REKLAMA

Madryt - historia ekostrefy w trzech aktach

Data emisji:
2019-07-05 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
33:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studia już kolejny gość Jakub Dybalski ekspert portalu transport publiczny PL dzień dobry dzień dobry i przez całą godzinę będziemy przyglądać Ruchowi aut w europejskich miastach, więc zachęcam państwa również do rozmowy z nami wystarczy napisać maila analizy małpa, a to kropkę FM czy taka rozmowa przez listy analizy małpa to kropkę sam, a będziemy inspirować się historią Madrytu bardzo ciekawy przypadek Rozwiń » zacytuję fragment artykułu relacjonującego wydarzenia w Madrycie z portalu auto świat Hiszpania wyłamują się z obowiązujących trendów zgodnie, z którymi włodarze wielu europejskich miast wprowadzali w centrach tzw . Eko strefy z ograniczonym ruchem lub nawet zakazem wjazdu dla samochodów spalinowych cel tych ograniczeń, choć szczytne, bo miał poprawić jakość powietrza w zatłoczonych metropoliach w wielu przypadkach utrudnia życie zarówno mieszkańcom, jakiej odwiedzającymi goszczą tak pisze o sprawie auto świat, więc przenosimy do Madrytu i przez całą godzinę będziemy się przyglądać temu na ile utrudniające życie na inne działające są strefy z ograniczonym ruchem samochodowym, ale zacznijmy od tego na jakie były te zasady tej strefy w Madrycie, którą zlikwidowano co było przed likwidacją duża część centralnego Madrytu tam też wyliczono mi 5 km kwadratowych miała bardzo ograniczony ruch samochodowy także większą proszeni swobodnie do tej strefy mogły wjeżdżać samochody mieszkańców pozostałe samochody mogły tam wjeżdżać pod warunkiem, że były elektryczne albo hybrydowe, a inne samochody Gilowskiej i benzynowe to zależy od tego jak wyglądała ich skład norma emisji spalin albo darowana forma ta deklarowana przy czym to się wiąże z datą produkcji samochodu, więc sensu, jakby jest łatwe do sprawdzenia akurat w Madrycie funkcjonował na zasadzie naklejek tak podobnie funkcjonują szkoły Paryżu volvo też mogły wjeżdżać zależy, jakie kosztów to właśnie zależy jak i jeżeli te autobusy benzynowe dieslowskie były najnowszy winą najczystsza realne nie będą to w ustawie będzie mówić tak samochody, jeżeli one najczęściej auta mogły tam wjechać po to, żeby zaparkować na 1 z miejskich parkingów albo prywatnych apotem wrócić znacznie mniej nie mogły tam jeździć po mieście natomiast część część samochodów tych najstarszych najbardziej dymiących trujących w ogóle nie miał prawa to znaczy mogą wjechać zaparkować, a nie mogły jeździć chodzi o to żeby, jeżeli ktoś miał chęć dojechanie jakieś konkretne miejsca to tam dojechać do realizacji sprawy po prostu wstyd z tej strefy wyjechać czy nie jak to kontrolowano praktycznie wydał nie odbywa wycieczek turystycznej wycieczki samochodowej po centrum Madrytu w szczegółach nie powiem, ale to jest do zrobienia czy takie strefy są są kontrolowane krotną dzisiejszych czasach technologia posunęła, że jesteśmy w stanie sprawdzać, kto do nowej danej strefy wjeżdża, kto np. parkuje na danym nadanym parkingu to jest do zrobienia tutaj nie panie dokładnie, gdyż tego nie sprawdziło natomiast biegłby jest to zdanie ubierali się odwołamy do ochrony zbiorowe jestem pewna, że na nasz przez naszych słuchaczy ktoś, kto mieszka w Madrycie albo spędził tam na tyle dużo czasu, że zdarzyło się jeździć po Madrycie samochodem jak to wygląda proszę państwa albo raczej jak to wyglądało jak kontrolowano ruch samochodowy po centrum Madrytu analizy małpa to kropkę FM, kto zna szczegóły proszę pisać analizy małpa to kropkę FM, ale to jest czas przypomnimy, jaki był cel wprowadzenia tych ograniczeń co wystawiali za cel woda z Madrytu ten cel był głównie środowiskowych znać chodziło o walkę ze smogiem ograniczenie ograniczenie emisji tych najbardziej trujących składników smogu, dlatego że że Madryt podobnie jak szereg innych zachodnioeuropejskich miast mocnym duży kłopot i to ma kłopot na tyle poważne że, że wręcz grożą miastu kary ze strony komisji Europejskiej ten sam problem jest w Paryżu ten sam problem jest w Londynie smog komunikacja tak jest miasta, aby próbują walczyć pomysł Madrytu była właśnie ta strefa, która zresztą, by było rozszerzeniem czegoś co w Madrycie funkcjonował już od od od wielu lat to strefa początkowo strefa związana z ograniczeniami parkingowymi, które miały się przełożyć na mniejszy ruch samochodowy tam była rozwijana przez psie przez lata dając tym kształcie, którym mówimy ona została wprowadzona de facto pod koniec zeszłego roku przez jeszcze przez byłą już burmistrz mały Manuel karmione i listopad grudzień z tego z tego pamiętam natomiast początkowo nabyła został wprowadzony bez opłat chodziło o to, żebyście się do tego przeżycia i odma od połowy więcej marca już była związana z opłatami, żeby jasno nawet jeśli się miało ten hybrydowy samochód wciąż trzeba było zapłacić za wjazd nie chodzi nie nie nie chodzi o zapłatę za wjazd chodzi o kary za za za wjazd nielegalna znaczne obszary to znak czasu ten, kto zdaje się kosztowało to taka taka przyjemność 90 EUR lali czy naruszyliśmy strefa działa dosyć krótko z czego częściowo w zimie mniejszy ruch turystyczny mniej mniej lub w ogóle czy wiadomo czy działała tak coś jest w ogóle najciekawsze wiadomo, dlatego że co miesiące Madryt we współpracy z Politechniką ma grecką prowadził pomiary w kilku punktach miasta leżą co ciekawe jak i gier jak zaczął szperać po pierwsze, Madryt ma sporo tych punktów pomiarowych wniosek, by te dane były dosyć duży poziom smogu komunikacyjnego tak mierzono układy mierzono dokładnie poziom tlenków azotu jest na głównych produktów ruchu samochodowego głównych składników smogu to po pierwsze po drugie co ciekawe model też dość dość konkretnie mierzy ruch samochodowy to znaczy w stanie porównać natężenie ruchu samochodowego danego dnia z innymi dniami, czyli w większym uproszczeniu mierzy korki czy jest można z tych 2 danych powiem powiązanych wysnuć wniosek na skład mniej od mniej smogu tak jest najwyższy takie wnioski były wysuwane szaloną niezwykle zaskakujące w kwietniu rzeczywiście pomiary smogu pokazały, że on jest niższy niż w porównaniu do dolat poprzednich ile i też ruch natężenie ruchu samochodowego się zmniejszyło dość znaczne są ponad 6 % rozpoczęta to bardzo duże projekty to jest bardzo duży wynik, czyli zresztą można się było spodziewać, jeżeli go ograniczone ruch aut no ale to się przełożyło też na późniejszy ruch w samym sensie, że z panią korki no dobrze, tym bardziej zaskakująca jest druga część tej historii, który powiemy zaraz po informacjach, ponieważ tę działającą budowaną naukowymi badaniami analizami i zmierzającą korki strefę zlikwidowano dlaczego, jaki był ciąg dalszy, bo to nie ta likwidacja to nie koniec od drugiej części rozmowy z Jakubem Dybalski transport ze strony transport publiczny PL zaraz po informacjach wracamy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie za studia cały czas Jakub Dybalski ekspert portalu transport publiczny PL i rozmawiamy o Madrycie, który jest chyba pierwszą stolicą w Europie, a nie może stolicą tak, ale nie pierwszym miastem, które wycofuje się z polityki ograniczania ruchu samochodowego drugim takim miastem jest oczywiście Kraków przypomniał, że o wesele pan nie zły przykład Kraków kurację i jakby miał wskazać miasta, która akurat w Polsce sporo robią w tym momencie w tym temacie to akurat Krakowa, by bronić, dlatego że tanieją też całym sercem tego akurat jest to miasto, w którym stworzono strefę ograniczonego ruchu, a od, po czym ją zlikwidowano pod naciskiem mieszkańców tych i też nasi tutaj bronił też władz miasta, dlatego że tam była historia związana z wojewodą, który w których, który stwierdził, że strefa wprowadzono bezprawnie, więc Kraków zaczął się z wojewodą kłócić, a potem w Kutnie przy nie przynosi żadnego rezultatu, więc postanowił wykorzystać te przepisy, które dała ustawa o elektromobilności przypomina Kazimierz tak ważne jest to jest historia moim zdaniem dosyć gorzka, ale przenosimy się z powrotem do Madrytu, ale jeśli państwo mają ochotę wraz z nami to proszę też pisać analizy małpa to kropkę FM mówimy o Madrycie, dlatego że on po tym, jak przez 67 miesięcy funkcjonowała tam strefa ograniczonego wjazdu samochodów tylko elektryki i hybrydy mogą wierzyć bez ograniczeń oraz auta mieszkańców też były zaproszone to nagle tę strefę likwidują tylko, że wygląda na to, że sprawa jest też polityczna napisał m. in . pan Krzysztof, że wokół likwidacji strefy ograniczonego ruchu aut budowana była kampania samorządowa w Madrycie wygrani dostali dużo głosów z przedmieść, ponieważ ludzie z przedmieść byli przeciwni ograniczaniu wjazdu do centrum tora NATO to by też jest logiczne po prostu ludzie głosują zgodnie ze swoim interesem znaczy ci, którzy mieszkają w tym centrum Madrytu to pewnie tych samochodów nie chcą natomiast ci, którzy muszą tam dużo własnych tak jest, ale to, jakby zawsze zawsze to jest zapewnione natomiast ci, którzy mieszkają gdzieś tam daleko muszą muszą tam dojechać, kierując samochodem od nie chcą zmieniać swoich przyzwyczajeń ale, ale właśnie mogę tutaj cały czas rozmawiamy o tym, że to strefa działała tak pięknie wszystko było zbadać poziom smogu zwany poziom korków tak wszystko pięknie fajnie nagle tutaj mówimy o tym, że to strefowym ona nie tyle została zlikwidowana co po prostu madrycki ratusz pilotażowo przez 3 miesiące stwierdził, że nie będzie nakładał kar dla tych na tych, którzy łamią przepisy tej strefy, czyli de facto została zlikwidowana czy a dlaczego zostało kilka takich sumują się w Hiszpanii niedawno odbyły się wybory samorządowe one się odbyły razem z wyborami europejskimi jest był tam końcówka maja i o ile w Madrycie najwięcej głosów zdobył ruch dotychczasowej burmistrz Manu i Carmen na Madryt zdaje się także ten ruch nazywał to niestety wybory niestety niestety pewnie dla strefy niestety wybory przegrał, dlatego że większość w radzie i radzie miasta władzach miasta zyskała taka dosyć dużo nietypowa koalicja partii ludowej licznik prawicowej partii ludowej partii Sudanu która, która to są liberałowie, więc za coś w tym celu i oni są wspomagani przez przez partię vox, która uchodzi za taką, jaką radykalnie prawicową mocno prawicową partię tak jak umiała 1 z głównych postulatów w czasie kampanii obecnego burmistrza Madrytu było zrobienie coś z tą strefą i to nawet nie także w całej tej tej wielkiej koalicji wszyscy mają to samo to samo zdanie, bo n p . ci przedstawiciele tych liberałów uważają, że to na czym nie należy tej strefy likwidować należy ją troszkę zreformować, dlatego że tam były pewne zarzuty co do tego jak te kary były nakładane no ale partia ludowa i vox przeciwko strefie wypowiadali się dość ostro no i co co zapowiadali kampanię to zrobi, gdy objęli urzędy na początku audycji w 2 państwo stronę z relacji portalu auto świat, który sprawę opisywał tam m. in. użył takich sformułowań, że strefa utrudniała życie zarówno mieszkańcom jak i odwiedzającym Madryt goszczą i te utrudnienia, o których pisze pisze auto świat to miał być przede wszystkim trudności właśnie dla ludzi z przedmieść w dojechaniu do centrum, a poza tym, zanim biznesu czy szkody dla biznesu nowe to było do zbadania, bo podobna dyskusja była właśnie w Krakowie w Polsce, że oto ograniczenie wjazdu aut wpływa bezpośrednio to bardzo negatywnie na biznes 22 argumenty, które podała ona właśnie pojawiają się za każdym razem wszędzie pod każdą szerokością geograficzną, jeżeli mówimy o ograniczeniu ruchu aut to nie utrudnia dla ludzi, którzy dojeżdżają z Przemyśla na razie zostawmy natomiast chodzi o zań biznesu ludziom się wydaje, że jeżeli gdzieś nie dojadą, że jeżeli nic nie dojadą samochodem to nie ja w ogóle natomiast przeważnie jest tak i to jakby nie wiem jak to zostało sprawdzone w Madrycie podejrzany przez parę miesięcy nie zdążono tego tego sprawdzić na to jest zwykle jest także, jeżeli ułatwimy ułatwimy dostanie się do danego obszaru, w którym jest biznes to znaczy bardziej sprawimy, że nic bardziej przyjazne pieszym sprawimy, że łatwiej tam dojechać rowerem sprawimy, że zatrzymuje się tam transport publiczny można tam transportem publicznym dojechałby w kat pas jest nie zmienimy w aleje drzew tak było zresztą w Madrycie taka sama willa przykład co spowoduje, że po prostu miejsce stanie się przyjemniejsza dla użytkowników to te biznesy wcale nie bankrutują wręcz przeciwnie czasami mają przeważnie mają mają klientów więcej pamiętam, że tak tutaj ten Kraków nam się przy przewija i parę tygodni temu wyrosła na kongresie regionów tam wystąpienie miał Łukasz Franek jest szefem szefem krakowskiego kiedyś tytuł teraz żużlowców nota urządzenie zwane częściej zmieniana mam na cześć zmieniono nazwę w Polsce rekordziści z Krakowa w karierze w baner, który od lat ten sam tak pan dyrektor od lat ten sam i Łukasz Franek miał tam wystąpienie dotyczące właśnie zmian dotyczących ruchu samochodowego w Krakowie i on na samym wstępie zaznaczył, że ograniczenie ruchu samochodowego nie jest wcale żadnym ograniczeniem mobilności wręcz przeciwnie to zwiększa możliwości objętościowe, dlatego że pozwala większej ilości ludzi dostać się dane miejsce i choćby dlatego to powiedzmy jasno potrzeba mniej parkingów jak ktoś ma sklep to może pod nim zaparkować pięcia 3 auta oczywiście, a 70 rowerów i nieskończona liczba pieszych może tam tra w, jeżeli mamy sklepie robimy przed tym sklepem parking no to na tym parkingu za zaparkują 345 samochodów, jeżeli w tym samym miejscu zrobimy parking dla rowerów to parkuje tam 50 rowerów wiązany jest jednak na zarzuty o to być dla biznesu też pojawili w Madrycie ciekawe czy ktoś to właśnie zbadał znaczy na ile to jest mierzalne no ale to zostawmy już jest to jest mierzalny i to jest do zbadania natomiast wrażenie, że te parę miesięcy, kiedy ta strefa funkcjonowała no to nie znaczy nie da nam żadnych żadnych danych, które by to potwierdził często też to było w Krakowie, że było także inny który, którzy przedsiębiorcy skarżyli się na to, że klienci nie mogą dojechać, a potem okazywało, że to nieprawda, bo to im samym było trudniej dojechać własnym nie autem dostawczym tylko prywatnym autem po prostu swojego zakładu, bo takie ograniczenie też wprowadzono w Krakowie, a zamiast mówić o swoim interesie mówili o pewnym złudnym braku klientów, ale jeszcze tak druga rzecz, bo tutaj pojawia mówiliśmy o mieszkańcach peryferiów, którzy nagle nie mogą dojechać centrum samochodem, ale też pojawi się zarzut, który moim zdaniem jest istotny, kiedy ograniczamy ruch aut lub też możliwości parkingowe te auta nie znikają one przenoszą się po prostu ulice dalej, czyli zatykamy inne arterie albo auta zaczną parkować masowo w obrzeżnych dzielnic nieobjętej tym tą strefą, że państwo się zostawiono go, dlaczego w Warszawie wciąż Mordor nie jest objęty strefą płatnego parkowania to 1 to powiedzmy jasno słuchaczy spoza Warszawy dzielnica, gdzie mamy bardzo dużo biur jest takie założenie warszawski Zagłębie biurowe tam mnóstwo ludzi pracuje tam na co dzień w dziesiątkach tysięcy tak to, więc wyjaśnień, które często słyszy to jest też takie, że to spowoduje zatkanie szeregu miejsc dookoła które, które dzisiaj zatkane nie są aż tak konstytucji chodzi o to że, gdyby zamknąć możliwość wjazdu samochodem do strefy tych biur, gdzie mnóstwo ludzi to wtedy on różnią samochodu zaparkują część albo nawet, gdybyśmy wprowadzili opłaty za parkowanie w oczy jak wiele czasu utrudniamy to poruszanie się samochodom to wtedy przesuwamy ten problem poza granitu poza granice tej właśnie to jest pro strefy to jest problem dlatego projektowanie takich rzeczy nie jest łatwe, o czym musimy oczywiście uwzględnić szereg zmiennych jakoś próbować próbować rozładować ten próbował rozładować ten system nie ma nie ma tak naprawdę dobrego dobre rozwiązanie, że może nie ma prostego rozwiązania nie ma prostego, że jest 1 dawkę stworzeniem 1 strefy, ale przypominam sobie, bo też w Paryżu tam gospodarze chwalili się uliczką, którą całkowicie wyremontowano i zmieniono chodziło o to, żeby tam przywrócić życie, a zamiast po prostu ulice służące jako parking i przepięknie przygotowano dla mieszkańców konsultują z nimi wtedy też zapytałam skoro wcześniej parkował ty chyba 60 na tej krótkiej uliczce aut, a teraz parkuje 8 to gdzie są te pozostałe i wtedy ten urzędnik wzruszył ramionami położoną gdzieś w okolicy, ale inna osoba podeszła do mnie powiedziała nie nie prawda jest taka, że my tutaj za chwilę wprowadzimy również ograniczenie prędkości w związku z tym część tych, którzy chcieli dojeżdżać autem, bo im było wygodnie parkować też zniechęcą, bo wolno jechać przez miasto nie chcą wolą szybciej naszym choćby metra jest moje chodziło, o czym w tym przykładzie oto, że polityka parkingowa prędkości ograniczenia czy właśnie stref ograniczonej dla diesli może współdziałać tworzyć wspólnie taki efekt synergii jak najbardziej to oczywiście tak naprawdę widoczny w idealnej sytuacji ci wszyscy ludzie, którzy dojeżdżają do miejsca pracy szkoły zakupów i t d . w tym swoim samochodem po tych zmianach idealne rozwiązanie było tak jak gdyby twierdzi okryte są w zasadzie nic mu potrzebne nie są przydatne pozbyła się go sprzedaje nie ma tak idealnie nie ma rządowi, jakby część pewnie tak zrobił, ale część pewnie cały czas będzie pod uwagę, że samochodem, ale będzie go zostawia gdzieś indziej dlatego, jakby te zmiany też nie zachodzą od odsta w na istotne te tak naprawdę zawsze także ludzie muszą się do do nich przyzwyczaić muszą jakoś zmienić swoje swoje zachowania transport i transportowe to bardzo często wymaga to też czasu Chester Medyk się pojawia to takie, że jeśli nie samochodem to jak i tu też temu myśleniu chyba kibicuje pan Krzysztof, który napisał do nas zachęcam analizy ma opat kropkę sami pan Krzysztof pisze, a propos Madrytu czy Madryt ma obwodnicę państwo mówią o ekologii o czystym powietrzu, a nikt nie wspomina o obwodnicach takie strefy bez odwołań obwodnicy to po prostu pudrowanie Modrić z tego co ja byłem nigdy w Madrycie, ale z tego co kojarzy to tam obwodnica jest jest cała masa auta potwierdza tezy pana Krzysztofa jak miasto nie ma obwodnicy to nie jest w stanie nie może po prostu nie może ograniczać ruchu aut może, dlatego że mówi nasz rząd tak naprawdę nie mówimy mówimy o tych samochodach czy w ogóle to tych pojazdach które, które koniecznie muszą jechać przez centrum, dlatego że nie mają jak tego centrum objechać czasem tak jest tylko tylko bardzo często mówimy o mieszkańcach czy samego miasta czy wiesz czy mieszkańcach przedmieść, którzy po prostu zamiast wybrać transport publiczny, żeby dojechać załatwić sprawę na miejscu wybierają wybierają samochód, a spokojnie nad tym to nie jest tak to jest jedyne rozwiązanie spokojnie mogliby wybrać coś innego tylko albo należysz do tego zachęcić albo należeli do tego zachęcić i może troszkę też też zniechęcić do aut zniechęci zaraz do tego zniechęcania wrócimy, bo to jest najtrudniejszy moment politycznie nawet jeśli wstają zatem wszystkie badania naukowe świata jak gdyby Polski ekspert portalu transport publiczny pal w studiu i wrócimy też do Madrytu z trzecim odcinkiem historii strefy ograniczonego ruchu, którą najpierw likwidowano nawet powstała potem zlikwidowana co siedział dalej to już po informacjach analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną studiu cały czas Jakub Dybalski ekspert portalu transport publiczny PL krok po kroku śledzimy historię Madrytu, który w listopadzie zeszłego roku uruchomił strefę ograniczonego wjazdu dla aut mogli wjeżdżać mieszkańcy elektryki hybrydy i te auta, które miały odpowiednio niską emisję spalin i ta strefa funkcjonowała sobie funkcjonowała, a właśnie niedawno została zlikwidowana przez nowego burmistrza doszło też zmiany politycznej to był 1 ze postulatów wyborczych tej frakcji i teraz przejdźmy do trzeciej odsłony tej historii, bo mówiliśmy o tym jakie były przyczyny powołania strefy obniżenie korków w efekcie później obniżenie zanieczyszczenia powietrza tak dalej, a przyczynami, dla których ją zlikwidowano miał być to, że mieszkańcy i biznes ucierpieli, a teraz doszło do protestów w jakiej sprawie w weekend na ulice Madrytu wyszło no powiedzmy kilkadziesiąt tysięcy ludzi, czyli sporo kilka mówi kilkadziesiąt tysięcy, bo tam są oczywiście przy każdej demonstracji spory między organizatorami policję, o ile tych i tych protestujących rzeczywiście było kilkadziesiąt tysięcy ludzi wyszło obronie w obronie strefy sztuki to to był osoby, które bardzo się nie podobało, że to strefa jest likwidowana dlatego, że to ta likwidacja tej strefy czy tak naprawdę brak pobiera dla wystawiają mandatów, ale to już, by mówmy, że likwidacja tej strefy miała miejsce 1 lipca, czyli w poniedziałek natomiast protesty były jeszcze jeszcze dwójkę, czyli tuż tuż przed no własnych władz Madrytu to nie nie przekonało one próbowały co prawda uzasadniać tą swoją decyzję również tym, że ta strefa w zasadzie nie działa i podawały dane, porównując np. stężenie tych rynków azotu bądź, kiedy strefa działała w momencie, kiedy w poprzednim roku kiedy, kiedy jeszcze nie było, że tam dziennikarze bardzo szybko zaczęli prostować dane ze złudzeń rozmowy mówił pan, że strefa oparta m. in . na danych związanych z spadkiem ilości azotanów w powietrzu, czyli tego smogu komunikacyjnego spadkiem korków, bo to też Madryt liczy to miasto które, gdyż prowadzi politykę transportową opartą na liczbach na faktach, a na danych, a teraz wyciągnięto inne dane, które miałby przecież też czy dane są te same tylko inaczej je po prostu porównywano do tego np. nowe władze Madrytu mówiły, że przez pierwsze parę miesięcy wcale nie było także, że to, że ten ruch był mniejszy to to natężenie smogu było mniejsze tylko, że tutaj pamiętajmy, że sam początku również nie nakłada mama sankcji tak nie było sankcji dopiero w połowie marca sankcje wprowadzono również porównywano stężenie smogu stężenie smogu z dni, kiedy już ta katastrofa funkcjonowała ze starzeniem smogu z poprzedniego roku kozie zdaje się tam tamto było prostowane El Pais, że zeszły rok był bardzo deszczowe porównywalną taki taki dzień słoneczny ciepły, kiedy oczywiście wtedy natężenie smogu jest dużo z dniem deszczowym, kiedy wiadomo też spada to od razu to zdarzenie mógł się zmniejszane są generalnie było żonglowanie liczbami natomiast, iż hiszpańscy dziennikarze już już powoli to prostują natomiast te dane świadczące o tym, że to strefa działała nie tylko były dane miejskie, ale też tamtejszy tamtejsi aktywiści miejscy prowadzi pomiary na na własną rękę ona oczywiście był mniejszy na mniejszą skalę na 1 z centralnych placów, ale i one by potwierdzały to toczy mówił miasto pozrywały torze, że czasem chodzi o torze kilkadziesiąt tysięcy ludzi w Madrycie jest gotowych bronić strefy zarówno w Polsce kilkadziesiąt tysięcy ludzi jest gotowych bronić konstytucji tam mówiono o strefie strefie ograniczonego ruchu aut świadczy o tym, że, że chyba komuś to strefa przypadła do gustu taki, że najwyraźniej jednak coś musiało działać jeszcze chciałam zapytać o inne miasta, bo tak jak mówię Madryt jest opisywany teraz między nimi przez cytowanych przeze mnie auto świat jako przykład miasta, które odchodzi od polityki ograniczenia ruchu samochodowego, ale jednocześnie tutaj uczciwie autorzy wymieniają inne miasta, które wprowadziły ograniczenia tych miast coraz więcej wspominaliśmy już Paryżu byliśmy w Krakowie, który noc z trudnościami, ale walczy i właściwie się spojrzeć na mapę Berlin Londyn dróg Bruksela Barcelona cała Skandynawia praktycznie Oslo Helsinki też duże miasta we włoszech Rączka Mediolan no to wydaje się, że doszło do jakiegoś przełomu jeśli chodzi o świadomość włodarzy miast dużych miast co do aut natomiast tak się nie dzieje chyba za bardzo w Polsce mam przed sobą nowy raport ministerstwa cyfryzacji, które właśnie swoje przed 2 godzinami opublikował dane dotyczące uwaga liczba zarejestrowanych przez Polaków aut w pierwszej połowie tego roku, czyli od stycznia do czerwca i nosze zostałem jak pan oceni liczba 50  000 nowo zarejestrowanych motocykli i dzieli i 850  000 pojazdów na całą Polskę dużo trzymało no to jest bardzo dużo to mówimy o 6 miesiącach tak naprawdę prawie 1 000 000 nowych pojazdów, więc ja jeszcze Muzy zobaczą tę liczbę to to musiałem ją przeczytać jeszcze raz do tego, że nie sądziłem, że to żona może być tak duża, a jest nowy pojazd to jest też tak i taki moment 1 wśród Polaków Polak kupuje auto to też musi przerejestrować no tak, ale dalej tak tak naprawdę no prawdopodobnie drugi też kupują auta w czasie, zwłaszcza że nam, aby tak czy siak w ogromnym ogromnym stopniu tak to ta liczba pojazdów samochodów na naszych ulicach się się zwiększa to trochę pokazuje, że cały czas jednak samochody lubimy albo lubimy, a też pamiętajmy o tym, że w wielu miastach w Polsce one są niestety niezbędne bo by innych rodzajów transportu mieszkańcom i zapewne tak tego, że jeśli spojrzeć na to gdzie najwięcej zarejestrowano samochodów no to się okazuje, że po pierwsze, Warszawa, która ma chyba najlepszą w Polsce komunikację publiczną jeśli niema la la subiektywnie mówiąc 1 z najlepszych tak Kraków jest drugi małe miasto z kolei znaczy w stanie mała ale, ale zbyt tak jest bite można powiedzieć, czyli też łatwiejsze do poruszania się Poznań Wrocław Łódź Gdańsk Katowice Szczecin Lublin takie są te pierwsze miejsca w dziesiątce w dziesiątkę zamyka Bydgoszcz, o czym to świadczy im większe miasto tym więcej aut wiadomo więcej ludzi, ale też te dane nie są zaskakujące, dlatego że podejrzewam tak jak powiedziałaś naczyń większe im większe miasto tym więcej ludzi pewnie większy obrót pewnie więcej samochodów są nam zmienia właściciela więc, by tutaj nie widziałbym jakiś dużych różnic należy stosować na Zachodzie, gdzie spada liczba rejestrowanych aut, a nie rośnie aż takich danych czy takich danych osoby nie szło nam natomiast, jeżeli porównamy natężenie czy liczby aut w miastach tu jest bardzo często podawane tam od Berlina gdzie, gdzie tych samochodów na 1000 mieszkańców jest około 300 z groszami jest 3 × mniej niż w Warszawie to to pokazuje że, że jednak miasto może się uwolnić od tego uzależnia od samochodów natomiast nasze miasta jeszcze tego nie robią nie robią to z 2 powodów po pierwsze do tej pory szło świetnie się takim trochę o okresie przejścia do tej pory nie miały taką możliwość miały po prostu możliwości prawnych czy to, o czym rozmawiamy strefa bez samochodów strefa ograniczonego wjazdu strefa gwiazd jest płatny to tak naprawdę są rozwiązania, których jeszcze nie wprowadzamy nasz dopiero marzyli o miano chwileczkę mały, a miały prawo wprowadzać strefy płatnego parkowania i chętnie robiły im w, chociaż wyjątkami znowu zaznaczam, a po drugie, mają cały czas możliwość kreowania i infrastrukturalnego jeśli buduje się 3 pasmowa arteria w centrum miasta to dlaczego potem się dziwić, że mamy coraz więcej aut to zaproszenie w stosunku to jedno tylko zastrzeżenia tych strefach paki parkingowych przez przez 1 , 5 dekady nie mogły swoje miasto nie mogły swobodnie podnosić cen za parkowanie no one dopiero od piątego roku mogą pójść w górę i ten Kraków, o których mówiliśmy właśnie właśnie ma zamiar właśnie ma zamiar to zrobić w zeszłym tygodniu radni będą ostatecznie decydować zobaczymy co tam krajowe znacząco się skończy, ale rzeczywiście Czyżby bardzo często miasta budowały taką infrastrukturę, która raz przyjęła samochodom, ale to też będę tutaj też miast bronił to też się zmienia zwrócił uwagę ile pieniędzy n p . Warszawa ładuje rozmaite kwestie związane z transportem publicznym buduje metro miliardy złotych wydaje na tramwaje tak mówią o infrastrukturze, czyli o tym, że nie ma buspasów tylko samochody autobusy stoją w korkach to ja, dlaczego ktokolwiek mu się przesiadać do tego autobusu tak jak ja uważa grą mieszkańców Warszawy, bo z wyników danych jasno wypada, że osób sprzedających się z aut do komunikacji publicznej jest bardzo mało jeszcze 1 ciekawostka jeśli chodzi o te 9000 nowo rejestrowanych pojazdów w Warszawie aż z ciekawe aż 40 osób w Warszawie zarejestrowano 61  000 pojazdów z czego aż 42 to auta firmowe zarówno tutaj rozmawiamy na ten temat to prawdopodobnie one są filmowe znaczy w dużej części firmowe są z nas natomiast praktyce ktoś ma firmę na to zwrócić koszty leasingu jej jeździ nim trwa, ale mówi o tym, dlatego, że może być świetny argument dla tych, którzy twierdzą, że bez aut nie da się prowadzić biznesu w Warszawie skoro mamy tak dużo zarejestrowanych firmowych pojazdów no szkoda tylko rzeczywiście wydaje się, że gros z nich to po prostu spryt właściciela, a nie realna potrzeba tak na właścicieli samochodów korzystają z przepisów, które które, które mają i jeżeli tych przepisów nie zmienimy to będą korzystali odsyłam państwa do tych danych to minister cyfryzacji dopiero co opublikował raport tam można znaleźć swoje miasto i popatrzeć ile nowych pojazdów czy też nowych właścicieli aut przybyło, a my kończymy analizy bardzo dziękuję państwu za to spotkanie dziękuję też naszemu gościowi Jakub Dybalski ekspert portalu transport publiczny PL był w studiu dzięki ogromne dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!