REKLAMA

Podwójny rocznik idzie do szkoły średniej. Jak ich wesprzeć?

Data emisji:
2019-07-19 22:00
Audycja:
Wieczór - Hanna Zielińska
Prowadzący:
Czas trwania:
50:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska rozpoczynamy magazyn dobrostan, którym w jakimś sensie jest w tym wydaniu programem interwencyjnym ratunkowym programy, które odpowiada bezpośrednio na to co dzieje się w tej chwili w wielu polskich domach wielu polskich rodzinach będziemy rozmawiać o koszmarze podwójnego rocznika co oznacza co działo się w ostatnich tygodniach w domach uczniów, którzy dostali się bądź nie dostali do szkół średnich co będzie Rozwiń » działo się w najbliższym czasie, bo to dopiero początek to wszystko z perspektywy relacji harmonii emocji zdrowia psychicznego naszym gościem jest dr Elżbieta Zubrzycka psycholożka założycielka gdańskiego wydawnictwa psychologicznego autorka książek dla dzieci rodziców wspierających harmonijny rozwój dobry wieczór dobry wieczór państwu znana państwu nasze anteny osoba, która ma bardzo trzeźwe stosunek do szkoły, ale właściwie trudno zachować się teraz spokój jakiś dystans jakiegoś rodzaju chłodną ocenę tego co się dzieje kilka dni temu w ogóle w ostatnich tygodniach przetacza się przez media społecznościowe fala wypowiedzi postów głosów rodziców, którzy z 1 strony są bardzo zaniepokojeni zdenerwowani zirytowani sfrustrowani tym co się dzieje w szkole generalnie rzecz biorąc, ale też część z nich mówi bezpośrednio swoich doświadczeniach o doświadczeniach swoich uczniów i o ile znaczna część tych rodziców napisała z ulgą, że no udało się na dziecko dostało co prawda nie do tej szkoły co chciał, ale w ogóle zostało w ogóle licealistą o tyle ci rodzice, których dzieci zostali kompletnie na lodzie, a tych dzieci jest 3000 w Warszawie 2 ,51000 w Krakowie ponad 1000 w Poznaniu i innych miastach ci rodzice nie mają się czym chwalić mamy ani nawet podzielić się ulgą ze znajomymi przyjaciółmi i oni w jakimś sensie pozostali również ze swoimi dziećmi na lodzie i do nich do tych rodzin do tych dzieci kierujemy dzisiejszy program pytanie jak to wygląda bardzo wstępnie zaraz będziemy wchodzić w szczegóły tego koszmaru tych dzieciaków, które od lat są przedmiotem niestety nie podmiotem eksperymentów edukacyjnych nagle rzeczywiście ja może wyolbrzymia może to tylko wygląda w mojej perspektywy na ile to pani psychologiczny eksperckiej perspektywy wygląda niepokojąco to co się stało to co się dzieje to, jakiej sytuacji ten podwójny rocznik w tej chwili jeszcze niema takich danych, ale pytanie jest np. dzieci z czerwonym paskiem jest więcej w tym roku niż w poprzednich czy nie, bo słyszę od rodziców oni byli pod taką presją te dzieci też od 2 lat non stop mówiono to będzie straszne nie dostanie się do żadnej szkoły musi je się uczyć jak nie wykaże się dobrymi stopniami nigdzie nie dostaniecie Polska ma w ogóle taką tendencję do straszenia dzieci i motywowania przez straszenie co ważne są bardziej szkodliwą metodą zamiast rozwijać przed nimi pozytywne perspektywy i zachęcać, pokazując się to stanie się to sprawia przyjemność nauka będzie radością zgłębia się więcej na całe życie to jest potem rzecz, która pozwala świat widzieć dokładnie ją staje się ciekawszy jest zamiast mówić dzieciom rzeczy pozytywne właściwie dobrą sprawę tak straszy my nie tylko tymi egzaminami, które są na koniec etapu pewnego szkoła potem dochodzi do jakiś Jar re wynaturzenia w etapie matura, ale teraz te dzieci były pod ogromną presją od 2 lat nie jest raźniej co najmniej to jest straszy się rodziców straszy się dzieci nie ma sposobu rozwiązania, a także nie byłoby starczego wystarczającego jak słyszę od rodziców poinformowania nauczyciele byli pogubieni oni nie potrafili powiedzieć właściwie co się będzie działo ani w jaki sposób wypełniać na nowo rozprawę ankiety do szkół, bo to co też już od rodziców, którzy są bardzo tym no, jakby tutaj zbulwersowani to, że dzieci popisywały się kilka szkół ale gdyby rozumieli w jaki sposób będzie przebiegała rekrut rekrutacja ani to zupełnie inaczej przygotować czasem zasady rekrutacji są bardzo niejasne w dużej mierze ręcznie sterowane cały czas znaczna część rodziców negocjuje dryfuje od szkoły do szkoły rozmawiając z dyrektorami okazuje się, że czasami przynosi skutek, że są możliwe pewne przesunięcia niepokoju kolejne grupy rodziców, a właściwie w tej sytuacji w tym napięciu ciągnącym się od tygodni, bo też niezwykle długo trwał ten okres oczekiwania na wyniki w cywilizacji dwudziestego pierwsze roku to niepojęte tak jak to było ręcznie robione na zeszycie Radka to ja to jeszcze rozumiem, ale to jest skomputeryzowane, dlaczego od kwietnia do teraz, a przecież te dzieci, o których mówimy, który w tej chwili nie mają szkody, które mogłyby pójść o zacięciu trwały do końca sierpnia tuż to i teraz ta sytuacja wiecznego napięcia dla dziecka osoby piętnastoletni te parę miesięcy oczekiwania w niepewności jakiegoś rodzaju napięciu lęku to jest bardzo długo dla dorosłego też długo jak to wytrzymać będąc rodzicem takiego nastolatka będąc takim nastolatkiem zakładając, że jest właśnie tym nastolatkiem, który może miał to świadectwo czerwonym paskiem, ale właśnie należy tej grupy dzieciaków, które nie dostały się do żadnej szkoły przez właśnie wadliwy system rekrutacji jak znieść to napięcie od kwietnia do 1 września i poczucie niesprawiedliwości, dlatego że właśnie do tego system rekrutacji takie niejasne w związku z tym dzieci składały jakiś tam kolejności wg swoich preferencji chciałam do tego liceum tamtego tamtego tak albo się okazuje, że któryś miały powiedzmy poprzeczkę 170 punktów inne miasto 10, jeżeli dziecko złożyła najpierw Le Pen ambitnie do szkoły z wyższą ilością punktów to potem tamto zostało wypełnione, ale ona już się nie dostawał do szkoły z niższą ilością punktów granicznych, mimo że miał lepsze świadectwo niż te, które szkoły dostały to jego 0203. piąty wybór, gdyby była świadomość tego jak to będzie funkcjonował ten system inaczej być rodzice i te dzieci to zapisywał myślę, że jednak ta sytuacja oraz bardzo trudne, bo jednak najczęściej nie dostały się do szkół dzieci, które miały niższe oceny ja jak o tym, myślę to może to jest dobra okazja, żeby powiedzieć, że my żyjemy pewnym micie po pierwsze, że oceny są odzwierciedleniem uzdolnień młodego człowieka mało tego wręcz wartości tego człowieka po całości tak rzeczywiście bardzo wiele osób odbiera w ten sposób ma dobre świadectwo to też wartościowy uczeń ma słabe świadectwo to jest nie wartością uczeń tak to bardzo mocno wpływa na konstrukcję tego dziecka my nie zastanawiamy się nad tym jak bardzo różne typy np. intelekt inteligencję prezentują dzieci, żeby nie wchodzić różne podziały, bo jestem ich od 2 niemal 38 albo różnie inaczej można dzień będziemy to na początek po prostu Step inteligencji szkolnej i typ inteligencji życiowej, jeżeli ktoś uzyskuje bardzo dobre wyniki w nauce to znaczy, że on musi wejść w trybie tego systemu stać się 1 z nim ulegać podlegać dostosować się i na dokładkę mieć taką zdolność do analizy faktów bez emocji bez wyobraźni i postępowania wg schematów wtedy mamy dużą szansę na czerwony pasek natomiast inteligencja nazwijmy to życiowa obejmuje coś takiego emocjonalne angażowanie się to co się robi jak rozwiązać tak tak rozwiązać tak tak jakby ktoś interesuje też bardzo trudny uczeń dla nauczycieli, bo czasem na lekcji po prostu wpatruje się spija słowa ustne nauczyciela, a czasem odpływanie zjeżdża tyłem do zrobienia nie obchodzi wraz z innymi jak nierówny niedojrzały niedostosowane z tamtego ludzi tego interesu, ale coś zainteresuje on być duszą ciałem potem są typy twórcze niż miał rozwiązywać zadania z matematyki czy zwisy i fizyki innym sposobem, który się nie liczy dziś rozwiązujemy tym sposobem, ale mają inne pomysły może podam taki przykład, kiedy wciąż ważny temat jak nauczyć dzieci myślenia i jest dziecko, który świetnym uczniem w klasie i drugie, które nie bardzo sobie radzić z nauką wydawałoby się piszą w lesie niż na spacerze z Gliwic będzie wiedzieć no i na to 1 z nich zdejmuje plecak zaczną zmieniać buty drugi Wisły w ogóle niema żadnego sensu niż on tutaj dobiegnie ten bardzo dobry uczeń w ciągu 93 sekund, bo biegnie z taką prędkością odległości taka nie uciekniesz przed nim ten drugi winno wystarczy, że będę biegł szybciej od ciebie w szachach, a więc, więc to jest coś takiego, że czasem znając metody zasady reguły schematy nie potrafimy rozwiązywać problemów natomiast dzieci, które może nie mają takich dobrych stopni bony, ale po prostu są niezależne myślą inaczej w szkole inteligencja praktyczna jest niedoceniona w glinie sprawdzona niezauważana natomiast inteligencja analityczne facto graficzną bez uczuciowo reprezentuje wg badań niemieckich 80 % nauczycieli i życiowego oczywiście, że popiera tych, którzy są podobnie do niego, bo muszę z nim świetnie rozumie w związku z tym te osoby to najlepiej nadają się na nauczyciela nie na rozwiązywanie życiowych problemów zobaczymy nawet tak nauczyciele zorganizowali strajk to nie wygrali i wobec tego oni chowają, jakby i promują uczniów podobnych do siebie podobnym typie inteligencji i wielu z nich będzie miało właśnie bardzo dobre świadectwa, ale jak potem się śledzi karierę życiową oni nie osiągają tak dobrych wyników życiowych, jakie osiągają uczniowie słabsi jak przy okazy tego wątku zawsze lubił polecać książkę zatytułowaną prymusa dziękujemy autorstwa Jacka Zatorskiego, który opisuje co się dzieje dokładnie to, o czym pani mówi z karierami osób, które przygotowane są wyłącznie do schematycznego reagowania na wyzwania życiowe i oczekują przewidywalnej nagrody bądź kary oceny za to co robią na życie tak nie działa nauczycieli potem w życiu nie ma, którym można jakoś spełnić oczekiwania czy zadowolić oczywiście są jakieś próby zarządzania dalej pracownikami oceny roczne to jest jakaś para para szkolna formalności infantylizm wania ludzi dorosłych, ale generalnie rzecz biorąc szkoła w żaden sposób nie odzwierciedla tego co tych prawdziwego życia tego tego czym jest wezwanie życiowe i rozumiem, że to co my możemy teraz powiedzieć rodzicom czy nastolatką, która nas słuchają to, że szkoła nie jest prawdziwe życie tak to jest tak jak zdjęcie jak, jeżeli człowiek pójdzie na wycieczkę zrobi piękne zdjęcie krajobrazu to nie jest krajobraz i ona przypomina pewne rzeczy, ale prawdziwy krajobraz jest 1 000 000 rzeczy więcej niż sama fotkę no ale teraz tak ktoś nas słucha myśli sobie no właśnie ja chciałem rozwijać chciałam rozwijać intelektualnie planowałem kształcenie w bardzo dobrym liceum co prawda oczywiście trzeba było dostosować się tam do systemu kanale jest, by tam teatr w tym liceum są różnego rodzaju możliwości rozwoju takiego humanistycznego tymczasem dostałem się do technikum hotelarskiego co teraz wiedząc, że to jest tym gorzej dla mnie jeśli chodzi o korzyść właściwie marnowanie tych najlepszych lat na rozwój na edukację nigdy nie jest marnowaniem jak jak w takim razie jak zaplanować, jaką strategię przyjąć, kiedy jest się nastolatkiem, który miał plany dotyczące edukacji wyższej, jakie już konkretne w miarę wyobrażenia na temat swej przyszłości chciał rozwijać się przede wszystkim intelektualnie trafia do szkoły branżowej do szkoły zawodowej ze względu na do technikum ze względu na nieprawdę na nieprawidłowości rekrutacyjne nieprawidłowość tego systemu jak zaplanować i przetrwać te 4 lata np. technikum pokoje są 4 lata w tej chwili, żeby właśnie nie mieć poczucie zmarnowanych tych lat szczególnie jeśli trafią do technikum, którego branża ma niespecjalnie interesuje, żeby zachować poczucie własnej wartości i żeby to, o czym pani mówi przygotowywać do życia, a nie do systemu ja myślę, że znajdujemy się w jakiej sytuacji to nie możemy cały czas myśleć ona jest złamane gorsza, że nic nie ma dobrego i budować sobie poczucie bycia ofiarą jest się do pewnego stopnia, ale nikt nie wiadomo co sytuacje, które się znaleźliśmy wyjdzie nam na dobre, gdy za parę lat spojrzymy wstecz ja myślę, że też jest tak chory trafia do szkoły, do której nie chce pójść, ale może w przyszłym roku zmienić przecież to nie jest tak nas przywiązali przykuli łańcuchem do danego miejsca, a może ten rok pozwoli nam rozejrzeć się w życiu jednak coś innego nas interesuje, a może właśnie tego, żebyśmy hotelarskiej zobaczymy, że lubimy ludzi chcieliśmy na astronomię, ale mam się to czas patrzyli niebo, ale odkryjemy, że tak naprawdę to my chcemy pracować z ludźmi już nie pójdzie na kierunek mat FIZ może n p . w jakim kierunku społecznych wciąż, więc to może być też czas na dojrzewanie nikt nie mówi rzeczami koniecznie tyle lat, a tyle kiedyś kończy maturę można 1 rok pozwolić sobie porobić różne rzeczy również nie ma najmniejszego znaczenia w przyszłości to rzeczywiście coś do czego przywiązujemy wagi, kiedy mamy 1819 lat, a potem w przebiegu kariery rządowej i zawodowej nie ma znaczenia, kiedy zaczęliśmy studia to jedno drugie zobaczymy po najbliższych znajomych przyjaciół piszmy żadnymi 2030 osób, kto pracuje w zawodzie był Ciacha a, a z nas 2 tylko pani cha całej mojej rodziny, a tylko ja ocieramy się też nie została przygotowana do prowadzenia firmy mają przez 30 lat prowadziła, a przynajmniej związana z edukacją temat tej firmy, więc zawsze coś natomiast pomyśleć, że w szkole naprawiona, jeżeli nie ma tam nie liczymy przedmiotów zawodowych na świadectwie maturalnym jest czy 13 przedmiotów kierunków studiów do wyboru w tej chwili na liście MEN blisko 810, które powtarzają co uczeń wie na temat tego co może w życiu robić wszyscy przechodzą jedno szkolenie umysłu, który dociera do matury nie ma zielonego pojęcia co się zdarzy na studiach, bo tak jak mówię z tych przedmiotów kilkaset tutaj 13 -li zna nie ma podstawowych nawet takie prawo żeby, chociaż troszkę wiedzieli co steruje rzecz w życiu przede wszystkim przedsiębiorczość społeczność komunikacja dzisiaj nie robią tylko się komunikujemy tego kompletnie nie potrafimy, więc są takie bardzo ważne luki podstawowe sprawy w życiu, więc jeżeli my pójdziemy do liceum hotelarskiego i tam nie będzie musi dużo czasu poświęcać na naukę np. może wypełnimy to czymś innym i rozwiejemy jakieś swoje zainteresowania i badań, ale jeżeli już jesteśmy stolicą hotelarskim i nawet nie chcemy z nim być, bo wolelibyśmy zostać spawaczem to nauczy się przez ten 1 rok, zanim zmienimy tyle ile się da, dlatego że my z tego wyciągniemy jakieś wnioski to w pewnym momencie nam się w życiu przyda nic się nie dzieje bez powodu, jeżeli nasz umysł jakimś kierunku pójdzie to on potem odnajdzie wżyciu okoliczności, w których ta zdobyta wiedza szkolenie w jaki sposób będzie nam przydatne i także ja bym nigdy nie uważała, że sytuacja, która się znaleźliśmy beznadziejna jest po prostu innymi drzwiami życie niż te, które sobie zaplanowaliśmy też jest wiele takich sytuacji będzie dorosłości znacznie więcej i takie rzeczy nie planujemy jedno, a życie podsuwa inne sytuacje w tym katolickim kraju można powiedzieć, że jest takie powiedzenie, że pan dr boki zrywa ze śmiechu ktoś sobie coś zaplanujesz w, więc może też bądźmy otwarci na zmiany i jakie zmiany teraz zaszły ja dzisiaj to po wyborach dosyć dużo jak moich własnych prywatnych opinii, ale ja myślę, że im mniej w szkole tym lepiej, bo ten system właśnie nas kształtuje w bardzo wąskim kierunku głównie uczy nas rzeczy, które są już w ciągu ostatnich lat nieważne zdewaluował się, a to nie wygląda tak jak uczą nas razem Ford BOR dna jest konstruowany inaczej geny zupełnie nie tak działają jak nas uczono w szkole województ w mnie nauczono jest 18 lat dziś jestem przekonana, że jest 18 przy uczyć źle nabytej wiedzy jest trudniej niż nauczycieli na nowo i właściwie dziennie tniemy historia w tej chwili o tym kiedy są badania genetyczne wywraca wszystko do góry nogami prawda, więc to zachowanie, żeby na testach ładnie odpowiedzieć większości w tej chwili już wiedzy zdegradowany niemal do końca sens no tak zresztą w ogóle wiedza jako zbiór faktów magazynowana w mózgu jesteś kimś archaicznym pomysłem na edukację, bo to, czego potrzebujemy kompetencji w poruszaniu się oczywiście przestrzeni wiedzy w łączeniu faktów weryfikowaniu tej newsów zrzeszeniu się jej zdobywaniem, bo to jest właściwy, jeżeli ktoś się nauczyć cieszyć zdobywanie nowych informacji, jakim lepszym poruszaniem się w świecie, że wychodzę z domu widzę drzewo ja wiem, jaką pracuje jako oddychaj żonom i daje tlenu co zrobić z dwutlenkiem węgla, dlaczego zielone i dlaczego ciągnie wody oddziela się powietrze, którym tak, jakby to wszystko wiemy to jest wszystko pasjonujące cieka w, gdyby szkoła potrafiła nas nauczyć cieszenia się ze zdobywanych i zastosowania w życiu codziennym, gdybyśmy sięga po informacji, ale jeżeli my mamy zakuć zamienić magnetofon Sławkowa, który po prostu nagrywają ewentualnie czytają to oczywiście, że to się nie uda poza tym to co byłoby bardzo istotne jest to, żebyśmy z ostatnio słyszałam taką też dygresja propozycję, żeby zlikwidować matury i 1 system szkolny 1 programator szkolny natomiast wprowadzić bardzo szczegółowe egzaminy wstępne na studia, którędy pójdziesz na mocy i chcesz grać na puzonie proszę bardzo chce się uczyć historii tak wciągnęła matematyka po próbuje wszystkiego i Zobacz, czego się ciągnie i dziś w tym momencie w życiu do dziś nie chcę studiować chemię osiada uczy się chemii dokładnie wg tego, czego uczenia wymagał cieniami rozpisuje Jaś ja sprawdzam czy dopasuje się tego nauczy ID z konkretną potrzebną przydatną wiedzę nauczenia, a nie wiedzą, który nauczeni niczego nie potrzeba więc, jakby bardzo się podoba taka możliwość pójścia różnymi meandrami niektórzy idą prosto może Wisła, a inni takie tam krążą krążą krążą zaś wracają do tyłu dobrze aż w końcu swoje miejsce znajdą to nie jest powiedziane, że 1 sposób lepszy od drugiego, ale wydaje mi będzie też prawo do tego, żeby byli indywidualnościami przecież każdy będzie robił co innego, dlaczego przez 8 przez 12 lat szkoły uczą tego samego, który dług to zupełnie bez zawdzięczał bez swojego udziału talentu, ale jeszcze w dodatku, gdybyśmy się zastanowi nad tym każdy ma inny temperament każdy inny dominują nie każde z policją są grupy, które bardziej widzom i jak czytają rozumiem są jest część ludzi, która słyszy przyswaja w kontakcie z ludźmi przyswaja, ale książki nie jest np. magnetofonu na dzień będzie słyszał nagranie to gorzej, ale jak drugą osobą rozmawia to wchłania gąbka, jakby bardzo się różnimy sposobem w jaki więc do nas dociera nas zatrzymuje to wszędzie jest brany pod uwagę, kiedy uczymy takie gremia po 3020 osób naraz tam są bardzo indywidualnej stopy jednak cały czas chodzić jak się uczy druga może leżeć siedzieć ten będzie się uczyć no tak tutaj roztocza Amerykę utopijną wizję szkoły, że jest np. 20 osób w klasie, a nie prawie 40 teraz będzie ulicach po 1 września naukę od siódmej 30 do 1730 wielu zmian nowy tryb funkcjonowania szkoły klasy gdzieś w przestrzeniach administracyjnych poupychane szatniach, ale zastanowi się, skąd wezmą się nauczyciele szczególnie ten mit bardzo dobrej szkoły, bo nowe się tutaj ten mit bardzo dobrej szkoły może nieco upaść, dlatego że teraz trzeba urządzić jakąś łapankę na nauczycieli i to nie będzie takie proste, bo oni zaczynają tendencja rozmawiałyśmy przed chwilą odchodzenia zupełnie nie sypnie należy się temu dziwić nauczyciele przeszli bardzo gorzką lekcję w zeszłym roku pogarda ze strony rządu niewystarczające wsparcie ze strony społeczeństwa i właściwie 1 wielka krytyka jest każdej strony, więc oni odchodzą z zawodu tymczasem podwójny rocznik przychodzi do szkół i przez 3 lata będzie potrzebna podwójna liczba nauczycieli w liceach, a potem dzieci, ale nauczyciele nawet gdyby udało się zgromadzić kwotę 3 z powrotem zieloną trawkę, tak więc tutaj bardzo taka trudna sytuacja, ale poza tym mieście powiedziała coś takiego na temat mitów bardzo dobrych szkół pamiętam, że widziałam to w moim przypadku rodzinnym, gdzie zaprowadziłem dziecko na skonał jego gimnazjum zdobytych punktów tyle ile trzeba, żeby mógł się tam dostać i usłyszałam jak 1 z nauczycielek wydziera się na klasy, którą zwołuje, ale i to nie jest głos to nie jest podniesiony, gdyż wrzask, jakby szkoły pozwalają na to, żeby poniżać ucznia w ja czasem to jest taki argument bo, toteż słyszy od innych już ostatnie trafił do mnie z prośbą, żebym załatwiła w szkole innej obecność uczniowi, który już Niechcę być więcej poniżany pójść do szkoły, gdzie będą szanowane, bo bardzo dobra szkoła tzw. bardzo dobra tego bardzo dobra szkoła we wrześniu mówią uczniom po Tomasz uczyć rozszerzonej matematyki, a szkoła jest klasy matematyczno-fizyczne czy do matury tak się nie przygotujesz Pisz przez 8 miesięcy można po prostu nieżywego nauczyć tego co trzeba nauczyć do tej matury, a tutaj już jest, by poddanie się na samym początku, bo rzeczywiście musimy bardzo dobre wyniki dobra szkoła musi być bardzo wysokie wyniki nie tylko ci co dostaną wysokie wyniki rzeczywiście podchodzą do matury tam też taka polityka tymczasem taka polityka też robienia produktów tych uczniów i z ich osiągnięć tak to musi być produkt najwyżej oceniany także dla nas szkoła musi mieć wyniki ale jakim kosztem, więc dobrze uczniów nie robią wyniki więc, jakby to taka taka 1 strona druga wysoka, bo oni poniżani uczniów zastraszanie ich nieustanne straszenie nauczyć nie będzie nie dość dobrze staż co uważam, że powinno być po prostu kwartach my też tak robimy jako rodzice się nie nauczyli inaczej, skąd my powiedzieć uważam za norm no ale że dobra szkoła i niekoniecznie jest dobre czasy właśnie ma takie swoje jakieś sposoby za zachowania ich traktowania uczniów i dobre wyniki, a to znaczy każdy uczeń będzie tam się dobrze myślę, że szkoła, która wysoko w rankingach jest zawsze podejrzana właśnie z tego powodu czas przyjrzeć się, dlaczego ta szkoła ma wysokie wyniki czy jak wyniki są osiągane, bo dobra szkoła być może taka, która ma uczynić właśnie nierównych, którzy pasjonują się swej dziedzinie mają szansę tę dziedzinę rozwijać, która w rankingach być może gdzieś średnio natomiast jest tam czas na dół na edukację w tych wszystkich dziedzinach dodatkowych, o których pani powiedział dziś jakiś prowadzone eksperymenty edukacyjne, gdzie jest czas miejsce na podmiotowość zarówno ucznia nauczyciela taka szkoła nie ma szans być na wysokim miejscu w rankingu tam, gdzie serdeczność nie wynik, a ja, w którym momencie sobie to jakoś tak poukładane w głowie, że jak dziecko widzimy, jakie braki też w odpowiednim momencie znajdzie do niego korepetycje tak wszyscy, którzy mają bardzo dobre wyniki zwykle mają korepetycje, jakie dodatkowe lekcje natomiast osobowości na korepetycjach się nie uratuje, więc można ją zniszczyć w szkole ja myślę, że no to jedno z takich właśnie wypowiedzi ja nie wiem kto, kiedy zorganizował szkołę, ale wydaje mi się też instytucja służąca temu, żeby wypuścić 90 % dzieciaków zaniżone poczucie własnej wartości tak dzieciaków, które są potem dorosłam właśnie podporządkowanymi pochyloną głową to jest w jakimś sensie wytwórnia pracowników wytwórnia podległych obywateli w ogóle żadnemu państwu nie jest na rękę prowadzić taki system edukacji, który wypuszcza obywatel niezależnych intelektualnie, z których każdy ma inną opinię, którzy nie boją się systemu, którzy mają odwagę iść swoją drogą ufają sobie tak właśnie zobaczmy, że popatrzymy na sam początek edukacji to malutkie dzieci idą do tej szkoły ono całej organizm cała jego fizyczność rusza się Hiszpanowi sieć chce mówić o tym, się ucieczką mówi cicho cicho bądź chce nawiązywać kontakty z dzieciakami nie patrzy na boki chcę się w zamyśle ma coś ważnego nie wygląda przez okna i właściwie wszystkie impulsy idące ze środka są tępione pani mówi w szkole, bo część tej pani, że to źle i rodzice w szkole mówią źle słucha się pani, więc my potem właściwie nie ufamy sobie jak ktoś z nas wypływa ze środka to pewnie głupie złe popatrzmy na zewnątrz co powiedzą co jest dobre słuszne mamy się ubrać mamy się zachowywać co będzie dobrze widziane i panicznie, ale to panicznie boimy się krytyki ze strony otoczenia i ośmieszenia zatrzymajmy się na chwilę przy krytyce i ośmieszaniu i wróćmy do 1415 latków, którzy są w tej chwili bardzo trudnej sytuacji porównywani to się stąd, iż Otóż to to jest taki moment w życiu człowieka, gdzie niezależnie od tego jaki jest w szkole człowiek bardzo mocno sytuuje się zależnie od tego gdzie są rówieśnicy jacy są rówieśnicy i to porównywanie się jest w tym momencie życia, aby bardzo silne potrafi być destrukcyjny i też ten temat liceum, który w przypadku czy szkoły średniej w przypadku dzieci funkcjonuje od wielu miesięcy jako temat główny ważne w ogóle tożsamości twórcze nie ma dla mnie teraz jest tematem, który po prostu ciągnie ich na dno, gdyby słuchać tych właśnie wszystkich opinii tego wszystkiego co każe nam porównywać no i teraz będąc adwokatem diabła zapytam o to rzeczywiście jest tak, że my w jakimś sensie określamy swoją tożsamość poprzez np. ścieżkę edukacyjną co studiowałeś, gdzie w, jakim mieście w Krakowie, a które liceum, a to i to w liceum jest pewnego rodzaju wciąż w naszym społeczeństwie uważane za element naszej wizytówki za element naszej tożsamości tak samo jak miasto, z którego pochodzi ta sama kierunek studiów, które wybraliśmy kiedyś kiedyś lata temu to było np. wyznanie, które też w każdym dokumencie było bardzo silnym elementem tożsamości twórczymi jeszcze przed wojną to było kluczowe mówił o Kraków wszystko, jakiego jest wyznania dzisiaj wciąż w wielu momentach nawet w mediach społecznościowych jest miejsce na to, żeby wpisać w liceum szkołę średnią, którą się skończyło oprócz uczelni, bo to wciąż uważane za informację za nośnik my informację o naszej tożsamości jak sobie z tym poradzić, kiedy wiemy, że nasi rówieśnicy częściowo dostali się do wymarzonych szkół częściowo nie ja akurat jestem w tej sytuacji ziemian plany ambitne, ale do technikum i teraz ja mam 15 lat może dorośli sobie lepiej radzą z tą sytuacją panie chyba droższych część czegoś no właśnie jak sobie radzić z tą z tym poczuciem zaniżonej wartości z tym, że wszyscy będą pytać na jakiej szkoły do jakiej szkoły no do technikum może jak płaczą patrząc globalnie może to jest dobra okazja ten cały chaos, który powstał do tego, żebyśmy odrzucili te struktury mitu, w których żyjemy zarzuca się jakiemuś politykowi, który ma 60 lat skończył kierunek niezwiązany z polityką 40 lat całe doświadczenie, które zdobyły wszystkie teraz coraz, więc jakiś szkół podyplomowych różnych znacznie lepszych i naprawdę znakomitych często przystosowujące do zawodu i uczących ważnych rzecz, a mimo wszystko, a skończyliście jest to, że ma na siebie ten fach w tym, że czujemy te wszystkie tytuły te stopnie edukacji niż Niemiec śmieszy jak sobie przypomnę, że to dotyczy ludzi w moim wieku ja pamiętam co było na studiach albo obowiązkowych przedmiotów politycznych to zostawało dla samych studiów, bo jakiś okres wiek pytam jak ja zmieniłam kierunek studiów zrobiłam 1 potem drugie na tych drugich piątku 12 egzaminów do zdania, bo wszystkim się powtarza nauki polityczne wojsko tam takie tam czekać ekonomia socjalizmu ekonomia kapitalizm tak inne, więc co, by za studia, czego n p . dlaczego przygotowywał, kto pamięta co na tych studiach jeszcze było nabrał doświadczenia wiedzy umiejętności i my ciągle tak jak pani mówi my ciągle co skończyli osób jest też wspaniałym człowieku miejscu w życiu masz ogromną potężną wiedzę potężne doświadczenie, które wzięło się zupełnie innych źródeł, więc może ten fetysz jakoś uda nam się rozbić może zobaczymy może powinniśmy spisać osoby, które bardzo duży osiągnęły, ale zupełnie słabe szkoły skończył oczywiście ileś osób, które idą przejdą przez dobre szkoły się znajdą bardzo dobrych miejscach będą bardzo dobrych pracownikach jest bardzo duży na to prawdopodobieństwo też, ale nie udawajmy, że nie wie, że tak jest czasami to jest już taką siłą inercji w prospekcie wejdzie na ścieżkę dobra szkoła dobra uczelnia to potem się, że do dobrej bezpiecznej średniej korporacje się, gdzie ma się osobowości że, gdyby ta szkoła już na tej osobowości niezależnej nie zepsuł ani pozostaliśmy twórczy pozostaliśmy emocjonalnie pozostaliśmy dobrze zorganizowani w domu 30 dodatkowo byliśmy w harcerstwie organizowaliśmy obozy wyjeżdżaliśmy gdzieś używaliśmy siekier no w każdym razie może mieć na tyle mądrych rodziców, że uzupełniali szkoły doświadczenie życiowe no i te 2 rzeczy, które połączy naszą niezależność w myśleniu emocjonalność zmienność angażowania się rozwiązywania problemów mocnym umiejętnością też uległości możecie się dużych korporacji świetnie może oddziaływać więc, by szkoła czerwony pasek nie zamyka dobrego wejścia w życie, ale nic nie gwarantuje, a my traktujemy to jakby to była pewnik dobra szkoła dobre życie dobra szkoła sukces w życiowej karierze no nie, a z góry zakładamy, że jak będziesz miał szczęście to zeszły ze złej szkoły być może jakoś się do rad jest jako takiego gdzieś stanowiska nie będzie miał znajomości tak i to musimy rozbić wpół ten sposób myślenia, bo też popatrzmy, że wyścig szczurów dobrych szkołach bardzo często nie zawsze są klasy, gdzie się dzieciaki ze sobą dobrze dogadują, ale bardzo często słyszy się o takim bezpardonowym zwalczaniu innych ja moje do przodu jestem sam może mieć swój sukces generalnie rywalizacja kooperacja życie potem firmy wymagają 15 kooperacji, więc ten system zabija 1 z podstawowych umiejętności, którą trzeba mieć w przyszłości, żeby teraz pracuje nad zespołach interdyscyplinarnych, ale właśnie tam siedzi sama w 1 panie w kółku nie w zespołach przede wszystkim, rywalizując w rywalizacji będziemy się, że żyli my trafiamy do takiej szkoły bądźmy dumni, że do niej trafiliśmy bądźmy dumni z tego, że zdobędziemy doświadczenia, których nam się nie śniło bądź zadowoleni z tego, że możemy sięgnąć do takich obszarów, do których inni nie nie sięgają oni będą oto ubożsi, bo podstawowy program szkolny tak przerobić ten sam jedni dokładniej, a drudzy nieco mniej dokładnie może, ale chodzi o to, żeby tak przerobić, żeby potem dostać odpowiednią ilość punktów i być może ci bardzo dobrej szkoły znam takie przypadki się bardzo dobrej szkoły spotykają z tymi z bardzo w rankingu średniej szkoły na tym samym kierunku gdzieś na Politechnice czy innym Uniwersytecie w pożądanym kierunku tylko 1 ciężko pracował w tamtej szkole, a drugi był dużo bardzo ciekawych różnych rzeczy, bo miał na to czas, ale na koniec w tym samym miejscu tak szczerze mówiąc jak człowiek kończy studia, kto go jeszcze pyta ulica tak naprawdę najważniejsze jest też jego kierunek studiów Okaj, ale większość firm chce magistra, żeby wiedzieć, że ktoś jest w stanie pewnych rzeczy nauczyć się drożdżówka oni tak uczą się takiego co jest potrzebne dla danej firmy, bo to się specjalistycznej inne, więc ten dyplom na koniec może w pewnych sytuacjach ma duże znaczenie, ale winnych dużo mniej coraz mniej zawodów i nie ma znaczenia to na razie nikt na razie uczy jak szybko przyswajać wiedzę ile elastyczny jest w stanie zająć się tym za chwilę tam albo uczyć nowego języka, bo akurat firma chce wysłać dokądś tam będziesz musiał sam marszałek, tym bardziej że wciąż nie wiemy to jest normalne jak będzie wyglądał rynek pracy za 10 lat czy tym bardziej dalej i teraz zaleca się młodym ludziom wybierać rzeczywiście taki kierunek studiów, które jest dla nich pasjonujące nie przygotowuje do zawodu w ogóle kształcenie zawodowe jest ryzykowne wszystko się zmienia nie wiemy, jakie zawody będą potrzebne natomiast chodzi o to rzeczywiście tak jak pani mówi, żeby przejść ten proces edukacji skorzystać z niego rozwinąć się uzyskać dyplom pokazać, że jest w stanie się przejść ten wysiłek intelektualny, ale skorzystać z niego jak najbardziej chciałam zapytać też o zmieniającą się i nową rolę dorosłych czy też rodziców w szczególności rodziców dzieci tego podwójnego rocznika dzieci, które od szóstego roku życia żyją pewnego rodzaju eksperymencie edukacyjnym wiedzą o tym, to w ogromny sposób zaburza ich zaufanie do klasy politycznej do dorosłych być może w ogóle i z 1 strony są w takim momencie życia, które już właściwie przechodzi pomału w dorosłość jest tak bardzo bardzo wczesna dorosłość z drugiej strony są jeszcze dziećmi i tych rodziców dorosłych odpowiedzialnych nauczycieli wciąż potrzebują teraz tak jak obserwuje różnego rodzaju wypowiedzi w mediach rodzice też w trudnej sytuacji mają mnóstwo wyrzutów sumienia mają różnego rodzaju pomysły potrzeby działania protestowania składania pozwu do sądu pozywania państwa polskiego za tą reformę edukacji, a jeszcze przecież oprócz tego wszystkiego to dziecko, które kolejny rok dostaje po głowie od polityków od systemu od nieodpowiedzialnych dorosłych i mam wrażenie jest nieco inna rola w jakiej znaleźli się ci rodzice niż rodzice dzieciaków z lat poprzednich czy przyszłych, bo ci rodzice mają w domu dzieci dorastające od lat w nieudanym eksperymencie i sami będą sfrustrowany mi muszą czy powinni dobrze byłoby, żeby mieli jakieś zasoby, żeby też zaopiekować się zająć się swoimi dzieciakami, które znowu też nie są już takie małe i ta opieka opieka kontakt z nastolatkiem też ma swoje wymagania jak możemy wesprzeć tych rodziców, którzy świat żyją wyrzutami teraz że, a może mogli protestować bardziej, a może mogli przewidzieć no może mogli wprowadzić do innego kraju ja musiałabym może spójrzmy na to tak szkoła prowadzi dzieci od 0506 . roku życia szóstego roku życia do dziewiętnastego za rączkę traktuje cały czas tak samo np. mają 5 lekcja potem 945 minut 10 minut przerwy i to siedmioletnie i 1819 letnia przecież to jest jakiś absurd i może najwyższy czas, żeby może przy okazji zacząć po prostu połamać sobie w głowie dotychczasowe przekonania i pomyśleć o tym, że może trzeba brać sprawy swoje ręce, że może troszkę więcej odpowiedzialność szesnastolatki co nie umieją trzymać może kroić kiełbasy wszystko dostają pokrojone nie umieją przejść przez płot chciał powiedzieć, ale tak to co mnie nie wolno, bo inaczej się wychowały dzieci dawniej dużo więcej ruchu fizycznego dużo więcej ciąż co chwila jakiś przeszkód do pokonania tego brakowało tam tego brakowało jak to zrobić inaczej skoro tego nie ma wszystko jest jednocześnie doprowadzenie za rączkę to patrzenie dookoła, że wszystko ma być zapewniona, a politycy, a system pieniądze mają przyjść tylko przy tej łaskawy nie odrabia zadania domowego, bo dzieci dostają wszystko gotową rodzice presja nauczyciele presja od 1960 roku doskonale wiem, że ktoś wywiera presję to zostanie efekt odwrotny, nic więc nie ma presji gotowych rzeczy bardzo będą przeciwko temu buntować wiemy, że gimnazja rzeczywiście było takim okresem to ja myślę, że jestem dorosły diadem wszystkie rozumy mądrzejszy nie będą wszyscy się na niczym nie znacie i mimo że wszystko podane na gotową to dziecko zbuntowane uczyć się nie chce wieczne problemy z tą motywacją do nauki na to jak może teraz nie ma tej nauki na dobrym poziomie może będzie okazja się zmotywować wziąć sprawy swoje ręce i zacząć zastanawiać, jeżeli chce w tej moim zdaniem słabej szkole uzyskać dobre wyniki to może tym razem się tam lektury, a nie Bryk, a może poczytam troszkę więcej książek, które mogą się przydać kiedyś na maturze błysnęło przeczytają coś co nawet nie było w szkole wymagane może zacznę oglądać rzeczy, które nie rozwijają, a nie tam jak się to szminką maluje usta na dwudziesty 26 sposobów, tak więc być może zabranie czegoś spowoduje, że my weźmiemy odpowiedzialność nie będziemy się bronić przed na wpychanie mam nadmiarem tak to jest rzeczywiście propozycja rewolucyjnego myślenia, które przydałoby się nam wszystkim są też przypomnij my cały czas formy alternatywne dla edukacji systemowej dla szkoły systemowej i one w Polsce są coraz bardziej powszechna edukacja demokratyczna edukacja domowa one tak się nazywają, ale z domową akurat edukacja domowa ma najmniej wspólnego jest po prostu edukacja pozaszkolne to jest też taka przestrzeń taki teren, który można zwiedzić na 1 semestr na 2 zobaczyć jak ten system wygląda z zewnątrz i przejąć odpowiedzialność na siebie, bo tutaj rzeczywiście taki nastolatek sam prowadzi swoją edukację odpowiada za tą swoją aktywność intelektualną, a potem musi tę aktywność intelektualną wykazać na egzaminie, ale to jest też doskonała okazja ktoś nie dostał się do tej szkoły, do której marzył, żeby się dostać, żeby spróbował czy rzeczywiście interesował się tym co deklarował, że interesuje może spróbuje edukacji domowej pochodzi po tym, świecie popatrzy pouczy się tego poczyta tego będziemy bardzo dużo czasu co pan jako psycholog myśli o tych formach, które rozwijają bardzo dynamicznie teraz myślę, że dzieci z podwójnego rocznika zasilą mocno w tym roku rzeszy dzieciaków uczących się poza szkołą jak widzę te dzieciaki, które bardzo zależy na wynikach nauki to one same wyszukują n p . w internecie lekcja matematyki przez kogoś przedstawionymi znajdą kogoś, kto robi to świetnie tłumaczy lepiej niż pani w szkole i okazuje nareszcie rozumiem, bo mógł tam ktoś wytłumaczył tutaj po prostu pani powtarza w kółko to samo coraz głośniej większą złością wreszcie zrozumieli nie potrafi wytłumaczyć na czym to jako przykład podaje tak, jeżeli nie trafiliśmy, bo jest kozie traf chciał być dużo świetnych nauczycieli no nie wszyscy, więc jeżeli my mamy kłopoty ze zrozumieniem fizyki co jest nagminne w Polsce czy też matematyki to na pewno może zorganizujemy się my jako rodzice wypowiedzi, jaką Słuchajcie na tych na tych stronach tutaj syn kolega coś tam stwierdzić to świetny Ros będą się roznosić tę informację, dokąd sięgać w jaki sposób zrobić to ciekawie lepiej państwowego sytuację dziecka, które nie mogą zrozumieć replikacji dna, bo wynik nie może zrozumieć nawet po Biochemii, ale nie mogę tego zrozumieć jak czytam z podręcznika szkolnego i kompletnie rozbija moją wiedzę nie jest w stanie tych kawałków brakujących puzzli ułożyć 1 obrazek, bo tam ktoś narzucał nos terminów, ale sam nie rozumiał na czym polega, bo tego nie zrozumie czytając no 1 z podręczników przemy, który miał w ręku no i potem zaczęliśmy szukać na YouTubie filmiki jak replikuje dna to jest tak wspaniale opracowane, że będzie tak nie musi tego terminu tego fajną muzyczka wszystkich innych, czyli my dzisiaj właściwie rozbijamy nie tylko mit dobrej szkoły, ale mit szkoły w ogóle na no właściwie no właściwie aż tak daleko nie poszła wcześniej w moim myśleniu, ale rzeczywiście tak, ale możemy szukać dróg dookoła, które pobudzają emocje, które budzą zaciekawienie, które można pokazać słuchać co tam siedzieli to królestwo tutaj są bakterie tutaj są grzyby to coś pomiędzy bakterią, a rośliną zwierzęciem, dlaczego to, dlaczego mam możemy wykuć cechy zwierząt c roślin i możemy pokazać, jakie to jest fascynujące, jakie to jest wyzwanie intelektualne, żeby sobie tak też próbować zaklasyfikować, więc tego na pewno znajdziemy mnóstwo w pozaszkolnych pytam murach komputera, bo ramionami poza wszelkimi murami tam, gdzie jest rywal, bo część nauczycieli do tego sięga on przygotowuje i też dzieciaki zaciekawia, ale jeżeli nie, jeżeli mamy poczucie, że trafiliśmy do gorszej szkoły to może byśmy za odpowiedzialność za swoją naukę ja wiem, że to brzmi dla rodziców niewiarygodnie, ale znam takie dzieci, które podchodziły bardzo dobrych szkół do gorszych, bo nie chcą być obrażany i w tej gorszej szkole same sobie narzucają pewien gry nie każdy, kto potrafi nie każdy samodyscypliny jakoś musi być prowadzone nie przez krytykę nie przez straszenie wyłącznie te krytyki będzie tak dość, więc musimy dostarczać więcej przez pokazywanie postępów zobaczysz tydzień temu tego, by nie umiał już umiesz wasz jeszcze tego nie wiedziałem teraz wieś zacieki to jest fascynujące, żeby patrzeć cały czas na przyrost wiedzy przyrost umiejętności nie przez porównywanie się mieszka się w stronę miała czwórkę, a trójka, a teraz masz czwórkę, a Kasia ma trójkę tak nie przez porównywanie się z innymi osobą z przeszłości, bo wtedy my rośniemy my czujemy ten przy rozpisał nie to obchodzi, kto komu przyrosło więcej ktoś z biegaczem biega szybciej miasto, ale mój wynik się podniósł możliwe będą biegać jak tamten z tą nic, ale w ramach moich możliwości zrobiłam bardzo to jestem z tego dumna, jakbyśmy odeszli od ciągłego dzielenia i porównywanie się uzyskalibyśmy dużo więcej wewnętrznego zadowolenia co też dopinguje zrobiłem tyle tomów więcej tak ciągle pokazuje, jakby ktoś chciał coś takiego, że mogę też zwykł malować przygotowywały ostatnio jakiś warsztat na temat rysunku dziecięcego jak interpretować sięgnę do polskiej literatury i tam różni nauczyciele łącznie z Juanem wszyscy piszą dziecko jego trzyletnie nie umie tego czteroletnie nie umie jeszcze tego sześcioletnie jeszcze nie rysuje czegoś tam tam to jeszcze nie potrafi utrzymać proporcji wkurzyłem zamiast po Azji umie jest w stanie cały czas, czego jeszcze nie umie no to się nam angielskich stron hurra dziecko trzyletnie już trzyma garścią Kretka już rysuje cięcie, ale potem już rysuje kółko, a potem już umie z dostrzegło szyje narysował szyje już rozdzieliło to ta bakteria początkową człowieka na głowę i tułów proszę bardzo już zauważył, że są nogi ręce nie może policzyć, bo czteroletnie dziecko nie umiecie policzyć na on to czas ruszając naprawdę nie wiadomo ile jest ona ze sobą pełno takich kresek dookoła tak i tym jest zachwyt dla postępów dziecka, a generalnie w Polskim podejściu niezadowolenie, że jeszcze nie jest absolwentem, a najlepiej prymusem, a akademik sztuk pięknych tak jest to to nastawienie ciągle, czego jeszcze nie umiesz i dlaczego to źle będzie można poszły teraz też zaczyna się już w przedszkolach w naszym systemie oceny, kiedy podkreślamy przede wszystkim to co do skorygowania to co nieprawidłowe to tylko walnie nie ma zamiast podkreślać to co właśnie myślą o dobre świetny film i dalej w tym kierunku podąży tymczasem w naszej rzeczywistości nadal egzaminy są będą, ale mamy dla państwa doskonałą pomoc zarówno dla tych dzieciaków, które są w trudnej sytuacji, które przeżywają ten koszmar podwójnego rocznika kolejne egzaminy przed nimi na studia z podwójnym rocznikiem niebawem, jaki dla tych dzieciaków, które dopiero przystąpią do egzaminów za rok za 2 książka pani autorstwa egzaminy bez winy wiesz więcej potrafisz więcej niż ci się wydaje dla kogo ta książka komu polecamy ja ją bardziej adresowane do maturzystów, ale myślę, że dużo rzeczy, które tam są to słyszę też rodziców, których dzieci wtedy książki zajrzały i przeczytały, że dużo takich uwag Łotysze nie to bardzo dużą uwagę zwracam na to, że to, jaki masz wyniki w szkole nie oznacza tego, jakie osiągnięcia byliśmy w życiu, że właśnie typ swojej inteligencji spróbują sobie rozpoznać, bo pasuje do szkoły albo nie jak nie pasuje do szkoły to świetnie panowie świetnie pasowała do życia, który zacznie po szkole i to to, że w szkole te wyniki są średnie zbuntowany chcę wrzucić granat szkoły do szkoły, że kłóci się z nauczycielami może świadczyć o tym, że masz pewne cechy charakteru właśnie tak jak twórczy jak inteligencja praktyczna, które w przyszłości zapewnią ci dobry start w życiu zawodowym, żeby u siebie rozpoznać także sytuacje, kiedy człowiek nie chce się uczyć, bo lubi zrobić na złość rodzicom, bo jest na nich zły, tak więc jakby to są bardzo różne powody, dla których dzieci nie są wśród nich nie zawsze są tego świadomy ale, żeby zwrócić uwagę na swój temperament, jeżeli coś osobą, która nie może siedzieć w miejscu no chodź książką był zaprzyjaźniony profesor chodzi po schodach nagrywano magnetofon sekretarka potem rozpisuje niemal 10 miejscu i i co źle też dobrze, żeby dajmy sobie prawo do bycia takimi indywidualnościami, jakimi jesteśmy mu, że mamy się dostosować zmienić, bo tak chce system nie zostaniemy z sobą to będzie kiedyś bardzo potrzebne może być bardzo dużo jeździ obie jeżdżą po świecie za za umowy zawierał nasi tegoż lubi się kręcić ani siedzieć w miejscu, a ktoś inny zajmie się czym byliśmy potrzebni do różnych zadań w życiu i nasza konstrukcja na pewno gdzieś ma zastosowanie jest bardzo potrzebne będzie naszym absolutnym atutem w szkole bardzo wiele dobrych cech jest ogromną przeszkodą na nauczyciela w nauce na siedzeniu ławce bezczynnym wymiarem i więc na to ona bardzo książka zwraca uwagę tutaj taki na tyle tutaj jest dużo takich informacji tych uczniów, którzy bardzo czują się niepewnie, że wiesz więcej niż się wydaje myśli ślepi twój umysł dojrzał, a my ciągle mamy o sobie wyobrażenie czasów, kiedy byliśmy w gimnazjum pewne rzeczy nie rozumieliśmy co 2 co lekcję nowy dział matematyki nie byliśmy w stanie tego ogarnąć mamy się za głupich uczenie się po raz drugi jest łatwiejsze przy powtórkach świadomy sobie też myślimy to będzie tak jak za pierwszym razem to było trudne, ale nawet jak patrzymy wok 1 uchem leciał drugi wyleciał ślad przelotu pozostał już jest tak kanwę, na której można uprać tę wiedzę dużo łatwiej niż poprzednia nie musisz mieć 100 % zdać najpierw powtórz to co już umiesz dużo właśnie o powtórkach, żeby one były oparte na skojarzenia poczuciu humoru ostatnio maturzysta opowiada, że na maturze ustnej języka polskiego kazano mu przypomnieć sobie z literatury jakiś powiedzonko takie, które nic nie znaczy, ale ktoś tak ciągle powtarza ją przerażony, bo okropnie z tym co najbardziej lubi czytać książki, ale przeczyta lalkę i nagle skojarzył, że na dworcu w Sopocie jak wysiadał to była taka cukiernia bagatela się nazywał bagatela to w kółko pamięta potem czytał lalkę Rzecki w kółko mówi bagatela przez cukiernie z pysznymi notabene ciastkami przypomniał sobie coś więcej matura jest także każdy egzamin również są też inteligencja skojarzenia, a szczególnie na swój temat, żeby zapamiętać można się uczyć w sposób ciekawy i tam jest bardzo dużo informacji o tym w jaki sposób uczyć się, żeby to było wciągające ciekawe intrygujące, a nie stukania napadać dziękuję bardzo za rozmowę czekają na państwa egzemplarze książki od wydawnictwa od gdańskiego wydawnictwa psychologicznego pod adresem dla was małpa, a to kropkę FM, a naszym gościem była dzisiaj nieoceniona dr Elżbieta Zubrzycka psycholożka założycielka gdańskiego wydawnictwa pedagogiczne tych psychologicznego wykładowczyni autorka książek dla dzieci rodziców wspierających rozwój dziękuję bardzo dziękuję bardzo rozmów zapraszamy na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA