REKLAMA

Jak nakręcić fajny film na wakacjach?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2011-07-20 21:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:07 min.
Udostępnij:

Po pierwsze: nie nudź! Po drugie: miej pomysł! Po trzecie: posłuchaj tej audycji! Wakacyjnym operatorom filmowym doradza Adam Kwiatek. Dopytuje Karolina Głowacka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM Karolina Głowacka studio Adam kwiatek montażysta i wykładowca Collegium Civitas dobry wieczór dobry wieczór witam zostały zaproszone do naszego studia na okoliczność wakacji, ale nie będzie to wakacyjna obchodził będzie to audycja na temat tego jak wyjeżdżając na wakacje przywieźć fajne pamiątki z montażystą, więc wiesz jak nakręcić fajny film niestety wielu operatorów nazwijmy to tak mam zwyczaju bliskie Zumy trzęsące się ekrany szybkie zmiany Rozwiń » kadru, a my teraz postaramy się przedstawić państwu taki poradnik małego operatora i tak na początek chciałem zapytać czy trzeba wydawać dużo pieniędzy na kamerkę klikamy, żeby całkiem fajne filmy kręcić czy to nie jest kwestia sprzętu aż tak bardzo ja chciałem zacząć od tego, że jest to fatalny temat na film własny film z wakacji, które będziemy oglądali z żoną ewentualnie z dziećmi to jeszcze pół biedy wytrzymam, ale materiał, który chcemy pokazać znajomym, żeby oni nie w nie umarli z nudów nie ukrywam jest duże wyzwanie dlatego uprzedzam, że to nie jest łatwe, dlatego że na muszę pamiętać, że kamera nie przenosi emocji nie będzie widać tego jak my tam przeżywaliśmy to wakacje było gorąco tego najczęściej w tych materiałach nie ma nasi znajomi po prostu nasze dzieci oglądają 4 godziny wielbłądy palne moje ulubione są długi firmy z autokaru zza szyby także jest duże wyzwanie, ale nie ukrywam, że jest to bardzo fajna sprawa cudowna pamiątka i namawiał do tego, żeby troszkę popracować zastanowić się i później powiedzieć żyła udało się warto pokazać wracając do tematu sprzętu na piętach sprzęt jest absolutnie nieważne nieważna, a obecnie wszystkie kamery w tym momencie wszyscy producenci, że ich prawa tak zjeżdżają się z Czerska mówi oczekują, dlaczego jest nieważna, dlatego że jakość obrazu, którą teraz oferują kamery jest naprawdę wystarczająca nawet te tanie za kilkaset złotych i tym większe w ogóle nie przyjmował najczęstszym błędem, jaki popełniają ludzie, którzy chcą utrwalić swoje emocje myślę o tym, że wydadzą dużo na kamerę to to będzie Super to w ten sposób działa, dlaczego dlatego, że mamy słupa dużą Kama bardzo drogą, którą żeśmy raty będziemy spłacać przez 5 lat to mamy też obawy co zrobić boimy się np. zobaczą na plaży, bo to piasek, a to wpadnie dowody, a to dziecko nam potrąci, a to ktoś obok tam nie wiem panią Wasik mówiąc brzydko także im tańszy sprzęt tym będziemy bardziej się nim bawić na takich wyjazdach co jeszcze chciał być absolutnie nie patrzmy na to mega pikseli Super zoom cyfrowy efekty cuda nie idę i t d. tak dalej, bo to finalnie się nie liczy jeśli już myślimy o jakim sprzęcie na wakacje to ja bym proponował poszukać kamer, które pozwalają się troszkę pobawić inaczej to znaczy są np. wodoszczelne można je wrzucić do piasku można je utopić można je nie wiem rozpuścić w klozecie można z nim zrobić wszystko w interesujący film dopiero o właśnie także to ja są takie kamery, którego są około 1000 zł, a wytrzymają bardzo dużo na pewno to, że obawia się nim dzieci ewentualnie żona i jeśli chodzi o sprzęt to wydaje się, że tyle także zwykły aparat cyfrowy taki niezły oczywiście bardzo fajna sprawa, bo aparaty cyfrowe kręcą fajne filmy i mają bardzo fajny taki plastyczny obraz trzeba pamiętać o tym, żeby zakupić sobie, iż mikrofon i rejestrować również dźwięk o same obrazki bez dźwięku to rośnie na raty też nagrywają na karierze, jeżeli ma na takim słabiutka wydaliśmy już 3000 na aparat 5000 to tam 500 zł za mikrofon wydają się, że warto to nas do życzyli ustaliliśmy już, że sprzęt drogi wcale być nie musi, a co musi być w takim razie dobrych umiejętności, jakie takie podstawowe dla mnie najważniejszym czy najważniejszą sprawą, jeżeli zabieramy się do realizacji filmu z wakacji to jest pomysł a, czyli nie to, że jedziemy sobie i kiedy nam się polowa wyciągamy kamery kręcimy tylko mamy w głowie minister Mariusz już oczywiście największa frajda jest, jeżeli zabawimy się reżysera wykorzystamy znajomych jako aktorów na później niestety będziemy musieli się pobawić montażysta chce bardzo przykra i Atom na co dzień absolutnie proteza dlatego wracając fajny pomysł jest najważniejszy to ludzie docenią, a nie to jaki aparat mieliśmy i ile kosztował nasza kamera pomysł jest najważniejsze, dlatego że on pozwoli nam przenieść pewne rzeczy, które normalnie się nie udaje zarejestrować właśnie emocje jak wrażenia jak takie proste rzeczy n p . że było 50 stopniu w cieniu mam, a my leżeliśmy na plaży daliśmy radę także to trzeba się zastanowić i skąd wziął pomysł z internetu oraz taka standardowa odpowiedź ostatnio to znaczy pomysły PL tak jest taka strona kazania PL to naprawdę można inspirację do, szukając pomysłu warto zastanowić się, gdzie jedziemy tam będziemy robić powiedz jedziemy poopalać się na plaży tak fascynujące, ale kamery oczywiście też pomysł bardzo oryginalne na pewno nasi znajomi będą zachwyceni powiemy, a teraz 310 jak leżałem na plaży przez 3 tygodnie, ale na tym zależeć będzie plaża nudystów właśnie o to, choć w zastanawiając się na pomysł na film warto zastanowić czy np. można zacząć już teraz to znaczy jeżeli, jeżeli się opalać, a teraz jesteśmy dla ludzi jak jesteśmy w radzie to np. gry można sobie zrobić taką scenkę taki prolog, pokazując zobaczcie jestem Lady deszcz za oknami pada, ale za 3 tygodnie wrócę to mnie poznać n p . czyli narrator jeszcze w tle jest ceną, bo tak jeśli będziemy w kształcie przy, szukając pomysłu warto zastanowić co byśmy chcieli zobaczyć co mam się najbardziej podobało jak oglądaliśmy filmy niekoniecznie znajomy Hanną takie filmy kinowe to to, że kręcimy film amatorski dla siebie dla znajomych z wakacji to nie znaczy, że nie możemy korzystać z pomysłów, jakie są przy profesjonalnych produkcjach to znaczy, że jest jakiś zarys scenariusza, że znajdziemy sobie bohaterów, że poszukamy sobie aktorów może poświęcimy czas na montaż nie tylko po prostu puścimy to od początku do końca ponownie w domu w miesiącu pomyślałem warto się zastanowić n p . przy sobie nie wymyśli czegoś takiego jak prolog mam przykład albo czy np. zacząć filmu inaczej od końca n p . gdy byliśmy na rybach i przez cały dzień siedzieliśmy, żeby złapać złapać jakiegoś wielkiego karpia i w końcu nam się to udało to np. można zacząć film, pokazując na początku to 12 kilogramową rybę, którą otrzymamy mówimy zobaczcie tak wygląda ryba, którą męczyłam złapał po 12 godzinach teraz barcie do tego osób wersy 12 go tak też są nasze obalić to opalenizna można stanąć przed kamerami powiedzieć tak to ja tak wygląda po 3 tygodniach na plaży zobaczcie do tego doszło pomysł znany z filmów na pewno wszyscy sobie teraz przypominają, a rzeczywiście nieraz tak się zaczyna film to był fajny już nie retrospekcja tzw . tak tak też możemy się pobawić wykorzystują takie struktury, a propos pomysłów proszę pamiętać, że obecność w rodzaju dokumentu też możemy w ten sposób zrobić tak mi się kojarzy, dlatego że dokument czasu są właśnie nie muszą zrobionego Super profesjonalną kamerą są takie bliskie ludziom tak też dobry trop na wschód udało się nakręcić dobry film jest, że tak każdy pomysł na najgłupszy jest lepszy niż to, że włączymy kamerę wyjeżdżając na wakacje będziemy kręcili przez 2 tygodnie i później temat co z tego zrobić także im wcześniej się zastanowimy im bardziej pomyślimy o tym co ma być za film o kim jak ma wyglądać w tym później będzie łatwiej go realizować łatwiej go montować na pewno będzie lepszy efekt dobrze, czyli tak nie musi być jakiś Super drogi sprzęt musimy wybierać się nam dalszą podróż z kamerą w jakimś określonym pomysłem to już mamy przechodzimy już do kwestii technicznych czy jeszcze bardziej że oprócz tego, żeby mieć pomysł to jest druga ważna sprawa trzeba sobie znaleźć bohatera ewentualnie temat filmu nie może być Fin na każdy temat o wszystkim po trosze i t d . bo mija trzeci chemią i były konie i musimy się zdecydować, że impreza ryzykować rodzinne relacje ich więcej zrobić, dlaczego warto sobie znaleźć bohatera, bo o przykuwa uwagę 1 konkretny i się nie rozprasza po jest część konkretne wreszcie na taką wycieczkę jak można ze znowu zdjęcia jak na tle piramid wielbłądy to belce to wszystko znamy, jeżeli to będą tylko obrazki ruchome czy statyczne to nie jest istotne, a nie będzie tam żadnej treści bohatera pomysłu to jesteśmy w stanie wytrzymać 23 minuty i wszystko jest naszym morzem oceny, jeżeli sobie znajdziemy bohatera ja tutaj państwu polecam rozjeżdżanie się po rodzinie, że tak powiem przerabiałem to na własnej skórze i wydaje się, że najbardziej ciekawe nie niezwykłe nieprzewidywalne są dzieci jak mamy dzieci i jedziemy z nimi na wakacje to znaczy, że mamy bohatera ewentualnie może to być nasza znajoma, gdzie 13 jedziemy ewentualnie żona bierze się zgodzi to ryzykowne, bo jeśli coś nie tak montujemy może być dla, a w każdym, a rozumiem, czyli chodzi o to, żeby prezentować n p . z ewolucji lęków kogoś np. dziecko się bało wejść do wody na początku i płakało strasznie potem można zrobić już nie boi cudowna pamiątka o tyle się przełamało przełamał swój strach i zaczęły się tam pluskać w wodzie myślę, że żona akurat to też dobry pomysł w tym temacie tak tak jest dlaczego, dlaczego dzieci są cudowne krótka dygresja zmianie stron kiedyś tak myślałem jak większość ludzi, że jak sobie kupię Super kamera albo 2 i np. nakręca Super ujęcia akurat jest, że autami terenowymi wydawał mi się za kamerą mieście w różnych miejscach powstanie Super materiał rzeczywiście tak zrobiłem kamera osób Chada ująć na koncie 50 kamer przyczepie w każdym miejscu, gdzie się dało jeżdżę powodzie w lewo wprawo w góry do i myślę klasycznie to znaczy zmontowany film także podłoże muzyczka samochód przez wodę w lewo wprawo w górę do i tak przez 3 minuty moi znajomi, którzy nie mają takich fascynacji jak ja znudzili się po pół po jakieś minucie po minucie okazało się też jest nudny cały czas auto jeździ tam się nie dzieje oprócz tego, że muzyka i ujęcia Super kamer nie wtedy stwierdziłem, że coś jest nie tak to znaczy, dlaczego ludzi to nie interesuje skoro dla mnie to była wielka przygoda ja tam pamiętam wszystkie, bo ta to było cudowne dla mnie mogę oglądać godzinami, a tak naprawdę nikogo ze stron interesowała wtedy się zastanowią się właśnie to jest największy popełniony błąd w filmach, które sobie robimy dla siebie znaczone pamiętamy te emocje pamiętam te miejsca jesteśmy w stanie tego przekazać innym dla innych dla naszych znajomych też są po prostu nudna to jest okrutna i jakie było tego rozwiązania z życiem czteroletniego synka do auta i kazałem się bawić rozmawiać przez siebie radio jeździć z tatą przez wodę komentować to kazał mówić do tej wody zmoczyć się Bochat pojawia się bohater i odbiór był taki, że pierwszy filmik obejrzało 81000 osób sami fanatycy jazdy terenowej następny film z dzieckiem bierze 60  000 osób dlatego namawiam do tego żeby, jeżeli mamy taką możliwość wykorzystać naszych znajomych przyjaciół kogoś, kto po prostu będzie żywym człowiekiem tym filmie, a to opowie historię tak tak tak także to jest to po są 2 główne sprawy zdaje sobie pomysł i poszukać sobie bohatera za parę lat to naprawdę będzie taka wzruszająca pamiątka, kiedy dziecko dorośnie, kiedy żona się zmieni czy w w ich może można chyba też robić np. znowu sobie popuszcza wodze wyobraźni znów jak na zasadzie tego dokumentu, czyli żona stara się przełamać swój strach i próbuje tam wejść do wody, iż mamy ujęcie, kiedy rozmawiamy z nią przed i one są przygotowywane w już w tej fazie finalnej przygotowywania filmu też rozmowy po, czyli wielki brat pyta tam jest sama głowa wieziono ją NATO opowiada też tak może być oczywiście, że tak bardzo fajny pomysł ma w Mamtalent i tego się trzymajmy z morzem ds. technicznych typu kadry tła tego typu rzeczy tak, czyli ja jestem fanką bliskich wąskich kadrów ciasny ciasny chyba mówić ciasnych, ale nie wiem czy to jest, aby dobrze, bo nie wszyscy w tym najlepiej wyglądają taka najgorsza opcja, jaką jeszcze możemy zrobić to znaczy łączy w sobie kamera stanąć w miejscu i przez 15 minut panoramowania w lewo wprawo druga sprawa bawić naszym zoomem cyfrowym, które na pewno jest narażone jak dużo pieniędzy, jaki to był jedyny powód, żeby wziąć kamerę tam zoom razy 300 prawda stoimy w miejscu i przez 15 minut kręcimy w lewo prawo obawiamy się tą kamerą i później ten materiał tak naprawdę do niczego się, dlaczego dlatego, że film wykorzystuje się różne wielkości kadru tak, a ile ich mniej więcej mamy, o ile kilka kilka kilka nie no jeszcze oprócz tego będziemy reżyserem, że będziemy operatorem to podczas realizacji warto być montażystą jak to wyglądająca, choć chodzi o to, żeby myśleć montażem podczas realizacji nie można bocznej zdjęcia ujęcia ruchu np. teraz montuje się wszystko tak naprawdę nie ma takich zasad, które obowiązują, że nie ma to jest jakiś plan albo czas zrobić przejście to jest istotne montuje się wszystko ze wszystkim naprawdę chodzi o to, że jeżeli mamy do nagrania scena na plaży to co robimy no musimy mieć do montażu musimy mieć panoramę tej plaży musimy mieć też detale i musimy mieć też pośrednie, czyli musi mieć różnorodność materiałów no właśnie zrobimy to, stojąc w 1 miejscu przez 15 minut absolutnie, chyba że mamy ten sam znak chce też sobie idziemy na wzgórze taka porada dla osób, które będą realizować swój film jest taka, żeby nie kręcić ujęć dłuższych niż powiedzmy 15 sekund to znaczy stoję włączam Komana inni co do 15 i po 15 sekundach stop teraz Torunia zmieniam miejsce tak warto ruszyć tyłek przejść troszkę się w bok zmienić kąt zmienić wielkość planu ustawić troszkę inaczej znowu Marek 15 sekund stop i zmieniane, a to w ten sposób nową żołnierzy po prostu w kółko kamera kręci nie absolutnie nie używamy panoram np. no, chyba że musimy, ale jak najmniej tego ruszania tego szukania tego, choćbyśmy byli naprawdę zawodowym operatorem to jesteśmy w stanie zrobić statycznego kadru tzw. długi nos, czyli nacisnąć ZUS do końca miesiąca myśleć o tym, że akurat zrobiły fajną zbliżenia nasze żony, bo to nie wejdzie wszystko będzie trzęsło będzie rozwiązana i to się do niczego nie nadaje dlatego lepiej wstać podeptać troszkę po plaży podejść trwanie kadrować pogadać uśmiechnąć się to będzie coraz lepsze ujęcie niż takie z ręki trzęsące się też jesteśmy dużo wyższe od swojej żony wypadałoby CEK parcie do niej przykucnąć będzie można z góry filmowe bardzo cenny jak ja, jeżeli jest czasem proponował robić ujęcia jest Borys z MOK i położyć na tym piasku wskoczyć dowody, ale najbardziej nudne filmy są takie, że wszyscy stoją na plaży kręcących się kąpią to właśnie myśląc o tym, że będziemy się kąpać przez 3 tygodnie warto sobie kupić budowę np. dostęp do kamery i mówiąc brzydko dowody wskoczyć razem z kamerą potem się popluskać to będzie 100 × ciekawszy materiał niż taki klasyczny, który wszyscy sobie już widzieli nagranie tak dalej tak dalej mocowania straty kombinować, by inaczej później na montaż będzie mówili po, dlaczego nie nakręciłem tego, dlaczego wtedy nie podszedłem bliżej, dlaczego nie z dnia zagrają jeszcze paru ujęć było tak fajny, ale chyba tutaj się trochę wracamy do tego pomysłu, bo mam wrażenie, że kiedy ktoś matek emeryt jest do niej przyklejony na tych wakacje i w ogóle nie wie jak wyglądały te wakacje poza ich rynek, gdy miał być ten pomysł na to by faktycznie szukał tych konkretnych ujęć zgoda zgoda absolutnie zgadzam to znaczy trzeba pamiętać o tym, że materia musi być różnorodny, dlatego że na jak przewiduje, że jeżeli nagraliśmy godzinę materiału to tak naprawdę ile z tego zostaje na montażu do pokazania ludziom godzinę materiału nie namawiał też 2 minuty o powierzchni 5 do 10 minutach zostanie takiej selekcji, którą może też to jest materiał, który młodych profesjonalnie myślałam tylko przez po to, by była duża rozrzutność dobrze czy operator jest obecny film na filmie czy wiemy, kto kręci czy staramy się, żeby jednak ten widz się zatopił zapomnieć przez chwilę rzecz przez rękę kogoś trzymano jak to robimy sąd nie ma to wydaje się, że ciekawsza, a rola dla operatora to jest jednocześnie, że był komentatorem albo osobą, która coś wyjaśnia, bo nie zawsze wszystko zdążymy zarejestrować później ten materiał może być nieczytelne poprzednio przy, dlaczego ta sytuacja taka fajna ją kręcimy, ale jeżeli powiemy Szanowni państwo proszę zwrócić uwagę, że teściowa pierwszy raz siada na wielbłąda co i oczywiście cichutko dodamy parę komentarzy, że nie wiadomo co jest bardziej zestresowane zwierzę czy ona to później na filmie jak mamusia to zobaczy no to wiadomo, że może być różnie, ale większość ludzi się z tego śmiech nieco także wydaje się, że warto dokumentować oczywiście nie na stopniu nie cały czas tylko tak nie kończyć każdego ujęcia odwróceniem kamery to ja to też Herkt mówi Flis kolejny błąd jest taki że, montując później film usuwamy ścieżkę dźwiękową np. na bardziej popularny film wakacyjny to są takie, że byliśmy w Egipcie podkładamy muzyka egipską i puszczamy po to, piękne obrazki tak wycinamy całą ścieżkę dźwiękową to wszystko głos to co zostało tam zarejestrowana to jest duża głupota dramat jakiś dramat, dlatego że tak samo jakby, jeżeli tak samo ważny jak obraz dźwięki powinniśmy go wykorzystać, ale już naszego komentarza również, bo jest atmosfera pewnego miejsca co egzotycznego i t d . te dane i warto wykorzystywać, a nie kasować podkładać muzykę z płyt czy jednak dobry mikrofon kamerę to NATO obrywa rozsądzić uwaga to fajna sprawa, a wiemy to wiemy, że chce przejąć lektorami oraz wiemy, że to fajna sprawa narrator później możemy sobie nałożyć jakieś komentarza z własnego doświadczenia wiem, że później to się nie chce nic kręcić dokładać to wymaga czasu Otóż nie są te emocje, bo to człowiek zapomniał tak lepiej wszystko zrobić na gorącą i mieć to już w kamerze, a później tylko zmontować poważ dobrze wróćmy do tego kadrowania, bo wydaje mi proszę nie prowadzić będą szli tak nie jest, ale będą najbardziej popularne jest takie centralne kadrowanie, a tych po musi tak być do końca ważne nie powinno, że postać na ten nasz bohater główny jest cały czas w takim centrum cen w centralnym, a wrzutek oczywiście, że to nie jest idealna zasada kompozycji kadru, gdybyśmy chcieli to profesjonalnie określić to jest akurat ministra na, dlatego że trzeba pamiętać, że kamera jednak możliwość ruchu to nie są zdjęcia, że skazujemy go centralnie bohatera to później z tym zrobimy, ale kamery można to troszkę ruszyć tak dalej wydaje się, że ludzie teraz potrafi, a kadrować fotografia bardzo popularne i te zdjęcia są bardzo fajne wnętrze to jednak jest taka świadomość, że rzeź w miarę umiemy robić zdjęcia tylko co czas wracam do tego, że jeżeli sobie nagram kilka wielkości kadrów zbliżanie jakieś fajne detale mam przed nim jesteśmy w świątyni, która jest wielka, gdyby nie da ogarnąć 1 ujęciem rada musielibyśmy latać kamerą Pogórze Podola tak dalej, jeżeli zaplanujemy sobie, że nagramy niejedno detale wszystkich podjętych posągów, które są w środku zrobimy 2 panoramy w góry jedno w bok, a później idziemy na zewnątrz i pokażemy przed tą katedry w całej okazałości ta już mamy kilka ujęć przedstawić skalę, żeby przedstawić pewne bogactwo i dalej więcej ciekawego materiału takiego pomysłowego sobie nagramy im więcej dziwnych efekt owych ujęć więcej komentarza im więcej nie wiem niezwykłych miejsc, gdzie kamery postawimy to to bogactwo później na montażu po prostu nam się bardzo cięcia przebitki, żeby się też przed tzw . Przybecki tak dużo przebite dlatego proponuje 1, a na kogoś, kto nigdy w życiu nie montował przebitki to no takie ujęcia, które pozwalają przykryć przykryć różne rzeczy, a być może to jest są dodatkowe ujęcie, które pokazują pewne miejsce w innych planach niż takie główne ujęcie przebitki najczęściej przy rozmowach przedstawia nasze stosuje tutaj myślę, że to rzadko będzie co jeszcze to jeszcze jeszcze np. zastanawiam się czy warto inwestować w dodatkowe rzeczy np. staty w albo zewnętrzny mikrofon jeśli chcemy zaszaleć system jest dźwiękiem albo jakąś lampę taką, która pozwoli lepszy świat uzyskać czy to już jest za dużo i NATO amatorskie potrzebę nie za dużo jak jest, że kręcić takie rzeczy dla siebie właśnie prywatnie to staram się zawsze zabrać np. 1 dodatkową lampkę, żeby doświetlić twarz one nie są duże nie są słusznie drogi także to się przydaje staty w oczywiście, dlatego że wtedy możemy sobie zrobić różny charakter zdjęć niektóre zdjęcia mogą być ze statywu fajną niektóre możemy sobie ręki pobiegać coś pokręcić także ta różnorodność jest fajna jest ktoś takie możliwości dużo miejsca w bagażniku to niech tak to co się da wiemy, że sprzęt nie musi być horrendalnie drogi wiemy, że najważniejsze to mieć pomysł na taki film wiemy, że musimy mieć jakiś temat bohatera kadry nie muszą być jakiś też specjalnie centralnych trzeba się nimi bawić i pamiętać o różnym spojrzeniu na różne miejsca chyba doszliśmy już do etapu, kiedy wróciliśmy z tym, że wakacji mamy ze sobą 4 godziny filmu 4444 godziny filmu tak aż tyle, że to mamy 44 godziny filmu, a chcemy zrobić chyba Max 15 minutowe czy nie czy pan jakoś tak co dłużej nikt nie wytrzyma takiego filmu pamiątkowego przynajmniej wersja dla znajomych może być też reżyserska dwugodzinna architekt też możemy zrobić w każdym razie mamy już ten materiał w nigdy w życiu nie montowaliśmy nie mam pojęcia się za to zabrać co musimy zrobić, czego się zaczyna w ogóle przy montażu najlepiej sobie znaleźć taki prosty program darmowych albo taka wersja testowa, które dobrze współpracuje z naszą kamerą i formatem, jakim nagraliśmy materiał, bo trzeba uważać, by jednak materiały HD są dość objętościowo jeśli chodzi o wielkości plików i wymagają dość mocno mocnego komputera do obróbki dlatego lepiej sobie przetestować, zanim z będziemy siedzieć przez kilka dni, a później okazane program nie pasuje coś tam nie jest w stanie zrobić wracając do montażu montaż to jest najgorsza część naszej pracy ma tam można najbardziej żmudna ja w 2 dni temu byłem na rajdzie nagrałem 3 godziny materiału i coś się okazuje, że nie chce mi się tego montować koledzy nie chcą tego zmontować wszyscy pytają, kiedy złoty jeszcze silniej, bo chcielibyśmy zobaczyć, bo tak było fajnie tak samo mamy z naszymi wspomnieniami z warunkami zresztą bywa tak tak te w tę tezę oczekiwania są wielkiemu po przyjeździe akurat mamy najmniej ochoty na to, żeby znowu siedzieć przez co kilka dni coś montować po to, wymaga czasu niestety także, pamiętając o tym, że im łatwiej i fani przygotowaliśmy materiał materią na zdjęciach to teraz na montażu szybciej nam pójścia w także wygrywa przed kupieniem materiały na komputery wybieram jakiś fajny prosty program do edycji jest ich naprawdę mnóstwo także trzeba sobie to po prostu sprawdzić i dopasować zaczął działać, czyli co oglądamy ca ja całość jak szybciutko zmontować fani film no jak trzeba pamiętać o pomyśle co zrobić jak nie było tam pomysł na zdjęcia no trzeba poszukać inspiracji, przerzucając ujęcia różne szukać punktów wspólnych łączników ja za siebie także wieczorem siadam sobie z piskiem władzą tam komputer bezalkoholowym i przez poszkodowanych i oglądamy materiały to oglądanie materiałów to jest taka pierwsza selekcja musimy obejrzeć 44 godziny wszystko co mamy czy o jeśli nam nikt nam kazał też kręconych Zachary oglądamy wszystko, żeby następnym razem nakręcić 30 minut zmontować z tego 10, ale to troszkę czasu wymaga, więc notujemy, gdzie codziennie nie oglądamy materiał i od razu wybieramy sobie rzeczy, które nas interesują od razu od razu robimy pierwszą selekcję pierwsza selekcja powinnam zostawić 2030 % tego co nakręciliśmy jesteśmy już bezlitośni to znaczy, że całe wszystkie brudy, a znam się to co nam się wydawało, że może jest fajna, bo nie jest fajne, że robimy to po jakimś czasie to znaczy mamy jakiś dystans do tego materiału wtedy łatwiej po prostu pozbywać się fajnego materiału, jeżeli ktoś nie jest w stanie niczego zrezygnować to niech ten sam montuje najpier w oddać znajomemu albo koledzy zamknąć oczy docisnąć zamykaliśmy trudno niech to Monty ktoś inny boi, że nie mam dystansu do własnego materiału będzie nam straszna rzecz, że to jest takie ważna jest fajne, a jeszcze ktoś siedzi za plecami np. żona mówi jak cudownie wyszło matury bywają może być odwrotnie wycina muzyczną w tym, że ona materiałami pierwszą selekcję zostaje nam 2030 % tego co nakręciliśmy ani raz jeszcze mniej teraz okazuje co z tego wyszło co jest fajne co jest fajne temat oglądamy zastanawiamy się co z tym zrobić czy zacząć tak jak się zaczął film proszę pamiętać, że naprawdę chronologia nie jest istotna to znaczy oprócz oprócz nas bardzo trudno się tego nauczyć, ale trzeba spróbować oprócz nas nikt nie wie czy najpierw wyszliśmy z hotelu poszliśmy na plaży później był wielbłąd później teściowa wpadła do basenu czy można zacząć od tego, że teściowa wpada na was do basenu, jeżeli zaczniemy film proponuję zrobić takie tak takie zadanie domowe, że z naszego filmu wycinamy coś co swoje krótkie króciutkie bardzo dobrze rokuje na nasz cały film i wrzucamy jako prolog no właśnie koty tak dawno już wtedy łapiemy łapiemy naszego widza, który mówiła fajnie się zaczyna nie wiem, o co chodzi nie wiem co z tego wyniknie kwoty teściową tak tak, ale jak całość będzie taki to już dobrze zapowiada czy robimy prolog później dajemy tytuł i zaczynamy opowieść z takich moich porad dla państwa to jest to, żeby nie rezygnować z oryginalnych dźwięków absolutnie zakaz używania muzyki pod cały film ostatnio też przesłany do do takiej konsultacji materiał swój Maroka 30 minut 30 minut polegała na tym, że przez 30 minut były podłożone piosenki z Maroka plus do tego obrazki po 3 minutach człowiek nie jest w stanie tego obejrzeć niestety nie możemy sobie pozwolić na muzykę jakoś na wstępie n p . czy w tle ewentualnie, ale w ogóle rezygnujemy nie ja widzę taką muzykę, kiedy pojawi się tytuł i zachodzące słońce czegoś tam jakieś tam krainie na jej ta może muzyczka sobie pograć, ale w tym momencie wchodzi na głos teściowej, która krzyczy np. akcji już muzyka się cisza ja bym proponował zmontować film bez używania żadnej mózg żadne żadnej muzyki, dlaczego przekonałem się o tym, pierwsze nielegalne, a niektóre utwory są dostępne do ogólnie można ich użyć, ale przekonałem się na własnej skórze o o tym, że, jeżeli taki filmik wrócimy do internetu 3 chcemy się podzielić z innymi to pokazuje, że ta muzyka była niestety bez naszych praw i ten film zostanie skasowana albo usunięto ścieżkę dźwiękową ktoś użył Requiem dla snu albo w nocy z piratów skarbów tak, że są też można wpaść dlatego nie chcę być tacy sami wszyscy i Janowską teraz w zaparte i zderzenie używam żadnej muzyki do filmów swoich takich amatorskich, które ręce tam z ekspertami Isco tak, ale jeżeli jest dobry ktoś powie bez muzyki tam to jest fajne to ja w to wchodzę tam narodowa, jeżeli chcemy użyć muzyki tanie i my taką klasyczną drogą, jeżeli film jest z Egiptu to muzyka jest egipska, jeżeli jest piosenka, a o miłość to pokazuje zachody słońca jak się przytulam z dziewczyną, bo jest to oczywiście piękne wzruszające, ale mdłości są gwarantowane unosi widzów to tak się nie da to znaczy jak to zrobić trzeba pójść na przekór na najlepiej zastosować muzykę jakimś Kontrapunkt taki, jeżeli obraz jest miły sympatycznie to możemy troszkę pożartować muzycznie, jeżeli poszukać trzeba takich inspiracje znaleźć w filmie prawda i mniej tej muzyki użyjemy takie schematyczne co wszyscy są przyzwyczajeni w najgorszym pomysłem jest to, że zrzucamy swoje ulubione zespoły, jeżeli ktoś słucha ostrego rocka i bez względu na to co dzieje się w obrazie cały czas montuje pod ostrego rocka to naprawdę nie wszyscy mogą to docenić także trzeba odłożyć teczkę na bok swoje takie fascynacje muzyczne proszę zmontować pierwszą wersję bez muzyki pokazać to znajomy, jeżeli będą będzie Żyto obejrzą bez muzyki to znaczy, że zrobiliśmy się świetny film a jakie są mówi pan, że w zasadzie się montuje wszystko ze wszystkim, ale powiedzmy, że są jakieś takie jednak zachowane zasady i staży montażyści będą pilnować co z czym się skleja co z czym nie można absolutnie takiej podstawy jakiś najfajniej główna zasada montażowa jest taka nie nudzić absolutnie nie nudzić, jeżeli zachód słońca trwał pół godziny to naprawdę nie musi tego pokazywać przez pół godziny, jeżeli jechaliśmy autobusem przez 28 godzin to naprawdę nie co zrobić z tego 15 minutowego teledysku o drogi prawda w czasie zastanowić ile ująć wystarczy, by opowiedzieć daną sytuację trzeba się kierować zasadą, że im mniej ujęć tym lepiej to znaczy stosuje się minimalną ilość ujęć, żeby coś powiedzieć stosowanie takich dodatkowych efektów jak np. przyspieszenia tego Zachodu słońca to zły plan jeszcze moja kolejna prośba nie używamy żadnych efektów, które ma nasz cudowny program te wszystkie 286 roletę przenikanie wybuchów fajerwerków to wszystko za co tak zapłaciliśmy w ogóle zakaz używania tandeta nie chodzi o to tylko takie rzeczy starzeją się najszybciej to znaczy, jeżeli to należy sobie nie potrafimy poradzić z upływem czasu stosujemy przejścia przez czarny np. to widzowie docenią, bo to jest taki szlachetny filmowy efekt prawda, ale na nie może filmie chodzi o to by pokazać całą paletę efektów, którą oferuje nasz program kondycyjny to już nie to już to już tutaj naprawdę nie wypada minimalizm tak jest tam będzie treść, że tam będzie pomoc to ten film nawet nie musi być Super zmontowany tu wystarczy jedno 2 fajne ujęcie to już jest wszystko prawda tak ale kto panu pytanie co się, z czym sklejać, czyli np. mam panoramy i nagle bliskie ujęcia mogę wrzucić chyba niekoniecznie dziś w innym stopniowo jak to powinno wyglądać myślę, że nie powinniśmy w ogóle zastanawiać nad takimi w klasycznym metodami montażu, że Panorama musi trwać później musi się zatrzymać później zmieniamy plan i t d . to znaczy przy takim się nie jesteśmy w stanie zapanować nad tak dużą ilością elementów, jeżeli zaczniemy się zastanawiać czy to zgodne z klasy komentarzu to to możemy polec najważniejsze, żeby ludzie nie zwracali uwagi na montaż czy oni nie przeszkadza w oglądaniu rozumienie stosuje się tych efektów dlatego nie trzeba zostaną nie zwracać uwagi tak montaż nie powinien przeszkadzać w odbiorze najlepiej montaż jest taki widoczny to znaczy obejrzeliśmy film ktoś powie o zaufanie 15 minut przebił się leciało, ale nie pamiętam żadnych metod montażowych żadnych efektów żadnych przyspieszeń żadnego zmiany koloru na czarno bije, bo tak będzie szła seria seria 7 działań może broń Boże robiły to najprościej, ale najfajniej jak się da musimy powoli kończyć, więc zróbmy jeszcze raz tę podsumowanie moim ulubionym punktem jest pkt 1, czyli sprzęt nie musi być jakoś straszliwie drogi mamy pomysł to jeszcze to to jeszcze proszę sprzęt powinien być taki, który wytrzyma warunki wakacyjne ewentualnie nie będzie nam żal, jeżeli się troszkę utopii bądź zamiast trudną ma fajne filmy wymagają poświęceń i trzeba się z tym liczyć także lepiej kupić tańszą kamerę ale, którą możemy złożyć to przede wszystkim mamy pomysł umieć musimy mieć pomysł raczej nie zaczynamy kręcić w ogóle, że nie mamy pomysłu nawet prostego głupiego znanego to niema tam kamer i musimy mieć także musimy mieć bohatera ewentualnie temat tego czy chcą opowiadać i przede wszystkim ruszam tyłek ruszam tyłek stoimy w miejscu kręcą przez 15 minut te same rzeczy robimy krótkie ujęcia zmieniamy miejsce, z którego realizujemy zdjęcia stosujemy różne wielkości planów dostarczamy sobie materiał do tego, żeby później cofania zmontować i nie każdy musi wiedzieć, że znał wszystkie efekty w naszym programie montażowym tak zapominam o efektach zapominamy o swojej ulubionej muzyce robimy film prosty, ale fajne konkretny nie nudzimy najważniejsze nie nudzimy siebie nie nudzimy znajomych robimy też dla ludzi przede wszystkim nawet po i słowo na niedzielę montażysty dla naszych operatorów montażystów wakacyjnych kręcimy ile się da później coś z tego również w dźwięku złota rada myślę moim państwa gościem był Adam kwiatek montażysta wykładowca Collegium Civitas bardzo bardzo dziękuję również dziękuję życzę udanych film wakacji w imieniu wszystkich operatorów dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA