REKLAMA

"Ludzi na polskiej wsi boli to upokorzenie, że są obywatelami drugiej kategorii bo nie mają dostępu do transportu publicznego"

Data emisji:
2019-07-19 14:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Czas trwania:
09:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej oklaski witam ponownie witam też gościa w naszym studio jest pan Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o nos stopniowo wprowadzane w życie w realizacji jeszcze 1 z elementów tzw. piątki PiS -u, a dokładnie chodzi o uruchomienie wielu połączeń autobusowych tam, gdzie doszło do czegoś co się nazywało wykluczeniem komunikacyjnym 17 maja tak przyjęta ustawa każda z czerwca i no w tej chwili można powiedzieć Rozwiń » program rusza, bo rzadko wyjaśnienie, bo niedawno pan minister Andrzej Adamczyk mówił, że niemal 14  000 000 Polaków można uznać za wykluczonych komunikacyjnie no bardziej przekonujących są te dane, że jakieś 30 % Solec ma rzeczywiście zupełne to są takie białe plamy komunikacyjne do tej liczby 13  000 000 to muszę przyznać natomiast, że to mnie udało się wrócić do dyskursu publicznego razem z kolegów z lubińskiego Leszkiem Polakiem natomiast to nie jest także 14  000 000 osób w Polsce wykluczonych komunikacyjnie policzyliśmy mieszkańców gmin, które nie organizują publicznego transportu zbiorowego, czyli tam, gdzie każdego dnia mieszkańcy grają w rosyjską ruletkę lokalny przewoźnik autobusowy ciąg przyjedzie czy nie przyjedzie jasne to powiedzmy, jaka jest rzeczywiście skala i rzeczy i gdzie te PKS powinny się przede wszystkim pojawić może nie tyle chodzi teraz o geografię, ale czy to będzie właśnie zrobiony teraz taki sposób, że tam, gdzie jest najgorzej najpier w będzie czy to będzie rzeczywiście załatwione na poziomie lokalnymi inne kryteria będą w zależności od regionu stosowane w zeszły z końca jak będą kryteria stosowane tegoż nie wiemy, ponieważ nie zostało jeszcze wydane rozporządzenie dotyczące tego, kto pierwszy klient dostanie środki z tego funduszu na razie pokazano jedynie projekt rozporządzenia dzielącego środki pomiędzy województwa natomiast sam sposób przyznawania pieniędzy już konkretne projekty nazwijmy to, bo jest takim projektom sposób rozdawanie środków dopiero mocne zaprojektowany to rozporządzenie pokazane nie będzie tutaj odgórnego celowania w białe plamy, ponieważ rząd nie wie dzisiaj w Polsce biznesu tak naprawdę sobie plamy to jest mój osobiście największy zarzut do tego całego projektu, że mimo, że w przyszłym roku zostać wydany 1 000 000 zł to nikt nie będą 1 000 000 zł, żeby sprawdzić, gdzie tak naprawdę mamy w Polsce plan wykluczeniem transportowym, bo pokazuje różne mapy okazuje się mówimy kolegi artykuł natomiast nowo mimo wszystko jednak nie niż wpisał sobie tego, że potrafi w 1 tekście napisać o wszystkich problemach transportowy w Polsce, bo tak nie jest i problemy po prostu są dziś no one są różne rynkowe badania pokazują nam na dość zbieżne wnioski natomiast pełnego obrazu problemu wykluczenia transportowego w Polsce nie mamy to teraz przypomnijmy główne założenia tego projektu do każdego przejechanego kilometra rząd będzie dopłacać złotówkę wciągu najbliższych 3 lat potem 80 gr jest właśnie kwestia sfinansowania tego pomysłu, tym bardziej że no też właśnie jednostki samorządowe muszą się do tego dorzucać wg pana analiz właśnie czy po pierwsze to wystarczy, żeby te PKS -u uruchomić no i czy wszystkie podmioty, które mają się tym zająć nadadzą finansowo rady czy dadzą finansowo radę to może pan tak samorządy krzyczą, że pieniędzy dla nich za mało i wiadomo samorządy zawsze było tak mówić natomiast ta kwota jest dobrze zaprojektowaną uważam to nie jest także tych pieniędzy za mało, a pan, że to jest jakby dodatek z budżetu państwa do tego czym powinny zająć się samorządy i coś jest także samorządy kompletnie tych pieniędzy nie mają samorządy gminne wydają pieniądze na transport publiczny, choć jest to 13 samorządów natomiast w każdy samorząd musi zapewnić dowóz do szkoły na to samorządy wiejskie potrafił wydać naprawdę ogromne pieniądze i teraz kwestia tego oczekują zostały wydane po prostu w sposób gospodarny tutaj tak naprawdę bardzo dużo zależy od samorządów, które w mojej opinii są w tym dzieci nieprzygotowane z choćby z tego powodu, że większość samorządów nie ma za budżetowanie pieniędzy na publiczny transport zbiorowy nawet to znaczy chce pan powiedzieć, że tak na dobrą sprawę samorządy mają na to pieniądze etyka jest kwestia innej organizacji tych pieniędzy wydawania pieniędzy czy to moja w tym sensie czasami rozumiem samorządy, które mówią nie mamy na coś pieniędzy, ponieważ to nie jest tak, że w ostatnim okresie tylko PKS dorzucono tak powiem na barki samorządów tylko co jakiś czas się pojawiają nowe obciążenia, więc teraz musimy dać więcej na szkoły teraz musimy więcej zorganizować właśnie klas chociażby tam, gdzie podwójny rocznik gdzieś tam dochodzą jeszcze jakieś dodatkowe wydatki na, a teraz jeszcze dochodzi PKS czy to nie jest także dochodzi PKS nowość samorządy są zobowiązane do organizacji transportu publicznego już od lat 8, a w zasadzie, że spojrzymy na gminy to w zasadzie od początku istnienia ustawy o tron ustawy o samorządzie gminy 1001. roku wskazywała, że transport publiczny jest tym czy gmina powinna się zająć i mimo że minęło prawie 30 lat tej nowej Polski, w której ten transport publiczny powinien być to 23 samorządów wiejskich jak podaje pani prof. Monika Stanny z tą rozwoju wsi rolnictwa Polski kryminał 23 samorządów wiejskich uważa, że niema potrzeby finansowania transportu lokalnego, więc pytanie jest to ile jeszcze lat potrzebujemy, żeby zmieniła się mentalność lokalnych samorządów, że to jest ważne, że to nie jest coś co jest niepotrzebne, że to jest coś co załatwi rynek, bo u nas są busy no powiem tak dzisiaj rozmawiamy z kolegą, który zajmuje się wsparciem 1 samorządów, które dostrzegły ten problem i z naszych dzisiejsze rozmowy, że taki przykry obraz, że busy, które często są wskazywane, że to jest coś dobrego no ludzie tak naprawdę innym nie boli to, że autobusy jeżdżą rzadko, że jeżdżą powoli, że są dni tygodnia trzeba ich boli to upokorzenie ludzi po prostu dzisiaj na polskiej wsi boli to upokorzenie, że są skazani na ten autobus, gdzie kierowca jest nieuprzejmy, że kierowca stawia się w roli pana, że samorząd z tym nie robi oni czy po prostu upokorzeni tym, że są obywatelami drugiej kategorii, bo nie mają dostępności do usług publicznych przez dobry transport publiczny to właśnie jak to będzie też zorganizowane od strony nazwijmy to przedsiębiorczości, jakiego typu to będą to PKS-y kiedyś to wiadomo było tak czy to jest jakiś rodzaj ten fundusz, który powstał on będzie pozwalał na tworzenie jakiegoś partnerstwa publiczno-prywatnego, kto ma być zorganizowany z biznesowego punktu widzenia nie ma biznesowego natomiast normalną praktyką jest, że samorząd kontraktuje przewoźnika, który ma wykonać określony rozkład jazdy po prostu i w tym momencie większość samorządów no nie ma nie ma ani umów z przewoźnikami ani nie sygnalizowała takiego takiego, że w tym zawarł z zamiaru zawarcia takich umów może samorządności również robić to w formie własnego zakładu budżetowego może to być spółka prywatna też może to być pukała będąca własnością samorządu sposobów jest tak naprawdę wiele ważne jest natomiast to, żeby samorząd rozpoznał potrzeby nakreślił sieć komunikacyjną i zlecił wykonywanie przewozów w pan w 1 z swoich tekstów na ten temat pisze także zadeklarowane pieniądze nie gwarantują reaktywacji chodzi głównie województwo lubelskie podkarpackie, które zostaną stosunkowo dużo oczywiście tam też są pewne potrzebna jest relatywnie mało dostanie województwo lubuskie chciałem się też prosić pana wyjaśnienie czy czego się to bierze, że jakiś dostanie dużo jakieś mało no właśnie rozporządzenie, które mówią tego kraju został pokazany tam tak naprawdę głównym kryterium podziału środków z tego funduszu i były wskaźniki dotyczące PKB w danym województwie podczas gdy jednak tylko 20 % wagi jest przypisane kwestię redukcji sieci komunikacyjnej danym województwie w ostatnich latach wcześniejszym we wcześniejszej wersji tego rozporządzenia było tam znacznie więcej położony większy nacisk położony na to redukcji sieci jak doszło jak minister wojewódzcy w ciągu ostatnich lat natomiast obecnie postawiono na wskaźnik PKB, który być może w przypadku wy twa lubuskiego wypada lepiej natomiast chodzi o dostępność komunikacyjną jako taką noc wypada dużo gorzej to województwo pod względem no dobrze to czekamy na autobusy wrócą i rzeczywiście zgadzam się, że nie jest to projekt może polityczne, ale cywilizacyjny i siła ważne bardzo dziękuję Bartosz Jakubowski centrum analiz klubu Jagiellońskiego dziękuję bardzo informację w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA