REKLAMA

Uczniowie, nic się nie stało?

Data emisji:
2019-07-17 18:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

raz jeszcze dzień dobry państwu Karina Lewicka i na kolejny ostatni goście popołudniu Radia TOK FM Artur Sierawski nauczyciel historii inicjator koalicji nie dla chaosu w szkole i członek grupy superbelfrzy RP dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwo uśmiechał się do pana, ale świadczenie ma z czego do czego, ponieważ raz, że mamy problemy z podwójnym rocznikiem duża część dzieci się nie dostała do wybranej przez siebie szkoły częściej się nie Rozwiń » dostała do żadnej szkoły i zaczyna się nabór nr 2, który potrwa pewnie do końca sierpnia oczywiście to się położy na dzieciach głęboką traumą to zawsze bardzo przykre doświadczenie zostało odrzucone w iluś tam szkołach, do których złożyło się dokumenty, ale jeszcze większe problemy czekają nas jak wszystkie dzieci zostaną rozparcelowane muszą być rozparcelowano muszą takie szkoły trafić we wrześniu tego roku no, kiedy co, kiedy nagle okaże się, że jest bardzo dużo klas, które są bardzo liczne i zajęcia, które odbywają się od rana do wieczora, które odbywają się na korytarzu albo wyremontowanych świeżo toaletach myślę, że ten dramat jeszcze przed nami najgorsze przed nami we wrześniu przed nami nauczycielami rodzicami, ale przede wszystkim uczniami, bo to dla nich będzie trauma i ciężkie chwile trzeba 4 lata 5 lat temu zależy w zależności od szkoły przede wszystkim usłyszymy o brakach kadrowych w 2800 ofert na Mazowszu obecnie szacuje, że 3000 będzie wracać nauczyciel, więc nie będzie komu będzie łapanka na nauczycieli tak się śmiejemy dzisiaj to będą przepełnione klasy umiera to Warszawa już ruszyła kampania praca szuka nauczyciela tak i są poszukiwania łapanka to mówi wręcz nauczycieli, żeby ktoś przyszedł uczyć na nawet mojej szkole się przez Europę dyrektorka matematyków, którzy przyjdą pracować przyszła młoda dziewczyna pracowała 2 miesiące działanie za takie pieniądze nie będą pracować odeszła, bo niemal częścią ciała mają 18 godzin tych przy tablicy mogą zostać na 24 bez zgody, jeżeli dyrektor zdecyduje, ale już n p . jeżeli na 27 to musi być zgoda pedagoga nauczyciel 1 , 5 etatu tak powyżej już musi być zgoda pedagodzy nauczyciela jest oczywiście że, choć dosyć chętnie biorą nadgodziny, bo to są dodatkowe pieniądze do tej podstawy, która wiemy jest niska powinna być zwiększona, ale dziś cały czas napotykamy nauczyciele opory ze strony rządzących, żeby doprosić się tych podwyżek przede wszystkim będą przepełnione klasy chyba rej tanie będzie 16 w Warszawie 16 klas pierwszych po 36 uczniów w klasie na przekonania rzędem temu, kto będzie uczył takiej klasie przez lata odchodziliśmy od tego od właśnie od osiemdziesiątego dziewiątego roku staraliśmy się dążyć do tego, żeby uczniów klasie było jak najmniej żeby, żeby nie było tego modelu komunikacyjnego 1 do wielu, bo przy takiej potężnej grupie nauczyciel może tylko uczniom komunikować właściwie trudno mówić o tym, żeby uruchomić wszystkich do pracy podczas 45 minutowej nie może miały jakieś prezes połowę pracy grupa indywidualizacji pracy załóżmy, że ja jak nauczyć zarówno dzwonkami zawsze staram się przed równo z wątkiem czy nie mam 35 minut wchodzę do klasy Rozpondek zaczyna tykać prace organizacyjne rozpakowanie uczniów usadzić dzień sprawdzenie listy obecności inne rzeczy co najmniej 10 minut lekcji czy system 35 minut lekcji przy założeniu na świat mojej szkole będzie 34 uczniów klasie to nie minutę może nieco ponad minutę na każdego ucznia na lekcji mogę przeznaczyć aż jakiś uczeń ma problemy w nauczaniu trudności w nauczaniu to gdzie ten czas dlatego właśnie na lekcji nie będą w stanie zwyciężyć jako nauczyciel poświęcić wszystkim uczniom wystarczającą ilość czasu oczywiście ktoś może odpowiedź może pan zostać kolekcja oczywiście zostaje po lekcjach spotykam się o tym ile w soboty, żeby nadrobić materiał przygotować do egzaminu gimnazjalnego ale, toteż często nie wystarczy jak słyszymy, że w szkołach będą lekcje do 1730 no to kiedy musi zostać dziewiętnastej dwudziestej, bo takie przypadki będą się zdarzać będą bardzo częste mówi, choć raz, że te zajęcia będą zaczynały się wcześniej, bo siódmej 30 mamy 10 lat, ale siódmy 10 tak będą trwały zwykle słyszałam, że nauczyciele mówili w różnych szkołach 1530 warto kończyć zajęcia, żeby dzieci miały trochę popołudnie wiadomo praca domowa i t d. tras będzie wykorzystywana kolejne i kolejna godzina lekcyjna czy zajęcia będą kończyć np. 1730, jeżeli jakieś dodatkowe zajęcia no to tylko w godzinach późno popołudniu wieczornych jest nierealne to jest nierealne ze względu na uczniów nauczycieli przyszły też jesteśmy robotami, którzy przychodzą mogą 15 czy 10 godzin siedzieć w szkole i po prostu pracować pracować pracować też potrzeba czasu na pracę w domu na przygotowanie się do tych zajęć, ale także na odpoczynek jesteśmy tylko ludźmi, a tutaj, gdzie nie będzie tego czasu a gdzie bowiem jeszcze prac młodego człowieka, który będzie przemęczone byśmy Warszawy wielu uczniów czas sam w tej szkole klasie mam, które są spoza Warszawy jadą godzinę czy dłużej do szkoły to kiedy dziecko wróci do domu dwudziestej pierwszej, a następnego dnia musi stać w piątej rano, żeby jechać do szkoły to akurat ten wątek bardzo ciekawie poruszył też Dariusz Piontkowski w polityce w swoim blogu taki fragment szkoły w centrum nie przyjmą wszystkich chętnych dzieci trafią tam, gdzie nie chcą to 0510. dwudziesty szkoły wyboru no na peryferie było, że się słowo użyte do rodziców dociera, jaki to będzie problem w dzień w cieniu wozić dziecko strasznych korkach albo wskazywać na fatalny transport publiczny choćby nie wiem co nikt nie przeprowadzi teraz relokacji uczniów, czyli uczeń mieszka w 1 dzielnicy na południu dostaniesz do drugiej dzielnicy na północy będzie przeznaczał 90 minut 2 godziny na to, żeby dojechać godzinę tak tak to jest dramat a gdzie przygotowanie się do lekcji od 1 praca własna ucznia, ale też tutaj dotykamy drugiego aspektu, jeżeli mówimy o tej relokacji łącznie rozmieszczania uczniów, że oczywiście ja nie mam wątpliwości czuć zostaną przepraszam to upychanie w szkołach, bo tak to dzisiaj wygląda różnie są spychani zostaną Hania 3000 uczniów w Warszawie czy 3000 po sędzi zostanie obrany przez ten język jest obowiązek szkolny, ale czuł się niekoniecznie dostał się do szkół jak chcieli to po pierwsze, ale mało tego czy trzeciej jakiegokolwiek i co się dostać też nie dostaną czy z góry system narzucił szkołę to będzie w technikum bądź szkoła branżowa, dlaczego urząd zmian w dobre wyniki na czerwony pasek miał ambicje chciał się rozwija wciąż do liceum Ogólnokształcącego my do zasadniczej szkoły zawodowe dzisiaj szkoły branżowe te krzywdzące czy nierówny dostęp do edukacji wbrew temu co nad konstytucją RP, ale słyszałem już takie komentarze, że w zasadzie nie każdy musi kończyć liceum, a jeśli ktoś nie skończyli całą tylko technikum albo szkoły wyrażało to w zasadzie nic nie przeszkadza w dalszej karierze oczywiście pani redaktor no tak można wytłumaczyć wszystko tak może być wykształcenie nie piwo nie musi być pełne idąc takim tokiem tak może to o to chodzi właśnie, żeby wszyscy kończyli szkoły ten dostęp nie był równy jednak do edukacji wbre w temu co się powszechnie przyjęło natomiast ograniczanie swobody nauczania, ale też dostępu do edukacji i tu jest dzisiaj problem, dlaczego młodym ludziom mamy zabierać marzenia tak jak pani kurator powiedział, że marzenia nie zawsze spełnia oczywiście nie zawsze się zupełnie zawsze dziś już wcześniej dostali do wymarzonej szkoły takie przypadki zawsze były to nie jest tak, że tylko w tym roku, ale w tym roku mamy apogeum mamy można być o 50 % zmniejszone szanse dostania się do upragnionej szkoły, bo drugie tyle uczniów poszło do szkoły przykładowo Warszawa do tej pory 1819  000 uczniów w tym roku poszło 48  000 uczniów to, o czym mówimy mówimy o takie straconym rozpatrzeniu ewidentnie ten stracony rocznik to są stracone lata to są stracone lata edukacji w tym, że ten system dalej będzie upada dalej będzie niszczone będzie postępować degradacja zawodu nauczyciela, ale przed wszystkim polskiego szkolnictwa i to będzie naprawdę potrzeba wielu wielu lat i wielkiego wysiłku, żeby tę polską szkołę po wszystkim odbudować nie będzie łatwo, bo widzimy w sumie żadni politycy żadnej opcji bez warunków na kogo patrzymy nie mają pomysłu na polską szkołę nie chcą się zbytnio zajmować to jest przykre, a kwestie takie infrastrukturalne oczywiście mówiliśmy, czyli 1 końca miasta na drugi, ale także ciasnota, bo szkoły nie są zgubna też zwracano uwagę, kiedy te samorządy mówił dyrektorom Utwórz jeszcze kolejną klasę ale gdzie mają być zajęcia tak teraz okazuje się, że zajęcia mają być na korytarzach w szatniach bibliotekach są naprędce remontowane stare pomieszczenia, które gdzieś tam zakamarkach czy podziemia szkoły do tej pory były schowki na na środki tak teraz dzieci mają tam uczyć zastanawiał się, gdzie w UE w tak no na korytarzu pani redaktor wracamy do starych czasów kiedyś też pamiętamy w szkołach wf odbywał się też na 2 na holu tak czy na korytarzu, bo nie było sal gimnastycznych przy szkołach do zaczynamy do tego wracać tylko pytanie czy żyjemy 2001. wieku czy dwudziestym dziewiętnastym wieku tak to szkoła miał się rozwijać miał być swoboda nauczania nowoczesne podejście do ucznia, a w co cofamy się do modelu polskiego chyba szkoły dziś tak jak patrzymy co nam się narzuca natomiast może być, że my nauczyciele jako trochę przywykliśmy do takiej sytuacji, że lekcji mamy w stołówce na korytarzu, bo ja też czym do tej pory w gimnazjum likwidowanym gimnazjum szkole podstawowej, więc my też musieliśmy szukać kolejnej klasy w tej szkole rocznie do końca było miejsce, więc tym się borykaliśmy przez lata mówiliśmy pokazywaliśmy zdjęcia nawet jako nie dla chaosu w szkole o tym, że lekcja 20 na korytarzu czy np. no fenomenalne było zdjęcie jak zobaczyłam ustawione ławki w końcu korytarza odgrodzona takim parawanami tam odbywały się lekcje, tak więc co do tego dzisiaj przywykliśmy tylko dzisiaj to przechodzi z gimnazjum likwidowanego gimnazjum szkół podstawowych przychodzi do szkoły średni ten sam scenariusz, ale przypomnijmy sobie na takiej szkole też ustawić szafki dla tych uczniów to wszystko pomieścić dodatkową lekcję na dziś na świat czytałem wypowiedź nauczyciela na grupy nauczycielskiej, że ich pokój nauczycielski w stanie przerobić na salę lekcyjną jakoś tam do języka obecnie duży pokój oni chodzą do piwnicy tak będzie dzisiaj z takimi rzeczami się borykamy dodatkowo ta zmiana wozić do późnych godzin lekcji z tym się będziemy się borykać od września liście to rzecz chciałbym pana zapytać, bo postawiłem sobie sama w tej sprawie znak zapytania chciałam pana zapytać o opinię w wielu szkołach powstały ze względu na to, że są oczywiście olimpijczycy utworzone klasy złożone właściwie tylko laureatów olimpiad stanowią się niektóre szkoły preferują taki model tych najlepszych gromadzą w 1 klasie, ale zastanawia się to jest zdrowe dla dzieci właśnie tutaj kolejny problem tak, że oto można było mieć same szóstki na świadectwie ma zapomnieć stuprocentowe wyniki 99 % na egzaminie do takiej klasy nie dostał, bo tam poszli tylko olimpijczycy, czyli ci najlepsi z najlepszych tak byśmy tak powiedzieć czy to jest zdrowe jak nauczyć uważam, że nie do końca ja uważam jednak zwolennikom zdrowej rywalizacji równania dziś szans, by stworzyć klasę samych wybitnych to dokonasz oni mają równe idzie dalej koni, a i to dziś też rozpoczynać taka chora sytuacja, że notorycznie wpadają w taką musi być najlepszy wśród tych najlepszych ta doprowadzi to prowadzi często takich załamań psychicznych uczniów w Hawanie na cmentarzach, bo jest ona bardzo wysoko postawiona poprzeczka i wystarczy porozmawiać często z jakimi uczniami takich szkół, że jednak nie nadążają za tym będą tak i tu też bym się obawiał tworzenia takich klas samych prymusów, a z drugiej strony potem prymusów zabraknie w klasach, który będą uczniowie dobrzy średni słabsi to znów też ten uczeń będzie miał około godziny tak ten słabszy np. zawsze zwolennikiem tak mieszanych klas, że oto sami ci najlepsi słabsi uczniowie wtedy gdzieś to się wyrównuje oni ci słabsi edukował gonić to jest taka zdrowa rywalizacja, jakiemu taka dobra tak dziś to przekłada się potem na ich życie codzienne, a tak to grunt to dobre samopoczucie tym na pewno cieszy się minister Piątkowski wszystkich jego wypowiedzi wskazuje na to, że właściwie nic się nie dzieje nic złego nie stało będzie jeszcze lepiej to wtedy przywykliśmy do tego, bo przez od 3 lat konie dla hossy szkole mówiliśmy o podwójnym roczniku przepełnionych klasach o braku mniejsze Cetera et Cetera przy podstawach programowych, które są przepełnione pani minister to bagatelizowała rząd to bagatelizował w sumie dalej idą w tę retorykę bagatelizowania problemu to przecież nic się nie stało jest w porządku kochamy was drogie dzieci troszczymy się o was i w ogóle nie ma problemu na ten apel, że za dzisiejszą sytuację to co będzie we wrześniu co się działo przez 2 lata pełną odpowiedzialność ponosi rząd Polski państwo polskie to państwo polskie pełną stanąć na wysokości zadania w tym wszystkim muszą zapewnić równy dostęp do edukacji zapewnić miejsca szkoły, a dzisiaj tego nie robi ja pytam kilka tygodni temu, zanim pani minister opuściła swój urząd wyjechała do Brukseli powiedział, że to będą pieniądze dla samorządów, żeby utworzyć dodatkowe klasy do dnia dzisiejszego samorządowcy tych pieniędzy nie widzieli kilka dni temu pan minister Gowin takie zapewnienie złożone, że rząd czuje się współodpowiedzialność resortu, ale tych pieniędzy, ale nie widzimy w samorządach ci samorządowcy stają na głowie, żeby tych uczniów pomieścić cały ciężar finansowy reformy spadł na samorządy, które on i tak są obciążone dodatkowo przez przypomnijmy, że subwencja, którą otrzymują to jest tylko 50 % wydatków na szkolnictwo drugie 50 muszą dokonać samorządowcy Artur Sierawski nauczyciel historii inicjator koalicji nie dla chaosu w szkole członek grupy superbelfrzy RP był naszym gościom bardzo dziękuję dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!