekonanym autorem tego filmu, ale po kolei, więc mamy wesele oczywiście każdy zna mnóstwo cytatów z wesela niektóre niestety nagminnie są przykręcane, więc może skorzystajmy, żeby wyraźnie jeszcze raz powiedzieć, że tonie rzeczywistość skrzeczy tylko pospolitość skrzeczy pospolitość skrzeczy i teraz przypomnijmy co tam jest pod tą rzeczywistością jak mówimy, a praktycznie pospolitość co jest pod pospolite ością w weselu po to, pospolitość, która skrzeczy oczywiście domyślamy się, że jeżeli pod pospolite ością to coś o wiele głębszego wiele ważniejszego no po prostu wielkiej wagi postanowiłam przedstawić wycenę cytatami drobniutki mi postaci z tego filmu niech sami nam powiedzą co tam w tym weselu jest do domu z siebie, jeżeli wolno o tyle było mi łatwo, że uczniowie jako dowód bardzo sfatygowane swój egzemplarz wesela jak czytam też sztukę jak gdyby na okrągło to 1 z moich ukochanych tekstów w języku polskim, ale oddajemy głos postaciom z wesela, który przedstawiają nam sztukę i swój problem tak otwarła się to oni upomina się o swoje umarła to marna to oczywiście Polska mówi poeta poeta z wesela postać tak się w każdym z nas coś burzy na taką się burze zbiera, kto mówi gospodarz Bessona zbiera się na burze, czyli już czegoś boimy to już moja policz, a Czepiec mówi to bardzo ważnym, że panowie nie chcą chcieć, bo się boją we wsi ruchu, bo się boją we wsi ruchu największym skrócie do tego można sprowadzić treść wycena chłopi, którzy chcieliby czegoś, ale mają poczucie, że sami, że wcale nie wspiera ich miasto inteligencja, że to chłopi są docent gotowi, a tamci miasto nie poeta wyczuwa pięknie to nazywając, że upomina się o swoje umarła ta umarła nienazwana oczywiście w tekście oczywiście już liter przecież to jest Polska u boku tego, a jeszcze gospodarz, który mówi, że zbiera się na burze, które się boi wokół tego jak gdyby odbywał się wszystko co się tam w tym Sergei, ale odbyło się to PSL w Bronowicach i sztuka rozpoczęła swoją sceniczną drogę w roku 1901 no sztukę rozpoczęła swoją sceniczną drogę, ale każdy, kto widział sztukę czytał czytał także sam dramat jeszcze zanim film powstał, gdyby zadać pytanie jak to sfilmować powiedział, ale co z niesamowicie ciężko potem, gdy prawdopodobnie, by tego nie pamięta ale gdy pojawiło się to, że Wajda nakręcił wesele no to na to wiele osób zastanawiało także z branży jak to co zrobi pani Ewo, już wspomniałam, że Wajda również zastanawiał i pewnie będzie pani zaskoczona osobą, która się puste pojęcia jak za chwilę, którą ewentualnie Wajda widziałby jako reżysera wesel sza jest tym co jest absurdu stąd od razu śmie Andrzej Wajda Andrzej Wajda, który w końcu zrobić wesele jest jak wiadomo krakowianin tym z miłości do tego miasta po prostu to jest jego miasto nie kocha powiemy za chwilę także, dlaczego on myślał o przeniesieniu wesela na ekran mam wrażenie że, odkąd w ogóle został reżyserem, bo 11 lat przed powstaniem filmu w książce polscy twórcy filmowi osobie często przywołujemy książkę przedstawił ze szczegółami scena po scenie jak chciałby pokazać na ekranie pojawianie się w dni 11 lat wcześniej to tkwiło w nim tak PSL dojrzewała naprawdę tak i powiedział Wajda ta zdumiewająca osoba jest szaro ewentualnie, że SLD jest scenariuszem brak nam tylko Bergmana, który by to zrozumiałe ocenił Bergmana i chociaż nie mieliśmy wyrwana 8 stycznia 71003 . roku odbyła się w Krakowie prapremiera filmowego wesela w Krakowie Warszawie nie w kinie to też ważne, ale w teatrze imienia Juliusza Słowackiego tym samym, gdzie 72 lata przed premierą wesele zaczęło swoje sceniczne życie bardzo bogate, ale Wajda dobrał sobie współpracowników do do napisania scenariusza przecież nie jest także sam Wajda wszystko to zrobił tak, ale tutaj od razu w na etapie scenariusza Wajda się potknął potknął się 2 raz najpier w chciał historie z wesela uwspółcześnić i powierzył zadanie Andrzejowi kijowskiemu to znakomity krytyk literacki tamtych lat bardzo ważna postać eseista także autor książek, ale Metronomy to sobie wyobrazić współczesne wesele no panie, bo fragment jest tak można przeczytać tak można przeczytać tak albo niewielkim Andrzeja Wajdy, który mam ojej ojej jak to dobrze pływać zrezygnował z tego pomysłu bardzo pięknie napisane, ale do byłoby to straszne byłoby straszne, dlatego że współcześnie to znaczy, że przyjeżdża jakiś ważny jak jest taki od niedawna się ich stosowania kurtyn terminów się gdzie, ale Wajda podjął drugą próbę wobec tego i tę próbę podjął z Jerzym Andrzejewskim Jędrzejowski też próbował jeszcze raz próbował potem to co próbował, żeby to zrobić jak gdyby dla Wajdy weszło w jaki sposób do filmu Miazga porządku zostawmy jesteśmy przy weselu, ale były także próby, z których ostatecznie nic nie wyszło wyszło troszeczkę innej inscenizacji to znaczy wyjścia bardziej w plener w ogóle, by przed wystawił na scenie wesele nie był zadowolony z tej inscenizacji marzyło mu się, żeby siedział na Wawelu zrezygnował z tego troszeczkę troszeczkę scen w plenerze nakręcił i który nakręcił znakomicie filmie robią tak jak pani widziała film, kiedy najpier w jedzie orszak weselny wzdłuż Błoń i cóż tam widzi Ano tam żołnierze austriaccy ewakuują, kiedy wychodzi na końcu Olbrychski i staje nad biednym białym koniem, który padł, ponieważ został pewnie postrzelony, kiedy Jaśko gnał na tym koniu aż do granic od granicy to było 10 km od Bronowic widzimy taki smętny listopadowy smutny pejzaż stoi w tej białej sutannie narzuconej Lacha garnitur karnetu to terminologia dzisiejsza surdut no to ma swoją wymowę, ale to już wchodzimy jak gdyby obraz niestety obraz nie możemy pokazać, a więc z tych plenerów troszkę zostało troszkę zostało no i bardzo dobrze bardzo słusznie, że prezydent zostały dla Andrzeja Wajdy wesele musiało być ważne także z przyczyn osobistych mówi o tym, to jest powszechnie wiadomo, ale w tym albumie, którym wspomniałam jest także zdjęcie dziadka dziadka Andrzeja Wajdy mówimy kim był dziadek Otóż Andrzej Wajda jest wnukiem Kazimierza Wajdy pisanego w tych wszystkich jak jest wujka podkrakowskiej wsi uderzyli się wtedy jest tuż pod Krakowem, jeżeli dobrze sprawdziłam na mapie odległość takich miażdżycy to bez 5 km tuż to jest w kierunku południe troszeczkę ze skrętem na wschód i co ma wspólnego z weselem Wyspiańskiego Otóż jest niemożliwe, żeby nie wiedziano i nie rozmawiano tuż pod Krakowem o czymś takim, że od 2 × wmieście Krakowie nie byle kto przedstawicieli elity krakowskiej ożenił się z dziewczynami ze wsi musiała być o tym, mowa na pewno musiał o tym, wiedzieć także wójta wsi dzisiejsze, więc myślę, że zafascynowanie Wajdy tą sztuką najbardziej niezwykłą powtórzy, jaka powstała w Polsce kiedykolwiek jest również coś z pragnienia, żeby wejść w środek tamtego czasu po prostu, żeby tam być naprawdę w środku nie tylko pokazać, ale tam się znaleźć i to jeszcze można odczytać się przez Wyspiańskiego w tym sensie, żeby zrobić dokładnie to co zrobił Wyspiański, bo przecież Wyspiański był na tym weselu i przez całą noc stał w drzwiach opartych paniki głową śmieje się tak, bo to wiadomo, ale powiedzmy o tym nie tańczył nie pił alkoholu w ogóle nigdy nie pił nie bawił się nie rozmawiał go stał i Parszów stał i patrzył w pewnym sensie dokładnie to samo zrobił, jakby Wajda stanął z kamer i chciał odtworzyć to wesele i patrzeć nań tak jak patrzył Wyspiański zresztą pani Ewo, przy pięknie to potwierdza sam Wajda, czyli mój domysł nie jest taki zupełnie od rzeczy, bo tu cytuję Wajdy oczami wyobraźni widziałem Izby pełną tańczących, których w teatrze skrywa się za kulisami, by nie przeszkadzali mówiącym, czyli dokładnie to oczami wyobraźni chciał to zobaczyć i więcej niż zobaczyć więcej niż pokazać mam wrażenie, że także w pewnym sensie tam się znaleźć tam znaleźć, kiedy gdy jeszcze zanim widzimy wesele zobaczymy też zastanawiamy się jak jest możliwe filmowanie wesela natomiast gdy po zobaczeniu wesela mówimy, ale to jest jedyny możliwy sposób ta izba ten wielki, gdzie tańczący pijący i t d . czy pani ma też takie zdanie czy też pani uważa, że w pewnym sensie to jest forma idealna jak Wajda znalazł forma idealna, ale także i ich istota sposób, jakie to zrobił, bo ja jestem zachwycona, ale pani ja tak zwykły człowiek jest zachwycony, ale wołanie na obrazie, bo troszeczkę mówiliśmy o tym, przed wejściem na antenę jest prawdą, że pani jest dokładnie tego zdania co krytycy co właściwie absolutnie wszyscy wszyscy widzą w tym wielką zalety wycena, ale nie powtórzy nie siedzieć c miłośnicy tekstu sztuki Wyspiańskiego jednak nie do końca jednak nie do końca przekonują też doceniam oczywiście urok wielki tego co się tam dzieje na co patrzymy Boże drogi może nawet my możemy się postawić w tej sytuacji w roli Wyspiańskiego oprzeć się od framugi czy w tylnej patrzeć no tak, ale Wyspiański wiedział, kto tańczy w nas tak mamy Wajda też wiedział, kto tam tańczy, a czy będzie wiedział czy wiedział kiedyś za lat ileś tam w ogóle pewnie nic nie będzie, więc jak młody człowiek, który nie czytał wesela, bo nie będzie mógł leżeć, lecz rola, ale ona bardzo nie są władza czytała młoda lub jakiś taki, kto co jak coś tam coś tam co tam jacyś tacy tańczący, o co jak mówił świętej pamięci Bolesław Michałek mówił żartem, o co się rozchodzi, więc może postać to pytanie tu się pojawia problem z moim skromnym zdaniem, ponieważ powtórzy w zasadzie jestem odosobniona w takim patrzeniu na to ciągle jednak przez tekst Wyspiańskiego, bo w tekście sztuki Wyspiańskiego to co się mówi pani Ewo, w tekście sztuki to co się mówi jednocześnie ukrywa i odkrywa to co najważniejsze prawdy o tamtych czasach prawdę o tamtych ludzi i świecie, czyli właściwie miłości tekst Wyspiańskiego o istocie tego dramatu to jest z tym weselnych scenach wszystko, ponieważ te sceny weselne w tekście są przetykane tymi rozmowami, które powtórzy jednocześnie coś ukrywają jednocześnie coś odkrywają, jeżeli nie zna się doskonale tekstu sztuki, czyli nie poznało się tamtych ludzi ich mówienia filmowym weselu dosyć długo będziemy tylko widzami szalonej nocnej zabawy nie milcząca muzyka nieustający taniec wirowanie kolorów pobudzenie erotyczne rzucane w przelocie jakiś krótki odzywki wszystko w oparach alkoholu kilku z tych osób coś jest widuje, ale właściwie co, dlaczego im nie wiadomo i dopiero od momentu, kiedy te zjawy z przeszłości okażą się siłą, która powinna zmusić tamtych do działania, a oni nie potrafią temu działaniu sprostać realistycznej wizji nietypowego wesela wysnuwa się wesele Wyspiańskiego zacytuję poetę, jakie wesele Wyspiańskiego jeszcze mrok ciemno jest też Świt daleko, więc chyba musimy przypomnieć jak po prostu nas, ale naprawdę odwiedza nas o tym, widzowie nie tylko tych którzy, jeżeli nie czytali nie znają dobra recytuje my Lucjan Rydel poeta dramaturg tłumacz z rodziny od pokoleń profesorskiej ożenił się z chłopską dziewczyną z podkrakowskiej wsi Jadwigą Mikołajczyk główną, ale 10 lat wcześniej poprzedziło tej lub zdarzenie jeszcze bardziej szokujące ślub Włodzimierza Tetmajera malarza syna marszałka szlachty też szybką starszą siostrą obecnej Panny młodej to w domu w Bronowicach czymś pomiędzy wiejską chatą Szlacheckim dworkiem odbywa się wesele, na którym był Wyspiański, więc szok już troszeczkę mniejszy oczywiście no ale skandal też był, a na pewno był temat do gadania do plotek na pewno była sensacja, ale teraz oni coś widzieli mnie będzie nie mamy obrazu, więc powiedzmy króciutko co widać w tym będzie, więc wzięli ślub wspaniale, bo do powiedzmy też, że kościół Mariacki był kościołem wsi Bronowice to też pewien ukryty w ważnych i teraz tak tłum gapiów państwo młodzi goście ledwie się przebili goście z Bronowic mężczyźni białych sukmany ach, portkach biało-czerwone paski kobiety wspólnicy w kwiaty na tle niebieskim zielonym lub białym w gorsetach haftowane cekinami koralikami goście z miasta panowie wysokie Stach plus sztuczkom spodnie panie w kreacjach z ogonami zbierającymi kuszy bruku, ale na wesele chyba się wszyscy jednak przebrali np. Jasiek kiedyś haftowane przepiękną co widzimy to na pewno się przed przegrali, bo Wyspiański był świadkiem na tym ślubie no wy sobie po prostu, którzy w roku, więc musiał się przewidzieć przecież żurku na pewno nie był świadkiem panienki z wesela, które skierował do tajemnica oczywiście na pewno były samochody na suknie z ogonami, ale były, a suknie z ogonami pięknie wyglądało ważne tak pięknie wygląda dziewczyna, choć już na pewno takich sukien niemal przez nie byłyby tańczyć, ale to już bliziutko pani Ewo, jesteśmy w sprawie w filmie, tak więc pozostają pozostaje nam przedstawić cząsteczkę no właśnie, ale od razu trzeba powiedzieć że czołówka dzisiaj będzie troszkę nietypowa musimy ją rozszerzyć, dlatego że musimy coś wiedzieć dokładnie usług wystarczy nam, że Grad nie ten, a postać osoby takie karty za mało stanowczo gra ten ten postać któż to taki prawda, kto za tym historia ładu do przecież najważniejsze jest to, że te postacie mają odpowiedniki autentyczne, kiedy Wyspiański pisał też sztukę znam produkcję odzieży, bo nie więcej w figurze to też, ale te postacie nazywały się tak jak się nazywały to znaczy był dołączył, a nie Starzyński były imionami dziewczyny, które ostatnio tak tak to występują wszystkie te postacie dość własne imiona zmienił potem oczywiście na na plakacie ostatecznie my musimy policz ktoś kto, bo to jest ważny to nie są postacie wymyślone dopełnił sensie w połowie reportaż przecież no, więc mamy tak reżyser Andrzej Wajda scenariusz Andrzej Kijowski na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego zdjęcia Witold Sobociński muzyka Stanisław Radwan no i aktorzy pan młody Daniel Olbrychski, czyli Lucjan Rydel poeta dramatopisarz tłumacz dodajmy, że bliski przyjaciel autora sztuki, ale nie przeszkadzało to Wyspiański Emu potraktować go w weselu odrobinę złośliwie filmie Wajdy został zresztą trochę stonować panna młoda Ewa Ziętek to jest wersja Jadwigi Mikołajczyk główny też niezupełnie taka, jaką stworzył Wyspiański niezupełnie taka dajmy się na premierze wesela jak się rozpłakała rozpłakała się słysząc, że mówi ze sceny mówi kasta Polska, jakby była zupełnie ciemno niezachwianą świecie i wokół nic żadna taka niebyła niebyła to były tylko licencja polityka wtedy, kiedy ona mówi trzeba stać was w mordę wszyscy, którzy znali mówili niemożliwe było bardzo delikatna istota po prostu Wyspiański musiał mieć do pary jak gdyby na drugim biegunie inteligenta Super inteligenta pana młodego i musiał budować wokół baśnią no dziewuchy lińską, którą jak się wcale nie była no dalej radczyni Małgorzata Lorentowicz ciotka pana młodego Antonina Domańska autorka powieści do młodzieży np. historia żółtej, że dom właśnie nią pamiętamy danej firmy Maryna Barbara Wrzesińska to jest Mary w oryginale Maria Palińska córka znakomitego lek. prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego na weselu jest także młodsza siostra Zosia, a trzecie panienka z Krakowa jest Han czka siostra pana młodego dodajmy, że te dziewczyny, zwłaszcza Maryna Maryna jest tutaj dorosłą pan przecież w oryginale ona 15 lat są wszystko młodziutkie dziewczyny 151516 letnie tutaj nagle Maryna jest do już naraz bardzo dorosłą osobą dziennikarz także Stańczyk Wojciech Pszoniak to jest Rudol Stażewski redaktor krakowskiego Dziennika czas organu konserwatystów, którzy jako zasadę politycznego działania przyjęli lojalności wobec wszystkich 3 zaborców potępiali polskie powstania oraz idei odzyskania niepodległości Czepiec moja ulubiona postać strachu tak z tego tek świetnie zresztą Franciszek Pieczka z tych dodajmy dla tych, którzy wiedzą wiedzą zwolnił to by ogrzać Filipski jakże dobrze bo, że nie zagra Och, a decyzję, gdyby oczywiście tak wszystkie te pierwsze decyzje zostały potem skorygowany wszystko w stronę znakomitą potem ograć Hanuszkiewicz ani Łapicki to wszystko poszło taką stronę jak można przeczytać dzisiaj także trudno wystawić zostaną wesele, ponieważ pierwowzory te z filmu jak ryby są tak wspaniałe, że wiadomo, że już nikt nie lepiej tak gospodarz jest Marek Walczewski, czyli Włodzimierz Tetmajer w jego domu odbywa się wesele po zamieszkaniu na wsi ten Murray był działaczem ruchu Ludowego został posłem do parlamentu w Wiedniu to było w latach 1118 i dodajemy dodajmy to ważne uczestniczył w organizowaniu Legionów Piłsudskiego gospodynie to jest i Olszewska żona Tetmajera Krakowska aktorka to jest starsza siostra Panny młodej Anna dziad Henryk Borowski powiemy potem jakąś ważną rolę odgrywa oraz widma Czesław Wołłejko Wernyhora Norbert chora była chora nie jest chora no dobrze dla nas to wyjaśnić Artur Rudnicki to jest Hetman, czyli branickim i Wigry już gry to jest Upiór, czyli Shella, ale Rosja będzie więcej, kto za, dlaczego po co, kiedy oni się pojawią, a teraz jesteśmy na weselu ten plan wygląda jak ja dla PSL-u pierwsze wesele, bo właśnie rusza rusza wyraźna lub akcje tak ruszamy do Bronowic nowy SL na razie plany ATA czeka na gości tak tak już jesteśmy na miejscu odbędzie się ciekawa rozmowa od razu na wstępie postępowania w polityce gospodarzu finanse Otóż właśnie polityków mali to ciekawa sprawa to projekt czeka na obiedzie ważną rzeczą od razu właściwie dziennikarz Rudolf to wszystkie wpędza się o spędza się od tego chłopa, który tutaj jak gdyby próbuje wciągnąć rozmowy potem będzie oczywiście słynny chiński trzymają się mocno co tam, a nie odpowie, a wiecie, chociaż życie te Chiny, a Czepiec 28 tak daleko mówi, ale nasi tutaj no bo nie byli w samej Japonii, więc od razu widzimy jak gdyby że ta wieś to nie jest ciemna wieś tak naprawdę czytają umieją czytać dodajmy szczególnie w zaborze austriackim szkoła podstawowa tzw. elementarna powszechna czy wtedy mówiło była obowiązkowa obowiązkowa to ludzie piśmie mnie, a nie tak jak zaborze rosyjskim to następne spotkanie tak jest już snuje dramat w groźny Szumny posłów jest bohater zbroje skalisty przed historia wesoła ogromnie przez to smutna dramatyczne bardzo piękne u nas wszystko dramatyczne, a tu pospolitość skrzeczy, a to pospolite sytuacji poza nasz chłop urasta do potęgi króla czas na wszystkie stawy też tych rozgwiazd wiele jest Basta to mówi gospodarz człowiek, który wkrótce będzie działaczem partii ludowej będzie reprezentował chłopów w parlamencie w Wiedniu to niebyła żali dal żadna udawał Anka żadna przybiera Anka jak zgodnie piszą ci, którzy znali Tetmajera on miał niebywały talent jak gdyby do wchodzenia w sytuacje, w których znajdował najzupełniej z pełnym przejęciem tę rolę także się na siebie zobaczymy go w tym filmie, kiedy jeszcze jak gdyby jeszcze nie jest tym kim będzie później, ale już mówi chłop potęgą jest Basta losy no Kraków osobie pani radczyni do końca dopowiedział że, owszem, przyjechaliśmy na to wesele rozumiemy, bo przecież Lucjan Rydel no ale patrzymy tak o ich bez entuzjazmu czy pani radczyni rocznie będzie rozmawiał potem nie mamy tej rozmowy z klimą, a zagadnienie grzecznie, a co ze czasy puszczali ją usłyszeć rzeczową odpowiedź to ta poruszenie chyba stylistów pod byle by byli dziewczyny tam nie do tego ścisku, żeby ktoś panu z 2 zatańczą dziewczyny marzą o tym, żeby zatańczyć z tymi, którzy po prostu naprawdę tańczą no całym sobą, a nie tak jak panowie z miasta, a pojawia się ktoś na weselu o jakaś jakaś ciekawa postać ma na wesele kwiatów przy nich wiele, a jesteśmy przyjaciel, a czy dzielni ludzie Pete pani dzisiaj w kolorach silniej pan przecież czas wróci Narodowy chłopskiej, która się narodową bała mówi panu wolno stołach króluje pragną widzieć panelach naszych samolotów, mówi że zamiast snu woli widok panów i wesele odsuwali się chłop korzeń pan inteligent się wydają przecież do paliw, bo chcę ubić interes trochę żal powiedziałabym tak, że gość karczmarz Żyd wtedy całą pewnością nie wie nic o poprawności politycznej podczas kiedy krakowianie tylko tak półgębkiem mówi otwartym tekstem po co się pan z chłopską żeni mówi o pan to przecież zrzuci ten strój bardzo roztropny człowiekiem jest ta postać weselu znakomita zresztą znakomita natomiast Rachel jest córką wychyla się pojawi, ale Rachela Rachel jest tutaj o tyle w trudną postacią na ekranie jak pani wątpliwości w ogóle, bo bardzo dużą przeznaczono Racheli zespołów w tekście sztuki też, ale Rachela w tym co mówi właściwie uosabia taką poetycką umowy młodą polską to Rachela jest tak rozporek stosowana i w tym sensie, kiedy dzisiaj to czytamy jest to jak gdyby ciało obce anachroniczne jest też tak, ale także ona była w tym sensie oczywiście mocne słowa nigdy intruzem na tym weselu także, dlatego że jest innego świata nie jest słodko nie jest Krakowa jest zupełnie z boku, ale jest także w tym tekście intruzem, ponieważ wprowadza tę taką polityczność, którą dzisiaj się z trudem jak gdyby przełyka moim zdaniem po prostu chcieli za dużo bardzo przykro, a g doskonale przyznaje komorach cudownie, ale może właśnie, gdyby tak cudownie zagrana lekka wyraziste pewnie tak tak tak ale, ale to jednak po prostu no to nie jest film od tej kolorowej postaci, która tam przyszła tylko tych kolorowych w tych strojach ludowych i o tych z Krakowa ona jest kolorem kolorem, ale w bok swojego nie dorówna osadu żal, że młodzi Polacy wiążą równo to jest taki mają taki, jakby przyszło co do czego to, więc podmiotu gotowi są w swoich są zdrowi pokłonić się byle komu poszukajcie króla ciasta Czepiec składa otwartą deklarację właściwie my są gotowi my są gotowi tamci nie są gotowi ich przemieszczanie z Krakowa, a ci z Bronowic są gotowi i pani Ewo, ten sztukę napisał Wyspiański w roku 1900 to nie jest dopisywanie później kiedyś było wiadomo, że rzeczywiście do Legionów Piłsudskiego szły chłopaki z tych sił właśnie to już było wiadome, jeżeli Wyspiański taktu napisał to strasznie ważne świadectwo strasznie ważne panie, bo za chwileczkę będzie znowu jest powiedzmy było powiedziane jak spędza poszukajcie króla Piasta my nie będziemy bawić, ale nie mamy Racheli, więc powiedzmy tylko, że kiedy za chwileczkę zaprasza będzie nowy sens hołd to dopowiedzmy, że idea zaproszenia chochoła rzuciła właśnie Rachela zaprosił chochoła potem Rachela zespół wychodzi silnika, ale to był jej pomysł, ale podchwycony przez poetę dziś jesteś szczęśliwą pannę wolna zaprosi gości, których bieda tę kwotę remisy i puste piekło otuchy niechaj przyjdą na wesele, gdzie muzyka, a to ikon zabił Ćwika i zmieści, a pan o panu wysłuchaj przecięty poeta i dzisiaj sprawa zgody można złożyć no i Chochoł zjawi się później, ale wcześniej, ale wcześniej goście do trochę jednak na pewno z piekła rodem z wewnętrznych tak, ale teraz jak Wajda wprowadza dba oczywiście to jest zawsze najtrudniejsze i w teatrze także w filmie jak wprowadzić widma jak prowadzić duchy i to jest zrobione no niebywale realistycznych, bo przez alkohol po prostu z masłem się rozgrzewa coraz więcej się PR się pije na okrągło, a i teraz jak się tak je można między różne nazwy te o tak różne rzeczy różne rzeczy się wiedzie, kiedy się troszeczkę troszeczkę wypiło, a to odbiło się więcej niż troszeczkę w tym momencie to jest niebywale realistyczne w sensie jak gdyby pokazania, bo rozumiemy, a tak to mogło być, ale na Boga także w sensie psychologicznym każdy, kto kiedyś w przed laty to było także pijaczkowie spotykali się gdzieś tam powiedzmy w bazie i każdy mówił co robił w czasie wojny, gdzie walczył rozrywa koszulę pokazywały rady, więc tak to jest, że to właśnie praca w tym stanie rzeczy no i teraz dziennikarzowi pokazuje się pokazuje się Stańczyk Szymon tam czy my mamy prawo do czego syna jak prawo żyć mimo tyle świerszcze w niewoli puchnąć spoczniemy Tyc trucizny, którą nas leczą no to trucizną także w pewnym sensie leczył Rudol Staszewski, który 4 lata później został redaktorem naczelnym czasu, czyli tu ów dziennikarz, który tak to polega na tym, że to jest jedyna postać rzeczywiście weselu, w której ktoś jak gdyby sam sobą się kłóci sam sobą dyskutuje, owszem, wiedząc co robi jednocześnie kwestionuje to co robi ta trucizna, którą można, by po prostu uczyć od tej trucizny, kiedy on to wszystko mówi to na pewno mówi to nie tylko, dlatego że napił się wódki tylko rzeczywiście ten człowiek jest jak gdyby euro 2 i one dwoisty dwoisty rozdwojony, bo bo poród Staszewski pracuje w piśmie czas, a to pismo propagowało idee ugrupowania teraz tłumaczymy obok Stańczyk zwanego taką Stańczyka składało się z konserwatystów ze sfer ziemiańskich wyższych urzędników państwowych, czyli zaborcy austriackiego no i byli przeciwnikami walki o niepodległość zwolennikami tzw. trój lojalności to znaczy wobec wszystkich zaborców potępiali tradycje polskich powstań, a Stańczyk dlatego Stańczyk Stańczyk był dziś powiedziałoby się postacią emblematy czynów, bo jako błazen mędrzec takie zapisy bieg historii była mężczyzną, a niezwykle władzy można było dopisać rolę krytyka tego wszystkiego co doprowadziło do upadku Rzeczypospolitej, czyli sprowadzić przenieść winne za upadek Rzeczypospolitej Stańczyk powie to robili na tamtych tamtych nas tamtych nas, czyli nas samych to myśmy byli winni trzeba się było doszukiwać doszukiwać doszukiwać winy na samych co ułatwia potem myślenie takie, że powstania nie, że niepodległość nie, że trzeba jak już innym sposobem co zrobić żeby, skąd Stańczyk pokazuje się dziennikarzowi i następne widmo Jaś przyszedłem ludowe SLA, bo był remis, a członka jestem z 2 krajach w zasiłkach Rafał jest to, bo ta ten mecz, bo na rękach kre w tak tam jest sugestia, że dziad który, gdyby tak przyplątał się na to PSL, tak więc siedział ze wsi, który posługuje, bo w karczmie, że brał udział robactwo, że Shella go zna z tamtych czasów i on zda szale z tamtych czasów stąd suknie prać, bo cytat z wesela, które tutaj nie mamy naszych ojców piłą reżym Beli myśli wszystko zapomnieli, ale zapomnieliśmy, bo to było dawno pani Ewo, w stosunku do akcji pensjonat było 55 lat wcześniej nie 1055 czy Dziadów ta zaś to kawał czasu to pół wieku po prostu, więc wtedy oczywiście można zapomnieć, ale musimy musimy przypomnieć co ten strzela, dlaczego umorzony we krwi ze studia będzie pojawiał tak jako takim niemy świadek taki złowieszcze podglądać w trakcie akcji będą siedziały różne rzeczy, a świat patrzy jak jest jak gdyby znowu to modne określenie dramatyczną postać o tym, przypadku, bo przypomina to co 55 lat temu, więc uważajcie, więc być może jest także ta przestroga tutaj chłopy się rwał łapie się rwą do walki o wyższe wahacze wyższe wahacze, a dziad wam przypomina no uważajcie uważajcie to było tak w ogóle 100 rabacji się, że nabył przywódców rabacji chłopskiej to było na terenie Galicji, czyli zaboru austriackiego zaczęło się od chłopskiego powstania przeciwko ciężaru pańszczyzny zaborcy wykorzystali wykorzystali te rozruchy chłopskie do sparaliżowania przygotowywanego powstania ogólnonarodowego spuszczali wieści, że w odwecie za to, żeby teraz się tutaj buntuje się oni zaostrzą wszystkie przeciwko wam rygory, że państwo zdobędzie jeszcze większa no i chłopi, gdyby uwierzyli chłopi uderzyli na dwory zamiast może Austriaków spalono 470 dworów w tej Południowej części tam w okolicach, jakby Tarnowa tam spalone 80 % dworów z ręki chłopskiej zginęło ponad 1000 osób ze szlachty galicyjskiej wydawali też powstańców za pieniądze za pieniądze na tej zasadzie za aresztowano 3000 osób tam jest taka scena strasznie mocna, kiedy przynoszą odcięte głowy dostają za to pieniądze od Austriaków no to już bardzo mocny obraz ten teren trzeba robactwo chłopską spece w końcu spacyfikował w razie austriacka, ale ale, ale władze austriacka 2 lata później wniosła pańszczyznę, a od ostatnio zjawa, która pojawia się gospodarza to traci, kto tak w domu -li coś bywają wcześniej wybuch w 2 z 13 wybuch wewnętrzny jak gdyby to co się w środku tłumi i to ten bezsilny płacz na końcu to nie jest niebywała scena niebywała niebywała scena, ale ktoś wreszcie jest jawił ktoś wreszcie jest jawnie gospodarzy pani Ilony chora, czyli kata no tak mówią tekst Wyspiańskiego jest poważnie chora to mógł być Wernyhora, dlatego że wtedy to pamięta to była postać żywa reprodukcja obrazu Wyspiańskiego czy pokazuje, że chory jak z podniesioną ręką w izbie weselnej wisiała reprodukcja kopia nie wiem coś takiego w moim domu rodzinnym w przepisie tak powiem też wisiała reprodukcja tego tego obrazu, więc po prostu odezwały się stłumione na co dzień głos wewnętrzny jak mówił podczas wesela tak, by to powiedział jako wejście wołanie duszy jako wejście wołanie duszy jęk płacz duszy, ale pani powiedziała pani Bożeno kim był Wernyhora ach tak któryś zjawi po prostu ja jestem jestem emocjonalnie w tym co nam tutaj powiedział i od płakał te mają, ale Wernyhora, więc Wernyhora jest postacią to jest właściwie taki, bo Wernyhory był, bo nie było to jest taki fantasy od kultury i postać chowanie marzeń zbiorowości to jest pół legendarne ukraińskie wirnik wieść, które rzekomo zapowiedział odrodzenie Polski Wernyhora pojawiał się jako poseł literaturze Matejko malował tak dali, ale najciekawsze jest to, że u Wajdy to naprawdę jest Piłsudski i wygląda jak Piłsudski ma mundur Piłsudskiego ma koszów Piłsudskiego jak Wajda to tłumaczył byłam przy tym, kiedy wyjaśniał, że te zwroty, że Wernyhora, gdy ten gość niezwykły z daleka, a jednak z bliska co to znaczy mówił Wajda z daleka, bo z Litwy z bliska, bo z Krakowa i tam jest taki fragmencik, który w tekście sztuki jest pan dziad z lirą i to jest łącznikiem natomiast Wajda powiedział tak to jest coś innego on może chciał powiedzieć pan jad z chwilą czyli gdy po ten pan jako dziad z lirą i na tym jak gdyby zbudował wyrzucenie Wernyhory, bo nie pada wcale nazwisko Wernyhory tylko przeniósł to na Piłsudskiego wspaniale no oczywiście gospodarzowi z wesela jawi się jako budżecie uśpionego marzenia o niepodległej Polsce, wzywając do czynu, ale gospodarz potem zasnął, a usłyszymy 1 z najsłynniejszych cytat śniło mi się, że siedzę w Karaczi pytam się to nie są przez la akcji przez jakiś murowany miasta w akcie pieskie życie, a oni mówią do Polski, a jest to Polska, a kasta po 2 chcą po całym świecie możesz szukać Polski panno młoda nigdzie nie znajdziecie to może szukać szkoda niech tak Jagusia przymknie rękę podpiszesz to zakładka kursy też się trochę życia śnie tam puka i cóż za taką naukę serce, a to Polska własne, a przecież na Boga 100 × 100 × użyliśmy używamy tego zwrotu w różnych niestety także nikczemnych okazjach intencję ironiczną, kiedy widzimy coś takiego mało chwalebnego mówią za to Polska właśnie trzeba stać trzyma się do czego brać w jeszcze trochę zresztą są osa, a tam ludzie się samo co we wsi, a wam się, że skoro nosi pod tę Kasper w sądzie zadowala wroga tak koło wolno rozkaz żon i papiery Ghelamco ja pie rozkaz po mają pójść razem schowali z chodzę w głowę, a ja wami pani, o co pan pamięta, jaką się tu nieraz dość mówi pan święta jak noc jest wielką moc jeśli pójdziecie z nami to my na was z kursami mocno powiedziane w tłum ludu w, żeby była prawda Słuchajcie wzorcami wyższa a, że to prawda była to jest moja ukochana odzywka z tego filmu z wesela, ponieważ w istocie jest żarliwa modlitwa ażeby to prawda była w tym jest wszystko zostało kwestię broni atomowej bo z synem jest trochę tak jakby docierały do nas nie chciały uniknąć zaniknąć głosy naszych bliskich sprzed ponad 100 lat, jakby były czymś więcej niż zapisem, jakby oni nadal samo hali się tam dręczyli bali się swojej nadziei i zgody na brak nadziei, aby nie może być przesłać komunikatu, jaki był dalszy ciąg, bo my słyszymy, a oni nas nie nie może mi powiedzieć, że 14 lat później historia ruszy do przodu, a wtedy dużo będzie zależało od nich jednak może być pewnym, że ci z Bronowic i innych okolicznych wsi stanowili potem trzon pierwszej brygady Legionów Piłsudskiego oni na pewno także inteligenci tacy, którzy w tej sztuce noszą w sobie świadomość dramat ból historii także jej zwątpienie Andrzej Wajda podsumował napisał o tym, tak Wyspiański wydaje wyrok nie jesteście dojrzali do wolności kręcić się tylko w zaklętym tańcu stagnacji marazmu taka jest treść ostatniego obrazu, który kończy wesele oskarżenie Wyspiańskiego było wstrząsem dla współczesnych, a dziś zdumiewa śmiałością spojrzenia, ale w druku osiemnastym Polska wraca na mapę Europy jako wolny kraj, który wywalczyli z bronią w ręku powołali znów do użycia również ci śmieszni pozornie niedojrzali odpowiedzialności za siebie i innych goście proszowickiego wesela Krupka koniec cytatu Wajdy dodaje ja, ale także o nich nie tyle o inteligenta ile mnie w ciuchach śpiewano potem pieśni Legionowej papież powstała w roku 1916 czyli zanim jeszcze było wiadomo, że to im legionistom, a nie tym mieszczuchom historia przyzna rację przypomnieli słowa nie chcę, by już od was uznania ni waszych mów ni waszych łez skończyły się dni kołatania do waszych serc do waszych jest żołnierze pierwszej brygady śpiewali podobno końcówkę tej pieśni w wersji bardziej brutalnej wysłucham pani myśli ileż trzeba wiedzieć, by tak naprawdę rozumieć i delektować weselem róż pani Ewa bardzo dużą, ponieważ ta cząsteczka, którą się pochwaliła to już naprawdę tylko cząsteczka jak bardzo proszę pani dziękuję dzisiaj rozmawiałyśmy o weselu Andrzeja Wajdy oczywiście był to program z cyklu więcej niż kino najważniejsze filmy polskie, a słuchali państwo pani Bożeny Janickiej krytyka filmowego miesięcznika kina dziękuję bardzo ja również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIĘCEJ NIŻ KINO

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA