REKLAMA

„Bodajby zginęły twoje pchły pokrzywniku” – Cezary Łasiczka przeklina jak nasi przodkowie

Data emisji:
2019-07-19 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
34:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie taki taka sytuacja chyba w ogóle na sam świecie myślę sobie, że aż człowieka od rana pod nosem przeklina na różne rzeczy i na przekonaniu bardzo dobrze zna się dr Sebastian Adamkiewicz z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi oraz portalu histo ma jak organ dzień dobry witam serdecznie dobry dzień dobry witam państwa na przekonaniu nie tylko takim, że pan Rozwiń » jak rozwiąże tutaj zaskoczyć dowolnego licealisty, ale także przekonanie historycznym w tak tak tak swego czasu zainteresowałem się przeklinali w historii to było takie zainteresowanie dodatkowe nie był to główny prąd badawczych ale, badając historię, badając różne zjawiska historyczne można było dostrzec przekleństwa w historii, ale przede wszystkim zainteresować się z 1 powodu, żeby trochę de konstruować ten mit, że kiedyś to się nie przeklinał, kiedy ludzkość była zasadniczą, lecz Otóż nie była lepsza nie musimy mieć wobec przeszłości kompleksów, ale przyszłość mówił o przyszłości Polaków czy w ogóle przy przyszłości dla przyszłości myślę, że w ogóle przyszłości oczywiście w mówiąc przekleństwa jako elemencie kultury języka głównie skupiłem się na skupiłem się na języku polskim natomiast przekleństwa formowały się w języku polskim i w jaki sposób przeklinam, ale trzeba też pamiętać o tym, że w ogóle pewne kulturowe znaczenie przekleńst w to dlaczego one są pewnym tematem tabu czy objęte są pewnymi sankcjami te często również prawnymi nie tylko kulturowymi, ale prawnymi to jest pewien proces kształtowania się kultury w ogóle w świecie cywilizacji znaczenia słowa tego czym w ogóle jest słowo, jakie słowo ma funkcje, jakie wśród słów funkcję pełnią przekleństwa nosze i interesujące jest to, że nawet, kiedy myślimy sobie nie wiem ostatnich 2030 latach w to samo obserwujemy, że pewne słowa, które wnoszą niedopuszczalne takie przestrzenie telewizyjną radiowych a gdzie płace były jakieś wewnętrzne kodeksy, ale po prostu, jeżeli gość odezwał albo prowadzący to wylatywał się szczególnie z dniem telewizji amerykańskiej i powoli powoli powoli ta przestrzeń się rzeczkę rozszerzała dzisiaj właściwie jest pewne, iż taki żelazny kanon kilku słów, których za, które grożą konsekwencje, ale większość prof. Bralczyk mówi o 4 słowach różnych ich odnoga, a będziemy cytować, ale 4 takie najpopularniejsze polskie przekleństwa odwołujący się albo tego najpopularniejszego przekleństwa KO, który pewnie się dzisiaj sobie troszeczkę opowiemy o jego genezie, a nie mówimy raczej o nazwisku nie jest jednak zdecydowanie zdecydowanie nie mówimy o tym co mnie kusi, żeby powiedzieć, ale może w trakcie rozmowy wynika, że w każdym razie jest o słowa na KE są oczywiście różnego rodzaju słowa, które gdzieś mają odpowiadać różnym czynnościom seksualnym są najpopularniejsze przekleństwa są faktycznie obarczone jakimś tabu, ale w istocie język się zmienia i wraz z językiem zmienia się również znaczenie różnych słów jedne zyskują jedne stają się słowami wulgarnymi inne przestają nimi być, a skąd wiemy, skąd pan je na podstawie czego wyciąga pan jakiś lud wyciągnął pan przekleństwa to jest ciekawe, bo to jest bardzo żmudna i ciężka praca jeśli chodzi o wyciąganie pewnych przekleńst w i wyszukiwanie ich jest kilka rodzajów źródeł, z których możemy czerpać, dowiadując się o tym jak mogli przeklinać nasi przodkowie pierwszym takim źródłem są księgi sądowe księgi sądowe procesy, które czasami odbywały się, ponieważ ktoś został odrzucony obelgą czasami ta obelga towarzyszyła innym przestępstwom i czasami również słowa padały na sali sądowej w opisie procesu możemy różnego rodzaju obelgi znaleźć, ale także bardzo ciekawym źródłem jeśli chodzi o wyszukiwanie obelg przekleńst w wulgaryzmów jest literatura piękna Puszcza się z pewnym mitem to, że dopiero ostatnie lata przyniosły nam to, że w literaturze pięknej przekleństwa się pojawiły Otóż nie znajdziemy jej w literaturze 16 wiecznej pragnę przypomnieć tutaj słynną fraszkę Kochanowskiego p t. na matematykę teraz można sobie Klepacz internet szybko fraszkę na matematykę przeczytać, ale również bardzo męczące pozycja seksualna nie korzysta również fraszka wciąż jest również taka pozycja to zdecydowanie fraszka, chociaż pozycjami seksualnymi również ta fraszka jest związana więc, więc literatura piękna to jest kolejny na kolejny element to właśnie literatura piękna być może nie nie myślimy o oni jako przekleństwa, bo właśnie nie wiem rej Kochanowski i przestrzenie często stosowana już nie rażą, a oni używają tych słów, które dzisiaj byśmy za tak może to są to są słowa, które nas faktycznie już dzisiaj nie rażą, ale kiedyś, by jak najbardziej jak najbardziej raziły natomiast nie używają też jak najbardziej ostrzejszych słów, a czasami zdarza się jak chociażby w listach prywatnych, chociaż w listach prywatnych przekleństwo zasadniczo dużo nie znajdziemy to też zależy od co widzimy pod tym hasłem przekleństwo pewnie jeszcze sobie powiemy, ale w listach mniej, ale czasami w listach znajdą się takie słowa, które dzisiaj są przekleństwem mówię tutaj przede wszystkim o takim słowie na te, które dzisiaj oznacza, że ktoś mówi głupoty albo mówi coś przewlekle bez sensu jeszcze w szesnastym wieku wulgarne dzisiaj słowo oznaczające właśnie tą czynności było używane było używane w było używane w języku dzisiaj stało się przekleństwem nie tylko przekleństwem w ogóle ze słowem takim uniwersalnym 16 dni, jeżeli o VAT pana Łukasza na to zagranicznych o ich bał u taką ulgę wykorzystały Weimar to są właśnie te rozwinięcia różnego rodzaju przekleństwa drzewny, by słowa zmieniają znaczenie i zyskują albo swój wulgarny charakter albo pracą, a najstarszy da się ustawić jakieś najstarsze w literaturze np. w literaturze w Polskiej literaturze może to górnolotnie splecione w Polskiej literaturze jednak Gall anonim pisał po łacinie, ale jeżeli mielibyśmy ustalić, w którym dziele dotyczącym Polski tak powiedzmy znajduje się pierwsze polskie przekleństwo to gala Anonima to Galla Anonima, gdzie on opisuje jak bitwa, którą Polacy toczyli z Rusinami za czasów Bolesława Chrobrego i tam czytamy o tym jak to wojska odrzucały się przekleństwami typu prze w Wieprzu targnąć się na stronie razi, ale wówczas jak najbardziej zresztą z tą wspaniałą historią wiąże się też taki związek frazeologiczny p t. obrzucanie mięsem dlatego, że kiedy polscy wojowie usłyszeli jak ze strony Rusiński padają z ich strony różne obelgi, ale akurat przygotowywali mięso uprawiali mięso na zbliżającą się jakąś wielką uroczystość to w stronę Rusinów zaczęli rzucać jakieś resztki, które stanowią one historia pani, że to wg Galla Anonima można sobie przeczytać w Polskim tłumaczeniu również to są pierwsze takie przekleństwa, które dziś w literaturze można można znaleźć natomiast jeśli chodzi o różnego rodzaju ostrzejsze przekleństwa to przyznam szczerze, że tu musiałam być dużo dużo większa kwerenda źródłowa, żeby nam rzetelnie odpowiedzieć, czyli przerwie przy przerwie przy to są chyba najwcześniejszy, które u nas się pojawiają dzisiaj dzisiaj jedno reakcja nasza pewnie jest taka noc była już rosła przy tak, ale wówczas wówczas takie nazwanie kogoś psem albo Wieprzem było bardzo dotkliwe i właściwie mówiąc właśnie przeklinać być wulgarny obraża, czyli właściwie używać jakich słów co sprawia, że słowo staje się słowem obraźliwym albo staje się mniej obraźliwe albo traci albo zyskuje właśnie to są bardzo skomplikowane procesy językowe natomiast zasadniczo, gdybyśmy mieli odpowiedzieć na rozczarowany to sam trochę zatrzyma pan jest zaś trzyma się do tego, że zbliża się informacje w formacji chętnie wysłuchamy ochoty teraz może będziemy w trakcie nawet przeklinać tak i dlatego zapraszam pana nasze społeczne informację, że kilka minut my do tematu powrócimy czy jak słowa stają się i przestają być jak albo właśnie przy dobrze stąd się za moje słowa z dr Sebastian Adamkiewicz muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi rozpusta portalu histo ma org jest państwa moim gościem rozmawiamy dzisiaj o tym jak przeklinali nasi przodkowie informacje o dziesiątej 20 o czary państwa mają gości jest dr Sebastian Adamkiewicz muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi oraz portalu historia krótka org dzisiaj rozmawiamy o tym jak przeklinali nasi przodkowie przed informacjami zastanawialiśmy się jak to się dzieje, że słowa zaczynają być uważany za wulgarne albo albo przestają być to osiągnięcie uważane za wulgarne, a czasami przecież mamy słowa, które być może brzmią jak wulgaryzmy Janoszkę, jakby pan zareagował pan usłyszał milcz z flądry scenie mil skurczy szlaku tym Andrej do tych chała pudru Tyskie wdrażany w odwołaniu tych lip orzekł o 2 trony ty sza wy boom chłopacy urwie koło cie wy kurde, pięknie za są odziane były zachwycone, bo byłby to element badania nad tym jak bardzo, że bardzo pomysłowe są to przekleństwa Stanisław Ignacy Witkiewicz szewcy na dokładne, więc z kont w ogóle są przekleństwa i skąd powstają trzeba byłoby się najpierw zadać pytanie po co w ogóle są przekleństwa, dlaczego one funkcjonują w języku i w moim przekonaniu funkcjonować będą niezależnie od tego czy zakażemy uzależniamy czy czy sędziwe matrony będą gromić wszystkich tych które, którzy będą te przekleństwa używane będą funkcjonowały, bo taki wspaniały fragment korespondencji z Łodzi, która została umieszczona w przeglądzie katolickim w 1800 sześćdziesiątego ósmego roku, więc połowa dziewiętnastego wieku w, gdzie autor tej korespondencji pisze cytuje żaden dom żadna niemal rodzina nie szczyci się tą uczciwością, by przekleństwa skazały ustnie członków nie odbiły się o jej mieszkania w polu przy pracy w domu w drodze wszędzie usłyszał żałosne słowa przekleństwa starzy młodzi rodzice dzieci wszyscy jakby na wyścigi klinie jedno i drugie żaden dzień żadna prawie godzina w domach chrześcijańskich nie obędzie się bez klątwy, ale skąd taka popularność przekleńst w i dlaczego się pojawiają przekleństwa mają 3 zasadnicze funkcje w naszej kulturze w naszym języku po pierwsze, wyrażają jakąś naszą negatywną emocje są też pewnym akceleratorem negatywnych emocji, jeżeli te emocje się nas kumulują to najłatwiej jest się pozbyć poprzez jakiś akt agresji albo rozbicie czegoś albo rozwalenie czegoś albo użycie brzydkiego słowa na naj naj łatwiejszy sposób na rozładowanie swojej agresji drugi element to jest element związany z chęcią zrobienia krzywdy drugiemu człowiekowi to także związane oczywiście związane jest związane z tym pierwszym elementem jest pewnym poczuciem agresji, ale właśnie to jest taki drugi element, który też zazwyczaj w tym poczuciu agresję zużywamy trzeci element to jest taki, że często słowa, które są uważane za wulgarne są używane w takim kontekście, kiedy drugiego człowieka chcemy poniżyć chcemy pokazać, że jest od nas kimś gorszym tutaj mówimy tutaj funkcje społeczne wulgaryzmów, ale wreszcie ostatni element wulgaryzmy często nam występują tam w takich sferach życia, gdzie trudno nam znaleźć słowa, które by te sfery życia opisywały to są najczęściej wszelkiego rodzaju wstydliwe sfery życia chociażby sfera seksualna, ponieważ trudno jest opisać, a czasami naukowe słowa są na zbyt poważne, żeby tę sferę życia w Przemyślu, wydając na zbyt poważne, żeby tę sferę życia opisywać to taką przestrzeń wchodzą różnego rodzaju wulgaryzmy i w tej ostatniej przestrzeni życia nasze kształtują bardzo ciekawy, bo nasze kształtują poprzez pewne skojarzenia poprzez pewne skojarzenia i tak n p . w tej sferze wulgaryzmów mamy takie bardzo popularne słowo na cha, które nie wszyscy wiedzą czy przez CRH przez samochód z USA pisze się przez cecha, dlatego że ona ma ciekawą genezę, dlatego że pochodzi od słowa Chojna Hojda, czyli po prostu choinka drzewo iglaste, dlaczego pochodzi od drzewa iglastego Otóż pochodzi właśnie tej małej igiełki od tej małej igiełki, które w Żarowie, która kiedyś komuś przypominała przypominała Pańskiego męskiego członka mało tego dziełka taka igieł tak no widocznie wynika, że widocznie widocznie chodziło chodziło tutaj niewielkie rozmiary tego narządu, więc wiązka igła, ale mało tego w takim języku potocznym stosowanym na wsi często paczkę zapłodnienie nazywano było nazywane było uczuciem kogoś ona została przez mężczyznę ukuta, tak więc tutaj też nawiązane do tej nawiązanie właśnie do tej giełdy do tego drzewa iglastego i w tej Chojny utworzony został utworzony został później do dzisiaj wulgarne jednak najbardziej wyraźny, choć podobne wyrazy Heine podobne, więc chociażby to i ciekawe słowo, które też tej sfery dotyczy przez wieki w zasadzie do początków dwudziestego wieku funkcjonowały normalne słowo mówię tutaj o tym, słowie, które dzisiaj używany jako wskazanie na czynność seksualną na Air Roux i t d . i t d . jeszcze w pieśniach dziewiętnastego dwudziestego wieku Jakuba wujka, czyli tłumaczenia Biblii szesnastym wieku dzisiaj czytany szkołach nie wiem jeszcze pytanie, jaka ona, że czytałem w szkole zobowiązań, jeżeli powróci do męża Jakuba wujka mamy mamy opis stworzenia świata, gdzie zwierzęta się w niebie mówią to powiedzieć, bo w tamtym kontekście chodziło o to, że po prostu zwierzęta poruszały się w niebie poruszały poruszał swymi kończynami dzisiaj już na zupełnie inne znaczenie, bo kiedyś ktoś to słowo skojarzył zaczął używać w kontekście zaczął używać w kontekście seksualnym tak się rozpowszechniło stało się nowym stało się słowo wulgarnym słowo dzisiaj może dzisiaj może już nie tak wulgarne, ale oznaczającego osią tylną część ciała nade kiedyś znaczą w 100 dziuple dziuple zwierzęcą, ale przykład słowo, które dzisiaj jest używane w kontekście kobiet lekkich obyczajów, ale nie Tomaka tylko słowo no chyba to mogę powiedzieć się krajowa rada nie do przepisów dziwka uważaną jej zakres ble używane było w kontekście dziewcząt córek Królewskich n p . w jakich królewskiej Sarah Królewskich pięknie diariusza sejmowym 1500 pięćdziesiątego szóstego roku jest piękny spór właśnie o prawdziwe Królewskich tak, jeżeli się czyta bez kontekstu, a dzisiaj zaczyna się zastanawiać czy pani w ogóle rozmawiają chodzi tutaj po prostu córki królewskie ciasto czasami czasami też takie przekonanie było pewnym pewną oznaką przynależności do różnych grup w przypomina mi się Wańkowicz, który bodaj wtedy będę opisywał jak to takim najbardziej wulgarnymi, więc takie piętrowe przekleństwa byli moskiewscy dorożkarzy i kiedy z 2, stojąc na przystanku dał się jakiś spór toczy się w moskiewskich dorożkarz go zrugał na co Wańkowicz nauczony jednakowoż już trochę w życiu, a że bycie, żeby to światów w każdym 100 państwach każdym stoku Bernie w każdej 100 powiatów, a w każdym powiecie to gmina w każdej gminie natomiast w każdym jeszcze 100 domów każdy dom 100 pokojów, żeby w każdym 100 łóżek, żeby na każdym łóżku stała g kopytami po twoim ciele takoż przejechali zdechł osobach wetknąć w i żeby zdechł osa Baka była była skrywała Drapała Drapała dawała takiego jak sam i że być, że rozpalone nie rozpalonym słońcem żelazo sadzić czytam, że państwowo dorożka zapytał, dlaczego nie rozpalonym, żeby ten tamten rozpalone nikt nie mógł wyjąć w końcu doszła spojrzeć mówi sadzić bary daru pawie zuchy i mamy zresztą przykład takiego chyba 1 z najbardziej pierwotnych cywilizacji ludzkiej przekleństwa tak i tak naprawdę istotę przekleństwa to życzenie komuś czegoś negatywnego, mówi że przekleństwa powstały od takiego zwyczaju oczywiście to znaczne uproszczenie takiego zwyczaju się znanym w świecie starożytnym polegającym na tym, że np. w starożytnej Mezopotamii lepione sobie takie kulki kulki z gliny przedstawiające człowieka takie figurki człowieka, jeżeli komuś chciano zrobić krzywdę to kulkę nazywaną jego imieniem następnie obrzucano ją właśnie takimi klątwa, więc mamy to tutaj jest etymologia słowa przekleństwo przez państwo czy klątwa klątwa na kogo kogo zrzucamy klątwę to jest w ogóle pierwsza bardzo potężna grupa przekleńst w, gdzie życzymy kogoś czegoś życzymy kogoś komuś czegoś niedobrego ona oczywiście jest o bardzo bardzo bardzo rozwinięta niezwykle ciekawa grupa przekleństw tutaj, jeżeli możemy zacytować chociażby kilka z nich to oczywiście takim bardzo popularne było bodaj jeszcze nigdy nie urodził bodaj jeszcze nigdy nie urodzi dzisiaj to właściwie takie pozytywne no w być może bodaj być na ustach zaległ wrzut, a przykład też źródła znalazłem oczywiście bodaj byś zginął bodaj, by zginęły twoje pchły bodaj płynęły twoje płyną także w lipcu zginął to lity bodaj Byczy się świat zawalił Małek na jesień niedługo słowo o wyborach słowo cholera n p . raz było taką umowę na nas to też było takie słowo, które dziś pochodziła od tego chęci zniszczenia człowieka palce chodziło chodziło się skojarzenie gdyby, choć z cholerą chorobą, że tak tak tak sporo cholera trafił wycie cholera trafiła, czyli życzenie komuś tego życzenia komuś czegoś niedobrego i to samo w sobie jest czymś negatywnym, bo chodzi o to, że my komuś życzymy negatywnej rzeczy wrzucamy do niego przekleństwa to siłą rzeczy kultura ludzka musiała objąć pewnym tabu tego rodzaju przekleństwa to jest pierwsza potężna grupa przekleństw jest jeszcze druga potężna grupa przekleńst w, czyli takie przekleństwa, które sądy humanizm żyjące de humani Zająca, ponieważ my postrzegamy dzisiaj człowieka bardzo jednolicie człowiek to jest gatunek i to co z tego gatunku wynika natomiast w biegu historii i z 1 strony rozumiano, że człowiek jest pewien gatunek zwierzęce, które odznacza się pewnymi cechami biologicznymi, ale z drugiej strony pojęcie człowiek oznaczało również pewien system filozoficzny system prawny chłop z szesnastym 17 wieku nie uważany był za w pełni człowieka za w pełni człowieka to osoba czarnoskóra n p . w naszej cywilizacji nie była uważana za w pełni człowieka niewolnik nie był uważany za w pełni człowieka był częścią inwentarza i chociaż miał cechy biologiczne ludzkie to nie miało cech prawnych lub nie przyznawano mu prawa do bycia człowiekiem i ta druga grupa przekleństw to są przekleństwa de humani żyjące czyli kiedy rzucamy to przekleństwo to także, by udowodnić, że ta osoba, która stoi przed nami nie jest w pełni człowiekiem czy nie skazujemy kogoś teraz już tylko też inne znaczenie takie powiedzenie kosz ty chamie zaczęło się ty chłopie ty chłopie ty chłopie tak no tu czasami, jeżeli szlachcice wypowiedziało Tychami można było się narazić na proces o podważenie szlachectwa jest to bardzo poważna sprawa, ale faktycznie cham oznaczał w ogóle to bardzo ciekawy aha jeśli chodzi, o ile państwo cham to jest niezwykle ciekawego typologia, dlaczego ona ma takie negatywne znaczenie, ale że po przerwie tak po informacjach w Warszawie, a po informacjach nawet zapraszamy na farmy są jak szewcy będziemy się dzieci przeklinać dr Sebastian Adamkiewicz muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi oraz portalu histo ma chrapkę orgie z państwa moim gościem dzisiaj przeklinam jak nasi przodkowie tak powiedział w informacjach dziesiąty 40 Owczarek dr Sebastian Adamkiewicz z muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi oraz portalach histo magia Krupka org jest państwa moim gościem bowiem o tym jak przeklinali nasi przodkowie przed informacjami wstrzymałem pana tak jeśli chodzi o słowo cham cham, chociaż to wstrzymanie umówmy się nie było chamskie trochę tak być może, ale jeśli chodzi o słowo cham to jego etymologia ciekawa, bo nas biblijna słowo wyciągnięte z Biblii, bo Biblii mamy postać, która nazywała się chamem był to 1 z synów Noego taki przypadek, że nowe upił się winem upił się winem położył się zasnął i no i zasnął nago zasnął nago i spał sobie 1 z jego synów właśnie ten najmłodszy cham, gdy zobaczył ojca śpiącego nagle zaczął się z niego wyśmiewać zaczął się nabijać jego nagość NATO podbiegli starsi synowie sem ja Fed, którzy oburzeni na młodszego syna przykryli czym prędzej ojca no i wg Biblii Bóg miał również zauważyć to zachowanie hama miał ukarać chama w tym, że wszyscy potomkowie chama my z potomków chama mieli kwot miał być tworzony narody, które będą służyć innym sem miał być oczywiście przodkiem narodów semickich natomiast ja Fed uważany był za praprzodka narodów, które mieszkały w Europie n p . Polska Szlachta uważała za potomków feta natomiast cham potem wymyślono taką substancję jak witamina typowo polską tak natomiast cham jako ten, z którego pochodziły narody, które miały służyć innym to pewną rzeczywistość społeczną w ten sposób tłumaczą tak chłop należy do służenia ma służyć, ponieważ jest, toteż element takich ksenofobicznych takiej wewnętrznej ksenofobii tak też inny naród inny naród oni są innego narodu i namysłu właśnie słowo stany właśnie słowo cham oznaczające tego, kto ma służyć zamiast tego ktoś mniejsze ze śpiących nagich osób tak, ale tak został ukarany przez Boga, więc jeszcze tutaj ta sankcja religijna jest bardzo silna ma pan swoje ulubione przestępstwo musi być przekleństwa czy ja mam swoje ulubione przez państwa trudno powiedzieć, że tam czy starszy ona oczywiście cała piękna gama przekleńst w, które piękna gama przekleństw, które niestety dotyczą kobiet o moim moim w ogóle ulubionym też historia jest właśnie słowo kobieta, bo słowo kobieta stało się słowem powszechnie używanym na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku wcześniej kobieta była po prostu kobyła, bo słowo wulgarne znaczącego kobietę natomiast kobieta miała zastępować słowo niewiasta słowo niewiasta, czyli ta, która nie wie ta, która nie wiem oznaczenie kobiety niewiastą, czyli tą, którą nie wie w przeciwieństwie do kobiety, która wie, czyli miasta wiedźma, a wiedźma czy ta, która wie to to jest wiedźma i ludzka kultura, ponieważ w, której w dużej mierze patriarcha na utworzyła szereg bardzo ciekawych przekląć właśnie dotyczących kobiet właśnie, nawiązując do tego chyba pierwszym wejściu powiedzieliśmy kobieta lekkich obyczajów była np. nazywana przez zieloną czy chcą przed laty ojca albo szwajcarską krową nieraz bardzo graczy co jest nowym orzech licho np. dla to są takie chodzi o Żalka być może też oczywiście wszelkiego rodzaju tutaj od zwierzęcej typu suka MFK przychody KE, ale wartość ta liczba lokalne takie bardziej chodziło kobiety, które kręciły się wokół marynarzy, a przychód, ale np. film Falka wychodka psycholożka przychód, ale też Klemm pan przykład bardzo ciekawa bardzo ciekawe określenie ale, żeby również do mężczyzny nawiązać to oczywiście bardzo ciekawym bardzo ciekawe, jakim przekleństwem stosowanym do mężczyzn, jeżeli kobiecie chciano udowodnić, że jest niezgodna z kobietą lekkich obyczajów krótko mówiąc to z kolei mężczyzna mężczyzna obrażano w ten sposób starano się udowodnić, że są z nieprawego łoża, a narzuci się, że wręcz przeciwnie, że właśnie bardzo porządnie nie są już przekleństwo zrozumie prawego łoża n p . takiego mężczyzny chcieliśmy obrazić nazwano go poprzednikiem Pokrzywnicy jem pochodzi z pokrzy w tak oczywiście również to takie bardzo ładne przekleństwo błędne idziecie zwana takiego mężczyzny błędnym dzieci to są takie bardzo bardzo bardzo oczywiście ciekawe ciekawe przekleństwa, które dotyczą tej sfery, czyli chęci obrażenia mężczyzny albo obrażenia obrażenia kobiet oczywiście mamy bardzo starodawne słowo używane w języku staropolskim dzisiaj już zupełnie nie identyfikowane jako przekleństwo czy słowo Kiełb słowo, od którego dzisiaj mamy swój kiepski słowo kiepski rozwiązania słowo, ale wówczas niezwykle wulgarne słowo, ale temu danemu słowu towarzyszyła ciekawa historia słowo generalnie oznaczające oznaczające żeńskie organy wodne tak to nazwijmy ładnie ciekawa historia dotycząca Jana trzeciego Sobieskiego, który kiedyś miał wejść do wejść do swojej komnaty do sali tronowej miał być strony nad tronem miał być właśnie taki skrót kwietne Sobieski jako szlachcic oburzył się na to jak ktoś mógł tak nazwać wówczas je do władzy Wesołowski miał mu wytłumaczyć, że też skrót król Jan król Jan Europy pan, a król Jan Europy pan my o tym wiemy anegdota opowiedziana w takim zbiorze wydanym w dziewiętnastym wieku, który nazywa się fraszka boli też bajki modnie nazwane anegdoty od drukowanych przedtem odmienne i 1800 czwartym roku taki wydany został wydany został tomik składał się prawdopodobnie z czegoś takiego co w w okresie staropolskim nazywamy Silva rerum, czyli las rzeczy drobne ulotki, które gdzieś były zbierane wierszyk jakieś fraszki zbierane były w domach szlacheckich czasami czytamy to jest zresztą też ciekawe źródło do historii przekleńst w, czyli wszelkiego rodzaju publicystyka polityczna, ale też takie drobne fraszki jakieś anegdoty często anonimowe przede wszystkim anonimowy, bo jeżeli już używano przekleństw w takiej sferze kulturalnej to starano się też zachować pełną anonimowość to są też zbiory pod kątem przekaz niezwykle ciekawe a jakie będą przekleństwa w przyszłości ma pan już podejrzenia rączkę, które z tych słów, których dzisiaj używamy stracą to nasila się co co sprawia, że słowa tracą nasi nowi rozumiem, że kiedy już nas nie razi albo coś jest kiepskie to to to też nie kobieta jest z określeniem płci też nie jest obraźliwe może chodzi o to, że im więcej będziemy przeklinać tym przekleństwa przestaną być są różne słowa znaczy my mamy zespół tych najbardziej obraźliwych przekleństw myślę, że on zmienia się bardzo powoli, bo to najbardziej uniwersalne polskie przekleństwo ona w zasadzie trwa już od wieków szesnastym wieku spotykamy już jako obraźliwe myślę, że jeżeli byśmy spojrzeli do wcześniejszych źródeł ona też będzie się była bardzo uniwersalne Tomaka, a najbardziej takie można całe zdania tworzyć na fundamencie tego przekleństwa więc, więc myślę, że ten zespół się nie zmieni, ale jest wiele słów, które można określić jako obraźliwe czy jako przekleństwa, które używane są w języku nawet w języku publicznym w języku publicznym używane są normalnie czasami w dyskusjach, ale mają charakter obraźliwy myślę, że tak n p . w dzisiejszym takim słowem słowo lewak i słowo lewak, które jest używane w stosunku do przeciwników politycznych, którzy z lewakiem w wodzie lewakiem ale kiedy się w połowie dwudziestego w połowie dwudziestego wieku takim słowem np. było słowo bolszewik moja prababcia podobno za największą obelgę, jaką mogła kogoś obdarzyć mówiła ty bolszewików tych bolszewików c, ale do tej pory tatami opowiadał właśnie o tym z drogą tata obchodzi urodziny śmie słucha czeskiego najlepszego, które 60 też sześćdziesiąte pierwsze 60 Zając tego nie będzie zapytałem ojca, żeby skompromitować, ale nie będę przeklinał w każdym razie w każdym razie opowiedział mi to mamy nowe, a ja niedawno odkryłam, dlaczego mogła tak mówić tu słowa bolszewik było słowem, które bardzo często używane było przez prawicową prasę, ale też np. prasę katolicką, jeżeli poczyta się takie wydawnictwo, które wychodziło w Łodzi w dwudziestoleciu międzywojennym nazywa się słowo katolickie słowo katolickie to był lokalnym organ decyzji łódzkiej wchodzące od 1924 roku Łódź była areną rywalizacji pomiędzy kościołem PSM mówimy o PŚ, który bardzo często dzisiaj przez różnego rodzaju prawicowych publicystów uważanych za taki ideał lewica nie bardzo często mówią jak taki PPS istniały już mniej do lewicy nie ma żadnych pretensji wówczas PPS w tym słowie katolickim określany jest najwyżej jako partia bolszewicka jako bolszewicy no to są bolszewicy w ogóle słowo bolszewik był właśnie nacechowane niezwykle negatywnie, jeżeli popatrzymy jak bolszewicy są przedstawiani na rysunkach propagandzie dotyczącej wojny 1920 roku NATO rozumiemy znaczenie tego słowa mocnego słowa oczywiście to słowo straciło swoją moc, ponieważ bolszewików na co dzień doświadczamy, ale słowo lewak jak najbardziej dzisiaj jest słowem, które stara się być słowem obraźliwym stara się obrażać przeciwnika politycznego słucha pan Jarosław napisał, że jego syn mówi kura przez Voo pozdrawiamy także pana Jarosława również co sprawiało mi panie Jarosławie coś zrobić no dobrze czy sprawa jest jasna chyba trochę mniej bardziej się jakieś konteksty kulturowe to co się w kulturze stanie nam sprawić, że do naszego języka w jakim języku pojawią się nowe przekleństwa pewne pewnie niektóre przestaną być rozumiane jak np. zastanawiam się i szczerze mówiąc trochę to oburza, dlaczego tak łatwo do języka potocznego języka używanego już nawet nie jest w programach zadrukowane przyszło takie słowo daje tak dalej tak dalej co fajne za fajne tak, które pochodzi od bardzo wulgarnego słowa rosyjskiego znaczącego tyle co chęć zamordowania kogoś zabicia akcja pewne słowa też w ten sposób zaczynają przenikać do języka chodzi również o pełną akceptację tych słów w języku, bo wszystko co tworzy język co tworzy kulturę wymaga ludzkiej akceptacji jeśli jeśli nie już nie widzi potrzeby n p . za krótko bywania tego słowa w programach to ona zaczyna do języka przechodzić bardzo panu dziękuję panie doktorze dziękuję bardzo dr Sebastian Adamkiewicz z muzeum tradycji niepodległościowych również przeklinanie też taką tradycją jest nowością może nie jest język jest tradycją niepodległościową wszystko co na temat języka możemy się dowiedzieć się do język jest jakimś wyznacznikiem naszej tożsamości narodowej to jest ciekawe też się pan dr Sebastian Adamkiewicz ze wspomnianego wcześniej muzeum tradycji niepodległościowych w Łodzi oraz portalu historia krótka org państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA