REKLAMA

Jet Lag - jak sobie radzić

Data emisji:
2019-07-05 13:50
Audycja:
Przewodnik TOK FM Na Zdrowie
Prowadzący:
Czas trwania:
01:47 min.
Udostępnij:

Dzisiaj o tym jak poradzić sobie ze zjawiskiem jet lag, czyli po polsku „zespołem nagłej zmiany strefy czasowej” Rozwiń »

Załóżmy, że wsiadam do samolotu w samo południe i ląduję po 10 godzinach. Normalnie mój organizm już przygotowuje się do snu. Dla niego jest 10 wieczór. Wysiadam z samolotu a tu znów południe i dzień w pełni. Tak się dzieje, gdy podróżujemy przez kilka stref czasowych. Lecąc z Polski na Zachód np do do Waszyngtonu cykl dobowy się skraca, a w odwrotną stronę np do Bangkoku wydłuża.

Zakłócenie rytmu dobowego ma swoje skutki: obniżona sprawność fizyczna i umysłowa, rozdrażnienie, obniżona reaktywność, dezorientacja, zmęczenie, bezsenność i bóle głowy, problemy żołądkowo-jelitowe oraz depresja
Co można zrobić ?Jest jedna podstawowa zasada.

Postępujmy zgodnie ze swoim zegarem biologicznym - to jest wykonujmy czynności zgodnie z czasem strefy czasowej z której wyruszyliśmy - dlatego też zanim się nie wyląduje, lepiej nie regulować zegarka według nowego czasu.

Jeśli w naszej strefie czasowej jest noc a za oknami samolotu dzień, albo w samolocie zapalone światło, to załóżmy na oczy opaskę i spróbujmy zasnąć.
Odwrotnie - jeśli za oknem i w samolocie ciemno, to możemy zaświećmy swoja indywidualną lampkę, która zasymuluje nam dzień i światło naturalne. Poczytajmy gazetę czy książkę, oglądnijmy film.

Jednak po wylądowaniu należy już starać się żyć zgodnie z zegarem nowej strefy czasowej.

Przewodnik TOK FM Na Zdrowie od poniedziałku do piątku przed 14 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

przewodnik TOK FM na zdrowie w dzień dobry Ewa Podolska dzisiaj o tym jak poradzić sobie ze zjawiskiem Jet szlak, czyli po polsku zespołem nagłej zmiany strefy czasowej załóżmy, że 7 samolotów samo południe ląduje po 10 godzinach normalnie mój organizm już przygotowuje się do snu dla niego jest dziesiąta wieczór wyszedł z samolotu, a co znów w południe dzień pełni tak się dzieje, gdy podróżujemy przez kilka stref czasowych, lecąc Polski na zachód np. do Rozwiń » Waszyngtonu cykl dobowy się skraca, a w odwrotną stronę n p . do Bangkoku wydłuża zakłócenie rytmu domowego ma swoje skutki obniżona sprawność fizyczna umysłowa rozdrażnienie obniżona aktywność dezorientacja zmęczenie bezsenność bóle głowy problemy żołądkowo-jelitowe oraz depresja co można zrobić jest 1 podstawowa zasada postępujemy zgodnie ze swoim zegar biologiczny to jest wykonujemy czynności zgodnie z czasem strefy czasowej, w której wyrośliśmy dlatego też, zanim się nie wyląduje lepienie regulować zegarki wg nowego czasu jeśli w naszej strefie czasowej jest noc, a za oknami samolotu dzień albo w samolocie zapalone światło to założymy nauczy opaskę i spróbujmy zaś odwrotnie jeśli za oknem w samolocie ciemno to może ze świecia my swoją indywidualną lampkę, która zatrzymuje nam dzień światło naturalne Poczytaj gazety książka godzinny film jednak po wylądowaniu należy już starać się żyć zgodnie z zegarem nowej strefy czasowej przewodnik TOK FM na zdrowie od poniedziałku do piątku przed 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEWODNIK TOK FM NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA