REKLAMA

Mało który kierowca nie łamie przepisów przed przejściem dla pieszych

Data emisji:
2019-07-08 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
28:59 min.
Udostępnij:

O wynikach raportu "Badania zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca wrzesień – grudzień 2018 r." rozmawiają Tomasz Tosza i Agata Kowalska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w pierwszą część analiz zajmiemy się raportem, który bardzo długo był utajnionym raportem do końca nie rozumiem, dlaczego mam nadzieję, że uda nam się dzisiaj w analizach dojść do tego do tej odpowiedź na pytanie, dlaczego ministerstwo infrastruktury przez ponad 3 miesiące przechowywało w swoich szufladach przepastnych raport, którego nawet tytuł nie brzmi zbyt ekscytująco badania zachowań Rozwiń » pieszych i relacji pierwszy kierowca wrzesień grudzień 2018 roku, czego to dowiedziało się ministerstwo z tego raportu, czego byśmy do tej pory nie wiedzieli, jakie tam mogło być sensacyjne i to niekorzystne dla ministerstwa jak różne informacje, że należało raport przechowywać podłóg po długich bojach nawoływania organizacji pozarządowych m. in. organizacji miasto jest nasze nawoływania dziennikarzy specjalizujących się bezpieczeństwo ruchu drogowego m. in . Łukasza Wrońskiego z portalu Barry 24 PL ministerstwo ten raport o punkt o publiczne opublikowało, więc zajrzymy dzisiaj do niego poszukamy tej tajemniczej niepokojącej informacji i spróbujemy też przyjrzeć temu co co właściwie można zrobić dosyć mrocznymi wynikami badań ruchu drogowego w Polsce, a zrobimy wszystko niestety nie z przedstawicielem ministerstwa wciąż czekamy na odpowiedź ministra Rafała Webera wiceministra infrastruktury, który je zaproszony do audycji mam nadzieję, że jeśli nie dziś jutro to może pojutrze pojutrze pan minister zechce wziąć udział w audycji analizy, ale zamiast tego równie znakomity gość pan Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie, który łączymy się przez Skypea dzień dobry dzień dobry państwu witam wszystkich Jaworzno to jest Polska stolica bezpieczeństwa ruchu drogowego miasta, które realizuje wizję 0 to będzie ważne też dla naszej audycji, a jednocześnie stanowi pewnego rodzaju wizytówkę naszego gościa, który może nie jednoosobowo, ale w dużej mierze odpowiedzialny jest za sukcesy tego miasta w walce ze śmiercią na drogach przyjrzymy się zatem panie dyrektorze temu raportowi co co próbował co próbowano badać kto, kto się tym zajął się o próbowano, bo przede wszystkim raport pojawił się przy okazji dyskusji powracającej czy w Polsce piesi powinni mieć pierwszeństwo przed wejściem na przejście dla pieszych, ponieważ w Polsce pierwszy ma pierwszeństwo dopiero gdy na tym przejściu dla pieszych jest coś całkowicie sprzeczne z psychologią i fizjologię gatunku ludzkiego jesteśmy zupełnie wyjątkowi w Europie i zupełnie nie wyjątkowy sposób na polskich drogach ginie najwięcej pierwszych w Europie ja myślę, że 13 piesza, która ginie na przejściach dla pieszych w całej Unii Europejskiej to są Polacy, a dla zapowiedział, że to jest przepisy, które są w Polsce, czyli pierwszy ma pierwszeństwo dopiero jest już na pasach jest niezgodna z ludzką czy może tylko z polską fizjologią i psychologię nie to co my jesteśmy wszak wszędzie mamy taki samy typ genetyczny jesteśmy działem ewolucji ewolucja stworzyła człowieka taki sposób, że widzi tylko to co chce widzieć kierowca, który porusza się polską drogą jest zobowiązane do przepisami do tego, żeby zwracać uwagę czy pieszy nie znajduje się na pasach natomiast kierowca, który funkcjonuje u nas każdy z państ w Unii Europejskiej on musi udzielić pierwszeństwa pieszemu, który przygotowuje się do wejścia na przejście dla pieszych jak widziałem kilka dni temu, obserwując polskiego kierowcę w Austrii, który został poinformowany, ale pamiętaj, że tutaj pierwszy ma pierwszeństwo przed wejściem na przejście dla pieszych obserwowałem jak temu kierowcy zaczynała głowa ruszać jak na sprężyn ICO się zaczął rozglądać on był tak przejęty tym, że pierwszy ma tutaj pierwszeństwo był gotów udzielić pierwszeństwa pieszemu, który stał na czerwonym świetle w, więc to to działa wszędzie, ale zaraz do tego nie wynika jasno no dobrze, bo mecz można po prostu podejścia do praw pieszych w Polsce mamy takie rząd dopiero na na przejściu ma pierwszeństwo, więc dlaczegóż, by ta różnica i dyskusja na temat zmiany przepisów miała wywoływać tak dosadne pytania zaś powstał raport to jest bardzo zasadnicza różnica kierowcy rozjeżdżają pieszych na przejściach dla pieszych w Polsce, dlatego że nie widzą, a nie widzą dlatego jesień Ross nie rozglądają rozglądają się, dlatego że nie muszą się rozglądać są co najciekawsze w tym raporcie jest nie stanowi to, że wszyscy wiedzą w jaki sposób to powinno wyglądać, jakie są zasady przepuszczania pieszych mimo wszystko dochodzi do nieprawdopodobnej ilości wypadków, bo trzeba przyznać, że raz mówi zależy, by to jasne mówi pan o tym, że kierowcy znają przepisy wiedzą jak zachować nas wiedzą jak się zachować, żeby było bezpiecznie to o tym, ten raport doskonale odpowiedział wszyscy wiedzą w jaki sposób należy się zachować, ale nikt czek nie stosuje do tych przepisów oraz -li mówi pan, że tę akcję policji edukacja kierowców musimy edukować kierowców są niepotrzebne, bo kierowcy mają przepisy wiedzą jak zachować bezpieczeństwo niestety ten raport to pokazuje dramatyczną porażkę polskiej policji, która nie jest w stanie zapanować nad polskimi kierowcami nie jest w stanie wyegzekwować przepisów obawiam się, że po prostu kwestii bezpieczeństwa na drogach jesteśmy w takim kryzysie, że policjanci jeżdżą tylko wyłącznie od kolizji do kolizji od wypadku do wypadku nie mają czasu można cokolwiek innego i robienie od czasu do czasu jakiś akcji, które mającej zmienić to tylko mógł kontrolowanie rzeczywistość, ale tutaj zaraz musimy być precyzyjni, bo nie wiem czy była choćby 1 taka akcja w Polsce, który kierowców uczono jak się mają zachować przed przejściem dla pieszych natomiast było bardzo dużo akcji, gdzie uczono pierwszych puszczano wręczono im wręcz mandaty, żeby byli ostrożni na przejściach, którzy to piesi nie wszyscy mają prawo jazdy, a zatem przynajmniej nie zdawali egzaminu może znają przepisy, ale niekoniecznie mają dokument potwierdzający to, więc być może Polska idzie właściwą drogą z Solisem zapisy i edukacja pieszych absolutnie to nie działa absolutnie to nie działa działa to co wymyślono Unii Europejskiej ja wiem, że to może takiego zdroworozsądkowego podejścia nie będzie do końca rozsądne, bo 70 km miejsca może spokojnie się zatrzymać, żeby 1 , 5 tony Stali gumy przejechało, ale to naprawdę nie działa, jeżeli jakiś pomysł wygląda na nich rozsądne działa tu nie jest nierozsądne jak kiedyś policzyłem we Francji statystycznie ginie 3 × mniej pieszych przejściach dla pieszych niż w Polsce, ale przecież 1 000 000 Polaków pojechało do Wielkiej Brytanii nie pogorszy szliśmy tam statystyk wypadkowych my potrafimy jeździć nie jesteśmy gorszymi kierowcami Francuzi niż Holendrzy niż Belgowie niższy Szwedzi mamy tylko po prostu fatalne przepisy i policję, która nie jest w stanie czytamy na przepisowej policji ani kierowców to, że giną piesi w Polsce, ale to jest oczywiste to nawet nie jest wina systemu kształcenia kierowców planet nie jest wina braku edukacji właśnie te badania pokazały, że gadanie o edukacji rozdawanie świecidełek nie prowadzi do niczego zaraz mieliśmy mieć dobre prawo i musimy mieć policję, która zostanie wyposażona w narzędzia do tego, żeby to prawo egzekwować to teraz powiedzmy krótko zapamiętuję mysz, którą pan właśnie powiedział, że musimy mieć dobre prawo i policję, które egzekwuje zaraz do tego wrócimy mam wrażenie damy może pana do pana jeszcze wrócić rykoszetem, ale najpierw zajrzymy do raportu m. in. czytamy tamże 90 % kierowców przy przekracza dopuszczalną prędkość w okolicach przejść dla pieszych nie hamują do dozwolonej prędkości nie mówimy o zachowaniu szczególnej ostrożności o hamowaniu także spełniać ograniczenie nie hamują ani na 23100 m od przejścia ani nawet na 10 m od przejścia aż 40 % kierowców nawet wtedy przekracza dozwoloną prędkość dziwią mnie te dane, ale właśnie ze względu na te wyniki, bo tego się spodziewałam tylko tego, że oto Instytut badań transporty, ale przez Instytut transportu samochodowego stwierdzał jak wielu kierowców łamie przepisy przed przejściem dla pieszych przy, przekraczając dozwoloną prędkość nie trzeba się specjalnie przyglądał temu, jakie dalsze działania powinien podjąć kierowca przy przejściu dla pieszych to jest to, że łam się przed przejściem dla pieszych tłumaczy, że łamią wszędzie, czyli limit 50 km na godzinę w miastach, które jest limitem nieprzypadkowym, bo przy tym limicie jest szansa, że w razie kolizji wypadku potrącenia pieszy czy rowerzysta przeżyje z tą prędkością praktycznie nigdy po polskich miastach nie mieści kolejny powód do tego, żeby zapytać policję drogą są wy robicie, żeby ukrócić samowolę polskich kierowców, którzy nagminnie faktycznie w 100 % jeżdżą jak szaleni jak wariat, ale Soros powiedział skoro prawie 90 % kierowców tak się zachowuje to policja musiałaby wręczać mandaty praktycznie wszystkim być może trzeba na, ale to brzmi jak szaleństwo zatrzymywać każdego kierowcę to znaczy praktyka jest taka, jeżeli Polski kierowca mandat za zbyt szybkiej jazdy traktuje jako los na loterii no zdarza się od czasu do czasu zapłaci no to niestety, ale będzie sobie pozwalał ja już dawno stwierdziłem, że ludzie, posługując się samochodami jeżdżą z taką prędkością, którą uważają za bezpieczne dla siebie jako bezpieczną jazdę bezpieczną dla siebie m. in. pozwalającą na uniknięcie mandatu tak właśnie na tym polega problem, że w Polsce tak łatwo uniknąć mandatu kierowca nie biorą pod uwagę, przekraczając prędkość, że nas można zostać ukaranym, ale pod pana porządku to jest wina policji i przepisów, a wygląda na to prostą i naszego w naszej rozmowie z tego raportu, że to nie jest wina przepisów i policji tylko przede wszystkim tego, kto naciska ten pedał gazu to też nie jest do końca tak my z natury jesteśmy gatunkiem, który potrzebuje emocji, jeżeli poruszamy się po infrastrukturze, która pozwala szybko jeździć to po prostu będziemy szybko jeździć my często przekraczamy prędkości jako gatunek zupełnie nie świat nieświadomy sposób nie porównujemy to co mamy na liczniku z prędkością, która jest dozwolona w danym wtedy w terenie jest jeździmy po prostu za szybko, bo nam się wydaje też bezpieczne dobrze daje PiS obiecał słonecznego właśnie wydaje na początku audycje obiecał, że będziemy sprawdzać jakaż to szokująca informacja mogła być ukryta w tym raporcie, że sam raport był chowany do szuflady przez 3 miesiące czy informacja, że 90 % kierowców przekracza dozwoloną prędkość przed przejściami dla pieszych i jest jakimkolwiek szokiem Novum dla tych wszystkich, którzy zajmują się bezpieczeństwem ruchu drogowego dla mnie osobiście nie jest przyznam się często po prostu potwierdziło moje spostrzeżenia i potwierdziło to co robiliśmy przez ostatnie kilkanaście lat w Jaworznie po prostu przebudowaliśmy infrastruktury taki sposób, żeby można było jeździć w tej infrastrukturze z prędkością, która jest dozwolona przepis, czyli albo rozwiąże pan mówienia o swoim osobistym doświadczeniu tego też o wynikach analiz ruchu drogowego tak Och, wzruszył z różnych analiz właśnie wynikało, że przekraczamy prędkość masowo ostatni raport Europejskiej organizacji zajmującej się bezpieczeństwem ruchu drogowego wskazał, że Polacy są narodem, który najbardziej masowo w Europie przekracza 175 % z nas przyznaje się do tego, a tutaj mamy do czynienia z wynikiem badań i pomiarów no to znaczy, żeby ktoś po prostu u nas kilkanaście procent Polaków nie przyznaje się do tego zaproszę przekracza prędkość skoro 90 % jeździsz szybciej niż pozwalają przepisy stąd zaczyna być po prostu jakiś kosmiczny dramat no tak, ale dobrze, czyli to nie jest informacja, która mogłaby kolekcję szokować ministerstwo infrastruktury zaś, że tutaj portal Berdych 64 PL przypomina taki mniejszy pilotażowy program badawczy Instytutu transportu samochodowego 2015 roku myśmy o tym, mówili radiu TOK FM wtedy też te wyniki były dramatyczne po prostu chyba tam 80 % kierowców przekraczało prędkość poza miastami tutaj wielkiego szoku nie ma co raz wrócimy rozrosło się, a pogorszyły się podobnie jak bezpieczeństwo na polskich drogach związek jest idealny czym szybciej jeździmy tym więcej mamy tylko na drogach zaraz wrócimy z rozmową poszukamy w takim razie w tym raporcie tych danych, które mogły być warte ukrycia skoro ministerstwo tak strasznie chciało tego raportu będącego argumentem w dyskusji o prawach pieszych nie chciało nam udostępnić zaraz po informacjach wracamy Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg w Jaworznie jest z nami przez skarb audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami raport badania zachowań pierwszych relacji pieszy kierowca wrzesień grudzień 2018 raport o tyle ciekawy, że oczy przyciągające uwagę, bo ukrywane przez ministerstwo infrastruktury przez dłuższy czas przez 3 miesiące sprawdzamy co tam takiego było, że należało to ukryć, a sprawdzamy to z Tomaszem osią zastępcą dyrektora Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie jeszcze raz państwu przypomnę Jaworzno to jest to miasto na mapie Polski, którym jest bezpiecznie w odróżnieniu od większości pozostałych miast, które spełnia wizję 0, czyli wizję 0 śmierci na drogach chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego bezpieczeństwo pieszych kierowców wszystkich innych uczestników ruchu, a przyglądamy się temu raportowi w pierwszej części mówiliśmy o 1 z wyników kluczowych o tym, że po prostu polscy kierowcy pędzą łamią przepisy ograniczenia ruchu również przed przejściami dla pieszych i wspólnie stwierdziliśmy naszym gościem, że to nie jest żadne zaskoczenie, więc na pewno nie był to powód, by raport ukrywać, ale pojawia się kolejna informacja dotycząca zachowań pieszych Otóż okazuje się wg tego raportu sporządzonego przez Instytut transportu samochodowego, że piesi, że mitem jest, iż piesi wchodzą na przejściu dla pieszych rozproszeni w słuchawkach patrzy wpatrzeni w telefony komórkowe czy to możliwe jak jak im to wyszło no to jest naturalna rzecz czy kierowcy posługują się pewnie nieraz kanalizacja jak rozjeżdżają pieszych to próbują to w tym w naturalny sposób psychologicznie zracjonalizować jeszcze większym hitem okazało się to, że starsze osoby targają na przejścia dla pieszych krzeseł wyobrazić, że kilkunastu procent pieszym, którzy zginęli na przejściach dla pieszych ach, różne organy przypisała winę za spowodowanie wypadku i że te osoby nie bez wtargnęli bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd ginąc na tym przejściu dla pieszych, a największa grupa tych, którzy wtargnęli to są osoby starsze powyżej sześćdziesiątego roku życia tymczasem zbadań wynika, że kawałeczek procenta tej grupy wiekowej jest skłonna do tak niebezpiecznych zachowań czy mamy do czynienia z rozbiciem kolejnego mitu natomiast ja mam pewien pomysł, ale zaraz za zatrzymajmy się chwileczkę zatrzymajmy się zaraz będzie o pomyśle jak to jest możliwe, że z raportu wynika, że piesi nie nie nie upowszechniają tych zachowań oraz ryzykownych skoro właśnie sądy w Polsce, kiedy pieszy ginie dwukrotnie częściej są skłonne uznać, że to ten pierwszy był winien swojej śmierci czy mamy rozjazdy w sądach to się nie dzieje w sądach co się dzieje na etapie postępowania przygotowawczego, bo w momencie, gdy nie dochodzi do sądu, jeżeli ktoś zginie to prokurator może umorzyć postępowanie ze względu na to, że sprawca nie żyje to jest podstawą do umorzenia to nie trafia do sądów nie to jasne jeśli ktoś chodzi o to, że wina była pieszego, który zginął to rozwiąże nie dochodzi do ukarania nie dochodzi do sądu nie no to sąd sprawy umarzano na tym etapie postępowania prowadzone za zadymiarzy pytanie jak to możliwe raport stwierdza piesi nie są winni swojej krzywdy no, jeżeli Ciach prokuratura uznaje że, owszem, ach, ponieważ też mamy skłonność naturalną naszemu gatunkowi skoro już zdarzyła się tragedia zginął człowiek na to co jeszcze psuć życiorys temu drugiemu, który zamieszany był nazwały zdarzenie, którego pieszego zjechał o morderstwach tak nie uznajemy, że wina jest tego, który został zabity przy gwałtu właśnie szuka, chociaż tu akurat się cofnę rzeczywiście przerwał te często się mówi, że to była wina ofiary, bo uzna uznajemy, że zabicie człowieka za pomocą samochodu to jest przestępstwo bardzo nieumyślne i w większości przypadków tak jest my siadając do samochodu nie chcemy zabić innego człowieka zaraz zajrzymy zatem do kolejnych części tego raportu, szukając znów tego fachowo no tak pytanie czy w związku z tym skoro wiemy, że pieszy jednak wcale nie nie wchodzą na przejścia dla pieszych patrząc w smartfonach czy w słuchawkach no to czy to mogło być informacja z tego raportu, którą chciałoby ukryć ministerstwo nie wydaje mi się, że problemy jest to co piesi kierowcy powiedzieliby badania ankietowe, a co powiedzieć co powiedzieli żonie absolutnie są za tym, żeby zmienić przepisy i egzekwować to co jest zaszczytem bardzo głęboko w rozporządzeniu, że kierowca, zbliżając się do przejścia dla pieszych ma zwolnić lub zatrzymać, żeby umożliwić pieszym przejście przez przejście dla pieszych to jest również 3 zaskakujący wynik badania opinii publicznej, które po publikował rzeczy Rzeczpospolita w zimie, gdzie 54 % Polaków stwierdziło, że należy pieszym dać pierwszeństwo przed wejściem na przejście dla pieszych to tylko 20 bodajże 4 % była temu przeciwna ja tak myślę jest szkoła trzymam się jest społeczne przyzwolenie do zmiany politycy nie chcą tej zmiany właśnie, bo dla mnie kompletnie niezrozumiała właśnie dla mnie też, dlatego że jak myślałem, że pan powie najbardziej szokującą informacją dla ministerstwa mogą być to, że społeczeństwo popiera zmianę wprowadzenie pierwszeństwa pieszych oraz go radykalniejsze karanie kierowców tak, ale w to nie powinna być akurat trudnością dla ministerstwa, bo jeśli ono słyszę, że społeczeństwo chce, jakiej zmiany za to zmiana opowiadam się eksperci drogowcy samorządowcy międzynarodowa społeczność o tym, mówi mamy też skandaliczne wyniki jeśli chodzi o Europę w Polsce mamy bardzo dużo ginący więcej, bo wszystko układa się za to na to, żeby z triumfem ogłosić te wyniki poparcia społeczeństwa dla zmian i zacząć te przepisy nowelizować, a zamiast tego ministerstwo chowa raport w szufladzie, więc ja czegoś nie rozumiem ja również, a proszę wybaczyć ja nie jestem w stanie tego wytłumaczyć racjonalny sposób przecież politycy mogliby mieć sukces robić coś są ludzie chcą i przede wszystkim co jest trzymaliśmy i przede wszystkim co się sprawdziło w innych krajach na świecie my nie możemy pozwolić, grzebiąc w Polskim prawie drogowym na eksperymentowanie powinniśmy wdrażać rozwiązania, które zostały sprawdzone przetestowane sprawdzone przez psychologów społecznych po państwa, a naprawdę to naprawdę pierwszeństwo pieszych przed przejściem dla pieszych nie spowoduje gigantycznych korków spowoduje tylko to, że kierowcy zaczną się w okolicach przejść dla pieszych rozglądać zaczną się rozglądać jesteśmy istotami społecznymi pierwszy jest w stanie spojrzeniem powiedzieć kierowcy jeszcze chwileczkę zaczeka i bardzo często tak się dzieje przecież my się do Boga jesteśmy w stanie dogadać na jest, ale wtedy Zwoleń 4 osoba do tego wszystkiego trzeba zwolnić, czyli zahamować to jest najmniej popularne manewr chyba, jakiego dokonują kierowcy w Polsce, ale zajrzymy czas tego raportu w państwowym wymyślono większość kierowców to większość osób to jest 72 % 72 % badanych kierowców jest zatem, żeby ostrzej karać tych, którzy nie zachowują bezpieczeństwa i uważności przed przejściem mowa o kierowcach nie pieszych tym razem i 78 % pieszych też za tym ostrzejszym karaniem i zaprawę pieszych do pierwszeństwa przed wejściem na przejściu dla pieszych, czyli ogromna większość 70 % jest naprawdę dużo pytanie cóż to znaczy kości dla większości jesteśmy dobrze my chcemy zachować się w cywilizowany sposób nad na drogach tylko w momencie, gdy 30 % kierowców jest to totalnym szaleńcami to niestety ci ta reszta, która widzi to co się dzieje ten cyrk na kółkach, który odbywa się na polskich drogach to po prostu dostosowują do tego cyrku, ale nie, skąd pan, że liczba 30 % szaleńcami no bo skoro 70 % chce, żeby docisnąć tych, którzy zbyt szybko jeżdżą to 30 % to są ci, którzy tego nie stanie to mogą być też ci, którzy nie mają w ogóle żadnych wątpliwości znać uważam, że żadna zmiana przepisów nic nie zmieni w Polsce, o ile nie będzie to między nimi pan Maciej do nas zadzwonił powiedział, że kluczowa jest nieuchronność wysokość mandatu, a nie kształt przepisu, więc tutaj w pana Macieja nawet się pewnie zgodziła, ale jeszcze 1 rzecz, bo chciałam przede wszystkim skierować do słuchaczy pytanie o to jak rozumieją ukrywanie takich danych przez ministerstwo, czego tutaj mogą ministerstwo nie chce się upowszechni skoro wszystko wskazuje na to, że i liczba śmierci na drogach i poparcie społeczne jest logika oraz przykłady z Europy zachodniej wskazują, że należałoby w Polsce dopuścić pierwszeństwo pieszych przed przejściem dla pieszych, a ministerstwo te dane ukrywały, dlaczego ja nie wiem Tomasz Tosza nie wie może państwo wiedzą analizy małpa to kropkę sam, a jeszcze chciałam zapytać o inną sprawę mówiliśmy na początku Jaworznie mieście, które realizuje wizję 0 realizuje ją na tych przepisach starych tych nie zmienionych co zatem skoro przepisy zmieniać w jaki sposób dbacie o to, żeby piesi nie ginęli skoro wyraźnie widać, że kierowcy są skłoni pędzić przed przejściami i po prostu tam zabijać ludzi to odpowiedź można znaleźć również w tym raporcie, który z 1 z punktów, mówi że jest to rodzaj ulic, na których 95 % kierowców zatrzymuje się przepuszcza pieszych to muszą być ulice ruchu uspokojonego, gdzie kierowcy więcej nawet może być dużo samochodów, ale jadą niespiesznie jest duży ruch pieszy to jest po prostu miasto, w którym ludzie żyją na ulicach tymi ulicami mogą jeździć tymi ulicami mogą spacerować to jest miasto, które jest miastem dobrym z dobrą urbanistykę z niekoniecznie szerokimi jezdniami takim jezdniami, które umożliwiają wygodną jazdę, ale nie szybką jazdę to jest infrastruktura, która wychowuje kierowców my jako zarządcy dróg tworzymy scenerię jak w teatrze, a mieszkańcy naszego miasta jak aktorzy odgrywają w tej scenografii swoje role, jeżeli scenografia jest dobrze zaprojektowana to nasi aktorzy grają naprawdę świetnie nie dochodzi do tragedii i nasi policjanci nasz wydział ruchu drogowego Jaworzna ma nawet czas na to, żeby sobie czas, żeby sobie stanąć z radarem zbadać czy przypadkiem w niektórych miejscach kierowcy zbyt szybko jeżdżą po mandatowe troszkę tymczasem inne wydziały ruchu drogowego w innych miastach naprawdę są zajmowane zajęte tylko włącznie z likwidacją skutków nie mają czasu na prewencji, ale można powiedzieć, że Jaworzno, choć świetne miasto to jednak małe, że te rady i tak rozwiązania są nie do zastosowania w dużych miastach tych największych w Polsce Poznań Wrocław, a Gdańsk Warszawa rzecznego zastosowania no ale oczywiście samo złoże uspokojenia sumienia odcięcie, ale nie, bo pan nie zrozumiał, bo wy możecie uspokajać ruch zwężać jezdnie i t d . natomiast w momencie, gdy zrobi to wielkim mieście, które jest bardzo dużo samochodów no to oburzenie takie, że to wszystko stanie zakorkuje się na elementarz mamy dużo samochodów, ale nie tyle co w Warszawie powiedziała dziennikarka Warszawy w no proszę wybaczyć ale gdy mamy troskę mniej na 1000 mieszkańców samochodów niż w Warszawie mimo tego można spokojne i cywilizowany sposób po mieście jeździć my mamy w Jaworznie drogi każdej kategorii każdej klasy mamy autostradę drogę ekspresową drogę czasy głównej ruchu przyspieszonego głównej zbiorczej jak w każdym mieście to wszędzie da się zrobić tylko trzeba chcieć to nic robić przez kilkanaście lat konsekwentnie państwo tą babą obawiam się, że przez kilkanaście lat jeżeli, by ta zmiana zaczęła się teraz dziać to tysiące ludzi zginie na polskich drogach dlatego potrzebne są działania wręcz rewolucyjne ja rzuciłem taki pomysł, że należałoby samorządom nie tylko pozwolić z powrotem używać fotoradarów, ale że wręcz narzucić, żeby na każde 10  000 mieszkańców samorząd zainstalował 1 fotoradar, a dochody z fotoradarów na początku wysokiej na mniejsze kierowcy się oczywiście dostosują przeznaczyć na wsparcie policji na przebudowę infrastruktury inaczej będziemy cały czas jeszcze czerwoną latem latarnie państwa, który ma najmniej bezpieczne drogi w Europie, bo mówi się, że są kraje, w których ginie więcej ludzi, ale u nas ginie najwięcej na przejechany miliard km no właśnie na koniec 2 głosy słuchaczy pan Mateusz napisał jestem strażakiem w pełni popiera zmianę przepisów mam dość wyjazdów do zdarzeń na przejściach to są miejsca, które powinny być święte, a z kolei pan Janusz napisał, że on przejść przez jezdnię nie uważa za los na loterii rozgląda się, kiedy przechodzi nie liczy na szczęście i przechodzi bezpiecznie panie Januszu tutaj od uwagę ode mnie nie wszyscy mają taką zdolnych do oceny sytuacji przez przejścia dla pieszych przychodzą osoby niewidome dzieci osoby na wózkach, które po prostu muszą też mieć szansę przejścia na drugą stronę i pozostania żywymi, więc myślę, że jednak warto jest budować bezpieczniejszą przestrzeń kończymy tę część analiz Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg mostów w Jaworznie mostach akurat dzisiaj nie mówi pani słowa dziękuję za to spotkanie łączyliśmy się przez Skypea teraz już informacje, a po nich przyjrzymy się z usług uchwalonej przemilczane przez nas mówi o sobie nowelizacji ustawy śmieciowej za ile te śmieci i czy wylądują w lasach to za chwilę po osiemnastej analizach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA