REKLAMA

Queerowe poszukiwania teatru i sztuki

Data emisji:
2019-07-14 21:00
Audycja:
Lepiej Późno Niż Wcale
Prowadzący:
Czas trwania:
44:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

lepiej późno niż wcale wręcz państwo wie lepiej później 4 Katarzyna Szustow dzisiaj wydaje tylko chwilowy, ale rozmawiamy to znaczy kuje znaczy kurz po polsku to oczekuję w ogóle w teatrze dzisiaj ze mną studium prof. Jana Krakowska Instytut sztuki pan oraz wice naczelna pisma dialog w wieczór dobry wieczór oraz dr Marcin Bogucki asystent Instytut Polski Uniwersytet warszawski dobrej drodzy państwo tutaj mówimy do państwa przesłuchają drugiej stronie radioodbiorników, jaki Rozwiń » Radia w samochodzie np. bardzo prostym ani informacji, że państwo bardzo nie wracają ze swoich weekendowych wypadów poza miasto na słuchacze spotykają się dlatego, bo wyszedł kolejny numer pisma dialog, które wychodzi nieprzerwanie od 0506 . roku właśnie czy tak samo widziano w liczyłam tutaj 2 tysiące 19 no, więc długo nieprzerwanie i oby jak najdłużej i kolejny numer poświęcony tematyce z kręgu nie hetero normatywności 2 numery do blisko siebie czy październik 2013 maja 2019 i choć państwo powiem co się dzieje w Polskim teatrze też da się nie tylko Polski też zagranicznym sporo naszych artystów produkuje i wystawy życie za granicą pierwsze pytanie od razu musimy tego zacząć każdy, kto się tutaj nie pojawia w studiu i padnie kategoria wir musi też swą prywatną subiektywną definicję czy jesteście gotowi na to każdy robi taką minę, dlaczego nie powiedział nam tego wcześniej właśnie dlatego tak to jest rzeczywiście zadanie trochę nawet ponad siły myślę, że każdego, kto ma odpowiedzieć na to pytanie i to widać także w książkach teoretycznych, które są to teoretycznie temu zjawisku temu skwerowi pośród i ja myślę, że bardzo zaczyna funkcjonować po polsku bardzo ładne ładne ładne tłumaczenia Słowaku mianowicie odmienić kość i w tym słowie tego słowa mniejszość tuszowanie musi definiować żadna siła nie mają opresyjnej sytuacji, że definicja musi trwać 2 minuty albo np. Dl 13 głosek zwinięta w zawsze wypytuje jak uważa potem zbierzemy po 20 latach takiej zgody wydaje się, że po prostu w słowie od 5 zawiera się to właśnie rozmaitość jednocześnie niezgodność tego czym kur jest w istocie wydaje się, że te 22 niezgodność i od i właśnie nie mogę powiedzieć dziwność teraz już Berner zaczynam wymyślać definicje czy odpowiedź na swoje pytanie od razu się pakuje jakiś straszny kłopot w tym, nic więc nie jednak pozostanę przy tłumaczeniu kur odmienność jesteś Bogiem ja też powinienem się wytłumaczyć, bo jestem autorem tekstu kupić po polsku w tym najnowszym numerze dialogu i ja tam zrobiłem taki unik trochę nie podawałem własnej definicji, ale skorzystałem z hasła encyklopedii gender takiego tomu zbiorowego, który powstał parę lat temu tam właśnie ją podaży Jana mi lińska i Jacek Kochanowski zdefiniowali tam co to są ich stadion właśnie mówią tam takich 2 obszarach to znaczy z 1 strony jest to badanie wszelkiego rodzaju nie normatywną ości w kulturze na różnych poziomach, a z drugiej strony są strategie oporu w wobec polityki, która na narzuca ten normalną, więc jak definiuje to taki sposób tak z grubsza, ale jeszcze powinniśmy wspomnieć o polskim kurze przez KE Courier to jest świetna kategoria, którą Justyna Jaworska użyła w 1 ze, że ze swojej książce, ale wcześniej właśnie w tekście do widoku pisma internetowego poświęconego kulturze wizualnej, gdzie właśnie mówiła o dziewczynach do wzięcia film Jan sprzed lat i tam właśnie użył sformowania kuje sułtański, czyli takiej polskiej właśnie odmianie jakiś dziwności i nie normatywną ciekawe jednak, że wraca stary kategorii, która pojawia się 2002 roku przy książce ba szuka odmian odmieńca mniejszościową orientacją seksualną w perspektywie gender tak jest najlepiej to wyszła pani do książki, że kupowanie, że taka była taka, choć na zasadzie testu teraz też na szrot temu uzyskał czasu tak naprawdę patrząc z perspektywy, gdzie jesteśmy teraz, gdy byliśmy, gdzie była parada 2002 roku jest teraz tak jednak ta gigantyczna zmiana ktoś odbywa naszych oczach ale, ale może przejdziemy do do praktyk artystycznych chcesz wnieść taki optymistyczny zdarzeniami myślę, że tak, że rzecz, że to zawsze ten paradoks toczyć się tu się często nie zgadzam z moimi kolegami redaktorami, że jak cierpi na ten wieczny optymizm i mówienia nie zapraszam nigdy z drugiej strony tzw . tak nigdy audycji nie był nim, kto pływał tzw. naszą stronę wydają się do niej istotne było, że po prostu jest i zadaniem naszym moim też za budowanie siły naszej społeczności osobom dają lesbijką transmisja w intelektualnym mówienia róbmy swoje, bo świat się totalnie, a nie zmienia tak jakby z 1 strony opresyjna Polska tak z drugiej strony chociażby parada i wsparcie na gigantycznej liczby Marek oczywiście będą markety wiadomo, że kapitalizm 1 z kozła z 1 strony, ale 2 strony w Polsce tak jak ona dzisiaj ten bardzo jasne wsparcie od kolegów koleżanek i nieznanych nam osób heteroseksualnych w gigantycznym się, że tego w 2002 roku odmiana miejscową skrajną niższą sprzedaż tego pewni 300 sztuk im się, że na 290 osób, które kupiło wiemy, kto te książki posiada, a teraz jednak to na przednie zgoda młodych twórców twórczyni wychodzi performer teatr o właśnie tak, by rozmawiania o nie hetero normatywne pożądaniu to jest rewolucja myślę, że 2 na naszych oczach tak na sytuację Polski wydaje mi się specyficzna, bo tak naprawdę w Polsce 1 w 1 czasie spotyka się różne dyskurs przed emancypacji wojny emancypacyjne i po emancypację postument padliny to znaczy, że po Polska jest takim, a laboratorium tej emancypacji mamy właśnie grupy, które w ogóle nie chcą słyszeć o takim jest takich tematach mamy właśnie jakiś próby tworzenia polityki etyczne tożsamościowej, ale mamy też próbę konkurowania już tych tych zastanych kategorii, więc dlatego wydają się Polska jest ciekawa inwestycje nie są tego co powiedział Stefan Warsza tłumaczy m. in. Lubiewa na język świecki świat polskich korzeniach rozmowy właśnie tutaj nawet w radiu na sam początku prowadziła zdecydował się latem myślę wtedy będę się Stefan powiedział, że Polska na 3 poziomach prostują niektóre kraje w Afryce także z 1 strony właśnie jesteśmy Super nowocześnie i są idee przeszczepione praktyki jest wszczepiany bezpośrednio z nowego Jorku dalej część domaga się mówienia gaje konieczne kami auto mówienia dzień dobry jestem gejem Dobranowski galach dzięki swemu chłopakowi jak tego nie robi znaczy jesteś ukryty jest nieprawdą też i idei tego tworzenia się pewnego no też podmiotu politycznego, bo dopóki nas będzie mało co też w swoim tekście pojawia się tt przywrócenie Anny Laszuk nasz rząd nie jest uroda karty bardzo ważna, która lat możliwe, gdy ten tekst Jezus też nie ma sprawdzimy też w furii fundamentach się pojawił czy też może 15 lat musi, więc to wprawdzie nie rwanie 60 za sprawdzamy pasy wraz z zespołem ten to te tai taka niechęć do kur wtedy tak to jest przesłanka wtedy powiedział i nad panem rozmawiam dziesiątka się karze współ brakuje, bo sobie fajny Zachodu jest właśnie obarczone akcją hiacynt, chociaż ten otoczony po prostu wersalikami tą biedą i prostym życiem poniewierany, a nic nie znaczy tak no masz pytanie tak nagle to to znaczy na ile nie znaczy czy macie poczucie, że osoby totalnie 1 ze środowiskiem w ogóle, rozpoznając te za wyraz dają takim dziwadeł kim bezpieczną schronieniem dla niektórych to znaczy, jakby w kojarzeniu wirus nie hetero nożem normatywną ością jest oczywiste i 1 zostali ludzie na ulicy tzw. zwykłych myślę, że mamy mamy mamy dlatego mamy kłopot tak jak mamy kłopot od lat z kategorią gender, która nie zyskała polskiego polskiej proste, jakiej wykładni w związku z tym można ją w też zostać albo nie straszyć albo w ogóle używać manipulować, ponieważ jest czymś obcym kur w związku z tym funkcjonujący jako kur jako pojęcie obce nie jest pojęciem operacyjnym na ulicy w ludzi, a tak na co dzień jest jest jest znowu pojęciem, które stwarza jakiś rodzaj Gać to właśnie rok dla takiej myślę w Pekinie codziennym dyskursie po prostu natomiast natomiast wracając do tego czy toczą przed chwilą mówiliście to znaczy o tym, połączeniu, jakby włączeniu skwerów porządek widziałam jakich zmian w sensie historycznym dokonujących się od lat czy w ogóle obecności osób nieheteronormatywnych w kulturze no to jest jakaś potworna praca do wykonania to jest jakiś, jakby trochę bez tego się nie da możemy mamy takie dobre także właśnie wśród ludzi, którzy świadczą o tym w tym zajmują interesują to jest tamten kuje jako taki znak nowoczesności ta akcja hiacynt to inna jest wszystko co jest wiedzą na nasz Polski z tą mówi i los no właśnie idzie trwać nawet ich dzisiaj kiedy, kiedy ta refleksja historyczna dzięki temu, że jesteśmy 50 lat obchodzimy właśnie 5050 lecie buntu stanu All i jest należy na stole jest jest interesujące w różnych w różnych planach no to no to my to jak w Polsce ta refleksja jest obarczona brakiem źródeł brakiem powierzchni brakiem brakiem historii i co próbujemy oczywiście robić stąd 2 numery dialogu, które które, które numer październikowy, w którym próbujemy sytuować teatr kurs takiej szerokiej perspektywie głównie amerykańskiej czy czy czy z każdej zagranicznej natomiast natomiast ten ten ten ostatni, czyli czer w mają te, czyli majowy jest już jest już zorientowane na polską historię odmienności i opowiadał zjawiskach w Polskim teatrze zarówno przed wojną w okresie międzywojennym nasz kolega redaktor podpisał już zacząć Krzysztof Tomasik zawsze bardzo ciekawy tekst to on o dramatach przedstawieniach w tarczy międzywojenny, w których pojawiały się postacie są tematy nieheteroseksualnych oczywiście w adekwatne do tamtej adekwatnej do tamtych czasów prawie ideom ideowej i estetycznej, ale jednak jak przebijające jakąś taką barierę widzialności, a Grzegorz Niziołek z kolei pisze w tym numerze o o tym w jaki sposób krytycy radzili sobie albo nie radzili sobie z obecnością postaci homoseksualnych w teatrze Konrada Swinarskiego i jakich jakich jakich używali strategii, żeby tak albo nie zauważyć albo albo, żeby to nazwać pomniejszyć umniejszyć czy też czy też napiętnować to jest to jest to jest 1 z wielu przykładów jednak wielu rzeczy, które po prostu trzeba zrobić, żebyśmy nagle zobaczyli, że mamy jakieś korzenie korzenie Courier są, że to nie jest tak, że możemy rozumieć w tekście sprzed 15 lat i że to jest pociąg ten początek zajęć dużo dalej dużo wcześniej czy praca w archiwach do wykonania jeszcze człowieka przed nami wydaje mi się także system ten początek grzebania i znajdowania mówi właśnie to są nasze korzenie może nie są tak nawet do naszej stronie nasze przyjrzenia się w ogóle temu rzeczywiście ktoś zadał pytanie ile znasz nie heteroseksualnych kobiet w wieku 50 plus no trochę to zajęło czasu stanowi tak naprawdę matka matek założycielek albo osób, które można zapytać być jak to było, jakbyście spektakle oglądają n p . takie to władza refleksja i to relacja łączy go nie mamy po prostu właśnie drukujemy też bardzo ciekawe co mówi, dlatego że o tym, właśnie też mówi Jola Janiczak jest autorką dramatu drukowanego w tym majowym numerze dramatu o mamę pana męskiej mężny Piotr ku o Marii Konopnickiej Marii dymiące, które właśnie mówi o tym jak z jakim wielkim trudem przyszło jej wykonywać jakieś przygotowania do pisania tego tego dramatu dlatego, że jakby źródeł wiedzy o kobiecych homoseksualności w nie mówię już w czasach niskiej rolę Bianki, ale także później było dostępnych stosunkowo niewiele czy myślicie, że ze strony wstyd przed Kotowski czaszki po prostu ludzie praktykowali pewne przyjemności relację, a niekoniecznie nazywali, że teraz mamy jednak ten narzędzia badawcze ten język wypracowane to precyzyjne nazywanie i rozciąganie kategorii kategorie LGBTQ i a plus czy to wyklucza, że nic nie wyklucza to będziemy rozmawiali też, ale co to za czas być może w ogóle było dużo bardziej liberalnie dużo bardziej wszystkie jakiś różne romanse odbywały mniej lub bardziej poważne, ale ta, a te jednak praktykowano relacje nie hetero normatywne to jest oczywiste, kto jest bezdyskusyjne tylko, że my zajmujemy się nie tyle praktyką tylko zajmują się dyskursem, czyli śmierci o tym, mówi opowieściami o tym, doświadczeniu i takie źródła chodzi teraz to nie jest tylko nie taka kwestia tych, którzy tych źródeł nie ma tylko to jest kwestia, że my musimy znaleźć i umieć przeczytać to jest zadanie myślę badaczy ludzi, którzy się tym zajmują teoretycznie czy czy czy i właśnie historycznym, żeby znaleźć ślady i tropy i po inni i za nimi podążyć, dlatego że myślę, że odkrycia mogą być szalenie ciekawe czy szczęście dużo odkrycia dziś się no no jasne, bo z 1 strony, bo parę lat temu tak naprawdę przetoczyła się taka fala gorączki Archiwalnej także polskim reforma się wręcz, że nim przetoczyła się dalej toczeniu tak tak, że teraz moim zdaniem przy przyszła trochę ta fala Kurowa i dla mnie takim początkiem trochę był Książe Karola Radziszewskiego i do Roty Sojecki odrabiamy obojga ostre serdecznie dziękuję panie prof. Kurtyce nie słucha, ale właśnie to jest to jest fajne w tym spektaklu do kamer owym, że właśnie Grotowski nie jest tam przedstawiony jako postać, którą możemy jakoś na sztandarach nieść tylko wprost przeciwnie jak krytycznie się odnieść do tego kontekstu pomoc społeczna ego, który istniał w teatrze Grotowskiego jak tak naprawdę no ten system system teatralne myślimy właśnie, że teatr to jest dobra przestrzeń dla dla kobiet dla gejów na słynne słowa Macieja Nowaka sprzed paru lat, że dochodzi do teatru kobiety kobiety geje i ślad za tym jak procent wtedy starszy dramatyczny dzięki badaniu czy się zmiany przez Krystynę Jandę i środowisko Radia czy wykorzysta opalanie praw bohater seksualnie mężczyzn heteroseksualnych żona dziękuję, ale po słowa poszła właśnie taka jest chwalony hasła również marketingowe też w tym pracujący miast, ale właśnie żeby, żeby pokazać opresyjność tego systemu nawet takich alternatywnych systemach nie nie w tym także stricte Street repertuarowym, więc nie tylko chodzi o dotarcie do jakiś źródeł, ale też opracowanie tego jak jak rozumiemy Arki tak tak naprawdę nareszcie mamy problem taki, że to jest bardzo bardzo myślę ciekawy przykład, że dotyczący Konrada Swinarskiego, który jak w środowisku funkcji w jakim funkcjonował wśród przyjaciół w teatrze zespole wśród współpracowników jak wszyscy znali jego jak jego nie mnie nie heteroseksualne inną tożsamość nikt nigdy o tym nie napisał do tu całkiem niedawno, kiedy napisał o tym, tak cielska w swojej książce i to pół to jest to to coś, o czym wszyscy wiedzieli, ale nigdy nie zostało nazwane problem polega na tym, że upłynie dużo czasu już co wiedzieli zapomną, więc trzeba to czy pieniądze za leki prądowe takim oszukiwaniem widza, a tym druga ma ten będzie też takie Super retro dla mnie takie tam rzeczywiście opresyjny nawet powiedziała także, by jedni mają o tym gdzie nie ma takiej ani inny język właśnie to jest dla mnie podstawą klubu co teraz obserwuję taką zmianę zaczynamy coraz bardziej jest różnorodny także wtedy też myślę, że tego, a propos dyskusji tego języka też nie było wtedy jak nazwać także to pasowało albo tak, bo tak, bo zboczeńcem albo nie było w ogóle, tak więc to były te 2 kategorie oraz tych kategorii dzięki za sprawą wiru jak zwał tak zwał tak, ale tego rozwoju języka pracowania na tym, że dla każdy próbuje znaleźć się jakąś definicję, która mniej lub bardziej pasuje im lokaj to jest spoko tak dalej nam pasuje i nie musi się opowiadać, że jest gejem, bo nie jest sięgają już ukrywać, więc jasne ukryty nie chodzi tak naprawdę o to żeby, żeby kogoś auto wanie w ogóle mu wbijać w musza w dniu w niego jakąś tożsamość spójną i jednoznaczną w ogóle w ogóle odkrywać to na zasadzie odkrycia nie polegają na tym, że wskaże na to, że ktoś był gejem albo nie nie był tylko na tym co na tym co z tego wynika co w związku z tym z czystych z tym co wynika z tego możemy zrobić jak jak to zinterpretować i i jak tego użyć w tej historii KUL czy historii nie hetero normatywności w kulturze dzisiaj parę miesięcy temu Kasia Waligóra didaskalia napisała bardzo czeka artykuł o Homo lobby w teatrze, analizując wypowiedź Joanny Szczepkowskiej też tak pod takim względem merytorycznym, ale rekonstruując też całą dyskusję między Grzegorzem Małeckim Maciejem Nowakiem i wpisując to też dyskusja o związkach partnerskich, która przetoczyła się wtedy były właśnie Fed projekt ustawy o związkach partnerskich tak to i t d . i właśnie Kasia Waligóra bardzo ciekawy sposób przedstawia tam jak tak naprawdę ten dyskurs na temat homoseksualności wpisywał się w takich szerszy jakiś nurt próby zachowania jakiś heteroseksualnej tożsamości i społeczeństwa we okresie takich dużych dużych zmian, więc teatr jak wpisuje się tak naprawdę szersze szerszą dyskusję na temat właśnie tożsamości narodowości tak dalej tak dawno mimo przerwy co państwo łapali oddech, ale wróćmy do teatru jutro będzie to telewizji Trwam jest nie dopuścili się w niedzielne południe dzień zdjęciowy teatr telewizji reguluje on, ale opowiem państwu, gdzie teraz nowego ciekawego co można oglądać i tworzyć to może historię opowiemy ostatnich paru bardzo ciekawych wydarzeniach, które warto śledzić i oglądać wystawę państwo z nami lepiej późno niż wcale wraca po przerwie lepiej później wcale ze mną w studiu prof. Jan Krakowska oraz dr Marcin Bogucki rozmawiamy o teatrze oku, że o nowych zjawiskach sieci performer psu sztuki również możemy troszeczkę za rządów skosi miesza już taki międzygatunkowy chwilowy pomysł się zdarzają od dłuższego czasu będzie państwo tej nabywać, żebyście rodzina no różne spektakle młodych twórców na ja od razu przejdę rzekłem do sedna, bo oni się, że nie zaczynaj LUPA Warlikowski, bo to już proszę państwa z poseł do wyburzenia na krakowską uwaga uwaga będą mamy na Facebooku na pewno da się wydarzy ale, choć każdy z tych co znamy z oswojone aktywny mamy tych homoseksualistów jest celowo użyłam takiej kategorii czwartej i bardzo ostrej spektakl walkę, który te postaci zaś dość podobnym, choć tak one one są tak przychodzimy wiemy co dostajemy wiemy między wychodzimy, a parę takich sytuacji tak mnie nazwa, bo one najbliżej jest performer są, ale bywa się galeria, gdzie też 2 performer, ale też takim sytuacjom, które długo trwającą do końca jasne pewne najbliżej do performer, ale też nie można się długo zastanawiać czy nie wytwarzają jakieś nowe działania na sytuację go nazwać tak trochę tak ma tam najłatwiej, bo firma czerwona, ale jednak, że te lata siedemdziesiąte też stworzyć kosz za nami i no tak patrzy na na zdjęcie, które towarzyszy swojemu tekstowi dialogu maj 2019 ostatni numer czy praca Alexa Baczyńskiego dzięki SA nie zakwitnie 1000 róż z Warszawą w tle praca, która się pojawia fundacji galerii Foksal 2009 roku w ramach usług, ale weekend chwycili za udział 1919 odpowiedział 9 powinnaś powiedzieć 19, a cudownie tysiące 8201318 aż 160 jestem poważnie państwa ostatnia litera 2019, a czy taras z zeszłego roku latem zeszłego roku z jesieni po prostu złoża Gallery weekend po premiera z czerwca, dlaczego czerwiec -li czerwca, żeby było to czerwcowe popołudnia weekendowe fundacji galerii Foksal no dobrze to jakiś dom dziecka, dlaczego regionu zostawmy ten lekarz widzieliśmy tę pracę w trójkę tak to na środku dziwię się na tyle fenomenalne, że nie wynik, kiedy w czasie zagiął coś tam wydarzyło jak dla mnie nie ma w niebyt niebywałego technika w tym zagubieniu w czasie, bo ta praca odnosi się sama nazwa Alex przyjrzał się co jest na Foksal warszawski czy państwa szczęśliwie nawiązujemy do londyńskiego Voxel, gdzie dawnymi czasy mężczyźni spotykali mężczyzn raczej nie wiemy czy tam kobiety co wiem na ten temat niekoniecznie prawda siedział z dzieciakami mały Milan Duńczykami, a panowie czuwali tam uciechy przyjemnych Lis sporadycznego incydentalnego seksu po prostu w parkach, jaki był wasz odbiór tej pracy przedłuża się zagubiła w czasie przestrzeni nasion była ja byłem tym zachwycony był też parę relacji na Instagramie i zdjęć na Instagramie, gdyż no ta praca jest po prostu piękna też pod względem ich tzw. było ich ten może być nawet sejmowa i dla mnie dla mnie było to bardzo ciekawa praca, choć były też krytyczne głosy na ten temat to zawiśli na nich opowiemy co bardzo dobrze zadziałało państwo możecie wpisać sobie to do internetu, jeżeli akurat nie jeździć autem zawarcie, bo tego życzy dużo zostało, a propos tego jest dramat sporo jest w Senacie można zobaczyć można za estetykę świat to był performance fundacji galerii Foksal, która mieści się takim fajnym modernistycznym budynku z oknem na pałac kultury w remontowanym 22 poziomy dolny poziom bardzo czy wyczyszczono przestrzeń tylko 2 wiatrakami i performer ami z wachlarzami z przyczyn jest z przyczepionymi wielo nami, więc może sobie wyobrazić jak malownicze to były obrazy suknia piżamach, a tak suknię piżamy właśnie teraz dopatrzy to jest wiemy, że te już 100 pół roku temu taka moda i górny poziom, gdzie była taka land artu owa instalacja, która od leżała dziką przyrodę trochę parkową trochę trwa trochę taką Leszno niech państwo sukcesy w obrazie zrobiła po tę przez scenografię, bo chciał nazwać po wprost ekipa z Poznania kwiaty miód to jest praca została wykonana jest fenomenalna czy też to jest Nigela jest taki obumarłe parkowała łąka i spędzano godzinę w tym czasie więcej tak poza tym co robić performerzy to za sobą wiem państwa aż przyglądam czy też wykradzione kawał lasu ludzie jakby wyrzeźbione fenomenalnie w teatrze jednak jak mam dosyć daleko tam wiemy, że ta droga do tekstem papier ma się coś tam takie tak mniej więcej wygląda, a ta precyzja wykonania tutaj to, że jesteśmy też się w przestrzeni sztuki rzemiosła bardzo liczy i tutaj można zapunktować, bo fantastycznie zrobione czy myślę, że ten ten ten identyczne dół ja bym widział, że Góra jest w ciszy szła jakoś tak wiedziałam, że to jest sprawdzian sobie nic tak siedział na tym dole w godzinę i tak ludzie krążą słuchy, że tak chodzą tam od razu tak też na bank rózgi dawaliśmy bębnienie uniknie to kraj dla artystów, że się wchodzi wychodzi, ale oni zaczynali wracamy do życia nie posiada papierosa wrócili do prezesa może być uznana za tę górę, więc to też było dziś bardzo panie komunikował albo nie komunikowane ten ta ta przygoda na następnym piętrze no, więc na dole dominowała taka wyczyszczona przestrzeń, ale też muzyka uczuli Sipiński nim zakwitnie 1000 róż no jest to wspaniała wspaniała piosenka, a Grzegorz przerobiona Batory to ścieki są chowane coś sam lub są malowane 1 tam fragment też główne zadanie może czasowo owe bardzo chcę bardzo wciągające, a Góra dziękuję bardzo bardzo wyczyszczone, więc właśnie był był ten kontrast 22 w przestrzeni no to co robi Paczyński dzięki wydaje mi się to przeniesienie tej sytuacji KRUS ringu do galerii sztuki i też z przestrzeni nocy do przestrzeni dnia działo się to weekendowymi czerwcowymi popołudniami przy właśnie czerwcowym słońcu upale, więc nie była to 1 do 1 otworzona sytuacja KRUS rynku, ale raczej właśnie stworzenie takiej jak nazywam przestrzenią archiwum ciała co znaczy bezpiecznej przestrzeni, w której właśnie ta nienormatywność mogła jakoś się jakoś zaistnieć i porównywałem to do przebieranek Ryszarda Kisiela lat osiemdziesiątych trójmiejskiego aktywisty, który właśnie urządzał u siebie takie przyjęcia z przebierańcami z fotografowaniem i coś podobnego robi Baczyński imprezę Paczyński dzięki tutaj właśnie, odnosząc się do tej historycznej sytuacji, bo mamy i uszu leci fińską i jacy jesteśmy też pojawiał się na tej łące na tym na tym górnym piętrze, więc ja odczytuje tę pracę jako pewnego rodzaju pracę na na archiwach i pokazania właśnie tych lat powiedzmy osiemdziesiątych, ale nie z perspektywy tych dokumentów akcji hiacynt i t d . ale właśnie jakiś bezpiecznej przestrzeni, którą wtedy udało się jakoś wykreować coś fenomenalne jest to praca jego performer ami także się z profesjonalnymi tancerzami część naprzeciwko Rutkowska, która w ostatnią efemerydą, która się pojawia na różnych wernisażach życzliwe Bródka, który państwo słyszeli naszej audycji można znaleźć tę funkcję podczas tej kategorii tam już pomóc, ale nie hetero normatywne tak nazywa audycja z strony profesjonalny tancerz 1 znalazł 1 z ciekawszych obecnie na tzw. rynku, czyli Rafał Mierzyński przepiękny mężczyzna fantastycznie też, jakby z precyzją i profesjonalista i najlepszy, aby takim określeniem może być takim jak projekt opracuje z drugiej strony też mamy też dziewczyny tutaj tak jakby relację nie może mierzone nie tylko homoerotyczne tak one są bardzo różne ta sytuacja, którą kto, ale zbuduje takie nie są koncentracji czy państwo wiedzieć, że to nie jest ktoś komuś coś w sadzie ktoś go rozbierze te w ogóle nie mówimy tak wysoka izbo organizowana wersja, którą można przy tak dziś wymyślić co tam się mogło dziać jak te są bardzo z nią lansowane sytuacja energetyczna tak wdrażanie oni są dziś razem ze sobą bardzo dużym skupieniu co to wydają się bardzo takim niemodne albo Super właśnie modnej nowym trendem, że mamy o sile tej tej jakiś Super koncentracji rzeczywiście widać państwowego w swoim świecie w tym też jesteśmy dopuszczeni ska ze skrajną ważnością jest tak jak co charakteryzuje charakteryzuje prace Alexa Baczyńskiego dzięki za stanie bywała precyzja uważność wyciszenie i przyglądanie się sobie nawzajem też bardzo dzielenie, jaką energią także te nie są to jednak wystawienie pewnych sytuacji pewnej koncepcji mamy pomysł na coś co pokażemy to widać, że chwila moment i po prostu się, jeżeli im się wyłączy to się rozsypie to nie działa po prostu, ale też krytyka tej pracy nowoczesnego gra się powiedziała o to n p . ale ma w sumie napisał bardzo też ciekawą recenzję i on zarzucał nam estetyzacji w sztuce za zarzut jest nie ale, ale za zarzucał właśnie to, że ta sytuacja KRUS rynku została tak naprawdę wyczyszczona z w tej sytuacji statystyk cewnik z kontekstu niebezpieczeństwa, a przygody, czego tak plus też los tego co radzi, kiedy więc, że ktoś potrzebuje tak tutaj dużej dawki adrenaliny do tego rzeczywistość sztuka nie opłaca się 0202. zarzut, który się pojawił, że tak naprawdę widzowie nie nie zostają włączeni w ten świat, bo mogą tylko oglądać go jest wyzwanie czeka co mówiło się zastanawiam ile ja z nich znam takiego Dziewicy i z nami była taka na ile jest bezpieczna, bo niebezpieczna sytuacja dla mnie tak, bo one są jak powiedział, że niczego nie zaproszony w Wicku tam przychodzi zdarzały się takie jak sprawa jest sądem pomadki wystarczy, że oni przed patrzą na siebie ten moment tego spojrzenia, które właśnie przedmiotu, więc ona zaprasza do czegoś zdarzają się też, by był na tyle odważny ja nie jestem nie zna się tego sztuce Czechowa prosto specjalnym krzakami schował, żeby nie było wśród takiej sytuacji jeśli zastosuje takich momentach, ale jeżeli ktoś na tyle odważny, że mógłby wejść na sytuację żona ona to jest tylko czy twój lęk jest to barierą i oczy się też nie mówimy tu się nikt z portu z nikim nie uprawia seksu odwołania dochodzi tak tylko to jest wystarczy spojrzenie, które tak energetyczne i 2 tak uwzględniające, że to nie zdarza w teatrze tak jak to było też tak blisko ojca też mają piękne ciała każdy jest zupełnie innym sprzedać czy ta przyjął oglądania, że jedni są piękni właśnie może być tak magazynowo modową tak niektórzy mają takie ciała i niezupełnie są inni też są przepiękne są pewni tej swojej jak seksualność bardzo różnorodne tak tak Apis płynna podczas tt przepływ są w relacji chłopiec dziewczynka może być tak czy tak bardzo klasycznie nic złego ten kryzys, tak więc te oczekiwania, że różnimy się odbyć taka nie inaczej pytanie czy osoby tak lubią te pikiety tam było, że w tym przeniesienie właśnie, bo marzą ich oczekują, że sztuka będzie wejście w ten świat jakże oczekiwania artystów, bo nie mam też patrzy teraz na dokumentację tego pomysłu nie są też, że tak źle na początku Zielona żaden obumiera w trakcie trwania to po miesiącu trwały do weekendu 45 par w weekend, że zaczyna moczyć współdzielone i żywe, a na koniec umiera tata jest coś tam melancholią Aleksa i no i śmierdzi po prostu jest, że to są tematy wydają się to bardziej pogłębione niższych progów prezerwatywy w krzakach nie jest zdecydowanie spektakl reform nas instalacja o szalecie na 3 krzyży w słynnym miejscu słynnej pikiecie z czasów czasów PRL tylko tylko właśnie to wspaniałe połączenie czy mówienie o pewnych praktykach, które są ponadgraniczne ponadnarodowej ponad historyczne to jest tak też istotna wartość pracy Żenia okrągłe dysze, ale my działamy na pracę Gruza w Zurychu o jakąś nazwą państwo po tytuł pamiętam i Dąbrowie dzwoniło na wolnym rozwój łatki właśnie taki drewniany taki podest i 3050 rolek granatowego lakieru do paznokci w kolorze Yves Klein ukochanymi prostą i malowali zapoznać się nawzajem już tam taki lub też jakich dopuszczano się długo, bo świat można wejść siedzieć rzeczy tam też zaproszony miał poczucie, że tym się nie zdarza w teatrze też zaprasza do swego świata i chcesz miast tym kimś tam po prostu była, a nie zobaczy nas Wejdź i dobrze, żeby się podoba się podłożyć kupiła te korzyści też takie zaproszenie do wspólnej sytuacji i tam, bo taki jak tu przychodzić tylko, że sytuacja trwała tam 60 minut zapytała też zrobić skumulować te składowe pokoju to jest czy nie rozbiera, jakby w ogóle nie są te rozmowy, które prowadziliśmy przeważnie gorzkim przerób lekarza nie możemy powiedzieć, bo mówi powiedzieć o tym, że ten performance chwilowy jest zawsze taki łagodny zapraszający inni i w jakim jakimś poziomie kontrowersyjny tak często jak jest nie właśnie nie mieliśmy awarię tak właśnie z rzadko tak jest nadal w ogóle dużo więcej się tutaj się chyba właśnie dokładnie wyraża to wy czy ta zaczęła się do Lupy Warlikowskiego, którzy ich jednak rozmawiamy bardzo tradycyjnym teatrze w był tradycyjnie pojmowanym medium i i w którym w którym, które niewątpliwie w Polsce praw i ci właśnie reżyserzy wprowadzili postaci osób homoseksualnych na scenę i już, jakby to się stało dokonało i jak jest pewną codziennością teatru kwestia reprezentacji przestała być w ogóle problemem w teatrze prawda natomiast to w jaki sposób się o tym, mówi, czyli teraz co się z tym robi to ten to zadanie, jakby niesie dalej właśnie per forma zyskuje nowy, który już stawiać często odbiorcę z sytuacji nie komfortowego doświadczania obecności odmieńców tylko w tylko konfrontuje własnymi bardzo głębokimi rozmaitymi uprzedzeniami w ogóle nie na poziomie takiej prostej jest oprócz tego zderzenia się zmiennie normatywną ością tylko dotyka chodzi o uzupełnieniu inne sfery dla mnie takim przełomem był performer Louis University w 2006 roku z grupy Split brydż jest ona została zaproszona na przy okazji konferencji i innych konferencji innej sceny teatralnym i to właśnie ten rodzaj formalnie Why not tak tak łan męczą tak w erze to było pokazywane i gdzie ona właśnie przemienia się z takich gwiazd country tak świadomą artystkę, lecz bliską właśnie nawiązywało to i do kabaretu dostępu do takich gatunków właśnie publiczne niższych, a nie nie był właśnie to ten dramatyczny z całym właśnie wielką machiną tak dalej, więc dla mnie to był jakiś coś nowego właśnie wtedy tak dla mnie surowy performance piwnica, a nie galeria i estetyzacja właśnie z takim rozumieniu potocznym jakich używa tego słowa inwektywy tak też myślę, że zaczęło się właśnie dwudziesta piwnica jest fakt były kultura wychodzi z klubów zaczyna od stanu przechodzi przez brak winy brak im sią tak dalej, więc płyta ta intrygująca jest ten atakuje chowanie instytucji, która bardziej, więc ten taki ruch pytanie wiadomo, że można ją mamy rewolucja się dziecko ma też nie umiemy się na zapisy wewnątrz postęp, choć występ przed nim w wirówce kręcimy jedne są jednak denerwują próbują wcisnąć przycisk stop mamy dalej tam po prostu kręcimy kręcimy, więc pytanie właśnie te te różne takie też oczywiście, że się dużo też tych prac, które znamy widzieliśmy one są kosztem zbyt agresywne tak bardzo ostre wymagające, żeby za za stanowisko, żeby dziś właśnie, że ten element bycia ofiarą przepracowania tego tego bardzo dużo tak go do pracy są lepsze długo się przeważnie do końca są ciekawe teatralnie, ale spełnia swoją funkcję terapeutyczną, opowiadając o pewnej narracji historii naszego ruchu można tak to nazwać, a spektakle ani Nowak ja przenoszenie widziałam, ale obsługuje już narrację wokół jak też ma do tych naszych rozmów dywagacji znaczy jeszcze Apropos instytucji, bo ten chwilowy Perform pojawia się różnych miejscach chce bez użycia swojego miejsca fundację galerii Foksal nowy teatr to są właśnie te miejsca, które jakoś tam zapraszają rowy performance kat c 2 kolekty w krem znalazł swoje miejsce prowadzi droga na bar w zeszłym zeszły wakacje w nowym teatrze właśnie jest sporo tych performerów i także centrum sztuki współczesnej i tam ani Nowak zrobiła swój performance bez tytułu 3 wydaje mi się, gdzie próbowała jak je jak dla mnie skierować taką logikę kapitalizmu, która nie pozostawia alternatywy, bo ona tam już użyła takiej Formuły Trójcy świętej sama była takim chwilowym Bogiem ojcem drogowym makijażu, ale zbrodnią pojawi się jeszcze 1 tancerz oni tam taką stwarzają sytuacji Piet, ale to istotę trochę trochę seksualne i później jeszcze Karol Marks jako tę elitę ten Bóg ojciec ze słynnej rzeźby GM 11 miast z miast niemieckich i wtedy pojawia się taka przebitka dotycząca różnych różnych tematów pracy właśnie tożsamości seksualności tak dalej, więc to są to są bardzo ciekawe rzeczy, która robi i które robi Ania Nowak inny spektakl to były z 2 innymi performer kami i Love, a nad tak tak się tytuł to nie był tytuł, ale za zaczynał się w ten sposób 3 właśnie performer i zaczynają recytować list pisany właśnie do nieoznaczonego kochanka kochanki zaczynający się w 1000 słów firmowych w spektaklach ani też ważnych barze w spektaklach ani Nowak można odnaleźć to co wydają się immanentną dla skweru jako takiego, czyli dyskomfortu ani Nowak zysk wprowadza ten element niewygody dla widza który, który zostawia go w pewnej niepewności takim ambiwalencji i to jest coś co co co wydaje mi się w performance ach, biurowymi w wirze w ogóle bez cen, że państwa 16 tygodni zbliża się dwudziesta druga myśmy dopiero zaczęli rozkręcać kręcimy głowami jak to się stało nie wiem czy zarządziliśmy czy wreszcie nasz świat świat teatru performance macie ochotę na więcej macie ochotę na więcej napiszcie proszę do nas na Facebooku wiadomość to zrobimy taką drugą część audycji co prawda pytam tutaj gościć, która te oczywiste jest ona spośród moment będzie, ale przynajmniej w oraz służby tak chcę wciąż się dowiedzieć co więcej też nie opowiadam też za granicą trzecie różne ciekawe rzeczy bardzo różnorodne bezpieczne niebezpieczne intrygujące jak i można się w nich bazie można również się przebiło rozsiąść byśmy rzecz państwo opowiadali, ale niestety czas się skończył ze mną studziła prof. Joanna Krakowska dr Marcin Bogucki nas Katarzyna Szustow, a ten w audycji lepiej później 4 dobranoc dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LEPIEJ PÓŹNO NIŻ WCALE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA