REKLAMA

"Zaburzono równy dostęp do edukacji"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-07-16 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
26:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w 24 minut po godzinie 17 słucham Radia TOK FM popołudniu Radia proszę o ciszy popołudnia Radia TOK FM dziś wtorek 16 lipca na takim trybem perskim, ale proszę cisza to, dlatego że temat mamy taki jest na składkę rentową czy Dorota Łoboda radna Warszawy w studiu dzień dobry i wyobrażeń dobra i oto mamy dzień, który czekali niektórzy w nerwach wiemy, że kolejne regiony informują od rana, kto dostał się do jakiej szkoły ktoś nie dostał żadnej szkoły momentalnie od Rozwiń » rana mamy bardzo wiele informacji z całego kraju, z których wynika, że przy w przypadku Warszawy i Poznania to setki tysiące uczniów nie dostały się szkół z drugiej strony mamy oficjalne zapewnienie zarówno kuratorów wojewódzkich jak i ministra, że sytuacja pod kontrolą i podaje 1 podstawowy fakt zostawia liczby oto liczba miejsc w szkołach, a oto liczba uczniów, którzy mają znaleźć ta pierwsza liczba jest większy, ale posłuchajmy ministra edukacji duża Piątkowskiego rekrutacja podzielona na kilka fragmentów pierwsza to ten moment, kiedy wszyscy uczniowie starają się o miejsca w szkołach średnich i na podstawie ich wskazań systemy elektroniczne z przepisami do poszczególnych szkół, gdy okaże się, że ktoś z uczniów w pierwszym etapie rekrutacji nie znalazł swojego miejsca przystępuje ma prawo przystąpić do drugiego etapu rekrutacji może to zrobić często się do tych samych szkół nawet najlepszych, bo z tego co wiem w skali całego kraju także w naszym województwie także to najlepsze szkoły najbardziej popularne mają szczególne miejsca bądź po by zmienić swoje pomysły na to gdzie dalej się kształcić wrócić np. 3 do powiatów ziemskich czy też zupełnie innych miejscowości to Dariusz Piontkowski minister edukacji wstyd Justyna Suchecka to woda nie ma powodu do paniki jeśli słyszymy też pierwszy etap oczywiście jest dorosły nie ma powodu do paniki, kiedy to nie jest sytuacja, która dotyczy tylko zestawiamy liczby pan minister nie mamy dzieci w tym wieku jednak co innego jest powiedzieć jest mało jest jeszcze dużo jest co innego przełożyć na język Polski, czyli powiedzieć do końca sierpnia nie będę wiedział, gdzie pójdą od września szkoła jak we wrześniu do nie pójdę, bo jakimś sposobem upchnął kolanem w tym liceum to będzie ta 1618 klas pierwszych na poziomie dyrektor szkoły, do której jeszcze nie została już powiedział, że brakuje mu w tej chwili 10 nauczycieli i szuka klas na wynajem na tej samej uliczne możliwe, że w budynku mieszkalnym, a co z innymi powiatami ziemskimi Lotnik, a może i powiaty ziemskie to rzeczywiście tu minister ma rację w bardzo wielu powiatach podwójny rocznik to jest powód do otwierania szampana zresztą jest to zdanie Anny Zalewskiej, która przez 2 lata powtarzała, że powiaty się cieszą no tak, że jest szkoła powiatowa, którą Bania oblegana, bo dzieci małe miejscowości tak wjeżdżały do miasta wojewódzkiego w tym roku w tym mieście wojewódzkim się nie dostały NATO zostaną w tej miejscowości tej Powiatowej szkole, która jednak jakiegoś powodu wcześniej wybierano nie była musimy zobaczyć, jakie były wyniki matury jako zdawalność egzaminów zawodowych i co się działo w technikach niestety zwróciły te liczby to Sejm odpowiedź na pytanie, dlaczego ta młodzież nie chce się tam uczyć, bo nie zawsze tylko te aspiracje, by wjechać drogą miasto jest tak fajnie to jest inspiracja chcemy dobrą edukację tak my mamy sytuację derby Warszawy i ile osób nie dostał 30003173 osoby nie znalazło się na tym pierwszym etapie rekrutacyjnym żadnej szkole no ale niektórym to przed tymi ludźmi drugi etap tak jak minister będzie lat tak jak tutaj to jest 1 kwestia, w której zgadzam się pan ministrem, że rzeczywiście ten pierwszy etap rekrutacji przystępujemy do drugiego etapu rekrutacji, które tego, że pamiętajmy, że wśród tych ponad 3000 młodych ludzi są uczennice uczniowie, którzy mieli bardzo dobre wyniki w nauce, którzy mi świadectwo z wyróżnieniem, którzy w inne mroku dostaliby się z powodzeniem do którejś ze szkół, które wskazali na swojej liście i oczywiście nie jest także co roku każdy dostawał się do wymarzonej szkoły, ale w tym roku skala tych, którzy się nie dostali do żadnej szkoły mają bardzo dobre wyniki jest porażająca to jest wprost efekt kumulacji roczników tego, że podniosły się progi punktowe w szkołach tego nawet dobrzy uczniowie w tych szkołach nie znaleźli miejsca i niestety na dzisiaj wygląda na to, że my tych miejsc w szkołach w liceach Ogólnokształcących, bo to głównie w tym jest problem będziemy mieli za mało, dlatego że mamy trochę ponad 2000 miejsc trochę ponad 3000 osób, które miejsca nie znalazły Nicze, ale z tych 3000 zdecydowana większość chce iść do liceów Ogólnokształcących tam miejsc mamy tylko 700 w tej chwili wolny warto też nie zmieni to się oczywiście zmieni być może natomiast to oznacza olbrzymi stres tych ludzi może to oznaczać, że oni bardzo dobrymi wynikami w nauce dostaną się ostatecznie do szkoły, która jest dość słabym liceum, do którego nigdy nikt nie chciał iść też było był tam bardzo słaby nabór jest szkolne z naboru, które dopiero teraz na ruch na Marka liceum pracuje się latami właśnie ci uczniowie sprawdzają, jakie bo, jaka była zdawalność matur, jaką ma to liceum ofertę zajęć dodatkowych, jakie ma koła zainteresowań wiele różnych czynników wpływa na wybór szkoły tymczasem prawdopodobnie te dodatkowe miejsca, które uda się utworzyć będą głównie te szkoły, które nie były w ubiegłych latach wybierana i ubiegłym roku uczeń z taką samą liczbą punktów w ogóle nie brał pod uwagę takiej szkoły, a w tym roku z uwagi na kumulację roczników podkreślam będzie na taką szkołę skazane, czyli jak ze Stalą będzie wyrok w ten sposób się w Warszawie, że nawet jeśli samorząd będzie próbował znaleźć czy stworzyć nawet większą liczbę miejsc to i tak będziemy do czynienia z częścią uczniów, którzy spodziewają się z powodu swoich dotychczasowych wyników w nocy się dostaną jakieś lepsze szkoły dostaną się do gorszej dalej patrząc zboku na nakładające się 2 roczniki to wiadomo było, że tak się stanie, kto jest odpowiedzialny za to sytuacji skarżącą, że samorządy samorządy mówią, że rząd tak czy czy dało się to zrobić lepiej pytam, dlatego że jeszcze przed wejściem na antenę ustawiliśmy się, dlaczego akurat w środku Poznania liczba osób, które nie dostały wymarzone szkoły w środku Warszawy jest różne, czyli jakoś inaczej samorządu jest niemal równa właśnie mimo tego, że z tą stroną porównywalnej jakości tak naprawdę to warto przywołać sondaż dla faktów TVN 56 % Polaków uważa, że winny jest rząd około 25 winny samorząd i myślę, że rzeczywistość na tę akcję została już 25 nie ma zdania oni uważają, że uczniowie czekałam aż ten rycerskim tonem dodamy jakiś złośliwy lub zabawny komentarz panie redaktorze drodzy słuchacze to jest cytat Barbary Nowak uczniowie nie dopasowali swoich wyników do progów punktowych danej szkole na tym polega problem z rekrutacją Małopolska kurator oświaty organu to, że pani kurator to wcale nie zabawne zadajmy no mówię to ktokolwiek inny, ale nie osoba, która odpowiedzialna za edukację, która stara się obwiniać uczniów, którzy są ofiarami zaraz będziemy o tym, rozmawiali po różnych odsłonach akurat to co o tym, sprawdziliśmy w internecie kursy jako pewien rodzaj teorii na temat tego co w tym skomplikowanym systemie plus kryzys edukacji co można zrobić, ale wróćmy do tego, ponieważ to może być ciekawe dla słuchaczy Poznań Warszawa chętnie dołożyła do tego jeszcze Gdańsk tak naprawdę, bo w Gdańsku jesteśmy już po tym pierwszym etapie czytamy uczniowie złożyli papiery wiadomo ile miejsc przybyło też nie ma tego co zrobił Gdańsk okazało się, że nie dostało się 1200 osób nigdzie i Gdańsk przez tydzień uruchomił 500 nowych miejsc w liceach takich miejsc, które w ogóle nie planował uruchamiać znaczy powstała nowa szkoła, który jeszcze niema to akurat promujemy dobre szkoły liceum w Uniwersytecie gdańskim przy 100 uczniów, ale nie istniała do tej pory powstanie 8 klas pierwszych ulicach, które naprawdę koniec, bo nie powinny tego robić, bo nie są złe szkoły tylko nie miały tego robić nie ma co zrobić jakoś rozsądnego powodu choćby brak kadr odpowiedzi nauczycielskiej adres Poznań Warszawa Poznań Warszawa mają w tym roku bardzo podobną sytuację z tego powodu nie ma 2 takich miast poza nimi, gdzie tak wielu kandydatów zgłosiło się po spoza miasta to co pani Dorota no w Warszawie to jest ponad 18 prawie 19  000 kandydatów, czyli tyle ile w ogóle wzeszłym roku przyjęto wszystkich szkół w Poznaniu ta proporcja się tak dramatyczna nie chce kłamać w kwestii liczył bo, bo ich nie pamiętam, ale taką sytuację w tej chwili taką nie dostało się 3400 osób wolnych miejsc jest mniej niż 2000 teraz to oczywiście ten samorząd, który naprawdę szacunkowo wszystko zaplanował tak jak ministerstwo sugerowało to zrobi podwojono liczbę swych kandydatów założył procentową górkę dla uczniów spoza, a i tak nie wystarczyło i on teraz oni rozwieszono 2 rzeczach takim ile osób stwierdzi, że jednak pójdzie do tego swojego małego miasta, bo nie chce dojeżdżać godzinę pociągiem n p . mamy takich kandydatów to jest 1 szansa druga to jest to co właśnie zrobił Gdańsk być może będą musieli gdzieś jeszcze uruchomić klasy z naciskiem na dziś jeszcze jak pytam dyrektorów szkół, gdzie oni sobie wyobrażają jeszcze klasę siedemnastą 18 września na to mówią, że na dachu nowe dania jest też opowieści trochę drugą stronę, bo jeśli powołujemy nowe byty tak jak chociażby szkoły przy Uniwersytecie gdańskim to to jest to mamy do czynienia z pewną górką nasze pewnego dnia skończy to znowu będzie zamieszanie związane z ręcznikami to ktoś może po to jest nieracjonalne skoro i tak mamy, gdy w mniejszych miejscowościach szkoły, które być może nie będą 100 % zapewnia ZUS to jest oczywiście nieracjonalne, choć rząd ma tu pewna część musimy pamiętać, że jak podwójny rocznik się rozpierzchli i będziemy taką sytuację normalną w szkołach średnich to będzie mieli 2 roczniki po 550  000 uczniów, bo to są roczniki poszło do szkoły sześciolatki, więc ta sytuacja w szkołach jest ścisk tłok i za dużo klas potrwa nie najbliższe 3 lata tylko najbliższa lat 6 albo 7, więc tych, więc tym więcej szkół i tysięcy nauczycieli będzie w systemie potrzebne jeszcze chwilę, ale jak długo i jakim efektem nie wiadomo, bo to, że to znów to, że matematyka się zgadza nie znaczy to będą dobre szkoły spotykamy się w tym gronie z 4 lata zastanawiać co wyższy uczelnie wyższe mają teraz zrobić z tym podwójnym Rosji uczelnie wyższe nie ma tego problemu dlaczego, bo te ci uczniowie zdają maturę w osobnych rocznikach jedno 72022 po trzyletnim liceum w 2023, więc to jest tylko problem szkół średnich i cesarz problemu szkół średnich, dlatego że ci uczniowie uczennice nie mogą sobie zrobić roku przerwy, bo w przypadku egzaminów na czy też rekrutację na studia to jest także, jeżeli ktoś nie dostanie to może rok przeczekać i próbować kolejnym roku natomiast do szkoły średniej musi gdzieś iść do tego, że w Polsce mamy obowiązek nauki do osiemnastego roku życia postęp trudno 141516 latkowi robić roczną przerwę w edukacji to jest nieracjonalne kompletnie niezgodne z prawem niemożliwe i w tym momencie te szczególnie trudna sytuacja dla tych, którzy mając bardzo dobre wyniki nie dostali się do nie tylko wymarzonej szkoły na żadnej szkoły i być może to co proponuje ministerstwo będą mieli miejsca w szkole branżowej i nic złego nie ma w szkołach branżowych co my ciągle podkreślamy pod warunkiem, że są wybierane przez młodych ludzi, którzy chcą tam jeszcze mają predyspozycje możliwości i chęć uczenia się w szkole branżowej zapełnia się jakiegokolwiek typu szkół przez manipulację systemem miejsce wywołanym jakimś kataklizmem związanym z reformą tak to powinno działać gotowi iść ludzie, którzy rzeczywiście tam chcą iść w skoku w toku tych gorących dyskusji oczywiście być może nie jest dobry czas na to pytanie, ale udało się wszystko zaplanować lepiej to znaczy czy my wybierzemy tę konstytucję oczywiście kilka wątków jest tego pytania co dało się lepiej, bo samorządowcy zawsze powiedzą dać więcej pieniędzy na subwencję to będziemy to będziemy tworzyli miejsca szkoły i t d. rząd powie to jest ważne szefowania gwasz zadania ani nasza tylko czytało się to istotnie zapanować lepiej czy wyobrażamy sobie tutaj w studiu się zastanawiając nad tą konkretną reformę ono być zbiera w ten sposób tego tych rozczarowań byłoby mniej, bo dzisiaj w Polsce wielu ludzi patrzyło się stało czy nie potwornie rusztowaniami służby rozczarowań nie mogą być mniej, ale równocześnie to co wielokrotnie UPS studia powtarzam każdy rok przesunięcie tej reformy skoro już PiS się uparł, że chcę zrobić zwiększyłby szanse na to, że samorządy przygotowały się lepiej po prostu po co naprawdę nie mówimy o jakimś bardzo długim okresie mówimy o 2 latach 2 lata, kiedy samorządy z 1 strony musiały planować co się wydarzy lica, a z drugiej zaś gaszą pożary w podstawówkach dramatyczne, bo nie jest także, że samorządy nie robiły nic przez 2 lata tylko musiałem się pierwszym etapem reformy, czyli likwidacją gimnazjów i wydłużeniem do 8 lat nauki w szkołach podstawowych i tym rzeczywiście się zajmowałem oczywiście, planując coś będzie się działo w liceach, ale teraz, kiedy słyszy komentarze, a co jest w tych budynkach po gimnazjach, dlaczego tam niemal co tam przede wszystkim są szkoły podstawowe, bo dotychczasowe nie były w stanie pomieścić 2 dodatkowa rocznej szkole przeniesione z podstawowego składu jak widelec 18 minut zostało do godziny osiemnastej słucham Radia TOK FM podaje radio TOK FM dziś we wtorek 16 lipca w studiu Radia TOK FM Justyna Suchecka GazetaWyborcza dzień dobry dzień dobry i Dorota Łoboda radna Warszawy dzień dobry dzień dobry rozmawiano też należy mówi inaczej do re w ramach redaktora przez spółkę nauczycielskich w każdym razie mamy sytuację tak, że słuchają nas rodzice dzieci albo tak dzieci, które liczyły na to, że dostaną się do jakiej szkoły to pierwszy etap rekrutacji do szkół średnich zakończonej oto informacje dane, które spływają wyglądają w ten sposób, że tak kilka tysięcy osób z różnych dużych miastach nie dostały się do wymarzonych szkół średnich im mniejsze miasto tym te liczby mniejsze, ale nie tylko dlatego mniejsze środki, dlatego że jest taka charakterystyka źle to jest problem, ale chyba wszyscy o tym, mówią właśnie w ten sposób w dużych miastach jest największy to pytanie, dlaczego 1 zdaniem, bo tego, że są najlepsze szkoły i dlatego że ciągną do tych największych miast uczniowie z całej Polski, jeżeli w Warszawie są szkoły z pierwszej dziesiątki w rankingu perspekty w, jakkolwiek byśmy nie oceniali zasadności tego rankingu jego wartości to przyjeżdżają do n p . Warszawskiego liceum Staszica uczniowie nie tylko z podwarszawskich miejscowości, ale całej Polski dzisiaj podpisałam Olimpijczyka międzynarodowych z matematyki 1 z chłopców nastolatków, który uczy się na co dzień w Gdańsku jest z moich rodzinnych stron z Gorzowa Wielkopolskiego, więc z Gorzowa Wielkopolskiego co też podaną, w czym jest miasto wojewódzkie, a jednak od Gdańska chcemy jak najlepszą szkołę średnią pod kątem umiejętności i cel młodzież Brera i coś nie tak systemu, że musi trzeba dużo punktów świetne wyniki, żeby się dostać jakiś dobry szkoły to jest też wszystko poziom właśnie wszyscy zgadzamy co do tego, żeby dostać dobre szkoły trzeba mieć dobre wyniki i tak powinno działać problem polega na tym, że w tym roku bardzo dużo dobrych szkół nie tylko liceów też dobrych techników czy dobrych szkół takich specjalistycznych nie mogą otworzyć 2 × więcej klas mimo, że ma 2 × więcej chętnych jest osobna sprawa technika specjalistyczne proszę powiedzieć jak to wygląda rzeczy proszę podać taki przykład, żebyśmy wiedzieli czym to jest problem, który wygenerowała aż 6 ten problem, bo weźmy taką szkołę lotniczą w Dęblinie, który wszyscy w Polsce słyszeli wczoraj czytam instrukcje przez 1 z ma taki syn nie dostał się do tego technikum do tej szkoły, żeby uczyć się zgodnie ze swymi marzeniami, mówi że nie wstajemy rano nie myśmy, a to jeszcze zostanę lotnikiem tylko to są raczej predyspozycje sportowe zdrowotne cały system przygotowań szkół zwykle trwa zwykle na poziomie w tym roku od chcesz otworzyć klasy, ale jednak dla tych po podstawówce jednak dla tych po gimnazjum przy jako 30 osób niż 60 tak naprawdę no i ten chłopak, któremu zabrakło tych kilku punktów, żeby dostać już nie spełni swego marzenia, bo to sprawia pani Dorota przed przerwą nie może zrobić roku przerwy nie można sobie posiedzieć w domu i przygotować się jeszcze raz zresztą nie było żadnych gwarancji, że za rok znów, by się dostał w zeszłym roku z tymi wynikami ten chłopak przedostał się w tym jest problem, że w grudniu o sytuacji, kiedy z takimi samymi wynikami w nauce uczeń w ubiegłym roku dostałby się z powodzeniem, a w tym roku z uwagi na kumulację roczników nie dostaje i w tym to jest największy problem i to jest ta nierówność wynikająca właśnie reforma edukacji, na które zwracał też uwagę Rzecznik Praw Dziecka Rzecznik Praw Obywatelskich, że w tym momencie zadłużamy równy dostęp do edukacji, które nam wszystkim i naszym dzieciom gwarantuje konstytucja co dzieci, które powtarzają rok tracą 2 lata w tej chwili to znaczy mamy oczywiście sytuacja formalnie, powtarzając absolwentów podstawówek, którzy po prostu zostają ósmej klasie, ale ci, którzy nie skończyli trzecie gimnazjum wracają do podstawówki takiej, którą skończyli parę lat temu ukończyli dochodzi do sześcioletnie podstawówki, czyli wracamy do ósmej klasy uczą się czegoś zupełnie innego nie rzucili się w trzeciej gimnazjum, a dopiero początek takich problemów, bo ci po gimnazjum co roku będą mieć taki problem lica każda oblana klasa liceum to już nie będzie rok straty tylko będą 2 lata straty byli oblężeni przyszły roku pierwszą klasa to pójdą do pierwszej klasy, ale liceum czteroletniego stracą rok na powtarzanie i rok z racji tego nie ma tego samego systemu teraz, żeby jeszcze to brzmiało bardziej dramatycznie to są naprawdę zupełnie różne podstawy programowe, bo licealiści po gimnazjum np. historii od września będą uczyli się historii po pierwszej wojnie światowej, bo drodzy państwo od wielu lat nie mamy także uczą przecież starożytności nie to się zmieniło ci po podstawówce, owszem, będą ze starożytności, więc ktoś obleje z drugiej wojny światowej historii współczesnej potem powtarzał pierwszą pracę urząd starożytności i tracą 2 lata, a i to nie jest niestety coś sobie myśli, a ministerstwo wprost, mówi że te osoby różnice programowe mają nadrobić we własnym zakresie czy tak to są uczniowie których, którzy już mają jakieś niepowodzenie edukacyjna, bo widocznie nie najlepiej sobie radzili i musieli powtarzać klasę jeszcze do tego nakładamy nowy system nową podstawę programową, którą oni muszą nadrobić we własnym zakresie to jest właściwie kolejny przyczynek do dalszego niepowodzenia edukacyjnego tej osoby, która i tak już raz nie zdała muszą pamiętać, że osoby, które powtarzają klasy nie są tylko osoby poza takie komentarze się z przepływem leniwe co im się nie chciało co trzeba, bo jest dobra żuczki stażystka samorząd z powodów zdrowotnych i takich przypadków nie brakuje sama znam takie osoby, które musiał też klasę Boneczko ucierpiał w wypadku samochodowym i nie były w stanie nadrobić zaległości, które wynikały z pobytu w szpitalu niestety, więc wrzucanie tych wszystkich młodych ludzi do 1 worka niewskazane np. dziś jeszcze nie wiemy jest to skala, bo część uczniów oczywiście walczy jeszcze w ostatniej chwili będziemy wiedzieli we wrześniu w co roku we wrześniu takich od NATO, którzy wcześniej na naszej rozmowy na pewno na początku minister wypowiedział też krakowski, który powiedział wyraźnie, że sytuacja jest taka inna, ale skoro stać nas i rodzice sami siebie to powiedzenie czas dla porządku jeśli ktoś dzisiaj dowiedział się, że nie dostał się takiej szkoły to co powinien zrobić, jakie kroki to są są 2 scenariusze pierwszy to jest taki, że składa odwołanie w szkole, do której nie dostał, żeby złożyć odwołanie, ale musi się zwrócić uzasadnienia decyzji, dlaczego nie został przyjęty dostał informację, że próg punktowy był tam 180 punktów droga zarzekał się, że poproszę o uznanie, dlaczego nie jestem taka, która pierwsza lista też po listach przyjętych, czyli po 20 Warszawy po 25 lipca, ale szykuje odwołanie tylko, że szokowanie tego odwołania nie 1 rzecz, którą powinien zrobić i musi pani Dorota potwierdzi on musi brać udział w rekrutacji uzupełniającej, która zacznie się za 8 dni tak ta rekrutacja nie będzie już przy pomocy elektronicznego systemu to znaczy w tym elektronicznym systemie pojawią się wolne miejsca 26 lipca będzie wiadomo, w której szkole ile jest wolnych miejsc natomiast wniosek zanosimy już bezpośrednio do szkoły szkoła pokaże wzór tego wniosku składa się go na papierze w szkole do, której by się chciało aplikować na wolne miejsca tu nie ma znaczenia czas ani czy to czy złoży od razu w piątek nie ma go zbyt dużo, bo ta rekrutacja uzupełniająca czy składanie wniosków będzie do 30 lipca dwudziesty szóstego 2 tak to jest możliwe są wręcz elektrycznie nie dlatego, że to na nowo wymaga uruchomienia co by doszło jeszcze duży wybór, ale raczej dłużej bo, bo te szkoły, by musiały wpisywać te miejsca na nowo tam znowu ten system musiał to przemili postępować z osobna rekrutacja co, że akty skoro wcześniej do 170 szkół z klasy tak dalej może takie przykłady to niema żadnego związku w tej chwili po tym, to efekt po dzwonku zaczyna zupełnie nową lekcję zupełnie nową rekrutację widzą ile potrwa do ilu szkół będzie można w ten sposób złożyć wniosek będzie także narodowymi wszędzie tam, gdzie są wolne miejsca do dowolnej liczby szkół możemy złożyć podanie wniosek o przyjęcie do tej szkoły i od razu powiem, że na pewno te miejsca będą się zwalniały w szkołach, bo już wiemy, że część osób, które zostały zakwalifikowane do jakiej szkoły ma też miejsce zapewnione już w szkole niepublicznej, jeżeli ta szkoła publiczna, do której się to dziecko dostało nie spełnia jego oczekiwań w pełni to to miejsce się zwolni albo też to, o czym już mówi pani redaktor dzieci z mniejszych miejscowości jeśli również nie będzie to szkoła marzeń, czyli ten staż n p . który już mówiliśmy tylko będzie to jakaś szkoła o średnim poziomie, a taką samą dziecko ma u siebie w miejscowości to prawdopodobnie nie będzie przyjeżdżać do Warszawy i tracić tego czasu na dojazd lub pieniędzy na Bursa internat miejsce, w którym będzie mogło mieszkać tylko zwolni miejsca dla warszawskiej młodzież, że ważne kiedyś to głównie to niema znaczenia kolejne zgłoszenia w terminie trochę ważne, żeby zarzuty tak, żeby zdążyć do trzydziestego kont do trzydziestego i tak wszystkie te informacje są na stronie w ww edukacja kropke warszawa pl naprawdę tam jest to bardzo przejrzysty sposób rozpisane tam również województwa są inne daty inne daty, ale ten sam mechanizm, kwestionując drobnymi wyjątkami, ale co pani radna mówiła potwierdzone Szkot w Krakowie dosyć dobrze, bo tam dlatego wcześniejsza Milito etapy przesunięte i mieszka w Krakowie w piątym liceum to jedno z najlepszych liceów w Polsce po zamknięciu tego pierwszego etapu zwolniło się 8 miejsc to nie bardzo duży, choć niewiele to 4 miejsca dla tych po podstawówkach i 4 zlotych prognozę, ale nadal nawet w tej książką, której teoretycznie, z których teoretycznie nikt nie powinien zrezygnować z 4 uczniów zmieniła zdanie to jednak dzielenie publiczność zna się na wjazd do miasta, więc na to liczyć czy powinno zostać tak do końca to nie jest jakaś część problemu można próbować startować do tych szkół ilu to było rozwiązanie problemu, bo ja chciałam jasno powiedzieć zdementować rządzący cały czas płynie ze strony ministerstwa, że za problemy z rekrutacją odpowiada prezydent Trzaskowski, który samorządów, które pozwoliły na aplikowanie do dowolnej liczby szkół u nas w Warszawie w tym roku można było aplikować do dowolnej liczby szkół w ubiegłych latach to było 8 oddziałów, do których można było składać wnioski co by się stało, gdyby była, gdyby limit to ja powiem co się stało już w tym roku 4 ,51000 młodych ludzi dostało się w Warszawie do szkoły dziewiątego kolejnego wyboru, gdyby mogli wybrać tylko 8 szkół to byli w tym półroczu wyniósł się to byśmy mieli 4 ,51000 więcej młodych ludzi, którzy dzisiaj nie byliby przyporządkowanie do żadnej szkoły do żadnej nie zostali zakwalifikowani ten system nie liczył ich wielokrotnie system liczył każdego ucznia tylko raz i każdy uczeń uczennica mogli się dostać wyłącznie do 1 szkoły nie blokowali miejsca w kilku szkołach to również wymaga wyjaśnienia, bo nie wszyscy rozwalone ten, który pada z różnych stron i żoną intencje, ale ten argument największym skrócie brzmi tak nie wszyscy po powinni kończyć szkoły Ogólnokształcące uznawany za świetne, bo nawet najlepszy mało tego nie wszyscy powinniśmy studia to są jednak jak jest jakiś rodzaj konkurencji najlepsi powinni do najlepszych cała reszta do wszystkiego i t d . tak dalej w ogóle nie powinniśmy z tych szkół troszeczkę gorszy co jest pierwsze co do jak tak ideową miraż nie ma na świecie nie ma nie były nie będzie miał psa jest więc, ale także, ale to jest ten sam rodzaj dyskusji poziom dyskusji, pod którym nie wszyscy powinni i aktom o tym, decydować pan Marek z Twittera, który cytuje siedemdziesiątym szóstym nie dostał się gdzieś tam skończył branży wódkę i Super zarabia żyje długo jeszcze świat ten pan Marek ma zadecydować o tym kto nie powinni resort argument nie jestem też słuchać go użyli, gdyby tutaj w studiu cienie, którzy i tak to co panie mówiły zakłada, że część uczniów podróżuje znajomego miasta do dużego gorsze szkoły do lepszych szynami chcieliby czy to się dzieje taki jest fakt ktoś przyjeżdża do Warszawy na studia, a nie do Gorzowa tak przepraszam nie znam życie w szkole, ale mam taką wycieczkę podjęłam ją do Poznania no, więc nawet sytuacja wygląda taka nie inaczej w związku, z czym to pytanie o to czy my zezwala na to akceptujemy to w bieżącym tak to działa tylko zostawiamy jakiś limit od góry jest naprawdę ważne, dlaczego ten, na którym etapie edukacji powinno zaczynać mamy bardzo dużo mówimy o tym, chronienia dzieci jak są środkami dzisiaj do szkół średnich do 14 latkowie i czy naprawdę później klasie to są dzieci, które ciężko jako sześciolatki 14 lat czy naprawdę chcemy fundować taki system edukacji, w których ich jedynym wyborem, że mieć dobrą edukację wjechanie do stolicy nie chcemy chyba teraz nie robi się tego taki sposób, że 2 lata reformuje edukację apotem jakoś przeprowadza rekrutację, a potem się, mówi że nie wszystkie marzenia spełniają to inna pani kurator z Lublina tylko to jest właśnie to co potrzeba w Polsce zreformować zieloni mieli, jeżeli chcemy, żeby młodzież wybierała szkoły branżowe to spra w, żeby ta oferta szkół branżowych było na tyle atrakcyjna, aby oni chcieli też szkołę wybrać nie decyduje za nich już na pewno nie jest tak pochopnej pospieszne rozumie co się stało w przypadku reforma Dorotę Łobodę radna Warszawy bardzo dziękuję za rozmowę jest to bardzo stara sowiecka gestów, bo również dziękuję, że się rządzeniem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA