REKLAMA

"Prof. Miziołek ma kompetencje do nieprowadzenia Muzeum Narodowego"

Data emisji:
2019-07-11 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
27:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj analizach m. in. będzie z nami gość, który opowie o tym dlaczego ważne jest, aby mieć przy sobie termos z ciepłą herbatą środek na komary i bardzo specjalną specyficzną latarkę kim będzie gość i jakim wyposażeniu w wyposażeniu, na jaką wyprawy będziemy mówić może państwo zgodną zachęcam do wysłania sugestii analizy małpa to kropkę FM komu może potrzebny środek na komary termos ciepłą Rozwiń » herbatą i specyficzna latarka analizy małpa to krótko szefem po osiemnasty rozwiązanie zagadki i nagle przez państwo odpowiedzi będą też cytowane na antenie, ale zaczynamy analizę o sprawy wyłącznie ponury mam wrażenie, że nie ma w niej ani 1 jasnego punktu, choć sytuacja muzeum Narodowym w Warszawie mogliśmy ostatnio przeczytać na Facebooku kochani drodzy właśnie zostałem ostatecznie zwolniony dyscyplinarnie wiem to od prawnika muzeum Narodowego w Warszawie treści uzasadnienia nie znam, ale prawnie powinno być takie samo jak w piśmie o zamiarze zwolnienia mnie żegnam się zwami dziękuję za wszystko było fajnie, ale wszystko przemija co miałem w muzeum zrobiłem żal tylko ludzi was kochani i pod spodem jeszcze dopisek ja się nie poddaje będę walczył o powrót do muzeum was proszę o wytrwałości dzielność działajcie na rzecz muzeum autorem tego wpisu na Facebooku jest prof. Antoni Zięba, a ze mną studiu Piotr Koszewski z fundacji imienia Batorego i krytyk sztuki dzień dobry dzień może być Morawieckim są to Niewiem co robił muzeum narodowe Antoni Zięba jest wybitnym historykiem sztuki zajmującym się przede wszystkim sztuką holenderską siedemnastego wieku, a także wcześniejszym okresem wykładowcą na nie jest na Uniwersytecie warszawskim, a także aut kura to muzeum Narodowego współtwórcą twórcą wielu ważnych wystaw pytam się odbył w ostatnich ponad 20 latach, a także autorem współautorem wystaw stałych wobec obecnie można oglądać sztuki średniowiecznej sztuki nowożytnej jest uważany za 1 z najwybitniejszych w Polsce historyków sztuki zajmujących się ma nie tylko malarstwem dawnym zachodnim, ale w ogóle w Polsce i co jest jeszcze bardzo ważne przewodniczy raczej kuratorów muzeum narodowe przewodniczył przewodniczy dokładnie rzecz biorąc przede mną jest całe całe stosy listów, które zostały wysłane do dyrektora muzeum Narodowego do premiera wicepremiera ministra kultury i są to wszystko listy w proteście listy zaniepokojonych gremiów historyków sztuki, a nawet studentów pana prof. Uniwersytetu Warszawskiego wszyscy oni piszą, używając słów takich jak chaos niszczenie degradacja dewastacja wszyscy zaniepokojeni są nie tylko postępowaniem dyscyplinarnym wobec profesora czy też właśnie zapowiedział jego zwolnienia, ale w ogóle sytuacją muzeum może, zanim dokończymy historię pana profesora to cofnijmy się w czasie i powiedzmy co tak właściwie zaczęło się dziać muzeum od czasu powołania dyrektora mi rzut oka, czyli nowego dyrektora muzeum Narodowego to było dość niedawno, bo pod koniec ubiegłego roku właściwie obserwujemy w ciągu 7 miesięcy postępujący proces degradacji instytucji, która była i 1 z najlepiej działających funkcjonujących najważniejszych instytucji kultury w Polsce w ogóle instytucją w pewnym sensie wzorcową, która oczywiście miała swoje problemy instytucjonalna finansowe uwielbiają narzekać na muzeum uwielbiam do niego, choć równoważy to bardzo, ale jednocześnie to jest bardzo ważne w ciągu po za poprzedni ani dyrektor Agnieszka Morawińska to muzeum przeżyło olbrzymią reformę w różnych wymiarach stworzono stałe ekspozycje, które są pensje przełomowej dość unikalne nie tylko w skali Polski, ale go w skali Europejskiej niewiele muzeów w z zdecydowało się tej skali właśnie nie znam żadnego sztuki dawnej pokaże sztukę dawną w takim ujęciu, gdyby chodziło poza bardzo tradycją mityczna w tym sensie jest to muszą też nowatorskie nawiązuje do tego coś można zobaczyć się za sztuki najnowszą no współczesnej takich jak i tej modem 3 sąd po PIT-u jeśli chodzi o sposób myślenia również z o widzu i ociera, a mógł pan krótko powiedzieć jak na czym opiera się nowy sposób myślenia przede wszystkim na tym, żeby wyjść poza takie dość edycja realistyczne ramy myślenia o sztuce w kategoriach szkół narodowych, gdzie oglądamy najpierw sztukę włoską potem sztukę polską sztukę niderlandzką sztukę francuską prawda tego typu narracja dominowała i nadal dominuje wielu wielu instytucjach muzealnych to raczej chodzi o to, żeby wprowadzić lwica pokazać widzowi, jakby jak sztuka, w jakich form przyjmowała sztuka i czemu służyła w różny okres, że była formą prezentacji pod tę przedstawiciele była budowa prestiżu władzy była elementem rozrywki była ważnym ważną częścią życia religijnego i w tym momencie takie tradycyjne podziały, które właściwie wpisywały zmuszał widza w oglądaniu myśleniu w kategoriach bal co specjalistycznych właśnie zastanawiania się to sztuka Holender skandal tak oni malowali raczej kierunku myślenia czy i czemu służył czemu te wszystkie rzeczy i w tym i pokazania, że przy rozmaitych różnicach stylistycznych itp pewne procesy pewne zjawiska było wspólne, a nawet są wspólne z nami współczesnych znalazł już określony, ale wcześniej łatwiej uzyska też tak to jest 1 rzecz oczywiście muzeum też przeżyła bardzo wiele stworzono tam bardzo dobrze działający program edukacyjny udało się wydać je zorganizować kilka dziesiąt wystarczy kilka, bo naprawdę wybitnych muzeum zdobywała nagrody tu warto przypomnieć, by temu co obecnie można usłyszeć od ministra kultury oraz jego urzędników, że to rząd, bo bardzo do doceniane otrzymywało nagrody te były przyznawane nie przez urzędników przez ludzi tak jak nagroda Sybilla tylko przez ludzi, którzy są profesjonalistami wiedzą jednak co, a ja myślę, że 1 z takich papierków luksusowych znaczenia instytucji tego czy ona jest dobrze prowadzona jest na ile wzbudza zaufania, a zatem na ile i chętnie inne muzea wypożyczając swe zbiory tak oczywiście, ale też warto to jest bardzo ważne i to jest 1 z elementów z tym dzisiejsze muzeum dlatego wspomina radzą będzie się musiał zmienić teraz wróćmy na chwilę do dyrektora jeziorka pożegnaliśmy Agnieszka Morawińska na jej miejsce pojawił się właśnie nowy dyrektor, dlaczego akurat on czy wiadomo czym oko, z czym konkretnie wchodził na muzeum z jakim planem czy też, jakim planem powołał go minister Gliński czy, dlaczego został nominowany tego do końca nie wiadomo pan prof. Niziołek jest znawcą sztuki dawnej wydał kilka książek dotyczących m. in . w związku sztuki renesansowej antykiem był również dyrektorem muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, które to muzeum jest tym no 1 z en istniejących w Polsce muzeum mówiąc oględnie o niewielkich zbiorach i też niewielkim zespole nie mówiąc o budżecie, który właściwie umówić się kilkanaście 1000 szkół miał doświadczenie właśnie ogromny, a nie miał doświadczenia są w pewnym momencie znaczy biorąc pod uwagę polskie realia i nie byłoby może wielką przeszkodą, ponieważ mam jest pewien problem z z odpowiednią liczbą o kat czy osób, które mają od po wystarczające doświadczenie wprowadzeniu instytucji mamy, więc z Truso ławkę krótką ławkę kar z tego, że nawet bardzo wybitni historycy sztuki kuratorzy rzadko przychodzą mają szansę nabrać pewnych zdolności menadżerskich zarządzania tworzenia funkcjonowania duży remont ani dyrektor Miziołek ma jakieś inne szczególne kompetencje jej i tych kompetencji niestety z tego co obecnie możemy powiedzieć nie ma raczej ma kompetencje do niespełnienia tej funkcji dodam jeszcze dlaczego, dlaczego powołanie może być trochę dziwne bo o ile zrozumiałe byłoby was znacznie młodsze osoby o dużym dorobku byłaby to pewny rodzaj inwestycji w polską kulturę nie, bo nie byłby PSM, jaki jest pierwszym akademikiem tak wyborowi zajęcia doświadczenie ma po prawie zerowe tak realnie nie był to pierwszy przypadek tak powołano chociażby w ostatnich latach dyrektor muzeum Narodowego w Krakowie we Wrocławiu tylko, że to są znacznie młodsze osoby te są wiek w osoby w tym wieku z reguły na świecie są powoływane na tak ważne funkcje tylko w 1 przypadku, kiedy to one swoimi wyjątkowymi kompetencjami wiedzą i prestiżem mogą dodać prestiżu a dlaczego ten wiek ma znaczenie, bo młodsza osoba ma pana zdaniem jakąś przewagę co ona wnosi w z 1 strony może wnosić pewne doświadczenie i doświadczenie innego patrzenia jego pokolenia innego pokolenia co w przypadku muzeów sztuki dawnej, a muzeum narodowe oczywiście zajmie się tą sztuką dwudziestego wieku, ale dzisiejszy są coraz mniejsza coraz ważniejsze jest pewnym atutem, bo bardzo wiele muzeów na Zachodzie, bo zaczyna się borykać z problemami frekwencyjnym mi, ponieważ sztuka dawna zaczyna budzić coraz mniejsze zainteresowanie współczesnych uczonych, ale z powodu drugi bardzo praktyczne Otóż, jeżeli osoba, która ma lat 405235 wejdzie do takiego muzeum nabycie kompetencji to oznacza, że one jeszcze będzie czynna w tych polskich instytucjach albo w instytucjach w ogóle międzynarodowych chcemy wszystko przez 2 powiedzmy 3 dekady jaz natomiast i natomiast w przypadku osób, które osiągnęły pewien wiek ich zaletą może być mogą być olbrzymie Kopeć kompetencji takich kompetencji miała Agnieszka Morawińska, która została dyrektorem muzeum w pewnych już wieku, ale kierowała wcześniej wieloma instytucjami okazała się tutaj bardzo sprawny natomiast przypadku w przypadku pana prof. Niziołka morzami mieć odnieść wrażenie, że został on dyrektorem dlatego, żeby podnieść prestiż jego ani instytucji zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się temu co się wydarzyło na linii Jerzy Miziołek Antoni Zięba i dlaczego Antoni Zięba dołączył do ponad 50 osób, które od listopada odeszły z muzeum Narodowego o tym wszystkim w drugiej części analiz cały czas Piotr Koszewski z fundacji imienia Batorego krytykiem sztuki wracamy po informacjach audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas Piotr Koszewski krytyk sztuki wnieś publicysta w tygodniku powszechnym rozmawiamy na temat zwolnienia prof. Antoniego Zięby z muzeum Narodowego w Warszawie, które to zwolnienie jest wyłącznie elementem długi już historii zwolnień lub odejść z muzeum Narodowego od czasu, gdy tam szefem dyrektorem został Jerzy Miziołek prof. Uniwersytetu Warszawskiego i rozmawiamy z wieży części o tym, jaki kryzys przechodzi w związku z tym muzeum jak wielu pracowników odeszło chciałam, żebyśmy teraz wrócili do samego prof. Antoniego Zięby tak jak państwo wspominała przede mną stos listów w proteście w obronie profesora które, które podpisali mam wrażenie, że wszyscy wybitni tego świata nie wiem czy niem niemy, ale 5 stron podpisów w obronie profesora, żeby co to oznacza w praktyce są wszystkie uniwersytety polskie mnóstwo zagranicznych ludzie sztuki ludzie mu muzealnicy są sygnatariuszami to stwarza ba dla muzeum bardzo trudną sytuację oczywiście stwarza trudności to również z napisem działka, ponieważ to jest pewnego rodzaju nawet nie tyle wotum nie zaufa Ania ile, jakby odrzucenie całego wypisanie profesora z grona tych ludzi, którzy są i powinni być jego naturalnym otoczeniem z Tychów ze względów w porze muzeum również swej pracy merytorycznej wystawienniczej w ni działa tuż w fundamentem funkcjonowania muzeum jest m. in . to, że wzbudza ono zaufanie zaufanie tych ludzi i tych instytucji z tym powinno współpracować z trudem sobie wyobrażam, żeby muzeum kierowane przez osobę w, wobec której są wysuwane takie zarzuty znali znajdował też z łatwością nie tylko osoby również inne instytucje, które by zechciały współpracować, tym bardziej że musimy pamiętać oczywiście muzeum narodowe w Warszawie posiada bardzo z cenne i ciekawe zbiory, ale jednocześnie tak jak większość polskich muzeów w paście wszystkie nie posiada dzieł, które albo posiada bardzo mało powiedzmy takich dzieł, które by spowodowały że, że można przymknąć oko, że wypożyczenie danego dzieła jest ważniejsze niż to co się dzieje w instytucji, jakie panują warunki, kto ją kieruje, ale to zwolnień od tej islamskiej Azji Ameryki drugiej drogi zacząć, ale gościach wizyta w tym 5 tak ostatnio obrazu, ale oczywiście na wyliczanie, że w, ale dlatego podkreślam, że 1 z elementów budowania przez instytucję, która ma zbiory, które są ważne dla polskiej sztuki ważne w Polskim kontekście z, a po, ale posiadające dużo słabszą kartę przetargową w międzynarodowym rynku, jakby rynku wystawienniczy, ale też nauk o obiegu naukowym jest to, że dziś posiada własne zbiory to wtedy można łatwiej umorzono, bo chyba, że oczywiście marzymy to wy nam to chyba, że ma się duże pieniądze, ale takich pieniędzy w Polsce nie ma być może ministerstwo kultury zacznie wykładać znacznie większe kwoty, ale pamiętajmy, że dobra wystawa wybitna widzimy dziełami, jeżeli się opierać tylko na finansowaniu wkładzie finansowym to jest wydatek gatunku kilku minut Adam jak to mawiał bard Rosell Bartoszewski jak pan jest brzydka i nie posadzi na przynajmniej powinna być uprzejma w tym przypadku wydaje się, że już nawet uprzejma nie jest to, dlatego że prof. Antoni Zięba, o którym dobrze piszą o takich państ w mówią o wszystkie środowiska muzealnik cie został zwolniony dyscyplinarnie za co został zwolniony za to, że przekazał list kuratorów do ministerstwa kultury i w tym momencie, czyli kuratorów z muzeum muzeum Narodowego wasza w razie jego siedziba tego co się dzieje muzeum poniesie poza sprawami personalnymi odejście tych pokoi blisko 50 osób dzieją się inne rzeczy to znaczy, owszem, działek zrujnował można powiedzieć program wystawienniczy, który był przygotowany przez jego poprzedników z nowo w razie kłopotów zablokował w części zablokował niektóre wystawy odwołał na nich tymi wystawę jak to opowiada w mediach zastanawia się musi z z podjąć decyzję czy są godne tego muzeum, a czy przyp przyciągną odpowiednią publiczność i zrobił jesteśmy w stanie zrozumieć myślę, że tak, że jest być może to jest też pewien problem mści się niewielka wiedza profesora, ale niestety też ministerstwa kultury, ponieważ profesor działa wbrew prawu tak obiegowym poglądom wg przyjętego planu podpisanego przez ministra kultury Otóż profesorem jak przedstawił swoje plany wystawiennicze, które z punktu widzenia laika mającego niewielkie pojęcie o tworzeniu wysta w są absurdalne nigdzie nie tworzy się wystaw w ciągu 23 miesięcy natomiast na razie służy jego chowane większym dokonaniem jest z wystawa jakiś kopią Narodowy czy wystawiona oczywiście żerowanie na jarmarku jest tym, że plan, który został podpisany przez ministra ministra kultury są wystawy w tym ma być zlokalizowany w ciągu miesiąca przyjścia i przez niego do muzeum takich to jest złamanie podstawowych zasad i funkcjonowanie instytucji to jeszcze jawne jeszcze się kradzieży to by lepiej zrozumieć, bo pan dyrektor ma powołane do 2022 roku trochę czasu ma, więc po cóż on odwołuje plan i to co co zostało zorganizowane czy przygotowaniu i nagle rzuca się na głęboką wodę w organizacji nowych innych wysta w mógł zwolnić tempo rozejrzeć się najpier w pozwolić temu co się było wcześnie zaplanowane dziać, a wejście swoimi tematami narodowo chrześcijańskimi, jakie ma namyśli w swoim czasie nie wiem po prostu nie wiem to jest pewna zagadka być może wynika on nas być może odpowiedzią jest są inne wypowiedzi prasa były najwyraźniej uznał, że jako prawymi odcięcie się od tego co się działo wcześniej przy czym to jest w wbre w wszelkim zasadom funkcjonowania instytucji 1 z podstawowych kwestii jest ciągłość ciągłość budowanie zaufania profesor uznał, że skoro jak sam podkreśla on jest dyrektorem bardzo polecam odsłuchanie wysłuchania rozmaitych rozmów z PSL marszałkiem to jego prawem jest cięcie jasno w 100 zaistniał Direct jest dyrektor jest dyrektorem jak jeszcze 1 sprawa wydaje mi się, że jest pewien błąd w myśleniu, że program np. tutaj pani redaktor już takie słowa katolicką narodowe czy ten program ma jakiś wymiar powiedzmy tożsamościowy, jeżeli uważnie przeczyta te plany, które były przynajmniej pana są dostępne na nas na stronie muzeum to bardzo wyraźnie widać tu nie chodzi o pewne tożsamościowych jest myślenie o muzeum w kategoriach pop o przyciągnięciu publiczności kolejnymi nazwiskami nieważne co się pokaże czy to jest rysunek grafika istniejąca w 100500  000 egzemplarzy czy to jest wszystko podporządkowane myśleniu, że widz w Polsce jest na tyle nie obeznany ma na tyle niskie wymagania, że Magin machnięcie nazwiskiem przyciągnie od razu, a jeszcze powiedzmy od razu pogłębia stan takiego takiego analfabetyzmu kulturalnego oczywiście myślimy, że wystarczy powiedzieć dali, a następnie wywiesić jakieś właśnie barwne marne wersji jego własnych obrazów i tłumy będą walić, ale to jest uważam też bardzo nie tylko bardzo materialistyczne traktowanie polskiej publiczności zresztą nie tylko w tym przejawie jeszcze pozwolę sobie pamięć o 1 rzeczy, bo ten, ale też niezauważenie, że Polska publika jest bardzo wyrobiona Polaków można spotkać dzisiaj na wszystkich wielkim wystawa zdjęć ma żonę blisko nich jest rzeczą jest dla nas są dziś jest ciężki tak znaczące kwoty i wiedzą co oglądają chcą oglądać natomiast o tym, myśleniu po świadczy też 1 rzecz Otóż w 1 z wywiadów CES w gruncie rzeczy wstrząsającej powinno dać domyślenia mogliśmy zespół kultu przyszłym działek ogłosił, że oni widzi potrzeby organizowania zbyt licznych wysta w sztuki polskiej, zwłaszcza mniej znanych artystów, jakby zapominając, że muzeum narodowe istnieje również po to, żeby zadbać o naszą kulturę i nasze dziedzictwo i stać nieustającą odświeżać sposób patrzenia myślenia to jest 1 z obowiązków, nawet jeżeli takie wystawy nie przyciągnął tysiące są psim obowiązkiem polskich instytucji, żeby zadbać o polską no i PSL wtedy właśnie rozmowa z tym co dawniej stworzono w Polsce i w 2 czytania tego na nowo uważam to zawsze może być ciekawe tylko trzeba rozpocząć rozmowę trzecie co, a propos rozmowy to jego nową odsłoną takiej rozmowy jest zamknięcie galerii malarstwa dwudziestego wieku i chyba tam nawet kilka prac z 2001. też się pojawia, która to była pochodną słynnej awantury o prace Natalii ldl i Katarzyny Kozyry efekt taki, że po prostu galerię zamknięto ona ma zostać zmieniona czy wiadomo, na jaką będą co ma tam pojawić to wciąż wszystko jest tajne przez położenie raczej nie wiadomo to znaczy problem oczywiście wystawy stały się zmienia to nie także są niezmienne dziś dzisiaj nawet istnieje coś części ponieść stara się przyciągnąć publiczność zmusić ją czy zachęci do ponownego przyjścia sama zmiana nie byłaby może rzeczą złą problem taki, że wypracowanie nowej koncepcji to jest proces to wymaga czasu to wymaga środków to nie polega na tym, że chodzi do magazynu czy też przegląda katalogi mówi to pokażemy to i to oczywiście ja chętnie zobaczy nawet wystawę, która próbuje trochę zrewidować kanon sztuki dwudziestką 2001. wieku oczywiście z tą świadomością, że muzeum narodowe ma pewne nawet powinność słowo kanon za zakłada pewną trwałość ze zmiennością natomiast to co natomiast pomysł, że będziemy tylko właśnie wyjmowali kolejne obrazy, żeby pobiec być może dla mnie jako historyka sztuki i czy od 3 do osób też szczególnie interesują sztuką może być ciekawe poznawczo, żeby zapłacić jakiś pociąg oby, ale dla publiczności dla odbioru dla budowania pewnego rodzaju kanonu wizualnego Polaków, a muzeum narodowe ma pełnić też taką funkcję być może przede wszystkim taką funkcję to jest rzecz wręcz zawód, ale też powiedzmy w tej sprawie technicznej nie sądzę, żeby teraz dochodziło właśnie do wymiany tych obrazów galerii on tam wciąż wiszą po co zamykać galerie jeszcze nie dochodzi do do tej rekonstrukcji na razie trwa praca intelektualna tych co z tego powodu lepiej tam, gdzie nie wpuszczać, bo wiszą tam rzeczy, które rozumie nie znajdują poklasku nowego dyrektora w czasie to jest to jest pewien problem, ponieważ tak i jeżeli się po słuchacze ja najwyżej po poważnie potraktować wypowiedzi pana PSN działka, a uważam, że ludzi dorosłych należy traktować poważnie to właściwie nie bardzo wiadomo dlaczego np. została zdjęta Natalia RL, bo kasa na trawie szuka konstytucyjna 1 z takich klas 1 z klasycznych dzieł ta polskiej kultury dwudziestego wieku, ponieważ tłumaczenia to sami działka były z od zasady losach obrazy młodego przerażonego mu ręka darczyńca ktoś powinien głośnego po informację że, że zamknięto już święto pracy z powodów technicznych to znaczy braku klimatyzacji w tych pomieszczeniach, więc ja właściwie nie wiem, jakie były przyczyny poza 1, że prawdopodobnie coś, o czym zresztą poinformowało o ministerstwo kultury była to zbyt nadmiernie szybka reakcja na 1 z listów, które dostaje każdy dyrektor może pan czy instytucji w kulturze obrażonego niezadowolonego wita poza tym jak galerie i puste miejsce i tam kiedyś też była już niema tu też przyciąga uwagę i myślę dlatego galeria zamknięta, żebyśmy nie mogli patrzeć na to puste miejsce kończymy będziemy śledzić losy muzeum Narodowego w Warszawie losy decyzji, które podejmuje wicepremier minister kultury Piotr Gliński Piotr Koszewski krytyk sztuki publicysta tygodnika powszechnego, by państwo i moim gościem ogromnie dziękuję za to spotkania kwitnie też Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!