REKLAMA

Mazury. Drogowcy forsują budowę 4-pasmowej drogi tranzytowej dla TIR-ów

Data emisji:
2019-07-12 15:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
11:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd, który zaczniemy dziś od powracających jak bumerang i budzących z drugiej strony też protesty i opór pomysłów scenariuszy budowy ekspresowej drogi jest 16 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje taką cztero pasmową drogę przez środek przez serce centrum krainy wielkich jezior mazurskich z 1 strony wielu pewnie było i wie, jakie są drogi na Mazurach i że ich ulepszenie Rozwiń » powiem tak jest konieczne również ze względu na bezpieczeństwo, ale z drugiej strony okoliczni mieszkańcy działaczy, ale też wiele samorządów uważają, że szkód będzie więcej niż korzyści z tej drogi telefonicznie połączyliśmy się z Krzysztofem w obcym ze stowarzyszenia na rzecz ochrony krajobrazu kulturowego Mazur Sadyba i też akcji Ratujmy Mazury dzień dobry dzień dobry panie dobry państwu akcja Ratujmy Mazury czy inicjatywa Obywatelska to są właśnie zbierają zebrali się w niej ludzie, którzy sprzeciwiają się budowie tej 4 posłów i od razu państwu powiem, że może właśnie ratusz Mazury przygotowały taki film jak twierdzą jak można przeczytać powstał z miłości do Mazur mną, którym na, którym możemy zobaczyć te miejsca, przez które miałyby przechodzić ta trasa generalna dyrekcja wybrała 3 scenariusze 3 warianty SA 16 w naprawdę 2 tak naprawdę, a w zasadzie to 1 z 2 wariantami to znaczy to, że są 2 warianty to jest droga jest w tej chwili rozpatrywany projekt budowy drogi tej pani powiedziała słusznie czteropasmowej tylko jeszcze dodatkowe 2 pasy awaryjne i t d . w związku z tym o parametrach zbliżonych do autostrady na odcinku od Mrągowa wszyscy okolice Mikołajek i aż do Ełku, czyli testu odcinek dosyć i na 1 odcinku tutaj w tym najbardziej wrażliwym, czyli między Rogowem, a mikołajkami są 2 warianty w 1 pod wariantem badali już 1 także co i trudno nawet powiedzieć są 3 warianty to jest naprawdę 1 wariant i to na dodatek wariant, który już był rozpatrywany w 2000 ósmej 2 wyższych 2 tysiące dziewiątym roku i wtedy wtedy parę lat temu 10 lat temu rozpatrywano aż 41 wariantach goli wszystkie odrzucone jako nienadający się dializa do realizacji ze względu na na konflikty z naturą i przyrodą ludźmi ze społeczeństwem i teraz powrócono wybrano z tych 41 właśnie te warianty, które mówią to zanim przejdziemy do szczegółów tego też, dlaczego państwo się sprzeciwiać, jakie są możliwości, jakie masz obiekcje czy w ogóle wyobrażacie sobie powstanie w tym regionie Polski na jednak też powiedzmy niejako pograniczu białoruskim litewskim i też byłoby to korzystna oczywiście dla też połączeń z Kaliningradem w Rosji czy wyobraża sobie w inny scenariusz czy założenie uważacie, że ten region no on może funkcjonować tylko z małymi, ale naprawiony i drogami no tak jedno Mazury są się powiedzenie taki popularny Bałtyk góry Mazury to jest jednostek najbardziej w Polsce nie ma terenów bardziej rozpoznawanych bardziej rekreacyjnych bardziej związanych z turystyką niż te wymienione, czyli to są jednak takie takie perełki były też niewielki obszar bardzo ciekawy bardzo dużą ilością jezior, który ma stary system dziewiętnastowieczny system dróg, które należały dróg te drogi i często należałoby remontować modernizować, ale nie obrażamy się budowy autostrady, która przetnie ten wrażliwy i skomplikowane ekologicznej społecznej tak dalej obszar i będzie poprowadzona droga, która docelowo ma być włączona do sieci Tell, czyli co z tras transeuropejskich korytarzy transportowych łączących wschód zachód wprowadzenie transportu tranzytowego i docelowo to 33  000 samochodów dziennie przyjmujący ze Wschodu na Mazury przez środek Mazurów uważam, że za absurd, czyli tak naprawdę był ów uważa pan, że to nie jest miejsce, żeby taki tranzyt rozwijać o oczywiście, że nie da się inaczej zmęczonej, ale po pierwsze jest to teren tej powiedziałam wrażliwy ze względów ekologicznych jeziora bagna tereny podmokłe i t d. są tu formy ochrony rezerwaty rezerwat biosfery nie będę wice szczegóły, bo to słuchać w noweli było rezerwaty natura 2000 i tereny dzikie i t d . są jeziora są wioski są i celem powodowany na dodatek, bo może nowy i w związku z tym można wyobrazić, jakie będą koszty budowy i estakad mostu przepra w tylko pół przeniesienia milionów ton ziemi i przeprowadzenie przez ten wrażliwy obszar jak poniżej i Puszczy Piskiej poniżej Mazur jest równina kurpiowska, gdzie są Piaski jest równina nie ma, jeżeli nie ma, że nie ma lasów nie ma terenów wrażliwych społecznie czy niema tam rozwinięty jak i turystyki, gdzie są drogie można było przeprowadzić i jaki jest ekonomicznych i sens budowania czegoś co będzie 34 × droższy jak można tą drogę oby Polish Pm przeprowadzić 233040 km, jeżeli i nie będzie protestów nie będzie skuty nie będzie taki koszt Jerzy Szmit prawo i sprawiedliwości podzielił ludzi w swojej trzeci w tej publicystyce, którzy sprzeciwiają się temu projektowi na wakacyjny, którzy przyjeżdżają tam okazjonalnie na tych, którzy już zarobili wybudowali piękne rezydencje nie chcą, żeby ktoś zakłócał spokój na tych, którzy chcą, by warmińsko-mazurskie to był skansen będzie na nostalgii, w którym jest dobrze ludzie młodzi wyjeżdżają, w której grupie pan się czuje moja ja myślę, że on, że ja jestem zresztą odpisałem mu puli i tylko się ukaże w druku, ale myślę, że nie zalicza do jednych i dobro dzieci i warszawki tej niedzielnej, chociaż nigdy w Warszawie mieszkałem, bo nie ma pojęcia raczej, skąd pochodzę i do o tych zwolenników skansenu, chociaż to ja od zawsze od odbijamy pół piłeczkę mówił ci, którzy projektują tą drogę to są to oni chcą skansenu oni chcą utrwalić dziewiętnastowieczny system dróg droga nr 16 odpust 16 ustawy 19 wieku jako droga ze Wschodu mało znana ze Wschodu na zachód, gdy stolicą i Prus wschodnich i prozy były Prusy wschodnie należały do Prus polską stolicą dane w związku z tym my teraz potrzebujemy dróg o innym kierunku my mamy w stolicy w Warszawie i do nas na Mazury najwięcej turystów przyjeżdża jest bez Warszawy Mazowsza ze Śląska Małopolski i potrzebujemy dobrego skomunikowania i ze Wschodem czy suwał mężczyzny i Kujawami, bo taki przebieg drogi 16 tylko centrum Polski, gdzie są autostrady łączące dalszą częścią Europy jak z tym to my jesteśmy postępowi, bo chcę i innej silnej orientacji w 2 i ile im innego innej koncepcji rozwoju komunikacji na tym terenie, a proszę powiedzieć tutaj jeszcze dodam, że Krzysztof Woźniak przypomina rzeczywiście Jerzy Szmit wiceminister transportu 2 × stracił prawo jazdy lub drogi z Warszawy radę bez pracy prawo jazdy pani proszę przypomnieć no za przekroczenie prędkości niezachowanie bezpieczeństwa, bo to już neguje motyw drogi on chciałby tu autostrady, bo szybciej można byłoby w, a tak poważną unikać wątki wątek osobisty pan Jerzy Szmit zapomniał, robiąc ten podział, że w tym wypadku doszło do rzeczy w Polsce mało spotykanej w zasadzie unik unikalnej, że mieszkańcy protestują przy protestują ci i jako mówi i dzielnicy niedzieli Mazurzy, ale przeciwko tej drodze protestu samorządy lokalne, których trudno nazwać i przyjezdnymi czy obcymi i t d . i samorząd i wina Mrągowo gmina Ryn gmina Mikołajki Orzysz wszystkie wystąpiły z oficjalnymi najpier w podziemnymi pismami sprzeciwem, a później łącznie zaprotestowały przeciwko tym planom budowy w związku z tym no trudno komuś powiedzieć, że to tylko obcy, że to tylko przyjezdni, że to tylko turyści skoro samorządy lokalne struktury zawsze słyszymy, że samorządy lokalne trzeba chronić, bo oni są najlepiej wiedzą jak dalej jak dbać o swój teren skoro oni są przeciw no to trudno takie takie zarzuty po śmierci wyciągały obronić będziemy wracać, bo też temat Otóż ilu lat wraca co najmniej dekadę rozpoczął 2 tysiące ósmy roku 2 tysiące dziesiątym zakończył m. in . z powodu m. in . z powodu oporów społecznych i z powodu braku pieniędzy teraz opór jest znacznie większy, bo liczba mówi mi się spodziewał, że ramię ramię z mieszkańcami turystami pójdą samorządy i powstała koalicja, której pani wspomniała taka niezależna i ten spontaniczny ruch niezorganizowany, ale dopiero prężnie działający wydaliśmy taki filmik chce pani też na początku wspominała on pokazuje miejsce, które znikną niektóre są także na tym zachęcam słuchaczy, żeby potem filmik sięgnęli mamy w radiu TOK FM też naturalnie będziemy wracać, bo z drogami coś, by tam trzeba było warmińsko-mazurskie naturalnie tu się pewnie wszyscy zgadzają zrobić na razie zawieszamy temat Krzysztof Worobiec właśnie Ratujmy Mazur ze stowarzyszenia na rzecz ochrony krajobrazu kulturowego Mazur Sadyba państwa gościem telefoniczną informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA