świat podgląd jak mamy sfinansować nasze potrzeby środowiskowe ekologiczne nasze szkoły domy opieki szpitale kolej rzeczy uniwersytety jeśli nie opodatkowujemy tzw. firm cyfrowych korporacji cyfrowych tak jak wszystkich innych mówił minister spra w zagranicznych Francji, bo proszę państwa Francja francuski parlament ostatecznie uchwalił wczoraj przepisy wprowadzające tzw . podatek cyfrowy, czyli podatek na wielkie firmy technologiczne nawet nazywany jest gafa Google Amazon
Rozwiń »
Facebook i apel Francuzi niecierpliwi się przedłużającymi się pracami Unii Europejskiej OECD i postanowili zrobić wprowadzić ten podatek sami oczywiście wychodząc z tego przeświadczenia, że firmy cyfrowe, korzystając legalnie różnych sposobów dopłacą podobno Unię Europejską średnią stawkę podatkową 9 % czy mamy doniesienia, że nieraz to jest i pół punkta procentowego podczas gdy takie średnie opodatkowanie wynosi 23 % Unii Europejskiej, więc jak państwa zaczęły się zastanawiać co zrobić, żeby w tej nowej gospodarce cyfrowej opodatkować również takie firmy państwa gościem jest dr Szymon Wierciński Akademia Leona Koźmińskiego dzień dobry czy pan ocenia te nowatorską francuską inicjatywach Francuzi po raz kolejny zeszli na naprzód Awangarda podatkowe tak tak już zresztą nie pierwszy raz na różne pomysły się tam trafiały w ostatnich latach, ale faktycznie dyskutujemy o bardzo szerokim problem miano problemy, które związane z tym, że to już nie sprzedaż samochodów też nie sprzedaż produktów tak rozmawiamy o rzeczach cyfrowych niematerialnych, których nie da się ani wycenić ani policzyć choćby strony kosztowej wytworzenia produktu cyfrowego tak jak miało to miejsce kiedyś, a z tego powodu no jesteśmy globalizacja w efekcie czego Facebook i te wszystkie korporacje mogą tak pisać różnego rodzaju powstawanie w łańcuchu produktu, że ostatecznie podatek zapłacą tam, gdzie prawie podatków nie ma albo są najniższe stawki tak prof. Baruch lew z University w nowym Jorku właśnie jakiś czas temu mówił o tym, że na standardy rachunkowości nie działają tak standardy rachunkowości działały w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, kiedy większość wartości firm tak naprawdę była wzorowana na giełdzie w postaci maszyn takich, że ziemi wszystkich zasobów tych materialnych państwa nie ogarnęły tak mówiąc kolokwialnie czemu to często przychodzi tak dobrze jak te duże korporacje, które umieją się w tym nowym systemie inna sprawa nigdy nie nadąża tak naprawdę za tą technologią mieliśmy rok 2001, kiedy tak, jakby stosunek tej wartości niematerialnych do rzeczy materialnych do wyceny tak spółek giełdowych tego co było w księgach firmy verso z tego klubowe ta firma firma na rynku to było około 205 % oznacza, że 75 % to była spekulacja bankami ZUS rzeczy niematerialne tak w 2001 roku wiadomo był krach, więc dużo się oczyściła natomiast dziś jesteśmy dziś na poziomie takich 40 % 40 % wartości firmy giełdowej nie więcej możemy powiedzieć, skąd się, zaglądając do ksiąg firmy 60 % w niektórych przypadkach Easter topowych to pewnie ich 2 % wszyscy teraz strzelam to jednak związaliśmy mówiąc o firmach, które działają po kilkanaście lat na rynku jeszcze niema żadnego zysku, ale powiedzmy o tym, francuskim pomyśle, bo oczywiście w są różne pomysły jak to jak ten podatek skonstruować oni wprowadzili stawkę 3 %o wą na firmy, które mają globalne przychody powyżej 7150 EUR, a we Francji milionów 7001000 milionów euro we Francji to 25 000 000 EUR rocznie to podobno około 30 podmiotów głównie amerykańskich dlatego Donald Tramp już zarzucił zaś zapoczątkował śledztwo czy nie jest to podatek dyskryminujący, ale są tam też jakiś francuskie podmioty te 3 % ma objąć co są przychody tak z tego powodu, że w przypadku tych produktów cyfrowych bardzo trudno jest policzyć przychody z reklam mówimy o reklamach tak, które w Polsce byśmy to największe amerykańskie firmy mają monopol no niemal ponad połowę rynku jest problem plamy na państwowym jest to, że ciężko jest zdefiniować co to znaczy ten przychód z reklam tak, bo w, jeżeli spojrzymy na strukturę na model biznesowy Googlea chociażby to nie jest tak, że po 1 stronie mam czy mamy tych reklamodawców mamy reklama biorców, ale nie działa tak jak w przypadku tradycyjnej gazety tak dzielić się tam zasięg po 1 stronie mamy tam koszty dziennikarzy tak dalej po drugiej sprzedaż GZE Bogu te produkty rozdaje tym klientem docelowym za darmo tak tego rada do tego to nie jest także Google ma tylko to Platforma AdWords, a sen z drugiej strony tylko tak naprawdę wszystkie produkty Google są zintegrowane tak już każdy z państwa, kto korzysta z wyszukiwarki Google czy Gmaila już dawno zaakceptowaliśmy ten cyrograf tak zgodzili się zgodziliśmy się na to, że mogą łączy wszystkie dane, które zostawiamy wszystkich serwisy, które nas długa i tutaj tak naprawdę cała ta wartość dodana i na czym go zarabia, bo go przede wszystkim, a jest w stanie dopasować reklamodawców do reklamy wiary przychód jest konkretny on wycenia to na tyle i tyle ci, którzy kupują reklamy płacą i to jest opodatkowana dlatego z przychodem jest prościej tak Francuzi, którzy zniknęli tak mniej więcej można można szacować, skąd da się to policzyć się prostym projektowa projektem w firmie po drugiej stronie bez zaczniemy patrzeć na to jak wygląda strona kosztowa no to można policzyć to każdy tak naprawdę każda osoba zajmę się biznesem ekonomista czy osoba o rachunkowości policzy to inny sposób tak nie ma reguły albo się także jest dobry pomysł ta konstrukcja francuska, czyli właśnie 3 %owe opodatkowanie przychodu można rozpatrywać na kilku poziomach na tym ekonomicznym na na politycznym moralnym tego poziomu moralnego z fajnie by było, że ten podatek byłby sprawiedliwy rozłożone natomiast pamiętam dyskusję, która była kilka miesięcy temu w Austrii własne podaje, że podatek był 5 % na reklamę w ostry powiedziano, że oka to zrównanie metod, żeby cyfrowy podatek od reklam i ten reklama podatek od reklam tradycyjnych, bo taki sam mam zdanie produkty są takie samo z 1 strony mamy tradycyjne media prostym przejrzystym modelem tak naprawdę po drugiej stronie mamy firmy, które zarabiają na wiedzy na temat użytkowników, żeby zarobić na wiedzy o tym co robi użytkownik popiersie tego trzymał użytkownika utrzymać tutaj ogromna walka pomiędzy właśnie tymi największymi firmami mają system niesprawiedliwy wobec gafy tych dużych nie myślę, że to jest niesprawiedliwe to jest inny rodzaj usługi to jest prosta szeroka dyskusja nowsze powinien wyglądać system podatkowy oczywiście, żeby sfinansować wszystko potrzeby państwa tak dalej natomiast ja jedyne co mogę powiedzieć to, że system, który mamy w tym momencie nie działa no właśnie to jest odpowiedź Francuzów uważa, że oka to spróbujmy w takim razie zrobić krok mamy także strukturyzowane mistrza zainspirują rzeczywiście mówiliśmy prace toczą się wołać CD z Unii Europejskiej ciągle się nie mogli dogadać, bo byłoby lepiej, jakby to się stało w tych wszystkich krajów, żeby nie rozgrywały korporacji, które często słyszy większe bogatsze niż mniejsze kraje się boję trochę tego, że teraz mamy problem po stronie kosztowej, a mogę sobie wyobrazić powrót problem po stronie przychodowej, bo jeżeli pani tym Francuzem właśnie przyjechała pani francuską granicę jest pani niem w Szwajcarii akurat w Szwajcarii pani się zdarzyło kliknąć na reklamę, że kupuje pani niem pralkę w Niemczech, którą pani zgarnie po drodze to gdzie pani dokonała tych zmian zobaczył, że to w praktyce może się okazać tak w, że być może ten cały system rachunkowości cały ten system rozliczania podatków, które mamy w tym momencie, bo po prostu jest już nie do zaadoptowania potrzebujemy czegoś nowego na ten rok do w tym kierunku podatek przychodowy jest podatkiem na pewno prostszym natomiast nie można tego podatku też odizolować od całej innej cel całej reszty tej struktury podatkowej, która panuje w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, a my się pan jeszcze Amerykanie Donald Tramp rzeczywiście mogą AM ostro się sprzeciwi przegrywa już mamy wojnę handlową tak sperma państwami, jeżeli oni potraktują to w ten sposób 1 akurat nie ma tutaj takiej bezpośredniej relacji, że oni nam dają swoje samochody to my damy im nową faktycznie rozwiązania Googlea są rozwiązania amerykańskie z szeroko to patrząc są najbardziej popularne w skali globalnej 1, a nie da się opodatkować nie polskiej czy francuskiej niemieckiej sieci społecznościowej tak, bo jeżeli taka istnieje to i tak jest marginalna w stosunku do dogmatów, jaki generują generują giganci na rynku natomiast pytanie, jaka może być tego, jaka może być odpowiedź tak można zrobić z punktu widzenia administracji afgańskiej policzą sobie tej kasują nas na nią pół miliarda no to skasujemy ich na pół miliarda w drugą stronę skład na żywność z bardzo czekam bardzo klasyczną wojnę handlową ja przyznam szczerze bardzo się cieszy, że Francuzi próbują uregulować, bo jest bardzo frustrujące, że te wielkie firmy płacą tak niskie stawki podczas gdy ludzie zarabiającym tam jakieś średnie krajowe płacą kilkukrotnie wyższe i rzeczywiście do tej pory wykorzystywały firmy nowe możliwości w zglobalizowanym świecie, ale zmieści się z bardzo, jakie będziemy, więc działa czy też mają pewną w Wiśle już nie to za 2 tygodnie ma prezydent on będzie działał tak były pieniądze ściągnął go teraz pytanie co się stanie po drugiej stronie czy gwałt podniesie ceny usług norma w Google może straszy w każdym razie klub może wprowadzić drobną opłatę za korzystanie z Gmaila zobaczymy, kto ma zresztą raczej nie należy się odważy chce też Szymon Wierciński Akademia Leona Koźmińskiego państwo się bardzo dziękuję Francuzi Francji parlament zatwierdził nowy podatek tzw. cyfrowy 3 % dochodów tych największych korporacji cyfrowych informacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD
-
11:41 W studio: Radosław Puśko
-
10:57 W studio: Michał Bogusz
-
13:25 W studio: dr hab. Sebastian Płóciennik
-
13:14 W studio: Kamila Drzewicka
-
10:22 W studio: Wojciech Konończuk
REKLAMA
POPULARNE
-
-
11.05.2017 15:00 Światopodgląd39:41 W studio: Adam Balcer , dr Michał Kuź
-
29.09.2017 15:20 Światopodgląd13:45 W studio: Agata Pyzik
-
26.01.2018 15:20 Światopodgląd27:23 W studio: dr Patrycja Sasnal
-
06.03.2018 15:20 Światopodgląd12:56 W studio: dr Michał Krotoszyński
-
15.02.2017 16:20 Światopodgląd13:18 W studio: prof. Witold Klaus
-
16.02.2018 15:20 Światopodgląd12:35 W studio: Dariusz Zalega
-
02.03.2018 15:00 Światopodgląd35:18 W studio: prof. Joanna Tokarska-Bakir
-
29.12.2016 16:00 Światopodgląd26:02 W studio: prof. Jerzy Eisler
-
06.12.2017 15:00 Światopodgląd25:06 W studio: dr Marcin Zaród
-
06.02.2019 16:00 Światopodgląd09:52 W studio: Patrycja Bukalska
-
28.03.2018 15:00 Światopodgląd12:46 W studio: Wiesław Motyka
-
26.11.2020 15:40 Światopodgląd13:25 W studio: Elżbieta Łukacijewska , Łukasz Kohut
-
29.10.2020 15:00 Światopodgląd10:38 W studio: dr Magdalena Muszel
-
29.10.2020 15:20 Światopodgląd11:42 W studio: Joanna Flisowska
-
10.11.2020 15:20 Światopodgląd13:42 W studio: dr Jakub Zieliński
-
03.11.2020 16:20 Światopodgląd13:16 W studio: dr Piotr Tarczyński
-
30.12.2021 15:00 Światopodgląd11:39 W studio: dr Agnieszka Fihel
-
03.04.2020 15:40 Światopodgląd16:15 W studio: Jan Zygmuntowski
-
04.01.2022 15:40 Światopodgląd14:48 W studio: dr hab. Sebastian Płóciennik
-
-
22.12.2021 16:00 Światopodgląd09:46 W studio: Michał Kuźmiński
-
16.10.2020 16:00 Światopodgląd22:17 W studio: dr Michał Rauszer
-
11.02.2022 15:20 Światopodgląd23:25 W studio: Łukasz Kozak
-
-
10.06.2020 15:40 Światopodgląd13:15 W studio: Katarzyna Tubylewicz
-
28.10.2020 15:40 Światopodgląd11:48 W studio: Kaja Puto , dr Olena Babakova
-
29.12.2021 15:00 Światopodgląd12:50 W studio: Łukasz Misiuna
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL