REKLAMA

"Można doraźnie zmniejszać wysoką temperaturę w mieście. Nie powiemy mieszkańcom, żeby wyjechali"

Data emisji:
2019-07-05 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
27:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i ciąg dalszy rozmów na temat polityki klimatycznej miast myślę, że trzeba się przede wszystkim zastanowić czy w ogóle miasto ma szansę samo samodzielnie wpłynąć na na działa NATO jak czy na próbę przeciwdziałania skutkom globalnego ocieplenia i też wznowić wezwania do prowadzenia wyjątkowego stanu klimatycznego są sensowne jest czy są właściwe w tym okresie ze mną studio Wojciech Szymalski prezes fundacji Instytut na rzecz Rozwiń » Ekorozwoju witam serdecznie w studiu witam państwa kampanią, a mówi o tym, wzywanie do ogłoszenia stanu wyjątkowego klimatycznego stanu wyjątkowego, dlatego że jest słyszeli państwo o tym w TOK FM wczoraj rada miasta Warszawy wezwała rząd do wprowadzenia takiego klimatycznego stanu wyjątkowego słusznie to się ten moment no nie wiem czy nie przegapiliśmy na wiele lat temu ten moment tak naprawdę jest kwestia ta Kazana, jeżeli byśmy mieli takie warunki moglibyśmy jutro przestać emitować to jeszcze nie jest ten moment legalnie ziemię nie mamy i rzeczywiście emitujemy z roku na rok jako świat coraz więcej, a nie powinniśmy od dawna, a Polska powinna była tak naprawdę zacząć bić na alarm i przeciwdziałać Polska jest tutaj pewnej dwuznacznej sytuacji może wyjaśni no oczywiście Polska może bić, ale czy możemy być nadal też w Polsce natomiast kwestia jest taka, że na niestety prawdą jest niestety mówię zaraz wyjaśnię może, dlatego że tak naprawdę Polska jest, bo względem polityki klimatycznej światowej takim jednak liderem, ponieważ w ciągu ostatnich 30 lata przynajmniej względem roku, który został ustalony dla Polski jako rok bazowy do ograniczenia emisji metę ograniczenie emisji wypełniliśmy czytaliśmy z nawiązką, chociaż oczywiście wszyscy wiemy, dlaczego dlatego, że nie dał Polski przemysł po roku 1990 zostało wiele naprawiony to jest ten stan niestety dlatego, że to pozwala politykom tłumaczyć jesteśmy fajni podczas gdy pamiętamy, że nadal 80 % polskiej go prąd jest z węgla, że mamy zanieczyszczone powietrze, by ludzie palą węglem w domach prawda i mamy transport, który w większości opiera się w samochodzie osobowym, który spala benzynę, której cena paliwa kopalne w związku z tym to jest niestety z punktu widzenia politycznego na ataki takie zapóźnienia mamy, jeżeli chodzi w ogóle o nie tylko światową, ale właśnie również też polską politykę klimatyczną no to wiemy, że klimat w zasadzie na całym świecie przyczepił się prawie 1 °C tak, a międzynarodowi między gremia międzynarodowe klimatologów wzywają do tego żeby, żeby tą granicą czytania było 2 stopnie no od od właśnie 30 lat i czekam w Manili powtórzy, a nawet na jeszcze trochę to jest jazda, a teraz pojawiła się jeszcze takie polityczne oczekiwanie, że tak będzie 1,5 stopnia tak, gdzie niestety te zjawiska, które mogą się pojawić nie mają charakteru liniowego to znaczy także, jeżeli w ciągu ostatnich 30 lat wzrosła 1 stopień to możemy się spodziewać, że będzie kolejne 30 lat 1 stopień możemy się spodziewać, że to będzie mniej może być znacząco nie, dlatego że ta może się okazać, że także, że rośnie rośnie właśnie w postępie kwadratowym albo po prostu wykładniczym tu jak i jaki tutaj jest, jaka potęga to to już jest potęga natury tak szefowie dobrze wracamy teraz do perspektywy krajowej i nawet już tego kraju, ale miejskiej Warszawa przygotowała ty tak taką strategię nową miejską strategię, która ma się odnieść do wyzwań klimatycznych w miejski plan adaptacji pan współpracował przy tym dokumencie no jestem głównym autorem głównym autorem nawet czy nawet nie może pytać, o którą dokładnie, za którą dokładnie pan część odpowiada i muszę przyznać, że jest to dla mnie troszkę niezrozumiałe jak i jakie zadania stawiacie miastu Warszawa natomiast z dosyć jasna stała się dla mnie diagnoza czy możemy opowiedzieć od o tej sprawie np. właśnie Warszawy znaczy co wam się udało ustalić jeśli chodzi o wpływ zmian klimatycznych na stolicę co co tutaj się będzie działo albo już dzieje na czym no tak już 900 wzrost temperatury jest faktem to jest od lat dziewięćdziesiątych faktem w Warszawie też ten wzrost widoczny właśnie między te 1 stopień nawet trochę więcej bo no no tak, ale wzrost temperatury 1102, ale się coś co wymagałoby zresztą miejskiej właśnie jest dlatego, że to już nas sytuuje zupełnie innej sytuacji niż kiedyś no to zresztą to widzimy za za oknem tak widzimy te dużo dłuższe przerwy w opadach, a potem nagle opady, które są na, odrabiając z nawiązką dwumiesięczna są na panów tak i powodują, że nie, więc zalewane mamy stację metra, bo najważniejsze ulice z 1 strony z drugiej strony też w tym roku widzieliśmy, chociaż już wydawało, że takich zjawisk nie będzie nagle znowu przez Warszawę przeszła wielka fala powodziowa na Wiśle, tak więc może nie była tak duża jak w 2010 roku, ale jednak, ale jednak znowu była może się okazać, że w tym roku będzie jeszcze większa, więc stosowne to są to są to są zjawiska, które widać w ostatnich latach, że po prostu to są zjawiska, które do tej pory nie było tutaj państwo wymienia się różne zagrożenia są też mapy można praktycznie przez dzielnicę po dzielnicy, gdzie spodziewać się fali jeszcze większych upałów a gdzie może podmywać domy i za interesują mnie to, że wymienisz akurat kilka zagrożeń, które są wyjątkowe dla Warszawy m. in. fale ciepła na Wyspach ciepła w mieście co są wyspy ciepła czy tylko w stolicy one występują to może zacznę tak od początku są 2 rodzaje można powiedzieć oddziaływania cieplnego na czyje wyspa ciepła to jest coś co produkuje samo miasto to znaczy ono poprzez swój rozwój przestrzenny, bo przez to, że mamy zabudowuje to miasto prawda powodujemy, że jest mniej terenów zielonych powoduje, że po prostu wewnątrz takiego obszaru po prostu robi się cieplej to niezależnie od tego czy byłaby zmiana klimatu czy nie wyspać opłat występowała topole albo siedziałam z mapy i stwierdzam, że wasz gromadzą wszystkie prawie stare dzielnice Warszawy są 1 wielką wyspą ciepła no tak one są położone w ostatnią szansą zaprzeczy tak, ale one są po prostu w środku tego obszaru który, który jest zabetonowany tak mają najmniejszą powierzchnie nie ma danych geologicznych w tym, że nie ma, jeżeli mam wodę tak nie ma tam zieleni woda nie wsiąka w glebę zieleń tej tej tej tej wody nie nie przerabianie ochładza powietrze i tym samym produkuje się wyspać po natomiast na to wyspecjalizowała, która już powoduje, że rzecz, że mamy no nieco ponad stopień więcej niż na terenach otaczających Warszawę w samym Śródmieściu Warszawy co oznacza, że jeżeli mamy zmianę klimatu na poziomie 1 stopniem Celcjusza to wyspie ciepła mam już na poziomie 2 ponad 2 °C cieplej autorzy klimat zupełnie no podobny jak tam sprawdzić na Bałkanach badaczy gdzieś w pobliżu morza Śródziemnego w takim w takim tylko wymiarze średniej temperatury to no to zupełnie zmienia nam, jakby obraz tego jak stosunki w obszarze 1 uwaga w odróżnieniu od balkonów mamy sytuację, w której w mieście jest duży obszar zabetonowany zabudowany brak zieleni wody, ale na to jak i robi się gorąco, ale na to nakłada się np. emisja spalin, które określone mogą na gorącym słońcem tworzy się foto smok n p . tak tak właśnie to niezwykle Bałkany, gdzie jest ciepło może leżeć pod Palmą mówimy o tym, że żyjemy w samo zatruwających środowisko proponował unijnej, choć Bałkanów, bo tam też na pewno mają swoje no ale na pewno zaś związane np. może może się okazać, że że będziemy cieplej do do, że przepraszam, że będziemy częściej doświadczać właśnie zanieczyszczenia powietrza, ale już przetworzonego w wyniku tego, że gorąco w wyniku tego, że jest na dopływ światła tam właśnie smogu foto chemicznego w lecie w zamian mimo tak wlecze to jest obciążenie zamiast, ale również również w ale mówi pan na te wyspy ciepła nakłada się fala upałów i co wtedy powoduje jeśli chodzi o temperaturach no to wtedy prawda, że jesteśmy poza miastem to powiedzmy nadal umieramy gorąca ale, ale jest łatwiej niż jest tak jeśli mamy 2, że nie wie jest 35 stopni poza miastem to w samym Śródmieściu Warszawy może 3738 są takie temperatury bardzo krytyczne dla ciała człowieka jest groźne dla zdrowia, ale państwa strategia nie nakłania mieszkańców do opuszczenia miast, chociaż oczywiście, ponieważ ta informacja, że w dzielnicach ościennych będzie lżej żyć natomiast znają się na ile miasto może przeciwdziałać czemuś co związane jest zabudową, czyli immanentną cechą miasta i upałami, które też samo w sobie nie ma wpływu no właśnie dlatego nie może skręcą powierzymy wyjechali jednak muszą dziś mieszka dziś żyć prawda pracować no można można zaproponować działania, które będą zmierzały w tym kierunku, że jednak ta intensywność tej wyspy ciepła zostanie ograniczona albo no właśnie doraźnie w momencie, kiedy są bardzo upalne dni można prosto zmniejszać to teraz miasto już Lila już podejmujących zagrożone Śródmieście Warszawy, zmieniając nazwę park wodny ono troszeczkę odpowie za 8 lat oznacza to, że jest dolarowym CK oporów właśnie tam 1 z naszych takich głównych pomysłów na samym początku tworzenia tej strategii było to, że Warszawa nie tylko Warszawa w ogóle miasta oprócz tego, że są, że są właśnie tak zabudowane najczęściej dążyły do tego, że cała woda gdzieś tam prawda jest skanalizowana nie ma na powierzchni miasta tak, a właśnie to woda jest tym czynnikiem chłodzącym tak jest chodzącym, który może może przechwycić bardzo dużą ilość ciepła, a jak przechwytuje ciepło to w efekcie ochładza powietrze i dlatego właśnie trzeba dążyć żeby, żeby w mieście było jak najwięcej, jeżeli w niedziele, mimo że też tak naprawdę służy temu obieg wody, czyli powoduje, że jest parowanie z liści w efekcie obniżenie temperatury, a jeżeli nie zieleń to fontann jakich stawy tego przez wszystkie tego typu rozwiązania służą temu, że wschodnie dlatego sam chociażby właśnie w Warszawie te doraźnie wdrażany tzw. kurtyny wodne tak woda napływa do kanalizacji ta woda niestety wpływa na oko na zasadzie w dużej mierze paruje tak też musiał, ale też spływa do kanalizacji oczywiście na dobrze zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się temu co jeszcze pojawia się w diagnozie dotyczącej stolicy na ile miasto może tym problemom przeciwdziałać i na ile będzie chciało i też spróbujmy przyjrzeć temu czy inne miasta mają bardzo podobne problemy czy też stolica jest taka wyjątkowa specyficzna wszyscy pozostali mają lepiej po informacjach wracamy w studiu Wojciech Szymalski fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju współautor strategii adaptacji przygotowanej dla dla rady miasta Warszawy to jest miejski plan adaptacji audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu 59 stronicowa strategia na dni nowiuteńki strategia miasta Warszawy dotyczące klimatu i współautor strategii studio Wojciech Szymalski z fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju dzień dobry jeszcze raz w dobrej sama licytacja, żeby trochę postraszyć ponad 25 % powierzchni Warszawy znajduje się w obrębie strefy wysokiego zagrożenia termicznego zagrożenie termiczne związane głównie z formą pokrycia terenu i wysoką temperaturą powierzchni, czyli generalnie w 25 proc powierzchni Warszawy jest narażonych na wysokie upały od co państwo żadnego dokumentu sąsiad, który na stałe mieszkają w Warszawie można prześledzić w wg dzielnic na jakie zjawiska pogodowe powinniśmy się przygotować i są takie dzielnice, które są mniej narażone są takie, które średnio za narażone, a najbardziej narażone są Wola Śródmieście Praga-Północ Praga-Południe dopuszcza przejść płynnie na przykładzie Pragi południe właśnie do kwestii wody również mieć trochę cieplej i o tym na ile na jak bardzo istotna jest zieleń i woda, żeby przeciwdziałać wyspą ciepła no ale co w przypadku tej wody jest nadmiar przewidujecie powodzie przewidujecie nawalne ulewy i dla Pragi południe ten scenariusz jest najbardziej ponury tak Praga-Południe jest może tak w zasadzie można powiedzieć chyba takim najbardziej za narażony miejsce dlatego właśnie z 1 strony mamy zagrożenie powodziowe one bardzo duże to dzielnica położona nad Wisłą 1 z dzielnic położonych nad Wisłą w Warszawie graniczy z Wisłą jest oczywiście odgrodzona wałem mam tam Saską Kępę mamy Gocław, które zostały zbudowane na terenach, które kiedyś było święte nogą Wisły jeszcze zanim powstały się za wszelką wszystkie wały i tamte kanarki wrocławskiej prawda czy zestawy Skaryszewskiej to jest dawna odnoga Wisły i to jest teren, który prawdopodobnie normalnie płynęłaby woda gdy, gdyby nie było przeci w, ale wał jest mimo to na południe znajduje się w grupie najbardziej na największą zaletą maszyn, dlatego że najniżej takim najniżej położonym terenem Warszawie no może tam jeszcze fragmentów Białołęki przewidujecie to, że może po prostu zostać zalana trzymetrowym słupem wody tak no, gdyby do takiego do takiego przelania się czy przerwania wału zostało rzeczywiście niektóre niektóre budynki mogą zalać go po to, by zalane po drugie, piętro no dobrze przystaje już teraz tworzyć nowe zjawisko, a drugie to na Pradze-Południe też mamy mamy i wyspać się po jednocześnie to już jest trudniej Śródmieście miasta i też już jest wyższa temperatura gazu albo się gotują albo trochę tak o obowiązkach chodzi o to nie no dobrze rozwiązane serio o tym jak miasto może temu przeciwdziałać, bo mnie cały czas towarzyszy pytanie skoro katastrofalne powodzie mogą się zdarzać nawalne ulewy to co właściwie może zrobić miasto trudno, żeby ewakuował Saską Kępę Gocław czy, jeżeli chodzi o rzeczy sytuacja trudniejsza na ten czas oczywiście wymaga pewnie być może większych inwestycjach nadal jest możliwe tak wiemy, że powódź przychodzi od dużej rzeki tam po prostu dużą rzekę w jaki sposób musimy nią zarządzać, żeby żeby, żeby do tego przerwania wału nie doszło Zjednoczone sprawa jest możliwości, by ją użeglownienie skanalizowano tak to to jest zawsze jakiś pomysł natomiast alternatywne pomysły tylko, że będzie to eksperci będzie też wymaga to interes, mówi że wszystko analizuje Wisła to będzie zadanie powodzie wzrośnie rozmawialiście, że wzrośnie natomiast chodziło mi o to, że Warszawa będzie musiał współpracować tak z poprzednimi gminami w jakim zakresie, żeby współtworzyć poldery np. które pozwolą przejąć część tej wody i tutaj trudno jest też wyrokować na ile jeszcze można rzeczywiście ile tej wody można jeszcze zatrzymać, zanim ona dopłynie do Warszawy taka jest jednak jasne, a natomiast no też powiedzieć, że Warszawa w ostatnich latach wyremontowała praktycznie wszystkie swoje wały i jakby pod od po 2010 roku, kiedy był też taki katastrofalne stany powodziowe były zamykane ulice prawda nawałach to Warszawa tamtego momentu remontowała wszystkie swoje wały może też nie nie nie miała nie ma takich jak go znaczy no musiał się trochę post po gimnastykować prawnie, żeby to zrobić tak, bo to nie jest jej kompetencjach to jest kompetencja administracji, które zajmuje rzekami w Polsce, które na woli, jeżeli chodzi o podtopienia związane z ulewnymi deszczami tutaj jak najbardziej też miasta mają bardzo dużo jedzenia co mogą zrobić, bo to jest kwestia odpowiedniej organizacji kanalizacji też trzeba sobie powiedzieć, że znaczy to znaczy on właśnie właśnie z nich wyjaśni czy chodzi o to, że w sytuacji kiedy, bo kanalizacja budowana do pełni pewnego krytycznego poziomu deszczu to do tej pory zakładano, że te 40 mm wody na metr kwadratowy tak, jeżeli deszcz będzie większy to wtedy pojawią się właśnie jakieś podtopienia zalewy, ale też jest oczekiwanie, że w ciągu iluś tam godzin woda płynie nadal do tej kanalizacji każda natomiast no teraz pojawiają się takie często deszcze, gdzie ta woda po prostu nie trafia tam, gdzie trzeba nie trafia do kanalizacji nawet tych kilku godzinach nie trafia tam, bo tak to miasto zbudowaliśmy i no potrzeba budowy innego rodzaju rozwiązań, które z powodu, które właśnie czas znaleźć te miejsca, gdzie woda może bezpiecznie spłynąć tak, bo podtopienia są groźne tylko wtedy, jeżeli one rzeczywiście ta woda spływa na ich teren, gdzie mamy domy prawda, że mamy jakieś mienie często i tak na cudzych referatach i trzeba znaleźć po prostu alternatywne miejsce, do którego ona może popłynąć i to równo również to się rozwiązuje buduje się po prostu zbiorniki podziemne, ale można też robić po prostu jakiś stawy prawda chłonne to często widzi teraz n p . przy nowych drogach autostradach są budowane takie wielkie prawda jakiś tam czasami w różny sposób zorganizowane tak jednak zestawy, które czy takie dziury prawda, które są suche, ale jeżeli jest duży deszcz to tam dużo wody wpływa powoli ta woda sobie wsiąkł w Warszawie znajdzie się na duże stawy, ale znam się, bo piszecie państwo w tej diagnozie i rozwiązaniach między infrastrukturą i niebiesko Zielonej infrastrukturze to czy można uznać np. tereny zielone, które łatwiej niż ustawy w mieście mogą być też elementem przeciwdziałania takiego zagrożenia powodziowe mu na czy tak z tym, że ich oddziaływanie jest inny to znaczy one mają za zadanie przechwycić część upadł tak przechwycić część opadu wiemy tak to jest takie zjawisko, że jak popada mały gest podzielenia się schowamy tu na nas nie pada w zasadzie żadna kropla tak to jest to co przyjmuje, że ocenia się, że drzewa prawda czy czy zielone dachy mogą przejąć taki deszcz poziomie 20 mm tak czy nie, jeżeli mamy kanalizację nad przygotowaną na 40 mm dołożymy do tego rozwiązania takie typu zielone dachy czy więcej zieleni, które są w stanie przyjąć 20 m też mamy 60 tak nie jest nam zostaje do takich opadów, które właśnie od niedawna w Warszawie pojawiają są na poziomie 8390 m niestety jeszcze nam zostaje, więc jeszcze, więc jeszcze trzeba coś co tutaj do projektować właśnie być może takie podziemne zbiorniki trzeba też powiedzieć, że Warszawa też wykonała w ostatnim czasie zasadzie jeszcze jest ta inwestycja nieskończona mianowicie właśnie zbudowane zostały takie duże kolektory, które służą 3 przez przetrzyma Aniu, takiej nadmiarowe wody opadowej, ale najpierw ona musi tam płynąć tak do tych zbiorników, a to często właśnie to problemy żona tam nie zdąży spłynąć albo, zanim wspólnie to powiedzenie dzieci nie chcem no właśnie do metra, ale nie tutaj zarzucamy rozmawiając z panem radnym Markiem Schulzem, że w tej strategii w tym programie mało jest bardzo konkretnych zadań postawionych miastu bardzo ogólnie mówi się o tym, np. że mają być rozwijane tereny zielone biologicznie czynne czy właśnie przeciwdziałanie wyspą ciepła, ale nie mówicie państwo wprost, że miasto musi zrobić to to to dlaczego został przygotowany taki program no ale na tym etapie, kiedy ta weszła w struktury miasta uznano, że no to zostanie gdzieś tam później wiemy, że zostało powołane specjalne biuro tak po po i ochrony powietrza i polityki klimatycznej, że to zostanie jeszcze dokładnie dopracowane tak w związku z tym ta strategia sama formuła tej strategii została też, jakby w ten sposób pomyślana, że jest gdzieś pomiędzy tzw . bo miasto przygotowało sobie specjalny dokument, który w pewną hierarchię tych dokumentów strategicznych wmieście będą skonkretyzowania to motto to ma być skonkretyzowany na poziomie programu wykonawczego do tej strategii wasz jak podawała przykład Gdańska, który zaczął przygotowywać do efektów zmian klimatycznych dużo wcześniej niż Warszawa czy są miasta w Polsce, którym na, których stolica mogłaby się wzorować jeśli chodzi o świadomości wchodzi właśnie takie przyjmowanie tak nie w Sojusz z zagranicy ta mogliśmy się wzorować na bardzo wielu polityka cięć w Polsce, gdzie się świadomość urzędników jest wyższa i to takie dobre rozwiązanie, gdzie są wdrażane to znaczy ja powiem tak czy tata ta świadomość jest mniej więcej na podobnym poziomie tylko ona trochę zależy od tego co się wydarzyło tak to w Gdańsku po prostu mieliśmy duży katastrofalny jak wiemy opad deszczu jeszcze w latach dziewięćdziesiątych to był już nie pamiętam teraz dokładnie, który rok siódmy czy szóste, ale to spowodowało to wywołało m. in. właśnie takie bardzo intensywne działania na rzecz ograniczy wyłapywania tej tej deszczówki która, która taki paradoks prawda z państ w piszą o zwiększaniu świadomości samorządów i mieszkańców, a będziesz świadomość rośnie nam najlepiej nie wydarzy się z tym zgadzam właśnie się zdarza niestety tak z kolei no bardzo dużo bardzo ciekawych działań w sumie mimo tego, że można powiedzieć, że tam się nie wydarzyło nic takiego związanego z opadem będą mieli oczywiście powódź tak, ale to nie była bezpośrednio związana z tym, że pada Unii też tylko gdzieś tam Góra w Inowrocławiu w Inowrocławiu tak nie widziałem ciągnie nas się wyraźnie, więc mówić o Wrocławiu tak tutaj mówimy oni też są 1 z tych miast, które wprowadzi tzw . podatek deszczowy i dzięki temu podatkowi też no właśnie kierują da do mieszkańców działania, które pozwalają wesprzeć tworzenie zielonych dachów ogrodów deszczowych w deszczu zbiera aktora tak tak Warszawa Wrocław jest pod tym względem dosyć zaawansowane no i też najnowsze studium uwarunkowań rynku zagospodarowania miasta też bardzo ciekawie podeszli np. właśnie do terenów zielonych, gdzie tereny zielone nie są traktowane tak bardzo, jakby osobno pozostałych terenów wykona zauważają też jest właśnie rola terenów zielonych nawet na tych terenach zabudowanych osiedlowych prawda i t d. i też to jak dla nich pewien rodzaj zieleni, który w, jaki sposób wymaga wsparcia publicznego także, więc na, bo to właśnie też państwo, które w tym w tym planie w tej strategii pojawia się właśnie pojęciu tym mówią infrastruktury niebieskiej i Zielonej infrastruktury właśnie wrocławscy zamiast mówić o pasach zieleni skwerach parkach nagle mówi o tym, że to ten to przestrzeń ma funkcjonalnie są relacyjne ma funkcję i to bardzo ważną funkcję naczelną w Warszawie też w zasadzie od dawna już wiadomo no bo w 2006 roku studium powstało tzw. system przyrodniczy miasta studium Warszawy powiem szczerze, że to studium Warszawy to to tak naprawdę bardzo to panaceum na taką stratę natomiast transportowa bardzo wielu od lat już na równe zeru tak różnych szczegółach Ostrowi Maz były zrobione bardzo szczegółowe analizy i dokładnie wiadomo, że ten system przyrodniczy miasta miał m. in. funkcję klimatyczne także no jest kwestia i zdiagnozowano też ubywa nam tego systemu Przyrodniczego miasta jego ubywa nam nadal to znaczy z tych analiz naszych też wychodzi, że chociażby tej powierzchni biologicznie czynne jest coraz mniej właśnie, gdybyśmy wymagali od nowych budynków, żeby one przynajmniej miały tam zieleń to by to ten ubytek mógł być o połowę mniejszy tak albo albo może jakiś inny sposób się to udało zrobić, że jednak nie byłoby nawet stawiać więc, więc te rozwiązania jak najbardziej są są znane natomiast jest kwestia, żebyśmy przestali filmować się na tym, że mamy tylko wzrost gospodarczy wzrost liczby samochodów wszyscy muszą szybciej jeździć w taki, że jak pokazują zachodnie miasta przestają być atrakcyjne w momencie, kiedy z nim bardzo gorąco bardzo wysoki poziom smogu i koszmarne korki kończymy tę część analiz Wojciech Szymalski prezes fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju mogę jeszcze zająć minutkę jedno zdanie, bo chciałem bardzo bardzo podziękować w tym miejscu wszystkim, którzy w naszym projekcie da się, jeżeli udziały w przygotowaniu tej strategii było ich naprawdę bardzo duża, ale pozwolę sobie wymienić wszystkich biur infrastruktury miasta stołecznego Warszawy, gdy pracownicy bardzo duży złożyli to, żeby ta strategia powstała nasi partnerzy Unia metropolii polskich Stowarzyszenie regionalne Stuttgart, na którym zachowaliśmy się nasi naukowcy Uniwersytetu Warszawskiego ZGW z nich Instytut geodezji kartografii Instytutu geografii przestrzennego zagospodarowania pan Uniwersytetu łódzkiego państwowego zakładu higieny Instytut dość środowiska Rolniczego leśnego pan w Poznaniu Instytut metali gospodarki Wodnej to przynajmniej, tyle że nie za długo i naprawdę jest teraz, tak więc jeszcze raz dziękuję współautor wspomnianego już Miejskiego planu adaptacji, które ma się konkrety zachować, więc będziemy się tym konkretyzacją przyglądać również w radiu TOK FM dziękuję za spotkania dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA