REKLAMA

Cudowne lata Jana Borysewicza

Data emisji:
2019-07-21 13:20
Audycja:
Cudowne Lata
Prowadzący:
Czas trwania:
25:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

cudowne lata w niedzielnym magazynie Radia TOK FM przemysł będzie kończą się państwo chciałbym się też mojego państwa gościa lider frontman właściwie to o tym, porozmawiamy sobie zespół Legii pan Jan Borysewicz dzień dobry witam witam państwa pierwsze pytanie lubisz, kiedy ludzie się spóźniają nie czerpie zawsze jestem rozmawialiśmy od cen jeszcze także co wtedy robić z takim klientem no nic no staram się go nauczyć jednak punktualność bardzo ważna, jakie może Rozwiń » ja mam zawsze taki zwyczaj, żeby być pół godziny wcześniej przed każdym spotkaniem robi tak od wielu wielu lat i wolę poczekać pół godziny, żeby potem czekać na kogoś także staram się staram się naprawdę być punktualny jak są fundamentalne zasady którymi się w życiu kieruję punktualność wiem na jest wiele no to co to co dotyczy przede wszystkim mojego zawodu, czyli granie na gitarze to chyba jest sumienność to trzeba mieć przy przy tym, żeby cokolwiek osiągnąć no i trochę zawziętością myślę, że tej objętości jest chyba trochę nawet wczoraj miał taką sytuację że, ćwicząc na fortepianie myliłem się wielokrotnie i powiedziałem, że nie skończy, dopóki nie zagram tej 1 partii poprawnie zajęło mi godzinę, ale zrobię to zrobiłem to i chyba jestem trochę uparty i dążeniu do do celu, ale to, o czym mówić zdradza właściwie takie tajniki rzemiosła nie artyzmu testator ktoś jest artystą ja mam sobie w takim razie mogłem mogę grać na nie ćwiczyć w wdowa wezmę gitarę zagram, bo to jest we mnie natomiast ja mówię tutaj o o pracy takiej, która nie jeszcze bardziej prawda mobilizuje do tego, żeby być jeszcze lepszym muzykiem, a do tego potrzebne są właśnie ćwiczenia wielogodzinne i bez tego się nie da samo samo takie to co mam w sobie prawda tyle energii takiej takiej, która pozwala grać samego ser ducha i mojej duszy i oczywiście to jest to wystarcza, ale potrzeba trochę więcej potrzebuje trochę więcej wirtuozerii, a bez bez tego przemówień dla szeregowych do chwili druku algorytm, że dojście do właściwie absolutu geniuszu danej dziedzinie to mikroskopijna dziesięcioprocentowy dawka talentu reszta to ciężka praca przeliczona na 10  000 godzin prób hołduje zasadzie chyba nie, jeżeli chodzi mój przypadek chyba nie ja ja naprawdę mam jakiś duży dar takich Niewiem, skąd się wziął on jest we mnie i dużą łatwością niektóre rzeczy przechodzą natomiast Naja tak jak działania chce więcej na ja chcę więcej zagrać więcej tworzyć i i do tego jest naprawdę potrzebna ciężka praca, ale ona nie jest tak ciężka ona jest bardzo przyjemna one bardzo przyjemna i ja chcę to robić, więc to robi z miłością, więc dla mnie to to jest podwójna radość prawda tego, że mogę to robić jak ćwiczą nawet oni to sprawia przyjemność, a to, że powiedział, że jestem uparty i dąży do zawsze go do tego żeby, żeby jak zrobić to co na to co zamierzałem tak to jest dobra cecha mówiliśmy o życiowy fundament społeczny takich fundamentach powstała grupa AB bank na jakich fundamentach na zasadzie na 2 fundamentach Andrzej Mogielnicki Jan Borysewicz grał z budką Suflera 5 lat i po pomyślałam sobie jak skomponowałem pierwszy swój utwór nie wyższy, gdy kobiecie musiałam sobie, że czas na stworzenie własnej grupy Romuald Czystaw Leszek g 300 latach niemal 308 tą piosenkę i rozstała się z wódką i zamierzałem właśnie założyć własny zespół trochę czasu zajęło, ale długo około roku najśmieszniejsze było to, że już mieliśmy pierwszy od formalnej bank ja byłem sam Andrzej Mogielnicki napisał napisał tekst i prze my chcieliśmy ten utwór mała i bank studio w teatrze 100 w Krakowie i taki sposób zaczęła się kariera zespołu ligi pan, bo nie było zespołu nie było wokalisty, aby był, choć nazwa zespołu pierwszy utwór to też jakaś taka ciekawostka i film został o jak to się stało, żeby zespołową zrobiliśmy serię, a później dołączył Janusz Panasewicz tak później dołączył Janusz Panasewicz miał taką sekcję Wrocławia przez moment potem już ich miejsce zajęli Paweł mścisławski Jarek Jarosław Szlagowski czy ludzie związani z też oddział oddział zamknięty tak rozmawiamy o grupie ligi pan ja też, przedstawiając mojego gościa ciebie za wahałem się właściwie nie wiedziałem jak to zręcznie ująć słowa lider frontman, ale okazuje się to jedyny przypadek na świecie, kiedy grupa ma 2 liderów frontmanów to jest możliwe znaczy 2 liderów nie no i liderem jest miano Janusz Panasewicz czysty wokalistą to nie mówi się wokalista lider na lidera ten, który stworzył zespół, który prowadzi zespół i także to jest moja, jakby działka żeby, żeby dbać o te wszystkie rzeczy na litr to jest ten, który po prostu wszystko ma w swoich rękach tak powinno być chyba, ale i z mojego doświadczenia wiem że, że ciężko jest, gdy jest kilka kół muzyków w zespole i każdy chce rządzić szybko rządzi się szybko się takie zespoły rozpadają, chociaż powstają czasami bardzo fajne rzeczy wydają się że, żeby istnieć tak długo jak zespole bank istnieje to jest potrzebne twarda ręka co czynię mówił jak jest odbiór, zwłaszcza dla tego młodego pokolenia słuchaczy wychodzą na koncerty właśnie stają na koncercie patrzą na scenę widzą gościa, który śpiewa jeszcze za realne starcie tak boję się zawsze po do przodu pchała na koncert także dochodził do przodu, żeby coś więcej mówił do ludzi, bo jednak się wraca tak jak mówisz uwagę na na tego frontmana, który od frontu to jest dobra nazwa to jest trochę jestem liderem jest frontmanem to to tak tak się nazywa, ale jest tak idę za tropem fascynacji Janusza, którego znam, z którymi spotykam się regularnie jego fascynacji piłką nożną to takie myśli 1 drużynie Messiego Ronaldo to wiesz ja wiem nie wiem czy to akurat tak to porównał janusze frontmanem zespołu z wokalistą, który śpiewa w zasadzie od drugiego utworu w zespole i bardzo dobrze, ponieważ tyle lat śpiewa moje utwory nie są proste one one się fajnie są te utwory się pani słucha natomiast one są proste w w graniu one one potrzebują dużo takiej no dużego sprytu utwory nie są one tak jak działają one są w słuchaniu w odbiorze są proste natomiast samo granie jak ktoś będzie próbował grać to zobaczy, że tam te klocki są bardzo fajnie poukładane i one są nie są naprawdę prawie matematycznie poukładane duże, że chciał oprzeć się na przykładzie podać konkretny utwór, który ma właśnie taką skalę trudności w tym, żeby go otworzyć, a dla ucha bardzo przyjemnej leki fabryka ma np. fabryka ma wznowić każdy z tych utworów one są tak poukładane te klocki te wszystkie utwory, że właśnie przez to, że są tak poukładane szefa słucha są przyjemne dla ucha ja staram tak robi się komponują utwory robię taki sposób, żeby nie były męczące jak czuję, że utwór nie mają się n p . podczas tworzenia jak natychmiast odrzucam, bo bowiem, że słychać też, by się męczył także w czasie bardzo pilnować przy tym co coś robi w tym zespole czy twoim celem przetworzenia ligi pań było wypracowanie sobie takiego znaku rozpoznawczego po, gdzie po kilku taktach wiadomo było, że jeżeli tak mam wrażenie że, włączając radio, przewożąc człowieka z zagranicy, puszczając muszelek kawałków polskich grup od razu powiedzieć, że to jest 1 grupa ma nam to jest druga grupa wraz z gitarą nie wiem Perfectu jest jeszcze inna grupa obrońców zaczyna się jeszcze inaczej w ogóle jeszcze inaczej tak to jest prawda, ponieważ bardzo mi na tym zależało samego początku żeby, żeby zrobić swoje charakterystyczne brzmienie jak bardzo mocno na to pracowałem, czyli zaczęło się od tego, że ja używam kostki w tamtych czasach gitary, więc gram palcami i wydobywała dźwięk np. zmian mając gitarę z ligi ona wydawała dźwięk jak ze stratą kas teraz Federa, ponieważ nie stać mnie wtedy było na na taką gitarę miałem tego jest, w którego ktoś mi za bardzo tanie pieniądze odsprzedał, a więc ja grałem w tak dziwny sposób na tej gitarze wydobywają z tej gitary dźwięk strata potem jak kupiłem pierwszego Fender Stratocaster to już było dużo łatwiej, bo ta gitara już ma w sobie takie brzmienie, o które nie chodziło i kwestią było tylko ustawienie sobie ręki ile i prawa do tego, żeby to brzmienie uzyskać to prawdą, że nikt inny nie zagrał wobec tego gitary tak jak ty tak twierdzą gitarzyści, że ciężko jest, że to moje brzmienie jest niepowtarzalny, ale wydaje się, że to jest osiągnięcie ja ja nie ukrywam efektów, na których gram nawet ostatnio wróciłem to mają to by poprawić jeszcze 50  000 ludzi obejrzało na czym gram też prowadzę akademie Jana Borysewicza założyliśmy fundację moją partnerką fundacji Akademia Borysewicza przez 1,5 miesiąc przed przejściem przez 1 , 5 roku robiliśmy warsztaty z Yamahą, która była naszym partnerem w tej chwili robimy to sami wychodzi to bardzo dobrze nie bardzo zależało na tym właśnie, żeby szkolić ludzi i jakby pokazać im bardzo zależało na tym, żeby ludzie brali żywe instrumenty do ręki, bo troszkę się ten świat zmienił prawda muzyczne, a bardzo zmienił i strasznie dużo ludzi przynajmniej 80 % ludzi korzysta w tej chwili komputeryzacji wszystko można zrobić na komputerach nie używają nawet instrumentu można klepać na ta muzyka w tej chwili i większości taka jest natomiast bardzo zależało na tym, żeby te moje warsztaty Akademia polegała na tym, żeby pokazać ludziom, że prawdziwy instrument, żeby żywe granie jest czymś wspaniałym udaje nam się to robić, bo przez po roku bardzo dużo młodych ludzi nie tylko młodych, bo to jest w różnym wieku można przychodzić na te warsztaty bardzo dużo ludzi grających chyba sobie docenia to to co robię co kilka wracamy do naszego programu to są cudowne lata w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Jan Borysewicz w moim państwa goszczącego posłuchamy a czego możemy wszystkiego z repertuaru Lady Pank repertuar lipa może miłość okay gramy w takim razie my wracamy po informacjach cudowne lato w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo Borysewicz z moim państwa gościem dzień dobry dzień dobry rozmawiamy o tym jak robi się dobrą muzykę robi się dobry zespół jak robi się zespół, w którym są mocne wyraziste osobowości, które przetrwał jako 1 z nielicznych mu się na palcach 1 ręki można kultowe polskie grupy wymienić, które przetrwały dekady tak myślę, że to jest wielki sukces dla nas na pewno nie poprzestaniemy na tym, ponieważ mamy bardzo dużo planów takich związanych chyba na na wiele lat w tej chwili i wydawniczych i koncertowych, więc cieszy mnie to bardzo, zwłaszcza że bardzo dużo jest duża i dobra energia jest w tej chwili w zespole gramy świetne koncerty, ale staramy się też, żeby cały czas dokładać nowego stąd spotkanie po latach z Andrzejem Glińskim, z którym współpracuje w tej chwili nad nowym materiałem na nową płytę Eli bank mamy też planach od grzanie o 2 takich co ukradli Księżyc to muzyka, która została nagrana tego filmu rysunkowego mamy już pierwsze tak powiem zakontraktowane koncerty zacznie się to od jesieni także dużo jest takich planów, które chyba pozwolą nam na na jeszcze długą pracę w Polsce wynosi wiem najśmieszniejsze jest to, że ani dystansu nie słucham jak takim jak byłem młodym człowiekiem nie słucham 100 osób nie słucham biorców Bitelsów słucham Hendriksa kontrę na Davisa, gdy park LED Zeppelin, bo bardzo LED Zeppelin dają się chyba 1 z najlepszych kapel rockowych na świecie, jaka powstała po co nie potrafili zagrać nagrać tamtych czasach może zagrać, bo na koncertach nikt nie grali tak dobrze, ale to co potrafili zrobić studio to one naprawdę coś wspaniałego także porównanie na dostosowanie chyba, dlatego że jesteśmy starzy i c tylko istnieje czy to tylko tam zaglądać nie chcę, bo absolutnie doskonale jesteśmy doskonali formy są to powiedział może też dlatego w porównaniu z dystansu, bo oni też byli tacy rozrywką winą dlatego właśnie te rozdziały waszego życia jeśli chodzi o zespół to wszystko szkodziło spontanicznie czy też było dziś wystudiowane obliczone na doniesienie nie tak tego się nie obliczała tak jak brzmienia gitar jak jak oblicza brzmienie gitary to jednak tę sytuację wychodziły bardzo spontanicznie powiedział no i w tej chwili nie ma wydają się, że chyba dobrze niech zostanie tak jak jest ta, a naprawdę mi najbardziej zależy na tym, żeby był zespół świetnej formie i taki jest, więc tego trzymam Andrzeja Glińskiego nazwisko w tej padło na ile sukcesem grupy jest dobry tekściarz myślę, że kiedy spojrzy się na polską muzykę no i Andrzeja mogielnickiego dodajmy, że Marka Rutkiewicza jeszcze w innym segmencie muzycznym dodaje Jacka Cygana i okaże się dotychczas, toteż mamy niewielu no tak, ale jest pamiętajmy o tym, że w momencie, kiedy Andrzej Mogielnicki niepisaną tekstów ja zgłaszałem się do takich artystów jak Grzesio Ciechowski, który świetny tekst napisał 2 lub 3 teksty napisał dla mnie znaczy dla nas przepraszam bardzo tu taką dygresję zrób czy to prawda zostawcie Titanica to utwór, który wyszedł pod jego ręki jeśli chodzi o tekst tak a zanim przyniósł wam ten właściwy tekst napisał, bo to chyba wasze opowieści totalnego knota, którego nie byliście w stanie akceptowanie nie nie nie to to była to nie to nie zrzesza Grzesia napisał 3 teksty tak czy z tego 1 teksty przyjąłem, bo chodzi o małą wojnę nie podobał się tekstury napisał Grzegorz do forma wojna był za bardzo poetycki, a nie bardzo zależało, żeby te utwory jednak miały taki wydźwięk też i żeby dał, żeby ten był mocny on był za delikatne, że już nawet trochę na mnie obraził wtedy pamiętam mamę po 3 dniach Grzybowską tej natomiast mówić o utworzyły mała wojna, do którego pierwszy tekst napisał Zbyszek Hołdys i on zrobił parodie utworu Jolka Jolka i nazwał go do pod górę to był taki żart także ten pierwszy tak był potraktowany jako żart i wiadomo było, że to nie jest nic na poważnie natomiast napisał kilka tekstów IPO po którymś razie podjechałem do Zbyszka Hołdysa i właśnie pokazami ten tekst napisała wolna od został przyjęty Jacek Skubikowski, który napisał świetny tekst zawsze tam, gdzie ty tacy sami, więc i jest było tych przeważnie było tych, a artystów tekściarzy takich, których bardzo lubiłem mi bardzo mi brakuje chętnie się zgłosił np. niektóre z nich napisał tak znane już debata niebawem spotkamy się z może tam wspólnie zrobimy, ale wracając do tego sukcesu to jest dla nas duży wpływ Andrzeja mogielnickiego jest przy przy dużym udziałem przerobieniu tych utworów i wydają się, że to nasz wspólny sukces jest jak dzielicie się swoją swoją robotą inspiracją dostaje 5 pierwsze takty utworu zawsze jest tak, że zawsze jest także była najpierw kompozycja potem był tekst ja lubię także pracować, bo nasze początki były takie, że albo przenosiłem cały gotowy utwór albo czasem siadaliśmy w 2 i miałem gitary przy sobie gram różne riffy i wybieraliśmy w ten sposób, który będzie pasował do zespołu tak np. zamki na piasku podstawy pamiętam to było w Krakowie jak już hoteli podczas stanu wojennego wyjąłem gitarę i właśnie zacząłem grać ten w zamku na piasku Jan MO świetne dawaj zaczęliśmy po prostu jechać później dokończymy to zresztą różne formy i tak powstał ten utwór a, że to to w zależności od tego jak i jak te utwory były grane, ale ta współpraca była naprawdę bardzo taka bardzo bliska sami staracie się też wejść w buty tekściarzy no wygląda tak oczywiście, że wciąż mówił w kontekście krajowej obcy na cel oczywiście, że ta te nasze to jest fajne, że my, stojąc na scenie, śpiewając teksty Mączka także mogileńskiego się czujemy tak jakby były nasze także do tak musi być chyba inaczej byśmy dali rady w ogóle gracz numer wrócę teraz do gitary z niezwykłą taką atencją wypowiada się o tym, instrumencie mam wrażenie kocham ten instrument spotkałem znam się spotykam się też regularnie z wybitnym na skalę Europejską ortopedą zaprosimy do siebie do domu usiedliśmy w jego ogrodzie i mówiła jak przystrzyżona trawa wielu fantastycznie mówi sam robić, bo to rewelacyjny sposób na odstresowanie na co mówienie zatrudnia do tego ogrodnika na taki kawałek muzeum, starając się zaczął zrobił sobie krzywdę zwolnienie mogą pracować może po prostu nie dbać tak jest też sobą wiesz co ja jakoś np. to 4 dni temu miałam upadek na rowerze często się zdarzały jakieś wypadki to nakładzie wypadek jeśli zawsze jakoś ręce mi ręce mi, jakby Leśna oszczędzała i w przypadku tego upadku teraz sprzed kilku dni tak samo oczywiście trzeba dbać o ręce, ale jakoś nie robi tego specjalnie nie robi tego specjalnie nie cacka się z tym nie zatrudniłbym np. widocznie czternasty wygrał z mniejszym sobie na ostatnie nazwy już paluszków nagranie jest z sytuacją tą krową artysty na to, że na koniec chciałbym zapytać jeszcze sprawy, którą pytam wielu muzyków z niezwykle doświadczonych z dorobkiem sławą i t d . jak spoglądać jak spogląda na rynek muzyczny obecny współczesny SO z podziwem z pogardą no Nieee no ale mówisz o rynku muzycznym polskim przewodzą boleśnie na świecie co się dzieje na naszej scenie jak takie mechanizmy rządzą tym, że dany utwór jest hitem ani nie jest jako zakład ością na pewno warto się zupełnie nie, bo to jest coś innego, bo dobrze ja wiem, o co chodzi zróbmy tak, że najpierw pomimo zespołach, które są było bardzo był bardzo długie okresy takiej, gdzie nie było nic ciekawego na polskim rynku od czasu, kiedy jest organem Dawid Podsiadło Zalewski prawda zawiało wydają się ruszyło się trochę i ten jak się troszkę ożywił i są jeszcze inne zespoły przepraszam, że może nie zna nas, ale są inne zespoły, które naprawdę bardzo fajnie kombinują i ja jestem zadowolony z tego co się w tej chwili dzieje, jeżeli chodzi o właśnie ogranie utworów no to tu już jest problem, dlatego że rynek muzyczny cały na świecie, który on steruje w tej chwili, jakby tym co ma być w każdym państwie w każdy wielkich stacjach na, więc to dla mnie jest to przerażające, jakimi kategoriami się rządzi w tej chwili np. wielu duża stacja radiowa, która decyduje, jakie utwory gracza jak nie to mnie troszkę martwi i mam nadzieję, że to możesz się jakimś rynku zmieni, chociaż wydaje się, że trochę te stacje radiowe odbiera już, jakby jako stacje informacyjne i mniej tej muzyki jest takiej dobrej do słuchania to troszeczkę mafii, zadając pytanie mem na myśli to te drugie pytanie wieńczące wątek będzie jakaś grupa, która przetrwała epokę tak jak, do której będzie wracać po kilku dekadach, bo sądzę, że w nawale w tym krzty nadpodaży będzie będzie kłopot, żeby wyłuskać tych najbardziej wartościowe, którzy by bili się w głowę są realizowane będzie będzie kłopot to jest prawda, dlatego że zauważa w tej chwili się wypuszcza 1 utwór, który leci przez miesiąc czasu prawda przez miesiąc trzeba, lecz przez miesiąc po miesiącu wchodzi następny, więc człowiek nie jest w stanie zapamiętać wszystkich utworów ja pamiętam sprzed ostatnich 2 lat żadnych utworów takich, które mnie utkwił w pamięci nie wiem z czego do siebie, że może to jest za dużo za szybko za szybko leci w tej chwili nie jestem w stanie odpowiedź na to pytanie na ja uważam, że nam się udało ale, toteż nie można powiedzieć, że udało, bo naprawdę to był dobry dobry okres dla zespołu te początki my mamy i dobry start dobry środek i teraz jeszcze chciałbym, żebyśmy dobrze zakończyli to znaczy, że tak kilka lat jeszcze chcemy poświęcić NATO i jak nam zdrowie da, żeby zagrać jak najwięcej koncertów dla ludzi i zagrać jeszcze kilka płyt które, które też zostaną w pamięci, a więc myślę, że nasi fani też na to czekają, czego wysłuchamy też, lecz bank tak to może posłuchajmy własne niechęć Jan Borysewicz moim państwa gościem cudownych latach niedzielny magazyn Radia TOK FM dziękuję bardzo państwa zapraszam po utworze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CUDOWNE LATA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!