REKLAMA

"Wstręt"

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2013-09-27 09:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
35:17 min.
Udostępnij:

Gościem Karoliny Głowackiej jest Jakub Mikurda, który opowiada o filmie, w którym główna bohaterka powoli popada w szaleństwo

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM kilka minut po godzinie dwudziestej trzeciej Karolina Głowacka to jest ostatnia godzina dzisiejszego wieczoru Radia TOK FM ta ostatnia godzina od dzisiaj zaczyna się fabryka snów z racji tego, że jest ostatnią godzinę i ma państwo jakoś utulić do snu akurat w tym przypadku dzisiaj nie wiem czy się uda zobaczymy, ale fabryka snów też oczywiście nawiązuje do Hollywood chodzi tak naprawdę o stare dobre klasyki dla grzeszników, czyli rozmawiamy od tych Rozwiń » wszystkich firmach, których państwo być może nie widzieli, a zobaczyć koniecznie muszą, bo byłoby grzechem, gdyby zejść z tego świata bez obejrzenia takich filmów studia Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dobry wieczór dobry wieczór no właśnie chyba dzisiaj średnio będziemy ryzykować sny bardziej fair uważa, że mamy taktowanie będzie odpowiadać też o koszmarach, a wieziemy na warsztat film Romana Polańskiego wstręt z 1965 roku to jest popraw mnie jeśli się mylę, ale pierwszy ważny film Romana Polańskiego za granicą tak glebie pierwszy z nich zrobiony za zagranicą pierwszy miał pierwszy anglojęzyczny Polański będzie robił filmy we Francji będziemy się Wielkiej Brytanii będzie robił filmy stany Zjednoczone w końcu, ale rzeczywiście wstęp był tym filmem, który otworzył mu drogę do kariery międzynarodowej pokazał, że nie dość często ciekawy reżyser to jeszcze potrafi za małe pieniądze wyprodukować naprawdę niesłychany efekt rzeczywiście wstręt do dzisiaj zaliczany jest do klasyków horroru psychologicznego thrillera psychologicznego w zasadzie jest to 1 z pierwszych filmów, które można w ten sposób określić, które otwiera całą serię tego typu filmów gatunkowych i bardzo wpływowy w zasadzie, gdy oglądamy go dzisiaj to oczywiście powiedzmy od razu wciąż robi duże wrażenie natomiast gdy widzę pewne rozwiązania to w jaki sposób Polański ogrywa psychozę głównej bohaterki to może nam się wydać dość znajomy, ale taki kazus z filmów, które odniosły duży sukces znaczy, kiedy Polak po latach nikt do nich wracamy wydaje się, że to jest nic nowego dlatego nam się tak wydaje się, że często skopiowali wszyscy, którzy później próbowali zrobić coś podobnego korzystali z tych wzorów, a państwo których, którzy zobaczą wstręt na pewno znają np. ostatnie filmy czy generalnie filmografię takiego twórcę Tarnowski, a twórca filmu Pitt czy czarnego łabędzia czy Requiem dla snu, a mnie momentalnie dostrzegą podobieństwa w tym jak Tarnowski, który otwarcie się zresztą przyznaje do fascynacji Polańskim rozgrywa przestrzeniach prowadzi aktorów jak wykorzystuje detale jak pracuje z dźwiękiem to wszystko zaczęło się u Polańskiego to wszystko było wtedy bardzo nowatorskie jest to tym oczywiście pierwszy firmy za granicą drugi po debiucie Polańskiego, czyli po nożu w wodzie, które zwolniły nominowany do Oscara, ale rywalizację przegrał z Delko zostali nim a 1 z pierwszych filmów z Catherine Deneuve tak dlatego Katyń na liście miała status gwiazdy przede wszystkim operatorka z Fryburga natomiast rzeczywiście, jeżeli pomyślimy sobie o tym, jak, o jaką była po sokach z Hamburga, a rozśpiewana musicalowa, a to co oglądamy tutaj, gdzie rzeczywiście bez to 1 z najlepszych występów Katriny, gdzie nagra bardzo mocno wbre w swojemu plus, a tą samą, gdzie pracuje to znaczy mamy tą anielską postać tą niesłychanie filigranową blondynkę wielkim błękitne oczy jak w innych krajach widzimy, ponieważ jest czarno-biały, ale się opowiadamy osobie, pamiętając o innych filmach Deneuve tutaj gra postać absolutnie rozchwianą psychicznie morderczynię, a potwora wręcz tak, ale to wszystko przez to, że zamknięta jest postaci jest postaci do nas jakoś wyprowadzona z Polek i uroda wyprowadza w pole wszystkich męskich bohaterów w tym filmie tego nie spodziewają tego co ich czekano i 2 z nich kończy dosyć marnie, ale jeszcze, zanim dokładnie będziemy mówili o o wstręt do przypomnijmy w końcu Polański za granicą wspomniałeś chwilę o nożu w wodzie to jest film, którego rozsławił, ale z Polski muszą się wynieść tak na odbiór noża w wodzie był dosyć, a kontrowersyjny w morzu, choć dopatrzono się zresztą całkiem słusznie krytyki ówczesnego establishmentu partyjnego, dlatego że przypomnimy no bo mamy taki trójkąt miłosny, a tym starszym mężczyzną jest właśnie nie jest powiedziane wprost, ale domyślamy się że, a ktoś tutaj komisarza wojewódzkiego albo postać, która rzeczywiście ma sporą władzę, który razem z młodą piękną żoną taką właśnie trafiła w tak taką żoną zdobyczną to wypływa w rejs po Mazurach i zapowiedzi do takich pojęć ten trzeci tak jakby klasyczny schemat thrillera, w którym jakiś układ wkracza obcy element wytrąca go z równowagi wstręt to jest film o wielu rodzaj wstrętu tak wydaje będziemy jeszcze analizować, ale mówię o tym, że często były kopiowane te ten sposób pokazania psychozy czy też konkretnie schizofrenię jak jest w tym przypadku natomiast film jest niezwykle ubogi jeśli chodzi o środki finansowe w jakimś wydaje, że budżet był naprawdę niewielkie to, że wszystko dzieje na planie 1 mieszkania to też pokazuje, że są małe budżet absolutnie nie zwalnia od efektów tak rzeczywiście to jest rozpisane w zasadzie na 1 aktorkę aktorzy, którzy towarzyszą pojawiają się na chwilę pojawią się na początku osiągamy tam trochę zdjęć po zamieszaniu rzeczywiście w pewnym momencie akcja przenosi się zostaje już w mieszkaniu mnie Polański po latach właśnie ze wstrętu był najmniej zadowolone może to też trzeba powiedzieć, a potwierdził właśnie, że te efekty, że jak ta wizja, którą udało mu się zrealizować nie do końca odpowiadała temu co chciał zrobić ile kokieterii trudno powiedzieć, ale rzeczywiście oglądając dzisiaj nie widzimy tego tak jest to tak mocno wciągająca robiła takie wrażenie, że nawet, jeżeli są tam jakieś niedoróbki to cały dramat głównej bohaterki to jak jest pokazywane od tych niedoróbek skutecznie odciąga jestem świetny autor zdjęć bez liczbę Tella który, a zrobił n p . dr Stanisław ze stanem komornikiem zrobić biznes wojny także operator hotelu CASA w 2 w pierwszym okresie swojej drogi, a więc wasze zdjęcia w 1 mieszkaniu tak i rzeczywiście doskonale pokazał ten rodzaj klaustrofobii tak to znaczy Stręk jest też oprócz tego jak powiedziała, że są wstręt różnych rodzajach wstrętu, a nie, ale jest też filmem, który niesłychanie konsekwentnie i przekonująco oddaje taką klaustrofobiczne atmosfery to jest w pewnym sensie specjalność Polańskiego tak jakby wiele filmów Polańskiego będzie na tym poczucie klaustrofobii bazowała wiele jego film jest w ogóle w ten sposób rozpisane tak to znaczy, że mamy jakąś zamkniętą przestrzeń i w tej zamkniętej przestrzeni więcej się jakiś dramat jakiś kąt lekarz konfrontacja między bohaterami a bo czy to będzie np. w 4 ostatnie filmy tak autor widmo bohater zamknięty na wyspie zachód jednak na bezpieczny dom, z którego nie możemy dostać tak czy to będzie rzeź, która się za jedno mieszkanie to będzie będą w futrze, które niedługo wejdzie do kin, która się dzieje na na scenie w zamkniętym teatrze to będzie matnia kolejny film Polańskiego po na wodzie po skręcie za każdym razem mamy do czynienia z silnie przytłaczającą, a mam wciągającą przestrzenią tak sobie myślę, że ten film, a jeszcze powiedzmy może parę słów o fabule tak dokładnie mamy do czynienia z karą jest Belgijka, która mieszka ze swoją starszą siostrą Heleny Wajda to chyba Londyn Londyn jest konkretnie Kensington dzielnicy Kensington i dzisiaj filmoznawcy kino film pokazujący to miejsce, w którym Karol przeskakuje przez taką spalił na ulice się, że tu tu Polański kręcił Karol jest młodszą siostrą pracuje w salonie kosmetycznym na początku wszystko jest w miarę w porządku, chociaż tej oczy są cały czas nieco niepokojące takie puste nic nic się za nimi była ona zaczynamy prawda mamy czołówka filmów wygląda w ten sposób, że mamy oko na ogromnym zbliżeniu, ale od razu czujemy, że coś nie tak tego jakoś nie rusza tak jak powiedziałem nie znaczy to okradnie nie pracuje, kiedy zaczyna pracować to to zaczną pytać wszystkich historycznych histeryczny niepokojący sposób na tle tego oka pojawiają się napisy, które jak brzytwa przestała się przebijają oczywiście, pamiętając o w pewnych klasykach historyk kina od razu myślimy o mnie przy analizie niskim Mirella, gdzie pierwsze ujęcie polega na tym, że widzimy w dużym zbliżeniu oka przekonanym, że ważnym tematem brzytwy moty w oka w tym nie będzie przez cały czas powracał, a jest świadome nawiązanie Polańskiego do nie dobiła jak sądzę świadome, dlatego że Polański, który od tych prac surrealistycznych chętnie chętnie mówił świadoma też bardzo bardzo twórczy tak jak to jest proste opowiada kopiowanie dziś pracuje dla zbudowania od razu, jakiego takiego nastroju grozy, o czym się tylko może cofnąć do psychozy z psychozą Hitchcocka takim często porównywane ktoś nawet komentował stron taki sposób też psychoza wrócą na drugą stronę to znaczy przychodzi też mamy 2 morderstwa tylko oglądamy je jak z perspektywy czy 3 czy syreny oglądamy je od strony ofiar natomiast tutaj też moment morderstwa, które bada od strony morderczyni i siostra Helen kochanka kochanek okazuje się być żonaty jest to taki facet bym powiedziała dość przeciętny trochę cwaniaczka 2 średnia przystojny generalnie nic interesującego natomiast i tu chyba zaczyna ten pierwszy strat na początku przyjmujemy takie wrażenie, że Karol jest zazdrosna po prostu się zdrady później się okazuje, bo na ten denerwuje ją, że zostają rzeczy tego faceta szczoteczka do zębów tego typu sprawy, ale potem wychodzi z tego jednak taka sprawa żona się po prostu dobrze facetów to chodzi w tym momencie, kiedy człowiek, który adoruje Karol Colin postanawia wreszcie dziewczynę pocałować ona też reaguje fenomenalny sposób nie reaguje wcale nie odsuwa się one też o nie zamyka oczu jak to przecież zawsze się robi, kiedy para się całe niemal zawsze no prawie, ale na pewno nie gapią się w 150 m przed siebie dać Motorowi Karol kolejny przerażony i ona wtedy biegnie do domu zaczyna szorować zęby wtedy wyrzuca szczoteczkę faceta swojej siostry to chyba jest też film o wstręt do mężczyzn crash z 1 strony straszy mężczyzna najbardziej ogólnym poziomie wstręt do cielesności my jako takie tak, bo miasto oczywiście wstęp do mężczyzny wiąże się ze ze wstrętem wobec seksualności w kole wysłuchuje jęków swojej strony za ściany te dobre dane GUS pierwszy orgazm to nurka oraz dźwiękowe dopuszczonym przez brytyjskich cenzorów do projekcji gratulacje, ale rzeczywiście oprócz tego, że mamy w specjalnie pokazane, że rzecz, że seks jest lekarzu jakimś mocnym problem leży ciało tak to znaczy rozwiązanie ma też problemy, jakie takie drobne rzeczy generalnie, jakby chodzi tutaj chyba jakiś rodzaj oko ogólnego ogólnej niechęci ogólnej akceptacji własnej własnej cielesności to co mówimy jest mocno wpływające tak to brzmi to jak z podręcznika psychologii i rzeczywiście, jakbyśmy zestawili te symptomy, który ma Karol w generalnie z taką nawet najprostszą i psychologiczną możemy jakąś diagnozę wystawić pytanie o to chodzi tak Polański nie daje nam odpowiedzi na to co uruchomiło psychozę bohaterki nie daje nam odpowiedzi czy mamy szukać źródeł w dzieciństwie jakiejś traumy, gdy amerykański się trochę jestem jest mowa jest ważne mam marznąć zimą też więcej zdjęć mamy jedno jedno jedno jedno sugestie właśnie w tym że, że mała Karol już z tym niepokojącym wzrokiem w towarzystwie nie jest ukończenie realizowana dla gmin zagrożone są tematem zdjęć tak od od od VAT od reszty drastyczną różnicę stoję zboku, ale też nie jest to patologiczne tak ważne jest pokazanie palcami powiedzenie tak nie karą była wykorzystywana seksualnie przez ojca albo tak Karol spadł do studni, kiedy była dzieckiem tak nie ma Amerykanie powiedzieli w ostatnich 10 minutach, bo myślę, że można zaryzykować właśnie, że w tym sensie strony z amerykańskiej faktycznie nie daje nam odpowiedzi tylko pozwala obserwować rozwój psychozy w czasie rzeczywistym tak nawet w psychozie Hitchcocka mamy taką sytuację na końcu główny bohater siedzi na ławie oskarżonych opiera się psycholog, który w klasie, jaką uspokajającą radę tak, a w tym sensie Polański bardzo Nisko radykalny tak, dlatego że nawet Hitchcock ulega takiej potrzebie jakiegoś uspokojenia widowni oczywiście to spokojnie do ministra trochę pozorny, dlatego że potem zaraz przychodzi widzimy tę dziwną twarz Normana Gatesa, przez którą przez czaszkę jego matki potem samochód wyciągany z bagnami, jakby Nisko też kończono takie jednoznaczne ludzie z Polski nawet tego nam nie daje tak nie mamy żadnej uspokajające diagnozy spokojnie w tym sensie jako coś nazwiemy to zwykle jest to aż tak bardzo nie trapi tak jakby więc nawet znane przyczyny tak tak tak tutaj nie ma tego widzimy po prostu rozwój psychozy od początku to do do końca tak jest, że mają rzeczywiste sprawy seksualności nie jest dominująca na te wizje gwałtu, które bodajże 3 × się film powtarzają te same takie ręce, które się wysuwają one w przedpokoju obłapia ją po prostu osoba tak dominując panie zdecydowanie, jakby to to tę stronę idzie tak chodzi tylko o to żeby, że nie ma jakby pokazania źródeł napędzania rozwoju nie ma wskazania, czego się wzięło, ale wciąż nie ma wątpliwości, że to na pewno ciała seksualności dotyczy ono nie wiem też możesz doszukuje albo próbuje dołożyć interpretacji tam, gdzie niema, ale być może jest to też trochę wstręt, bo bohaterki do takiej codziennej codziennej egzystencji, bo tam nic się znowu takiego nie dzieje jedyne co jest też znajdzie pracy wraca z pracy przychodzi tam jest jej siostra ten okropny facet i to wszystko jest takie banalne takie nudne Niewiem czym będziesz wiesz co no być może nie wiem tata to rutyna coś w niej faktycznie uruchamia natomiast to, że nasze wycofuje w którymś momencie do mieszkania prawda zasłania zasłony nie wiemy czy jest dzień jest noc jedynym zegarem, który odmierza czas oprócz oprócz po prostu budzików niema zegarków są gnijące ziemniaki w zlewie i krążownik lodówce tak jakby to właśnie nie jest w lodówce, a nie zostawia na stole tak, ale tego on te dni to jest takie okropne stoi na tym stoliku, na którym stał telefon wcześniej nie ma głowy to są realne są właśnie te detale, które robią ten niesłychany klimat tak to znaczy postawić Kronika zostawić, żeby tam nimi przez cały czas mamy wrażenie chłodu smrodu czegoś takiego właśnie bierze coś tam siedzieć tam się psuje w tym jednak prosta rzecz w prosty prosty zabieg bardzo zagęszczona sytuacja myślę, że w tym wszystkim te uroda Catherine Deneuve tę delikatność czystość, bo ona w tym wszystkim pozostaje czy szczotkę to nie jest tak, że przestaje się mecz ma wielkie tłuste włosy, choć też tego nie wiemy, bo nie ma sensu, by kopała z drugiej strony może próg w każdym razie tego nie ma one by fizycznie cały czas jest taka zima mamy sami ja miałam takie wrażenie, że może na wszystko będzie dobrze ktoś się ktoś uratuje ten moment przełomowy dzieje się dopiero wtedy, kiedy przychodzi Colin, który postanawia przełamać tę barierę niż to źle kończy, którzy źle kończy, bo rzeczywiście w tym momencie Karol reaguje bardzo zdecydowanie tak mamy pierwsze morderstwo drugie morderstwo pojawi się wtedy, kiedy taki leśny land lord tak przychodzi im po to, żeby zbadać gospodarz domu to też podebrać odebrać część pierwsze morderstwo dokonuje się narzędziem przy morderstwie świecznik tak coś takiego jak tak ciężki przedmiot drugi dokonuje się bardzo typowy sposób brzytwą wtedy są emocje na twarzy Caro i wydaje się, że to jest emocją wstrętu z drugiej strony należy decyzja o wszystkim Amerykanom faktycznie reaguje tak znaczy Karol przez większość filmu jest wycofana natomiast te momenty, jakiej takiej radykalnej przemocy faktycznie coś w niej, a budzą tak niedawno można było też stronę o interpretację, że to jest jakaś taka radykalna transgresja, ale też bohaterki, która właśnie stworzone jakiś taki rodzaj banalnej egzystencji ale, ale co to to jak lubią myśleć o ostre cięcie to taki sposób meta filmowy, czyli biorąc pod uwagę też kontekst tego jak aktorzy z konkursem w tym w tym konkretnym przypadku Catherine Deneuve funkcjonowała poza filmem tak wspomnieliśmy, że nagrała parasolka z Hamburga już wtedy właśnie była jego funkcjonowała wyobraźni funkcjonowała na ekranie jako ta filigranowa blondynka nie tutaj jakby pokazanie takiego pewnych kosztów psychicznych takiego ustawienia kobiety tak naszej kadry 11 w tym sensie w tych wszystkich rolach była przed skrętem też po stracie wielu mocno się lesznian także prezentowanego w jakiej eterycznej nie cielesnej właśnie kobiecości tak to w pewnym sensie mamy ten koszt psychiczny tego, który polega na tym, że bohaterka faktycznie nie nienawidzi swojego ciała i wszystkim co się z tym całym wiąże mnie tak jakby odpowiadała trochę na ten przymus, w którym a, który w tym filmie kultura mieszkają dziś płaczą właśnie tak to jest takim naszym aniołkiem jesteś tą, a bez cielesną eteryczną kobiecością, a nie reaguje w sposób radykalny takie jak zemsta i tej tej kobiety, która w ten sposób jest jest sytuowana, jakby zinterpretował tę ostatnią scenę, która polega po prostu na tym, że wiele osób chodzi do tego mieszkania już najgorsze wydarzyło Karol leży gdzieś to też jest to jest chyba najmocniejszy fragment, kiedy okazuje się, gdzie jest karą, więc tego akurat nie zdradza i nagle są sąsiedzi mam wrażenie, że powiedzenie o tym, Och oni mogli zareagować, dlaczego byli tacy źli i teraz widzimy, że ją zaniedbali byłoby zbyt banalne, bo ani mieliby wejść do tego mieszkania absolutnie, bo bez sensu i trochę nie wiem jak to odczytać to takie wejście tego normalnego świata i Romana świata też pod karą w zasadzie zaatakowała swoje mieszkanie tak zapieczętowane, jakby taki moment, kiedy ta fala rzeczywistości wlewa się jakimś takim szerokim szerokim strumieniem tak to wszystko, czego chciała uniknąć, gdyż przez to wycofanie nagle nagle powraca, jeżeli pamiętasz kolejne filmy tzw. trylogii mieszkaniowej Polańskiego czy cytologię mieszkań, czyli lokator, a i dziecko rozmawia tamci z sieci, zwłaszcza że skoro ma ich wysoka, że tak samo tak jakby to oni są to tą tą tą presją oni są tą siłą, którą zagrażają, która zagraża bohaterowi tak lokatorzy to oni wtłaczają głównego bohatera, którego gra sam Polański wyroby, które nie chce pełnić rolę w poprzedniej lokatorki mieszkania więc, aby ten rodzaj napięcia właśnie między tym zamkniętym bezpiecznym mieszkaniem nad tymi ludźmi, którzy są na zewnątrz, którzy zagrażają jakoś nie we wszystkich tych 3 filmach mocno mocno funkcjonuje, a mieszkanie naprawdę było takie bezpieczne przecież tam straszne rzeczy działy także Lekaro się wydaje żonę, bo nie bardzo wie, gdzie pójść, a tam też źle jeśli niema niema takiego prostego scenariusza pewnie pewnie dla mnie nie oznaczałoby to wycofania jest takim, jakim najprostszym sposobem na plan, dlaczego to robi wtedy też ostro wyjeżdża akurat tak czy to dlaczego akurat wtedy ten atak psychozy jest najsilniejszy czy czyta, więc siostrą była jednak na tyle istotna, że póki ona była w pobliżu Karol czuła się w miarę jakaś zbalansowana psychicznie w momencie, gdy się strażnika wtedy ona traci wszelki punkt zaczepienia i totalnie idzie tą tą psychozę wszystko się zacznę od halucynacji słuchowych przede wszystkim, bo wcześniej to co się dzieje z u siostry dzieje się naprawdę te liczby, trzymając te rzeczy jest takie mistrzostwo drobiazgów, a Polańskiego i Gerarda Bracha który, który był był scenarzystą, a skoro Polski napisał jeszcze kilka filmów pierwsza kwestia, która pada w filmie to zasnęła dziecko to jest zdanie, które wypowiada klientka zakładu lecznictwa ręczna tak tak tak tak ona jest jakaś, że takie maseczki, które kontrakt z rodziną maska pośmiertna nie już takie detale tak tutaj właśnie to budowanie pokoju to jest budowanie za pomocą naprawdę drobnych gestów, jakiej sytuacji zagrożenia, a mocą mamy właśnie mamy tą dziwną starą kobietę mamy karą, która patrzy tym nieobecnym wzrokiem mieliśmy to czołówka już tutaj wiemy tak naprawdę chce tu będzie się grało tak już wiemy, czego się spodziewać już powoli wchodzimy w ten klimat grozy zasnęła dziecko tak na obie strony zasnęła dziecko, bo Karo przystąpiła do paznokci, ale z drugiej strony to jest właśnie ta diagnoza stanu tak to znaczy byłem też chłopak też tej siostry mówi tak jest też trochę na piętra trochę napięta to jest dostosowanie eufemizm w kontekście tego co się dzieje skoro taka jak miałbym się też nie w kontekście śpiącej królewny np. taki projekt takiego to poseł właśnie, a nieobecnej nieobecnej bohaterki Niemcy w pewnym sensie te zapowiedzi takie śpiącej królewnie, która idzie przez życie w jakimś takim stanie pół, by po sennym zamyka się w szklanej trumnie, ale nie może z niej, a za długo wytrzyma, dlatego że rzeczywistość napiera mówiło się na początku jako potworze mnie trochę zdziwiło się wydawało, że być może przez to jej ani męskość, że to jest raczej opowieść o tym jak to nie panujemy nad swoim własnym umysłem jak nie wiadomo, gdzie się zaczyna kończy ja no bo kto zabijać to zabija biedna mała Karol to samo dziewczynka to zabija choroba psychiczna w twarz ręce bohaterki otworzy potworze w tym sensie właśnie, że jeżeli pomyślimy o tym jak co też kondycja takiej i co tam tak naprawdę się że, gdyby grała inna inna aktorka ta, którą byłaby od razu, jakby nacechowana, a w ten sposób, że rzecz, że ona sama właśnie wzbudzała wstręt tak, ale albo albo nie wiem jak sugestia przychodzi właśnie zabija to stara brzydka pomarszczona matka, jakby to, by to można bardzo różnie rozegrać tak natomiast rzeczywiście tutaj to to zestawienie, które sprawia, że potworność jest ostatnią cechą, jaką przepisali byśmy Karol to jest coś co buduje napięcie nie to jest coś co właśnie pozwala nam jakoś pomyśleć o niej źle od początku do końca wystawca cała przewrotność taka jak zrobić, żebyśmy w pewnym sensie kibicowali tak my morderczynią kibicował jak można ładnie istnienie w kontekście tego co ona robi, ale jako sympatyzowali z nim mimo wszystko tak też w tym przypadku Polański straszliwie nam to utrudnia, dlatego że nie daje nam żadnego wglądu emocje bohaterki tak nie my nie mamy z nią kontaktu tak samo jak kontakt nie mają z nią bohaterowie bohaterki nowego świata prawda nie ma żadnych trzecich narracyjnych wstawek, że teraz pomyślę sobie o tym, że obecne głowę kroniką dokładnie oprócz tego właśnie mamy tą filigranową Catherine Deneuve ten jest tam się wpisuje na taki zachodni klasyczny ideał baśniowej wręcz urody nie mam żadnego punktu zaczepienia nagroda specjalna żyli srebrny niedźwiedź na festiwalu filmowym w Berlinie 1965 trochę mówiliśmy ale, ale Podsumujmy krytyka zachwycona czy podzielona raczej zachwycona raczej wszyscy są zgodni, że to, że często się kanoniczny tak sam Polański twierdził, że to był jego taki takie wychylenie w stronę mainstreamu po to, żeby zrobić kolejny film, czyli właśnie matni, która była bardziej osobista, które też bardziej absurdalna, bo to w zasadzie coś co przywodzi namyśl, a to Becketta czy czy UNESCO wyprodukowany przez producentów, którzy wcześniej parali się przede wszystkim filmami pornograficznymi albo horrorami i w pewnym sensie oczywiście Polański tymi elementami erotycznymi czy tymi elementami horroru tak bardzo ciekawie grano to też pokazuje coś, czego Polański będzie później znany jest 1 z najsilniejszych stron oznacza umiejętność pracy z gatunkiem filmowym wykorzystywanie rekwizytów elementów tego gatunku, a z drugiej strony realizowania bardzo autorskiego kina tak to znaczy zwykle wysoką pozycję ze stron gatunek filmowy ci, którzy realizują filmy gatunkowe w tym sensie chowają swoją osobowość twórczą, bo te reguły gatunkowe są tak przytłaczające, że nie da się wiele z nimi zrobić drugą stronę Polski pokazuje, że dokładnie odwrotnie z reguły gatunku mogą wyzwolić coś szalenie oryginalnego solenie jednostkowego Polański będzie oczywiście ta konwencja psychodelia jest czymś czym zwykle Polańskiego karzemy, ale radził sobie doskonale też takimi gatunkami jak film kryminalny trochę mniej doskonale z gatunkiem filmu przygodowego jak w przypadku piratów, którzy byli jak największą klęską, ale Chinatown np. znakomite gatunkowy z drugiej strony film, w którym osobowość artystyczna Polańskiego wszystkie obsesje jego obsesje i w pewnym sensie egzystencjalnym tak powiedzmy tak grubo, a i estetyczne są doskonale widoczne jak mamy ten film film gatunkowy, a od razu wiemy, że to jest Polańskiego tak po kilku po kilku minutach wiemy czy mamy do czynienia potem może być pewnie się pojawia w roli małego gangsterska tak to, jakie były brane też tak jak Hitchcock Polański lubił pokazać szef silnie co tak zresztą też ma na chwilę z najlepszymi przed ekrany wysokich 3 obóz szanował lubił, które jako tak tak tak tematyka taka sama kinami takich 3, a gości siedzących przy ulica lotnicy z robotników tak ją tam jest jednak 1 z nich, ale ma zatrzymać zwrócić uwagę wysokiej będą mówimy o filmie z 1965 roku, a ty widziałeś niedawno Romana Polańskiego jak sobie radzi Roman Polański z doskonałej kondycji przyjechał do Gdyni miałem okazję uczestniczyć w takim Master Class z asystentami szkoły filmowych no i widać było, że jest w swoim żywiole też właśnie w kontekście tego, że to byli studenci szkół filmowych tak się rozmowa była bardzo konkretna na poziomie dotyczy przede wszystkim reżyserowania ustawianie na, a pytania krążyły wokół tych wyborów Polańskiego, dlaczego nie zrobił pan tak, dlaczego takie obiekty tak dalej Pański stawał się do Rosji z rolą takiego zdania co pana Inspiro jest także się to widać było to oba mocno odpowiadają działał też bardzo ciekawe odpowiedzi tak w którymś momencie zaczął ustawiać całą sytuację może, gdybym kręcił samego wejścia na salę ustawiono kamery w tym miejscu potem przez nowym taka, gdy patrzę na państwa w ustawie emerytów tak też, dlaczego nie tam dlatego właśnie, że to, by sugerowało, że widzę więcej niż Widzew rzeczywiście wiele takich widać było, że kiedyś stał, kiedy zaczął mówić zaczął biegać powstanie od razu widziała na czym polega jego jak jego charyzma na planie, który bardzo często mówią aktorzy wakacyjne bardzo dobrze wspomina pracę z Polańskim trudno w to uwierzyć biorąc pod uwagę jak, bo też do tej roli tak, ale generalnie aktorzy dosyć dobrze mówią o tym w jaki sposób on z nimi z nimi pracuje taki trend rzeczywiście były tak to co pan z aktorami jak z nimi rozmawiać pan coś pokazuje skoro sam pan doświadczenie aktorskie, więc oczywiście Polański daje radę ciągłemu powiedział, że rola Katherine Deneuve nie była prosta ich, bo też oglądanie tego filmu wcale nie jest proste my no właśnie jest wstrętne, ale jak przekonać w takim razie tych wszystkich słuchaczy, którzy filmu nie widzieli, że film wart jest obejrzeć bodźców nie tylko jest film, który trzeba zobaczyć, by mieć otoczonego to jest ważne oni nas żyje, ale nie zawsze ma też, jakby do kina nie chodzimy tylko wyłącznie dla metod to jest być może slogan ale, ale jak zakaże jak przed każdego sloganu kryje się w nim coś dosyć istotnego to znaczy oczywiście do kina chodzimy często po to, żeby doświadczyć jakieś nie do końca przyjemnych emocji nie mówiąc o prostym straszeniu tak żyjemy na horror, bo chcemy trochę padać wstręt wchodzi trochę głębiej traktować tych naszych bardziej fundamentalnych lęku chyba właśnie mówi o tym, czym najbardziej przerażającym, czyli w momencie, kiedy tracimy panowanie nad własnym umysłem, a nie mamy żadnego sojusznika ciekawe jest to właśnie Antoni stylizuje tak jak mówiliśmy ten do inscenizacji był na tyle przekonujące, że później często się powtarzał w jaki sposób w jaki sposób ustawia kolejne etapy to, że zaczyna się od drobnych sytuację takich drobnych zakłóceń, a kończy się na pełnym szalenie to jak wybuduje buduje klimat i takie drobiazgi jak skupienie na detalu tak taki dostęp do Gdyni niepokojący rodzaj obrazowania, który polega na tym, że Kama jest bardzo blisko przedmiotów nienaturalnie blisko przedmiotów, a i te przedmioty np. to jest coś co przechodnie Darrena Janowskim dźwięczą brzęczą tak wydają wydają wydają dźwięki, które które, które jakoś wgryzają się nam percepcję, które odbierają nam się pod czaszkę mięta kropla wody, która spada, żeby od władz krajowych, orzekając zegarek tak jak to jest coś takiego co buduje mocne, by taki swędzące klimat tego filmu tak te dźwięki tutaj robią coś takiego właśnie, jakby spędzała nas stać nas razem ręka nie moglibyśmy się poprawkami możemy wpaść w obsesję przez dźwięki męczące dzwonek po drugiej stronie można ten akt ten zwany w kościele, które się mijają w którymś momencie tak to jest czegoś element tego świata, którego karą chciałam się odseparować taką mam takie również na sam się wycofać zupełnie dźwięk kogo i fizycznie emocjonalnie z tego świata świat nie pozwala tak ludzie ciągle przychodzą te dźwięki ciągle się biorcy mają staje się coraz bardziej coraz bardziej obsesyjne coraz bardziej coraz bardziej morale głośniejsze rozgłośnie jak mistrz polega na tym, że właśnie ten ból udziela się trochę nam tak to znaczy w tym sensie to nie jest tak, że widzimy coś strasznego podskakują na krawędzi fotela, ale ten rodzaj takiego fizycznego niepokoiła skutecznie fizyczności właśnie jego cielesności o zaburzeniach w percepcji cielesności doświadczeniu cielesności to jest ogromny sukces, że w pewnym sensie też wkłada nas, a pozycję głównej głównej bohaterki wykorzystuje całe instrumentarium filmowe właśnie od dźwięków przez intronizację przez rekwizyty najmniej przez muzykę tak teraz czekamy też mamy taki rodzaj gazowego są wraku ani mamy jakiś takich jak Gierowski ich brzmienie, które budowały naszą mocną to tu się robi się tak dużo bardziej minimalistycznie, ale też dużo bardziej skutecznie przez to dużo bardziej realistycznie realistycznie tak tak jakby to jest horror, który nie potrzebuje wsparcia wstręt, czyli po 8 firm z 1965 roku Romana Polańskiego wrócimy jeszcze do Romana Polańskiego prawda, bo w programie fabryka snów, czyli klasyki dla grzeszników myślę, że absolutnie, tym bardziej że, jeżeli możemy sobie zrobić taki pod program typu fabryka koszmaru, którą Polański naprawdę dostarcza je z niesłychaną częstotliwością nazwa nazwą rozmawiamy w tym programie po prostu tych wszystkich filmach, które być może państwo przegapili warto do nich wrócić zdecydowanie nie samą nowością człowiek żyje Kuba Mikurda krytyk filmowy wykładowca łódzkiej szkoły filmowej dziękuję bardzo dziękuję bardzo to był wieczór Radia TOK FM przygotowała go Agata Majewska, której bardzo za to dziękuję niedługo informacji Radia TOK FM dziękuję państwu dziś Karolina Głowacka do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA