REKLAMA

Czy nauka języka w e-learningu jest w ogóle możliwa?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-07-21 12:40
Audycja:
Jak z dzieckiem
Prowadzący:
Czas trwania:
17:14 min.
Udostępnij:

Na pytanie odpowiada Tomasz Stachowicz – założyciel i wiceprezes firmy informatycznej Atinea, współzałożyciel projektu insta.Ling, ekspert w zakresie innowacji i użycia nowych technologii w nauce języków.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak z dzieckiem stały punkt naszego niedzielnego magazynu jest 1241 koniec państwa ponownie w naszym studiu pan Tomasz Stachowicz dzień dobry dzień dobry jest pan wiceprezesem firmy informatycznej, ale przede wszystkim się w takim charakterze pan występuje ekspertem w zakresie innowacji i użycia nowych technologii w nauce języków o tym, chciałem, żebyśmy porozmawiali ma wątpliwości to mnóstwo czy za pomocą smartfonu, który mam obok siebie za pomocą komputera można się Rozwiń » dobrze nauczyć języka obcego, dobrze więc tutaj, a o odpowiedź jest taki nie jak zazwyczaj w takich kwestiach to jest taki, że jeżeli, a mamy nadzieję, że za pomocą narzędzi informatycznych bez ciężkiej pracy bez pomocy w ustawie o wsparcie ze strony nauczyciela uczyć nauczymy się języka obcego skuteczniej dobrze to niestety na razie tak nie jest to znaczy jeszcze jeszcze te technologie nie są na tym poziomie też chyba nie ma takiej jak napad do końca wiedzą w jaki sposób to robić za pomocą samych narzędzi natomiast zdecydowanie, jeżeli mamy naukę taką z nauczycielem czy to w szkole czy jakiś kursach językowych czy nawet naukę zdalną nauczycielem to te narzędzia mogą nas bardzo wesprzeć mogą zdecydowanie przyspieszyć, jakby sam proces nauki jak też podnieście jakość tego w jaki sposób komunikuje się za pomocą tych języków obcych no dobrze, ale jeśli dołożymy do tego warunek, którym pan wspomniał ciężka praca to, gdybyśmy polegali tylko na technologii no to nadal nadal jest także, że jeżeli ktoś jest, jeżeli można, jeżeli ktoś wykona tą ciężką praca, czyli jest takim samoukiem takim typem samouka to to da radę, ale to tak samo było 2040 lat temu zanim, zanim pojawili się smartfonem 23 lata można było za pomocą komputera wspierać wolną 40 lat temu za pomocą podręcznika jak tam kaset magnetofonowych, tak więc że ktoś rzeczywiście wykonywał pracę ileś tam godzin tygodniowo poświęca na naukę języka obcego tak samo jak wtedy tak samo też teraz może się nauczyć co w tej chwili trochę łatwiej jest bardziej dostępne, więc jesteśmy na plus natomiast, żeby wykonać ciężką pracę okazuje się, że zazwyczaj jest po prostu potrzebne wsparcie nauczyciela, bo portu pewien cykl taki tygodniowy nauki to motywacja ciągła ta korekta błędów, które popełniamy w nauce jestem po prostu potrzebna zaglądam też wciąż do swego smartfona to nie, dlatego że są niegrzeczne tylko, dlatego że służy to także na naszej rozmowy widzę kilka aplikacja pozwoli pan w imieniu przygniatająca busu tak jest taka aplikacja edu link go tak następnie mam też aplikacja Babel no i to są 3 i rywalom 3 właściwą, która nie jest dobra jak odnaleźć w tym świecie aplikacji wszelkiego rodzaju pomocy które, które są, ale nie potrafimy weryfikować, bo coś co rozpoczyna naukę języka nie jest w stanie powiedzieć co jest lepsze chyba, żeby jak ona na 3 ścieżki myślę że, że tak naprawdę każda z nich będzie dobrze ktoś będzie korzystał, bo tutaj chyba jest trudność, żeby z tego korzystać w sposób ciągły może z tych cech, która w imieniu minister dłoni, ale taką najbardziej znaną międzynarodową, ale też w Polsce aplikacja rzecz dużo osób z tego korzysta jest to dosyć fajne tak właśnie wykorzystanie nowych koncepcji związanych ze w ogóle z nauką nie tylko języków obcych, ale te motywy grywalizacji tego, że jak zdobywamy punkty to ma moc znaczenia i to bardzo wpływa pozytywnie na na taką motywację własną, jeżeli ktoś, jakby w ten sposób będzie pracował dłuższy czas to rzeczywiście rzeczywiście ma szansę się w jakimś tam podstawą poziomie tego języka nauczyć także tutaj jak myślę że, żeby nie jest istotne jak narzędzie wykorzystują bardziej czy po prostu się uczymy w sposób ciągły dwutygodniowy czytam dwutygodniowe zry w to nawet, jakbyśmy nagrania pierwszego narzędziom używali no to jednak przyniesie efektów, które nam chodzi, czyli takiej zdolności do do komunikacji, a nie tylko tego, żeby znać kilka tam podstawowych zdaniem móc przywitać kogoś w restauracji będą dziś na wyjeździe zagranicznym proszę powiedzieć na czym polega projekt instalacji, za którym stoi to jest tak, ponieważ rezerwację mówi nam tutaj tata ciągłość nauki jest jest istotna to się w tym prawa weszli od założenia, że raczej nie nie wymyślimy w jaki sposób spowodować, żeby dużo ludzi powstanie to ciągłość samodzielnie utrzymać, ale skorzystajmy z tego, że takie takie systemy istnieją, czyli edukacja szkolna edukacja poza szkolna, ale taka właśnie prowadzona z nauczycielem najwięcej te oczy tych nauczycieli w szkołach publicznych w technice parędziesiąt tysięcy osób, które zajmują się po prostu profesjonalnie uczeniem kilku milionów dzieci każdego dnia, ale oprócz tego oczywiście jest też jest też bardzo duża baza nauczycieli szkół językowych dla osób, które chcą się dokształcać i tego honoru tego że, że jest ta grupa która, która właśnie naucza to pomyślimy, że pod oni potrzebują narzędzi, które pomogą w tym nauczaniu właśnie wykorzystać technologie informatyczne, bo technologie są od dawna jest wiele fajnych pomysłów natomiast one wszystkie są nastawione na uczniów indywidualne, czyli jak to się samoukiem to z pomocą właśnie tych aplikacja, którą pan wymienił będzie mógł mu się uczyć lepiej oraz nauczyciel nie bardzo może z tych narzędzi skorzystać i idea projektu Stalin była taka, żeby dać takie narzędzie nauczycielom w szczególności wyszliśmy od najbardziej chyba takiej uciążliwej rzeczy dla nauczycieli czy nauki słownictwa języków obcych, bo o to jest tak, że to jest praca czysto pamięciowe ona wymaga dużej regularności, więc dzięki dzięki temu narzędziu nauczyciel może uczniom zadawać słowa do nauczenia się jeszcze zanim te słowa będą potrzebne na lekcjach wtedy musiały przychodzą na lekcje znają słownictwo już mogą z tych lekcji korzystać dużo bardziej efektywnie, bo mogą się skupić na gramatyce na rozmowach nie muszą jak sprawdzać na bieżąco słownik co dane słowo oznacza, bo już nie jak robili to wcześniej w domu przy pomocy czy komputera telefonu taką naukę wykonali czy takie w nauczaniu wyprzedzenia to morze jest klub w ogóle do tego, by uczyć także innych przedmiotów są też zdecydowanie jest to koncepcja zwrotnej lekcji czyli, czyli od jakiegoś czasu dosyć popularne w edukacji, czyli właśnie czegoś takiego, że uczeń domu wykonuje pewną prace po to, żeby później już na lekcji mu korzystać z tej wiedzy przy straconej w sposób efektywny właśnie pogłębiać czy też ćwiczyć przez praktykę właśnie pracy innymi budkami z nauczycielem tak naprawdę na rolę nauczyciela jest wtedy bardziej korekta tego co robią uczniowie czy też gdzieś naprowadzania we właściwym kierunku niż no takie wykonywanie takich dosyć prostych, ale czasochłonnych operacji, czyli przedstawianie materiału i powodowanie uczniowi ten materiał zapamiętają jest to też oddanie odpowiedzialności w ręce uczniów w tak tak to jest to jest 1 z trudności tego tego podejścia, a także na to nie zaleca też, ale to też źródło trudności, bo jeżeli jest także wszystko odbywa się na lekcji NATO w tym momencie tak naprawdę jest na tej fizycznie lekcji no to lepiej gorzej, ale w niej uczestniczy natomiast, że jest także powiemy uczniom to teraz wykonaj w domu jakąś pracę, żeby na lekcji z tego skorzystać to jakaś niewielka grupa to zrobi reszta powie, że zrobiła, ale oni, jakby nie wchodzi do umowy to dlatego tego nie umieją więc, więc 1 rzecz którą, którą też jak praca w podróż do Stalina opracowaliśmy o to, żeby nauczyciel mógł zweryfikować czy faktycznie w domu pracował nie tylko zadać tą pracę domową w postaci powtórz słówka czy w jakimś innym przedmiocie byłby jakiś inny materiał dopracowania, ale też weryfikować czy faktycznie ta praca w domu odbywała wtedy, jeżeli odbywała no to uczenie przygotowane zresztą też czuje korzyść tego na lekcji jeśli nie wykonywał pracę no to nauczyciel widzi, że tej pracy nie było w domu stąd jego tłumaczenia, że ja, ale się przecież uczyłem przestają funkcjonować proszę powiedzieć ten narzędzia e-learningowe są przeznaczone dla danych grup wiekowych poniżej jakiegoś progu schodząc nie możemy oczekiwać rezultatów budzić jeszcze nie są samodzielne też określić to od jakiego momentu można jej je wdrażać myślę, że takim bardzo granicy sztywnej nie ma nasza to jest zasadnicza prawda, ale nasila się na to może inaczej, jeżeli chodzi o zdolność korzystania z urządzeń typu smartfon to ja wiem, że już dwuletnia córka sobie z tym bardzo dobrze radziła konta Facebook instagram może może nie w takim zakresie ale, ale rzeczywiście sam koncepcja ekranu dotykowego, które bezpośrednio reaguje na na na akcję dziecka było zdecydowanie prostsze niż koncepcja klawiatury myszki tam, gdzie nawet operowania myszką jest trudne manualnie natomiast, że chodzi o taką powiedzmy zastosowania w edukacji no to to na taką większą skalę to wiem że, że w pierwszych drugich klasach podstawówki są tego typu narzędzia wykorzystywana, więc jak technicznie i technicznie i od strony od strony gotowości uczył wydaje się, że to jest ten poziom, który już można elementy elementu właśnie takiego e-learningu wprowadzać czy na niższym poziomie to tego nie wiem być może tak pytania chcieć to ma sens ten już jest trochę za wcześnie, że jednak dzieci powinny gdzieś tam, do którego momentu w miarę możliwości korzystać z tego, że w przedszkolu czy gdzieś tam wczesnej edukacji szkolnej mają ograniczone tak naprawdę dostęp do elektroniki wypowiedzieć się co jeszcze można wymyślić te innowacje pójdą w jakim kierunku co pozwoli nam chłoną języki obce pan jest w stanie jako programista jest to to wszystko przewidzieć tutaj przewidywanie jest zawsze ryzykowna w naszym mieście fajne historie o wielkich znanych ludzi, którzy powiedzieli coś tak i późniejsze wszyscy z tego śmieją po latach jak bardzo nietrafione były te przewidywania myślę myślę, że my jesteśmy dosyć na początku tak naprawdę tej drogi, czyli sama technologia już jest dosyć dawna pewne koncepcje związane z edukacją są natomiast dopiero powoli zaczynamy to aplikować i gdzieś tam stosować na większą skalę tak, żeby nie było tylko właśnie tam samouków adresowane, ale też szerzej myślę, że to co jest co może być dużym skokiem w stosunku do tego co mamy teraz to kwestia rozpoznawania mowy, bo cały czas większość aplikacja opiera się o to, że ja muszę na klawiaturze wpisać jakąś tam odpowiedź albo coś dziś myszką wybrać w testach i t d. teraz mają którymi będę mógł zacząć tak jeszcze swoim tam niezbyt wyraźnym językiem obcym bardziej konwertować komputera tak jak i automatem to co może być bardzo duża zmiana odpowiedź jest to szybsze niż wpisywanie na klawiaturze poza tym nauka języka obcego to przede wszystkim jest mowa tak to tak nawet dzieci ja się uczą języka ojczystego to przede wszystkim komunikują się mową, więc pismo nie jest takim pierwotnym sposobem komunikacji natomiast to chwilę ja nie zna osobiście żadnych żadnych narzędzi, które bez tego tak bardzo aktywnie korzystało z wami jako dodatek do tego co co młodzi są zaprojektowane wiele lat temu co też określić skalę rynku, bo nie w tradycyjnym biznesie bardzo często z tych punktów stacjonarnych przechodzi on do do internetu maleją wówczas koszty utrzymania biur ludzi, którzy fizycznie są obecnie spotykają się potencjalnym usługobiorcą jeśli chodzi o naukę języków obcych, gdy pan zechciał określić proporcje to w tej chwili wygląda ktoś uczy metodą tradycyjną, kto korzysta z tych nowych narzędzi myślę nawet gdyby pan to zrobić intuicyjnie tak tak czy tutaj myślę, że nadal nadal większość nauki nawet Pozaszkolnej, bo jak sama szkolna nauka NATO tak naprawdę pewnie 55 % tej edukacji językowej, która odbywa, ale jeżeli mówimy takiej nocy Pozaszkolnej to nadal sądzę, że zdecydowana większość faktycznej nauki odbywa się na kursach stacjonarnych myślę, że też, że rośnie udział właśnie e-learningu, ale jako wzbogacenie kursów stacjonarnych albo na taki wariant pośredni, gdzie krzyż, gdzie podczas spotkania są takie bezpośrednie raz miesiącu, a oprócz tego mamy raz na tydzień zajęcia przez internet gdzieś tam szuka wykorzystanie narzędzi tele konferencyjnego natomiast sądzę, że to jest zdecydowanie mniejszość, jeżeli chodzi o kwestie finansowe to się, że jest jeszcze jeszcze jeszcze bardziej mniejszość znaczy, że wciąż jest także, jakby zapłacenie po 10 zł za godzinę kursu, gdzie ja czy moje dziecko fizycznie uczestniczy w konkursie jest czymś co jest naturalne dla wszystkich natomiast zapłacenia tej samej kwoty za za właśnie taką naukę zdalną no to ja jak to strasznie drogo tak, czyli jednak takie poczucie jest że, płacąc za naukę też płacimy za tą fizyczną obecność zauważano przede wszystkim rządzenie może uważności sobie tak, nawet jeżeli to jest ten nauczyciel po drugiej stronie, które gdzieś tam przez przez Skype, a jakieś inne narzędzie komunikuje to nadal jest coś takiego, że za takie za za to co się dzieje właśnie zdalnie elektronicznie jest dużo mniejsza gotowość do płacenia to być może będzie zmieniało być może to właśnie kwestia życia być może nie być może będzie też także po prostu się stanie tańsze w związku z tym biznesową o będzie, gdy strony mniej pieniędzy na tym rynku z drugiej strony będzie też mniej mniej firm, które się będą tym zajmowała, czyli teraz tak, jeżeli ktoś prowadzi szkołę językową to ta szkoła ma konkretne lokalizacje tak w związku z tym, jeżeli ja wiem 1 mieście szkoła w innym jeszcze tylko nie ma co się może tam założyć, jeżeli zrobię rozwiązanie do nauki zdalnej NATO w tym momencie mamy dostęp wszędzie i w tym momencie, jakby konkurencje ciężar pytanie tylko to po prostu wymyśli taki sposób nauki zdalnej, które będzie jeśli nie lepszy to wystarczająco dobra równocześnie znacząco powiedzmy tańsze niż nauka stacjonarna Najfeld pewnie taka firma będzie głównym graczem na tym rynku być może będzie kilku takich graczy na rynkach światowych, którzy gdzieś tam po jakimś czasie wspomną będziemy to samo co wielu innych obszarach, jeżeli chodzi o system informatyczny tak jest 1 wyszukiwarka na świecie tak naprawdę w tej chwili mimo, że kiedy startowało wiele firm w tej rozgrywce dobrze to na koniec chciałbym zapytać pana czy język angielski ze względu na to, że jest najbardziej powszechnym językiem świata ma przewagę w tych narzędzia e-learningowe nad innymi językami, czyli chodzi tylko wypracowanie mechanizmu, który można przenieść na każdy język myślę, że zdecydowanie ma przewagę z tego tytułu, że jeżeli ktokolwiek testuje jakąkolwiek nową koncepcję to zacząć języka angielskiego, bo w tym momencie największa największy dostęp do użytkowników największy jest potencjał i biznesowe naukowe, bo też później, jeżeli ktoś właśnie poparcie naukowo pracuje wytwarza jakiś papier na ten temat publikuje no to, jeżeli mówić o języku angielskim jest łatwiej to spopularyzować się, że przed polskością w języku polskim zrobić tak to w Polsce, bo wzbudziłoby to zainteresowany zainteresowania poza polską kogo interesuje nauka tak egzotycznego języka, tak więc więc to jest 1 rzecz druga rzecz jest też taka, że do języka angielskiego jest dużo więcej gotowych dostępnych bezpłatnie materiałów, które można wykorzystać takich badaniach czyli, jeżeli chce nie wiem powiedzmy gdzieś tam zbudować bazę słownictwa, a języka obcego także, by ją po grupować poziomach trudności, żeby w odpowiedniej kolejności uczuć to jest coś czym osobiście zajmowałem to do języka angielskiego bardzo dużo materiałów, które mogą znaleźć na ten temat do języka niemieckiego jest znacznie trudniej tak do języków, które w ogóle są pomysły takie bardziej egzotyczna to praktycznie praktycznie nic takiego nie ma publicznie dostępne oczywiście być może gdzieś tam jakby miał kontakt z uczelniami danego kraju to wtedy, tak więc jestem w tym w tym ujęciu na pewno język angielski ma to zaczął przewaga dziękuję panu bardzo za rozmowę pan Tomasz Stachowicz moim państwa gościem dziękuję bardzo państwa zaproszone informacji Radia TOK FM po nich pan dr Jerzy Muszyński będzie moim państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!