REKLAMA

Nowe prawo zamówień publicznych: czy poprawi współpracę na linii państwo-firma?

Data emisji:
2019-07-17 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Czas trwania:
15:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

raport gospodarczy jest prawie 1242 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM najpier w oczywiście trzymamy się naszego rytmu, czyli krótko o rynkach teraz euro kosztuje 4 zł i 26 gr dolar 3 zł i 80 gr frank 383, a za funta płacimy 4 zł i 71 gr na giełdzie w Warszawie kolor czerwony spadki teraz WIG 20 traci 17 %, a indeks WIG 22 % pod kreską no i dane, które publikował dzisiaj Główny Urząd Statystyczny były to informacje o wynagrodzeniach Rozwiń » zatrudnieniu w sektorze przedsiębiorstw tych przedsiębiorstw, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników dane za czerwiec i widzimy, że przeciętne wynagrodzenie właśnie w tym sektorze wyniosło trochę ponad 5100 zł brutto wzrost o 53 % przy czym jest to niższy wzrost nie oglądaliśmy n p . w maju ta dynamika wynagrodzeń rzeczywiście jest mniejsza i jak twierdzą ekonomiści w kolejnych miesiącach może być coraz mniejsza pomimo tego, że np. mamy wyższą inflację ludzie czują, że muszą płacić więcej za żywność za np. warzywa, ale z drugiej strony mamy już coraz bliżej wprowadzenia pracowniczych programów kapitałowych to znaczy duże firmy już podpisują umowy za chwilę będą uwzględniały to, bo to będą realne koszty dla przedsiębiorst w z drugiej strony planowane jest obniżenie podatku PIT to wszystko może sprawiać, że firmy będą coraz mniej skłonni do tego, żeby dawać podwyżki, wskazując na inne źródła tego, że ludzie będą mieć, jakie dodatkowe korzyści, a nie właśnie podwyżka sensu stricte dane o zatrudnieniu jeszcze wspomnę tutaj wzrost 2 i 8 % podobnie niewiele więcej niż było to mają takie dane dzisiaj publikował główny urząd statystyczne raport gospodarczy, a w studiu Radia TOK FM dzisiaj pan Ryszard Kowalski ekspert branży budowlanej dzień dobry dzień dobry porozmawiamy o właściwy punkt wyjścia jest nowe prawo zamówień publicznych, ale chciałbym potraktować to, że to nowe prawo powstaje jako ważnego dyskusji o tym jak to właściwie dzisiaj wygląda, bo wszyscy czują, że coś z tym pr. bud . z tym prawo zamówień publicznych ze współpracą na linii państwo firmy co się jednak nie tak, ale tak, otwierając właściwie branżę budowlaną jak dzisiaj obserwujemy pana zdaniem czekają upadłości czekają poważne problemy z taką już zresztą występują po pierwsze, powiedzmy tak upadłości występują w całej gospodarce, więc nie traktujmy tego, że to jest jakiś ewenement, ale trzeba powiedzieć, że przedsiębiorstwa budowlane no i przyłożyły się do tego, żeby doprowadzić do złej sytuacji przyłożyły się on również przedsiębiorstwa za to inni, że pani jest Store polskie powiedzenie mądry Polak po szkodzie, ale mam wrażenie, że zapomnieliśmy o drugiej części, która powstała w literaturze mówi przeci w po poszedł przypomnę, że lata temu Krzyśko 2090 miłość była identyczna sytuacja to znaczy mieliśmy bardzo dużo umów kontrakty na budowę dróg autostrad linii kolejowych i t d . tak dalej i nagle się za 3 wielki płacz przedsiębiorstw, że w tych cenach one nie są w stanie tego zrobić i za chwileczkę przyczynach, ale wtedy już się chyba można było nauczyć, że ceny robocizny mówiła pani przed chwileczką, że ceny materiałów, a przede wszystkim ceny materiałów ropopochodnych, czyli ceny wynikające z ceny ropy kosztów ropy wynikające z kursu Walutowego to nie jest zapisane raz na całe życie to się zmienia i żadnych wniosków firmy nie wyciągnęły powiem więcej z innych powodów, ale o tym za chwilę te ten ostatni okres powtórzył się to znaczy na początku było posłucha i wtedy w pewnym sensie zrozumiałe, że przedsiębiorstwo, które ma jakieś aktywa maszyny potencjał i t d. robić wszystko, żeby te aktywa pracowały szuka się kontraktu szuka się w latach dodaje, że najniższą cenę byle nie tracić dobrze to jest zrozumiałe tylko to nie pozwu nie upoważnia do tego, żeby zapomnieć, zwłaszcza przy długoterminowych inwestycjach, że ceny na rynku mogą śpi, ale tak mówi pan, jakby po drugiej stronie ten tym, który jest oferentem była no i że to jest firma prywatna to jeszcze pewnie da się jakoś dogadać, jeżeli mówimy o kontraktach z państwem, a przecież te duże kontrakty firmy wcześniej walczyła teraz staram się jednak chyba trochę tego jednak unikać po drugiej stronie wiemy, jaki jest czy w owym wiemy jak było do tej pory, czyli jednak cena jest najważniejsze jednak nie ma skłonności do tego, żeby negocjować, że jeżeli pani mówi o drugiej stronie to po pierwsze, przypomnijmy, bo to do końca 2 nie wolno zapominać zamówienia publiczne to jest wydawanie naszych pieniędzy pieniędzy z podatków jest zrozumiałe powinno być troską, żeby wydawać efektywnie, żeby nie marnotrawić tak dalej tylko problem polega na tym jak pani wspomniała o inwestorach państwowych rządowych nieważne, że to nie są inwestorzy są urzędy to są urzędnicy, których w pewnym sensie rozumie oni się nie zajmują istotą problemu efektywnością procesu inwestycyjno-budowlanego tylko tym, żeby w papierach porządek więcej i powiadomiła ich rozumiem, bo jak przyjdzie coś do czego to się pojawi jakaś struktura, czyli torowa i zacznie oglądać nie zajmować się realnym procesem tylko czy papierka pieczątki, by we właściwym koncie we właściwym miejscu no to co to znaczy to znaczy, że system i podejście ustawodawcy, ale nie tylko dotyczy zamówień publicznych jest chory się my nie mamy wzajemnie do siebie zaufania w związku z tym tworzymy rozwiązania ustawy, który głównie się zajmujemy nie efektywnością wydawania pieniędzy nieważne czy publicznych czy prywatnej tylko tym jak zablokować cwaniaków oszustów konsekwencje są, jakie ci uczciwi, bo tacy przedsiębiorcy są mogę nawet powiedzieć dominują oni mają w związku z tym całą kupę dodatkowych czynności biurokratycznych papierologii oszuści poszukiwali tak oszukują dokładnie to jest ten sam problem ten, który uczciwy nie też musi się zmierzyć z tymi, którzy oszukują i tu już na starcie przegrywa dodatkowo na niego narzucone są nowe obowiązki n p . jak podatkowe sprawy odwrócony podatek VAT przecież mieliśmy i no i całą w całą, by mogli się soli pani minister coś nakłada na uczciwego przedsiębiorcy, który potem ma stanąć do przetargu mogę przypomnieć, bo przecież przez lata tym zajmowała rynkiem materiałów budowlanych po prostu ci uczciwi przegrywają na co dzień z tymi, którzy oszukują, że sprzedają pseudo dobre materiały, bo papieże się papier w porządku na apel oknom izolacyjność nie taką jak jest na papierku i t d . i t d . to są poważne różnice nie dali wczoraj słuchałam zastępcy głównego inspektora nadzoru budowlanego, który mówi o styropianie no proszę państwa ten poziom oszust wynika z tego, że się oszukać się dużo zarabia, ale wróćmy do tych zamówień publicznych i powiem tak, jeżeli mamy to obciążenie związane z pewną ideologią polskiego prawa to teraz jest pytanie czy w ogóle może funkcjonować jako inwestor urząd takim urzędem de facto jest, gdy taka generalna dyrekcja dróg krajowych, ale przepraszam za Krym to teraz już bowiem bez skrótu polskie linie kolejowe, które z różnych powodów naprawdę nie potrafią albo nie chcą, ale wg mnie nie potrafią patrzeć na efektywność tego procesu, więc od 1,5 roku wiadomo, że przedsiębiorstwa wykonawcze budujące drogi tory i t d . tak dalej skarżą się, że się nie mieszczą w swoich kosztorysach i ich nie nie zwalnia z odpowiedzialności swoje mają za uszami, ale przepraszam bardzo to że, gdy AK czeka, że zaklina, że pisze do nich listy, żeby się, bo w drafcie wróci na plac budowy to ja uważam, że to jest znachor stwór to dziś z tego nie zmieni i to nie tylko, dlatego że ceny wzrosły także, dlatego że nasz potencjał wykonawczy maszyny i pracownicy jest ograniczony i przy pewnym wolumenie tych inwestycji po prostu zaczyna brakować potencjału wykonawczego to w takim razie co jest źle ustawionej co trzeba było poukładać, żeby ten proces rzeczywiście od początku do końca był efektywny, bo to właściwe do tego dąży można, by długo wymieniać, ale pani za chwilę spojrzy na zegar 2 Lewis krótko my musimy pozwolić urzędnikom czy zamawiającym pozwolić na myślenie pozwolić na ryzyko i mieć świadomość, że ryzyko czy dopuszczamy błąd nie traktować błędu jako przestępstwo jako wykroczenia, bo jeżeli ludzi prawem sposób realizujemy to, żeby nie wiem co się działo to będzie patrzył w papiery, a nie sens jak firma krzyczy, że ona nie jest w stanie tego wykonać przy tych cenach to niema na co czekać nie trzeba czekać 1,5 roku trzeba powiedzieć kochani do widzenia negocjujemy na nowo i t d . a jest może na koniec troszkę żartem albo złośliwością w Polskim prawie z istniejącym zamówień publicznych jest taki przepis, który pozwala zamawiającemu mówimy o publicznych pieniądzach zażądać wyceny kosztów nie tylko wybudowania, ale kosztów eksploatacji remontów, czyli tego co się będzie działo później sumienie prawda urodą budynek kierowaliśmy, a potem trzeba remontować ogrzewać i t d . i t d. jakość wykonania wpływa na te koszty i lepiej to zrobił na początku będzie drożej, ale potem będzie taniej ten przepis ten przepis naprawdę chroniłby zamawiających de facto nas podatników ten przepis wg mnie jest w Polskim prawie już co najmniej 3 lata nikt z niego skorzysta to w takim razie czy jest sens tworzenia nowego prawa zamówień publicznych, które przecież teraz już jest w sejmie i być może w tej kadencji będzie przyjęte jest sens, bo jest na tyle źle, że zawsze może być lepiej tak przy okazji wszyscy mówią no dobrze wreszcie będzie możliwość waloryzacji tak dalej, ale umówmy się waloryzacja powinna działać obie strony jak się kurs zmieni jak złoty się umocni to powinniśmy też uwzględnić, a nie tylko 1 stronę to ja przypominam anegdotę sprzed wielu wielu lat, kiedy ja to proponowałem na posiedzeniu komisji sejmowej, żeby wprowadzić waloryzację przedsiębiorstwa krzyknęła tak tak tak tak, ale dodałem, ale to będzie działać w obie strony to już chętnych do jej przepraszam, że może to nie jest optymistyczne, ale może przynajmniej prawdziwe no to tak trochę zastanawiam czy, nawet jeżeli zmienimy prawo zamówień publicznych ten projekt jest do tego była po prostu ogromny projekt ma mnóstwo strony do przeczytania i zapoznania się, ale jeżeli nawet to wdrożymy zapiszemy to waloryzacji w dół w dużych kontraktach, które pan wspomniał to jednak sytuacja przez te kilka ostatnich lat nie zmieniła się w ten sposób opinię dziękuję też takiej paradoksalnej sytuacji, że nadal państwo będzie traktowane jako taki takiej taki inwestor, z którym warto współpracować mimo wszystko, żeby się nie do tez państwa tak, by administratorzy mają ojców, którzy w ogóle można tak nie dotykam zamówień publicznych tylko, że to jest absurd państwo musi inwestować także musi wydać w związku z tym wydaje pieniądze publiczne i w związku z tym one muszą być pod szczególną ochroną, ale to jest to jest pytanie następujące z 1 strony my nie umiemy adaptować dyrekty w, że dyrektywy mają być zgodne albo prawo krajowe zgodne z dyrektywą, ale w sensie celowościowe ani przepisywania wyższe zachowujemy czy nadal jako nuworysz, a po drugie, proszę zwrócić uwagę, kto robi największe pieniądze tak naprawdę kancelarie prawne no tak kiedyś przysłowiową może to nie zabrzmi elegancko kiedyś jak na budowie problem to inwestor spotyka jest kierownikiem budowy z projektantem często brali do tego jeszcze butelkę powiedziałem, że może to tak trochę nie elegancką, czyli tam do tej Kan ciapy rozstrzygali w tej chwili może są butelki może lepszym alkoholem, ale posiadający Kancelaria prawna, więc doprowadziliśmy pani powiedziała, że to kobyła tak kot był pomysł po prostu próbujemy procesy realne zastąpić przepisami, kto będzie poprawa sytuacji sytuacji jak pan widzi te przyszłość z nim za 5 lat, kiedy być może w gospodarkę zażalenie zostanie z niej można się pocieszyć w ten sposób, że będzie dużo mniej środków unijnych to na pewno, ale czy też pocieszając mnie wznoszenie w naszej sądzę, że tak, że 2 × się nie nauczy może wreszcie za trzecim razem się uda zresztą już widać powoli, że przedsiębiorstwa zaczynają analizować próbują zliczyć to to ryzyko, ale tak naprawdę tym ryzykiem się trzeba podzielić tą nie może być tak, że to wszystko walimy na przedsiębiorców wykonawcze przepisy muszą dopuścić w określonych sytuacjach troszkę ten projekt tym kierunku zmierza, że za to ryzyko trzeba je wymiarowanie trzeba powiedzieć to jest ryzyko wykonawcy to jest ryzyko zamawiającego, a nie tak, że wszyscy potem się wzajemnie obrzucają, że to nie jest wina i chyba to jest najlepsza płyta to, żeby dzielić ryzykiem, żeby zapisy działały po prostu obie strony, a nie tylko 1 stronę, czyli wszystkie problemy spadają na firmę, która ma wykonać tak de facto i tak na podwykonawcę, który takie firmy pracuje, bo najczęściej właśnie takich meczów nie wolno dać znać jak bardzo dziękuję za spotkanie John Ryszard Kowalski ekspert branży budowlanej był moim państwa gościem dzisiaj w raporcie gospodarze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA