REKLAMA

Joanna Kos-Krauze: "Festiwal w Gdyni potrzebuje wizji artystycznej co pokazać"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-07-23 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:41 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Joanna Kos- Krauze reżyserki i Xawery Żuławki i Marek Lechki - reżyserzy filmowi. Rozwiń »

Rozmowa dotyczy zamieszania wokół wyboru filmów do tegorocznego 44 konkursu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie najpierw odrzucono 4 filmy wybrane przez Zespół Selekcyjny, a później wobec protestów środowiska filmowego je przyjęto.

Joanna Kos- Krauze: "Polityka jest jedną rzeczą, ale bym nie przesadzała. Moim zdaniem problem polega na tym, żeby wreszcie była pełna transparentność, kto za co jest odpowiedzialny i kto decyduje. Podmioty finansujące ten festiwal nie mogą o nim w pełni decydować."

Xawery Żuławski: "Komitet organizacyjny, który ma pełną władzę, a składa się głównie z urzędników bliżej lub dalej związanych z kinem. Oni mogą podejmować decyzję w sposób urzędniczy, a chodzi o to, żeby festiwal nie skręcał w stronę festiwalu państwowego, urzędniczego. Kiedyś były sekcje, zostały zlikwidowane, tu też chodzi o publiczność, to nasze otwarcie się na widzów, to najważniejszy dla nas moment, a Gdynia ma przecież ogromną tradycję. Trzeba walczyć, aby dyrektor artystyczny powrócił"

Joanna Kos- Krauze: "Tu potrzeba też wizji artystycznej, potrzebne są sekcje, żeby tego wszystkiego ze wszystkim nie mieszać"

Marek Lechki: "Z perspektywy twórcy, który próbuje zajmować się kinem trudnym, o niewielkim budżecie, jak to wygląda z mojego punktu widzenia, jeśli my nie będziemy mieć silnego przedstawiciela w postaci zespołu selekcyjnego na takim festiwalu to jest duża szansa, że ten festiwal zdryfuje w bardzo nieciekawą i niebezpieczną stronę. Pamiętajmy o tym, że film musi szukać świeżości, prawdy trzeba szukać, trzeba zadawać trudne pytania, a nie mówić to co wszyscy wiemy w taki sam sposób, w tym sensie ktoś taki kto za nami stanie i powie, posłuchajcie tu jest ktoś kto ma coś ważnego do powiedzenia jest szalenie istotne" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Polski festiwal filmów fabularnych w Gdyni to co dzieje się ostatnio wokół i polskim kinie będzie tematem dzisiejszej kultury osobistej za mną stoi reżyserka Joanna Kos-Krauze członkini Gildii reżyserów polskich witam serdecznie i reżyser Xawery Żuławski witam i dobre i Marek lekki dzień dobry wiemy już od kilku z nich, że najnowsze filmy Xawerego Żuławskiego mowę ptaków podobnie jak Interior Marka Rozwiń » Lechkiego jednak wystartują w konkursie głównym festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni ten powrót na listę po tym, jak komitet organizacyjny mimo rekomendacji zespołu trakcyjnego z tej listy wasze filmy usunął to jest dobra wiadomość tak bardzo dobra wiadomość to jest dobra wiadomość, aczkolwiek no w pozostaje taki cień smutku powiedziałbym no właśnie to załatwia sprawy w ogóle nie załatwi myślę, że po prostu już ta puszka nie wytrzymała ciśnienia ja myślę, że jako Gildia i Solidarność taka nasza środowiskowa z działaliśmy dobrze, bo na wezwanie Gil absolutnie wszystkie dalsze organizację podpisałem pismo potem stanu też po jakimś czasie na wysokości zadania prezes stowarzyszenia filmowców ale, toteż było związane w dużej mierze po prostu z kontrowersjami wokół jego filmu, który też Jacek Brom wzruszy tak osiągnęliśmy jakiś taki konsensus ale jakie to zwycięstwo zobaczymy mam dobrze jak państwo myślą ta decyzja o nieprzyjęciu mowy ptaków i filmu Interior na listę konkursową ciągle nie to przepraszam ja chcę bardzo kategorycznie powiedzieć 1 rzecz, bo nawet my wczoraj rozmawialiśmy z zarządem idiotyzm dosyć długo, że pewne wypowiedzi również nasze środowisko były manipulowane w tym nawet przez media nam bardzo życzliwe to nie było tak, żebyśmy się upominali o 1 film ja powiem, że osobiście wręczy nadal czuję niedosyt bym widziała w ogóle inaczej trochę jeszcze te minister selekcji tak oczywiste ale, ale 4, który jednak stanowczo musiało się znali w tym konkursie szynami wg zasad regulaminu, które są troszkę można powiedzieć, że ten regulamin nie jest jasny to jednak opierało się też jakieś mierze na dżentelmena Kliment, ale my walczyliśmy o to, żeby też po prostu procedury były przejrzyste to nie było także my walczyliśmy o 1 firm tutaj nadal to podkreślamy, bo to jest wygrana 1 bitwa przed nami moim zdaniem absolutnie nie unikną na twarz powinna odbyć wiele lat temu reforma kwestia ta decyzja była podszyta tego wyrzucenia z tej listy to nie wiadomo jasna spekulacje nie odpowiadają na te pytania ci, którzy podjęli taką decyzję, żeby firmy usunąć lub skreślić zwał jak zwał myślę, że nie przemyśleli do końca swojego tak powiem manifestu takiego Pijarów takiej reklamy, jakie przynajmniej na swym filmowa tak nie wiem jak Marek ma jakie Marek ma coś, ale takiej reklamy to dawno nie mieliśmy i nie ma nawet nie byliśmy takimi lekami marzyć także 24 godziny może 48 filmowa taką czy Interior jeszcze kilka tytułów znalazły się na ustach kruchej kanda Supernova znalazły się na ustach i w gazetach w ogóle wszyscy zaczęli o tym, rozmawiać, więc ogólnie rzecz biorąc należą się jakieś podziękowania również komitetowi organizacyjnemu, który postanowił tak zrobić taki ruch, że tak powiem, usuwając nasze firmy z listy festiwalu apotem, przywracając nadal kierował się komitet dobrem polskiego środowiska filmowego z tym ciekawe czym się kierował wcześniej, kiedy te też dobrem w dobro oraz jak inne znowu je jak żaden ze nowa tak czy inne firmy nie dostały się na festiwal, bo i to wielki znak zapytania niedostępnej odpowiedzi nie dostałem odpowiedzi, dlaczego wymyślił zestawy natomiast dostęp odpowiedzieć środowiska, ale zostaliśmy namacalny dowód naszej Solidarności jakieś woli tego, żeby takie rzeczy jak festiwal filmów fabularnych w Gdyni był festiwalem normalnym obiektywnym z działającym wg zasad taki to była ta prawda to była ta odpowiedź właśnie to może wrócić do tych zasad od miana mówiła wyjaśnijmy na czym polegało to złamanie przez komitet organizacyjny umowy, która obowiązywała wcześniej przez 2 lata umowy w sprawie właśnie rekomendowanych filmów nie jest także jak niektórzy twierdzą takie prawo organizatorów, że po prostu mogą wszystko co chcą odrzucić nie jest tak nie jest tak, ale ten regulamin też jest bardzo powiedziała niejasnym no trudno nam odpowiadać SA osoby, które były tak zarówno ich komitecie selekcyjny i w radzie festiwalu w radzie programowej za cały komitet organizacyjny nocy, bo tych ciał jest kilka ja myślę, że to jest bardzo też ważna nauczka dla nas dla środowiska, że po prostu momencie jeśli przyjmuje pewne funkcje, do których absolutnie mamy prawo, bo my też wierzyliśmy, że jestem coś takiego pewien można powiedzieć dżentelmenem elementy pewien ust zachowanie społecznych środowiskowych, że to się wydawało oczywiste, że dziś zaprasza zawodowych z dorobkiem wybitnych ludzi n p . do komitetu selekcyjne go doświadczonych Noto już ufasz ich rekomendacją tak i oni podpisują coś za co też biorą odpowiedzialność niemożna im z, jeżeli mamy wg regulaminu ma być badam 16 filmów oni mogą mogą wskazać tylko połowę co już jest rzeczą naprawdę bardzo niepokojącą z tego wchodzi z ich wyboru 4 to znaczy, że absolutnie działam w tym momencie taki komitet selekcyjny myśliwskim figowym zupełnie innego gremium, które się kieruje zupełnie innymi, że tak powiem priorytetami, do których ma prawo, ale to trzeba wszyscy musimy wiedzieć co gramy problem z komitetem organizacyjnym polega na tym, że to są głównie podmioty finansujące festiwal, ale również współ producenci filmów tak to jest ono bardzo duży problem powiedzmy to przypomnijmy jeszcze należy do tego komitetu organizacyjnego jest m. in. dyrektor festiwalu Leszek Kopeć szef rady programowej Wojciech Marczewski szef PiS -u Radosław Śmigulski prezes stowarzyszenia filmowców polskich wspomniany Jacek Bromski wiceminister kultury Jacek Lewandowski prezes TVP Jacek Kurski też szefowie instytutów Adama Mickiewicza i Narodowego centrum kultury w tej decyzji pani Agnieszka Odrą też oczywiście była szefowa PiS, która współtworzyła kinematografii, ale w tej decyzji było więcej, bo jednak środowisko filmowe zarzuca, że w tej decyzji tej pierwszej o odrzuceniu dużo branżowego układania się to sformowanie branżowe układanie się to leżało u podstaw tej decyzji czy jednak to były rzecznik interesu wojna nas wymusić od ich komitetów organizacyjnych powinni naprawdę będzie dzisiaj inni ludzie jak chciał podkreślić my jesteśmy zadowoleni, że środowisko i solidarna myślę, że też komitet organizacyjny inni decydenci umieją wyczytać z tego jak jest już stworzyło się zagrożeni napięcie festiwal trzeba reformować festiwal musi mieć dyrektora artystycznego to jest w ogóle kuriozum w skali światowej, że nie ma dyrektora artystycznego, bo szef rady programowej to jest to nie to samo w radzie programowej też powinny być jasne zasady g, który składa 254 osób przepraszam na poły fikcyjną g, bo tak naprawdę nikt za nic nie odpowiada dokładnie potem takie są konsekwencje z tego gremium się wybiera kilku selekcjonerów, którzy de facto potem okazują bez władzy i te umowy, które mają podpisane z komitetem organizacyjnym też sąd, bo bez znaczenia, więc my jako środowisko też już chyba mamy tego po prostu dosyć, bo ten festiwal dla nas wszystkich ważny i moim zdaniem najważniejsza rzecz, która w okazała się, bo może tutaj jest trudno Markowi Ksaweremu o tym, mówić ja naprawdę była już prywatni wstrząśnięta, bo ja nierównym płacom tworzymy taki podmiot jak studio Munka, gdzie ludzie mają debiutować jeśli dla tych ludzi nie ma Miss w konkursie głównym, a ja akurat te filmy, które już widziałam jak i są wspaniałe filmy jestem przekonana żoną objadą połowę festiwali na świecie w swoich tam w kategoriach zastanówmy się czy jednak nie ma pewnego takiego trendu w różnych gremiach, żeby promować po prostu wysoko budżetowe określone produkcja akurat uważam, że nie ma takiego podziału jak nalał Budget i duże budżety, bo jak pokazuje historia światowej kinematografii kameralny skromny Korony w sensie budżetów firm mogą być filmami wybitnymi, a to co się z dużą produkcją nie gwarantuje sukcesu myślę, że tutaj jest podstawowy konflikt interesów i sygnał dany no już naszym młodszym kolegom jest to absurd nie można mówić, że dla nich jest festiwal w Koszalinie to przecież nawet ostatnie lata pokazały ile osób w Beauty wygrywa to są to są złotym Lwem tak było w przypadku wielu przypadkach takich książek rewersu nie rozumiem jak mogą nie być miejsca dla Ksawerego, który miał srebrne Lwy za poprzedni na przyszłość wszystko postawione na głowy czy, iż jest bez perspektywy twórcy, które próbuje gdzieś tam zajmować się kinem nazwijmy to trudnym o niedużym budżecie jak wygląda z mego punktu widzenia jeśli nie będzie mi silnego przedstawiciele w postaci zespołu trakcyjnego na takim festiwalu no to jest duża szansa, że ten festiwal dryfuje bardzo niebezpieczną jakąś neutralną nieciekawą bezpieczną stronę i to jest jeśli jeśli my mamy kogoś, kto za nami stoi w postaci takiego ciała to jest dla nas bardzo inspirujące, gdyby to dla nas taki parasol bezpieczeństwa, że może mieć to w tym stronę, że możemy z aktorem eksplorować język filmowy w różnych przestrzeniach takich niekoniecznie popularnych nazwijmy to dla nas to sygnał, że dziś coś niedobrego, bo ten pracował raz był bardziej nas chronił raz mniej teraz się zaczęło zmieniać i myślę, że też środowisko to zauważyło stąd ten sprzeci w środowiska tak silne pamiętajmy, że film musi eksplorować przestrzenie szukać świeżości, bo prawda jest raz stół, a później już 9 trzeba szukać trzeba zadawać trudne pytania, a nie mówić to co wszyscy wiemy taki sam sposób tym sensie ktoś taki, kto z nami stanie i powie, że po chodzi tutaj ktoś coś ważnego dopowiedzenia niż to jest szaleństwo ma właśnie tutaj przepraszam dokładnie mówi o tym i to nie może być też, iż wielu podmiotowy ciało buty ciało sprawiło w momencie protestu myślę, że to jest Super środowisko pokazaliśmy, że nie oddamy tego festiwalu absolutnie i jesteśmy Solidarni i chcemy, żeby dla nas wszystkich było miejsce, bo to jest, ale my rozmawiamy o realnym przeprowadzeniu tej reformy IR Brann realne od odpowiedzialności potrzebny jest dyrektor artystyczny tak się nie da ten rok pokazał, bo nie ma Michała Juszczyka przypominam, że odeszła nie wiem Ania Wróblewska, która prowadziła tyle lat ten festiwal jest pytanie bardzo ważne czynu nie powinna trochę bardziej Gdynia z Warszawą jednak też współpracować, bo to jest wszystko takie ręczne sterowanie na odległość i tak jak przypomnę był Michał Chaciński były 3 wspaniałe lata po prostu ktoś realnie bio brał odpowiedzialność mało tego umiał w momentach krytycznych wyjść i powiedzieć, dlaczego to zrobił ja wówczas Michała przez 3 lata Jakubem Duszyńskim profesorem przepraszam zapomniałem nazwiska, bo byliśmy takim ci, bo właśnie taką radą programową można powiedzieć komitetem selekcyjny, ale my tylko byliśmy w zasadzie Michałowi potrzebni do tego, żeby z nim rozmawiać o jego wątpliwościach on ostatecznie odważni brał absolutnie na siebie cały selekcji przypominam, że też było kontrowersji, a potem byliśmy wszyscy zadowoleni z takiego kształtu festiwalu, bo tam wtedy było chyba w ogóle tylko 13 filmów do kwestii dyrektora artystycznego i do kwestii tego jak można, by zreformować festiwal filmów fabularnych w Gdyni wrócimy tuż po informacjach dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska druga część kultury osobistej dzisiaj o festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni rozmawiamy o sytuacji wokół konkursu głównego nie 16120 filmów w konkursie głównym weźmie udział również odrzucone wcześniej przez komitet organizacyjny 4 firmy reżyserka Joanna Kos-Krauze dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze Xawery Żuławski reżyser i Marek Lechki również reżyser ich firma, czyli Interior mowę ptaków będą brały udział w konkursie głównym także firmy Bartoszek ruch Mika i Doroty Kędzierzawskiej padła kwestia zespołu selekcyjne ego, którym byli, z którego odeszli przewodnicząca Kinga Dębska Jagna Janicka Jakub Czekaj Leszek Dawid Wojtek Staroń wrócą do zespołu ja tego nie wiem niestety, ale po mają wrócić nie rozumiemy wg przepisów komitet selekcyjny trud no co roku wybieramy z członków rady programowej i to ono w przyszłym roku będzie inny miał też pytanie czy po podpiszą się pewnie pod całością akcji po takim pismem możemy się tak powiem drożności trybu zatwierdzania powoływania odpisywania tego nie znamy tak czy bym powiedział są troszkę niejasnym, ale myślę, że skoro przywrócono filmy pod ich przez nich rekomendowane to jest na razie komitet czasem zachowali się zresztą szalenie odważnie za to jesteśmy bardzo wdzięczni jako środowisko, bo oni byli w sytuacji naprawdę okropnej podobnie jak szef rady programowej właśnie wszystko są tak niejasne ciała i zakres kompetencji odpowiedzialności wszystkich godną Wojtek Marczewski też miało ono okropną sytuacji zimną powiedziała zachowali się naprawdę godnie trzeba rozmawialiśmy chwilę to znaczy jak mówiłaś o o tej reformie, która powinna objąć festiwal filmów fabularnych w Gdyni w swoim liście Gildia reżyserów polskich, do której należy napisała po tej całej aferze kolejnym dowodzie na to, że festiwal rezygnuje z artystycznych priorytetów i że jest to kolejny na to dowód po tym, jak zlikwidowano właśnie 2 lata temu funkcję dyrektora artystycznego czy jest możliwe oddanie festiwalu artystą i co spowoduje wykluczenie artystów tej imprezy polityka tak, ale myślę, że ty, ale polityka jest 1 rzeczą byłam też wicie drodzy państwo nie przesądzała, że tu też wydarzyła jakaś dramatyczna politycznie sytuacja później w jakiś kino historyczne zdominowało konkurs, bo tak w ogóle nie jestem są raptem dziś 4 filmy z tych nowych produkcji historyczną w ogóle moim zdaniem jak w czymś innym problem polega no dokładnie na tym, żeby wreszcie była pełna transparentność, kto za co jest odpowiedzialny, kto tak naprawdę decyduje ich chyba taka rzecz, którą najbardziej chodzi jako twórca może żyli to są podmioty finansujące ten festiwal no i mogą wyłącznie o tym, decydować ci, którzy dają na niego pieniądze, bo po prostu nie mają kompetencji mam naprawdę nie mają kompetencji większości jak to transparentność można byłoby odzyskać jak w życiu tylko taki temat, że jeżeli przyjrzymy się, kto siedzi, że tak powiem w komitecie organizacyjnym, jakie może mieć interesy w danych firmach lub innych to tu już zaczyna pewien problem także że, że sposób to tak jak mówi Joasia komitet organizacyjny, który ma pełną władzę składa się głównie z urzędników bliżej lub dalej związanych z filmem, ale jednak w sposób urzędniczy, a nie sposób, bo jest artystyczny to oni mogą podejmować w sposób urzędniczy decyzję tak absolutnie urzędnicy tak tu ten film przeszkadza, bo coś ten film jest fajny coś a, a głównie chyba właśnie chodzi o to, żeby festiwal nie skręcał w kierunku festiwalu politycznego jakiegokolwiek urzędniczego festiwalu państwowego Narodowego tylko, żeby był festiwalem filmowym polskim przeglądem polskich filmów takich, jakie się danego roku pojawiają kiedyś był jeszcze sekcje, które zostały zlikwidowane też uważam, że te sekcje powinny pozostać tak, bo nie wszystkie firmy umówmy się nadają się na konkurs główny jak i nie wszystkie firmy nowa się nie nie wszystkie powinny w większości firmy powinny zostać pokazane w święto wszystkich i wydaje się, że też tu też chodzi o ogólnie publiczność też tak, bo to nie jest festiwal, który my pokazujemy sobie w zamkniętym kręgu własne firmy i tego i wychodzimy stamtąd tylko to jest nasze otwarcie się na nasz świat na na na widzów to jest ten moment, kiedy pokazujemy dziennikarzy wynoszą co dalej jest publiczności idei to jest ten najważniejszy w sumie dla nas moment w ciągu roku oczywiście są ogromne i Super festiwale, ale Gdynia ma też ogromną tradycję uznana została com ten ten przegląd polskich filmów fabularnych, więc to i tak zgadzam się, że trzeba walczyć o to, żeby dyrektor artystyczny powrócił człowiek, który będzie brał na siebie odpowiedzialność natomiast zastanowić natomiast uzgodniono, że pokolenie i szef musi nim dominować przy pani zmian w zawodowym ogłosić konkursu ją tak naprawdę również powinni przedstawiciele naszego środowiska my też chcemy mieć wpływ na to kto będzie decydował o kształcie też poniekąd kinematografii, bo teraz jest dochodzi do absurdu, kiedy my też pro jako Bobby postulujemy jako środowisko obszarze chcemy, żeby zapraszano selekcjonerów dużych festiwali, by prawda światowych programach torów czy Sejm agentów na drugi synek my ustawimy konkurs główny, którą my ten ten się ogląda głównie z komercjalizację go i usług uszy wiemy, że tak powiem przeciętnymi produkcjami nigdy więcej nie przyjedzie tutaj naprawdę trzeba też wizji artystycznej co pokazać coś co może na świecie zadziałać i i tak musi być też ten konkurs pomyślany dlatego muszą być sekcji moim zdaniem taki, które będą pokazywały też fantastyczną rzemieślniczą komercyjną pracy prawda nie wiem sekcja dla dzieci tak jak jest gotowy, żeby tego wszystkiego ze wszystkim nie miesza toczy mówi ja się byłoby pewnie rozwiązaniem idealnym, ale może takim pierwszym krokiem byłoby to, żeby to umowa, którą uzna, żeby ją umieścić w regulaminie po prostu, żeby to był zapis w regulaminie, że byśmy połowa filmów jest zatwierdzana przez zespół selekcyjny i tyle wiadomo, że zawsze są jakieś filmy, które muszą znaleźć, że tak po konkursie, więc część byłaby dla powiedzmy dla artystów czy dla filmu w trudnych część mogłaby pokryć zapotrzebowania tych w tej chwili zebraliśmy bardzo dużo postulatów bo, bo tak jak mówiłam na nasze wezwanie absolutnie wszyscy stanęli jak 1 mąż i wszystkich związki zawodowe twórczej stowarzyszenia my mamy zebraną bardzo dużą listę postulatów jest przygotowana też pierwsza wersja tego, jakim chcielibyśmy reformy to mamy spisane w punktach wiemy to zreformować naprawdę w takim kształcie festiwal polskich filmów fabularnych nie będzie w stanie dotrzymać kroku rozwojowi polskiego kina to jest cytat z listu, gdy reżyserów polskich po tym, kiedy firmy 4, o których wspominamy dzisiaj zostały odrzucone z konkursu grozi mu prowincjonalny za co oraz bojkot ze strony artystów, którzy będą zmuszeni szukać innego bardziej wiarygodnego forum dla swojej twórczości to inne bardziej wiarygodne forum czy mogłoby być wiarygodne forum no można alternatywnie można zrobić swój festiwal naprawdę jest kilka festiwali, które bardzo chętnie, by zrobiły taką sekcję ludzi, by móc muszę powiedzieć otwarcie my stanęliśmy w tej chwili naprawdę myślę, że udało się ugasić zaczęli jak o sobie jestem wdzięczna dyrektorowi Górskiemu i Jackowi Bromski może to wsparł bardzo poważny kryzys w środowisku problem, ponieważ część naprawdę była zdeterminowana i że tak powinno chciała bojkot bojkotu festiwalu to my rozmawiamy o tym, że ktoś robi jakiś mały gest wściekłości, bo dziś go nie było pojedynczy twórcy tylko dno to była bardzo poważna debata no właśnie ten bojkot festiwalu takie pomysły w środowisku nadal się jeszcze pojawiają mimo tej decyzji pozytywnej, które dzisiaj się wygasza słusznie wygaszania to jest dobry pomysł, bo Wojciech Marczewski przestrzega w rozmowie Gazecie wyborczej, że to spowodowałoby podział na wiele lat na pewno na pewno na pewno wiele osób zapłaciło służąca ja w ogóle nie jestem za kotami jeśli nie on nie dotyczą już nie dochodzi do jawnego naruszenia już rasistowskiego czy przemocy fizycznej tak dalej, bo to wtedy uważam się zachować kategorycznie, aby po prostu uważam, że to jest nasz festiwal nasza kinematografia tutaj nie ma co wychodzić i Trzaska drzwiami tylko bez nas Margo festiwalu bez tych twórców wszystkich do tego nie będzie będziecie w Gdyni no absolutnie nie ma wyjścia, choć wiadomo co się wydarzy w no właśnie, ale powiedzieliśmy słowo podział się pojawia czy jest jakiś podział wyczuwalny w samym środowisku filmowców czy ten podział przychodzi na winnym miejscu to znaczy my akurat toczy mówił Wojtek też bardzo mądry punkt widzenia, ponieważ musimy postawić sytuacji debiutantów, którzy mają swoje firmy to było dla nich ogromna krzywda, bo od razu dostali były jako zostaliby zaś zaszufladkowania od jako ci, którzy nie chcą np. bojkotować festiwale albo jeśli musieliby podjąć taką trudną decyzję jednak wycofują swój film to jest coś koszmarnego dla młodego człowieka wrażliwe, ale zwać to nie jest łatwe, bo tylko, dlatego że dni może reżyser podjąć decyzję o wycofaniu swego filmu filmy, że tak powiem z większość umów, jeżeli rozmawiamy o filmach wpisują mowa jest producentem to producent decyduje czy film darzy, czego wyjmie z konkursu, a większość producentów ma klauzulę w umowie z polskim system sztuki filmowej, że musi dać na film Festival w Gdyni, więc mogły tylko fizycznie nie pojawić reżyser tak z czego część też z nas ma kontrakt także musi być na promocję filmu i to wszystko bardzo skomplikowane no to jak będzie trochę jeszcze inaczej, że wg mnie po prostu reakcja środowiska filmowego NATO decyzję, która nastąpi, która była teraz była nieoczekiwana zaskakująca trochę straszna zdań z perspektywy komitetu organizacyjnego takiej nawet to samo ministerstwo kultury i nagle prawdopodobnie organizatorzy ci, którzy podejmą decyzję zaczęli zdawać sprawę to będzie tylko eskalować i że to może przybrać formy różne, których w ogóle nawet ciężko mieć, bo co znaczy bojkot tak dzisiaj za zostało to i tak byłem zatrzymany nie będzie prawdopodobnie żadnego bojkotu, ale będziemy o tym, dalej rozmach nowa została zatrzymana została przy podarowane nie wydaje się, że tak na dzisiaj, jakby poeta nas tak wyciągnięta do nas rękę my to rękę przyjmujemy i chcemy rozmawiać tak to jest przede wszystkim to nikt nikogo nie chcę obrażać nikogo paluchem nie chcę wytykać i nie złe emocje pozostawmy za drzwiami tak, a idźmy do przodu skoro tak się stało to może się uda trochę porozmawiać i uda się trochę ten festiwal zmienić nakierować na lepsze tory, a chciałem tylko powiedzieć, że formy bojkotu to nie jest tylko opuszczenie festiwalu nieprzyjęcie nieprzyjęcie zaproszenia mogą być naprawdę bardzo różne to co byśmy sobie zaczęli wyobrażać w momencie, kiedy zostaliśmy odrzuceni to wydają się też mogą być bardzo zaskakujące dla osób, które podejmowały takie inne decyzje także wydaje mi się że, że nasze środowisko jest zjawiskiem artystycznym nieobliczalnym to są filmowcy i oni będą bronić swoich, że tak Pm przestrzeni tak różny sposób dzisiaj w ten sposób cała ta sytuacja uświadomiła też, bo teraz będą jeszcze 2 bardzo trudny moment za chwilę trzeba znaleźć żyli z tego co wiem część osób kategorycznie w momencie, kiedy film był odrzucony nie uszanowano decyzji komitetu sankcyjnego wiele osób odmówiło bycia wzięli część osób z rady programowej zażądała, żeby wypisać się tutaj teraz trzeba naprawdę z tą materią delikatnie, żeby jakikolwiek sposób też odbudować zaufa i wokół tej imprezy tak mało czasu jest no bardzo bym powiedział bardzo ciekawe co będzie ciekawe, ale z nadzieją oczywiście tak jak mogliby przez sąd wyjawia jeszcze raz go chciał powiedzieć i to też w imieniu zarządu naszej dumy naprawdę wszystkim podziękować stowarzyszeniu operatorów montażystów i ludzi dokumentalistów kobietą filmu ekipie koło młodych SS pewne naprawdę wszyscy jak 1 możliwy, ale tak dziennikarze bardzo dziękuję za to spotkanie ze mną studio reżyserka Jan Kos Krauze Marek Lechki reżyser Xawery Żuławski również reżyser wszyscy członkowie Gildii reżyserów polskich Joanna Kos-Krauze w zarządzie giełdy bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję Marta Perchuć zażaleń na naszych firm w gdy jest coraz nawet więcej zła, zwłaszcza nie dzisiaj ogłoszono, że nowy film Doroty Kędzierzawskiej ŻUŻEL został jednak wycofany z konkursu głównego tegorocznego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni i tym samym złote Lwy powalczy 19 produkcji film został wycofany na wniosek producenta Arthura Reinharta, ponieważ do czasu festiwalu nie uda się zakończyć prace post produkcyjnych nad filmem kultura osobista zaprasza na jutro do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA