REKLAMA

Ponad 3 tys. uczniów nie dostało się do żadnej szkoły w Warszawie

Data emisji:
2019-07-16 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
23:10 min.
Udostępnij:

Gościem programu był Marcin Jaroszewski, dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Warszawie. - Trudności z rekrutacją w przeszłości miały charakter obiektywny, wynikający z sytuacji demograficznej. Natomiast w tym roku te trudności wynikają z arbitralnej decyzji państwa - mówił Marcin Jaroszewski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kolejny dzień dobry 7 minut po dwunastej, a Study gość Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie dzień dobry, czyli państwo nie przypominam, że naszą rozmowę mogą państwo oglądać także na stronie tokfm PL same wyniki rekrutacji do szkół średnich w Warszawie 5 innych województwach wiemy już jak powiedziała Renata Kaznowska na briefingu 3173 uczniów nie dostało się do żadnej szkoły w Warszawie to dużo Rozwiń » tak to by to dużo to jest na pewno dużo więcej niż było w poprzednich latach oczywiście zawsze tak było że, że byli uczniowie, którzy nie nie zostali zakwalifikowani tytuł, by mógł precyzyjnie w tej chwili mamy wstępne wyniki, czyli tzw. listy zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych o tym czy dany kandydat będzie przyjęty decyduje to czy teraz złożyć oryginały dokumentów, ale jeżeli już dziś wiemy, że 3000 ponad 3000 uczniów nie zostało zakwalifikowanych do żadnej szkoły to wiadomo, że ci uczniowie no i takie zostaną szkoły nawet do do ogłoszenia tych ostatecznych list przyjętych i czeka ich rekrutacja uzupełniająca no bo system daje taką możliwość, że nawet ci, którzy mają bardzo dużą albo wręcz maksymalną ilość punktów z egzaminu ósmoklasisty bądź z egzaminu gimnazjalisty, a także czerwony pasek mogą się dostać do szkoły tak jak to możliwe system system bardzo racjonalny to znaczy system przydzieli ucznia do szkoły, jeżeli tej szkoły uczeń nie wybrał swoich preferencjach i fakt, że miasto pozwoliło uczniom wybierać bardzo wiele szkół to dzięki temu mamy w po może być tylko 3000 uczniów, którzy nie zakwalifikowali, gdyby było tak jak wynika z ustawy, że uczniowie mogą kandydować tylko do 3 szkół mogą się okazać ta liczba jest dużo dużo większa to czy dany uczeń zostanie zakwalifikowany czy nie czuł się decyduje liczba punktów to proszę pamiętać, że uczniowie, którzy wiedzieli, że będą mieli bardzo dużo punktów, bo dobrze poszedł egzamin, bo wiadomo było, że będą mieli paski no wybierali szkoły te lepsze te, gdzie te progi punktowe były duże, ponieważ w tym roku te progi punktowe są dużo wyższe niż w latach poprzednich mogło się zdarzyć, że taki uczeń nie został zakwalifikowany do żadnej ze szkół, które wybrał paradoksalnie uczniowie z mniejszą liczbą punktów, dlatego że wyeliminowali ich logikę tak, dlatego że że byli uczniowie jeszcze lepsi jeszcze większość punktów i rzeczywiście może mogą być takie sytuacje są takie sytuacje, że uczniowie bardzo dużą liczbą punktów nie nie są zakwalifikowani do żadnej szkoły uczniowie dużo mniejszą liczbą punktów zakwalifikowali się do szkół no bo wybierali szkoły adekwatnie do swoich wyników i możliwości niektórzy uczniowie wrzucają do mediów społecznościowych zdjęcia z tej właśnie z tych ogłoszonych wyników wstępnej rekrutacji podpisują to rzeźnia rekrutacja na rzeczywiście na tych zdjęciach widać bardzo malutką tablice z tymi 8 przyjętymi i po prostu rzesze tych, którzy się nie dostali tak, ale proszę pamiętać też, że wśród tych, którzy nie zostali zakwalifikowani danych do danej szkoły, bo szkoła ma obowiązek wywiesić listy zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych tych nie zakwalifikowania się uczy się dużo więcej to większość została zakwalifikowana do jakiej szkoły na innej preferencji tak to nie jest tak, że nie, bo umie też jest potężna lista, aby ponad 1000 prawie 2 tysięcy na norweskim ilu było kandydatów na jedno miejsce wzrost zależy od klasy, ale n p . do 1 z klas było 1100 chętnych uczniów, a nawet trzeba pamiętać, że na różnych preferencjach tak na pierwszej drugiej, ale również na kolejnych, więc oczywiście, wywieszając listy zakwalifikowanych musimy uwzględnić wszystkich, którzy zakwalifikowali się do naszej szkoły, ale tak mówi większość zakwalifikowała się do innych szkół natomiast są uczniowie w sumie ponad 3000, którzy zostali zakłada zakwalifikowanie do do żadnej szkoły by, więc ja bym nie wiem czy określiłbym to rzeźnia natomiast na pewno jest to sytuacja dużo trudniejsza niż w latach poprzednich wiadomo, że reforma do tego przyczyniła się też powiedzieć, że w tym roku w Warszawie blisko 47000 uczniów kandydowało do szkół ponad podstawowych versus około 19  000 rok temu dokładnie i oczywiście, że by miasto przygotowało te miejsca natomiast proszę pamiętać o 1 ważnej rzeczy, jeżeli w zeszłym roku szkoła otwierała dajmy na to 7 oddziałów klasy pierwszej te wszystkie oddziały przeznaczone dla absolwentów gimnazjum to w tym roku, żeby przyjąć dodatkowo jeszcze uczniów po szkole postawy musiała ograniczyć liczbę oddziałów do dla absolwentów gimnazjów w tym de facto gimnazjaliści mieli mniejsze szanse niż w zeszłym roku dostać się do tej szkoły tego dokonać nie da, bo to, że szkoła otwiera w tym roku nie mamy 3 oddziały więcej niż w zeszłym do pani też do siedzieli na absolwentów gimnazjum i szkoły podstawowej, więc nie da się w Pańskiej szkole starcza alfabetu jeśli chodzi o Klara, żeby moja mojej szkole piętro rzeczkę inną sytuację miały możliwości lokalowe, żeby otworzyć dwukrotnie więcej działo w związku z tym umie nie ma problemów z zeszłym roku było 5 oddziałów otwartych dla absolwentów gimnazjów w tym roku jest 6 dla absolwentów gimnazjum 6 absolwentów szkoły podstawowej, czyli może być, że umie szansę są większe, ale to jest sytuacja wyjątkowa w większości szkół baza lokalowa nie pozwalała na dwukrotne zwiększenie wiedział jak wylicza stają się do do LO troszeczkę inaczej będziemy jak numerowanie, ponieważ połowa klasy jest po szkole podstawowej po 2 gimnazja w związku z tym będziemy je oznaczać literkami GIP, a no dobrze panie dyrektorze czy tego chaosu dałoby się uniknąć, bo teraz trwa przerzucanie się odpowiedzialnością ministerstwo cały czas powtarza, że to samorządy miał 3 lata na przygotowanie tej rekrutacji z kolei samorządy no np. w naszym mieście prezydent Rafał Trzaskowski, mówi że samorząd zrobił wszystko, żeby to się udało, ale reforma jest po prostu źle przygotowana w myśl samorządy zrobiły dużo więcej niż można było rzeczywiście zrobiły wszystko co się dało nawet więcej żeby, żeby ta rekrutacja przebiegła bez problemu cała odpowiedzialność za te reformy za skutki, bo to skutki reformy to nie jest tylko problem teraz rekrutacji skutki reformy będziemy odczuwać przez lata, bo to jest spadek efektywności nauczania to jest łuk w szkołach to jest nowy frustracja zmęczenie tych roczników klas siódmych ósmy, które w, którego tego doświadczyły, więc odpowiedzialność stół i jasno i jedyna odpowiedzialna za całą tę reformę za ten chaos za te roczniki, które mają trudności pani była minister Zalewska ma tego ani pani minister Zalewska ani obecne minister nie poczuwają się do tej odpowiedzialności no cóż szkoda, bo my już 3 lata temu, gdy były założenia tej reformy jako dyrektorzy szkół samorządowcy zwracaliśmy uwagę, jakie będą skutki, jakie będą problemy wprowadzania takich zmian niestety nikt nas nie słuchał te konsultacje, które były prowadzone przed przeprowadzeniem reformy była tak naprawdę farsa, a nie ani, że ta nie wezwano także nas obywateli rodziców zebraliśmy ponad 1  700  000 podpisów niestety ten wniosek o referendum w sprawie reformy nie został uwzględniony przez rządzących posłuchajmy informacji Radia TOK FM, który wrócimy do naszej rozmowy Marcin Jaroszewski dyrektor z tego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie z państwa moim gościem, a teraz poważnie studio Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie są wyniki pierwszej części rekrutacji do szkół średnich w Warszawie ponad 3000 uczniów nie dostało się do żadnej ze szkół to jest dużo, ale jak podkreśla wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska byłoby znacznie więcej, gdyby nie gigantyczna mobilizacja samorządu, a także dyrektorów szkół warszawskich, którzy w, którym udało się jakimś cudem upchnąć w 2000 dzieci w szkołach tak to prawda pierwotne plany naboru, które otrzymaliśmy oczywiście one już były mocno napięte i i wiadomo, że będą rodzić problemy natomiast gdy okazało się ile faktycznie uczniów kandyduje do naszych warszawskich szkół no i miasto i my dyrektorzy musieliśmy zrobić coś żeby, żeby dać możliwość dostania się do szkół w związku z tym większość z nas dyrektorów jeszcze starała się znaleźć dodatkowe miejsca, żeby otworzyć kolejne oddziały w szatach w pokojach nauczycielskich może nie aż tak ale, ale na pewno możemy się liczyć z bardzo dużym tłokiem jeśli jest zmiana ością no to z wydłużonymi lekcjami czy tego uniknąć prawdopodobnie nie da oczywiście jedno szkoły mają lepsze warunki lokalowe inne gorsze no zapewne takie pomieszczenia jak biblioteki jak i stołówki mogą być przeznaczone na na zajęcia lekcyjne wiadomo, że my dyrektorzy będziemy starali się, żeby ta nauka odbywała się we względnie komfortowych warunkach, żeby mogła być efektywna natomiast na pewno nie będzie to taki komfort, jaki był do tej pory dla ponad 3000 uczniów w samej tylko Warszawie to jest dzisiaj przykry dzień, bo oni nie znaleźli się na żadnej liście przyjętych powiedzmy co dalej to jest pierwszy etap rekrutacji tak jak teraz będzie sekwencja, bo rekrutacja będzie trwała przez całe wakacje gość w zasadzie tak w tej chwili w tej chwili o od dzisiaj trwa potwierdzanie woli przyjęcia, czyli wszystkie osoby, które zostały zakwalifikowane do szkół składają oryginały dokumentów mają na to czas 24 lipca, jeżeli się okaże, czyli krótki to jest czas, bo to w przyszłym tygodniu tak to jest tydzień czasu także, żeby złożyć te te oryginały to jest potwierdzenie woli przyjęcia może się oczywiście okazać także nie wszyscy oryginały złożone, bo byli uczniowie spoza Warszawy, którzy kandydowali też w swoich szkołach w fundamentach wojażach do myślę, że nie myślę, że tu to zostało zabezpieczone jeśli uczeń na wakacjach to przynajmniej rodzice ktoś z rodziny, kto te dokumenty złoży nie są mam nadzieję, że takiej sytuacji, że ktoś zapomnieć Zanie 2 na temat może być także uczniowie też aplikowali do szkół niepublicznych i tam dostali nie przy okazji też kandydować do szkół publicznych dostali się, ale nie złożą dokumenty w związku z tym może się okazać, że szkoły po 24 lipca 25 lipca, kiedy ogłoszą listy przyjętych okaże się, że mają jeszcze wolne miejsca wtedy otwiera się szansa dla tych, którzy nie zostali nigdzie zakwalifikowani otwiera się rekrutacja uzupełniająca ona trwa tylko 3 dni to jest 26 lipca, czyli piątek oraz poniedziałek wtorek 2009. 30 lipca wtedy czas można przejrzeć te szkoły, które w, których pojawiło się jakieś wolne miejsca jak przejrzeć aplikacja to wszystko będzie widać w systemie elektronicznym ten system elektroniczny też będzie pozwalał na to, żeby zobaczyć, w których szkołach są jeszcze wolne miejsca taka informacja powinna być też udostępniona przez mazowieckiego kuratora oświaty, w których szkołach, która szkoła dysponuje wolnymi miejscami i taka szkoła będzie przeprowadzać rekrutację uzupełniającą i taka podziemie to szansa dla tych, którzy zostali zakwalifikowani do żadnej szkoły, żeby złożyć w tej rekrutacji uzupełniającej dokumenty trochę pewności nie ma nie ma proszę jednak pamiętać, że w rekrutacji uzupełniającej mogą brać również uczniowie, którzy mają szkołę, ale nie tą, która była ich marzeniem i tacy uczniowie też mogą brać udział w rekrutacji uzupełniającej aplikować do tej szkoły wybranej w pierwszej kolejności w związku z tym w tej rekrutacji uzupełniającej też może być walka o miejsca dlatego doradzam, żeby wybierać dla tych, którzy nie mają szkoły wybierać bardzo rozsądnie popatrzeć, jaki był rok punktowe w tym roku zobaczyć ile kandydat ma punktów no i pod tym kontem dokonywać wyboru przy czym już rekrutacja uzupełniająca odbywa się poza system elektroniczny także w czasie wybrać bezpośrednio do każdej szkoły i tam drogą panie dyrektorze mówimy o tych progach punktowych jak to się zmieniło na przestrzeni roku jak jest próg punktowy u pana w liceum, jaki był rok temu jest wyższy i z tego co wiem to w większości szkołach prawie we wszystkich ten próg jest dużo wyższe umie to zależy od oddziału są oddziały, gdzie ten próg wzrósł o 40 punktów są oddziały, gdzie wzrósł o 10 czy 15 natomiast progi punktowe są wyższe niż w zeszłym roku tak jest tak jest w większości 40 punktów, czyli ile trzeba mieć punktów do takiego oddziału żebyśmy, jeżeli w zeszłym roku to było około 100 punktów to w tym roku do tego oddziału próg punktowy jest na poziomie 145 punktów w pozostałych maksimum punktów to maksimum tutaj 200200200 punktów to jest to punktów za świadectwo 100 punktów za za egzamin oczywiście te szkoły tzw. topowe pierwszej półki tam progi punktowe są na poziomie 180190 punktu w tym roku, więc to rzeczywiście rzeczywiście te progi progi poszły w górę mówiliśmy rekrutację uzupełniającą, jeżeli w jej wyniku w dalszym ciągu uczę się nie dostanie co to co wtedy czy nie należy zakładać aż tak czarnego scenariusza proszę pamiętać, że ta liczba miejsc oczywiście ona jest ona jest troszkę mniejsza niż liczba wszystkich chętnych, ale uwzględnimy również te osoby, które aplikowały spoza Warszawy mają jeszcze szkoły swoich miejscowościach nie może uczeń być bez szkoły poniżej osiemnastego roku życia, ponieważ mamy obowiązek nauki do osiemnastego roku życia należy to mąż ma oznaczać szkoły w Żyrardowie dla ucznia ze Śródmieścia Warszawy no to jest oczywiście oczywiście problem ja też chcę przypomnieć, że w Warszawie jeszcze jeszcze są miejsca w szkołach w szkołach branżowych, a wiem, że to nie jest wymarzona szkoła, zwłaszcza dla kogoś, kto aplikował do do liceum, ale zwracam uwagę na to, że we wrześniu każdy uczeń, który nie skończył osiemnastego roku życia musi chodzić do szkoły rekrutacja uzupełniająca kończy się 28 sierpnia będzie wtedy wiadomo czy jeszcze po tej rekrutacji uzupełniającej, jakiej szkoły dysponują wolnymi miejscami no i dla tych, którzy jeszcze wtedy nie mają szkoły no to się ostatni dzwonek, żeby tę szkołę znaleźć tak jak mówię myślę, że się uda, choć był może nie wytargowali, który zachęcał rodziców, żeby szukali dla swych pociech szkół za granicą na szczęście już go nie ma, ale pojawiają się takie głosy rządzących, że niekoniecznie dobra szkoła musi oznaczać wielką karierę, że czasem jest tak, że po kiepskiej szkole ludzie są bardzo szczęśliwi trudno się nie zgodzić, obserwując scenę polityczną dobra szkoła nie nie musi oznaczać wstępu do kariery jak mówią już poważniej bez złośliwości, jeżeli zamierzeniem ministerstwa było to, żeby w ten sposób napełnić szkoły zawodowej w ten sposób zachęcić w cudzysłowie uczniów do aplikowania do szkół zawodowych to chyba nie była dobra droga, bo to jest zmuszanie uczniów do dopuszcza do szkół branżowych to powinno być zupełnie inaczej rozwiązane poprzez uruchomienie przedsiębiorców rynku pracy zwiększenie zainteresowania uczniów tymi szkołami także oni sami, czyli do tych szkół branżowych puszcz, bo co do tego, że należy odbudować szkołę szkolnictwo zawodowe to wszyscy się zgadzam tutaj tutaj jakby nie ma nie ma sporu pytanie tylko w jaki sposób dorobić na pewno na siłę tak jak to w tej chwili wygląda to nie jest to nie jest dobra droga boję się, że to będzie po prostu powód głębokiej frustracji tych wszystkich uczniów, którzy trafią tam bez swojej woli rozumiem, że przeniesienie się z takiej szkoły przez technikum liceum jest już bardzo trudne szczególnie w tym roczniku w tym roczniku będzie szczególnie trudne czy w ogóle jest trudne, ponieważ to są szkoły, które idą zupełnie innymi podstawami programowymi programami nauczania uczniowie, przechodząc 1 typu szkoły do drugiego muszą uzupełnić różnice programowe czasami zdać egzaminy klasyfikacyjne, więc toczył się rodzi prawem nie jest niemożliwe, żeby się przenieść natomiast natomiast na pewno są trudne w tym roczniku będzie dużo trudniejsze, ponieważ toczy czy uczeń może się przecież zarzut tego czy w tej szkole, którą wybrał są wolne miejsca, a na to ciężko liczyć w tym roku równy start jeśli chodzi o edukację 1 z podstawowych praw człowieka tak przynajmniej definiuje Rzecznik Praw Obywatelskich w Polsce myśli pan, że w sytuacji gdy dla ucznia znajdzie się szkoła, ale w bardzo daleko pod Warszawą jest szansa na proces przeciw państwu polskiemu byłbym bardzo cieka w wyniku tego, zwłaszcza że tu by część komentatorów powołuje się na to, że przecież zawsze tak było, że nie wszyscy się do stawali do wymarzonej szkoły oczywiście, że tak proszę pamiętać, że to były trudności obiektywne wynikające z sytuacji demograficznej wyżu natomiast w tym roku te trudności wynikają z arbitralnej decyzji państwa o zablokowaniu możliwości to rząd wygenerował te trudności to nie jest naturalna naturalna obiektywna przyczyna demograficzne w związku z tym być może są podstawy do tego 2 ważne, żeby zwrócił uwagę na to, że gimnazja, które zostały zlikwidowane one rzeczywiście wyrównywał szanse edukacyjne w szkołach czy w powiatach gminach wiejskich, którzy jeszcze może nie tak, ale ale, ale w tej w tej części wiejskiej o to zadziałało jako wyrównywanie szans wracamy do do starego systemu który, który tych szans nie wyrównywał tu też widzę poważny problem i poważny skutek tej reformy dziś szef związku Nauczycielstwa polskiego Sławomir Broniarz mówił, że nawet jeśli zakładać likwidację gimnazjów to udało się uniknąć chaosu po prostu inaczej, planując tę zmianę, ale czuł się tak mało tego to nie tylko nie tylko prezes Broniarz o tym, mówi sama pani minister Zalewska, jeżeli pamiętamy w 2009 roku udzieliła wypra w wywiadu, w którym wypowiadała się o reformie ministra Handkego powiedziała bardzo mądre słowa reforma edukacji tak, ale wprowadzana od podsta w trwająca 1520 lat obejmująca cały etap edukacyjny wszystkie etapy edukacyjne od przedszkola i tak należy wprowadzać reformę i to mówiła sama pani minister Zalewska 10 lat temu jak zrobiła to wszyscy wszyscy wie pani doktor, bo teraz czas słyszymy taki argument ze strony ministerstwa edukacji to nie zraża podwójny rocznik są po prostu rekrutacja, czyli innymi słowy będzie pan prowadził teraz 2 szkoły to prawda w sensie sensie prawnym, ale również również edukacyjnym będą to de facto 2 szkoły szkoły, które będą szły oddzielnymi podstawami programowymi oddzielnymi programami nauczania uczniowie nie będą mogli przechodzić z 1 zagrał z klasy do klasy w ramach szkół, czyli w 1 miejscu tak naprawdę 2 szkoły oczywiście będzie 1 rada wydaje się 1 rada rodziców tutaj tutaj tutaj będzie to ujednolicone w natomiast no tak naprawdę to są 2 szkoły trzyletnie czteroletnie liceum czy możemy różnie to będą różne programy różnią czy rozumiem, że trzyletnie licea liceum idzie starą podstawę programową, a w krótkich żołnierskich słowach co może pan powie o tej nowej podstawy, by przede wszystkim wydłużone jest liceum to powód, aby taki był główny cel tej reformy do do 4 lat, czyli przywrócone przywrócona została ta podstawa z wcześniejszych lat, gdzie większych przedmiotów jest realizowana przez całe 4 lata czy 3 lata nauki nie tak jak w tej podstawie przez rok i tu rzeczywiście my, by dyrektorzy, by liceów czy nauczyciel zwracaliśmy uwagę na to, że ta podstawa nowo ta, która była teraz przez ulicę śledczy była bardzo bardzo obciążająca dla dla uczniów więcej tutaj tutaj patrzyliśmy w ostatnią nadzieją NATO nad nową podstawę natomiast faktyczna nowa podstawa ma bardzo dużo wad pierwszą podstawową jest to, że jest bardzo sztywna nie daje możliwości w wyjścia nie daje możliwości pracy nauczycielom bardziej otwartej bardziej kreatywnej tu jest tu jest duży problem jak to będzie wyglądało w praktyce zobaczymy natomiast ja odbieram jako niestety powrót do do dwudziestego wieku bardzo dziękuję za to spotkanie Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie był państwa i moim gościem za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, który zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz Praga przygotowuje się pan Marek Mikołaj Lizut usłyszał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!