REKLAMA

Elżbieta Radke: "Dzięki reżyserce filmu "Znajdę Cię" odkryłam Łódź na nowo"

Data emisji:
2019-07-12 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
22:34 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Elżbieta Radke- kostiumografka. Film "Znajdę Cię" Marthy Coolidge, otwiera dziś Festiwal Transatlantyk, a jego akcja dzieje się między innymi w Łodzi i w Krakowie. Twórcą kostiumów jest nasz dzisiejszy gość, za muzykę odpowiada twórca Transatlantyku Jan A.P Kaczmarek, w obsadzie m.in. Małgorzata Kożuchowska i Jacek Braciak. Rozwiń »

Elżbieta Radke: "Pierwsza myśl kostiumografa to skąd wziąć kostiumy, realizacja filmów historycznych jest bardzo trudna, trzeba często korzystać z europejskich magazynów kostiumowych m.in. w Berlinie, Londynie. Ale często też sama projektuję i szyję kostiumy. Magazyny w Warszawie niestety ubożeją, coraz mniej w nim autentyków, kostiumów z epoki." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska blisko 200 filmów w tym 50 premier retrospektywy reżyserskie m. in . z Kampali Wojciecha Marczewskiego Aleksieja Germana, a także konkurs kompozytorski wiele wiele innych wydarzeń znalazły się w programie dziewiątego festiwalu transatlantyk, który już dzisiaj rozpoczyna się w Łodzi dzisiaj wieczorem wielkie otwarcie filmem otwarcia będzie hollywoodzka produkcja znajdziecie w reżyserii ikony amerykańskiej Rozwiń » kinematografii artykulik czy z muzyką zresztą co warto podkreślić pomysłodawcy dyrektora festiwalu transatlantyk Jana AP Kaczmarka swoją Europejską premiera film miał w maju na termin na film Festival na Sycylii, a dzisiaj będzie mogła go zobaczyć także po raz pierwszy Polska publiczność ze mną w studiu z tej okazji wyjątkowy gość kostiumograf Elżbieta Radke, która jest autorką kostiumów do znajdę czy witam serdecznie wieczór, ale również to dzięki niej w takiej ani innej szacie proszę państwa oglądaliśmy oglądamy wszystkiego wymienić się nie da, ale m. in . la Konwickiego podwójne życie Weroniki Kieślowskiego psy Pasikowskiego ekscentryków, czyli po słonecznej stronie ulicy Janusza Majewskiego czy najbardziej znane seriale tak jak Janka Ranczo, a ostatnio także drogi dowolności zmieniam te tytuły pani Elżbieto czuje się coraz bardziej onieśmielony, bo mam wrażenie, że dziś będą rozmawiać z kimś, kto tworzył w znacznej części w znacznym stopniu historię współczesnego kina w Polsce jak to jest rola kostiumograf pani zdaniem jest coraz bardziej doceniana pani takie wrażenie trudno powiedzieć myślę, że jesteśmy potrzebni sędziowie bez tego w dyskusji ogrywanie zrobimy filmu, więc czuje się doceniana czasem tak, ale były takie czasy, kiedy nazwisko kostiumograf nie pojawiało się n p . w napisach końcowych końcowych pojawiają się początkowo nie pojawiły do tej pory nie pojawi, jeżeli to są zależności, których tak nie znam do końca wywalczyli pojawia nazwiska w setki wojskowych, ale czuje się pani dobrze z tym co robi czuje się dobrze tak przy takiej ilości zrobionych filmów toczy się tam rzeczywiście na zarobek z wielkiej na tak jeszcze kilku innych firmach na pewno będziemy wspominać, ale znajdziecie dzisiaj jeszcze o tym filmie porozmawiajmy jako otwiera transatlantyk to jest wie, gdzie na kostiumy nie sposób nie zwrócić uwagi wszyscy to podkreślają, którzy już firmy widzieli, tym bardziej że film odtwarza czas historyczny jest inspirowany losami Polaków z lat trzydziestych i czterdziestych dwudziestego wieku to jest opowieść o Polsce tamtych czasów opowieść o wielkiej miłości również jest wielokulturowa Łódź jest również międzynarodowa obsada także plejada polskich aktorów takich jak n p . Małgorzata Kożuchowska czy Weronika Rosati długo zastanawiała się pani nad przyjęciem tej propozycji na pewno nie pamiętam było się zastanawiam, bo w końcu to hollywoodzka produkcja, a więc nie była pierwszą osobą zaproponowano ten film, ale jakoś tak udało się udało się, że została przyjęta do produkcji tak mogę powiedzieć, bo były prawdą, ponieważ dzięki szóstemu grafów co mnie bardzo ucieszyło i słyszę teraz jeździ się kosmosem salony, tym bardziej miło, że udało mi się z zrealizować te kostiumy do tego ser do tego filmu ja w ogóle nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak casting na szóstym grafa jest nie wiedziała jednak z nocy wiedziałam, że tak jest, że tak jest także pierwszą przez osoby, bywa że osoby, którym grozi proponuje jakiś powodów nie mają nie mają czasu może mają czasu na rozmowy wstępne na na przygotowania w dłuższym różnie różnie to było z tak może też muzyka na atak na studia kasty to fakt, że kasy nie zna wszystkie na wszystkie zawody filmowe wysoki Cichy casting to nie jest kwestia takiej oficjalnej gdzieś tam podawane są nie mamy się takim wyniku scenografowie nie mamy się żadnych związków w zasadzie jesteśmy takim różnymi twórcami i w zasadzie poszukuje się nas tak naprawdę kimś takim różnymi kanałami ich i to to, że może casting tak naprawdę pani jest z tego co wiem na pewno często poszukiwane no widać chociażby po tym, wszystkich firmach, w których pani uczestniczyła proszę powiedzieć pani zobaczyła w myślach, bo myślę, że kostiumograf też widzi dużo w myślach potem jak z treścią no pani fabuła lub też przeczytała pani scenariusz filmu znajda czeka była to pierwsza myśl kostiumograf, skąd zdobyć go jak zdobyć kostium, skąd wziąć to zawsze taka zawsze taka być z tego pierwsza myśl, bo jeśli chodzi o projekty kostiumów to jest taka, że łatwiejsze część uważam nasze łatwiejsza jednocześnie bardzo znacząca, ale fajnie się rysuje, ale potem zrywać projekt jest bardzo często bardzo proste, ale tego typu filmów do tego typu historii lata dwudzieste trzydzieste tam wojna po powojenne powojenne okres są korzystać właściwie gotowych z gotowca które, które posiadają magazyny światowe europejskie chociażby zależało na tym, żeby to było dosyć historyczną prawdę, żeby to, że jak najmniejszy nowych kostiumów, a korzystać kostiumów modyfikowanych, ale takich dobrych autentycznych tkanin z tamtego okresu w tym, że w tym ja tam się nuda nuda nie chwalę się tak wydaje się, że to się udało to, że słyszy są szalone kostiumy i na pewno nie tylko moją zasługą, że one takie są to zasługę tych wspaniałych wspaniałych magazynów Europejskiej między nimi polskich również nowi ludzie musieli musiałam sporo kostiumów, ale na pewno łatwiej się wzorować na kostiumach na ubraniach jakieś epoki, która jest wspaniale dokumentowana aniżeli tak od początku tworzyć coś co będzie udawało tę epokę także tyle było łatwiej tutaj, ale pierwsza jest pierwsza właśnie taka, skąd wziąć w dzień mam się udać do jakich magazynów no i liczą na wsparcie producenta, bo to bardzo ważne, żeby miał wolną rękę w doborze doborze doborze miejsca, w których mogę czerpać kostiumy, jakie to są miejsca Londyn tak to był Londyn Berlin no i nasze polskie magazyny, które pękają w szwach naprawdę od kostiumów historycznych no nie pękają już niestety to jest smutne, że tak nie pękają się, że już właściwie można powiedzieć deficyt kostiumów naszych magazynach z tych okresów takich lat dwudziestych, bo to są pozostałości po tzw. skupach, gdyż kiedyś był taki był skup do autentycznych rzeczy do filmu rekwizytu rzeczy jeszcze nie ogrania, ale takie rekwizyty drobne grubszy często rozumiem, że często zabytkowe tak tak mówię o takich właśnie go mówię tak takie autentyczne jest z danych okresów i one są niestety na zniszczyły się już było jednak dużo produkujemy filmów był okres, kiedy mogliśmy korzystać z europejskich magazynów nawet nie mogliśmy wspomagać musimy, że pośle, czy tylko tym co było naszych magazynach bus dodatkowo szyć kostiumy, ale nawet, że jeśli myślimy o 20 lat temu tony to już nie są oddawane do magazynów to one też przeszły swoją drogę już często nie nadają się do dalszej eksploatacji także także nasze magazyny niestety już uważają, że ją i nie zanosi się na to, żeby one się wzbogaciły, ponieważ ciągle wszyscy chcemy korzystać z tych magazynów europejskich, bo tam są duże autentyk c nie ma się chce wzbogacić ten, żeby korzystać z tych magazynów Europejskiej to pewnie trzeba mieć bardzo, że tak powiem satysfakcjonujące budżet produkcji i rozumiem, że kolejna myśl kostiumograf i pytanie jest ile mam na to pieniędzy tak tak właśnie tutaj nie pomyślał od razu mam pieniędzy, ponieważ uznał, że taka hollywoodzka produkcja pisząc, że wszystko musi uznawać wiadomo, że mieliśmy się określić współrzędne kostiumy musiał zaakceptować producent zaakceptował, bo wszystko już tam dobrze słone oczy to był bardzo, że kwoty na kostiumy, ponieważ ja widziałam film w całości i ale wiem, że tego było dużo statystów duże mundurów tło było bardzo bardzo bogaty kostium tak naprawdę, bo był epizodów taki pierwszoplanowych było niezbyt wiele ale, ale było dużo tła rzeczywiście w różnych okresach od 203020 nawet chyba do do to od lat czterdziestych później czterdziestych powojenne, czyli tutaj mamy do czynienia z masową produkcją, kiedy takie tło cała jest ubrany w historyczne sobota to nie była kameralna produkcję w Elżbieta Radke kosztem Agrafka jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy przy okazji pokazu filmu, które otwiera rozpoczynający się dzisiaj festiwal transatlantyk w Łodzi filmu znajdziecie za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje raz jeszcze dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska kostiumograf Elżbieta Radke jest dzisiaj gościem kultura osobista witam serdecznie Elżbieta Radke, która jest autorką kostiumów do wielu wielu filmów jeszcze mam nadzieję dzisiaj o tych firmach, chociaż niektórych porozmawiamy, ale jest również autorką kostiumów do filmu znajdziecie Marty Kulig film, który otwiera tegoroczny rozpoczynający się dzisiaj dziewiąty festiwal trans Atlantyk tak się zastanawiam, jakie było pierwsze pani pytanie do reżyserki filmu, kiedy dostała pani propozycję czy to raczej ona zadała pani pytanie artykuł jest osobom, które bardzo taką rozmowę na taką otwartą tak naprawdę nie pamiętam pierwszych pytań tych pytań co czyta czytam scenariusz znam scenariusz i to one bardziej opowiadała mi o tym co chciałaby zobaczyć w tym filmie, zanim ja mogłem cokolwiek powiedzieć tak naprawdę Mazurom tak właśnie wspominam swoją otwartą taką życzliwą wesołą kolorową ona chciałaby, żeby ta Łódź roku, która opowie o fragmencie tego fragmencie filmu udziela kulturowa, żeby ta budziła taka bogata w kolory, żeby pokazali tam ludzie różnych różnych sfer różnych sfer życia w różnym socjalu Iaquinty tak z różnych warstw społeczeństwa w tym właśnie akcent różnych społecznych, a i także bogaci biedni Żydzi to Niemcy tam Francuzi i budzi już dzięki coście te mówią dzięki Marcie dzięki temu, że ona tak bardzo złym była dokumentację na temat Łodzi to odkręci na nowo już jestem łodzianką, a i to też niesamowite otworzyłam oczy nawet rzeczy, które właśnie ona tak nie widziałam tak po drodze nie po drodze możemy poznać pewne historie to dobrze się w ciekawych rzeczy także metodami taką też otwartość na kostium na na możliwości pokazania i koloru i formy w zależności od tego kto to będzie jak będzie jak będzie historia danego człowieka no właśnie ta otwartość na kostium to mnie bardzo interesuje bo, projektując kostium bierze pani pod uwagę z pewnością na początku realia epoki prawdę historyczną, a jak ważnej w ogóle tutaj własna inwencja no no przecież własna inwencja ważna, bo to własną inwencją musi trafić w Ustce wielka aktor nie tylko aktora reżysera przede wszystkim prawda operatora to też kwestia oraz kolorystyki danych w cenach także umawialiśmy się, że to będzie bardziej kolorowe to będzie mniej kolorowe sceny podzieliśmy sceny na scenę na teraz dramatyczne na spokojniejsze kolory te gdzie, gdzie bucha radość i to było kolorowo nawet by to było po wojnie to jest krzywy kolory także także otwartość bardzo powodował, że rzeźba otwarta i w zasadzie dobrze się uratowane, bo zawsze zadowolona z tego co proponowała mi to było bardzo miłe tak naprawdę wspominam bardzo dobrze no dobrze, że jeżeli ma to służy myślę że, że zadowala nas też, że wzrost gazu tutaj psychologia postaci jest ważna w ogóle przetworzeniu kostiumy projektuje pani bardziej pod postacią po dr bardziej pod postać biorę pod uwagę też życzenia i charakter aktora rozmawiamy z aktorem i rozmawiamy, czego nie lubi, czego nie chciał jednak, że autor nie musi też z historycznego, ale są takie pewne kolory, których nie lubi wywarze z ekologią mówi pasowały ze sceny już zmian tak Marzena Trybała taką uważa na pewno nie obraził się to powiem może ona uwielbia kolor niebieski np. uwielbiał ani dyrektor może się trochę zmieniło, ale wybrał kolor niebieski taki powrót wilczycy zaprojektował zupełnie inne kolory grani tak takie pastelowe umysły nienawidzą tych podstawowych kolorów, ale no to niebieskiej pasowały do scen jak będą wszyscy się zgodzić, że byłoby dobrze jednak nie zważa jednak jakoś dogadały my się jakiś tam niemiecki można było dostała niebieskiej, ale generalnie gra pastelowych kolorach, więc dla mnie ważne, żeby ktoś dobrze w życiu naprawdę rozmowa, którą bardzo ważna tego tak pierwsza wieża pyta pierwsze pytanie do dowodu do twórców filmu to kto będzie grał jak będzie obsada pani wierzy zdarzają się aktorzy niesforni również tacy, którzy odrzucili, by mogliby odrzucić np. pani wizję gminy sam tego niesforną się tylko do tego prawo też prawda, żeby dyskutować, więc jest osobą ugodową, jeżeli da się coś zrobić to robię wszystko, żeby aktor w życiu to jeszcze w takim razie pytanie aktorów, bo są tacy, którzy są nazywani mistrzami noszenia kostiumu tak reżyserzy mówią n p . o Ewie Wiśniewskiej z taką ikoną podobno noszenia tego co ma na sobie na planie filmowym są tacy, którzy tego nie potrafią są tacy sami o tym, sami przyznają, że nie potrafią, kiedy n p . w szkole teatralnej uczono się za kościołem uczono n p . tego jak siada się, kiedy mężczyzna nosi surdut tak w tej chwili tego już zupełnie nie robi no nie uczą tego szkoli się do tego przyznają aktorzy, że wszystkiego się nie uczyni tych manier takich koszt to kostium szczególnie właśnie prawda, bo ruch sceniczny w kostiumie inna, jeżeli tak po prostu taki jest stricte Street, a także to na pewno też sztukę dokładnie nie wiem jak jest też szkoły aktorskiej, więc też nie mogę nie mogę tego negować, gdyby tego, że gdzieś tam się już nie uczy, ale sami, którzy są wyżej nie mają takich nie mają takich lekcji, że czasami poszukują na planie zdjęciowym kogoś, kto nauczy tych manier jak trzymać ręce jak się poruszyć suknie zarzucić jak na maturę czy coś takiego to ja pomagam, którzy też, jeżeli oczy ze wszystkim we wszystkim nie mogę pomóc w kwestii mogą, owszem, jak podnosi się suknie do góry jak siada z ktoś z urzędu czy we fraku czy dłużników rozpięte marynarki zapiętych zgłosiliśmy też historie śmieszne, bo same się już zapina marynarkę, że mogę powiedzieć oczywiście ktoś z winy marynarkę wszystkie guziki aktor wypowiedział takie dane fajne to ludzie w ogóle Super wektorem uwielbiam go nam ale dlaczego skoro są dziurki wymieniono wszystkie córki w czasie ujęcia dziewczyny także Dynowa podarowane były też uwagę, że ostatni musi bowiem rozpiętym razem 3 czy ogólnikowe, a nie wzbudziło to zapewne wszystkie nie mógł tego tak nie tylko panować to się więcej zapisał się do końca dla nas my mielimy w kostiumie uwagę, dlaczego jak to ze mną wszystkie guziki to jednak manier, jakie obowiązują, a na to moje dziewczyny wpadły na pomysł, żeby zasiłek ostatnią dziurkę, jakby bez denerwował się stanie, że nie mógł zająć się z, dlaczego osobiście, czyli zdarzają się też takiej sytuacji rozmawialiśmy o tym, że dobrze się pani współpracowało z Martą Kulik reżyserką znajdziecie, ale ja też wcześniej wymieniłem kilka ważnych filmów pani udziałem na początku programu i kilka ważnych nazwisk Konwicki Kieślowski Pasikowski Majewski, z którym reżyserem, jeżeli mogę spytać najlepiej się pani współpracowało, ale także miała pani to poczucie, że wasze wizje się przenikają i uzupełniają z każdym z tych reżyserów pracuje się bardzo dobrze, ale w Konwickiego Tadeusza, ponieważ Anawa to był film tego właśnie Niechciał robić żadnego modrzew nie chciał tego robić, bo to też tak powstał powstał nawet są już tak na produkcję szybka i moje koleżanki bały się, że nie zdążą sprzedawały się, że obawiają się posunie dadzą radę spora obsada była dla mnie tak surowca Adam mało było czasu rzeczywiście osoby, które odmawiały też sektory trochę ten czas pomniejszyły czy można z jakich powodów, by rozszerzyć ten czas produkcji, ale zazwyczaj jakoś nie mogę właśnie to jest z czasów nie powiem decyzję musi rozszerza czas czas przygotowań filmu no i trafione nie była pierwszą została propozycja żona miała ja mam założone scenariuszem tym, że z Konwickim i w ogóle i lawa i po prostu będzie no nie mogę odmówić i pamiętam, że producent do końca swojego życia dziękował zresztą pan Tadeusz też, że ten film zrobiłam nie możemy problemu można naprawdę zdążyć, bo nie wszystko naraz realizuje wszystkiego z tym muszę natychmiast realizowane właśnie one powstają jest proces taki cykliczny powstają też w jakimś tam procesie wypłaty podłożono w kalendarzu w końcu wszystko naraz także wymienia Tadeusz, bo swoją produkcję naprawdę znakomicie zemną obsada znakomita Gucio Holoubek maja Komorowska Komorowska dzisiaj Żmijewski Artur oczywiście ci, którzy podaży powtarzają też w innych filmach, ale które też z nimi robiłam, ale z moim rzeczywiście takim bardzo ważnym filmem i dzisiaj te prace w tym okresie z pewnością zupełnie inna niż w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych już o tym, trochę zdążyliśmy porozmawiać myślę nawet w czasach PRL-u, kiedy na półkach nie było niczego powstawały produkcje niedoścignione pod względem kostiumów tak jak się może wydawać jak wtedy pani pani koledzy koleżanki po fachu sobie radzili w tych czasach niedoboru kombinowaliśmy po prostu nie było ta ty się coś wymyśli, żeby powstała ta te Janusza wymyśliła, że nakleja podkreślam pod 2 FIZ-y liny to dawało takie ładne takie morowe morowe wzory przynosi już pamiętamy kto, ale było wejdzie bardzo dobrze nie wiem jak sobie radziliśmy radziliśmy sobie pamiętam, że zrobią taki film łuk Erosa np. tak powiem o tym, wiemy, bo korzystam paradoksalnie wszyscy mówią że, że to film głównie tam nagość, która Grażyny Treli, ale tak nie było też udział firm dostępnego w kostiumie na festiwalu w Gdyni też m. in. za ten film insulina jest FIBA nie być nie była, ale był Polski 2 i wzrok można było się piękne kreacje będą też były jak osiągalne są tam chyba wszystko było, skąd uciekł jednak należy koronki tak różne rzeczy jestem fanką naturalnych tkanin więc, że ktoś mówi zeszły już ze sztucznego wspieranych to rozumie krzywdzi, bo tak nie jest jakoś się sprawdzało nakreślony przez oprócz tych niedoborów i tego, że tych niedoborów dzisiaj już niema no, chyba że niedobory budżetowe na czym te różnice polegają przede wszystkim dziś to znaczy w sensie też podejścia do zawodu także tego jak do zawodu przygotowuje się to młodsze pokolenie nowości wszystkich dostępnych na pewno łatwiej to to jest ogromne plusy tej epoki i tego zawodu, a to, że wszystkie dostępne na razie, że wszystko możemy mieć, bo wszystkie potrzebne także trzeba, więc nie podejdzie do danego tematu i wykorzystywać tylko to coś nam potrzebne wg jakieś pomysły, które tworzy tworzymy nadane kostium na dany film no łatwiej osiągalne, ale przyspieszyli przyśpieszyliśmy czas przygotowań film, bo kiedyś ktoś przygotował taki, informując się ponad pół roku przygotowywało, a teraz nowości miesiąc dostaje propozycję za miesiąc są zdjęcia tak było w przypadku znajdziecie to niewiele czasu miałam do 1,51000 Arka miała rzeczywiście na czas przygotowań było mało czasu obraza, a w trakcie to taki dosyć rozłożony w czasie filmy robi tak cyklicznie zimnem, bo 2 tygodnie nieświadomego przerwę włada, więc można było coś tam przygotować także także imprez znajdziecie to jest film, który żywi się bowiem komfortowo jednak zdjęcia takie komfortowe, bo przygotowawczy był okres rzeczywiście krótki, ale rozliczałem taki komfortowy czas na zastanowienie się na przygotowanie kolejnych proponowanych zdjęć nie było także na hollywoodzką produkcję i hollywoodzką produkcję proszę państwa będziemy mam nadzieję już niebawem podziwiać również na ekranach polskich kin produkcję, do której kostiumy zaprojektowała przygotowała Elżbieta Radke kości Agrafka które, czego się kultury osobistej bardzo pani dziękuję za to spotkanie, a jeszcze przypomnę, że znajdziecie Marty szkolić to film, który otwiera dziś wieczorem festiwal transatlantyk poniedziałek się słyszymy i będziemy z kulturą osobistą również na transatlantyku w Łodzi dziękuję bardzo do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska teraz czas na informację w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!