REKLAMA

"Kret"

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2011-08-29 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
34:18 min.
Udostępnij:

Tadeusz Sobolewski i Jakub Socha rozmawiają o polskim kinie i polskiej trudnej historii na podstawie filmu "Kret"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekend Radia TOK FM Paweł Sulik jeszcze raz powiedzieć dobre studia zapowiadani goście Tadeusz Kowalski GazetaWyborcza dzień dobry dobry i pan Jakub Socha dwutygodnik com czy dobry spotkaliśmy się dzisiaj państwo, czyli zaproszenie naszego studia, żeby poznać o filmie Kret myślę, że jest to film, który ma ciekawe przy tym ciekawy punkt wyjścia ciekawy punkt widzenia samego reżysera jest model francuski on jest pół Francuzem i on tak jak wiem z rozmów z nim jak wiemy z Rozwiń » jego poprzedniego filmu o dzieciach Solidarności, czyli o dzieciach działaczy solidarnościowych ciekawy ironiczny przyczyn on szuka, jakby on ma swoje wyobrażenie swoją wiedzę o micie Solidarności Jan żałuje termin został został zmarnowany jest w tym co pokazuje w tej historii ojca syna ojca, który jest właściwy oskarżony nagle nie wiemy do końca na ile to jest prawdziwe, że był agentem, a równocześnie 1 z przywódcą strajku tak jakby jałowy Kret tak tak tak tak jakby taka historia jest zmniejszeniu, jakby tych różnych rewelacji, które nas rzeczywistości były prawdziwi bohaterowie zostali oskarżeni byli agentami i on z tego robi bardzo ciekawości ironiczną tragiczną w gruncie rzeczy historię o o tym co można w ogóle zrobić taką winą po pierwsze nie można wypowiedzieć po drugie, co jest ciekawe w tym filmie ładne, że system, który kocha ojca, który też kogoś kochać Boga w Polskim kinie rzadkość jeszcze pokazane w sposób umiejętny właśnie jest popularny film, więc nie nigdy nie poprzeczka nie stoją tak strasznie wysoko bardzo dobrze powiedziane on bierze to winę na siebie, gdyby jest film o tym, że nie można z tym nic zrobić film zrobiony przez człowieka, który przyjechał przy przybył do Polski ze świata, żeby to co u nas jest taką o pomstę, wołając jakąś grozą sensacją, że ktoś nie wie miał podwójne oblicze, że ktoś zdradził, bo musiał, bo został spędzony to jest na porządku dziennym pomyśli jakie, jakim jest przeci w program świat stoi, a my, pisząc się swoim grajdole uważamy po prostu że, gdyby ziemia się przewraca podkreśla historie film mówi ten jeszcze 1 rzecz teraz kończy, że ten bohater główny ojciec Marian Dziędziel stosują tragiczną właśnie maską on nie ma nie ma jeszcze komu powiedzieć prawdę nie może powiedzieć tak naprawdę on ten, kto naprawdę tylko słuchają tego wyroku to wyroczni prawdy jest stary esbek bardzo dobrej roli Pszoniaka takiej demoniczna cynicznej, ale się też ludzkie jakoś roli nie ma komu powiedzieć dlatego wszyscy żyją jakąś legendą czy Polacy Polonusa za granicą we Francji pokazuje ze znajomością rzeczy czy czy Solidarność kopalniana, gdzie był kiedyś ojciec to wszystko jest zastygły jak gdyby on przykładem tego taki no wzorzec się tragedii małej tragedii Polski tyle pan Jakub Socha dwutygodnik com wg pana ten film jest płaski tak czy ja mamy takie wrażenie, że ten film, który po te znaki którymi operuje bardzo to zmienić treść to jest film, który jest niby odkryty on, żeby nie odsłania mechanizmów świata tylko w jaki sposób przedstawia prawdy dość oczywiste ile sytuacja, w której młody reżyser właśnie, który przyjeżdża z zewnątrz wydaje się właśnie on tak jakby inne opowiada o sytuacji, które ze stron jest już dla nas w jaki sposób może też miał zmęczeni, a z drugiej strony trochę ją zbyć tak jakby traktuje sensacyjnym bardzo bardzo ciekawą rzecz zwrócił na swoim blogu Wojciech Orliński Niemca scena, w której wybucha cała sytuacja, że główny bohater był ten rzeczonych Kretem wtedy nagle się pojawia dziś zastępy dziennikarzy w ogóle przed jego dolnymi niski za uwagę, że w ogóle to już to to nie jest ten czas to nie jest sytuacja takie rzeczy się w Polsce nie dzieje jesteśmy tak jakby już, jakby inny trochę w innym miejscu najmu to jest jakiś taki wypływa oferowane rzeczywistości, które rzeczywiście wszyscy żyją tą całą gorączką lustracyjną w barze do placówek w kolejną rzecz, że przedstawiona została miłość np. ojcowska takie stanowiska tak państwa to te to to jest pewne Novum, którego nie ma, choć nie mam taką warstwę rodzinną się ogląda się do częściowego film rodzinny takiej fajnej i rodzinie w 2 dzieci dwoje 2 bohaterów solidarnościowych ja tak nie nie nie przykłada tak strasznie tego wagi co jest naprawdę nie troszeczkę znam Śląska, ale czy i czy czyta czy Mary reporterów czy też mogą też 2 lata temu czy 3, kiedy było napisane, a 7 nie przejmował dają się pierwsze, że w ogóle model tragedii przy małej tragedia jednak tragedii przy przełożony tego świadczenia jest Warty tak samo było tylko inaczej filmie Michała Rosy rysa, gdy był próbą tragedii Kret wydaje mi się krew jest mi bliższy, chociaż nie jest może tak nie ma w sobie takiej tajemnicy, jaką miała rysa, ale jest niebieskim niższy, dlatego że w, jakby chciało chciałoby się z 1 strony ocalić to legendy Solidarności, żebyśmy przekroczyć wyjść poza nią wydaje, że dotknął jednak czegoś co jest dzisiaj nie niewolę nie przejmuje się tym takimi drobiazgami prawdopodobieństwo decyzji prawdopodobieństwa to dotyka czegoś co daje się, że w ogóle o tym, może byśmy jeszcze potem porozmawiali, że my żyjemy jakąś taką czy tankował opolscy Polsce lat osiemdziesiątych obozu Solidarności w Polsce esbecji agentów taką czy tango, której jest, poza którą nie możemy wyjść też nie wydają się płaskie sprawą w moim pościć pojęciu wyjścia troszeczkę poza tą czytanka wszystko gdzieś między ludźmi, na jaką oglądającym filmy czy uważa Grochowa 2 × za pierwszy natomiast, że jakieś kompletnie tak jakby nic nie w głowie zostaje czy są tam zastanawiam się właśnie ten film kapitalne w ogóle otwarcie oto mamy właśnie legenda solidarną Solidarności, które w dzisiejszej rzeczywistości zajmuje się handlem używanymi ciuchami prawda jeździsz swoim synem jest jakiś obskurnych barach tak dalej tak dalej to jest dla mnie tak jakby płynne sytuacja, która jest dużo ciekawsza najciekawszą sytuacja jest właśnie ten ten solidarnościowy, który teraz handluje używanymi ciuchami mieszka tu i tam niż sytuacja jego syna, który próbuje tak jakby rzeczywiście nasz najważniejszą sytuacją jego życiu jest to, że jego ojciec mógł być mógł donosić upomina się jak taki krótki film Kaczyńskiego okresie 2 konfidentów niedawno był pokazywany w programie 30 minut, więc kapitalna scena, w której wypływa w pewnym momencie lista Wildsteina główny bohater znajduje się na tej liście chodzi strasznie męczy zamęcza żona tym się na scenę kosz przewaga w łóżku żona go dotyka mówi słuchaj też można już tym nie przejmuj to jest takie właśnie no skoro skontrolowanie całej tej właśnie możliwe nierzadko tego bicia piany, słuchając tego co panowie mówi mam wrażenie, że trochę są w 22 połowie 2 retoryki 1, która mówi o prawdopodobieństwie wystąpienia pewnych sytuacji takiej Arystotelesa ski definicji prawdy zgodności z rzeczywistością braku zgodności czy nieprawdę, a druga, która mówi o czymś takim jak właśnie ta relacja między ojcem synem między tymi rzeczami też między głównym przekazem tej między wierszami tego filmu Lili również pan Tadeusz bardzo reprezentuje taką musimy bardziej o tym, gronie prawdopodobieństwo to, że kraj, bo pewnie o spojrzenie w ogóle na 3 czy w ogóle w ogóle nie wrócimy, ale spojrzeniu na jak na kino historyczne tak jakby co może dać tak jakby gdzie jest tak jakby w nim są te rzeczy, które można z niego wziął się temu nie ma nowatorskiej formy, którą udało nam n p . dom zły, który był bardzo świeży poza formalnym artystycznym jest filmem dotyczącym historii przeszłości jakoś jest oczywiście to nie nie na tym polega test to jest taki nie wiem dzisiaj częściej pojedzie w tym naszym tutaj jakby sporze przypominam się inny spór, w którym brałem udział pośrednio, bo też wzrostu dot odnosił się do mnie młody autor, który nie przelewki w miesięczniku kino, że ja reprezentuje, ponieważ urodziłem się jestem starszy urodził się w PRL-u to znaczy ja mam doświadczenie komunizmu i czytając te uśmiechnąłem się, dlatego że ja nie mam żadnego doświadczenia komunizmu, bo w ogóle nie było nie spotkałem życzenie tego komunisty była pewna sytuacja wydaje się że, że Lewandowski to wie to czuje, chociaż będąc będą 40 latkiem też, jakie doświadczenie Malty zacznie francuskie, że on chce ten prowadzi ciekawą stronę dlatego chce akceptuje nie wykoleiły się dobrze ogląda się prowadzić ciekawą stronę, która może ci pójdzie polskie morze nie, że odnosi to sytuacji właśnie mówię tragicznego tragedia dzieje się właśnie w takich sytuacjach rodziny w takim układzie między ludzkim, gdzie czwartym elementem tej tragedii 1 z SB, który w swoim pojęciu pracował dla Polski, a teraz jest postacią w swoim pojęciu tragiczną domów chcą odebrać emeryturę są i wszyscy są związani i to nie zostało jeszcze dotąd odsłonięte my patrzymy na Polskę to przeszło 380 dziewiątym przed osiemdziesiątym pierwszym rokiem jako taką bajkę jakąś romantyczną właśnie byli z 1 strony źli esbecy trzeciej drugiej żony komuniści trzeciej strony opozycjoniści walczący to niema odniesienia boimy się do rzeczywistości jest perspektywa wciąż tak jest właśnie jakiś romantycznej bajki natomiast nie możemy uznać, jakby uznać sytuacji zobaczyć jej od strony międzyludzkiej dla mnie tym, kto zrobił taki wyłom w kinie, który pokazał przeszłość też Marcel Łoziński i testowania jej dzieci on obalił największe tabu niż do największego tabu miał się komuniści to nie są komuniści i nogi to jest matka jego przyjaciela i pośrednio jego własna matka to jest ten film dzieje się między 3 osobami się tak jak my tutaj studio tam się dzieje rozwija prawdziwa tragedia i też ostatnim punktem, jakby ostatnie słowa tego filmu miłość, która jest, jakby ona nie ma racji nie powinnam racji bytu wobec tego co dowiadujemy się tych ludziach o ich losie, a on właśnie jest to jest wydaje mi się taka kolejna próba odkrycia rzeczy Marcel Łoziński z punktu widzenia swojego wciąż nie wypowiedział, ale do końca publiczny doświadczenia, dlatego że ludzie, którzy mają, których rodzice byli byli naprawdę komunistami i często cierpieli wasze torturowany przez komunistów ci ludzie mają taką pokorę, że oni nie mogą o tym nie chcą o tym, tak oni nie mają się czym chwalić, gdyby oni są oni niosą w sobie wewnętrzny dramat bardzo głęboki ludzki z bardzo Polski i to samo myślę, że że, że Lewandowski też, chociaż też innej rangi innego rzędu tzw. dobre się do oglądania Kret to on też niesie w sobie coś do świadczeń ze strasznie nam potrzebne doświadczenie jest jakiegoś z zewnątrz, żeby dotknąć tej, jakby nudnej solidarnościową esbeckiej bajki o numer dla Jakuba za film nudny i czy takie wrażenie właśnie, że oglądając filmy Łozińskiego miałem takie wrażenie, że są tutaj sytuacje, z którymi musi się mierzyć też inne fantastyczne sceny z tego filmu, który nie udało mu się nakręcić 3 kobietach to spotykają się w mieszkaniu i każda jedne odgrywają rolę, a oto narodził gwarantujące kapitalnym mocnym fragmenty natomiast u Lewandowskiego takie wrażenie, że on opowiada takiego to by o tym, że byli Kosek źli komuniści i dobrze opozycjoniści mamy za sobą żarcie jest teraz po prostu opowieść taka, że było różnie, że bohaterowie też zdradzali, że oprawcy byli też lepszymi tak jakby ta przestrzeń szarości właśnie tego życzyli tak skomplikowane te wszystkie jakimś rodzajem banału Paweł Sulik jeszcze raz powiedzieć dobre studia zapowiadani goście panelu Wolski Gazeta wyborcza dzień dobry dobry i pan Jakub Socha dwutygodnik com dzień dobry spotkaliśmy się dzisiaj państwo to zaproszenie naszego studia, żeby poznać o filmie Kret jak dodają Kreta pokazujemy filmy znajomym na wakacjach z DVD Polakom bardzo różnym i ten film jakoś no i należącym do pokolenia trzydziesto czterdziestolatków bardzo ich zaciekawią bardziej zaciekawia inna rzecz, że znana postać Lewandowskiego jest ciekawa tego właściwie, który walczy o nic Solidarności, a równocześnie chce go pokazuje jak trudno go poznać on trafił przeciwko tym, którzy chcą zniszczyć ten mit Solidarności w imię jakiegoś wymienia się mitu chcą pociągnąć wszystko to na dół za sobą w przepaść dla zimie prawdy o prawdziwym micie czyli, broniąc tego mitu jakoś go równocześnie też do konstruują dotknie i czy najważniejsza to sprawa to się w Polskim życiu publicznym kulturze jest zawsze trudne do przekroczenia, że my mamy być winni nie umiemy jeszcze nie umiemy umiemy pokazać tego, że nie jest nigdy całkowicie niewinnym, a nie jest też potworem rozumie, że wszystko to jest powiązane to na swój sposób w ramach takiego jeszcze rodzinnego filmu dajmy się udało to udało zrobić nie mam nie mam takiego niedosytu oczywiście, że wszyscy coś więcej, ale wiem, czego chce ten możemy to dopiero przekonać się tylko kiedy zobaczymy taki film nie, na który wydaje się, że jakoś porównuje ten film właśnie sytuacji konfidenta Dziędziela konfidenta kogoś, kto zdradził prawda tutaj mechanizm jest dość właśnie tak prostu popularnie rozgrywany, że przeszli pogrozili no i była taka sytuacja na tyle przypominam sobie firmy 3 kumpli prawda to ta sytuacja wokół Maleszki jest tak dziwna, bo on tak kluczy, gdy ta rola w ogóle tej osoby, która odnosi jest tak inny nie są dla niego pociągająca i w jaki sposób, że to jest sposób, jakby tytuły ta figura Maleszki jest dużo większą tajemnicą tak jakby tak, jakby mechanizm działania w świecie jest dużo bardziej wymyka się właśnie takiej tak to jest postać jest wata jest postać taka trochę Dostojewskiego a jakby inny inna sprawa tam już pan zarzuca, że przyszli i mówi mówi pan premier, choć oczywiście, żeby to budowanie na tym jak już dużego zarzutu jest absurdalne, bo oczywiście w większości przypadków tak było, ale trzeba na myśli przyszli tam za jakiś jest jakiś związek jego był nękany przez SB osiemdziesiątym roku sądu wraz z żoną rodzinny choroby choroby choroby żony i konieczności leczenia poszedł na no po podpisał z różnych powodów ludzie różne podpisywali znajoma, która pracowała się w osiemdziesiątym dziewiątym roku była do komisji wyborczej wtedy jeździła po Polsce i ona było mnóstwo przypadków tych właśnie się nie mówi o ludziach szantażowanych niewinnie o ludziach, którzy w opinii publicznej byli małomiasteczkowej byli byli agentami, a tak naprawdę nie byli nie mieli komu o tym, powiedzieć, kiedy zostali i przechwycenie walczyli z tym dawali na obie strony tego było masę ci ludzie odpadali wtedy jakby tych list wchodzili na ich miejsce inni, którzy o kimś o tym, wiem, ale nie powiem nazwiska po latach gada się zmorą polskiej polityki ten czysty ten czysty dzisiaj po 20 latach w jakimś innym jest ci brudni to jest jakaś sfera Lewandowskiego dotyka tego dotyka tego na dotykać w sposób popularny po to, żeby ludzie na tym poszli na taki wasze rodzinne film jest fajnym właśnie Szycem wspaniały dzień żelem są aktorką tragarzy one cała ta chemia rodzina, która po to, żebyśmy mogli jak by zobaczyć to od środka jest dobry chwyt oraz dobry punkt widzenia, żeby od środka zobaczyć nie z zewnątrz też jest ze mną do Francji, ale firmy jesteśmy częścią tej rodziny najpierw, więc jesteśmy, jakby czujemy ciepło rodzinne i potem musimy jak sami z tego oczywiście pan powieść jest proste czynności ale, ale to ta kwestia tej w torze, że nie da się, że nie da trzeba się rozliczyć, że proces ten ktoś chce zniszczyć zło zabić zło musi wziąć na siebie w tej przy powiat chce być taka przepowiada czka albo mała tragedia mówi nie ma wyjścia nie ma wyjścia, choć rozumieć to, że nie ma tutaj nie ma tutaj i tylko, że autorzy szarość tylko, że nie ma, że trzeba ponieść karę życia jakość cenę przed nim ojciec musiał ponieść i syn ponosi niższe niczego nie dowie, kto dzisiaj jest w dużej mierze pewnie problem właśnie tego, że kino głównego nurtu mainstreamowe ono zajmuje się tak mówił ładnie produkowanie takich martwych znaków, które one po prostu budują prawda jakieś mówią to, o czym wiemy tak dokładnie ten film jest no jak tak popatrzeć na niego z boku jak będzie szczególnie złożony to jest ta postać esbeka, którego gra Wojciech Pszoniak, który go cen ostatnio w Polskim kinie gra właśnie takie trochę demoniczne postaci czarny czwartek nie wiem nie będę szkołą tam, ale lukę mogą rolę moim zdaniem nie wyszła inna sprawa z drugiej strony mamy właśnie, tak więc taki klin to znaczy, że główny bohater jest jego żoną jest córka też osoby, która zginęła podczas strajków tak to co tak jakby spiętrzenie tych sytuacji fabularnych tworzy taką no taką martwą rzeczywistość, której właśnie mówi o tym, odchodzi od tych problemach czy ten tramwaj jest martwa raczej jako film filmowi wie, że można pewną konwencję pełnego dramatu pewnej tragedii ma także to minie nie przeszkadza oczywiście może, by wzrosła o zmianie innych firm, które będzie na innej konwencji na innej na czym innym oparty czarny czwartek czarny czwartek to jest dobry film którym, jakby paradoksalnie to słabą stroną jest to, czego kraj ten kraj Rosja po raz pierwszy w Polskim kinie Jerzy pokazać tych właśnie rządzących po Gomułka Cyrankiewicz ten jeszcze siedzi Olszowski dzwoni telefonuje Breżniew jacy oni są jak oni się w tym prawdziwym gabinecie KC wydają się państwa manekina na rzecz tej, że oni się w tej Krauze albo może kino polskie nie umie nie umie pokazać ich tak samo jako ludzi trafimy czekały pokazuje to ujęło mnie od razu to, że rzecz para tych młodych ludzi, którzy zostali właśnie mieszkanie w bloku właśnie zadowoleni zżycia są zadowoleni z życia tych małych z tej pralki Frani, którą tam po uszy u sąsiadki mogą z niej korzystać tak było i są zaskoczeni kompletnie tym, że nagle do nich do tłumów idący do pracy ludzie zaczną się strzelać jest to film o okrucieństwie też ludzkim o tym od tych drugich w mundurach z takimi samymi Polakami tak samo będą jej jadą potem widzi jakieś Stefan Chwin takim Sejm stanie wojennym w czerwcu ci zomowcy tak samo potem szli na wigilii śpiewać Lulajże Jezuniu my też nie jak też nierozpoznana sytuacja tacy sami ludzie tacy sami prości też robotnicy mało tego ci rządzący Gomułka też chłop robotnik przedwojenny komunista tragicznej sytuacji właściwie na takim z 1 strony ze strachu przed Moskwą bojący się Moskwy bardzo od 50 tego szóstego roku, kiedy go ludność na rynkach bardziej powinni później papieża o tym, zapomina nagle ze strachu przed Rosją jest gotów no bierze udział w interwencji w Czechosłowacji tutaj strzela do robotników historycznie historyczna decyzja tragiczna z jego punktu widzenia też pół chory ze sparaliżowaną nogą jadą inni patrzą na niego już chcą zrzucić na niego to odium to on będzie winien prawda sytuacja ludzka też jakoś, kiedy oglądałem Bloody Sunday brytyjski takiej brytyjską rekonstrukcję fabularną strzałów w Londonderry, bo 62 prawa, które w Irlandii zginęło 16 osób pokojowy manifestacji tam mam taki jest taki zimny punkt widzenia chciałbym, żeby polskie kino odniesień do przeszłości przyjmowały nie dało się jak wyszło poza tą szopkę nie dało się pokazać co ci sami ludzie dla zmian była bardzo ważny film oceny formalnej to znaczy tam na IKE rusza do ciasta liczne tamtej tutaj były zabiegi, które pan wybaczy, ale takich zabiegów formalnych odważnych nie widzę ani w Krecie ani we wspomnienie na kursy bardzo szkolny szkolny szkolni zrobione kino to czarny czwartek jest bardziej szkolny ale, ponieważ Kret jest Boże pewnym gatunku trzymał pewnym gatunku kina rodzinnego tutaj potem w tym gatunku jest dobry czarny czwartek na pewno taką elastyczność takie właśnie czytanki jak prości ludzie jak system strzelał do prostych ludzi, którzy wierzyli w jakimś sensie, że to jest właśnie ich kraj wciąż mamy też zdziwienie, a ja się, że to zdziwienie przekroczyć znajdą swe problemy naszego morza trybuna może naszej perspektywy też podczas mojej perspektywy jest problem, że oglądam film, w którym jest kobiety rozmawiają, bo w sklepie nie ma towaru później robotnicy wychodzące komitet krzyczą i ładują wszystko slogany tak jakby były mówisz ma też jestem teraz ten rodzaj kina tak jak by jak wyobraża sobie największe tak jakby takie parki, które produkuje pewnie też kino czy popkultura to w tym filmie to jest właśnie, jeżeli tak, jakby też zastanowić się co może w ogóle ludziom da dać tak jakby to tak samo jak ja jak po raz poza tym pierwszym wzruszeniem jak kre w jest lepszy, chociaż poza tym pierwszym od wzruszeniem prawda to jakoś Odrze odreagowanie, jakie tam traumy no to jest jeszcze to co Krauze co zostało ze stylu Antoniego Krauze zrobił też rzeczy wspaniałe właśnie meta palec Boży, bo nie było no prognoza pogody to, że to, że taka ludzie osadzeni w takim właśnie szarym pejzażu, która pokazuje pewnego rodzaju czułością i to, że nieoczekiwane okrucieństwo jednych kobietom co siedzi mogą być ze spotkań niż lekarze czy jakiś zomowcy, kiedy przypadkowi ludzie i czy ni zaskoczenie okrucieństwem ludzi skalą tego okrucieństwa jak morze oraz jaka może wystąpić w tym jest ukrytych wad dlatego to ratuje dla mnie ten film jako coś nie oczywistego tylko, że o wiele więcej należałoby się także o wiele dalej musiały pójść ten ten ten autor żeby no, żeby żeby nie było oczywiście nie był oczywisty, a może mówić takich sytuacji w Polskiej kinematografii jest drugie życie listę filmów, które powstała dotyczą naszej przeszłości tej i starzy jak bitwa warszawska 1000 dwudziestego roku Katyń czy możemy powiedzieć, że Polska kinematografia próbuje pokazywać na swój sposób te naszą historię naszą ma naszą przeszłość szuka na razie takiego takiego swojego swojego sposobu wspomniany przez pana to duża, aby dla samej jest bardzo konkretnym obrazem Węgrzy, którzy chcieli zrobić film o swoim 50 szóstym roku też pokazali to bardzo konkretny sposób Niemcy, którzy robili Życiena podsłuchu zrobiło tra filmie tym takim Super w filmie węgierskim handlu tak, ale to jest Rambo no trochę strach, ale odpowiada Sandy nie można porównać tak to są bardzo różne stylistyki, ale czym innym czym w razie kinematografii dopasujemy się też jakieś stylisty paradoks polega na tym, że najlepszy film o PRL-u powstały w PRL-u i onego rozpracowali całkowicie jakieś bram przygotowała taki montaż filmów na wystawę Czesława Bieleckiego są lata zamówił u mnie to zrobiłem to się zawodowo montażystka to było wspaniałe rosną wspaniałe przeżycie cały system nazwijmy to się systemu nie lubię tego surowca chodzi o to by wyjść poza system zajmująca się błąd siedział między ludźmi zrobił to Łoziński, że cały system zostałem rozpoznany w tych filmach od człowieka na torze pod wreszcie Marczewskiego wszystko zostało powiedziane oczywiście nie było w Katyniu nie było, ale to jak o tym nie było Westerplatte, bo to jest temat, który jak nie miało jak nie było naszym Stanisława Różewicza wspaniały film wspaniały film na dany dział zajmujący się jeśli chodzi zaś chodzi o rzeczy robione w tamtym czasie tamtych czasach w tamtych stylisty 1 słowem nie niosą było to wszystko były filmy tak jak tamte kinematografia przełomu formalnie nowe genialne czułem na torze Munka aż do genialnych dreszczy Marczewskiego wszystko były filmy autorskie w pełni one mówiły do ludzi, którzy wiedzieli czy ludzie wiedzieli, o czym te filmy mówią każdy z nich wyrasta jak coś głębokiego osobistego doświadczenia przeżycia w tej chwili się mówi do in do tych, którzy nic nie wiedzą tak jak autor filmu o Popiełuszce musiał dolecieć drugi człon tytułu wytłumaczył się, że z badań fokusowych wynika, że widzowie nie wiedzą to jest zresztą Krauzego też dodać co prawda tak tak już nic nie dziwi mnie to wszystko żyjemy w czasach bez historii ale jakby mówi się do ludzi, którzy nic nie wiedzą mówi się sprowadza się to coraz to czytanki się z tym coś coś niebezpiecznego coś niebezpiecznego to samo dzieje się przy tylko w życiu intelektualnym w polityce te wszystkie te same czytanki same kalki, które ja chciałem znalazł taki wycinek bardzo lubię zasadzimy zaglądać wycinek z polityki z lat osiemdziesiątych to jest taki mini felietonie, które Stefania Grodzieńska niepojęta tuż postanie wojennym wyciąga ser wydają się strasznie trafny moja mama jest partyjna mój tata jest internowany moja babcia jest pochodzenia akowskiego, a mój Dziadzio syjonistycznego moja mama miała nieprzyjemności pięćdziesiątym szóstym mój tata po osiemdziesiątym drugi moja babcia czterdziestym piątym, a mój sześćdziesiąty ósmy moja mam przyjemność 3008. mój tata 80 tym moja babcia pięćdziesiątym siódmym Zamość nie miał przyjemności dobrze dziecka to ty jesteś Polak mały w to jest w tym mieniu, czyli tonik jest taka perspektywa, która jakby, którą tutaj mi chodzi, o którą którą chciałbym, żeby ktoś jeszcze odtwarzał skoro możemy odtwarzać czasy po powstaniu styczniowym, dlaczego nie możemy tworzyć czasów PRL -u oraz nowe rzeczy nasza sytuacja prosta można przyjąć takie założenie, że w ogóle kino opowiadające o historii nie jestem żadnym potrzebne prawda można można można, ale tak, jakby sytuacji takie powiedzmy sobie takiego negocjowania właśnie co można, a jak powinno wyglądać to taki prosty sposób to, chyba że nic o tym, kiedyś pisał, że w momencie, kiedy dostajemy spadek to mogliśmy to chcemy długi te osoby, której wyżej czyli kiedy mówimy o przeszłości tej właśnie które, którą możemy chwalić, toteż powinniśmy mówić też brać w jaki sposób odpowiedzialność po tych sytuacjach, które są dla nas niewygodne co jest na co wydaje się, że zrobił chorzowski w swoim ostatnim filmie, że to jest dziś taki sposób odkrywanie tej historii niechcianej właśnie takiej perspektywy właśnie pojedynczy nie ma krok historyczka sztuki mikro sytuacji to właśnie tutaj margines rozwoju ciekawie wróży, bo pomieszał różne popularne konwencje te im się prawda sam konwencjonalny rozróżnienie konwencję haseł, ale są bardzo różne różne możliwości historie ludzi także wasz dla mnie ten Tonia jej jej dzieci, chociaż jest to dokument ten zostanie kameralny ona, gdy otwiera mi, kiedy jak oglądam jak widzę zatem inny film każda to jest to co chciał zobaczyć co zresztą było już wszystko było spełnione w Polskim kinie przez przypadek Kieślowskiego spełnił to tak spełnił to wtedy tylko że, że jest nowe pokolenie reżyserów nowe pokolenie widzów i chodzi o to, żeby te karty pomieszać, żeby oni nie nie była podwójna szczerze w domu się myśli mówi inaczej, a tutaj się nie wiem składa hołdy martwym mitom po prostu nie chcę nie chcę za daleko, ale wydają się wiele takich intelektualnych, jakby nie nie jedynie niewydolność naszych wynikach zakłamania w stosunku do PRL-u, jako że taki film krótki wśród kina MSR te filmy o Mieczysławie Rakowskim z nim wywiad w trybie w telewizji dziewięćdziesiątych i Rakowski opowiada temu sam swoim weź swoje wierzę socjalizm swoje wie, że Solidarność to dla niego ruchem socjalistycznym skierowanym przeciwko wyzyskowi komunizmu bardzo ciekawa to nie jest takie odległe od tego, że wielu ludzi myśli myślę piec wśród nich myśli w tej chwili i niezależnie od tego ile tylko kolejnych meandrów po postawy Rakowskiego tutaj nie o to chodzi nagle otworzyła się zupełnie inny punkt widzenia Rakowski stoi naprzeciwko Wałęsy spocony koszuli mówi powtarza jedno zdanie Wałęsa cały cała komisja krajowa patrzy na niego śmieje za chwilę nie będą się śmiać prawda i następuje moment niedoszłego zbliżenia niemożliwego niemożliwego, a wszyscy chcą tego samego Solidarność była przecież ruchem socjalistycznym żadnym kapitalistycznym kraju wolnorynkowym związek zawodowy nie jest władzy solidarnego obliczona ten kraj miał właśnie rządzi miało to trzecia droga której, które się podobała jej rodzinie francuskie różnie, ale będą Rafała Lewandowskiego Rafaela Lewandowskiego trzecia droga właśnie dla Krakowa tego między z Krakowa kapitalizmem dzikim komunizmem no chciałem panu zapytać o 1 rzecz, która moim zdaniem zaczyna być wyzwaniem dla kinematografii polscy żołnierze byli w Iraku polscy żołnierze są w Afganistanie czy to jest taka rzecz, która prędzej czy później wzorem innych kinematografii stanie się ciekawym tematem dla polskiej kinematografii Amerykanie przerobili przez ekran kinowy jak nam Rosjanie przerobili gdzieś tam Afganistan i w takiej formie, by euro przemawia dokumenty o tym w Iraku Afganistanie, a my w sensie ja ogólnie ta sytuacja projekt to dawstwa jest mi w jaki sposób obca to znaczy oczywiście, że może zrobić film o żołnierzach można zrobić wino nauczycielach to jest tak jak w nie mam takiego, że to jest takie taki trochę wydaje mi się tabloidowi myślenie o kinie to znaczy, że szukamy właśnie tematów którymi żyją media, ale też pewnie na poziomie takiego takim skokowym tak jak robimy to, żeby podbić trochę prawda Bębenek później bez przyciągnąć ludzi chyba od od takiego myślenia biznesowego pewnie o kinie to kto wie to nie jest dobry pomysł okazał się myślało w PRL-u mówili właśnie na różnych zjazdach potrzebujemy filmów naszej rzeczywistości o robotnikach Chłopach no i choć jeszcze kino powstaje z innej zupełnie inne potrzeby, ale żyli jak wierzyli mnie obchodzić boli to kogoś też kogoś ma talent filmowy prawda czeka go zaboli publicznie idzie bardzo podziękować panu wizytę w radiu TOK FM z nami był pan Tadeusz Sobolewski z gazety wyborczej dziękuję bardzo zły pan Jakub Socha dwutygodnik com dziękuję dziękuję do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA