REKLAMA

„Trzeba dążyć do ograniczenia lotów krótkodystansowych. Wpływy z podatku lotniczego powinny wspierać alternatywę, czyli kolej”

Data emisji:
2019-07-13 08:20
Audycja:
Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
18:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Agnieszka Lichnerowicz Francuzi proszę państwa od przyszłego roku zamierzają wprowadzić Eko podatek lotniczy prezydent Emmanuel Macron państwo wiecie początkowo próbował obciążyć paliwo samochodowe co naturalnie doprowadziło do protestów ludzi tzw. żółtych kamizelek, którzy przekonywali, że samochód jest potrzebny choćby, dlatego że niema tzw. PKS-u muszą jakoś dojechać, więc teraz proponuje obciążenie podatkiem latania to ma być od 1 , 5 do nawet 18 EUR Rozwiń » każdego biletu zaraz państwu rozłożymy na części i też opowiemy o tym, że taki podatek prowadziły świece przymierza się Holandia i będą naciskać na to, żeby cała Unia Europejska to zrobiła w ogóle, żeby zlikwidowała pewne przywileje którymi cieszyć się od dawna przemysł lotniczy wspierany do tej pory do tej pory była darzy go wspierać Dominik Sipiński z polityki Said analityk polityki insekty państwa gościem dzień dobry dzień dobry zacznijmy od tego podatku francuskiego loty we Francji i Unii Europejskiej z francuskich lotnisk mają być opodatkowane na 1,5 EUR poza Unię dla klasy ekonomicznej, czyli większości z nas to ma być 3 EUR dla biznesu to dużo więcej dlatego, że to odpowiednio 9 i 18 EUR z wyjątkami, ponieważ świat Korsyka czy jakiś terytoria francuskie Zamorski mają być zwolnione z tegoż podatku wystraszyły się linie lotnicze twierdzą, że stracą Air France tam kilkadziesiąt milionów przerzucą na klientów straszą ich akcje oczywiście kilka punktów na giełdach poleciały jak jak pan to komentuje jak to inni oceniają jak jest sens tego podatku, jaki będzie skutek sens tego może zrobimy tego w ogóle w systemie rady podatek środowiskowe, bo w unii Europejskiej jest kilka państ w jest Szwecja ukrywanie dyrektor wspomniała są Niemcy wielka Brytania, gdzie ten podatek w ogóle ze swej najwyższy nazywa się pasem jetty jest powszechnie krytykowany od wiele lat podatki obowiązują one wszystkim mniej więcej podobną strukturę dna też uzależnienia od dystansu to czasami zrozumienie Unia nie Unia czasem dystans ale, ale idea jest sama krótki długi i kasa podróży, by żaden z tych podatków dniu nie uzależnia wysokość podatku od szkód faktycznej emisji żaden z nich np. nie zachęca linii lotniczych do tego, żeby latały bardziej ekologicznymi samolotami w bo niezależnie od tego czy wycinamy samoloty latają samolotem podatek zależny tylko wyłącznie dla was, dlaczego od trasy łatwiej tak czy, czyja chyba tak tak warranty też po prostu łatwiejszej te podatki, a one są prowadzone od ładnych paru lat, ale bardzo nieśmiałą bardzo nieśmiało Holandii rany z nich w ogóle wycofały Hollande chce Bruksela chce wrócić od przyszłego wejść następnego roku, gdy podatki do tej pory Szwedzi byli pierwszymi, którzy w zeszłym roku nazwali otwarcie podatkiem ekologicznym faktyczne pasztety dokładnie ten sam model podatku, który był wcześniej to po prostu opodatkowanie podróży lotniczych który, ale we Francji ma być przeznaczone na rozwój tego transportu, który bardziej ekologiczny choćby kolei ma być tylko zastanówmy się też na ile by kolej jest może zastępować lotnictwo nawet jest także ten podatek faktycznie pozwoli nam znaleźć alternatywę no i to jest w ogóle największy problem czy pan ja powiem tak ja nie mogę się pogodzić z tym, że Warszawy do Wiednia to nie jest dolecieć niż dojechać pociągiem oczywiście zresztą zaraz ktoś powie, że nie zawsze, ale ja osobiście tego doświadczyłam, sprawdzając chcemy pewnie też wasze największe problemy Unii Europejskiej tempo za dużo, by tam zupełnie bezsensownie na krótkich trasach co czasami do Berlina n p . n p . przy czym nie jest wina nie zawsze tak będzie jest wina pasażerów nie jest wina z wodą, żeby nie przerzucać odpowiedzialności etycznej przymusu samoograniczenia pasażerów tylko stworzyć system, który będzie wspierał tak pewne zachowania ich ułatwiały, choć pasażerowie niewątpliwie dobrze widać w Szwecji Skandynawia, zwłaszcza w Szwecji czy pasażerowie sami ze świecą wywodzi się ten ruch za swoje zadania tak najciemniej, gdzie pasażerowie sami jak unikają podróży, których nie muszą dokonywać spadła podobna liczba lotów spada często jest też kwestia tego podatku zeszłorocznych zostawmy trudno powiedzieć sprzeczne ze skutkiem, a niewątpliwie zastygł, zanim latanie w leczeniu ma wpły w na biznes głównie świat inny kraj skandynawski już mniej zdrowa, że lepsze rozwiązania systemowe niż te indywidualne niewątpliwie bardziej ten Flight w sejmie ma wpływ bardzo marginalne na biznes nawet Szwecja pozostałe kraje nie ma żadnego tak naprawdę problem w tym, że przez wiele dekad tak naprawdę, a jeszcze jedno trzeba, bo nie będziemy kluczowego dlaczego, skąd w ogóle pomysł, żeby jednak albo ograniczać liczba lotów różnymi sposobami albo wprowadzać, bo tego ruchu jest mniej, ale jednak jakieś rozwiązania bardziej niskoemisyjne w lotnictwie Tomasz najbardziej chyba w kontekście Unii Europejskiej niskoemisyjnych rozwiązań w lotnictwie jest pociąg naprawdę, gdy właśnie to, o czym, o czym rozmawiamy, że na trasach takich jak no powiedzmy trasy krajowe w Polsce może z wyjątkiem Szczecina może Rzeszowa, ale granie n p . na trasie krajowej spod Warszawy do Poznania Warszawy Krakowa czy Gdańska nie powinno być potrzeby latania nie mówi, żeby rozwiązywać od razu oczywiście te niedomagania to, ale pasażer nie powinien traktować samolotu, zwłaszcza takiej osoby, które fakty z Warszawy do tak np. Krakowa nie powinien tak to samolot jako w ogóle alternatywy dopalacze nie znaczy, bo wciąż będzie kluczowe zdanie to jest uderzające jak bardzo ile musieli jeździć samochodami pociągami, żeby wyrobić taką samą emisję co 2 jak na 1 akcjach czy dużo, zwłaszcza pociągami samochodami są alternatywy tak, zwłaszcza w Polsce, gdzie mamy struktury samochody jak mamy i istotna dla 10 nadal to jest przyjemniejsze dla klimatu niszczy naszego środowiska niż samo lat podejrzewam, że tu już można było poznać danych w zakres w Polsce poważnie dyskutować to jest pociąg niewątpliwie to jest i tak nikt nie postuluje, żeby śmierć misjonarza, ale ostatnio tak, by Grecja dodała też są oraz one są najgorsze dla środowiska często jest tak w mniejszym stopniu środek transportu większym stopniu wakacji, tym bardziej tak na to jest zapisana w żywności po prostu takiej wyłączy natomiast pociąg jest absolutnie bez 2 zdań, zwłaszcza pociąg elektryczny nawet pociąg spalinowy jeśli ta energia zmianę sensownie produkowana w Szwecji to są pociągi, które zresztą środek transportu, który najlepszy dla środowiska najszybszy pamiętajmy o tym, że to nie jest nie można myśleć jak jakiś wysiłku czy kości ze strony pasażera, który musi ona musi ponieść w myśl ratowania planety, bo to po prostu łatwiej, chociaż oczywiście do Bangkoku czy do Chicago trudniej oczywiście na, ale to właśnie, jakby trochę inna kwestia mecz bez kaloszy i też jeśli w unii Europejskiej sensownie podejdziemy tej polityki zrównoważonego transportu krótko stosownego też nie mówią o tym, że pociągnie dziś Warszawę do Lizbony a, żebyśmy n p . faktycznie w perspektywie kilku lat krótki wyeliminowali takie loty jak czy terminowa potrzeba takich lotów jak też Warszawa Berlin nie ma ster dam Bruksela jest świetnym przykładem co tam też był uwolni trochę tego tej misji NATO co faktycznie, jakby ze względów gospodarczych powinniśmy niestety, ale mi to właśnie Sun rzesze ten trend zaczął mówić ja przerwałam, że się ten trend zmienia, bo do tej pory lotnictwo było wspierane niech państwo macie świadomość, że linia lotnicza nie płacą ani podatku VAT ani akcyzy, jeżeli chodzi o paliwo poza tym, a i np. samochód paliwo do samochodu, owszem, płacimy, a poza tym były wspierane są często wspierane potrzeby lotniska były, więc system, czyli niebyły dotowane przez system Unii Europejskiej czy przez system państwowe, więc do tej pory cała energia szła na to, żeby rozwijać transport ludzi czy taki to jest właśnie ten klub budowania trochę bardziej sensownego sposobu zarządzania zrównoważonym biznesem w lotnictwie zamiast pracy podatki lotnicze, które obiektywnie uzasadnić sprawdzają właśnie tak mu się na początku mają dość ograniczoną funkcję za najlepszego Hiszpan się nie sprawdzają jednak powieść, dlatego że nie zachęcają do bardziej ekologicznym skazujące latania jako takie co nauka jest w ten sposób ekologiczne natomiast nie dają żadnych przywilejów n p . dla normy bardziej ekologiczne samoloty pamiętajmy o tym, że każda nowa generacja samolotów w tym jakieś 1520 % emisji nie tak silnie lotniczy bronią już połowa chcieliśmy będziemy o kolejną celowe czy doradzam kończy się tak jak, skąd wrócą faktycznie linie lotnicze, by nie płacą kosztów emisji tych zewnętrznych np. wydaje się w tym teoretycznie uczestniczył przy unijnym systemie handlu emisjami zdają się 2 % wojnami za darmo fakt, że paliwo lotnicze nieopodatkowane to jest dla mnie nie do zrozumienia, że już 2 w rejestracjach nie tylko Sybilski szef działu pomyślna, bo ja nie było wspieram tak ale, ale z drugiej strony pamiętajmy o tym, że lotnictwo jak paliwo stanie to teza jest wejście 5 proc kosztów linii lotniczej w środy droższy od połowy jego siłą rzeczy, a emisja bardzo prosty przykład na zużycie paliwa czas na zużycie paliwa na emisje dlatego linie lotnicze pewien sposób przeciwnicy n p . do sektora przemysłu górnictwa płacą te koszty czy mają zachęty do tego lamentować jak najmniej znany wykopane stawy ani rozchodzi o to, żeby spalić mniej paliwa dlatego producent samolotów i padł w konsekwencji linię 3 chwalą się tym, że nowe samoloty spalają mniej paliwa co oczywiście prawdą i dzięki temu emitują mniej jest też prawdą korzystają tak naprawdę wszystko już pamięta, że sam po prostu wygodniejsze przy mniejszym latania i ten system wsparcia powinien faktycznie czy raczej nie innym rozpad systemu zarządzania podejściem do emisji w tym biznesie powinien faktycznie przede wszystkim wspierać po pierwsze, infrastruktura to alternatywną czy kolejna Karwasz rozumiem, że po to, są też pieniądze potrzebne z tego podatku, żeby móc rozwijać kolej idealnym świecie tak pytanie narracja jak działa zresztą tak tak podchodzi do tego Francja tak taki cel tego podatku tak doszło do tego specjalna z drugiej strony wszelkie pytania czy podatek najwyższy czy nie czy istniejące podatki we Francji Francuzi istnieją 2 podatki lotnicze one nie mają żadnych założeń ekologicznych one są one potem wygenerować podobizny do budżetu, w którym trudno powiedzieć co konkretnie się dzieje z tymi pieniędzmi wice właśnie, jakby ten pierwszy krok i te podatki są jakimś tam pierwsze kroki nie są pewne skuteczniejszym pierwszym krokiem w i miejmy świadomość lotnictwa nie jesteśmy w stanie wyeliminować każdego dnia, a 19 miliardów dolarów towary transportowane są tam 1 000 000 Marta nie od tygodnia więc, jakby w każdy, kto korzysta ze smartfona jest w jaki sposób zależne od branży lotniczej, ale rozumiem, że tutaj Francuzi też zostaną nitka Francuzi razem z Holendrami oni starają się lobbować za tym, żeby przemyśleć te różne kwestie ja dodam, że latanie komercyjne to jest około 2 ,5 % globalnych emisji dwutlenku węgla czy pamiętajmy, że najbardziej szkodliwy bez emitowane wysoko w atmosferze, więc trend ten wpływ szacuje na jakieś 3 ,5 % czy trochę wyższy niż wynika z takich bezpośrednich nic, a jak pan skomentuje czy takie analizy są czy da się, ale oczywiście tutaj, broniąc się linie lotnicze zwracają uwagę na to, że Francuzi to mogą takie rzeczy proponować, bo są samym centrum sam w środku podobna dyskusja była przy transporcie tirami natomiast państwa tzw. peryferyjne, ale byłoby to Szwecja Irlandia konsoli czy Polska no coś co są peryferia Polska kolej ma bliżej na na wschód na ziemi trudniej naturalnie Francuz po prostu bliżej im jest nad krajem peryferyjnym ustawy utrudni wszystkim, dlatego że np. biorąc przykład Polski jeśli w Polsce nałoży podatki lotnicze, które spowodują, że bilety lotnicze lot podrożeją mu co oczywiście miał taki skutek skorzysta na tym Kadyrow czy tylko szaleństwo zacznie pasażer wywozić przewozić przez swój Hart i w ten sposób, jakby nie da się uciec od tego, żeby podatku ją z branżą lotniczą jakikolwiek sposób rozprawiamy o swoją kondycję całej Europejskiej gospodarki to jest twa czy to jest dobrze czy źle to można dyskutować, że warto trochę osłabić tę kondycję branży lotniczej, czyli całej gospodarki w imię bardziej zrównoważonego podejścia do klimatu pewnie trochę tak ale gdzie jest złoty środek jest w nie masz pytanie, gdzie rzeczywiście do Wiednia nie będę jechał przez leciała tam chodzi o to, że Boże to należy oczywiście tak rozważać też rosną są takie dyskusje, że przede wszystkim skupić właśnie na alternatywach tych krótkich wobec tych krótkich lat co się wydaje najbardziej realistycznym podejściem, żeby faktycznie darzy ją nie chce już weszła wyeliminowania, ale ograniczenia lotów na przynajmniej niektórych trasach Unii Europejskiej, które można wyeliminować, by w Austrii to nam się dzieje, że linia stanęła, dowożąc pasażerów do schabu z niektórych dużych miast w kraju Grace np. pociągami to jest wykonalne Francji też tak, że nawet Brukseli można można poprawić również na lotnisku od razu masz stację kolejową racie kilkadziesiąt minut dowozi do miasta zdrowa co się dzieje to nie jest to logiczne problem oczywiście wymaga pewnych dostosowań infrastrukturalnych Warszawy, bo praktycznie niewykonalne w tej chwili, ale skoro budujemy centralny port komunikacyjny budujemy tak zdaniem ministra ale, ale jako państwo budujemy budujemy do takich taki plan, a te właśnie cerze trzeba myśleć, żeby umożliwić pasażerom, zwłaszcza że cpk ma być położony jeszcze bardziej centralnie niższa niż istniejące lotnisko warszawskie, żeby umożliwić pasażerom np. weźmy Warszawę z Krakowa prostu rozpoczęcia podróży pociągiem bardzo płynną przesiadkę do samolotu i w ten sposób pewnie nie eliminujemy całkowicie, ale bardzo mocno ograniczone potrzeby tych lotów krajowych, które zresztą o tym, otwarcie mówi w planie np. linie lotnicze wcale nie chcą latać nie jest także dla nich jakiś w ambicja, żeby latać z Amsterdamu Brukseli nie muszą się nie ma alternatywy, dowożąc pasażerów PKM w haremie konkurencyjne wobec wraz ze skóry ma siedzibę w Brukseli w Zawierciu tak sobie podbierają profesorów i KLM bardzo chętnie o tym, zupełnie otwarcie mamy tych pasażer przewoził pociąg próbny z tym, że w tej chwili pociągi z Brukseli Amsterdamu szybkich tych szybki jest kilka dziennie, ale nie są aż tak szybkiego być może nie są po prostu alternatywami oni muszą latać z Brukseli zajmie 30 minut jest środowiskowo niepotrzebne biznesowo nieopłacalny do tego się zajmuje przepustowość lotniska w Amsterdamie nie ma żadnych plusów, ale musi być robione ze względów konkurencyjnych generalnie większych linii lotniczych podchodzi do tych krótkich lotów to nie jest coś nie robią z przyjemnością korzystać, robiąc przymusu, bo muszą, choć oczywiście naturalnie pojawienie się tzw. tanich linii lotniczych przypomniał on m. in. też były tanie, dlatego że no zaczęły w kodeksie korzystać z różnych lub w kodeksie pracy i aktem na tym polu działać oszczędzać oraz oczywiście tych wszystkich pieniędzy, która Unia Europejska czy państwa narodowe z Unią Europejską przeznaczały, żeby zachęcać ich do lądowania w tych mniejszych miastach, więc to było możliwe taniej teraz wiele osób z tego korzysta, z czym to są ogromne możliwości nie ma się dziwić ludzie chcą poznać kawał świata albo pracują emigrują, bo muszą teraz pytanie, jaki jest jakaś prognoza to znaczy czy uda się utrzymać tak niskie ceny albo rozbudować te kolei czy jednak na tym tle zacznie się napięcia czy latanie nie powinny być tak tania czasami jest po trochu prawda, a z drugiej strony zbyt łatwo popaść taki trochę populistyczny wnioski z dnia 5 lat 10 EUR pamiętajmy, że linia rok to zrobiłem duże pieniądze widzą oni nie tracą na tych wlotach są po pierwsze, pasażerowie płacą znacznie więcej za bilety subsydiów ją de facto tutaj się na 240 zł na drugi koniec czytam do centrum na zaproszenie do GPR pociągiem porno w Polsce no i ekonomicznych tak natomiast by pamiętajmy, że samolot taki tani wymienię te 1889 miejsce i liczyć średnia cena biletu fizycznie popadają w przesadę, że nie wolno robić promocji do 5 EUR, chociaż niewątpliwie zbyt dużo kosztów i związanych z rynkiem pracy związanych ze środowiska nie ponoszą dokładnie tak i to jak systemowo trzeba zmienić, a nie jest to zmienić łatwo taki sposób, że równocześnie odebrać pasażerom, zwłaszcza tych mniejszych miast poprzez to tam lokal brylują nie wybierać możliwości podróży po bardzo dziękuję w Polsce nie ma mowy o takim Eko jakimś lotniczym podatnik Dominik Sipiński analityk polityki insektów państwa z bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA