REKLAMA

Golińska i Demidenko o "BODY WORKS": Nasza wystawa jest rodzajem interwencji

Data emisji:
2019-07-19 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
25:29 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej są Gosia Golińska- artystka i kuratorka wystawy i Romuald Demidenko - kurator wystawy "Body Works" wystawa i zdarzenia wokół ciała, którą do 11 sierpnia można obejrzeć w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wakacyjne szlaki wielu z nas z pewnością zaprowadzą w tym roku na Wybrzeże powodów jest jak zwykle sporo również powodów związanych z kulturą sporo wysta w ciekawych chociażby w Trójmieście kilka tygodni temu odwiedziliśmy muzeum emigracji w Gdyni wystawę Awbud, a dzisiaj przeniesiemy się do Sopotu, gdzie w Państwowej galerii sztuki ciało rządzi od 13 czerwca ciało w różnych kontekstach z tym Rozwiń » związanych o tym, dzisiaj w kulturze osobistej porozmawiamy z kuratorami wystawy wystawy body UE z artystką Gosią Golińską witam serdecznie dzień dobry również w roli współ kurator kij oczywiście tak wyprowadziłam kuratorzy wystawy są ze mną Gosia Golińska i również Romuald Demi denko Witaj w nowe państwo wystawa o ciele latem, kiedy ciało tuż obok sopockiej galerii przy łaska psiej pogodzie wygrzewają się na plaży tysiące to był jakiś trop i trop był zarysowany jeszcze w zeszłym roku zaproszenie z Państwowej galerii sztuki w Sopocie zostało wyemitowane, że tak powiem w naszym kierunku natomiast precyzowało się właściwie przez przez Romualda jego rozmowy z Agatą Araszkiewicz ja w tym uczestniczyłam miał wyjątkową przyjemność no ale jest to niezwykła sumienna mnie sytuacja ta niezwykła na czym polega, bo nigdy nie uczestniczyłam nie prowadziłam kuratorską tak dużego projektu z tyloma pracami i wieloma artystami, ale faktycznie to zaproszenie popłynęło przez siebie do mnie AJA zaprosiłem, żeby powiedziałem, że pracujesz z kobietami, że często zaprasza innych artystów do swych projektów i dla mnie to było to ciekawy punkt wyjścia i w zeszłym roku w kuratorów wam taką wystawę, bo za w Brukseli samo in vitro in kontroluje, ale nic nie Rob, który brał udział 25 kuratorów byłem 1 z 25 kuratorów, gdzie tematem wystawy był różnego rodzaju sceny artystyczne w Europie dla mnie interesującym faktem było to, że od pewnego czasu w sztuce doszło do takiej ciekawej zmiany podejścia do do ciała i właśnie prezentowania ciała poprzez różnego rodzaju format właśnie wystawową performatywne i rzeczywiście to uwagę na ciało przeniosła sprawiła że, że żona wystawa że, że artyści różnego rodzaju no właśnie to kto powiedzieć w skrócie ten ta zmiana sprawiła że, że możemy mówić na nowo o o ciele, że możemy, że możemy na nowo patrzeć na ciało przez przez pryzmat ostatnich wydarzeń tego co się dzieje i w Polsce i na świecie i to nasza wystawa czy ta nasza ta to nasza prezentacja w Sopocie jest rodzajem interwencji, ponieważ właśnie patrząc z Gosią też po raz pierwszy mam okazję pracować z artystką zresztą lokalną, która na ten kontekst i tej przestrzeni i trójmiejskie środowisko, bo tam zam. za chwilę nam o tym, też opowie mam nadzieję tak i to właśnie wydawało mi się ciekawe, bo stwierdziłem, że możemy dzięki temu dotknąć przynajmniej trochę tematów związanych z Trójmiastem z tym jak jakiś lokalny kontekst zdecydowaliśmy się zaplanować pracy m. in . z kolekcji PGS zdecydowaliśmy się zaplanować pracę z kolekcji kilku kolekcji prywatnych i oczywiście to jest jednak wielu wysta w, które dotyczą ciała, które obecnie mają miejsce są prezentowane w Polsce w różnych innych miastach natomiast rzeczywiście ten tematycznie do wyczerpania przez przez jakąkolwiek wystawę wiemy, że rzecz, że tylko temat wyczerpane od od lat od stuleci od tysięcy lat tak mi się wydaje o tym, też zwami chciałam rozmawiać, czego się też w Sopocie galerii tak jak powiedzieliśmy kiedyś mieszkałem 2 lata temu i to też, jakby jak zrozumiałam to wystawa o ciele dziś jest trochę też przedłużeniem tamtego swojego bytowania w galerii sztuki w Sopocie myślę, że roku temu my to 1 , 5 roku 1 , 5 roku 1,5, który dopiero 1,5 roku temu właśnie zamieszkałam albo zima, więc tam sobie stworzyłam zupełnie inny klimat zapraszałam oczywiście artystki do tego, żeby zagościły ze mną w galerii i właściwie próbowałam udomowić to instytucje troszkę się to nie udało troszkę się nie udało, ale zaowocowało właśnie taką takim związkiem taką, jakby troszeczkę przyjaźnią i dużym zaufaniem z tym miejscem z tym miejscem tak i twój drugi możliwy w związku z tym to zaproszenie tak to zaproszenie bo, bo rzeczywiście już tam było moje łóżko, w którym ja spałam i teraz jest ponownie, ale zupełnie inaczej zupełnie, gdzie indziej i totalnie udostępnione publiczności jako miejsce relaksu i zastanowienia się jako jako nazwane obiekty do używania, więc ewidentnie zapraszam, żeby tam swoje ciała złożyć tak dokładnie, żeby popatrzeć co się dzieje z wokoło, bo tak jest skonstruowana wystawa, że nawet z tego punktu centralnego bardzo dużo możemy zobaczyć nie możemy nie musimy wszystkiego oglądać naraz możemy w ogóle oglądać wystawę wielokrotnie, ponieważ sam samych projekcji wideo jest tam około 10 godzin więc, gdyby chcieć wysłuchać zobaczyć te wszystkie projekty od początku do końca no to wiadomo, że trzeba poświęcić troszeczkę czasu także początek był taki, że ja sądziłam, że będę, jakby wsparciem technicznym takim po prostu rezydentką tutaj będę wspierać kuratora młodego człowieka, który był w oddaleniu w ogóle od Sopotu w Brukseli, ale okazało się że, że zostałam partnerką za co bardzo dziękuję jestem wzruszona bardzo zaszczycona miał w sumie na wystawie prace lub może szerzej powiedzmy obecność kilkudziesięciu artystów wśród nich m. in. Zbigniew Libera Agata Bogacka Dorota Nieznalska Laura Pawela no nie ma chyba artysty tak mi się wydaje, który chciałem się w swojej twórczości nie zajmował jak to się stało, że to właśnie ci ani inni twórcy znaleźli się w Sopocie nad czym wybór wie może tylko powiem o 1 pracy, która była, że tak to sztandarowa pierwsza to była właśnie Polska burka Karoliny po niskiej, którą ja to prace znałam znaliśmy ją zupełnie innej wersji, ponieważ sama artystka ubrała się tą górkę i wystąpiła na pustym stadionie futbolowym i z tego powstało wideo to wideo było prezentowane właśnie w ramach mojego projektu sprzed roku czy 1 , 5 z form wideo, a teraz pojawiła się po prostu rzeźba, która mimo, że bardzo statyczna, mimo że w swobodnej pozycji siedzącej tak naprawdę kontroluje całą przestrzeń właśnie wśród tych prac najwięcej jest, w jakich prac są wideo i fotografie przede wszystkim, jeżeli chodzi właśnie wybór prac to to to to się odbywał poprzez pracę poprzez pracę, które są już w pewnym sensie kanoniczny dla takiej najnowszej polskiej historii sztuki to są prace OC ale, ale chcieliśmy zaprezentować je trochę inny formatach trochę innych odsłonach są Polska burkę zaprezentowana w formie 3 po raz pierwszy jest pokazana w rodzaju takiej prezentacji współczesnego stroju kobiecego polskiego 2001 . wieku to jest jakby trochę ironiczny gest, ale jednocześnie z wdaje się, że rzecz, że czasem to praca nabiera nowych znaczeń jest też praca Agaty Bogackiej która, choć 2005 . roku jest to praca nieznana praca do tej pory nieprezentowane nigdzie pracy, które nosi tytuł autoportret i są 4 fotografie, na których widać artystka pozuje przed okiem widza jest, by naga, ale w zasadzie nie widzimy zbyt wiele, bo jest ujęcie z bliska artystka nosi szminkę są to pracy, które się bardzo kojarzą z jej malarstwem wczesnych lat dwutysięcznych, które znaliśmy m. in. rozłamów w wysokich obcasów, gdzie był prezentowany obraz na 2 tygodnie obrazkowe felieton Agaty Bogackiej natomiast to jest praca o tyle nieznana, że nie była nigdy wcześniej prezentowana mamy prace, które też niedawno były komentowane pochodzą właśnie z tego okresu po wyjściu z początku tego pierwszego wieku między nimi pracę grupy sędzia główny słynny performer słynny performer, który z tytułu telegram możliwości mogę tylko dodać, że nie planowaliśmy nie myśleliśmy w ogóle o tej pracy do chwili, kiedy nie została ona usunięta z muzeum Narodowego, więc nasza decyzja była natychmiastowa, że to w takim razie musimy ją pokazać jak przypomnijmy to był performance grupy sędzia główny czy Aleksandry Kubiak Karoliny Wiktor emitowane kiedyś na żywo TVP kultura polegający na tym, że artystki spełniały życzenia w widzów organem jest tak gramy noc z artystą kochani za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informację państwa zapraszam, żeby zostali z nami rozmawiamy o wystawie body Works w Sopocie raz jeszcze dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska dzisiaj o ciele w kulturze osobistej rozmawiamy, a to z tej okazji, że w Sopocie w Państwowej galerii sztuki od 13 czerwca czynna jest wystawa interwencja body Works ze mną są kuratorzy wystawy Gosia Golińska i Romuald Demi denko witam was jeszcze raz bardzo serdecznie trochę już pracach niektórych porozmawialiśmy za chwilę też wrócimy do jeszcze kilku innych, o których chciałabym na pewno zwami porozmawiać, ale no body ex sam tytuł, czyli proces chciałem praca ciała, ale tak myślę że, gdyby tylko o to chodziło o to byście widzów na siłownie zaprosić, a nie dogada się głównie 3 są świetnym miejscem do wynagrodzeń obserwacji faktycznie zależało nam takie oto FR referencyjności pokazami różnego rodzaju wątków związanych z ciałem m. in . tak popularnego dziś selfie, które bardzo wiele mówi o tym jak ciało jest ważne i obecne w codziennym życiu, dlatego że rzeczywiście media społecznościowe w jakimś sensie pozwoliło pewnym ciało w przytoczonym do niedawna wyjść z cienia rzekł powiem i faktycznie ujawnić swej potrzebne niedawno butiki takie ważne wydarzenie w listopadzie 2016, kiedy czarny protest miał miejsce w Polsce był takim chyba najważniejszym dużym performance dok kamerą, w które brały udział setki tysięcy nie tylko kobiet również mężczyzn ubranych na czarno to był też 1 z takich punktów wyjścia no właśnie to ciało zmieniony przez wszystkie przypadki, ale głównie jednak tak jak podkreślacie w kontekście polityki i cenzury cenzura dotycząca ciała jak nasze objawia dzisiaj przede wszystkim czy naszej wystawie są prezentowane różne prace niektóre w ogóle nie muszą być cerę cenzurowane generalnie uznajemy, że nie cenzuruje sztuki to jest jakby podcinanie wszelkiego twórczego myślenia i swobodnej wypowiedzi, ale rozumiem, że taką dyskusję chcę się też rozpocząć tą wystawą tak chce się włączyć, bo trzeba tak oczywiście też oczywiście np. mamy ocenzurowano pracy grupy sędzia główny mamy również prace artystki amerykańskiej Jacqueline Livingstone, które były ocenzurowane wtedy, kiedy powstały i również w tym na niską nagością tak męską nagością i dziecięcą też na końcu za lata osiemdziesiąte, kiedy roboty tak pamięta tak miała wystawę chyba w zeszłym roku czy 2 związane z Narodowym na stara to prawda łatwego życia nie miała artystka nie miała łatwego życia zaprzyjaźniła się z Mariolą lińską, która chciała zrobić wykład na ten temat właśnie zapraszamy też inne ciała spoza spoza ekspozycji, żeby nam towarzyszyły w tej drodze prezentujemy 3 prace, bo to plakaty Jacqueline dźwięk z tą jednak praca jest ukryta tylko dla takich gości, którzy wiedzą, że należy szukać zadadzą właściwe pytania tych prac nie wolno fotografować wszystkie inne można natomiast tych nie ze względu na to, że właśnie muzeum się na to nie zgadza powiedzieliśmy cenzurze, ale jeszcze istnieje autocenzura ciała my sami też jeśli chodzi o nasze ciało się auto cenzuruje my to chyba każdego dnia prawda taką, rozdając rano jeszcze, ubierając się, choć jeszcze raz, cytując media społecznościowe rzeczywiście jest także dzięki nim, jakby ten powiedzmy sprowokowany gest był autoportretu wania się ten odruch jest oczywiście bardzo mocno obecny poprzez zdjęcia, które na co dzień przeglądamy skład na Instagramie, a z drugiej strony Facebook instagram tu też mają bardzo rozwinięte narzędzie kontroli, jeżeli tam będzie wyprostowane zdjęcie, które jakiś sposób łamie zasady użytkowników to jest automatycznie usuwane często przez nawet nieludzkie narzędzie kontroli, czyli zasadził algorytmy decydują o tym jakie ciała mogą czy powinny znaleźć w obiegu w mediach społecznościowych to był też 1 z tematów, jeżeli chodzi też samo lokalne środowisko to w Trójmieście miało 10 lat temu miało miejsce wydarzenie, które my w jakiś sposób przypominam, dlatego że artystkę Alinę, że młodzi, która w 2008 roku robiła tam dyplom zatytułowany zjeść ciastko mieć ciastko zaprezentowała taką fikcyjną kampanię reklamową, które wywoła ogromny skandal, który wywołała skandal niestety sprawiło, że artystka trochę zniknęła z pola sztuki im w fotografie, które artystka wykonała, który był częścią tej kampanii reklamowej powiedzmy obiekty, które one zastosowała obiekty, które rzekomo miał wykorzystywać tłuszcz ludzki pochodzące z po sukcesji artystka oczywiście nie wiemy do końca z czego korzystało natomiast prawda jest taka, że ta praca zjeść ciastko mieć ciastko ujawnia też nieznane mechanizmy świata kosmetycznego, w którym są wykorzystywane różnego rodzaju surowce czy cielesne, które się nie mówi to są wynagrodzeń przegięcia, o których się mówi rzeczywiście jest także przemysły powiedzmy przemysł spożywczy przemysł kosmetyczny różnego rodzaju przemysłu które, które na co dzień na co dzień wykorzystujemy wynagrodzeń surowce, które eksploatujemy mają nieznane dla nas mają nieznane dla nas źródło albo często się nie zastanawiamy lub nie chcemy wiedzieć, jakiego stopnia człowiek rzeczywiście eksploatuje powiedzmy to co jest co w naszym otoczeniu Tuska w pewnym sensie oczywiście, przesuwając tutaj, jakby swój swój humor w tą formę tych tych mydeł które, które prezentujemy pokazuje coś co faktycznie ma miejsce to jest rzeczywiście praca, która jest wyślą między fikcją taką rzeczywistą sytuacją no dobrze ciało męskie ciało kobiece to rozróżnienie nagość kobieca nagość męska inaczej traktowane w kulturze w przestrzeni w mediach ten wątek także poruszać na wystawie tak absolutnie może powiem tylko, że co męskie do niedawna nigdy nie było obecne w innych kontekstach niż np. powiedzmy sport siła jakieś takie były zawsze pociągowe postaci ludzkie męskie, które właśnie miało oznaczać bardzo były synonimem jakieś figury człowieka natomiast ciało kobiece był w sumie od początku fragmentaryzacja one argumentowane było prezentowane bardziej jako jako coś co w zasadzie bezosobowe to też kwestia przyzwyczajenia, ponieważ w muzeach od setek lat oglądamy nagie akty kobiet natomiast jeśli oglądamy właśnie nagie męskie ciała są to albo herosi albo bogowie nie wiem natomiast nawet jeśli współczesną fotografię oglądamy, na której występuje nagi mężczyzna to jest to zazwyczaj upozowane na pozbawiona intymności sytuacja może bardzo piękna natomiast patrząc na fotografie Jacqueline Livingstone widzimy po prostu miłość ciepło mimo, że to są bardzo erotyczne zdjęcia i sytuację to widać po prostu więź rodzinną intymność ta intymność właśnie jest Castro vana zdradę intymną odpowiedzieć w tym zachwycie to znaczy, że Living stan się, jakby ciałem ludzkim zachwyca to było moje pytanie czy artyści, którzy pokazują swoje prace w sopockiej Gary galerii chciałem się jeszcze właśnie zachwycają czy tylko używają tego ciała do debaty do dyskusji do interwencji znaczka chciało, który jest po prostu piękna każdy może być piękne staje się kiczem sztuk tak naprawdę bardzo niewiele jest nagich ekspozycji ciała w naszej wystawie tak naprawdę jest to Ross ta nasza wystawa jest bardziej to ciało mamy w naszej wyobraźni, bo jeśli patrzymy na łóżko, które jest po prostu zasilone to możemy sobie wyobrazić co się może w nim działać system twoje łóżko tak i to w zależności od tego co kto ma w głowie to po prostu widzi jeśli ktoś staje naprzeciw fotografii Jacqueline dźwięk stąd w zależności od tego, jaką wiedzę, jakie ma doświadczenie kim jest to co widzi, jakie ma zamiar też estetycznym poznawcze o to chodziło wystawa to trzeba podkreślić nie jest miejscem statycznym w przestrzeni w tyłek odbywają się różne działania do modeli manka maczał w tym palce m. in . zapraszając do zrobienia sobie cenny przed nami jeszcze moment dla ciebie, czyli salon paznokci Moniki Rosińskiej fakty są pielęgnacji dłoni, którym artystka wspomina swoje działanie za osobiste doświadczenie w 2003 roku, kiedy znalazła się w Filadelfii w stanach Zjednoczonych, kiedy była na profesjonalnym kursie pielęgnacji dłoni, o czym niewiele osób wie po znamy Monika Drożyńska bardziej z działań w procesie, jakby haftowania i z tej szkoły reformę są szkoły dla pań panów złote rączki Monika Drożyńska zdecydowała, żeby powrócić do tego do tego aspektu swojej biografii, kiedy rzeczywiście uczyła się pielęgnacji dłoni bo, bo myślała właśnie w ten sposób będzie ekonomicznie, by pracować na swoją sztukę natomiast oczywiście jeszcze Apropos męskiej reprezentacji czy w ogóle replantacji ciała tych wydarzeń towarzyszących co zaczęliśmy już sam wydarzeniem zaraz po wernisażu miał miejsce wykład performatywne nauczone Bari, czyli uwagi cele Julii Julian i dotyczą m. in. tematu ciała transpozycji które, jakby jest też ostatnio na ustach polityków i staje się debatowano jest mimo, jakby rozwoju które, który ma miejsce teraz cały czas mamy problem ze zrozumieniem właśnie i z nazywaniem tych tych zjawisk język jest tutaj często problemem właśnie ten wykład w pewnym sensie nawiązywał do tego do tego problematycznego aspektu bycia w tradycji również do tego nawiązuje praca irlandzkiej artystki mieszkającej w Berlinie dołem MLI, której trylogię filmową Prototype prezentujemy wystawy, która też odnosi się właśnie do kompleksowego bardzo trudnego doświadczenia, jakim jest tradycja, która nie jest wcale jedynie zmianą płci tylko wieloetapowym wieloletnim projektem, które są zaangażowane rodziny tych osób przyjaciele bliscy, ale również politycy lekarze i inni, którzy chcą decydować o tym, czym to ciało ma być powinno być jak należy pokazywać jak należy ukrywać, jakie pierwsze reakcje widzów były, ponieważ ten format, który Julia Julia wybrała był bardzo subtelne to znaczy oczywiście tam język, którego Julia używa jest to jest dosyć ważny, ponieważ tam się miesza, jakby język powiedzmy taki historyczną sztucznych sztuczną artystyczne miesza się z językiem znanym powiedzmy takich portali jak n p . Grande, ale tak naprawdę to był bardzo wzruszający performance z kolei, by w pracy dolną Meli zasadzie artystka unika zupełnie właśnie zaprezentowania tego tematu w jakikolwiek dosłowny sposób to praca, którą pokazuje właśnie nieuchwytna z tego tematu to są pewne też prezentacja, jakby snów, a które są interpretowane w na warsztatach psychoanalizy i właściwie pokazuje tylko fragment z imprez jak gdzie uczestnicy tych, których rozwodowy to goście, którzy pojawiają się tam w zasadzie, gdy nie możemy nie jesteśmy w stanie kontrolować oni już są wtyki, zupełnie jakby społecznej sytuacji jest to pewnego rodzaju opowieść, do której zaprosiliśmy różne bardzo pracę 1 bardzo tradycyjne artystów nieżyjących inne powstałe specjalnie na wystawę można oglądać tą naszą interwencję na różne sposoby skupiać się na wybranych pracach jedne są szeptem inne są bardzo mocne nasza intencja jest taka, żeby po prostu ludzi uwrażliwić pokazać, że nie wszystko jest czarno-białe i że czasem warto się po prostu zastanowić, zanim się wystawić cenzurkę, a może nawet lepiej tego w ogóle nie robić to taka próba podsumowania tych ostatnich kilkunastu lat, kiedy Polska rzeczywiście była takim krajem, który bardzo intensywnie szybko rozwijał po transformacji mamy takie wrażenia przemijają mam, że faktycznie wtedy pewne rzeczy były bardziej możliwe, że pewne tematy były były bardziej możliwy do przedyskutowania natomiast dzisiaj mamy taką sytuację, w której pewne tematy są szybko zamykane i dotyczą zużyty, jakby szybciej dochodzi rzeczywiście te kontrole silniejsza, a ja usłyszałem taką opinię, że najlepiej było na świecie, gdyby byli mężczyźni i kobiety, ponieważ tymi 2 grupami można z w sposób prosty i schematyczny sterować, jakby ogarniać pod każdym względem jeśli coś jest nieokreślony to tak naprawdę nie wiadomo nie wiadomo jak się zachować to nie jest dobry materiał polityczny też problemy z Bnina czy to podejście, które stanowi o tym, że mamy tylko 2 płcie podczas gdy n p . dzisiaj dyskutuje o tym, często powraca się w ogóle do do historii do tego, że np. rdzenni mieszkańcy Ameryki północnej Indianie mieli więcej niż 3 tłucze dzisiaj, kiedy w w Niemczech nawet w Kanadzie różnych innych krajach, by urzędowo akceptuje, jakby trzecią płeć, którą się zapisuje i psem i to jest pewnego rodzaju Novum to znaczy ostatecznie jest także, że wiele krajów uznaje właśnie to nowość jako jako standard tylko też nowy standard co na pewno jest uwalniające dla wielu ciało, które właśnie nie są linearne przecież wiadomo że, że żyją wśród nazw nie jesteśmy opiniami, że nikt z nas nie jest całkowicie binarne całe wakacje otwarta lepsza niż lody z Żyliną tak napisała na Facebooku dziennikarka pisarka Karolina Sulej tak napisała o naszej wystawie, bo była eks może być lepsza rekomendacja musimy tylko uściślić, że nie przez całe wakacje tylko do 11 sierpnia, czyli trzeba się spieszyć proszę państwa, bo były z Państwowej galerii sztuki w Sopocie kuratorzy wystawy Gosia Golińska Romuald Demi denko byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję to spotkanie bardzo dziękuję dziękuję bardzo do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska teraz czas na informację w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!