REKLAMA

Derski: Rynek aut elektrycznych w Polsce? Jest podobny do rynku aut spalinowych w XX-leciu

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-07-18 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Czas trwania:
14:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest dwunasta 42 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM, kiedy w Warszawie w kolorze czerwonym WIG 20 teraz traci 19 % indeks WIG 30900 % pod kreską euro kosztuje 4 zł i 25 prawie 26 gr dolar teraz po 379 za franka płacimy 3 zł i 84 gr, a brytyjski funt kosztuje 4 zł i 73 gr moje dane, które publikował dzisiaj Główny Urząd Statystyczny, aby te informacje o produkcji przemysłowej w czerwcu ta spadła spadła o 270 % rok do roku w Rozwiń » porównaniu z poprzednim miesiącem, czyli właściwie z majem porównujemy czerwiec do maja spadek blisko o 6 % co jest wynikiem zaskakującym, bo ekonomiści cały czas liczyli na to, że jednak produkcja będzie na plusie oka niekorzystny układ dni roboczych mniej z dni roboczych w czerwcu niż w maju to na pewno wpłynęło na obniżenie dynamiki produkcji przemysłowej, ale jednak spadku nikt nie spodziewał co prawda nie ma co się przejmować 1 pojedyncze miesiące, bo znowu ekonomiści zawsze powtarzają, że trzeba patrzeć na trendy, ale jednak taki wyłom w danych, które ostatnio zaskakiwały tylko na plusy to jest jednak rzecz, którą zwracamy mimo wszystko uwagę na trasy cytaty z komentarzy ekonomistów za ekonomistami banku Credit agricole warto zwrócić uwagę, że wśród branż, w których w czerwcu odnotowano dodatnią roczną dynamikę produkcji znalazły się działy o dużym udziale eksportu sprzedaży, czyli pozostały sprzęt transportowy kategoria komputery wyroby elektroniczne i optyczne czy urządzenia elektryczne to, więc pokazuje, że Polski przemysł nadal jest dosyć odporny na spowolnienie gospodarcze za granicą działy eksportowe cały czas wysyłają mimo wszystko jednak produkcja przemysłowa w czerwcu na minusie oczywiście będziemy czekać na kolejne dane, które potwierdzą to jest jakiś trwalszy trend czy to tylko po prostu wyłom w danych co też przecież niejednokrotnie zdarzało raport gospodarczy, ale my w raporcie gospodarczym dzisiaj rozmawiamy o elektromobilności ze mną studio Bartłomiej Derski z wysokiego napięcia PL dzień dobry obserwator fan elektromobilności rzetelnie od czasu do czasu no właśnie, czyli coś jednak wieść o tej elektromobilności, a tam znowu zrobił głośny co najmniej kilku powodów po pierwsze, rozporządzenie po tej głośne zapowiedzi rządu, że proszę państwa mamy taką ideę, żeby po Polsce jeździło możliwie dużo samochodów elektrycznych zdecydowaliśmy się, że będziemy dopłacać tym Polakom, którzy zresztą taki samochód kupić no właśnie okazało, że będziemy dopłacać, ale chyba trochę jednak za mało niż u nas tyle, żeby samochodów było więcej rzeczywiście w zasadzie cała Europa w tej chwili już dopłaca do samochodów PN elektrycznych, bo państwo widzą w tym jakiś sposób na rozwiązanie problemów np. zanieczyszczeniem powietrza z ograniczenie emisji spalin także dwutlenku węgla, czyli gazów cieplarnianych i liczą na to, że też w ten sposób rozkręca być może przemysł, a propos tych tych danych za za czerwiec to to także rząd liczył na to, że ta branża motoryzacyjna będzie będzie wspierać rozwój gospodarczy Polski no i stąd jako jedno z ostatnich państw w zasadzie Unii Europejskiej ogłaszamy taki projekt będziemy dopłacać do tych samochodów elektrycznych wcześnie został zgłoszony projekt dopłat do samochodów kupowanych przez firmy zdecydowana większość rynku nowych samochodów, więc to jest kluczowa tam na razie jeszcze nie wprowadzono np. żadnych ograniczeń co do wartości kupowanego auta, ale niewykluczone, że tak się pojawi, a nie wykluczamy tego, dlatego że teraz wpłynął także projekt dopłat dla Kowalskiego dla zwykłego człowieka dokładniej jeżeli, jeżeli nie prowadzę firmy pracuje dziś na etacie, a mimo wszystko chciałbym sobie kupić samochód mieli zajmować się wynajmować, ale mieć go na własność no to także Boga poprosił czy będę mógł poprosić o dotacje z niego, zanim pójdziemy ten krążek dalej, czyli właśnie powiemy co tylko polskim, który chciał kupić sobie auto elektryczne to jeszcze warto powiedzieć, że to co trochę już wybrzmiało, ale powiedzmy głośno w tej chwili główny rynek samochodów elektrycznych w Polsce to są samochody, które kupują firmy najczęściej w ogóle firmy, które biorą te samochody potem pod wynajem je właściwie udostępniają ta tak absolutnie to jest jak duże wolumeny mówimy 1000 sztuk 1200 sztuk to nie jest tak, że chodzi o jaki naprawdę ogromne ilości na razie do tej pory w Polsce w ogóle zarejestrowano, licząc także używane samochody 6000 aut elektrycznych ich gry plug -in to powiedzmy, że po połowie więcej, więc tych czysto elektrycznych, do których z kolei wyłącznie mają odnosić te dopłaty jest powiedzmy 3000 i owszem, ten TEN-T Rynkowskiego jest bardzo mały, ale on jest taki medialny, bo każdy z nas chciałby się przeliczyć go w ogóle stać na takiego elektryka teraz zdecydowana większość z nas niestety nie stać, bo on, żeby kupić auto elektryczne takie typowo miejski małe to trzeba wydać 90 kilka tysięcy przynajmniej ażeby kupić już taki samochód kompaktowy, czyli najpopularniejszy w Polsce to jest segment c czyli, czyli takie jak tam, a powiedz golfa czy ciekawie, ale w wersji elektrycznej to jest np. tegoroczni San ni to jesteś ewentualnie trochę mniejsze Rena z, a i to te samochody kosztują od 60  000 zł brutto jest takie auto, którym nie tylko poruszamy się po mieście, ale też, jeżeli potrzebujemy pojechać w nim nim w trasę to jesteśmy w stanie tak zaplanować podróż, żeby tym elektrykiem pod dojechać z punktu ADO punktu, by tak jak najbardziej to są takie samochody którymi rzeczywiście nasze już jeździć po Polsce mamy wystarczająco rozwiniętą sieć tych szybkich stacji ładowania aby, aby spakować rodzinę do takiego golfa n p . taki pojechać nad morze też się ta zdarzało niejednokrotnie czy rajdy po Polsce, a tegoroczny rajd, który zresztą miał przyjąć rzecz pokazał się po co zrobić, że wiemy też infrastruktura rozwija, że tych stacji ładowania przybywa co prawda raczej nie państwowych jako prywatny, ale jednak jest coraz więcej taka, a protestu państwowe teraz nadrabiają wojna i Orlen i Lotos i PGE zaczynają stawiać stacji ładowania problem jest tylko taki, że samochody kompaktowe to jest 160  000 zł przynajmniej rząd powiedział my będziemy dopłacać do samochodów elektrycznych, które kosztują więcej niż 125  000 zł brutto i jest taki mały szkopuł, jeżeli dzisiaj chcielibyśmy pójść na rynek coś kupić to możemy kupić wyłącznie coś w salonie mercedesa nomen omen to może być zaskoczenie, ale Mercedes, a dokładnie Marty w tej chwili to najtańsze samochody elektryczne taki szmat dwuosobowy albo cztero osobowa kosztują tam pomysły 96  000 zł i łapią się w tych widełkach, a później mamy bardzo duży skok i dopiero 100160 mniej więcej kolejna te te większe samochody oczywiście ten rynek będzie się powoli tutaj zapełnią, bo za chwilę wróci na volkswagen z modelem, a na rynek opel ma się pojawić z modelem corsa, tak więc mają się pojawić się takie małe samochody, które mogłyby się zmieścić noir i rząd ustami ministra energii mówi no przyjmujemy takie akurat takie ograniczenie, bo liczymy, że to koncerny motoryzacyjne 17 stosują liczymy na to, że koncerny motoryzacyjne stosują się do takiego ma maleńkiego rynku reklam w tej chwili w Polsce to się na torze wydarzy Polska jest mniej więcej 0 , 01 % światowego rynku samochodów elektrycznych szczerze mówiąc nie przejmowałbym się, więc rzeczywiście o oczekiwania są być może trochę na wyrost ale kto wie być może rzeczywiście, który z koncernów przesunie minimalnie swoje swoje progi, jakimi sztuczkami np. że sprzedamy, ale taki nie do końca pełnowartościowy samochód ten stanowi tak na kanadyjskim rynku n p . bo tam też był taki ograniczenie cenowej sprzedawała samochody z bardzo ograniczonym zasięgiem żyło się załapały, a później trzeba było dopłacić to jest już po otrzymaniu tej dotacji, żeby odblokowała nie jest wykluczone, że to za działanie zaznaczyli proszę kupić samochód lekko to są ich obowiązkowo Leszczyna poseł zarabiał na siebie więcej w tym w tym celu na tam na rynku za chwilę wejdzie elektryczne mini będzie 6132  000, czyli brakuje już tylko tylko 7000 czy 3037 w każdym razie tam już jej nie brakuje byliśmy tak dużo, ale oczywiście pytanie czy w ogóle jakiś koncernów pewnie Centralna musiałaby się na to zgodzić w ogóle ktoś musiałby spojrzeć na to kartkę podpisać coś w ogóle to trafi na biurko członków zarządu tworzonych za sprzedaż też minister energii jakoś wytłumaczyć, dlaczego to jest taka bariera nie inna te 125  000 nie więcej nie do końca Janeczko zapytanie ministerstwo energii ile w tej chwili samochodów się jeszcze czy ministerstwo policzyło ministerstwo odpowiedziało, że policzył, ale już liczby nie nie podało, więc zakładam, że są zbieżne z tym co chce bankowe czy herbata tak Lewis mniej więcej tak no, więc summa summarum, jeżeli to rozporządzenie wejdzie to pewnie trochę poczekamy aż rzeczywiście nie tyle koncerny stosują do Polski, ale po prostu ceny elektryków jeszcze bardziej spadną, bo one cały czas spadają baterie są coraz tańsze jak mamy większy wolumen produkcji, toteż możemy tanio sprzedawać samochody większa konkurencja, więc być może rzeczywiście, ale wtedy Polska już w tej chwili jest na szarym końcu tak naprawdę da udziału samochodów elektrycznych w sprzedaży za Rumunią i za Bułgarią Chorwacją, czyli trochę spełniamy obietnice, ale spełniały ją w taki sposób, żeby prawie nikt się na to nie załapał my możemy powiedzieć no dopłaty oczywiście są na to, że nigdy nie korzystano, bo chciałby mieć lepsze auto, które może pojechać dalej, a to się na opłatę już na to dopłatę za jedno to no trudno naprawę polskiego trzeba było wybrać inne auto, ale problem tylko wygląd jest czysto z tą elektromobilność z tymi samochodami elektrycznymi, gdzie państwo miało świecić przykładem w ogóle są to wygląda, bo znowu mamy informacje płynące z rządu no dobrze jeśli myśli samochody elektryczne w naszej Flocie, ale chyba będziemy mieć trochę mniej albo będziemy mieć później niż mieliśmy jeśli państwo też właściwie nie chce tym przykładem świecić tak rząd rzucił hasło 1 000 000 samochodów wytycznych do 2025 roku w ramach tego powiedzieć 6000 tak należy na razie myślę, że przez kilka lat ostatnich, a no i powiedział, że to w takim razie weźmy też oczywiście na siebie pełną odpowiedzialność i 10 % naszych lot wy urzędach centralnych także samorządy będą miały takie zobowiązania 10 % do końca tego roku de facto miało być 2030 % za 2 lata później rząd chciał aż 50 % 2025 roku nie zorientował się kilka miesięcy przed końcem roku, że nawet nie zbliża się do tych 10 % jak jak i jakie sam sobie narzucił, więc powiedział aha no to to bracia w takim razie na 2 lata i ta taki projekt ustawy został już przyjęte przez sejmową komisję będzie zapewne przez Sejm przegłosowane w piątek no i rząd samorządy dopiero za 2 lata będą umiały spełnić ten pierwszy próg 10 % elektryków Flota no właśnie z drugiej strony jak się myśli o spółkach miejskich i od zobowiązań spółek miejskich, żeby np. śmieciarki, które wywożą śmieci też były autami elektrycznymi to samorządy podnosiły nogi pierwsza kwestia finansowania, ale po drugie, skąd wziąć też mi ciarki, jeżeli mielibyśmy nagle te lata wymienia to musimy mieć kogoś, kto nam te samochody dostarcza to nie jest także coś ze śmieciarki elektryczne, które stoją na parkingu prosto do kupienia tutaj to odroczenie rzeczywiście wydawało się konieczności tak też się właściwie stało tak absolutnie w tym przypadku samochody specjalne rzeczywiście jest na razie dość kruchą ale, dopóki nie będzie popytu dotyczy to ta podaż będzie trochę raczkować gotowość do czego zmierzamy to ten rynek samochodów elektrycznych w Polsce nasze kiedyś rozpędzić się coś jeszcze powinno wydarzyć się rozpędzi mam wrażenie, że zmierzamy do tego samego serca było np. w dwudziestoleciu międzywojennym Polska była dokładnie tej samej sytuacji, czyli mieć bardzo małą liczbę samochodów spalinowych w stosunku do Czechosłowacji czy do czy do Niemiec się zasad jakiegokolwiek innego państwa pewnie nawet w Rumunii i też tam wprowadzono wtedy dopłaty, aby Ross Ross hulać to sprzedaż, żebyśmy no nadrabiali cywilizacyjne opóźnienia niestety nie wyszło na 3009. rokowania została ze wciąż najniższym odsetkiem samochodów na na na drogach bez dróg de facto po ponoszę wciąż nie nadawały do jazdy niestety no wrażenie, że rzecz, że powtarzamy tą to historia zresztą mamy wielu historyków w rządzie, więc pewnie doskonale sobie zdają się zacząć dwudziestolecie międzywojenne dla wielu z nich jest oczywiście dość inspirujące można za bardzo mocna nie ma sensu nie wszystko są aż tak dokładnie zwracać uwagę donice rynek elektromobilności w Polskim wydaniu na razie właśnie raczkujący, chociaż trzymamy kciuki, żeby ten segment rozwijał, bo cały świat jest testem się rozwija, dlaczego mielibyśmy stronę nie rozwija jest bardzo dobry element, czyli autobus elektryczny to jesteśmy naprawdę potęgą wspieramy to i przynajmniej tutaj taki pozytywny akcent na koniec rozmowy, że idzie nam całkiem nieźle Bartłomiej Derski wysokie napięcie tel dziękuję serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!