REKLAMA

Markus Schleinzer o filmie "Angelo": To historia, z którą dorastałem

Data emisji:
2019-07-16 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
14:08 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest Markus Schleinzer, austriacki reżyser, którego film "Angelo" jest prezentowany na tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Transatlantyk. Reżyser będzie także gościem Festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Rozwiń »

Markus Schleinzer: Wybieram te historie z przeszłości, które czuję, które do mnie przemawiają. Mówienie o przeszłości to także mówienie o teraźniejszości. Historia Angelo jest właśnie taką historią, która dotyczy również tego co dzieje się tu i teraz. Nie mogę mówić za dużo o Polsce, bo nie znam dokładnie waszej obecnej sytuacji, ale mogę mówić o Austrii. Myślę, że to co miało miejsce w czasach Oświecenia, ma na nas ciągle ogromny wpływ. Myślimy o sobie, że jesteśmy centrum świata i to jest absurdalne. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska kultura osobista dzisiaj znowu pod znakiem transatlantyk Festivalu, który od piątku trwa w Łodzi za nami już pokazy wielu filmów również polskich premier cały czas trwają spotkania z twórcami i warsztaty Master Class, a moim gościem jest dzisiaj 1 z twórców, które gości na łódzkim festiwalu austriacki reżyser Marco lancer witam serdecznie Hello tak dziękuję za zaproszenie Marcus wkroczył pan z Rozwiń » wielkim rozmachem do światowego kina w 2011 roku, kiedy to pana debiutancki film Michael walczył o złotą palmę w Cannes bardzo mocny obraz to był o pedofilu, który więził w swoim domu dziesięcioletniego chłopca czy nakręcenie tego filmu było na tyle wyczerpujące, że na kolejny film, czyli na Andrzeja, który pokazywany na tegorocznym transatlantyku sekcji nowe kino kazał nam pan czekać aż 7 lat minęło wersji Access upadła oni są dzisiaj odnosił sukcesy głównie na festiwalach, kiedy był pokazywany w kinach widzowie mówili tak dużo słyszałem o tej historii i boi się teraz obejrzeć film w myśl zdobył uznanie nagrody, ale nie był hitem frekwencyjnym producenci nie byli, więc bardzo chętnie, by zgłosić się do mnie z dużym budżetem do wydania na kolejny obraz i w rezultacie dużo czasu zajęło mi znalezienie pieniędzy na następny film fajny -li, a po podwójnej w kisielu, poruszając temat pedofilii w taki właśnie historii można powiedzieć konfrontował pan Austriaków z traumą, jaką stała się sprawa Josefa Fritzla nazywanego potworem Zamsz tam film miał pewien sposób pomocy jak rozumiem w przerobieniu tej traumy, która stała się można powiedzieć traumą narodową czy rzeczywiście tak jest, że pan przede wszystkim traktuje kina jako medium, które pomaga nam rozliczyć się z własnym sumieniem i dotykać tego co najbardziej boli czy może jako lustro, w którym mamy się wszyscy przyglądać im mały w końcu efekt ma sens mają inni mają jak zawsze staram się znajdować w mojej pracy odbicie samego siebie, ale nie wierzę, że w tym procesie jestem najważniejszy Niejestem też zawsze pewien swojego toku myślenia każdego dnia muszę na nowo się wykazywać również w stosunku do innych znajdować moją pozycję społeczeństwo jako twórca nie chodzi o to by wyszukiwać najbardziej bolesne tematy którymi można Magdy i torturować publiczność, gdybym tego właśnie chciał robiłbym horrory to na czym zależy możliwość rozmowy w danym problemie zależy mi na dyskusji nie chcę byśmy 1 stronę tych, które można interpretować w 1 możliwy sposób dla mnie w kinie zawsze najważniejszy jest dialog jeśli kina nie wywołuje dyskusji mamy do czynienia albo z rozrywką albo propagandą albo z czystą komercją właśnie pana filmy Andrzeja to jest historia czarnoskórego chłopca, który porwany gdzieś w Afryce trafia do bogatej hrabiny związanej z wiedeńskim dworem, która chce z niego wielkim skrócie zrobić w cudzysłowie cywilizowanego człowieka ze zdziwieniem dowiedziałam się, że podobna historia raczej legendę o tytułowym Andrzej Sulima nie zna podobno już od przedszkola większość austriackich dzieci czy pan też tę historię słyszał już w przedszkolu, a była płyta stoi za badacz Sulima Aldoną Efa własne lęki noga z tą historią dorastałem z nami od dzieciństwa nie pamiętam usłyszałem chodzi już w przedszkolu, ale rzeczywiście, kiedy byłem mały wszyscy wokół mnie znali tę sprawę i oni rozmawiali myślę, że każdy kraj ma tego typu historie opowiadającą o prawdziwym albo legendarnym bohaterze do tej pory znałem na temat Andrzej Sulima na dużo tych opowiastek ale kiedy zacząłem przygotowywać do filmu zrobić resort okazało się, że to co Sulima nie wiedziałem z dzieciństwa wcale nie było prawdą trudno tak naprawdę odtworzyć jego prawdziwą historię zachowało się na ten temat zbyt mało informacji bardzo interesowała mnie także historia austriackiego kolonializmu, bo jak wszyscy oczywiście wiedzą byliśmy ogromnym imperium mieliśmy ogromnie dużo pieniędzy, za które mogliśmy budować zamki ulice, a te pieniądze przecież pochodziły z innych kontynentów, więc jeśli dziś wybieracie się dajmy NATO na wycieczkę szlakiem europejskich zamków to pamiętajcie, że te wszystkie piękne budowle zostały postawione dzięki pieniądzom, które pochodziły z wyzysku Azji Afryki w trochę zabawne Angelo nakręcony w 2017 roku był jest pierwszym filmem, który w ogóle porusza temat historii kolonialnej Austrii nie mówiąc do kwestii winy, bo wina mnie obchodzi, ale tu, że w ogóle nie uświadamiamy sobie tego, że kolonializm był również naszym udziałem Angelo soli man był postacią rzeczywistą, ale nie wiem, skąd pochodził jest w internecie jest dużo kłamstw na ten temat spotkałem się takimi informacjami, że znał 7 języków skomponował operę et Cetera et Cetera, ale nie wiem, skąd te wszystkie bzdury się wzięły są dowody na to, że operował biegle 4 językami, ale szczerze mówiąc to nie było jakoś bardzo wyjątkowe w tamtym czasie przebywając w austriackim dworze muszą mówić po niemiecku używał również francuskiego mówił po czesku, ponieważ pracował dla bogatej rodziny księcia Liechtensteinu, który był carskim namiestnikiem Czech i ten w Tarnowie, a w specjalnych księgach zapisywał różne informacje również na temat służących pisali służący nr 1 robi to służący nr 2 robi tam to z tych zapisków wynik w rządzie soli man zmieniał swoją funkcję niemal każdego roku oraz służącym, który towarzyszył państwo podczas spacerów raz był tym, z którym można było pogawędzić w chwilach nudy patrząc na to zdałem sobie sprawę, że tak naprawdę on nie miał nadwozia żadnej konkretnej funkcji był potrzebny tym bogatym Europejczykom po to, by przyglądali się w nim jak w lustrze jacy są wspaniałomyślni wielcy, że trzymają u siebie tego czarnoskórego człowieka był czymś w rodzaju, a SN NN akcji szła, a wc Marcus jedni uważają, że historia Jarosław ma na to pierwszy przypadek udanej społecznej migracji kulturowej integracji Austria się nim szczycić i jak rozumiem przedstawia jako symbol swojej tolerancji otwartości na innych czy tak rzeczywiście jest podobno jego nazwiskiem nazwana jest 1 z wileńskich ulic decyzji uczmy z tej to ogromne nieporozumienie to przecież nie była emigracja tylko przestępstwo, a rok nie wybrał takiego życia został porwany jako dziecko sprzedane i wychowane na Europejczyka modne było w tamtych czasach wziąć na Dwór czarne dziecko i przebrać w Europejskiej ciuszki to był jak kupowanie konia czy psa konkretnej rasy w 2 chińska ulica łuk, który pani wspomniała to właściwie ciemne śmierdzące moczem tunel to żenujące dobrać takie miejsce, by nazwać czyimś imieniem jedynie to nie jest małe miasto, ale ulice wciąż noszą np. imiona dawnych nazistów w tej kwestii jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia nazywanie ulicy czyimś imieniem powinno wynikać z prawdziwej potrzeby uhonorowania takiej postaci nadawanie imienia takiemu śmierdzące zamkowi to dziwna sprawa osób jest, tyle że problem złych i co on IT, a to know-howi Austria wciąż ma problem ze swoją tożsamością wciąż nie wiemy jak ustosunkować wobec własnej historii wciąż nie pogodziliśmy się ze stratą swojej imperialnej przeszłości, kiedy imperium upadło i po pierwszej wojnie światowej staliśmy się małym państwem marzyliśmy o tym, żeby na nowo stać się wielce własna od, a te trzeba męska to przecież nie Niemcy przyszli Austriakowi powiedzieli Hej, jesteśmy nowymi dyrektorami to my tego chcieliśmy chcieliśmy być częścią wielkiej rzeszy mieszkając w Wiedniu nauczyłem się 1, że historia jest bardziej skomplikowana niż pokazują obrazki w książkach jest prawdziwa trucizna, którą przesiąknięty jest mój kraj i mój naród bierze się właśnie z tych przeszło danych nieprawdziwych opowieści na szczęście większość ważnych austriackich artystów takich jak Thomas Bernhard Elfriede Jelinek czy Haneke jest z i była przeciwna takiemu postrzeganiu naszej historii w jestem cieka w, jaką reakcją spotkał się pana firmy w dzisiejszej Austrii, który właśnie pan mówi, gdzie do głosu do władz od kilku już lat dochodzi skrajnie prawicowy populizm, ale pismo Town żyje w małym mieście, gdzie większość mieszkańców głosowała na skrajną prawicę wychowałem się tam znam prawie wszystkich i mam taki zwyczaj że, choć od domu do domu UK od drzwi do drzwi rozmawiam z ludźmi i w trakcie tych rozmów doszedłem do wniosku, że tak jak być może większość europejskich krajów my wcale nie mamy problemu z migrantami wojen i że to niema żadnego migracyjnego kryzysu my mamy problem przede wszystkim z politykami, bo albo to jest prawdziwy problem pytam się, gdzie są imigranci problemów oni wcale nie chcą mieszkać w małym nieatrakcyjnym kraiku, jakim jest Austria maj wolą pojechać do Niemiec czy Francji, ponieważ tam jest dla nich praca nie rozumiem, więc jak to się dzieje, że w Austrii wygrywają politycy, którzy przestrzegają ludzi przed migrantami jeśli ich tu prawie nie ma tej potrzebujemy polityków, którzy myślą poważnie o programie socjalnym w miejscach pracy i o tym, że wielkie korporacje powinny płacić podatki, żebyśmy za te pieniądze mogli budować szkoły przedszkola ludzie powinni się obudzić przestać obwiniać o wszystko o innych krajów, bo tak jest łatwiej powinni bardziej interesować się polityką, bo to ona wpływa na nasze codzienne życie wszyscy jesteśmy politykami, spotykając innych ludzi jadąc autobusem czy idąc do szkoły powinniśmy pamiętać, że wszyscy możemy zmieniać rzeczywistość, żeby ją zmieniać nie powinniśmy oglądać na innych licząc, że np. zrobią to za nas artyści pan zrobił film historyczny czy bardziej firm właśnie polityczne, nawiązując do tego czy mamy do czynienia dziś jeśli chodzi o naszą pseudo tolerancji chociażby właśnie o tym, o czym pan mówił wobec uchodźców i migrantów czy to miał być taki bezpośredni właśnie przekaz do publiczności polityczny przekaz ten od ANR trudne i tutaj Warty chyba nie umiem tych kwestii rozdzielić to zresztą nie interesuje ERIF wybieram te historie z przeszłości, które czuje, które do mnie przemawiają mówienie o przyszłości także mówienia o teraźniejszości historia Angelo jest właśnie taką historię, która dotyczy również tego co się dzieje tu i teraz czeka nas ZPiT Opole pat PTP Kazań autu Lidl nie mogę mówić za dużo w Polsce, bo nie znam dokładnie naszej obecnej sytuacji, ale mogę mówić w Austrii myślę, że to co miało miejsce w czasach oświecenia mama nas ciągle ogromny wpły w myśli o sobie, że jesteśmy w centrum świata to jest absurdalna powinniśmy skończyć w Europie z tym centrali stycznym myśleniem, że jesteśmy najmądrzejsi i wszyscy powinni się od nas uczyć jak żyć mamy przecież mnóstwo własnych problemów na pewno nie jesteśmy w centrum Europy, kto powiedział, że siedzenie na krześle jedzenie z talerza jest lepsza niż siedzenie jest na ziemi w nie musimy ciągle powtarzać jesteśmy lepsi od innych hasło wszystko co najgorsze rodzi się właśnie myślenia, że jesteśmy lepsi i że jesteśmy my doskonalszy działem ewolucji, a tak przecież nie jest wystarczy spojrzeć na to co dzieje się wokół wygląda na to, że będziemy mieli gigantyczny klimatyczne kryzys, który skończy się tym, że nasza planeta przetrwa będzie żyła w spokoju, ale być może już bez nas właśnie powiedział Banach klimatycznym kryzysie, który teraz przeżywamy na świecie i który niechybnie być może nawet ten świat kieruje do jakiegoś końca jestem ciekawa czy może właśnie ten temat wybrał pan swoje kolejne filmy i pytanie czy na ten film kolejny będziemy musieli czekać kolejnych 7 lat, a ja topi mać czwarta tak czasem własnych aut marznie muszą o wiele szybciej pracować, ponieważ potrzebuje pieniędzy, żeby utrzymać rodzinę z chwilą razem do hotelu i 7 do pisania scenariusza ku Rogus tak jest na razie roboczy tytuł filmu, który zamierzam realizować to historia kobiety żyjącej w siedemnastym wieku, która decyduje się żyć w przebraniu mężczyzny, dlatego że jest lesbijką tylko, dlatego że czuje, że dzięki temu będzie mogła wieść pełniejsze życie jako mężczyzna będzie mogła więcej osiągać to historia osoby, która czuje się ograniczona w swoich możliwościach, ale patrzy jak daleko może zajść SMM to zawsze interesowało w mojej twórczości w moim dialogu ze społeczeństwem jak daleko można zajść, żeby nasze życie było pełne wolności i otwartość Marku czekamy w takim razie na pana kolejny film bardzo dziękuję za to spotkanie podczas festiwalu transatlantyk Marcus lancer austriacki reżyser autor filmu Andrzeja pokazywanego na transatlantyku był gościem kultury osobistej festiwal będzie trwał do piątku dziękuję bardzo sędziów złamać konwencję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA