REKLAMA

Po co nam samochody elektryczne i czy nas na nie stać?

Data emisji:
2019-07-18 18:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
22:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

8 i odpowiednio osiemnastej popołudniu Radia TOK FM jeszcze dzień dobry mówi Paweł Sulik przypominam, że dziś czwartek proszę państwa 18 dzień lipca w naszym studiu gość dr on dr inż. Anna Skarbek rzadkim forum elektromobilności dzień dobry dzień tak państwa oszczędzania zapytać co się po co daje się w przestrzeni medialnej od od dłuższego czasu jako hasło, ale poza tym hasłem są szczegóły od chodzi o 1 000 000 elektrycznych samochodów w Polsce tuż przed Rozwiń » wejściem na tę chwilę rozmawialiśmy i pani, mówi że w zasadzie to dobrze tego 1 000 000 nie mamy bo, gdybyśmy mieli 1 000 000 samochodów elektrycznych to teraz system elektroenergetyczny jak powiedziała nie widzi takiej ilości samochodów to znaczy w największym skrócie, jakbyśmy wytłumaczyli płaczą, gdyby jutro wyjechało 1 000 000 elektrycznych samochodów na ulice w Polsce co by się stało, jeżeli chodzi o sieci energetyczne w Polsce one faktycznie muszą być modernizowane, ponieważ się w pierwszej kolejności Celinie średniego napięcia, które no też kolejności będą odczują budowę takich dużych stacji ładowania on już ponad połowie mają więcej niż 25 lat, a to problem natomiast kwaśnicy do tego nawiązać, ponieważ pomimo tego, że ten wiek jest już słuszne to obecnie nie możemy powiedzieć, że stan sieci hamuje elektromobilność w Polsce jednocześnie nie możemy też powiedzieć, że elektromobilność wpływa ujemnie na sieć w raporcie, który przygotowaliśmy dla ministerstwa przedsiębiorczości i technologii dokładnie badaliśmy sytuacja i zarówno operatorzy sieci dystrybucyjnych, jakie operatorzy sieci przesyłowych swoich planach rozwoju uwzględniają stopniowy ewolucyjny rozwój elektromobilności, czyli jeszcze raz jeśli pytanie brzmi jutro wyjeżdża 1 000 000 elektrycznych samochodów na ulicy co się dzieje wg pani stronie to już taka pora możemy się uwolnić wyobraźnię wyobrazić, że piszemy scenariusz świetnego filmu może Netflix od nas kupi jutro w 1 000 000 samochodów czy tak podłączają się do tych stacji ładowania cierpią wiemy i ile energii elektrycznej jak dużo mili samochodów tak tak to przy założeniu, gdyby faktycznie w 2 do faktycznie jutro wjeżdżała 1 000 000 samochodów elektrycznych polskich drogach to one służyły, bo około 1 i osiemdziesiątych teraz to godzinę energii w Polsce 2018 roku złożyliśmy 1842 godzin zatem ten 1 000 000 aut wpłynął tylko zwiększą zużycie od około 1 % natomiast przy założeniu ale, ale pamiętam rozmowę sprzed tygodnia muszę zadać pytanie nie mieliśmy były 26 czerwca rekord poboru mocy nałożenie wystarczyło energii elektrycznej też musieliśmy importować z innych krajów czyli gdyby wtedy wyjechały samochody też nie było prądu dla nich czy może niekoniecznie byłoby tego prądu, która faktycznie mogłoby się zdarzyć sytuacje, w których mielibyśmy pewnego rodzaju problemy natomiast no chociażby tak jak tutaj poruszył kwestia tych tak dużego zapotrzebowania, który wynika chociażby ze klimatu tak z tego, że mieliśmy bardzo wysokie temperatury i musieliśmy po prostu chodzić pomieszczenia, w których przebywamy natomiast sieć elektroenergetyczna na widzę też te samochody elektryczne całe lekturą Wilna taki sposób, że one wpływają też na to nierównomierne dobowe zapotrzebowanie w Mac wiadome jest, że taki tryb życia i dobowy rytm człowieka jak wpływa na to w jaki sposób pobieramy to energia, a państwo na sali do ministerstwa tak jak wszyscy się samochody elektryczne o siódmej ósmej rano, żeby iść do pracy to drugi ministerstwo proszę nie liczyć na ten efekt magazynu energii, bo wtedy nie ma oni wszyscy samochodach na tę chwilę ani samochody nie są wykorzystywane jako magazyny energii oczywiście samochody elektryczne one wpisują się w to już technologię tzw. smart w tym w koncepcji Witold Gri, w którym zakłada, że to jest polskiej nazwy nie mamy na tym rynku tu Lead to takie połączenie samochodów do dosyć, że samochody stają się elementem sieci, a latem nad perełką może być co takie mobilne magazyn energii one są wtedy skomunikowane z lokalnym operatorem systemu dystrybucyjnego dzięki tej dwustronnej komunikacji możliwe będzie zarządzanie cyklem ładowania i rozładowania pojazdu podczas gali szczytu podczas kiedy jest podłączony do punktu ładowania właśnie ja pytam panią właśnie tę sytuację wszyscy znamy poniedziałek piątek Niewiem siódma ósma może dziewiąta rano później czas ludzie wracają z pracy wtedy nie mamy tych samochodów w sieci, bo są na drogach tworzą korki tak, ale tak jak mówię tutaj kwestia tego, że tych samochodów na tę chwilę nie uwzględniamy w tej koncepcji kultury na razie te sieci nie są przystosowane do tego, aby one były, żeby to w ten sposób byłaby skomunikowana i w ten sposób funkcjonowało natomiast te samochody, jeżeli faktycznie wszystko pójdzie w stronę tego smart smart gradu to w takim przypadku samochody będą pomagały bilansować taką taką sieć stabilizować ją natomiast to mówimy też Fed w sensie przyszłości NATO chwile, gdy tego nie nie stosujemy poza jest także pani myśli o takim raportem przygotowuje go na końcu wysyła do ministerstwa Sejm i raport poszedł ma pani taką wizję, że pani opisuje sytuację, która będzie miała miejsce w Polsce za rok za 2 za 10 lat no jest to przyszłość w moment, kiedy będzie tak naprawdę dużo więcej samochodów, bo na dzień dzisiejszy samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest blisko 6000 natomiast takich czysto bateryjnych to jest 3000 niespełna 3800 to tak naprawdę dla systemu dla sieci, które patrzą na elektromobilność dla nich to kwoty absolutnie pomijana liczba tych samochodów i faktycznie musi być 1 000 000 jak nie więcej w naszym raporcie podawaliśmy kilka scenariuszy rozwoju i podawaliśmy, że ten najbardziej taki przewidywalny te, które najprawdopodobniej się z prawdziwą i spełni to będzie ta, który zakłada 300  000 pojazdów elektrycznych 2025 roku Otóż zaraz zaprawy 5 lat no i ten natomiast pan strasznie, żeby plan był taki, żeby jeździło 1 000 000 samochodów oczywiście było hasło to bardzo dobrze, że ambitne cele postawione, bo tak naprawdę tego momentu cały ten rozwój elektromobilności i ten temat elektromobilności ruszyła tam zaczął w latach 2, życząc rozwój rozwój temat zwróciłbym raczej uwagę na temat, bo jeśli chodzi o rozwój to przynajmniej co pani udział w sieciach to na razie tego nie mamy i też nie mamy samochodu mówi o 6000 samochodów, czyli to jest jeśli w tym tempie będziemy nabywali jako społeczeństwo samochody to nie osiągniemy tych 300  000, które pani w raporcie tak natomiast byśmy spojrzeli na to w jaki sposób z roku na rok przybywa tych samochodów to tak naprawdę w stosunku do roku poprzedniego mamy zarejestrowane rokrocznie w zasadzie notuje się z 100 % więcej rejestracyjnych samochodów oczywiście tutaj różne kwestie te nakłady chociażby w Warszawie indygo, które na początku roku zarejestrował go 500 samochodów elektrycznych natomiast widzimy w jaki sposób to to się rozwija w jaki sposób tekst samo tak samo przybywa tak jak mówię to nie jest może też bardzo duża liczba pojazdów, ale na tym się, że w 1000 miast wzrasta to nie będzie 300  000 za 5 lat, ale tutaj szacujemy, że będzie zdecydowanie szybciej przyspieszało tak to też działa na rozwój infrastruktury która, która jest cały czas rozbudowywana, jaki interes, który po infrastruktura ładowania w tej chociażby firma Greenway, która stawia ile mamy wprawdzie wargi punktu punktów ładowania, a raczej za funta władza ma jutro rano wsiadamy pani ja samochód elektryczny i jedziemy do Trójmiasta uda się tak po drodze są punkty ładowania jak Warszawa Trójmiasto spokojnie dojedziemy do meczu Lotos również dojedziemy koleją będzie trudniej, ale jeszcze chciałam już to kwestia Warszawy Trójmiasta to podróże oraz Lotos przepraszam postawił wybudował tzw. niebieski szlak, gdzie spokojnie przejdzie między Warszawą, a Trójmiastem mamy tam po drodze 12 szybkich stacji ładowania, gdzie bez problemu sobie za zawiaduje auta, o ile wart ładowanie reprezentacja rozmieszczone są mniej więcej koszt 50 km nie więcej, lecz zaś także móc coś może być większa jest opracowana 1150 podjeżdżają włącza i ile czeka aż się naładuje około 3040 minut, jeżeli podłączy metodą ładowarki 50 kilo na to, że będzie to 100150 to 2030 minut możemy auto naładować tam są, jakie Lotos uruchomił oni mają te szybkie szukano marki takie tam jest więcej punktów i możliwości ładowania, bo często jest tak, że jeżeli mamy stację ładowania ustawioną przyjedzie auto, które ładuje się szybko tzw . tym na otwarcie DC to drugie auto już może się ładować tylko tylko powoli 24 minut po godzinie osiemnastej z nami dyrektor inżyniera skarby rzadkie forum elektromobilność jeszcze dzień dobry, więc dobra państwa napisali raport wysłali do ministerstwa rozwoju, z którego wynika, że jak dziś patrzymy na pojemność naszych sieci możliwości przez naszych sieci elektroenergetycznych to jak rozumiem skrócie, gdyby teraz wyjechało 1 000 000 samochodów elektrycznych na ulice do sieci mogą system nie poradzić, bo jeśli chodzi o produkcję prądu no to trudno trudno powiedzieć, bo system jest niejednoznaczny pani opowiada jakieś części część samochodów może magazynować energię wtedy, kiedy inne będą używały trzeba patrzeć na to sposób taki no to nie jest prosty obraz, bo odnawialne źródła energii czasami dają energię czasami nie z tych stron nie ma zbyt dużo w Polsce w związku z tym drugim obraz jak ja do końca nie mam jasnego obrazu a, ale jak rozumiem samochodach etycznych arbitrowi ilości 1 000 000 to do niektórych ładowarek nie zdążymy dostarczyć prąd tak mogę tak skrótowiec w bardzo dużym skrócie możemy tak powiedzieć natomiast tutaj też cieszymy z tego, że ten rozwój elektromobilności będzie taki można powiedzieć spokojne ewolucyjne, bo to będzie czas, kiedy dale, którą wolność też powoduje, że sieci elektroenergetyczne tak jak wspominałam one widzą oczywiście to konieczność rokrocznie one są modernizowane natomiast teraz również są modernizowane pod kątem elektromobilności kanciastych zrozumiała, bo myślę sobie, że niektórzy też mówiono właśnie tak samo patrzymy też spokojny rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce poniżej wymagań, które mówiliśmy to też pozwala myśleć podobnie też sieci trochę do tego przystosują my zaczniemy zarządzać przepływem prądu inaczej może trochę decentralizację można wszystkim tak mówić, ale to nie o to chodziło chodziło o 1 000 000 samochodów elektrycznych chodzi o 1 000 000 samochodów elektrycznych 2025, które było tak wspomniałam pewnego rodzaju hasłami i takim impulsem do tego, żeby elektroniczna zaczęła wzrastać ma tak jak wiemy no wiele technologii mamy po prostu się rozwijać samochody elektryczne to nie żadna nowa nowa rzeczona wciąż jeździło wiele wiele lat wcześniej potem w latach dwudziestych potem ten cały kryzys ekonomiczny, który przy w latach dwudziestych rozwój silników spalinowych, które w, jakim momencie wyparł po prostu te te pojazdy tutaj znowu mamy powrót do samochodów elektrycznych, bo widzimy też możliwość tę aktualnie rozwoju technologii wiele lat temu nie było takiej możliwości technologia silników spalinowych się rozwija bardzo dynamicznie natomiast aktualnie zarówno w kontekście samego samochodu baterii sieci przesyłowych i dystrybucyjnych odnawialnych źródeł energii to wszystko jest możliwość to rozwoju dzisiaj jesteśmy gotowi na to, żeby technologiczne to wszystko rozwija panią wyrazie w raporcie, który państwo dostarczyli ministerstwu było kilka scenariusz taki panie mówią 1 z nich, że 1 z nich to jest taki, że 22025 roku będzie 300  000 samochodów elektrycznych w Polsce, a inny scenariusz mniej więcej co mówił potem były 4 scenariusze i faktycznie ten drugi scenariusz pierwszy był tzw. scenariusza zerowym, w którym zupełnie była mniejsza mniejsza liczba podawana natomiast najbardziej optymalne, które po przeanalizowaniu wielu i raportów i danych literatura owych i wielu wielu danych, które pozyskiwaliśmy między czasie on pokazywał że, że będzie to no właśnie uzyskane ta liczba 300  000 pojazdów elektrycznych natomiast kolejny scenariusz on zakładał właśnie to co, bo kre w w krajowym planie rozwoju elektromobilności podana, czyli właśnie 1 000 0001 000 000 aut elektrycznych to również były względy w tym również uwzględnione autobusy kwestia autobusów również musimy rozpatrywać i jakby nie patrzeć można powiedzieć krytycznie, ale z tego względu, że w kontekście sieci elektroenergetycznych to one tak naprawdę będą największym wyzwaniem, dlatego że podłączenie takich dużych stacji ładowania mocy 350500 kW to to wymaga bardzo dużych nakładów inwestycyjnych i tak naprawdę to to to będzie większym większą wyzwaniem i kwestiami takimi w nakłady finansowe musi on na pewno państwo to dokładnie policzyli w 1 autobusie dajmy na to Widzew 50 osób i panią Ewę tutaj o ładowaniu pokaz mody i o tych stacjach, które będą badane ładowanie autobusu stacja ładowania autobusów stacje, które musi być doprowadzona doprowadza to niema to w takim autobusie, gdzie 50 osób jak skonfrontujemy z 50 samochodami elektrycznymi to dalej ten autobus jest mniej opłacalny można powiedzieć takie powiedzenie mówi autor jest mniej opłacalnym oczywiście jest można w bardziej opłacalne natomiast, jeżeli byśmy patrzyli pod kątem wracam do sieci elektroenergetycznych i tych wyzwaniach dla sieci, bo tak jak wspomniałam ta moc, którą się doprowadzona takie ładowarki dla autobusu one zdecydowanie większa niż moc, którą się to prowadzona do ładowarek do samochodu 50 × większa no to jest od 350 do 500 tak stacja ładowania też szybko można palić będzie 50 do 100 kW to moim zdaniem wszystko się zgadza jakieś autobusem do pracy i wracam z pracy z Radia TOK FM najmniej osób tych 20 parę, ale bywa, że z 6070 osób jedzie tym autobusem to mówimy o 60 dajmy NATO samochodów elektrycznych i 60 ładowarka to co dalej autobusy bardziej opłacalne, ale ten ten samochód może ładować się w różnych wariant możliwy odwet gniazdka 230, kiedy przyjeżdżamy do swojego domu w przypadku, kiedy mamy albo domy jednorodzinne albo parkujemy w garażu, gdzie mamy miejsce postojowe i możliwość podłączenia auta do swojego dnia oczywiście to też musi być oddzielna umowa wg URE będziemy rozliczać za pobraną energię natomiast pozbawiony prądu państwo założyli w tym raporcie no tutaj przyjmujemy standardowo standardowe stawki, które są oczywiście ta kwestia ceny też będą odgrywały rolę i przyglądamy się też temu jak też będzie wszystko kształtowała się możemy zasadniczy wpły w na na końcowe wnioski takiego raportu bardzo te 300  000 użytkowników samochodów elektrycznych będzie, włączając do gniazd po 2 samochód swój samotny, gdyż będzie płakało prawda prowadził trudne rozmowy rodziny w kuchni w budżecie domowym no nie naprawdę to jest kluczowa rzecz jak państwo tutaj mogę państwu powiedzieć choćby zużycia na Energi przez Huty elektryczne przez samochód Tesla model SI przez nissana Leafa i Tesla na 100 km żyje 30 kilowatogodzin energii natomiast sam mógł 1515 kilowatogodzin, czyli teraz kluczowe pytanie, że będzie się, ale kluczowe od początku pani, choć znają się, kiedy opadnie po cenach są dobre samochody elektryczne samochody elektryczne na samochody elektryczne ogląda się patrzeć pod kilkoma aspektami to nie jest 1 prosta odpowiedź na to są dalej zresztą powód samochód elektryczny już rozpatrywać pod kątem zarówno technologicznym ekologiczna i społecznym dlatego wrażliwa społecznie prosimy podać to jest najważniejsze ekologiczny bogaci zarobią biedni będą biedniejsi wiadomo, ale społeczny dlatego będziemy lepszym społeczeństwem samochodem to oni twierdzą, że będziemy lepszym społeczeństwem to czy będzie lepsze społeczeństwo mnie nie polega na tym nie determinuje to czy jeździmy samochodem elektrycznym czy nie natomiast samochody elektryczne również wpływają na sam na to, że zupełnie inaczej zaczyna postrzegać kwestię przemieszczania się tutaj kwestia chociażby car-sharingu car-sharing jednak podąża w stronę samochodów pojazdów elektrycznych tutaj mówimy też kwestiach co jest tylko raz, dlaczego car-sharing ma być rozwiązaniem jakich ważnych problemów chodzi tutaj o to, że w dzisiejszym świecie to już nie do końca posiadania jest ważna w w cenie teraz jest to mobilność przemieszczanie się dla pasażerów, lecz na rzecz wszyscy zrozumieli się przed redaktor pani rozmawiano wsiadam 167 jadę do pracy 20 parę minut wracam do pracy jak moje życie zmieni na lepszy albo nie wie moich sąsiadów mojego otoczenia to, że będzie dostępny samochód elektryczny formie tak jak pani mówi car-sharingu co to zmieni mam się z niego wyjechać do pracy samochodem tutaj możemy kwestia przyzwyczajenia, bo znowu jestem daleka od tego, żeby mieszać te wątki, bo musimy faktycznie na to wszystko spojrzeć w taki sposób usystematyzowane takie wspomnienia car-sharing to jest szybka zmiana tego prezydent przemieszczania się tego tego w jaki sposób używamy nasz nasz samochód teraz wszystko tak naprawdę dążymy do tej takiej koncepcji współdzielenia car-sharing również wpisuje się w to tzw. współdzielenia, ale właśnie w takim momencie, że teraz prezydent każdego miasta słucha pani mówi wreszcie ktoś zdjął ze mnie obowiązek doprowadzenia sieci tramwajowych połączeń autobusowych budowania tylko tam osiedli, gdzie jest transport ów wreszcie nikt nie będzie wymagał tego ode mnie, ponieważ car-sharing sobie wszyscy funduszu będą dojeżdżali także ringowym stałe jedno 1 oczywiście z elementów natomiast proszę zwrócić uwagę na zapisy, które są w ustawie o elektromobilności, które prowadzone tam są również obowiązki, które są nakładane na gminę tam sobą tak na jednostki samorządu terytorialnego musimy je spełniać tam są wymagania, które wnioski, jakie chociażby zmiana prowadzenia Floty pojazdów elektrycznych to co wy nie podawane daty tak, do których musimy wywiązać z tych obowiązków to w jaki sposób musimy wprowadzić samochody ekologiczne to już nawet tam zabawy wprowadzona zmiana, ponieważ oraz przejdziemy do kolei proszę wytłumaczyć wartownik, który myśli sobie tak moje miasto powinno zapewnić transport publiczny najbardziej ekonomiczne najbardziej ekologiczny sposób wszyscy stać się do tego zgadzają, żeby się przemieszczać teraz pani mówi o tym, elektryczne samochody system car-sharingu coś zmienia to słuchacz może zapytać, ale co zmienią prezent mojego miasta byliśmy miastem ma zadbać o to, żebyśmy mieli transport publiczny, a pani mówi o samochodach elektrycznych to w tym kontekście chyba nie ma dużych zmian, że znowu jak państwo wiecie samochody carsharingowe nie są tylko elektryczne ja mówiłam o tym, że car-sharing podąża w stronę samochodów ekolog elektrycznych chociażby w Warszawie i na jego, który prowadził oparł cały swój car-sharing samochodach elektrycznych to dobry czy źle, jeżeli pan pytał oczywiście powiem, że dobrze, ponieważ tutaj zachodzą cały czas kwestie ekologii tak dla mnie ekologia najlepsze rozwiązanie jest transport publiczny również natomiast przeniesienie, bo nie wszystkich musimy oczywiście do przemieszczania się komunikacją zbiorową nie każdy będzie zarówno chciałbym wydać osób każdy ma też swoje przyzwyczajenia natomiast nie niższa niż większość ma zwyczaj zwyczaj taki, że cztero litrowym dieslem dojeżdża pani przed sądem powiedziała, że nie będziemy zmuszali do tego, żeby zginąć dlatego nie zrobimy tego w sposób rewolucyjny tylko ewolucyjne to po prostu wszystko będzie wiadome, że będą zwolennicy samochodów spalinowych to nie będzie także z dnia na dzień jak pan na początku podał, że jutro będzie 1 000 000 nie będzie, bo po pierwsze, technologiczny tak nie będzie infrastruktura nie, ale też społeczności wyżyć mentalność ludzi, którzy właśnie są osoby, które są absolutnymi zwolennikami samochodów elektrycznych są osoby, która kompletnie mówią nigdy nie wszedł z samochodu elektrycznego natomiast patrzymy na to w jaki sposób zmienia się patrzenia są elektryczne to kiedy osoba nawet, która mówi nigdy nie przychody z tego pani, jaka się do samochodu elektrycznego i to pierwsze ma tam cicho w tym samochodzie po drugie, nic nie wibruje widzi jakieś przyspieszenie tego samochodu taki samochód nawet małe elektryczne spełnia daje taką łódki Comfort ma czuć wyższą prowadzili i poczucie takiej dynamiki łatwiej szybciej wraca szybciej przyspiesza tak zdecydowanie tak, że czasami tak natomiast nie mówimy tutaj o łamaniu przepisów jeszcze musimy o dynamice musimy kończyć naszą rozmowę, którą bardzo pani dziękuję dzięki pani to jest bardzo wielu słuchaczy słuchaczy zdrowia są powoli opinia ta samochodów elektrycznych doktor inżyniera skarby rzadkich form elektromobilności dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA