REKLAMA

"Dziewczyny są świadome, że ich kobiecość to performens" – rozmowa z Zofią Krawiec

Data emisji:
2019-07-21 23:00
Audycja:
Dobry Seks
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

niedzielny wieczór w radiu TOK FM rozpoczynamy magazyn dobry seks przy mikrofonie Hanna Zielińska z ranami stóp jest Zofia Krawiec dobry wieczór dobry wieczór instagram RK krytyczka sztuki kuratorka artystka osoba, która występuje również pod pseudonimem neuro grał tak można powiedzieć można tak pani przedstawiać o tym, pseudonimem tak myślę, że można, choć już często pojawia się w tym w tym pseudonimie literówka, kiedy on jakiś dziś o powołaniu zrobiłam trochę Rozwiń » właśnie on jest bardziej brzmi jak oni erotyk kart mistykę służbowo zabawą tą nazwą, więc neurotyczny i erotyczne tak dokładnie z 1 strony emocjonalność taką też taka wzmożona emocjonalność z drugiej strony nowe erotyzm będziemy się rozmawiać o tym na ile media społecznościowe w szczególności instagram, które we wszelkich rankingach powiedziałabym negatywnego im fakt psychicznego na odbiorców i twórców góruje czuje jest na pierwszych miejscach na ile te media społecznościowe mogą być narzędziem do podmiotowego wyrażania siebie swojej seksualności swojego feminizmu na ile ten wizerunek może być rzeczywiście gdzieś Szubert pewne gdzieś wg władzy pojęcia potrzeb osoby, która pokazuje swoje zdjęcia na ile jest to jednak odpowiedź na zapotrzebowania kultury Zofia Krawiec prowadzi swój profil Instagrama od 2016 roku jako projekt artystyczny dobrze rozumiem taktyki był zamysł tego projektu powstał jako właśnie projekt artystyczny od razu założyła swoje konto na Instagramie z tym zamysłem i to miał być taki projekt, który ujawnia stereotypy, które są bardzo silnie zakorzeniony w społeczeństwie, ale również, które są bardzo silnie obecne w samym feminizmie i rzeczywiście w 2016 roku wykorzystałam media społecznościowe głównie dlatego, że to były dostępne darmowe ją umożliwiały mi publikowanie swoich przemyśleń oraz fotografii właściwy do bieżącej i oraz stawami właściwie na bieżąco odpowiedzi od od ludzi, którzy oglądali z bardzo pociągająca no w każdym razie on powstał projekt artystyczny, który miało na celu ujawnienie stereotypów, które są silnie zakorzenione w społeczeństwie i stereotypy te odnoszą się do sposobu w jaki młode kobiety są traktowane w społeczeństwie, ale również w jaki sposób są traktowane przez sam feminizm i ten projekt wywołał bardzo dużo dyskusji, dlatego że ja na Instagramie pokazywałam czy też kreowała taką bardzo dziewczyńskie dziewczęco kobiecą kobiety kobiecość i używała do tego różnych gadżetów oraz takich rzeczy, które jeżą się z przystosowaniem teatralność to był brokat jakiś takie nawet gadżety kojarzące się zbyt SM różowe bluzy czy taki, że kojarzących się z bardzo dziewczęcą dziewczyną dla mnie to było istotne, żeby pokazać, że kobiecość jest też pewnym rodzajem performance, który się odgrywała i to właśnie było było 1 z moich celów czy taka per formowanie tej płciowości jestem przekonana, że ten projekt, który z założenia miał być feministycznym projektem właśnie nie wywołałoby tak dużej dyskusji, gdy byłem właśnie nie użyła tych gadżetów wiążących się z przegłosowaniem strony dziewczyny z kości to znaczy, gdybym była występu wystąpiła jako chłopięca wolą na dostała z opuszczonymi włosami okładzinami to nie byłoby właściwie żadne było to realne tak, bo to absolutnie czytelne, że to jest właśnie feministyczny projekt widziany było też ciekawe na ile to jest już jakiś stereotyp, że właśnie myślisz o tym w jaki sposób samo feministka może wyglądać jak może się zachowywać co jest bardzo ciekawy moment, bo feminizmie rzeczywiście ścierają się 2 nurty dotyczące tego podmiotowego traktowania siebie w kontekście cielesności seksualności i myślę, że możemy tutaj wrócić do genezy burleski, żeby spróbować zrozumieć co dzieje się teraz jeśli chodzi o taki właśnie w Jersey ne pozorne uprzedmiotowienie własnego ciała burleska jako osobna dziedzina sztuk scenicznych wywodzi się ze striptiz ale o ile striptiz był na potrzeby uprzedmiotowienia łące kobiece ciało dla mężczyzn o tyle burleska wyodrębniła się wy mam poważne restrykcje są jako, owszem, sztuka pokazywania swojego ciała, ale na swoich zasadach przez kobiety, które chciały dzisiaj to są też mężczyźni pokazywanie tyle ile się chciało do takiej muzyki, jakiej się chciało wg taką takich konwencja komuś chciało generalnie rzecz biorąc, bo takie przejmowanie tej formy tej konwencji robienie z nich rzeczywiście kiedyś formy sztuki wyrazu ekspresji właśnie w wersji no i teraz to samo obserwujemy w jakimś sensie na Instagramie z 1 strony ogromna większość twórczyń Instagrama owych czy instagram Eryk po prostu to są osoby, które płyną z prądem i które gdzieś zatracają się uprzedmiotowienie swej seksualności swojego ciała, ale powielają np. system ratunkowy tak tak, a z drugiej strony właśnie mamy różnego rodzaju próbę zamrze zaburzenia tego głównego nurtu projekt artystyczny takie właśnie oni erotyk gal czy taką próbę pokazania, że ten termin banki z bardzo pasuje Onet można to po prostu wziąć przejąć tak na własnych zasadach tym zarządzać no właśnie ta dyskusja m. in. wokół tego profilu jest też wokół innych tego typu działań jest taka czy aby na pewno piękna młoda kobieta, jaką jest Zofia Krawiec, która wpisuje się w utarte w naszej kulturze kanony urody, która pokazuje na zdjęciach jako osoba atrakcyjna jako osoba seksualna jako osoba gładki napiętej skórze pięknych proporcjach twarzy ciała czy aby na pewno ona jest osobą, która pokazuje czy wzmacniaczy, czyli profil ma na pewno ten MPM miętowy feministyczne taki wydźwięk ja w ogóle spotkałam się bardzo dużą krytyką, która opierała się na takim stwierdzeniu, że nie mogą być feministką jak już jestem ładną dziewczyną, która robi sobie zdjęć o prawdziwych problemach kobiet oraz niemal bonu jak jest możliwe, że jesteś feministką twoje zdjęcia są feministyczne feministki tak nie wyglądają i wydaje się to obniżyło pewien absurd dlatego już feminizmie rozumiem go w taki bardzo podstawowy sposób, czyli on polega na tym, żeby ten ruch społeczny, który zakłada, że kobiety mężczyźni mają być mieć równe prawa niezależnie od tego jak są głupi czy jak są mądrzy inteligentni wspaniali czy nie fajni czy jak zawodzą czy jak są godni podziwu po prostu wszyscy wszystkich kobiet mężczyźni powinni mieć takie same prawa ten absurd właśnie polega na tym, że zakłada się, że feministka nie chce się podobać np. mężczyzną czy jakimś absurdem np. feminizm oznacza, że kobiety nie będą niby nie będzie zależało na wschód na relacjach miłosnych z mężczyznami czy też jest absurdem uważam, że to jest właśnie do takich stereotypów, które był bardzo silnie obecny sceniczny, który szkodzi samym feministką, czyli to, że one nie mają takiej czy raczej wstydliwą jakąś przestrzenią jest to, że one mają jakiś romantyczny potrzeby czy potrzeba takiej namiętności, która realizuje zera w relacji z mężczyzną relacji romantycznej tylko, że feministka jest kobieta, która odmówi powinno prawdopodobnie iść w pojedynkę też np. taki ten stereotyp feminizmu opierał się na tym, że feministka jest kobieto pani swojego życia bardzo silna kobieta, która jest jakość bizneswomen bardzo często nie to już jest jakiś kanał neoliberalny, ale nagle tak tak dokładnie, ale tak np. było często przedstawiany jako kobiety, które po prostu bardzo prosty sposób odwzorowywać cały sposób bycia męski na taras były początki feminizmu czy do składu rządu a, ale np. ja też zajmowałem się takim nurtem coraz bardziej obecne w sztuce internetowej, czyli smutkiem i odzyskiwaniem smutku też z zasad kultury, który mówi, że jeżeli feminizm traktuje te kobiety, które są smutne, które są w depresji które, które nie są paniami swojego życia, które nie odnajdują się w kapitalistycznej rzeczywistości jako gorsze, a premiuje historie tych, które odnoszą sukces, które są paniami swojego życia co tak naprawdę naprawdę powiela te są patriarchalne klisze ja mam wrażenie, że jednak feminizm głównego nurtu odżegnuje się od kapitalizmu kapitalizm przedmiotowy i przyrody człowieka kobiety i ciało seks i wytwarza jakiś absurdalny produkty typu jak wynaturzone pornografia, ale rzeczywiście tych dyskusji wewnątrz feminizmu jest bardzo wiele i jest 1 taki nurt, który wydaje się, że pani reprezentuje właśnie w ramach tego projektu artystycznego na Instagramie selfie feminizm wydawałoby się, że oba terminy się wykluczają, że produkcja całej serii selfie tygodniami miesiącami to jest były po prostu w prowadzanie siebie bycie ofiarą mediów społecznościowych czy też niezwykle uciążliwe do każdego zdjęcia trzeba za pozować malować przygotować im za każdym razem trzeba pokazać jak od jak najbardziej atrakcyjne seksualnie estetycznie stronę tymczasem selfie w połączeniu z terminem feminizm tworzy pewnego rodzaju nową jakość, czyli jaką, kiedy pisałam swój manifest w sensie feministyczny bardzo interesowało mnie to właściwie żyjemy dzisiaj takiej rzeczywistości, w której jest bardzo trudno udawać, że nie ma internetu i oczywiście się bardzo zgadzam z panią z tym, że internet ma bardzo dużo bardzo dużo szkodliwych czynników bardzo szkodzi, iż w grę rzeczywiście jest też trudno, żeby zastanowić nad jego pozytywnym znaczeniu pozytywnym wymiarem, bo rzeczywiście góruje w tych wszystkich rankingach najbardziej wprowadzających w depresję czy banków, uzależniając zgodę uzależniających, ale z drugiej strony właśnie bardzo trudno jest dziś mówić o tym, że możemy żyć bez internetu, kiedy n p . nie ma już normalnych indeksów tylko trzeba mieć system w internacie porozumiewać się n p . z innymi studentami poprzez internet czy Facebook po prostu kultura wymaga dzisiaj na młodych ludziach biegłości w Ameryce totalnie także wymaga tego, żeby to była przestrzeń, z którą wszyscy są już bardzo płynnie powiązań tak naprawdę, więc jeżeli nie możemy już udawać, że internet istnieje to interesowało mnie to w jaki sposób można wykorzystywać go, żeby dostać coś z niego pozytywnego właśnie sensie feminizm jest taka teoria, która nazywa proces, wg którego kobiety wykorzystują media społecznościowe oraz nowe technologie jako współczesnych nowych narzędzi feminizmu, czyli np. wykorzystują je do robienia sobie zdjęć i opowiadanie swej historii w internecie co ma wymiar bardzo polityczny to znaczy też często się myśli tej o sens kobiecym to są takie z pozoru nie polityczne działania, a jednocześnie one spotykają się tak ogromną krytyką tak niewspółmierną do wydawałoby się czegoś tak błahego sesji bo kiedy się nie wiem przyglądam czytamy, iż konwersacji, które dotyczą kobiecy selfie w internacie to dyskusji bardzo często są ocenianie czy bardzo ostrą krytyką więc, jakby to są tylko z pozoru takie nie polityczne działanie uważam, że są 1 z narzędzi, które prowadzą do budowania widzialności kobiet, które jest bardzo irytująco i bardzo bardzo dyskutowano też bardzo c, oceniając oceniający sposób rzeczywiście interesowało mnie to w jaki sposób kobiet dzisiaj wykorzystują media społecznościowe do takich do tego, żeby na wschód od suki za siebie ze sobą dyskutować również polityczny temat, kiedy zainteresowałam się selfie feminizm jako pierwszą zobaczył artykuł raperka z o zdaje się z Argentyny, która jesteś artystką dzisiaj już bardzo znaną muzyką, ale wtedy głównie robiła memy o takim wydźwięku feministycznym to było naprawdę niezwykłe, że unie na Instagramie setki tysiące kobiet dyskutowały ze sobą pod tymi memami dla mnie to było tak taki sygnał, że kobiety bardzo młode kobiety bardzo interesują się polityką bardzo interesują się feminizmem i bardzo chętnie ze sobą dyskutują szukają takich kanałów, na których mogą budować jakąś więź, na której mogą zbudować wspólnoty, która nie jest dla nich oceniające tylko właśnie, który jest rozumiejąca i empatyczna czymś różni selfie feminizm o sens takiego mainstreamowe go jeśli słuchają nas osoba myślę, że mogą być takież naszych władz, które prowadzą swoje konta 100 gramowe teraz myślę sobie no tak to ja jestem tą dziewczyną tą kobietą, która po prostu publikuje swoje portrety 1 podobny do drugiego bez przerwy właśnie na 1 nutę wg 1 schematu utartego i chce teraz chce teraz, żeby to była moja narracja tak z 1 strony jestem przywiązana do tego wizerunku swojego bo, bo lubię czuję rząd jest mój mimo tego w jakim sensie jest też kulturowy i jakimś sensie odziedziczyłam te wzorce, ale chce tę dziewczynę z kosztem kobiecość w ten sposób nawet z gadżetami z całym tym oprzyrządowaniem wzmacniającym wizualnie kobiecość chce z tym występować w czymś różni takie konto selfie feministki od jakimś sensie ofiary mainstreamu, która nie ma kontroli nad tym co publikuje jak publikuje publikuje wyłącznie to coś się wydaje że, że tego oczekują odbiorcy krótko mówiąc, po czym, po czym np. odbiorcy pani profilu instagram owego mogą poznać, że to jest jakaś wersja, że to jest autonomiczna wypowiedź część z tych zdjęć właściwie nie do odróżnienia od tzw. zwykłych linii zagramy działa bardzo często dodaje też do swojej swoich zdjęć jakiś przemyślenia, które mają taki wymiar społeczny albo to są polityczny, ale mnie np. bardzo też ich interesowały te mainstreamowe konta i właśnie zastanowiłam się nad tym na ile one są budowane w świadomy sposób najlepiej dziewczyny są tak jak pani uznała takimi ofiarami miejsc teamu i wydaje mi się że, że to do końca tak w taki sposób nie jest mam wrażenie, że kobiety mają bardzo dużą świadomość tego, że wizerunek jest performance czy jest pewnego rodzaju spektaklem, który wychodząc z domu odgrywają przygotowują się do niego ubierają bardzo bardzo świadomy sposób często wykorzystują ten potencjał na Instagramie np. też nie bez znaczenia jest to, że na Instagramie przeważają kobiety IT kobiety, które robią n p . bardzo duże pieniądze z mediów społecznościowych czy raczej te osoby, które robią bardzo duże pieniądze z mediów społecznościowych to są bardzo młode kobiety kiedyś czytałam 1 z nich to jest taka 1 z najpopularniejszych instagram Marek na świecie on i ona ma polskie pochodzenie no właśnie Joanna Kuchta podpisuje się często Polish Pieces wywiad i jej instagram właśnie taki wydawałoby się bardzo minister może jesteś bardzo sponsorowany często można go bardzo duże pieniądze ma 1 000 000 obserwatorów dla mnie wywiad z nią był niesamowicie ciekawy to znaczy ona była mówiła bardzo świadomy rzeczy mówiła m. in . o tym, że dla nich czymś zupełnie nie spodziewałam, ale myślę, że to tylko obniżyło obniżyło to jak stereotypowo pomyślała mówiła o tym, że dla niej takim punktem, który ją w ogóle popchnął do założenia swojego profilu na Instagramie były działania radykalne działania feministek z lat siedemdziesiątych, który pokazywał swoje ciało i które walczyły w taki sposób oto, żeby odzyskać do niego prawo, więc z totalnie nie spodziewałam się po takiej młodej dziewczynie takiej takich wypowiedzi, więc i uważam, że bardzo często jest także kobiety używają bardzo różnych strategii do tego, żeby zbudować swoją widzialność żona są bardzo świadomy, nawet jeżeli opierają się na takim właśnie mainstreamowe myśli mowy o sposobie zyskiwania widzialności ale, że to te kobiety są bardzo świadome tego, że widzialność jest ich siłą i że często też może czas obserwować jak to się zmienia np. kobiety używają różnych strategii do budowania swej widzialności w różnym momencie w zależności od tego kiedy jak się czują jest taki moment, że n p . bardzo się malują i robią bardzo dużo postów o o jakimś makijażu a kiedy indziej np. to niezwykle się zmieni zaczynają opowiadać swoim smutku czy depresji dla mnie też Super interesujące są te konta, który właśnie poruszają takie wątki bardzo prywatne wręcz intymne, czyli takie, które w ten sposób rozsadzają system to znaczy taki że, ponieważ wiadomo, że media społecznościowe głównie służą jako taki taka promocja swojego sukcesu tak w rodzaju premią pozytywny wizerunek pozytywne myślenie dokładny i to jest też 1 z powodu w z powodów, dlaczego powodują depresję n p . o innych, ponieważ powodujące takiego, że wszyscy się od razu porównują z tymi osobami którymi tak pozornie się świetnie wiedzie, a to jest to co wpędza w depresji do zwarcia między władzą, a bardzo interesują mnie też takie momenty, kiedy te kobiety, które mają bardzo dużą widzialność nagle zaczynają mówić o tym jakie tabletki antydepresyjne biorą albo jak sobie radzą, a ze ze swoim smutkiem i naprawdę też czymś niesamowitym był np. czarny protest w tym kontekście boi się wydarzył wg mnie w właśnie ze względu na internet na to ile kobiet nagle wykorzystał swoją widzialność, którą właśnie zbudował taki mainstreamowe sposób do tego, żeby np. zrobić sobie czarną protestowi zdjęcia no i teraz to budowanie widzialności bardzo często oparte jest na budowaniu napięcia erotycznego napięcia seksualnego na eksponowaniu swej atrakcyjności seksualnej swojej wizji własnego ciała jako ciała erotycznego i czasem im więcej tego napięcia erotycznego seksualnego na danym zdjęciu czy w danej prezentacji tym większy opór krytyka, żeby powiedzieć hit i teraz z czego wynika coś za zjawisko hejt rzeczywiście hejt czy cyberprzemoc czyli taka agresja, która jest wymierzone w osoby obecne popularny często w internecie, ale tuż to sami popularny w jakiś małej grupie osób rzeczywiście spotyka dużo części kobietę niż mężczyzn i można to obserwować n p . na takich portalach, gdzie kobiety wypowiadają się na temat zupełnie niezwiązane z seksualnością mówią n p . o polityce albo np. gdzie jakiś pisarki udzielają wywiadów czy krótkich odpowiedzi na jakąś na jakiś rynek i sąd aż, więc on bardzo często są komentarze, które pojawiają się pod tekstami tych kobiet bardzo często dotyczą tego jak wyglądają dużo rzadziej niż mężczyzn którzy, których właściwie teksty zupełnie czasami przychodzą bez bez Echa podczas kiedy kobieta szczególnie, gdy młody np. intelektualistka wypowiada się gdzieś w internecie to bardzo często od razu ją krytykuje z punktu widzenia jej cielesności potencjalnej atrakcyjności tego, że np. innych zdjęć, które dołączone do tego artykułu często w ogóle nie jest żaden sposób seksualne totalnie profesjonalne no ale jeśli jest to tym bardziej rzucają się dziś 1 internetowa jeśli n p . jest cała seria portretów w nurcie selfie feminizmu to również może się pojawić taka narracja taka kontra i to też ze strony kobiet jakiegoś rodzaju ślad przejmie jakiegoś rodzaju zazdrości pan zastanowił się czy są czynniki jest związany ze wzrośnie też nie do końca wie, ale mam nadzieję, że pani śledczymi to jest takie jest zawstydzanie kobiet w internecie, który jest związany właśnie z seksualnością Gomunice zastępca ma zmuszenia do wycofania tych kobiet z tej przestrzeni z tej sceny, na którą wkroczyłem w wyjścia z tego światła reflektorów schowa się w cień dokładnie dokładnie, ale właśnie to zawstydzenie zawsze opiera się ich seksualność, czyli jest takim rodzajem właśnie wyzwania np. 30 to jest bardzo bardzo częste wg mnie ślad czynniki pewnego rodzaju takim wyrazem społecznych lęków lęków przed kobiecością, która jest wyzwolona, która zachowuje się jak chce, która pokazuje to co chce, która właśnie funkcjonuje na własnych zasadach i upomina się prawo do swojej cielesności i która posługuje się medium, które nie może, którego nie można łatwo kontrolować np. nowymi mediami społecznościowymi i pewnie jakiś rodzaj świadczeń w ringu też jest powodowany zazdrością, ale uważam, że jego głównym tą emocją jest lęk tutaj lęk przed czym oszczędność to właśnie taką wyremontowaną kobiecością, która zachowuje się tak jak to znaczy to znaczy, że to jest lęk głównie mężczyzn właśnie niedawno zostałam poproszona o to, żeby napisać do Playboya tekst osa 3 min Guy o tym dlaczego ślad się migrują nie tylko mężczyźni, ale również kobiety i kiedy badałam to zjawisko wyszło mi, że powody są troszkę inne to znaczy mężczyźni rzeczywiście ślad migrują ze względu na ten lęk społeczny przed tymi wyremontowanymi kobietami, które mówią o swojej przyjemności np. albo swoim doświadczeniu seksualnym i nie robią tego dla mężczyzn albo nie robią tego, żeby się przypodobać przypodobać mężczyzną to jest dla nich odczytywane jako ryzykowne, ponieważ wiąże się z utratą władzy, a kobiety, które otrzymują robią to rzeczywiście w pewnym stopniu z zazdrości, ale też procesie socjalizacji są często uczony patrzyć na inne kobiety przez mężczyzn, czyli taki zagraniczny sposób, czyli ocenia się bardzo podobnie mężczyźni widzieć w nich np. zagrożeniem to jest też taki powód dla, dla którego kobiety otrzymują kobiety ciekawym przykładem jest np. ciekawe w tym kontekście jest przykład Moniki Lewińskiej, która jest dzisiaj uważa się ją za pierwszą ofiarę hejtu cyberprzemocy i ona dzisiaj czy przygotowuje dużo wystąpień wykładów na temat cyberprzemocy 8 wymierzonej w kobietę i ona rzeczywiście nie i jak wiadomo Monika Lewiński miała romans ze swoim szefem, który akurat był najbardziej najbardziej wpływową osobą Ameryki i ciekawe jest to, że kiedy cała sprawa wypłynęła to jak cała nienawiść społeczna skupiła się na niej 1 była znienawidzona właściwie za wszystko i wezwano właściwie wszystko za to jak wygląda za to, że ma kilka kilogramów za dużo i podczas kiedy ja mu dość szybko wybaczono zresztą on często Bill Clinton mówił bardzo często, że nic z tą kobietą konie nie łączyło w ogóle mówił o nich bardzo protekcjonalny sposób, ale cała sytuacja nie wpłynęła jakoś bardzo negatywnie na jego karierę on jeździł z wystąpieniami nadal był bardzo szanowanym obywatelem, a jego żona nawet starała się o o to, żeby zostać prezydentem tymczasem ją właściwie spotkało totalne wykluczenie z 2 z tak dane makro wykluczenia nowy kontynent zmieniło wyjechała do Anglii, ponieważ straciła pracę i nigdzie nie mogła dostać nowej pracy załamała się nerwowo, więc całą nienawiść skupiono na niej to też bardzo pokazuje jak podwójne standardy jak oceniane są kobiety jak oceniani są mężczyźni właściwie za tą samą czynność przy czym jak inka Lewiński była młodą dziewczyną można powiedzieć, że nikogo nie straciła nie była w związku była można też pomyśleć o tym w taki sposób była wykorzystana podczas kiedy on miał żonę i jakby wykorzystał swoją pozycję również, ale ciekawe było też to ona zresztą o tym, mówi dzisiaj, że odwróci się od nich dosłownie wszyscy nie tylko mężczyźni jak można było przypuszczać, którzy ją bardzo surowo ocenili wykluczyli, ale również inne kobiety co wydaje się mniej logiczne, że żadna z kobiet, że nie było takich kobiet grup, które stały po jej stronie i odwróciła się po prostu wszystkich kobiet łącznie z feministkami, więc to jest ciekawy przykład, dlaczego kobiety tak bardzo surowo oceniają inne kobiety ze względu na ich seksualność, że prawdopodobnie są po prostu procesie socjalizacji do tego co do tego tego nauczone po prostu co można zrobić dobrego dla siebie przede wszystkim dla swojej seksualności dla postrzegania swojego ciała dla dobrego erotyzmu swoje życie w życiu co można zrobić, fotografując siebie, publikując swoje zdjęcia, publikując swoje różnego rodzaju refleksję, żeby rzeczywiście to mogło mieć taki wymiar mv elementowi być może nawet terapeutyczny niezależnie od tego czy ktoś zinterpretuje jako banał czy nie czy komuś to podoba czy nie co można zrobić, żeby przejąć kontrolę nad swoim ciałem poprzez właśnie przy pomocy tego narzędzia, jakim są media społecznościowe czy pani doświadczenia tego projektu instagram owego 2016 roku wynika coś jakiś zesta w dobrych praktyk, które moglibyśmy teraz nazwać określić, które mogłyby być wspierają, czyli takich bardzo konkretnych, ponieważ od razu chciałam powiedzieć, żeby słuchać siebie co jest jakimś rodzajem banału, ale jednak wydaje się niezmiernie istotne, żeby po prostu posłuchać swoich potrzeb i zrobić to na co ma się ochotę często okazuje się, kiedy rozmawiam z jakimiś młodymi kobietami, które mają np. 30 lat one mówią, że pierwszy raz w życiu robią to co mają ochotę i jest np. rzucenie jakiegoś konkretnego zdjęcia na społecznościowej, mimo że brzmi to jak banał to często po prostu jakimś niesamowitym przełomem, ale jeżeli chodzi o taki bardzo praktyczne konkretne zalety czy, jeżeli chodzi o praktycznej konkretne wskazówki to zarówno ja jak wiele dziewczyn ma takie doświadczenie, że przebywanie z samej ze sobą to jest często taki intymny proces bycia ze sobą wsłuchania się z siebie swoje emocje i takiego zniknięcia to czegoś naprawdę potrzebuje i coś wydaje się już partyjnych indywidualna sprawa czym jest część kobiet, które ma taką ochotę i taką potrzebę, żeby dzielić z innymi no tak, by ci inni zostawiają jakiś ślad jakiś feedback to zaczyna nas uzależnia na ile by dla pani ile pani jako osoba świadoma ma kontrolę nad tym czy ten Strumień lajków jest zasilające wpłynąć toksyczny niedawno czytałam takie badania uzależnieniu właśnie od nowych technologii i z nich wynika, że nie tylko takie osoby, które bardzo silni są związane z mediami społecznościowymi jak choćby instagram nerki są uzależnione właściwie dzisiaj każdy posiadacz telefonu już symptomy tego, że jest uzależniony od nowych technologii np. odczuwa fantomowe wibracje albo co chwilę sięga sięga, żeby sprawdzić czy nic nie czyn ten go nie napisał i wiąże się to bardzo silnie też takim poczuciem, że jeżeli nie zajrzymy do internetu do to być może nas coś minie, czyli że właściwie żyjemy dzisiaj w takiej kulturze, która nazywa się kulturą czujności ciągu czynności po prostu ciągłego zaglądania do internetu, więc wydaje się, że to nie jest problem tylko tych osób tylko np. instagram Marek tych osób, które pracują w internecie jest takich osób coraz więcej wydaje się, że to raczej będzie postępować w są badania, które pokazują, że przynajmniej jeśli chodzi o dziennikarstwo n p . to jakimś sensie w odwrocie jest to dziennikarstwo takie powiedzmy amatorskie w mediach społecznościowych jednak ludzie wracają z powrotem szyku redakcję profesjonalnym jest też również notowane leki taki postępujący spadek jeśli chodzi o im pakt, jaki na rynek mogą wywrzeć tzw. influencer ski i kontrakty reklamowe tracą na wartości pomału nie wiadomo czy stały trend na razie się utrzymuje jako trend malejący, ale w gruncie rzeczy nie wiadomo na ile właśnie to narzędzie, jakim są te obrazki mediów społecznościowych utrzyma się jako takie istotne i takie pani znaczący w przestrzeni publicznej czeka wybór to są nowe dla mnie pytanie nie słyszałem o takich raczej właśnie słyszę o tym, że to postępuje, że filii firmy reklamowe się raczej zwracają już dużo częściej ku instagram Arką n p . w Nisku reklamą n p . w gazetach drukowanych wydaje się, że rzeczywiście to siła internetu nie polega tylko na tej stronie wizualnej na tych obrazkach, ale jest też ona związana z takim poczuciem więzi są tą drugą osobą, która wydaje się, że bezpośrednio mówi do mnie jesteś tym bardzo zmienia samą osobę celebryty np. współcześnie kiedyś to była osoba Blidy następna które, którą można było widzieć w serialu w telewizji albo tylko znajdowano ślady na scenie w teatrze dokładnie i to w bardzo uprzywilejowanej sytuacji dla tych osób, które mieszkały w dużym mieście n p . dzisiaj są to osoby, które mówią do nas z ekranów telefonów, które często odpowiadają na komentarze w grę właśnie ci profesjonalni i Instagrama instagram marki ich siła jest na tym budowana, że one mają kontakt żony właśnie odniosą się do komentarza od piszą czy coś poradzą czy wyjdą dyskusja, jaka część pani zdaniem Instagrama to jest tak z punktu widzenia pani jako krytyczka sztuki kuratorki, ale też artystki to jest część silnie empory rentowa osób w wersji na feministyczna rzeczywiście ta część przejęta przez osoby, które świadomie zarządzają zaś zarządzają instagram jako narzędzie, kiedy zerkam na swój profil to mam akurat go tak ustawiony tak sprofilowane obserwuję głównie takie osoby, więc z mego zmienić ani panice jest bardzo dużo tak perspektywy bardzo dużą jest takich dziewczyn, które są zaangażowane politycznie społecznie wypowiadają się jakoś bar tek bardzo zaangażowany sposób na aktualne wydarzenia, ale na pewno jest zupełnie na odwrót zdecydowana większość osób obecnych tam to po prostu są osoby, które raczej się tym zajmują po prostu robią biznes, w czym też nie ma nic szczególnie złego, o ile jest tu biznesy etyczne, ale one reklamują świadomie to co jest etyczne ekologiczne czy też spełnia zasady Fart rajd, ale coś dla mnie wydaje się to interesujące w internecie to części kobiet czy instagram rosnący biznes, ponieważ to im też jakoś pozwoliło na to, żeby np. wzbogacić dlatego jest np. dla mnie ciekawszy niż to rzecz, że do tej pory robili głównie mężczyzn mężczyźni jeśli chodzi o narrację mężczyzn własnej seksualności na Instagramie jak pani to widzi obserwuje, jakie są trendy, bo tutaj mamy z 1 strony ruch instagram merów, którzy można, by powiedzieć, że z kolei naśladują wchodzą w rolę stragan instagram Eryk kobiet, które już tak, którzy już przejmują pewnego rodzaju utarty model pokazywania siebie, a na ile można znaleźć na Instagramie tego typu projekty jak pani prowadzi, ale właśnie z perspektywy męskiej znam kilka takich projektów i ona pojawił się w niedawnym czasie też w Polsce i my perspektywy często robią to mężczyźni, którzy nie są heteroseksualni, którzy mają jakąś taką odwagę bawienia się z opozycją powiedział naturalność dokładnie tak wizerunkiem płciową tożsamością swoją seksualnością mają jakąś taką ciekawe czy mają ciekawy pomysł na ekspresję swojej seksualności, więc to rzeczywiście jakoś bardzo wydaje się sprzężona z tym są też takie badania, które pokazują, że to kobiety głównie robił sobie selfie, że to nie wynik ich próżność narcyzmu tylko pokazuje jakiś rodzaj kontaktu ze swoim ciałem, które mają zupełnie inny inne mężczyźni no więc, wykonując sobie selfie skupiają się n p . na twarzy mężczyźnie trudno sobie Selvity to zwykle całą postać zdjęcie w lustrze czy taki trochę bardziej z dystansu jest też takie badanie, które jakiś czas wyłania się w mediach społecznościowych mówiące o korelacji zaburzeń postrzegania siebie zaburzeń samooceny poczucia własnej wartości korelacji tego z dużą ilością zdjęć swojej sylwetki swego czasu w trakcie uprawiania sportu pokazywania podkreślania sprawności sprężystości to są te wszystkie zdjęcia, które znamy dziś, w jakich pozycjach do jogi siłowni z treningu zbiegania jak pani widzi ten trend on jest mam wrażenie coraz coraz mocniejsza, które retencji na rzeczywiście bardzo obecne to jest on jest bardzo związany z taką modą na zdrowy tryb życia jednak kiedy się na tym skupić trochę bardziej to wydaje się, że rzeczywiście trochę zaczyna odbiegać od takiego zdrowego trybu życia, bo wydaje się, iż kompulsywny bardzo często i obsesyjnie skupiony na wizerunku, więc też nie byłabym taka bezkrytyczna wobec tego, ale z drugiej strony znam n p . wiele kobiet które, które mieszkają w poza dużymi ośrodkami miejskimi i one, obserwując takie konta rzeczywiście mają jakieś poczucie więzi i to bardzo motywuje do tego, żeby w, jaki sposób zmienić swoje życie, więc myślę, że możemy też bardzo dobry wpły w zatrzymajmy się na chwilę przy tym poczuć siłę więzi relacji może nawet siostrzeńca twa, ponieważ akurat instagram tak bardzo potrafi wywołać właśnie w kobietach w szczególności poczucia izolacji frustracji niedopasowania inności, jakiego rodzaju poczucia gorszą ości na ile można sobie pomóc, żeby patrząc na inne kobiety silne władzy nawet jeśli to jest władza po prostu nad własnym życiem nad własnym ciałem co można zrobić, żeby pomóc sobie postrzegać kobiety jako osoby, które grają w naszej drużynie, które są sprzymierzeńcami emancypacji generalnie rzecz ujmując, które krótko mówiąc nie są zagrożeniem, do których nie trzeba się porównywać, ale właśnie można np. poczucie jakiegoś rodzaju moc, czerpiąc z tego typu wizerunku tak wydaje mi się też w ogóle szerszy problem zazdrość między kobietami i tego postrzegania siebie koło rywalki i wydaje się, że takim sposobem na to muszą być myślenie w taki sposób, że odbieranie zazdrości jako pozytywnego bodźca, ponieważ tego, jeżeli czegoś zazdroszczę jest to dla mnie wskazówka, że ja też bardzo bym tego działa, jeżeli osiągnęło to jakaś kobieta to istnieje prawdopodobieństwo, że dzięki temu będzie mi łatwiej to osiągnąć, ponieważ wiadomo, że kobietom jest dużo trudniej zaistnieć w przestrzeni publicznej czy zyskać jakąś profesjonalną pozycję, a jeżeli jakaś kobieta przetarła szlak to być może to jest właśnie też dla mnie pewnego rodzaju ułatwienie, więc myślę, że można odbierać to tekst i jako pozytywny bodziec no przede mną chyba studia Instagrama, bo przyznam, że ja nie mam konta konta na Instagramie i zaglądam niezwykle rzadko znaczy właściwie prawie nigdy zajrzałam na pani konto przed naszą rozmową gdzieś sama sobie dawkuje po prostu te media społecznościowe trochę za dużo w moim życiu jest Facebooka i Uznam może nie będą wpuszczani w programach w ogóle do swego życia nie myślałem nigdy o tym, że instagram może być narzędziem właśnie taki sukcesywne narracji o swojej seksualności raczej robią na mnie wrażenia przede wszystkim badania mówiące, że one wywołują, że te narracje instagram mowę mogą wywołać frustrację poczucie niższości uzależnienie jakiś dziki pęd do spełniania kanonów urody do krzywdzenia swego ciała to operacji plastycznych do wiecznego noszenia make -up i chodzenia na fitness, ale nasza rozmowa zdecydowanie jest bodźcem pewnie nie tylko dla mnie myślę, że instagram tak jak wiele innych zjawisk współczesnej kultury może po prostu być narzędziem, którego używamy różnym celu i w różny sposób tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem była dzisiaj Zofia Krawiec instagram RK krytyczka sztuki kuratorka artystka autorka profilu New erotyk Girl profilu na Instagramie dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy państwa informacji Radia TOK FM, które będą za kilka minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!